Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 391389
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es convoquen els ajuts de desplaçament per a alumnes de les Illes Balears que cursen estudis oficials d’ensenyaments artístics superiors a la Unió Europea (UE-27) durant l’any acadèmic 2024-2025 i per al transport d’instruments musicals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. L'article 36.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que, en matèria d'ensenyament no universitari, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva en el règim de beques i ajuts amb fons propis.

2. Així mateix, l'Estatut, en l'article 3, empara la insularitat del territori de la comunitat autònoma com a fet diferencial i mereixedor de protecció especial. Per això, preveu que els poders públics, de conformitat amb el que estableix la Constitució, garanteixin la realització efectiva de totes les mesures necessàries per evitar que, d'aquest fet diferencial, se'n puguin derivar desequilibris econòmics o de qualsevol altre tipus que vulnerin el principi de solidaritat entre totes les comunitats autònomes.

3. D'acord amb l'article 138 de la Constitució espanyola, l'article 19 del Reial decret llei 4/2019, de 22 de març, del règim especial de les Illes Balears, fa referència a la compensació de la insularitat en matèria educativa. La compensació ha de preveure les necessitats dels alumnes que han de cursar ensenyaments artístics superiors no impartits en el territori de les Illes Balears i també la doble insularitat que ha de suportar l'alumnat de Menorca, d'Eivissa i de Formentera. El Pla Estatal de Beques preveu la compensació del fet insular dels sol·licitants amb residència familiar a la nostra comunitat i estableix una quantitat econòmica addicional per aquest concepte en les beques, tant en les de caràcter general com en les de mobilitat.

4. La Conselleria d'Educació i Universitats, tot i que considera positives les mesures adoptades en el Pla Estatal de Beques, té la voluntat d'estendre l'oferta d'ajuts als alumnes d'ensenyaments artístics superiors per garantir, d'una banda, la prestació homogènia i eficaç del servei públic de l'educació que permeti corregir les desigualtats per motius d'insularitat dels alumnes de les Illes Balears i per afavorir, de l'altra, dins les limitacions pressupostàries de la Conselleria, la qualitat, la competència i l'excel·lència en el rendiment acadèmic dels estudiants dels ensenyaments artístics superiors de les Illes Balears.

5. D'acord amb això, des de l'any 2018, la Conselleria convoca anualment ajudes de desplaçament per a alumnes de les Illes Balears que cursin estudis oficials d'ensenyaments artístics superiors a la Unió Europea (UE-27), ja que, amb l'afany d'internacionalitzar el sistema, ofereix als estudiants de les Illes Balears la possibilitat de cursar els estudis a centres d'ensenyaments artístics superiors de qualsevol país de la Unió Europea, sempre que els estudis no s'ofereixin a l'illa de residència.

6. La Declaració de Bolonya va establir les bases per construir l'espai europeu d'educació superior (EEES), organitzat conforme a certs principis (qualitat, mobilitat, diversitat, competitivitat) i orientat a assolir els dos objectius estratègics que s'indiquen a continuació, incrementar l'ocupació a la Unió Europea i convertir l'espai europeu de formació superior en un pol d'atracció per a estudiants i professors d'altres parts del món, entre d'altres. El procés de Bolonya forma part dels objectius de les estratègies «Educació i formació 2020» i «Europa 2020».

7. La Declaració de Bolonya recull els sis objectius següents:

  • Adoptar un sistema de titulacions fàcilment comprensible i comparable, mitjançant la implantació, entre altres aspectes, d'un suplement al diploma.
  • Adoptar un sistema basat, fonamentalment, en dos cicles principals.
  • Establir un sistema de crèdits, com el sistema ECTS.
  • Promoure la cooperació europea en matèria d'avaluació de la qualitat a fi d'elaborar criteris i metodologies comparables.
  • Promoure la necessària dimensió europea en l'ensenyament superior, especialment en relació al desenvolupament curricular.
  • Promoure la mobilitat mitjançant l'eliminació dels obstacles que impedeixen el ple exercici de la lliure circulació d'estudiants, professors i personal administratiu de les universitats i altres institucions d'ensenyament superior europeu.

8. S'ha de remarcar que la Declaració de Bolonya té caràcter polític: enuncia una sèrie d'objectius i uns instruments per aconseguir-los, però no fixa els deures jurídicament exigibles. Aquesta convocatòria pretén ajudar a assolir els objectius, en la mesura que contribueix a eliminar els obstacles a la mobilitat dels estudiants de les Illes Balears que cursen ensenyaments artístics superiors a qualsevol centre oficial de la UE-27.

9. De la compensació econòmica per a desplaçaments d'alumnes i transport d'instruments musicals se'n poden beneficiar, si compleixen els requisits acadèmics mínims pel que fa als crèdits dels quals s'han d'haver matriculat, els alumnes de les Illes Balears que s'hagin de desplaçar fora de l'illa de residència per cursar estudis oficials d'ensenyaments artístics superiors, sempre que els estudis no es puguin fer a l'illa de residència o no hagin obtingut plaça al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, a l'Escola Superior de Disseny de les Illes Balears o a l'Escola Superior d'Art Dramàtic de les Illes Balears.

10. El procediment de concessió d'aquestes subvencions s'ha de tramitar d'acord amb els principis de publicitat, d'objectivitat, de transparència, de concurrència, d'igualtat i de no discriminació, la qual cosa exigeix la publicació de la convocatòria corresponent. D'acord amb l'article 4.1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol), correspon al conseller d'Educació i Universitats aprovar la convocatòria mitjançant una resolució.

