Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 392215
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es convoquen els Premis per als Alumnes de Batxillerat de les Illes Balears amb Aprofitament Acadèmic Excel·lent corresponents al curs 2024-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

Segons l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Un dels principis en què es basa la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, és proporcionar un sistema educatiu de qualitat i equitat que garanteixi la igualtat d'oportunitats i la possibilitat que cada alumne desenvolupi el màxim de les seves potencialitats. És responsabilitat dels poders públics afavorir les condicions que permetin a l'alumne el ple desenvolupament personal i professional, com també la participació efectiva en els processos socials, culturals i econòmics de transformació.

L'article 17.1 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març) estableix que el batxillerat té per finalitat proporcionar als alumnes formació, maduresa intel·lectual i humana, coneixements i habilitats que els permetin desenvolupar funcions socials i incorporar-se a la vida activa amb responsabilitat i competència, a més de capacitar-los per accedir a l'educació superior o a la vida professional.

L'article 51.1.c de la Llei esmentada indica que és un dret i llibertat de l'alumnat en l'àmbit educatiu la formació integral que estimuli l'esforç personal, la motivació per l'aprenentatge i la responsabilitat individual.

Així mateix, l'article 123.3.d de la Llei indicada determina que el currículum de les àrees i matèries que conformen els ensenyaments que s'imparteixen, com també qualsevol altra activitat que s'encamini a la consecució dels fins de l'educació en el sistema educatiu de les Illes Balears, s'ha d'orientar vers l'educació en la responsabilitat individual i col·lectiva, i en el mèrit i l'esforç personal.

Atenent el que disposa la Llei 1/2022 d'educació de les Illes Balears, la Conselleria d'Educació i Universitats emprèn actuacions per fer valer el rendiment acadèmic dels alumnes de batxillerat i per donar reconeixement oficial al mèrit i a l'esforç dels alumnes que demostren una especial dedicació als estudis, que es concreten en la convocatòria dels Premis per als Alumnes de Batxillerat de les Illes Balears amb Aprofitament Acadèmic Excel·lent.

La convocatòria anual dels Premis per als Alumnes de Batxillerat de les Illes Balears amb Aprofitament Acadèmic Excel·lent representa un incentiu per a tots els alumnes que volen confirmar la seva excel·lència en la preparació acadèmica de conformitat amb l'article 2.3.j de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).

La convocatòria dels Premis per als Alumnes de Batxillerat de les Illes Balears amb Aprofitament Acadèmic Excel·lent a les Illes Balears està prevista en la línia III.2.15. del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52 de 20 d'abril de 2024).

El reconeixement de l'esforç esdevé així un estímul per propiciar la motivació envers la millora dels resultats acadèmics i un al·licient per continuar la formació personal al llarg de la vida. Així mateix, incentiva la comunitat educativa per promoure una formació de qualitat en l'etapa esmentada.

Fonaments de dret

1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).

5. Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2024-2026 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril).

6. La Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears.

Per tot això, segons el que disposen l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 4 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009), a proposta de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa, en ús de les facultats que m'atribueix la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i amb la finalitat de reconèixer els mèrits dels alumnes i valorar el rendiment acadèmic excel·lent dels alumnes, dict la següent,

Resolució

1. Aprovar la convocatòria, en règim de concurrència competitiva, dels Premis per als Alumnes de Batxillerat de les Illes Balears amb Aprofitament Acadèmic Excel·lent corresponents al curs 2024-2025.

2. Aprovar les bases de la convocatòria que figuren a l'Annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Designar la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa com a òrgan responsable de la tramitació de la convocatòria i del procediment administratiu per fer-la efectiva.

4. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 4 de juny de 2025)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria

Primera Objecte i àmbit territorial de la convocatòria

Aquesta convocatòria té per objecte premiar als alumnes amb aprofitament acadèmic excel·lent i establir el procediment per a l'obtenció del Premi per als Alumnes de Batxillerat de les Illes Balears amb Aprofitament Acadèmic Excel·lent corresponents al curs 2024-2025.

