Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 388416
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials per la qual s’aproven la convocatòria, les bases específiques i el temari que han de regir el procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir les places vacants de personal funcionari de l’escala d’Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a superior, especialitat Prevenció de Riscs Laborals, del subgrup A1, de l’Oferta d’ocupació pública corresponent a l’exercici 2024 de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 17 de setembre de 2024, per Resolució de la Presidència de l'IMAS, es va aprovar l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2024, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023, prorrogats per a l'any 2024 (BOIB núm. 125, de 24 de setembre de 2024).

2. En data 15 de juliol de 2024, la Presidència de l'IMAS va aprovar les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).

3. En data 25 de maig de 2025, el Director Gerent de l'IMAS va emetre informe justificatiu per iniciar l'expedient per aprovar la convocatòria, les bases específiques i el temari del procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir les places vacants de Tècnic-a Superior, especialitat Prevenció de Riscs Laborals (A1), de l'Administració especial, de l'Oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2024 de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS).

4. En data 26 de maig de 2025, la Presidència de l'IMAS va resoldre iniciar l'expedient per aprovar la convocatòria, les bases específiques i el temari del procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir les places vacants de Tècnic-a Superior, especialitat Prevenció de Riscs Laborals (A1), de l'Administració especial, de l'Oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2024 de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS).

5. En data 28 de maig de 2025, la Responsable i Cap del Servei de Gestió Econòmica de l'IMAS ha emès informe econòmic que estableix que la proposta de resolució compleix amb els principis de d'estabilitat pressupostària i que les places objecte de la convocatòria estan dotades al pressupost de l'exercici 2025.

6. En data 29 de maig de 2025, des del Servei Jurídic del Departament de Recursos Humans de l'IMAS es va emetre informe jurídic favorable, atès que s'ha seguit el procediment legalment establert i la proposta de resolució s'adequa a la normativa vigent.

7. En data 2 de juny de 2025, la Intervenció general del Consell de Mallorca va emetre informe de fiscalització prèvia amb resultat favorable.

Fonaments de dret

1. L'article 70 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TREBEP), estableix que, en tot cas, l'execució de l'oferta pública d'ocupació s'haurà de desenvolupar dins el termini improrrogable de tres anys.

L'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) va aprovar l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2024, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023, prorrogats per a l'any 2024 (BOIB núm. 125, de 24 de setembre de 2024).

A l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2024, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023, prorrogats per a l'any 2024 (BOIB núm. 125, de 24 de setembre de 2024), es va aprovar, entre d'altres, 1 plaça de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe Tècnic-a Superior, especialitat Prevenció de Riscs Laborals, del subgrup A1. Aquesta plaça de l'oferta de l'exercici 2024, és de la taxa específica i correspon al torn lliure.

Per tant, en total hi ha 1 plaça de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe Tècnic-a Superior, especialitat Prevenció de Riscs Laborals, del subgrup A1, que és procedent convocar.

2. D'acord amb l'article 55 del TREBEP, tots els ciutadans tenen dret a l'accés a l'ocupació pública d'acord amb els principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat, i d'acord amb el que preveuen aquest Estatut i la resta de l'ordenament jurídic.

A l'article 100 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, es disposa que correspon a l'Administració General de l'Estat establir reglamentàriament les regles bàsiques i els programes mínims als quals s'ha d'ajustar el procediment de selecció del personal funcionari. A l'empara d'aquesta atribució, el Reial Decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims a que s'ha d'ajustar el procediment de selecció dels funcionaris de l'Administració Local, ho fa amb caràcter bàsic d'acord amb l'article 149.1.18 de la Constitució Espanyola.

Segons es disposa a l'article 3 del citat Reial decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims a que s'ha d'ajustar el procediment de selecció dels funcionaris de l'Administració Local, de caràcter bàsic segons la seva Disposició Final, els procediments de selecció es regiran per les bases de convocatòria que aprovi l'òrgan corresponent de la Corporació per a cadascuna de les escales, subescales i classes de funcionaris.

A l'article 44 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'estableixen els principis informadors de l'accés a la funció pública i a l'article 49 de la mateixa norma s'estableix el contingut mínim que han de contenir les convocatòries de selecció, així com que s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i les bases vinculen l'Administració, els òrgans de selecció i les persones que hi participen.

Mitjançant Resolució de la Presidència de l'IMAS, de data 15 de juliol de 2024, es varen aprovar les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).