11. També són aplicables a aquesta Resolució la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

12. Aquesta convocatòria s'ajusta al que es preveu a la línia III.2.16 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril).

13. Per a aquesta convocatòria es disposa de la quantitat màxima de 19.500,00 €, que s'han d'imputar a la partida pressupostària 13801/421J01/48000/00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, prorrogats per a l'any 2025.

14. Els ajuts que es concedeixen a l'empara d'aquesta convocatòria no afecten els intercanvis comercials entre estats ni afecten la competència, ni afavoreixen empreses o produccions; per tant, són compatibles amb el mercat interior de conformitat amb el que preveu l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea. No es consideren ajuts d'estat atès que, d'acord amb l'apartat 2 de la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conforme al que disposa l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, DOUE 2016/C262/01 de 19 de juliol de 2016, les normes sobre ajudes estatals només són d'aplicació quan el beneficiari de la mesura d'ajuda és una empresa. Els ajuts que estableix aquesta convocatòria tenen com a beneficiaris els estudiants dels ensenyaments artístics superiors. D'altra banda, d'acord amb el punt 2.5 de la Comunicació de la Comissió Europea, abans indicada, l'educació pública organitzada dins del sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat pot considerar-se una activitat no econòmica i, per tant, les entitats que l'ofereixen no es consideren empresa als efectes del Tractat.

Fonaments de dret

1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. La Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears.

3. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).

6. L'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril).

Per això, tenint en compte la disponibilitat pressupostària per a l'exercici de 2025, i fent ús de les facultats que m'atribueix la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria, en règim de concurrència competitiva, d'ajuts de desplaçament per a alumnes de les Illes Balears, empadronats a qualsevol de les illes, que cursen estudis oficials d'ensenyaments artístics superiors a la Unió Europea (UE-27) durant l'any acadèmic 2024-2025 i per al transport d'instruments musicals.

2. Aprovar les bases d'aquesta convocatòria, que consten en l'annex 1 d'aquesta Resolució, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (4 de juny de 2025)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria d'ajuts de desplaçament per a alumnes de les Illes Balears que cursen estudis oficials d'ensenyaments artístics superiors a la Unió Europea (UE-27) durant l'any acadèmic 2024-2025 i per al transport d'instruments musicals

Primer Objecte

1. L'objecte dels ajuts és finançar el cost total o parcial del desplaçament dels alumnes de les Illes Balears que, atès el fet insular, s'han de traslladar i han de residir fora de l'illa on es troba el seu domicili familiar per cursar estudis oficials d'ensenyaments artístics superiors a qualsevol país de la Unió Europea (UE-27) durant l'any acadèmic 2024-2025. Als efectes d'aquesta convocatòria s'entén com a any acadèmic el període comprès entre l'1 de setembre de 2024 i el 31 d'agost de 2025.

2. També permet finançar el cost total o parcial del transport dels seus instruments musicals amb característiques especials, realitzat des de l'1 de setembre de 2024 fins al 30 de juny de 2025, mitjançant una companyia aèria o una empresa naviliera. Als efectes d'aquesta convocatòria, es consideren instruments musicals amb característiques especials, els instruments musicals voluminosos que s'hagin de transportar amb la consideració d'equipatge addicional o requereixin l'adquisició d'un passatge addicional per transportar-los, en especial, el violoncel, la guitarra, la tuba i els instruments amb mides similars. També és objecte d'aquesta convocatòria el transport de l'instrument musical amb característiques especials dels alumnes beneficiaris dels ajuts d'aquesta convocatòria, per part d'una companyia de transport, sense que l'alumne es desplaci juntament amb l'instrument.

Segon Règim jurídic

Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per la part que constitueix normativa de caràcter bàsic; pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions; pel Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, i per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).

Tercer Crèdit i partida pressupostària

1. A aquesta convocatòria s'hi destina un màxim de 19.500,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 13801/421J01/48000/00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, prorrogats per a l'any 2025.

2. El crèdit assignat per a aquesta convocatòria es destina a les modalitats establertes en la base setena, distribuït de la manera següent:

— Modalitat de desplaçament d'alumnes: 16.000,00 €.

— Modalitat de transport d'instruments: 3.500,00 €.

3. Per a l'assignació del crèdit definitiu per a cada modalitat cal tenir en compte el que es preveu al punt 4 de la base novena d'aquesta convocatòria.

4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import consignat inicialment a aquesta convocatòria, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria sense haver d'ampliar el termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 4.3.b) de l'Ordre de la consellera d'Educació i Universitats, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.

Quart Compatibilitat

1. Els ajuts de les dues modalitats previstes en la base setena d'aquesta convocatòria són compatibles entre ells.

2. Els ajuts de la modalitat de desplaçament d'alumnes són incompatibles amb les beques del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports atès que aquestes darreres financen, entre altres aspectes, els desplaçaments de l'alumnat. Els ajuts de desplaçament d'alumnes objecte d'aquesta convocatòria també són incompatibles amb les beques o ajuts per a la mateixa finalitat que es puguin rebre de qualsevol altra administració. Així mateix, els ajuts per a la modalitat esmentada són incompatibles amb qualsevol tipus d'ajut o beca per a la mateixa finalitat finançada per entitats públiques o privades.

3. L'ajut de la modalitat de desplaçament d'alumnes es denegarà si la Direcció General d'Universitats Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors té constància que la persona sol·licitant ha obtingut alguna beca del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports o de qualsevol altra administració o entitat pública o privada que concedeixi ajuts per al desplaçament dels alumnes.

