Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 389018
Convocatòria i bases reguladores simultànies per a la concessió de subvencions al lloguer d’habitatge a persones físiques residents al municipi de Formentera, per facilitar-los la permanència en un habitatge en règim de lloguer, i ajudar a pal·liar els efectes negatius que té l’encariment del lloguer per mitjà del finançament d’una part de la renda que han satisfet l’any 2023
Versió PDF
La Junta de Govern del Consell Insular de Formentera, en sessió ordinària de 9 de maig de 2025, en virtut de les atribucions conferides pels articles 132.2, 28.1.m i 134 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, i sobre la base de la proposta que constitueix la motivació d'aquest l'acte, d'acord amb els articles 35, 88.3 i 88.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, va aprovar la convocatòria i les bases per a la concessió de subvencions al lloguer d'habitatge a persones físiques residents al municipi de Formentera per l'any 2023, de conformitat amb el següent acord:
1. Aprovar les bases i convocatòria simultànies de subvencions al lloguer d'habitatge per a persones físiques residents al municipi de Formentera, per facilitar-los la permanència en un habitatge en règim de lloguer, i ajudar a pal·liar els efectes negatius que té l'encariment del lloguer per mitjà del finançament d'una part de la renda que han satisfet l'any 2023.
2. Autoritzar la despesa per un import de 75.000 € (setanta-cinc mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 1/2311/4800001/22025001101 del pressupost de l'any 2025 del Consell Insular de Formentera.
3. Publicar les bases presents al Butlletí Oficial de les Illes Balears, al tauler d'anuncis del Consell Insular de Formentera i a la pàgina web d'aquesta administració, als efectes legals oportuns.
4. Obrir un termini per a la presentació de sol·licituds segons el previst a la base novena de la present convocatòria, que serà de 15 dies naturals, comptats des del dia següent al de la publicació de la present convocatòria en el BOIB.
Bases reguladores de la convocatòria d'ajudes al lloguer d'habitatge del Consell Insular de Formentera per l'any 2023.
Article 1. Objecte.
L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió d'ajuts econòmics en règim de concurrència pública competitiva a persones físiques residents al municipi de Formentera, per facilitar-los la permanència en un habitatge en règim de lloguer, i ajudar a pal·liar els efectes negatius que té l'encariment del lloguer per mitjà del finançament d'una part de la renda que han de satisfer.
Les ajudes es concedeixen per un màxim de 12 mensualitats i, en tot cas, el període subvencionable és el comprès entre el dia 1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2023.
Article 2. Normativa aplicable.
Per a tot el que no preveu aquesta convocatòria, caldrà ajustar-se al que disposen les bases d'execució del pressupost general del Consell Insular de Formentera per al 2025; a la citada Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears; a l'esmentada 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, article 96.2 de i disposició addicional 9a sobre Normativa en matèria de subvencions; al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, text refós de la llei de subvencions de les Illes Balears; a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i al Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, d'acord amb el que estableix l'article 8 de l'esmentada Llei 38/2003 i els articles 10 i següents del Reglament abans mencionat així com atès l'establert a l'article 6 i concordants del citat Decret legislatiu 2/2005. A la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 7/1985, de 2 abril, Reguladora de les bases del règim local; el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Es deixa palès que s'actua en sintonia amb el Pla Estratègic de Subvencions 2024-2025, aprovat per acord del Ple del 21 de març de 2024, i publicat al BOIB de data 23 de març de 2024, amb número edicte 13008-13024.
Article 3. Consignació pressupostària i quantia de l'ajut.
Per atendre les obligacions de contingut econòmic que es deriven de la concessió de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es reserva la quantia de 75.000,00 € (setanta-cinc mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 2025.1.2311.48000.01 del pressupost del Consell Insular de Formentera per a l'exercici 2025.
La concessió de les subvencions queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment que es resolgui la concessió.
La quantia de l'ajut es determinarà d'acord als següents criteris:
1. La quantia individual a concedir es calcularà sumant els punts totals obtinguts, cada punt suposarà un 3% d'ajuda sobre del preu del lloguer, fins arribar a un màxim del 40%.
2. Cap ajuda podrà superar el 40% de l'import mensual del lloguer pagat (fins a un màxim de 3.000€ anuals, a raó de 250€ al mes).