Segona Règim jurídic

Aquesta convocatòria es regirà pel que s'estableix al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, sent igualment d'aplicació les disposicions de caràcter bàsic contingudes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i altres disposicions bàsiques de l'Estat.

Tercera Partida pressupostària

1. El crèdit màxim disponible destinat als Premis que s'han de concedir en aquesta convocatòria és de 36.000 €, a càrrec de la partida 13901 421B01 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025.

2. Aquesta quantitat s'ha de repartir a parts iguals entre els alumnes premiats.

Quarta Compatibilitat

Aquests Premis són compatibles amb altres que es puguin obtenir de la mateixa Administració o d'una altra entitat pública o privada.

Cinquena Beneficiaris i requisits dels aspirants

Per optar a aquests Premis els alumnes han de complir els requisits següents:

a)  Haver cursat tot el batxillerat del sistema educatiu espanyol en un centre docent de les Illes Balears, de titularitat pública o privada, i haver finalitzat aquests estudis durant el curs 2024-2025.

b)  Estar entre els alumnes seleccionats per obtenir el Premi d'acord amb els criteris de càlcul que figuren a la base sisena d'aquesta convocatòria.

c)  Atès que els premis tenen caràcter de subvenció, no concórrer en cap de les prohibicions per obtenir la condició de beneficiari de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

Sisena Procediment per determinar els alumnes que poden obtenir el Premi

Per determinar els alumnes que poden obtenir el Premi, l'administració educativa ha de dur a terme el procediment següent:

- En primer lloc, mitjançant la consulta de les dades oficials, s'obtindrà la qualificació mitjana normalitzada dels estudis de batxillerat dels alumnes de la base cinquena lletra a d'aquesta convocatòria.

- En segon lloc, es posaran per ordre de llista ordenada de forma descendent les persones que han obtingut una puntuació de 10,00 fins a la puntuació de 9,00.

- En tercer lloc, es determinarà quina persona ocupa la posició 150 en la llista anterior. La posició 150 correspon a la qualificació que es considera nota de tall per obtenir el Premi. Així, tindran dret a obtenir Premi totes les persones que tenguin una puntuació igual o superior a la considerada com a nota de tall. En aquest cas, el crèdit màxim disponible corresponent a aquesta convocatòria es repartirà a parts iguals entre totes les persones amb dret a obtenir el Premi i que el demanin d'acord amb la base onzena d'aquesta convocatòria.

- En cas que no arribi a haver-hi 150 persones amb puntuació igual o superior a 9,00, el crèdit màxim disponible per a aquesta convocatòria es repartirà a parts iguals amb les persones que tenguin la puntuació igual o superior a 9,00 i que demanin el Premi d'acord amb la base onzena d'aquesta convocatòria.

Setena Llista provisional

La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa ha de dictar una resolució per la qual es fa pública la relació provisional de les persones que poden demanar el Premi. Aquesta resolució s'ha de publicar al lloc web del Servei d'Ordenació Educativa (https://www.caib.es/sites/lomloe/es/soe_inici/).

Vuitena Reclamacions

Els interessats poden presentar al·legacions en contra de la resolució que fa pública la llista provisional dels alumnes que han obtingut el Premi per als Alumnes de Batxillerat de les Illes Balears amb Aprofitament Acadèmic Excel·lent, en el termini de tres dies hàbils comptadors a partir del dia següent de la publicació. Les al·legacions s'han de presentar de forma telemàtica, a la seu electrònica unificada (SEU) de la CAIB (https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones/), seleccionant el procediment establert per a aquests premis i mitjançant el tràmit que hi trobaran a l'efecte.

 

Novena Llista definitiva

En un termini màxim de cinc dies hàbils comptadors a partir de la finalització del període per presentar al·legacions, la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa ha de dictar una resolució per la qual es fa pública la relació definitiva de les persones que poden demanar el Premi. Aquesta resolució s'ha de publicar al lloc web del Servei d'Ordenació Educativa.