4. Els ajuts de la modalitat de transport d'instruments són compatibles amb altres destinades a programes de mobilitat d'alumnes i amb les concedides en el marc del programa estatal de beques i ajudes a l'estudi per a l'any acadèmic 2024-2025. En cap cas, l'import que rebi una persona beneficiària no pot superar, aïlladament o conjuntament amb altres subvencions o ajudes de l'Administració o d'altres entitats públiques o privades, el cost de l'activitat que es dugui a terme.

5. En el cas que la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors tengui constància que la persona que resulti beneficiària dels ajuts objecte d'aquesta convocatòria també hagi obtingut una beca del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports o un ajut o una beca d'una altra administració o d'una entitat pública o privada, que sigui incompatible amb els ajuts objecte d'aquesta convocatòria, l'òrgan instructor ha d'iniciar l'expedient de reintegrament de l'ajut concedit d'acord amb les bases d'aquesta convocatòria.

Cinquè Persones beneficiàries dels ajuts

Poden beneficiar-se dels ajuts prevists en aquesta Resolució, per a l'any acadèmic 2024-2025, les persones que es trobin en alguna de les circumstàncies següents:

a) Alumnes amb domicili familiar a Menorca, Eivissa o Formentera que s'han de desplaçar a Mallorca per cursar estudis oficials de grau d'ensenyaments artístics superiors que s'imparteixen al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, a l'Escola Superior de Disseny de les Illes Balears o a l'Escola Superior d'Art Dramàtic de les Illes Balears.

b) Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s'han de desplaçar a una altra comunitat autònoma de l'Estat espanyol o a un altre país de la Unió Europea (UE-27) per cursar, a centres públics, estudis oficials de grau d'ensenyaments artístics superiors que no s'imparteixen al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, a l'Escola Superior de Disseny de les Illes Balears o a l'Escola Superior d'Art Dramàtic de les Illes Balears.

c) Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s'han de desplaçar a una altra comunitat autònoma de l'Estat espanyol o a un altre país de la Unió Europea (UE-27) per cursar, a centres privats, estudis oficials de grau d'ensenyaments artístics superiors que no s'imparteixen al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, a l'Escola Superior de Disseny de les Illes Balears o a l'Escola Superior d'Art Dramàtic de les Illes Balears.

d) Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s'han de desplaçar a una altra comunitat autònoma de l'Estat espanyol o a un altre país de la Unió Europea (UE-27) per cursar, a centres públics, estudis oficials de grau d'ensenyaments artístics superiors perquè no han obtingut plaça al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, a l'Escola Superior de Disseny de les Illes Balears o a l'Escola Superior d'Art Dramàtic de les Illes Balears.

e) Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s'han de desplaçar a una altra comunitat autònoma de l'Estat espanyol o a un altre país de la Unió Europea (UE-27) per cursar, a centres privats, estudis oficials de grau d'ensenyaments artístics superiors perquè no han obtingut plaça al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, a l'Escola Superior de Disseny de les Illes Balears o a l'Escola Superior d'Art Dramàtic de les Illes Balears.

f) Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s'han de desplaçar a una altra comunitat autònoma de l'Estat espanyol o a un altre país de la Unió Europea (UE-27) per cursar estudis oficials de màster en ensenyaments artístics que no s'imparteixen al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, a l'Escola Superior de Disseny de les Illes Balears o a l'Escola Superior d'Art Dramàtic de les Illes Balears.

Sisè Requisits generals i exclusions

1. Per obtenir l'ajut s'han de complir els requisits generals següents:

a) Tenir la nacionalitat espanyola o d'algun estat membre de la Unió Europea. Les persones estrangeres no comunitàries han d'acreditar la condició de residents. Queden excloses de concórrer-hi les que es trobin en situació d'estada.

b) Tenir el domicili familiar a les Illes Balears. A aquest efecte, s'entén que tenen el domicili familiar a les Illes Balears les persones que tenen veïnatge administratiu a qualsevol dels municipis de les Illes Balears. El compliment del requisit de veïnatge administratiu s'ha de mantenir de manera continuada durant tot el període comprès entre l'1 de setembre de 2024 i el 30 de juny de 2025.

c) Cursar 42 crèdits o més d'una titulació oficial d'ensenyaments artístics superiors durant l'any acadèmic 2024-2025.

d) Cursar els ensenyaments oficials a un centre, públic o privat, ubicat a algun dels països de la Unió Europea (UE-27): Alemanya, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Hongria, Irlanda, Itàlia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, els Països Baixos, Polònia, Portugal, la República Txeca, Romania, Suècia o Xipre.

2. Per obtenir l'ajut s'han de complir els requisits referents al rendiment acadèmic del curs 2023-2024 següents:

a) Els sol·licitants que es matriculen per primera vegada del primer curs d'uns ensenyaments artístics superiors han d'acreditar haver obtingut la qualificació mitjana igual o superior a 5,00 punts en el títol que els dona accés a aquests ensenyaments. En la resta de vies d'accés a aquests ensenyaments també es requereix la puntuació mínima de 5 punts.

b) Els sol·licitants de l'ajut del segon curs o dels posteriors, o els que es matriculen de primer, però no és la primera vegada que es matriculen d'un primer curs d'uns ensenyaments artístics superiors, han d'haver superat, durant el curs acadèmic 2023-2024, un 90 % dels crèdits de què es matricularen.