L'ajut té caràcter finalista i s'atorgarà per concurrència competitiva d'acord amb les quanties i imports màxims establerts. Té la consideració de concurrència competitiva el procediment mitjançant el qual la concessió de les subvencions es realitza a partir de la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre elles d'acord amb els criteris de valoració fixats en aquestes bases i adjudicar, havent notificat la resolució de concessió amb el límit fixat i dins el crèdit disponible, aquelles que hagin obtingut major valoració, en aplicació dels criteris o principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, no discriminació, eficàcia i eficiència.
Article 4. Requisits de les persones beneficiàries.
Podran obtenir la condició de persona beneficiària de la subvenció objecte d'aquesta convocatòria les persones sol·licitants titulars de contractes d'arrendament (arrendatàries) d'un habitatge que es destini a residència habitual i permanent, que es trobi a Formentera, i que compleixin tots i cadascun dels següents requisits:
a) Ser majors de 18 anys o menor emancipat, a comptar de l'últim dia de presentació de les sol·licituds d'ajuda.
b) Estar empadronades al municipi de Formentera ininterrompudament des de l'1 de gener de 2021 i fins al darrer dia de termini de presentació de sol·licituds.
c) Que totes les persones físiques amb domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat tinguin la nacionalitat espanyola o la d'algun dels estats membres de la Unió Europea, l'Espai Econòmic Europeu o Suïssa. En el cas d'estrangers no comunitaris, han de tenir la residència legal a Espanya.
d) Que la renda de l'habitatge objecte del contracte de lloguer sigui igual o inferior a 2.000,00 € (dos mil euros) mensuals. En aquesta renda no s'inclou l'import que pugui correspondre a annexos com a places de garatge, trasters o similars.
e) Ser titulars, en qualitat d'arrendataris/àries, d'un contracte de lloguer d'habitatge -o més, si són consecutius- dins del període subvencionable, i que es trobi vigent fins al darrer dia del termini per presentar les sol·licituds. El contracte ha d'estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició d'arrendatari/ària s'ha de fer amb l'aportació del contracte de lloguer.
f) Que l'habitatge objecte de lloguer estigui situat en el terme municipal de Formentera i que constitueixi la residència habitual i permanent del llogater o llogaters i dels integrants de la unitat de convivència. L'habitatge ha de constituir el domicili habitual i permanent durant tot el període per al qual es concedeix l'ajuda.
g) Haver satisfet les rendes del lloguer en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
h) Complir amb les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que preveu la normativa reguladora vigent en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
i) No tenir deutes amb el Consell Insular de Formentera en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
j) Que els ingressos anuals de la unitat de convivència, més les despeses deduïbles (art. 19.2.f) LIRPF-casella 19) i la reducció general (art. 20 LIRPF-casella 23) per obtenció de rendiments del treball dels membres de la unitat de convivència, no siguin inferiors a l'import del lloguer.
k) Que els ingressos de la unitat de convivència l'any 2023, sumats els de tots el convivents, no superin la quantitat de 50.000€.
Per calcular els ingressos econòmics, se sumaran totes les rendes obtingudes tant de la persona sol·licitant de l'ajuda com de la resta de persones majors de 18 anys membres de la unitat de convivència, a comptar de l'últim dia de presentació de les sol·licituds d'ajuda, que conviuen al domicili.
Es prendran les dades de la casella corresponent a la Base Imposable General més la Base Imposable d'Estalvi de la declaració de l'Impost de la Renda de les Persones Físiques de l'exercici 2023 (caselles 435 i 460).
En el còmput, s'hi han d'incloure també els imports de les pensions i/o ingressos exempts de tributació que pugui percebre la persona sol·licitant o algun membre de la unitat de convivència.
Article 5. Criteris objectius de valoració de les sol·licituds.
Les sol·licituds presentades es valoraran tenint en compte els criteris objectius de valoració següents:
Criteri 1. Antiguitat en l'empadronament en el municipi de Formentera.