Desena Relació electrònica dels beneficiaris

1.  Les persones que figurin a la Resolució de la directora general per la qual es farà pública la relació definitiva de les persones que poden demanar el Premi han de formalitzar la sol·licitud exclusivament de forma electrònica, juntament amb la documentació requerida en la base dotzena d'aquest annex, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La sol·licitud conté les declaracions responsables a què fa referència l'apartat c) de l'article 5.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.

L'accés al tràmit s'ha de fer mitjançant identificació i firma electrònica.

Addicionalment, la pàgina web del Servei d'Ordenació Educativa de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa (https://www.caib.es/sites/lomloe/ca/soe_inici/) conté la fitxa informativa completa.

2. S'estableix l'obligatorietat de relacionar-se a través de mitjans electrònics per a la sol·licitud i per a qualsevol altre tràmit que s'hagi de fer dins aquesta convocatòria de subvencions.

D'acord amb l'article 13.2 del Text refós de la llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, quan es compleixin les condicions previstes en la normativa administrativa general, les bases reguladores poden preveure que les convocatòries estableixin l'obligatorietat que les persones físiques sol·licitants de subvencions, els beneficiaris i, si s'escau, les entitats col·laboradores es relacionin amb l'entitat convocant a través de mitjans electrònics.

Segons l'article 3.2 de la Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, les convocatòries de subvencions poden exigir als sol·licitants que siguin persones físiques que es relacionin a través de mitjans electrònics, sempre que es compleixin igualment els requisits materials prevists en la normativa administrativa general per fer-ho.

D'acord amb l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, es pot establir l'obligació de relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics per a determinats procediments i per a uns certs col·lectius de persones físiques que per raó de la seva capacitat econòmica, tècnica, dedicació professional o altres motius quedi acreditat que tenen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris.

El col·lectiu d'estudiants beneficiaris d'aquests premis compleix amb tots els requisits materials per relacionar-se electrònicament amb l'Administració de la CAIB.

Onzena Presentació de sol·licitud electrònica

1.  Les persones interessades tenen fins el dia 29 de juliol de 2025 per presentar la sol·licitud i el model normalitzat de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades. La no presentació de la sol·licitud juntament amb la declaració responsable dins del termini indicat s'ha d'entendre com un desistiment al dret d'obtenir el Premi.

2.  D'acord amb el que disposa l'apartat 1 de l'article 68 de la Llei 39/2015, si la documentació presentada té cap defecte o mancança, s'ha de requerir la persona interessada perquè l'esmeni dins del termini de deu dies hàbils comptadors des de la recepció del requeriment. Si no s'esmena dins del termini indicat, es considera que desisteix del Premi. Una resolució de la directora general de Formació i Ordenació Educativa declararà la persona com a desistida del procediment per a l'obtenció del Premi i s'arxivarà la seva petició.

3.  La presentació de la sol·licitud de subvenció implica autoritzar l'Administració educativa a obtenir, a l'efecte de concedir la subvenció, les dades necessàries per comprovar que l'alumne compleix els requisits establerts a les bases d'aquesta convocatòria i a la normativa aplicable.

 

​​​​​​​Dotzena Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

1.  Per tramitar la sol·licitud, s'ha de presentar la documentació següent:

a)  L'imprès de sol·licitud emplenat en el tràmit telemàtic.

b)  En el cas d'alumnes de centres privats, concertats i no concertats, si les dades acadèmiques no consten a la Plataforma de Gestió Educativa, hauran d'incorporar a la sol·licitud el certificat acadèmic oficial corresponent.

c)  Una declaració responsable de no concórrer en les prohibicions per obtenir la condició de persona beneficiària de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. Igualment, la sol·licitud inclourà una declaració responsable que el sol·licitant es troba al corrent de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social, de conformitat amb l'article 11.f del Decret legislatiu esmentat.

Aquest document es genera automàticament una vegada fet el tràmit telemàtic.

d) Una declaració responsable de veracitat de les dades bancàries del compte del qual l'alumne és titular o cotitular degudament emplenada i signada pel sol·licitant.