En qualsevol cas, la persona sol·licitant s'ha d'haver matriculat, com a mínim, de 42 crèdits al curs 2023-2024. No es tenen en compte, a l'efecte d'acreditar aquest requisit, els crèdits convalidats, reconeguts o transferits.

3. En el cas dels sol·licitants que durant el curs 2023-2024 no es varen matricular en ensenyaments artístics superiors, els requisits de rendiment acadèmic i de matrícula s'entenen referits al darrer any acadèmic cursat.

4. Resten excloses d'aquesta convocatòria:

a) Les persones que cursen ensenyaments universitaris.

b) Les persones que cursen estudis corresponents a títols propis.

c) Les persones que cursen estudis corresponents a un doctorat.

d) Les persones que cursen estudis de les modalitats a distància, en línia o virtual.

e) Les persones que cursen estudis específics de preparació o especialització per a l'exercici professional que no siguin màsters oficials en ensenyaments artístics.

f) Les persones en les quals es doni alguna de les circumstàncies establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, que prohibeixen ser beneficiàries de les subvencions que regula aquesta Llei.

g) Les persones que ja tenen una titulació d'ensenyaments artístics superiors, si volen demanar l'ajut per a altra titulació d'ensenyaments artístics superiors d'igual nivell.

Setè Modalitats i quantia dels ajuts

Els ajuts de desplaçament per cursar ensenyaments artístics superiors objecte d'aquesta convocatòria són de les modalitats que figuren a continuació i s'assignen per import de les quantitats màximes següents:

a) Modalitat de desplaçament d'alumnes: l'objecte dels ajuts d'aquesta modalitat és finançar el cost total o parcial del desplaçament dels alumnes de les Illes Balears que, atès el fet insular, s'han de desplaçar i han de residir fora de l'illa on es troba el seu domicili familiar per cursar estudis oficials d'ensenyaments artístics superiors a qualsevol país de la Unió Europea (UE-27) durant l'any acadèmic 2024-2025 d'acord amb els requisits d'aquesta convocatòria. Es pot concedir fins a un màxim de 1.600,00 € per sol·licitant d'ajuts d'aquesta modalitat.

b) Modalitat de transport d'instruments: l'objecte dels ajuts d'aquesta modalitat és finançar el cost total o parcial de les despeses extraordinàries derivades del fet de transportar els instruments musicals amb característiques especials dels alumnes beneficiaris dels ajuts d'aquesta convocatòria realitzat des de l'1 de setembre de 2024 fins el 30 de juny de 2025, mitjançant una companyia aèria o una empresa naviliera. Es pot concedir fins a un màxim de 400,00 € per sol·licitant d'aquesta modalitat.

Vuitè Criteris que han de regir la concessió dels ajuts de la modalitat de desplaçament d'alumnes

1. Si el crèdit disponible per a la modalitat de desplaçament d'alumnes permet atendre totes les sol·licituds d'aquesta modalitat admeses, s'assignaran 1.600,00 € a cada sol·licitant, en concepte d'ajut de la modalitat indicada.

2. En cas que el crèdit assignat a la modalitat de desplaçament d'alumnes no sigui suficient per atorgar 1.600,00 € a cada sol·licitant admès per aquesta modalitat, els ajuts s'han de concedir d'acord amb el procediment i les regles següents:

a) S'han d'agrupar les persones interessades que hagin sol·licitat la modalitat desplaçament d'estudiants, d'acord amb les lletres a) a f) de la base cinquena d'aquesta convocatòria relativa a les persones que poden ser beneficiàries dels ajuts. Les persones agrupades segons el criteri de cada lletra de la base indicada formen part de la mateixa categoria de beneficiaris als efectes d'aquesta convocatòria.

b) S'ha de dividir el crèdit assignat a la modalitat de desplaçament d'alumnes entre el total de sol·licitants admesos per aquesta modalitat.

c) Si del resultat de la divisió resulta una quantitat individual superior a 800,00 € per sol·licitant, s'ha d'atorgar la quantitat resultant a cadascun dels sol·licitants independentment de la categoria a la qual pertanyin segons la base cinquena d'aquesta convocatòria.

d) Si del resultat de la divisió resulta una quantitat individual igual o inferior a 800,00 € per sol·licitant, s'han d'atorgar 800,00 € a cadascun dels sol·licitants ordenats de manera que, primer, s'ha d'adjudicar l'ajut a les persones de la categoria de la lletra a) de la base cinquena i, en aquesta categoria s'ha d'adjudicar l'ajut d'acord amb la qualificació mitjana de l'expedient acadèmic, o, en el cas que siguin alumnes de primer curs, segons la nota d'accés, de forma decreixent fins acabar els sol·licitants d'aquesta categoria o fins que s'acabi el crèdit assignat a aquesta modalitat. En haver adjudicat l'ajut a les persones de la categoria esmentada, s'ha de seguir adjudicant a les persones de la categoria de la lletra b) de la base cinquena amb el mateix criteri d'ordenació d'acord amb la qualificació mitjana o, en el cas que siguin alumnes de primer curs, segons la nota d'accés, que s'ha aplicat als de la categoria anterior, fins acabar els sol·licitants d'aquesta categoria o fins que s'acabi el crèdit assignat a aquesta modalitat. La mateixa regla s'ha d'aplicar de forma successiva als sol·licitants de la resta de categories fins que s'acabi el crèdit assignat a la modalitat. S'han de denegar la resta de sol·licituds per manca de disponibilitat pressupostària.

e) En el moment en què el crèdit assignat a aquesta modalitat s'exhaureixi per aplicació de les prelacions que figuren en la lletra d) d'aquesta base, no es poden seguir assignant ajuts, per la qual cosa, s'han de denegar la resta de sol·licituds d'aquesta modalitat per manca de disponibilitat pressupostària.