Per l'empadronament ininterromput en el municipi de Formentera s'obtindrà 1 punt per cada any anterior a 2020, sense límit:
|
a) |
1 any sencer anterior a l'any 2020 |
1 punt |
|
b) |
2 anys sencers anteriors a l'any 2020 |
2 punts |
|
c) |
3 anys sencers anteriors a l'any 2020 |
3 punts |
|
d) |
4 anys sencers anteriors a l'any 2020 |
4 punts |
|
e) |
5 anys o més sencers anteriors a l'any 2020 |
5 punts |
Criteri 2. Ingressos per unitat de convivència.
Els ingressos anuals puntuables de la unitat de convivència de l'any 2023 venen establerts en proporció a l'IPREM anual.
*S'afegirà la quantia de 7.332 € per persona addicional amb ingressos a la unitat de convivència.
2.1. En el cas que la unitat de convivència estigui formada per una sola persona amb ingressos (IPREM 2023 14 pagues x 4 = 33.600€):
|
a) |
De 28.600 a 33.600 € |
2 punts |
|
b) |
De 23.600 a 28.600 € |
4 punts |
|
c) |
De 18.600 a 23.600 € |
6 punts |
|
d) |
De 13.600 a 18.600 € |
8 punts |
|
e) |
Menys de 13.600 € |
10 punts |
2.2. En el cas que la unitat de convivència estigui formada per dues persones amb ingressos (33.600€ + 7.332€ = 40.932 €):
|
a) |
De 35.932 a 40.932 € |
2 punts |
|
b) |
De 30.932 a 35.932 € |
4 punts |
|
c) |
De 25.932 a 30.932 € |
6 punts |
|
d) |
De 20.932 a 25.932 € |
8 punts |
|
e) |
Menys de 20.932 € |
10 punts |
2.3. En el cas que la unitat de convivència estigui formada per tres persones o més amb ingressos (33.600 € + 7.332 € x 2 = 48.264 €):
|
a) |
De 43.264 a 48.264 € |
2 punts |
|
b) |
De 38.264 a 43.624 € |
4 punts |
|
c) |
De 33.264 a 38.264 € |
6 punts |
|
d) |
De 28.264 a 33.264 € |
8 punts |
|
e) |
Menys de 28.264 € |
10 punts |
2.4. En el cas que la unitat de convivència estigui formada per famílies nombroses de categoria general, famílies monoparentals, o quan entre els membres de la unitat de convivència hi hagi alguna persona amb una discapacitat reconeguda del 33% al 64% (IPREM 2023 14 pagues x 5 = 42.000 €):
|
a) |
De 37.000 a 42.000 € |
2 punts |
|
b) |
De 32.000 a 37.000 € |
4 punts |
|
c) |
De 27.000 a 32.000 € |
6 punts |
|
d) |
De 22.000 a 27.000 € |
8 punts |
|
e) |
Menys de 22.000 € |
10 punts |
2.5. En el cas que la unitat de convivència estigui formada per famílies nombroses de categoria especial o quan entre els membres de la unitat de convivència hi hagi alguna persona amb una discapacitat reconeguda del 65% o més (IPREM 2023 14 pagues x 6 = 50.400 €).
|
a) |
De 45.400 a 50.400 € |
2 punts |
|
b) |
De 40.400 a 45.400 € |
4 punts |
|
c) |
De 35.400 a 40.400 € |
6 punts |
|
d) |
De 30.400 a 35.400 € |
8 punts |
|
e) |
Menys de 30.400 € |
10 punts |
Criteri 3. Segons la renda mensual del lloguer.
|
a) |
Entre 1.500 i 2.000 € |
5 punts |
|
b) |
Entre 1.000 i 1.500 € |
4 punts |
|
c) |
Entre 500 i 1.000 € |
3 punts |
|
d) |
Inferior a 500 € |
2 punts |
Criteri 4. Segons sector preferent.
