Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 399574
Àrea de Medi Natural, Entorns Saludables, Mercats i Innovació Departament d'Ecologia, Agricultura i Benestar Animal. Aprovació Inicial pel ple, de 29/05/2025, de l’Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de caràcter públic no tributari del servei d’abastament d’aigua – punto 42 – sefycu 3972390
Versió PDF
L'Excm. Ajuntament de Palma, en sessió plenària de data 29/05/2025, va adoptar el següent acord:
“PRIMER.- Aprovar inicialment el projecte d'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei d'abastament d'aigua potable, en compliment de l'establert a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la que es transposen a l'ordenament jurídic espanyol, les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, amb la següent redacció:
ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL DE CARÀCTER PÚBLIC NO TRIBUTARI PEL SERVEI RELATIU A L'ABASTAMENT D'AIGUA POTABLE
ÍNDEX
Article 1. Fonament i naturalesa.
Article 2. Supòsit de fet de la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic No Tributari pel servei relatiu a l'abastament d'aigua potable.
Article 3. Obligats al pagament de la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic no Tributari.
Article 4 . Responsables
Article 5. Meritació
Article 6. Quota
Article 7. Exempcions i bonificacions.
Article 8. Forma de pagament de la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic No Tributari.
Disposició derogatòria única.
Disposició final única
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
D'acord amb l'article 25.2.c de la Llei 7/1985, de 2 d'abril de Bases del Règim Local,
l'Ajuntament de Palma és l'ens competent per a la prestació del servei d'abastament d'aigua potable a domicili i evacuació i tractament d'aigües residuals dins el seu terme municipal. A la vegada, l'article 26.1.a de la mencionada Llei estableix l'obligació per part de tots els Ajuntaments de prestar el servei d'abastament d'aigua.
Atesa la normativa exposada, l'Ajuntament de Palma va aprovar definitivament la modificació del Reglament Municipal del Servei d'Abastament d'Aigua, per Acord del Ple de 30 de maig de 2002, que va ser publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 115, de 24 de setembre de 2002, i entrà en vigor el mateix dia de la seva publicació.
Dit reglament té per objecte l'ordenació del servei d'abastament d'aigua potable en el terme municipal de Palma. El seu article 3 estableix que el servei serà prestat per EMAYA en règim de gestió directa amb monopoli per a tot el terme municipal de Palma. EMAYA és una societat mercantil local, sent l'Ajuntament de Palma el titular de la totalitat del seu capital social, i a l'article 2 dels seus Estatuts, que regula l'objecte social, preveu que, entre altres serveis, EMAYA prestarà en règim de monopoli: “Abastament d'aigua per al consum públic, en totesles fases del procés com la prospecció, la investigació, la captació, el tractament,l'aprofitament, la potabilització, la dessalinització, la canalització i el subministrament”.
Actualment, EMAYA realitza la recaptació d'aquest servei a través d'un sistema de tarifes aprovat pels òrgans competents.
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, a través de la Disposició final dotzena, va modificar el Text refós de la Llei d'Hisendes Locals, aprovat per Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRLRHL), i va introduir un nou apartat sisè a l'article 20 de segons el qual “les contraprestacions econòmiques establertes de forma coactiva percebudes per la prestació dels serveis públics a què es refereix l'apartat 4t d'aquest article, realitzades de forma directa mitjançant personificació privada o mitjançant gestió indirecta, tindran la condició de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari, conforme al que preveu l'article 31.3 de la Constitució (...) Sense perjudici de l'establert a l'article 103 de la llei de contractes del sector públic, les contraprestacions econòmiques a què es refereix aquest apartat es regularan mitjançant ordenança”.
Per donar compliment a aquest apartat sisè, l'Ajuntament de Palma tramita el projecte d'ordenança de prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per establir que les tarifes del servei d'abastament d'aigua es regulin com a prestació patrimonial de caràcter públic no tributari. Es tracta d'una modificació que únicament afecta a la naturalesa jurídica de la retribució que passa de ser un tarifa-preu privat a una prestació patrimonial de caràcter públic no tributari, però l'import es manté inalterat.
Per últim, l'ordenança es composa de vuit articles, una disposició derogatòria única i una disposició final única.
Article 1. Fonament i naturalesa
1. En ús de les facultats concedides pels articles 31.3 de la Constitució Espanyola i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el què disposen els articles 20.6 del Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, aquest Ajuntament estableix la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic No Tributari del servei d'abastament d'aigua potable, que es regirà per la present Ordenança.
2. El servei d'abastament d'aigua potable és prestat de forma directa amb monopoli per a tot el terme municipal de Palma per EMAYA, Empresa Municipal d'Aigües i Clavegueram, SA, el titular de la totalitat del seu capital és l'Ajuntament de Palma.