Novè Criteris que han de regir la concessió dels ajuts de la modalitat de transport d'instruments

1. Els ajuts s'han de concedir per l'import que figuri a la factura o que resulti del sumatori de les factures justificatives del desplaçament de l'alumne amb el seu instrument o del transport de l'instrument sense l'alumne fins a l'import màxim de 400,00 € per sol·licitant d'aquesta modalitat.

2. Si el crèdit disponible per a la modalitat de transport d'instruments és suficient per atendre totes les sol·licituds d'aquesta modalitat admeses i justificades amb les factures corresponents, s'assignarà a cada sol·licitant, l'import de la despesa justificada fins a un màxim de 400,00 € per sol·licitant d'aquesta modalitat.

3. En cas que la quantitat assignada a la modalitat de transport d'instruments no sigui suficient per atorgar l'import de la despesa que justifica cada sol·licitant amb el màxim individual de 400,00 € els ajuts s'han de concedir d'acord amb el procediment i les regles següents:

a) S'han d'agrupar les persones interessades que hagin sol·licitat la modalitat de transport d'instruments, d'acord amb les lletres a) a f) de la base cinquena d'aquesta convocatòria relativa a les persones que poden ser beneficiàries dels ajuts. Les persones agrupades segons el criteri de cada lletra de la base indicada formen part de la mateixa categoria de beneficiaris als efectes d'aquesta convocatòria.

b) Les sol·licituds de cadascuna de les categories s'han de classificar en blocs:

 

— Bloc 1: inclou els següents instruments musicals amb característiques especials: violoncel, guitarra i tuba.

— Bloc 2: inclou els instruments musicals amb mides similars als anteriors.

— Bloc 3: inclou la resta d'instruments musicals amb característiques especials admissibles d'acord amb la base primera d'aquesta convocatòria.

 

c) Una vegada efectuades les classificacions anteriors, l'ajut s'ha d'assignar entre els sol·licitants de la categoria de la lletra a) de la base cinquena que hagin mobilitzat instruments del bloc 1 i, entre aquests sol·licitants s'ha d'adjudicar l'ajut d'acord amb la qualificació mitjana de l'expedient acadèmic o, en el cas que siguin alumnes de primer curs, segons la nota d'accés, de forma decreixent fins acabar els sol·licitants d'aquesta categoria i bloc o fins que s'acabi el crèdit assignat a aquesta modalitat. L'import de l'ajut ha de ser el que justifica cada sol·licitant amb un màxim de 400,00 €.

d) En haver adjudicat l'ajut a les persones de la categoria i bloc esmentats en la lletra anterior, si roman crèdit disponible per a sol·licitants d'aquesta modalitat, s'ha de seguir adjudicant a les persones de la categoria del bloc 2 amb el mateix criteri d'ordenació intern, fins acabar els sol·licitants d'aquest bloc o fins que s'acabi el crèdit assignat a aquesta modalitat. L'import de l'ajut ha de ser el que justifica cada sol·licitant amb un màxim de 400,00 €.

e) En haver adjudicat l'ajut a les persones de la categoria i bloc esmentats en la lletra anterior, si roman crèdit disponible per a sol·licitants d'aquesta modalitat, s'ha de seguir adjudicant a les persones de la categoria del bloc 3 amb el mateix criteri d'ordenació intern, fins acabar els sol·licitants d'aquest bloc o fins que s'acabi el crèdit assignat a aquesta modalitat. L'import de l'ajut ha de ser el que justifica cada sol·licitant amb un màxim de 400,00 €.

f) En haver adjudicat l'ajut a les persones de la categoria a) de la base cinquena, si roman crèdit disponible per a sol·licitants d'aquesta modalitat, s'ha de seguir adjudicant a les persones de la categoria de la lletra b) de la base cinquena amb el mateix criteri d'ordenació per blocs i, en cadascun, d'acord amb la qualificació mitjana o, en el cas que siguin alumnes de primer curs, segons la nota d'accés, que s'ha aplicat als de la categoria anterior, fins acabar els sol·licitants d'aquesta categoria o fins que s'acabi el crèdit assignat a aquesta modalitat. La mateixa regla s'ha d'aplicar de forma successiva als sol·licitants de la resta de categories fins que s'acabi el crèdit assignat a aquesta modalitat. L'import de l'ajut que s'assigni ha de ser el que justifica cada sol·licitant amb un màxim de 400,00 €.

g) En el moment en què el crèdit assignat a aquesta modalitat s'exhaureixi per aplicació de les prelacions que figuren en les lletres c) a f) d'aquesta base, no es poden seguir assignant ajuts, per la qual cosa, s'han de denegar la resta de sol·licituds d'aquesta modalitat per manca de disponibilitat pressupostària.

4. En el cas que no hi hagi sol·licituds suficients per exhaurir el crèdit inicial corresponent a la modalitat de transport d'instruments, el romanent ha de passar a la modalitat de desplaçament d'alumnes.

Desè Sol·licitud

1. Les persones interessades han de presentar una única sol·licitud d'ajuts, tant si demanen únicament l'ajut de la modalitat de desplaçament d'estudiants, si demanen únicament l'ajut de la modalitat de transport d'instruments o si demanen l'ajut de les dues modalitats.

2. La sol·licitud s'ha de presentar de forma electrònica exclusivament, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació que figura en la base onzena d'aquesta convocatòria.