|
4.1. |
Per cada fill/filla a càrrec en la unitat de convivència. *Segons llibre de família. *Fins a un màxim de 3 fills. (Quan el menor no es trobi empadronat al domicili del progenitor que sol·licita la subvenció, sempre que s'acrediti que la custodia és compartida, es considerarà que el menor forma part de la unitat de convivència, als efectes d'aquestes bases. L'existència de la custòdia compartida es pot acreditar mitjançant la presentació del conveni, sentència o d'altres documents vàlids en dret). |
2 punts |
|
4.2. |
Persones que hagin patit una execució hipotecària prèvia al seu habitatge habitual, o que hagin donat el seu habitatge habitual com a pagament del deute. *Segons l'acte judicial ferm o l'escriptura pública que acrediti l'execució hipotecària o la dació en pagament. |
1 punt |
|
4.3. |
Unitats de convivència en les quals hi hagi alguna víctima acreditada de violència de gènere. *Segons la sentència ferma o l'acte judicial ferm de mesures cautelars que declari aquesta condició. |
2 punts |
|
4.4. |
Unitats de convivència en les quals hi hagi alguna persona que assumeixi la pàtria potestat, tutela o acolliment familiar permanent d'un menor d'edat orfe per violència domèstica. *Segons l'acte judicial ferm pel qual la persona sol·licitant de la subvenció assumeixi alguna d'aquestes funcions. |
2 punts |
|
4.5. |
Unitats de convivència afectades per situacions catastròfiques en territori nacional. * Segons l'acord del Consell de Ministres pel qual s'aprovi la declaració de zona catastròfica. |
1 punt |
|
4.6. |
Unitats de convivència que tinguin algun membre amb discapacitat o tingui acreditada la situació de dependència. *Segons la declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent. |
2 punts |
|
4.7. |
Persones en situació o risc d'exclusió social. *Segons la declaració administrativa dels serveis socials competents sobre aquesta condició. |
2 punts |
|
4.8. |
Persones que hagin sofert danys que les incapacitin com a conseqüència de l'activitat terrorista. *Segons la sentència ferma que reconegui la condició de víctima de l'activitat terrorista. |
1 punt |
|
4.9. |
Famílies monoparentals. *Segons el llibre de família. |
3 punts |
|
4.10. |
Famílies nombroses. *Segons el llibre de família. |
1 punt |
|
4.11. |
Persones menors de 35 anys que viuen de forma independent o fora de casa dels seus progenitors i que acreditin que la seva residencia habitual i permanent al municipi de Formentera sigui d'almenys de 10 anys. |
3 punts |
|
4.12. |
Unitats de convivència que tinguin algun membre major amb dependència a càrrec. * Fins a un màxim de 2. *Familiar de primer grau. |
2 punts |
Si en una unitat de convivència hi ha algun membre inclòs en més d'un sector preferent, se sumarà la puntuació corresponent a cadascun d'ells.
Article 6. Prohibicions per ser persona beneficiària de les ajudes.
1. No pot ser beneficiària d'aquesta ajuda aquella persona física que incorri en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; ni que hagi estat subjecte d'una revocació, per causes imputables a la persona sol·licitant, d'alguna de les ajudes previstes en aquest o en l'anterior pla estatal o autonòmic d'habitatge.
2. No es podrà concedir l'ajuda quan la persona sol·licitant, o alguna de les quals tinguin la residència habitual i permanent a l'habitatge objecte del contracte de lloguer, es trobi en alguna de les situacions següents:
a. Sigui propietària o usufructuària de bens immobles, diferents a l'habitual, envers als quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit, i se'n pugui derivar un rendiment econòmic a Espanya. S'exceptuaran d'aquest requisit les persones que acreditin la no disponibilitat de l'habitatge per alguna de les següents circumstàncies, sempre que el domicili es trobi fora de l'illa de Formentera:
o Separació o divorci.
o Dones víctimes de violència masclista.
o Trasllat obligatori del lloc de residència per motius laborals.
o No puguin habitar la mateixa per qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat.
b. La persona arrendatària o qualsevol de les quals tinguin el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat tingui parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora.
c. La persona arrendatària o qualsevol de les quals tinguin el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat sigui sòcia o partícip de la persona física o jurídica que actua com a arrendadora i/o tingui parentesc de primer o segon grau amb els socis de la societat que actua com a arrendadora.
d. Sigui arrendatari d'un habitatge gestionat o administrat per l'IBAVI.
Article 7. Règim dels ajuts.
La concessió de la subvenció es durà a terme mitjançant el règim de concurrència competitiva. Només podran obtenir subvenció els o les sol·licitants que obtinguin una major puntuació, fins esgotar el crèdit pressupostat.
Únicament s'admetrà una sol·licitud per habitatge.
Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajuts efectuats per qualsevol altra administració pública, ens públics, institucions privades o altres recursos. L'import de la subvenció en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 19.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Els/les beneficiaris/àries d'aquestes ajudes estaran obligats a informar al Consell Insular de Formentera de totes les subvencions rebudes amb destinació a l'activitat objecte de subvenció.
Article 8. Presentació de sol·licituds.
Les persones interessades que compleixin els requisits descrits a l'article 4, han de presentar una sol·licitud signada, d'acord amb el model normalitzat que s'adjunta com annex 1 d'aquesta convocatòria, acompanyada dels documents que s'indiquen a l'article 10, acreditatius de reunir els requisits per poder participar en aquesta convocatòria.
Les sol·licituds es poden presentar al Consell Insular de Formentera, preferentment a través de mitjans electrònics, al web del Consell Insular de Formentera http://www.consellinsulardeformentera.cat en la seva Oficina Virtual d'Atenció Ciutadana (OVAC) o físicament a les Oficines d'Atenció Ciutadana (OAC), o pels mitjans que s'estableixen a l'art. 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Només es pot presentar una sol·licitud per habitatge o per contracte de lloguer. En el cas que al contracte de lloguer figurin diversos llogaters o llogateres i no especifiquin, en la sol·licitud o en el contracte, quina és la part de la renda que satisfà cadascun, s'entendrà que la paguen a parts iguals. No obstant això, les persones arrendatàries podran manifestar la voluntat que la totalitat de l'ajuda sigui satisfeta a una d'elles mitjançant l'emplenament del model normalitzat que s'adjunta com annex 4 d'aquesta convocatòria.
La persona sol·licitant pot denegar de forma expressa el consentiment i aportar els corresponents certificats.
Article 9. Termini de presentació.
El termini de presentació de sol·licituds serà de 15 dies naturals, comptats des del dia següent al de la publicació de la present convocatòria en el BOIB.
Article 10. Documentació.
Juntament amb la sol·licitud de subvenció (annex 1) s'haurà de presentar la següent documentació
a. Document d'identitat de la persona sol·licitant i de tots els membres de la unitat de convivència.
b. Certificat de titularitat bancària o formulari model M-004 emplenat i segellat per l'entitat bancària.
c. Volant d'empadronament col·lectiu a l'efecte de determinar que l'habitatge llogat és el domicili habitual i permanent del llogater o llogaters i dels membres de la unitat de convivència, o autorització expressa perquè el Consell de Formentera ho pugui comprovar mitjançant l'annex 2.
d. Certificat cadastral o nota registral vigent, durant els darrers sis mesos anteriors a la sol·licitud, que acrediti que el sol·licitant, o qui tingui la residència habitual i permanent a l'habitatge objecte del contracte de lloguer, no és titular en qualitat de propietari, usufructuari o titular de qualsevol altre dret real que permeti l'ús i gaudiment de l'habitatge situat en territori espanyol. En cas de ser-ho s'haurà d'acreditar la no disponibilitat del seu dret d'ús i gaudí per alguna de les causes que estableix l'article 6 de la present convocatòria.
e. La còpia completa del contracte o contractes de lloguer en vigor i les seves pròrrogues, si existeixen, de l'habitatge amb esment exprés del mitjà i la forma de pagament de la persona arrendadora.
f. Els justificants acreditatius del pagament de la renda de lloguer per part del sol·licitant de l'ajuda efectuats en el període subvencionable (gener 2023 a desembre 2023), a través de la documentació que s'indica a continuació:
1. Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en compte bancari: es justificarà mitjançant document bancari acreditatiu del pagament on figurin el concepte de la transferència o ingrés, la data del document, l'import de la renda de lloguer, les dades de l'ordenant (que ha de coincidir amb el sol·licitant) i del destinatari (que haurà de coincidir amb l'arrendador).
2. Pagament en metàl·lic: s'acreditarà mitjançant document justificatiu (rebut o factura) amb l'expressió “rebut en metàl·lic” o terme anàleg, el concepte, la data, l'import de la renda de lloguer i la signatura de l'arrendador i del sol·licitant de l'ajuda.
3. Pagament mitjançant xec nominatiu: s'acreditarà mitjançant document justificatiu (rebut o factura) amb l'expressió “rebut en xec nominatiu” o similar, amb la data i la signatura de l'arrendador. S'haurà d'acompanyar de l'extracte del compte corrent del sol·licitant de l'ajuda on figuri el seu càrrec.