Aquestes Bases generals constitueixen el règim jurídic que ha de regir de manera uniforme el desenvolupament dels processos selectius de personal funcionari per al torn lliure, per al torn de reserva per a persones amb discapacitats i per al torn de promoció interna. Tot això, sense perjudici de les especificitats, derivades de les característiques de les diferents escales, subescales, classes i categories o especialitats, que s'hauran de recollir a les bases específiques de cada convocatòria.

3. La Disposició addicional primera de l'Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell de Mallorca i els organismes que en depenen, aprovada per Acord del Ple del Consell de Mallorca, de dia 14 de febrer de 2013 (BOIB núm. 69 de 16 de maig de 2013), modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca, de dia 9 de juny de 2022 (BOIB núm. 122, de 17 de setembre de 2022), estableix que les persones que participin en els processos selectius convocats per les entitats incloses a l'àmbit d'aplicació de l'Ordenança han de presentar les sol·licituds i la documentació i, en el seu cas, l'esmena, els procediments d'impugnació de les actuacions d'aquests processos selectius, així com qualsevol altre actuació relacionada amb el procediment, per mitjans electrònics. El deure de relacionar-se amb l'Administració insular per mitjans telemàtics comprendrà l'obligació de rebre notificacions electròniques en el cas d'aquells actes o incidències que requereixin una comunicació personal. La presentació de sol·licituds, escrits i documents, així com les comunicacions per mitjans telemàtics suposa una major agilitat en la tramitació dels procediments i facilita l'accessibilitat dels ciutadans, que poden fer les gestions necessàries des de qualsevol lloc i hora, dins els terminis prevists en la convocatòria.

Altrament, la referida Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell de Mallorca i els organismes que en depenen preveu que, per causes excepcionals degudament motivades, les convocatòries podran habilitar, en relació amb el respectiu procés selectiu, la utilització de mitjans no electrònics per a tothom o per a part dels tràmits i actuacions. D'igual manera, l'òrgan convocant, quan es presentin circumstàncies sobrevingudes de caràcter tècnic o de qualsevol altra naturalesa, podrà autoritzar motivadament l'ús de mitjans no electrònics per a la relació de les persones aspirants amb l'Administració, en aquells tràmits en els quals pugui resultar necessari, havent d'incloure's una referència a aquesta possibilitat en les convocatòries corresponents.

4. D'acord amb l'article 7.2.13 dels Estatuts de l'IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca, de dia 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), correspon a la Presidència convocar i resoldre els procediments de selecció, establir-ne les bases, els programes i el contingut de les proves i nomenar els membres dels òrgans de selecció.

Per tot això, es dicta la següent

Resolució

1. Aprovar les bases específiques i el temari que han de regir el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe Tècnic-a Superior, especialitat Prevenció de Riscs Laborals, del subgrup A1, de l'Oferta d'ocupació pública de l'IMAS, corresponent a l'exercici 2024, que s'adjunten com a Annex I i Annex II.

2. Convocar el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració especial de l'Oferta d'ocupació pública de l'IMAS, corresponent a l'exercici 2024, pel sistema de concurs oposició, de l'especialitat següent:

- Classificació: Escala Administració especial, subescala tècnica, classe Tècnic-a Superior, especialitat Prevenció de Riscs Laborals, del subgrup A1.

- Nombre de places: 1 plaça, del torn lliure.

3. Publicar les bases específiques, el temari i la convocatòria del procés selectiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS, i l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

4. Establir que aquesta convocatòria es regeix per les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).

5. Establir que el termini per a la presentació de sol·licituds serà de vint dies naturals, a comptar a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci de la convocatòria corresponent en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

6. Establir, a l'efecte de l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que la sol·licitud de participació i el full d'autobaremació de mèrits, s'han d'emplenar mitjançant l'aplicació telemàtica de l'IMAS, amb les especificacions de la base 6 de l'Annex I de les bases generals.

A aquests efectes, s'ha d'accedir al Portal de Selecció (https://www.imasmallorca.net/rh/).

7. Establir que el Tribunal qualificador del procés selectiu objecte de la convocatòria ha d'estar constituït per un mínim de tres membres titulars, amb el mateix nombre de suplents, i que el nomenament s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS, un cop finalitzat el període de presentació d'instàncies.

8. Establir que, juntament amb la Resolució de la Presidència de l'IMAS que aprovi la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives, s'especificaran el lloc, la data i l'hora de realització del primer exercici de la convocatòria i l'ordre d'actuació dels aspirants, si escau. Aquesta resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i al Portal de Selecció de l'IMAS.