3. La sol·licitud conté les declaracions responsables a què fa referència l'apartat c) de l'article 5.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009. En concret, la sol·licitud inclou la declaració responsable de veracitat de les dades bancàries del compte del qual l'alumne sol·licitant és titular o cotitular, dades que el sol·licitant ha d'emplenar obligatòriament perquè pugui rebre l'import de l'ajut. També conté la declaració responsable de no obtenció de plaça vacant, que només han d'emplenar les persones sol·licitants amb domicili familiar a les Illes Balears que no hagin obtingut plaça al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, a l'Escola Superior de Disseny de les Illes Balears o a l'Escola Superior d'Art Dramàtic de les Illes Balears. L'Administració comprovarà la veracitat del que figura a aquesta darrera declaració responsable.

L'accés al tràmit s'ha de fer mitjançant identificació i firma electrònica.

4. La pàgina web dels Ensenyaments Artístics Superiors de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors (https://intranet.caib.es/sites/eas/ca/portada/?campa=yes) conté la informació relativa a aquesta convocatòria i l'enllaç a la seu electrònica de la CAIB en què es pot trobar el procediment corresponent a aquesta Resolució.

5. D'acord amb l'article 13.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, quan es compleixin les condicions previstes en la normativa administrativa general, les bases reguladores poden preveure que les convocatòries estableixin l'obligatorietat que les persones físiques sol·licitants de subvencions, els beneficiaris i, si s'escau, les entitats col·laboradores es relacionin amb l'entitat convocant a través de mitjans electrònics.

Segons l'article 3.2 de la Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, les convocatòries de subvencions poden exigir als sol·licitants que siguin persones físiques que es relacionin a través de mitjans electrònics, sempre que es compleixin igualment els requisits materials prevists en la normativa administrativa general per fer-ho.

D'acord amb l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot establir l'obligació de relacionar-s'hi a través de mitjans electrònics per a determinats procediments i per a uns certs col·lectius de persones físiques que, per raó de la seva capacitat econòmica, tècnica, dedicació professional o altres motius, quedi acreditat que tenen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris.

El col·lectiu dels alumnes que cursen ensenyaments artístics superiors compleix amb els requisits que estableixen les normes abans esmentades per relacionar-se electrònicament amb l'Administració de la CAIB; per això, s'estableix l'obligatorietat de relacionar-se a través de mitjans electrònics per a la sol·licitud i per a qualsevol altre tràmit que s'hagi de fer quant a aquesta convocatòria d'ajuts i subvencions.

6. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a les 00.00 h del 9 de juny de 2025 i finalitza a les 23.59 h del 31 de juliol de 2025, hora peninsular espanyola.

7. La presentació de la sol·licitud de l'ajut comporta l'autorització a l'Administració educativa a obtenir, a l'efecte de concedir l'ajuda, les dades necessàries per comprovar que l'alumne està empadronat a les Illes Balears, que no ha rebut cap beca del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, les dades de matrícula a centres d'ensenyaments artístics superiors de la UE-27 i que compleix la resta de requisits per ser considerat beneficiari de l'ajut. En cas que el sol·licitant s'oposi a la comprovació de les dades esmentades, haurà d'aportar la documentació acreditativa del compliment dels requisits per ser considerat beneficiari de l'ajut.

8. La persona sol·licitant pot desistir de la seva sol·licitud en qualsevol moment abans que es publiqui la resolució del conseller en la qual es concedeix l'ajut.

Onzè Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

1. Per tramitar la sol·licitud, la persona interessada ha de presentar la documentació següent:

a) L'imprès de sol·licitud emplenat mitjançant el tràmit telemàtic.

b) En el cas d'alumnes estrangers comunitaris que no disposin de DNI o NIE, una còpia del passaport.

c) En el cas d'alumnes estrangers no comunitaris, una còpia de la targeta de residència.

d) En el cas que no s'autoritzi l'Administració a comprovar les dades d'empadronament, un certificat d'empadronament que acrediti el veïnatge administratiu de la persona sol·licitant en un municipi de les Illes Balears.

e) L'imprès de la matrícula en un ensenyament artístic superior corresponent a l'any acadèmic 2024-2025 en què consti la titulació cursada pel sol·licitant i el nombre de crèdits dels quals s'ha matriculat, que ha de ser igual o superior a 42, sense tenir en compte els crèdits convalidats, reconeguts o transferits.

f) Els rebuts de l'entitat financera que acreditin el pagament complet de la matrícula, incloses les despeses acadèmiques i administratives, dels estudis per als quals se sol·licita l'ajut, així com del total de la resta de despeses acadèmiques en el cas de centres privats o de centres adscrits a altres centres educatius públics o privats; Alternativament es pot presentar un certificat emès pel centre en què està matriculat, que acrediti el pagament complet de la matrícula, incloses les despeses acadèmiques i administratives, dels estudis per als quals se sol·licita l'ajut, així com del total de la resta de despeses acadèmiques en el cas de centres privats o de centres adscrits a altres centres educatius públics o privats.

g) En el cas dels sol·licitants que accedeixin per primera vegada al primer curs d'un ensenyament artístic superior, certificat de qualificacions del batxillerat o del títol equivalent o homologat. Si han entrat per la via de la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys o per altra prova que acredita la maduresa suficient en relació amb els objectius del batxillerat i que acredita que l'aspirant té els coneixements, les habilitats i les aptituds necessaris per cursar amb aprofitament els ensenyaments corresponents o bé l'assoliment de les competències clau previst en acabar el batxillerat, han d'aportar un certificat del resultat de la prova.

h) En el cas que la persona sol·licitant s'hagi matriculat del segon curs o dels posteriors, o que no es matriculi dels ensenyaments artístics superiors per primera vegada, el certificat acadèmic oficial complet o un extracte complet de l'expedient personal, en què constin totes les assignatures de què es va matricular el curs acadèmic 2023-2024, amb el nombre de crèdits i les qualificacions obtingudes i la qualificació mitjana de l'expedient.