4. Pagament mitjançant targeta de crèdit o dèbit: s'acreditarà mitjançant document justificatiu (rebut o factura) amb el concepte, la data i la signatura de l'arrendador. S'haurà d'acompanyar de l'extracte del compte bancari del sol·licitant de l'ajuda, en que figuri el càrrec del pagament amb targeta.
En qualsevol cas hauran de figurar les següents dades en el document: el concepte (mes de lloguer corresponent), el domicili, el nom del sol·licitant de l'ajuda i el nom i la signatura de l'arrendador/a.
En els supòsits que els rebuts de lloguer incloguin despeses de subministraments o altres (aparcament, annexos o imposts), aquests hauran de figurar detallats de forma separada a l'import de la renda, a fi de conèixer amb exactitud l'import del rebut que va destinat al pagament del lloguer.
g. Declaració de la Renda de les Persones Físiques corresponent a l'exercici 2023 del sol·licitant i dels membres majors de 18 anys de la unitat de convivència, o autorització expressa perquè el Consell de Formentera pugui comprovar-ho mitjançant la presentació de l'annex 2.
h. Les persones que no estiguin obligades a presentar la declaració han d'aportar un certificat de l'AET que acrediti tal extrem, juntament amb l'esborrany de la declaració de l'IRPF. En cas que existeixi algun altre ingrés (pensió i/o ingressos exempts de tributació) s'haurà de presentar document acreditatiu d'aquest.
i. Annex 2: model d'autorització. Aquest annex serà signat pel sol·licitant i titular del contracte de lloguer, per la resta de titulars del contracte, si fos el cas, i per cadascun dels membres de la unitat de convivència majors de 18 anys.
j. Annex 3: declaració responsable. Aquest annex serà signat pel sol·licitant i titular del contracte de lloguer, per la resta de titulars del contracte, si fos el cas, i per cadascun dels membres de la unitat de convivència majors de 18 anys.
k. Annex 4: model de comunicació de les persones perceptores de la subvenció, en el cas que les persones titulars del contracte de lloguer vulguin manifestar la voluntat que la totalitat de l'ajuda sigui satisfeta a un/a d'ells/es.
l. Resolució o certificació oficial de reconeixement del grau de discapacitat emesa per l'òrgan competent del Govern de les Illes Balears, si escau.
m. Títol que acrediti la condició de família nombrosa, si escau.
n. Títol que acrediti la condició de família monoparental, si escau.
o. Qualsevol altre document acreditatiu de complir amb els criteris objectius de valoració reflectits a l'article 5.
S'acceptarà una única sol·licitud per contracte de lloguer i s'ha de presentar en el moment en que es tinguin tots els documents requerits recopilats. Per la qual cosa si es detecta la presentació de diverses sol·licituds per la mateixa persona s'anul·laran d'ofici les duplicades i es mantindrà com a única sol·licitud la presentada en darrer lloc.
L'òrgan instructor podrà sol·licitar, si escau, qualsevol altra documentació complementària per ampliar el seu coneixement envers la sol·licitud presentada. Així mateix podrà verificar la informació continguda en els documents aportats, especialment a les declaracions responsables, mitjançant consulta i accés als òrgans i entitats competents.
En el cas que la documentació presentada sigui incorrecta o incompleta, es requerirà a la/les persona/es peticionària/es que en el termini de 10 dies hàbils, a partir de l'endemà de la notificació, presenti les rectificacions o correccions necessàries, amb la indicació que si no ho fa s'entendrà per desistida la sol·licitud, d'acord amb el que disposa l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 11. Instrucció.
L'òrgan instructor d'aquest procediment és la Conselleria d'Habitatge del Consell Insular de Formentera, la qual ha de portar a terme d'ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'han de dictar totes les resolucions, en el marc de l'article 16 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions de les Illes Balears.
Article 12. Comissió Tècnica Avaluadora.
D'acord amb el que estableix l'article 19 del text refós de la Llei de subvencions, es constituirà la Comissió Tècnica Avaluadora. Es tracta d'un òrgan col·legiat format per cinc membres que designarà el conseller responsable de l'àrea d'Habitatge.