Interposició de recursos

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28 dels Estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca, de dia 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

Palma, en la data de la signatura electrònica d'aquesta Resolució (4 de juny de 2025

El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre

La secretària delegada de l'IMAS Maria Elena Tur Figueruelo (BOIB núm 86, d'1 de juliol de 2021)

 

ANNEX I Bases específiques que han de regir el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe Tècnic-a Superior, especialitat Prevenció de Riscs Laborals, del subgrup A1, de l'Oferta d'ocupació pública de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, corresponent a l'exercici 2024

1. Normes generals

1.1. Objecte de la convocatòria i característiques de les places

1.1.1. L'objecte de la convocatòria és el proveïment d'1 plaça de Tècnic-a Superior, especialitat Prevenció de Riscs Laborals, de l'Oferta d'ocupació pública de l'IMAS per a l'exercici 2024, i que corresponen al torn lliure.

1.1.2. Les característiques de la plaça convocada són les següents:

Grup, subgrup: A1

Escala: Administració especial

Subescala: Tècnica

Classe: Tècnic-a superior

Especialitat: Prevenció de Riscs Laborals

Sistema de selecció: Concurs oposició

Vinculació: Funcionari-funcionària

1.2. Procediment selectiu

S'estableix com a procediment selectiu el de concurs oposició per al torn lliure.

Per al torn lliure, la fase de concurs ha de representar un 30% i la fase d'oposició un 70% del resultat global del procés selectiu.

La fase d'oposició consisteix en la realització dels exercicis que es determinen a l'apartat de la lletra a), de base 10.2.2. de l'Annex I de les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial previstes a les ofertes d'ocupació pública corresponents a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis de 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per a la reducció de la temporalitat de l'IMAS, aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024), i en aquestes bases específiques per tal de determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants.

La fase d'oposició té caràcter eliminatori i és necessari superar-la per poder passar a la fase de concurs.

La fase de concurs consisteix en la valoració dels mèrits que al·leguin i acreditin les persones aspirants, segons el barem de mèrits per al torn lliure, Annex A de les Bases generals. Aquesta fase no té caràcter eliminatori.

2. Requisits de les persones aspirants

2.1. A més dels que es preveuen a les bases generals:

- Estar en possessió del títol de grau, llicenciatura, enginyeria o arquitectura.

- Estar en possessió del títol de tècnic/a superior en prevenció de riscos laborals amb les especialitats de seguretat en el treball, higiene industrial i ergonomia i psicosociologia aplicada.

- Permís de conduir de classe B.

- Estar en possessió del títol de coneixement de la llengua catalana de nivell B2.

3. Drets d'examen

La quantia de la taxa del dret d'examen és de 27,57 euros, d'acord amb el que disposa l'article 4 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de selecció de personal en l'àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms (BOIB núm. 35, de 20 de març de 2018, modificat pel BOIB núm. 107, de 13 d'agost de 2022), que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment i sense perjudici de les exempcions previstes a l'article 5 de la citada Ordenança.

En cap cas, el pagament de la taxa eximirà del tràmit de registre electrònic de la sol·licitud.

La falta de l'abonament dels drets d'examen dins el termini de presentació de sol·licituds implica l'exclusió de la persona aspirant del procediment de selecció.

4. Calendari de les proves

La Presidència de l'IMAS ha d'aprovar la resolució en què s'especifiquin la data, l'hora i el lloc de realització del primer exercici d'aquesta convocatòria. Aquesta resolució s'ha de publicar en el BOIB i en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS, juntament amb la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives.

Amb la publicació de la llista definitiva de puntuacions de cada exercici, s'ha de fer públic l'anunci de la realització dels exercicis següents en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS almenys tres dies hàbils abans de la data assenyalada per a la realització de cadascun dels exercicis i, com a màxim, dos mesos abans de la data dels exercicis. No obstant això, la Presidència de l'IMAS podrà, mitjançant resolució, ampliar el termini esmentat, a proposta del tribunal, de forma motivada.

5. Tribunal qualificador

El Tribunal qualificador de cada procés selectiu és l'òrgan de selecció encarregat de dur a terme el procediment selectiu i depèn de la Presidència de l'IMAS.

El Tribunal qualificador ha de respectar el que estableixen els capítols V i VI del Reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat per Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al servei de la CAIB, i les regles que s'estableixen en les bases generals.