Les persones candidates que hagin cursat els estudis a l'estranger i tinguin el certificat acadèmic en un idioma diferent del català, el castellà o l'anglès han de presentar-ne també la traducció oficial a un d'aquests idiomes.

i) En cas de demanar ajuts de la modalitat de transport d'instruments, si el sol·licitant ha viatjat amb l'instrument, ha d'aportar la targeta d'embarcament, el bitllet o el document equivalent que justifica la realització del viatge en què ha fet el transport de l'instrument i la justificació del pagament del desplaçament. Si el transport de l'instrument s'ha fet de forma independent al sol·licitant, ha d'aportar la factura o les factures del transport i la justificació del pagament.

j) En el cas de presentació de la sol·licitud en representació d'un tercer, acreditació de la representació legal i vigent per la qual actua la persona que signa la sol·licitud.

k) Qualsevol altre document que l'Administració sol·liciti perquè el considera necessari per verificar el compliment i l'efectivitat de les condicions de concessió de l'ajut.

2. Els exemplars impresos de documents electrònics únicament són vàlids si tenen el codi segur de verificació (CSV) corresponent, que permet comprovar la integritat i la veracitat del document.

3. En el cas de sol·licitants matriculats en un país que no sigui Espanya, la documentació acreditativa ha d'estar redactada en català, castellà, alemany, anglès, francès, italià o portuguès. En el cas que algun document acreditatiu estigui redactat en un idioma diferent dels anteriors i, a partir del conjunt de la documentació, quan la unitat encarregada de la tramitació administrativa d'aquests ajuts no pugui comprovar el compliment dels requisits, en l'informe a què fa referència la base catorzena, s'ha de requerir la persona sol·licitant perquè presenti els documents originals en una traducció a qualsevol dels idiomes esmentats anteriorment.

4. D'acord amb l'article 9.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors verificarà les dades d'identitat (DNI o NIE) de les persones interessades.

5. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors pot obtenir, excepte oposició expressa de l'interessat, la qual s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social, el certificat d'empadronament que acrediti el veïnatge administratiu de la persona sol·licitant en un municipi de les Illes Balears i la comprovació de les dades referents al gaudi de beques a la base de dades del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports.

En cas que el sol·licitant s'oposi a aquestes consultes, ha d'aportar la documentació acreditativa juntament amb la sol·licitud d'ajut.

6. En aplicació de l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, la persona interessada ha d'autoritzar la consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària Estatal.

En cas que no autoritzi les consultes, ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.

Dotzè Instrucció del procediment

1. L'òrgan instructor del procediment és la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, que ha de dur a terme les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució corresponent, en el marc de l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. En concret, correspon a l'òrgan instructor:

a) Determinar les persones admeses a la convocatòria.

b) Resoldre els dubtes d'interpretació que puguin sorgir amb relació a les bases reguladores de la subvenció i la convocatòria.

c) Sol·licitar l'informe de la Comissió Avaluadora que es preveu a la base catorzena d'aquesta convocatòria.

d) Sol·licitar els informes que siguin necessaris per elaborar la proposta de resolució.

e) Requerir els documents complementaris que es considerin necessaris per tenir coneixement de les circumstàncies pròpies dels casos que ho requereixin a l'efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats als ajuts.

f) Formular la proposta de resolució.

Tretzè Comissió Avaluadora

1. S'ha de constituir una comissió avaluadora, que ha d'exercir les funcions següents:

a) Avaluar i qualificar les sol·licituds d'acord amb els requisits i els criteris establerts en aquesta convocatòria.

b) Emetre l'informe, degudament motivat, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2. La composició de la Comissió Avaluadora ha de ser la següent:

a) President: el director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.

b) Secretària: una tècnica assignada als ensenyaments artístics superiors.

c) Vocals:

 

— La cap del Servei d'Universitats.

— Un representant de Serveis Jurídics de la Secretaria General de la Conselleria d'Educació i Universitats.

— Un representant de la Unitat de Gestió Econòmica de la Secretaria General de la Conselleria d'Educació i Universitats.

Catorzè Esmena de la sol·licitud, proposta de resolució de concessió i denegació dels ajuts i al·legacions

1. Entre l'1 i el 5 de setembre de 2025, s'ha de fer públic, en la pàgina web dels Ensenyaments Artístics Superiors de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors (https://intranet.caib.es/sites/eas/ca/portada/?campa=yes), l'informe referent a la documentació de les sol·licituds presentades a la convocatòria.

2. Mitjançant la publicació de l'informe es notifiquen les possibles mancances de documentació o els defectes de les sol·licituds. Les persones sol·licitants poden presentar la documentació per esmenar les mancances o els defectes de la sol·licitud fins a les 13.00 h del 19 de setembre de 2025. Si no ho fan, es considerarà que desisteixen de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

Dins aquest termini, les persones sol·licitants també poden al·legar el que considerin adient.