La Comissió Tècnica Avaluadora estarà integrada pels següents membres:
1. President/a Titular: el coordinador de l'àrea de Benestar Social, o tècnic/a de l'àrea de Benestar Social en qui delegui.
2. Secretari/ària: secretari/ària del Consell Insular de Formentera o, funcionari/ària en qui delegui.
3. Vocals:
1. Un tècnic de l'àrea d'Habitatge, o persona en qui delegui.
2. Un tècnic de l'àrea de Desenvolupament Local del Consell, o persona en qui delegui.
3. Un auxiliar administratiu de l'àrea de Benestar Social, o persona en qui delegui
La Comissió Tècnica Avaluadora té atribuïdes, entre d'altres, les següents funcions:
a) Examinar les sol·licituds.
b) Analitzar i valorar les sol·licituds.
c) Formular l'informe proposta de concessió o denegació dels ajuts, degudament motivat, que ha de servir de base per elaborar l'acord de la Junta de Govern.
Article 13. Resolució i notificació.
Amb fonament en l'informe de la Comissió Tècnica Avaluadora, el/la conseller/a de l'àrea d'Habitatge elevarà la proposta a la Junta de Govern. Aquesta, com a òrgan competent, és l'encarregada de decidir la concessió o denegació de les subvencions, expressarà la llista de persones beneficiàries proposades per a l'atorgament de la subvenció, la quantia, així com les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.
Posteriorment, la notificació de l'acord, amb la llista de subvencions atorgades o denegades es publicaran a la pàgina web del Consell Insular de Formentera www.consellinsulardeformentera.cat i al tauler d'anuncis de la corporació, ubicat a l'OAC, segons el que estableixen els articles 42 i 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i de conformitat amb l'art. 34 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos a partir de la data en què acaba el termini de presentació de les sol·licituds. Una vegada transcorregut el termini màxim, s'ha d'entendre que la sol·licitud ha estat desestimada per silenci administratiu.
S'entén acceptada la concessió de l'ajut per part de les persones beneficiàries si, en el termini de deu dies, comptats a partir de la data de la publicació de l'acord de concessió, no han manifestat expressament la seva renúncia.
Contra els acords de concessió o denegació d'aquests ajuts, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que l'ha dictat, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o un recurs contenciós administratiu davant l'òrgan judicial que sigui competent, segons els criteris de distribució competencial previstos a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos, a comptar de l'endemà de la seva publicació.
Article 14. Obligacions de les persones beneficiàries.
Sense perjudici de les obligacions generals que estableixen l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, les persones beneficiàries de la subvenció han de complir els següents requisits:
1. Presentar de forma correcta, completa i veraç la documentació requerida en aquesta convocatòria.
2. Estar al corrent de les obligacions tributàries estatals i autonòmiques, i de les obligacions amb la seguretat social.
3. Destinar obligatòriament l'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatges al pagament de la renda de l'habitatge habitual i permanent de la persona beneficiària i dels membres de la unitat de convivència.
4. Domiciliar el pagament de l'ajuda en alguna entitat financera o de crèdit.
5. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts.
6. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer previstes per la vigent normativa en matèria de subvencions.
7. Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els supòsits contemplats a l'article 37 de la Llei General de Subvencions, i en particular, per obtenir l'ajuda falsejant les condicions requerides o ocultant aquelles que ho hagin impedit, o mostrant resistència, excusa, obstrucció, o negativa, a les actuacions de comprovació i control financer previstes a l'article 14 de la Llei general de subvencions.
8. Observar i responsabilitzar-se de complir la resta d'obligacions previstes en aquesta convocatòria i a la normativa vigent en matèria de subvencions.
9. Comunicar a l'òrgan instructor si s'ha sol·licitat alguna altra ajuda pel mateix concepte davant aquesta Administració o davant qualsevol altra.
Article 15. Justificació i pagament de la subvenció.
En relació amb la justificació de la subvenció és aplicable el que es disposa a l'article 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, atès que aquestes ajudes no requereixen una altra justificació que l'acreditació de les condicions i els requisits necessaris per accedir a la subvenció comprovats prèviament per l'òrgan instructor, per la qual cosa les subvencions es donaran per justificades al moment de la seva concessió, sense perjudici de les actuacions comprovadores de l'Administració i que el control financer pugui estendre's a verificar la seva exactitud.