El Tribunal qualificador del procés selectiu objecte d'aquesta convocatòria ha d'estar constituït per un mínim de tres membres titulars, amb el mateix nombre de suplents, i el nomenament s'ha de publicar en el BOIB, en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS un cop finalitzat el període de presentació d'instàncies.

6. Exercicis i qualificacions del torn lliure

6.1. Primer exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre un qüestionari de 100 preguntes de tipus test amb quatre respostes alternatives de les quals només una serà correcta. Les 90 primeres seran ordinàries i avaluables, i les 10 darreres seran de reserva. Totes les preguntes correspondran al contingut del temari de la part general i estaran distribuïdes de manera equilibrada entre els diferents temes.

L'exercici es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,112 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren totes les opcions en blanc com si figuren amb més d'una resposta o si s'ha assenyalat una resposta sense apartat equivalent en les alternatives previstes en l'exercici, no es valoraran. Les respostes errònies es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta. El test que hauran de respondre els aspirants es triarà per sorteig públic duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de tres alternatives diferents.

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 110 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir una puntuació mínima de 5 punts.

La qualificació de l'exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l'anonimat.

En el cas que s'acordi anul·lar alguna pregunta perquè el plantejament és incorrecte, perquè totes les respostes plantejades són incorrectes o perquè n'hi ha més d'una de correcta, i també perquè no hi ha coincidència substancial entre la formulació de les preguntes en les dues versions oferides en les llengües oficials de la Comunitat Autònoma, el Tribunal establirà en el mateix acord, la substitució, a l'efecte de càlcul de la qualificació resultant, de les anul·lades per altres tantes de reserva, i així successivament, d'acord amb l'ordre en què figuren en el qüestionari.

El Tribunal podrà acordar l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes durant la realització de l'exercici o bé com a resultat de les al·legacions presentades a la llista provisional d'aprovats. També pot anul·lar preguntes si es detecta d'ofici un error material, aritmètic en qualsevol moment anterior a la publicació de la llista definitiva d'aprovats de l'exercici.

6.2. Segon exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre durant un temps màxim de 150 minuts, cinc qüestions de tipus teòric a desenvolupar d'un model elegit per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, d'entre dos models de cinc qüestions corresponents a l'especialitat de què es tracti.

Aquestes qüestions correspondran a temes diferents del temari específic i no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l'enunciat o de part de l'enunciat d'un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs dels temari.

Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l'actualització i la innovació del contingut, la claredat i l'ordre d'idees, la qualitat de l'expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional.

En el cas que el Tribunal qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.

La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, la qualificació final de l'exercici serà la mitjana de la nota obtingut en cada una de les cinc qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts.

6.3. Tercer exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de quatre alternatives diferents, referits al temari de la part específica.

El temps per resoldre aquest exercici serà de 120 minuts.

Es valoraran la capacitat d'anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d'idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l'actualització i la innovació del contingut.

En el cas que el Tribunal acordi altres criteri pel desenvolupament dels criteris de valoració anterior, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.

La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts.

7. Fórmula per calcular la puntuació final

La puntuació final del concurs oposició per al torn lliure s'ha de calcular amb la fórmula següent:

                                                      Nota de l'aspirant en l'oposició                       Mèrits de l'aspirant en el concurs

70 x -------------------------------------------- + 30 x -----------------------------------------------

                                                      Nota màxima de l'oposició                              Puntuació màxima en el concurs

8. Borsa de personal funcionari interí derivada del procés selectiu

Aquest procés selectiu generarà una borsa de personal funcionari interí que inclourà per ordre de puntuació final a les persones candidates que hagin superat com a mínim un exercici de la fase d'oposició, d'acord amb allò establert al Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'ordre de prelació de les persones aspirants dins la borsa es determina d'acord amb la suma total de la puntuació obtinguda (fase d'oposició i fase de concurs), i per als que no han superat la fase d'oposició es determina únicament per la suma de puntuacions de l'exercici o exercicis que hagin aprovat.

Es preveu, en cas necessari, l'aprovació de llistes parcials per al nomenament de personal funcionari interí.

 

ANNEX II ​​​​​​​Temari del procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe Tècnic-a superior, especialitat Prevenció de Riscs Laborals, del subgrup A1, de l'Oferta d'ocupació pública de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, corresponent a l'exercici 2024

Temari part general

Tema 1. La Constitució espanyola de 1978: principis generals, estructura i contingut bàsic. Els drets i deures fonamentals. Sistema de garanties i suspensió. La reforma constitucional.