A la declaració hi ha de figurar un compte bancari del qual la persona premiada sigui titular, si aquesta és major d'edat, o cotitular juntament amb el pare, la mare o el/la tutor/a legal, en el cas de ser menor d'edat.

Aquest document es genera automàticament una vegada fet el tràmit telemàtic.

e) En el cas de presentació de la sol·licitud en representació d'un tercer, acreditació de la representació legal i vigent per la qual actua la persona que signa la sol·licitud (llibre de família o equivalent).

f) Qualsevol altre document que l'Administració sol·liciti perquè el considera necessari per verificar el compliment i l'efectivitat de les condicions de concessió de la subvenció.

Tretzena Resolució i adjudicació del Premi

1.  Una vegada finalitzat el termini per rebre les sol·licituds amb la documentació adjunta, la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa proposarà al conseller d'Educació i Universitats que dicti la resolució de concessió dels Premis.

2. Sobre la base de la proposta, el conseller d'Educació i Universitats ha de dictar, en el termini màxim de tres mesos, la resolució de concessió dels Premis, que inclou la relació de les persones a les quals s'ha concedit el Premi i l'import d'aquest. Aquesta resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al web del Servei d'Ordenació Educativa. S'hi ha d'indicar la relació de persones a les quals s'ha concedit el premi i l'import d'aquest.

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que disposa l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Les persones beneficiàries disposen de deu dies naturals comptadors a partir de la publicació de la resolució de concessió per renunciar a l'ajuda. En aquest cas, han de presentar un escrit de renúncia i l'han d'adreçar a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa. Passat aquest període sense que hagin renunciat a la subvenció, s'entendrà que l'accepten.

4. La resolució també serà objecte de publicació en la Base de dades Nacional de Subvencions i en el Portal de Subvencions de la Comunitat Autònoma, en la forma establerta en l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre. A més, ha de ser publicada en la pàgina web de l'administració autonòmica, de conformitat amb l'article 22.2.c de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears.

Catorzena Pagament

El pagament del premi es fa efectiu mitjançant una transferència bancària al compte corrent que figuri a la declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades a la sol·licitud.

Quinzena Justificació

En el marc de l'article 39.7 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquesta subvenció es justifica pel fet de complir els requisits necessaris per beneficiar-se'n.

 

​​​​​​​Setzena Control

Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de fiscalització, control i deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control de les ajudes públiques.

L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits donarà lloc a la revocació de la subvenció concedida.

Per intensificar el control a fi d'evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajudes, l'Administració pot determinar si s'ha produït l'ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de qualsevol òrgan de les administracions públiques.

Dissetena Revocació de la subvenció

D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

Divuitena Reintegrament de la subvenció

Pertoca reintegrar, totalment o parcialment, les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acorda el reintegrament en els casos establerts en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, en concret, en el supòsit que preveu l'article 44.1.a) d'aquesta norma.

Per tant, s'han de reintegrar les quantitats rebudes en el cas que s'hagi obtingut la subvenció falsejant les condicions requerides o amagant les que haguessin impedit que es concedís i en qualsevol altre supòsit que doni lloc a l'anul·lació de la resolució de concessió.

Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

Dinovena Règim d'infraccions i sancions

Si s'incompleixen els requisits que estableixen aquesta convocatòria i l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, s'ha d'aplicar el règim d'infraccions i sancions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el que contenen la legislació de finances i pressupostària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les normes que la despleguen.

Vintena Òrgan instructor

1. L'òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, que ha de dur a terme les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució corresponent, en el marc de l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. En concret, correspon a l'òrgan instructor:

a)  Determinar les persones admeses a la convocatòria.

b)  Resoldre els dubtes d'interpretació que puguin sorgir en relació amb les bases reguladores de la subvenció i la convocatòria.

c)  Sol·licitar els informes que siguin necessaris per elaborar la proposta de resolució.

d) Requerir els documents complementaris que es considerin necessaris per conèixer les circumstàncies peculiars de cada cas.

e) Formular la proposta de resolució.