3. La documentació per esmenar les sol·licituds s'ha de presentar, dins el termini establert, mitjançant el tràmit telemàtic de presentació d'esmenes que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.

4. Quan l'òrgan instructor hagi analitzat la documentació aportada per esmenar, la Comissió Avaluadora s'ha de reunir per redactar l'informe a què fa referència el punt 1 de la base catorzena d'aquesta convocatòria.

5. Correspon al director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors dictar la proposta de resolució de concessió i denegació dels ajuts basant-se en l'informe de la Comissió Avaluadora. La proposta de resolució ha d'incloure la llista de persones beneficiàries a qui es proposa atorgar la subvenció, així com les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.

6. La proposta de resolució s'ha de fer pública, com a màxim el 10 d'octubre de 2025, a la pàgina web dels Ensenyaments Artístics Superiors de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors (https://intranet.caib.es/sites/eas/ca/portada/?campa=yes).

7. En relació amb aquesta proposta de resolució es pot al·legar el que es consideri adient en el termini de deu dies naturals comptadors des de la data en què s'hagi publicat.

Les al·legacions s'han de formular mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.

No s'acceptaran al·legacions consistents a aportar documents que no s'hagin presentat en el termini d'esmena de sol·licituds a què fa referència el punt 2 de la base catorzena, previ a la publicació de la proposta de resolució.

8. Les persones beneficiàries proposades disposen de deu dies naturals, comptadors des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució, per renunciar a l'ajut. En aquest cas, han de redactar un escrit de renúncia i l'han d'adreçar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors. L'escrit s'ha de presentar al registre de la Conselleria d'Educació i Universitats o a qualsevol de les dependències que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015, a aquests efectes no es consideren registres vàlids els registres dels centres educatius. Passat aquest període sense que hagin renunciat a l'ajut, s'entendrà que l'accepten.

Quinzè Resolució del conseller d'Educació i Universitats

1. En haver analitzat les al·legacions presentades, o un cop acabat el termini sense que se n'hagi presentat cap, l'òrgan instructor ha de presentar la proposta de resolució al conseller d'Educació i Universitats, que ha de resoldre motivadament el procediment en el termini màxim de sis mesos comptadors des de l'acabament del termini per presentar sol·licituds.

2. La resolució del conseller ha d'incloure la llista de les persones beneficiàries a qui s'atorga la subvenció i la quantia corresponent, així com la llista de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.

3. En el cas que la convocatòria no es resolgui en el termini de sis mesos comptadors des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, totes les sol·licituds s'han d'entendre desestimades.

4. La Resolució del conseller s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web dels Ensenyaments Artístics Superiors de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors

(https://intranet.caib.es/sites/eas/ca/portada/?campa=yes).

5. Contra la Resolució indicada, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat.

6. Per fonamentar el recurs de reposició, no s'acceptaran al·legacions que consisteixin a aportar documents que no s'hagin presentat abans de publicar-se la proposta de resolució.

Setzè Justificació

En el marc de l'article 39.7 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquests ajuts es justifiquen pel fet de complir els requisits necessaris per beneficiar-se'n.

Dissetè Pagament

La Conselleria d'Educació i Universitats ha d'abonar a les persones beneficiàries l'import dels ajuts concedits a l'empara d'aquesta convocatòria mitjançant una transferència bancària. El pagament s'ha de fer una vegada s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució del conseller d'Educació i Universitats de concessió i de denegació dels ajuts.

Divuitè Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries les que s'estableixen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; en concret, les següents:

a) Destinar l'ajut a la finalitat per a la qual es concedeix.

b) Complir els requisits i les condicions establerts per a la concessió i el gaudi de l'ajut.

c) Cooperar amb l'Administració en les actuacions de comprovació que calgui fer per verificar, si escau, el compliment i l'efectivitat de les condicions de concessió de l'ajut.

d) Comunicar a la Conselleria d'Educació i Universitats l'obtenció de beques de l'Administració o subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat de qualsevol administració o ens públic o entitat privada nacional o internacional.

Dinovè Control

1. Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de fiscalització, control i deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la revocació de l'ajut concedit.

3. Per intensificar el control a fi d'evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajuts, l'Administració pot determinar si s'ha produït l'ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de qualsevol òrgan de les administracions públiques.

Vintè Revocació dels ajuts concedits

D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

Vint-i-unè Reintegrament dels ajuts concedits

1. Pertoca reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la Resolució per la qual s'acordi el reintegrament en els casos establerts en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, en concret, en el supòsit que s'anul·li la matrícula dels estudis artístics superiors, de conformitat amb el que preveu l'article 44.1.b) d'aquesta norma.

2. Per tant, s'han de reintegrar les quantitats rebudes en el cas que s'hagi obtingut l'ajut falsejant les condicions requerides o amagant les que ho haguessin impedit i en qualsevol altre supòsit que doni lloc a l'anul·lació de la Resolució de concessió.

3. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

Vint-i-dosè Règim d'infraccions i sancions

Si s'incompleixen els requisits que estableixen aquesta convocatòria o el que preveu l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, s'ha d'aplicar el règim d'infraccions i sancions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el que contenen la legislació de finances i pressupostària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les normes que la despleguen.

Vint-i-tresè Protecció de dades personals

En relació amb la protecció de dades de caràcter personal, són aplicables el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Vint-i-quatrè Subjecció a tributació dels ajuts

Els ajuts percebuts en virtut d'aquesta convocatòria estan subjectes a tributació per l'impost de la renda de les persones físiques (IRPF), sempre que el beneficiari no pugui acollir-se a cap exempció.