Article 2. Supòsit de fet de la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic No Tributari pel servei relatiu a l'abastament d'aigua potable
Constitueix el supòsit de fet la prestació del servei d'abastament d'aigua potable i del seu manteniment.
Article 3. Obligats al pagament de la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic no Tributari
Estaran obligats al pagament de la prestació els abonats d'acord amb la definició d'abonat prevista al Reglament del Servei d'Abastament d'Aigua, les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, que resultin beneficiades pel servei, així com els beneficiaris del servei d'abastament d'aigua potable en supòsits de fraus en el subministrament d'aigua.
Tindrà la condició de substitut/a de la persona obligada al pagament, la persona propietària dels immobles, que podrà repercutir, si s'escau, les quotes satisfetes sobre les persones beneficiàries del servei.
Article 4 . Responsables
1. Respondran solidàriament de les obligacions previstes en aquesta Ordenança de la persona obligada al pagament, les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
2. Seran responsables subsidiàries les persones i entitats que assenyala l'article 43 de la Llei58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
Article 5. Meritació
L'obligació al pagament naixerà per la simple prestació de servei d'abastament d'aigua potable d'acord amb el contracte subscrit entre EMAYA i l'abonat. L'obligació de pagament també naixerà, tot i no haver un contracte de subministrament subscrit, quan EMAYA pugui demostrar que hi ha hagut subministrament d'aigua potable.
Article 6. Quota
1. La quota del servei d'abastament d'aigua serà la que resulti de l'aplicació de les tarifes contingudes a la Resolució del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 8 de febrer de 2017, publicada al BOIB núm. 29 de 9 de març de 2017, per la que s'autoritzen les noves tarifes d'EMAYA pel servei de subministrament d'aigua a Palma (EXP: DGRH: CP1/2017) així com la Resolució del mateix Conseller, de 14 de març de 2017, publicada al BOIB núm. 40, de 4 d'abril de 2017, per la qual es procedeix a rectificar els errors materials advertits en la primera Resolució mencionada, o normativa que es dicti en substitució d'aquestes.
2. La quota del servei de manteniment (denominada pòlissa d'abonament) serà la que resulti de l'aplicació de les tarifes contingudes a l'Acord del Ple de l'Ajuntament de Palma, de 24 de novembre de 2016, (BOIB núm. 163 de 29 de desembre de 2016), pel qual s'aproven les tarifes d'abonament de conservació de preses i comptadors.
Ambdues quotes conformaran la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic No Tributari del servei d'abastament d'aigua.
Article 7. Exempcions i bonificacions.
No es concedirà cap exempció en el pagament de la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic No Tributari.
Les bonificacions que es concediran en el pagament de la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic No Tributari són les previstes en l'apartat quart de la Resolució del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 8 de febrer de 2017, publicada al BOIB núm. 29 de 9 de març de 2017, per la que s'autoritzen les noves tarifes d'EMAYA pel servei de subministrament d'aigua a Palma (EXP: DGRH: CP1/2017) rectificada per la Resolució del mateix Conseller, de 14 de març de 2017, publicada al BOIB núm. 40, de 4 d'abril de 2017, o normativa que es dicti en substitució d'aquestes.
Article 8. Forma de pagament de la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic No Tributari
Per al servei d'abastament d'aigua potable i manteniment els abonats a dit servei, abonaran mensualment o bimestralment la prestació patrimonial, d'acord amb el procediment de facturació establert al Reglament Municipal d'Abastament d'Aigua.
En cas d'impagament de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari a la data de venciment especificada en la corresponent factura, EMAYA podrà aplicar el procediment de suspensió del subministrament previst als articles 22 i següents del Reglament Municipal d'Abastament d'Aigua.
Si transcorreguts tres mesos des de la suspensió efectiva del subministrament, l'abonat no ha eliminat les causes que la motivaren, alternativament:
- L'Ajuntament podrà fer efectiva la factura vençuda a través de la via de constrenyiment, sobre la base del que estableix l'article 2.2 de Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
- EMAYA podrà exercir l'acció de resolució del contracte així com exercir les accions que pertoquin en dret per exigir el pagament del deute i el rescabalament dels danys i perjudicis pertinents.
Disposició derogatòria única
Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposin al que estableix aquesta Ordenança.
Disposició final única
Aquesta Ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al BOIB.”
SEGON.- Elevar el present Acord a l'Excm. Ajuntament Ple per a la seva aprovació inicial i informació pública durant el termini de 30 dies a efectes de formular reclamacions, objeccions o observacions, mitjançant el corresponent anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en el tauler d'anuncis d'aquest Ajuntament. Si no s'ha presentat cap reclamació o suggeriment, l'acord inicialment adoptat s'ha d'entendre definitivament aprovat”.
El text de l'ordenança es podrà consultar a la web de l'Ajuntament: www.palma.es
Palma, a la data de la signatura electrònica (10 de juny de 2025
La cap del Servei de Medi Ambient Francisca Cirer Oliver)