Tema 2. Les formes d'organització territorial de l'Estat. Naturalesa jurídica i principis. El sistema de distribució de competències.

Tema 3. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears: contingut bàsic i principis fonamentals. La reforma de l'Estatut d'autonomia. El Parlament de les Illes Balears: composició i funcions. Organització i funcionament. Especial referència a la funció legislativa: l'elaboració de les lleis.

Tema 4. La Unió Europea: objectius i naturalesa jurídica. Estructura orgànica, institucions de la Unió Europea: el Parlament Europeu, el Consell Europeu, el Consell de la Unió Europea, la Comissió Europea, el Comitè Econòmic i Social, el Comitè de les Regions i el Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

Tema 5. El règim local. L'administració local a la Constitució i als estatuts d'autonomia. Tipologia d'entitats locals . El principi d'autonomia local: significat, contingut i límits. L'organització territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Tema 6. Les fonts del dret local. Regulació bàsica de l'Estat i normativa de les comunitats autònomes en matèria de règim local. La potestat normativa de les entitats locals: reglaments i ordenances. Procediment d'elaboració.

Tema 7. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars: estructura, contingut bàsic i principis fonamentals. Organització i competències. Règim de funcionament dels òrgans del Consell de Mallorca i de l'IMAS. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.

Tema 8. La potestat reglamentària i d'organització dels consells insulars. El Reglament orgànic del Consell de Mallorca: contingut bàsic.

Tema 9. El sector públic instrumental de les entitats locals. Els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials i les societats mercantils. Els consorcis: règim de creació i funcionament.

Tema 10. La Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques: objecte i àmbit d'aplicació. Els drets dels ciutadans en les relacions amb les administracions públiques. Les persones interessades en el procediment: legitimació i capacitat d'obrar.

Tema 11. L'acte administratiu: concepte i classes. Elements de l'acte administratiu. L'eficàcia: notificació i publicació. Nul·litat i anul·labilitat de l'acte administratiu. Les disposicions generals del procediment administratiu: iniciació, ordenació, instrucció i finalització.

Tema 12. Tipologia del personal al servei de les entitats locals. La selecció i provisió del personal al servei de les entitats locals.

Tema 13. Els drets i deures dels empleats públics al servei de les entitats locals. El sistema retributiu. El règim d'incompatibilitats.

Tema 14. Normativa pròpia del Consell de Mallorca en matèria de serveis socials. La Llei 4/2009, d'11 de maig, de serveis socials de les Illes Balears. Estructuració del sistema de serveis socials.

Tema 15. La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals: àmbit d'aplicació. Drets i deures. Principis de l'acció preventiva. Avaluació de riscos. Obligacions dels treballadors en matèria de prevenció de riscs. Comitè de Seguretat i Salut.

Tema 16. La Llei orgànica 3/2018, del 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals: règim jurídic i els seus àmbits. Vies de protecció de la confidencialitat. Responsable i encarregat del tractament. Règim sancionador. Autoritats de control. Drets digitals.

Tema 17. La Llei orgànica 3/2007, del 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Objecte i àmbit d'aplicació. El principi d'igualtat i la tutela contra la discriminació. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears. Mesures per a la integració de la perspectiva de gènere en l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears.

Tema 18. La Llei 19/2013, del 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern: estructura i contingut bàsic. Publicitat activa.

Temari part específica

1. Unió Europea (I): El dret comunitari relacionat amb la seguretat i salut en la feina. Evolució de la política comunitària. Institucions comunitàries, organismes e institucions amb competència en matèria de PRL

2. Unió Europea (II): Directives comunitàries. Directiva Marc 89/391/CEE. Directives específiques i complementàries a la Directiva Marc.

3. La Organització Internacional del Treball (OIT). Origen i evolució. Objectius, estructura i organització. Convenis de la OIT relacionats amb salut i seguretat.

4. Marc normatiu de la prevenció de riscos laborals a Espanya: antecedents i normativa actual.

5. Política en matèria de prevenció de riscos laborals per protegir la seguretat i salut en el treball. Organismes e institucions nacionals amb competència en matèria de prevenció de riscos laborals: Inspecció de Treball i Seguretat Social; INSST; CNSST; Fundació per a la prevenció de riscos laborals.

6. Promoció de la seguretat i la salut en la feina en les Illes Balears. Estratègia de Salut Laboral de les Illes Balears: 2023-2027.

7. La formació en prevenció de riscos laborals: drets i obligacions. Anàlisi de necessitats formatives. Plans i programes en formació. Metodologia i tècniques en formació. Noves tecnologies aplicades a la formació.