Per aquest motiu, el pagament de la subvenció queda condicionat a les disponibilitats de les dotacions pressupostàries d'aquesta convocatòria i a la comprovació per part de l'òrgan instructor que la persona beneficiària es troba en la situació d'arrendatària d'un habitatge destinat a residència habitual i permanent situada a Formentera, a més de reunir la resta de condicions i requisits previstos en la present convocatòria. D'aquesta manera, la justificació no és una càrrega o obligació derivada de la concessió de la subvenció, sinó que serà un requisit per a la concessió.
El pagament de les ajudes s'efectuarà mitjançant transferència bancària en un únic abonament. El termini per fer-ne el pagament serà de 30 dies des de l'endemà de la data de resolució d'aprovació de la concessió.
Article 16. Protecció de dades de caràcter personal.
Les dades de caràcter personal que les persones interessades han de facilitar per obtenir l'ajut s'inclouran en un fitxer de l'àrea d'Habitatge del Consell Insular de Formentera.
D'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (BOE núm. 294, de 6 de desembre de 2018), es posa de manifest que la informació facilitada pels peticionaris d'aquestes ajudes serà tractada en un fitxer degudament protegit per a la gestió d'aquesta convocatòria de subvencions. Les persones interessades podran sol·licitar a l'administració l'exercici dels seus drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició.
Amb la presentació de la sol·licitud, i la resta de la documentació requerida per participar en aquesta convocatòria de subvencions, la persona interessada autoritza al Consell Insular de Formentera a facilitar les dades aportades a qualsevol altra administració o organisme sempre que així ho requereixi expressament per al compliment de les seves obligacions específiques i garanteixi, igualment, la confidencialitat de la informació.
Article 17. Mitjà de notificació o publicació.
La notificació dels actes de tramitació i dels acords resolutoris d'aquests ajuts, d'acord amb els articles 40, 41 i 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, es farà per mitjà de L'EXPOSICIÓ DE LLISTES ALS TAULERS D'ANUNCIS FÍSICS DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA I AL WEB
WWW.CONSELLINSULARDEFORMENTERA.CAT, A L'APARTAT “TAULER D'ANUNCIS”, tot adoptant mesures de no identificació per tercers amb preservació dels drets protegits a l'article 18, punt 1 i 4 de la Constitució. Aquestes publicacions tindran els mateixos efectes que la notificació.
Article 18. Inspecció i control.
El Consell Insular de Formentera, a través de l'àrea d´Habitatge, pot dur a terme les activitats d'inspecció i control necessàries per garantir el compliment de la finalitat dels ajuts atorgats.
Les persones beneficiàries d'aquests ajuts han de comunicar, en el termini màxim de 10 dies al Consell Insular de Formentera, qualsevol fet sobrevingut que pugui donar lloc a la modificació de les circumstàncies que han determinat la concessió de la subvenció. No comunicar qualsevol modificació és causa suficient per iniciar un procediment de reintegrament de les quanties que, si escau, s'hagin cobrat indegudament.
Les persones beneficiàries han de proporcionar en tot moment la informació que se'ls demani respecte de l'ajut concedit i sotmetre's a les actuacions de comprovació per part del Consell Insular de Formentera i d'altres òrgans competents.
En qualsevol cas, les persones beneficiàries dels ajuts, en cas de ser concedits, es comprometen a reintegrar els ajuts percebuts indegudament en els supòsits prevists en aquestes bases.
Article 19. Revocació.
És causa de revocació de l'acord de concessió de l'ajut, l'incompliment, per part de les persones beneficiàries, de les obligacions establertes en aquest acord i en els articles 36 a 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l'article 94 del reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. El procediment de revocació és el que es preveu als articles 41 a 43 de la Llei esmentada i 96 a 101 del citat Reglament que la desenvolupa.
Article 20. Infraccions i sancions.
L'incompliment dels requisits establerts en aquesta convocatòria o en la normativa que n'és d'aplicació, dona lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert al Títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Aquestes bases es publicaran al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i entraran en vigor l'endemà de la seva publicació.
La qual cosa es fa pública pel general coneixement.
Formentera, a la data de la signatura electrònica (23 de maig de 2025)
El president del Consell Insular de Formentera Oscar Portas Juan