8. L'aplicació de la normativa de prevenció de riscos laborals a l'àmbit de l'Administració Pública i excepcions. Adaptació de la legislació de prevenció a l'Administració General de l'Estat.

9. Modalitats d'organització preventiva: tipus, funcions, mitjans tècnics i humans. Auditories.

10. Integració de la prevenció de riscos laborals en l'empresa. Pla de prevenció de riscos laborals.

11. Avaluació de riscos i planificació de l'activitat preventiva. Tipus d'avaluacions.

12. Protecció de la maternitat i dels menors: drets i obligacions. Normativa d'aplicació. Directrius per a l'avaluació de riscos i protecció de la maternitat en el treball.

13. Aplicació de la Llei de prevenció de riscos laborals a col·lectius específics: treballadors autònoms.

14. Consulta i participació del personal: deure de consulta de l'empresari, deure de participació i representació del personal. Delegats/des de prevenció: designació, competències i facultats, garanties de sigil professional. Comitè de Seguretat i Salut: competències i facultats. Registre de Delegats de Prevenció en les Illes Balears.

15. Les responsabilitats en matèria preventiva: tipus, relacions entre responsabilitats.

16. Les responsabilitats administratives: Actuacions de la Inspecció de Treball i Seguretat Social. Infraccions i sancions.

17. Coordinació d'activitats empresarials: disposicions generals, concurrència de treballadors/res, mitjans de coordinació, drets dels representants del personal

18. Concepte de condicions de feina i lloc de feina. Dany derivat de la feina. Principis de l'activitat preventiva.

19. Accident de treball i malalties professionals dels treballadors: conceptes i definicions. Obligacions de l'empresari. Tractament estadístic dels accidents de treball: organismes de referència. Sistema DELTA. Tractament estadístic de les malalties professionals: organismes de referència. Sistema CEPROSS.

20. Investigació dels accidents de feina: objectius, metodologies d'investigació. Model d'informe d'investigació. Gestió de la investigació dels accidentes de feina dins de l'empresa. Informe Anual d'Accidents de Feina en Espanya.

21. Equips de protecció individual: disposicions mínimes de seguretat i salut.

22. Condicions de seguretat en els llocs de feina (I): disposicions generals, obligacions de l'empresari.

23. Condicions de seguretat en els llocs de feina (II): condicions generals de seguretat en els llocs de feina; ordre, neteja i manteniment; condicions ambientals en els llocs de treball; il·luminació en els llocs de treball; serveis higiènics i locals de descans; material i locals de primers auxilis. Guia tècnica.

24. Senyalització de seguretat i salut en la feina: disposicions mínimes. Guia tècnica

25. Incendis (I): química del foc i conceptes bàsics. Classificació del foc en funció de la naturalesa dels combustibles. Normativa de protecció contra incendis.

26. Incendis (II): Prevenció d'incendis. Mitjans de lluita contra incendis. Mitjans de protecció contra incendis. Reglament d'instal·lacions de protecció contra incendis: disposicions generals. Manteniment mínim de les instal·lacions contra incendis.

27. Normativa bàsica autoprotecció: Plans d'autoprotecció: concepte i objectiu, elaboració, registre, contingut mínim del pla.

28. Plans d'emergències: definició i concepte. Classificació de les emergències. Equips d'emergència: designació i funcions. Gestió de les emergències en un centre residencial de gent gran.

29. Plans d'autoprotecció segons el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que se desenvolupen aspectes de la Llei d'Ordenació d'Emergència en les Illes Balears.

30. Màquines i equips de treball: Normes per la comercialització i posada en servei de les màquines. Anàlisi i avaluació dels principals riscos associats a les màquines i equips de treball. Requisits de seguretat i salut. Declaració de conformitat i marcat CE.

31. Utilització dels equips de treball: objecte. Obligacions de l'empresari. Anàlisi i avaluació dels principals riscos associats a la utilització dels equips de treball. Condicions segures d'utilització. Adequació i posada en conformitat dels equips de feina. Guia tècnica.

32. Treballs temporals en altura i treballs a la intempèrie: tipus, principals riscos i mesures preventives. Normativa aplicable.

33. Equips a pressió: reglament i les seves disposicions tècniques complementàries.

34. Obres de construcció (I): disposicions general, disposicions específiques de seguretat i salut durant la fase de projecte i execució.

35. Obres de construcció (II): drets del personal, altres disposicions

36. Risc elèctric: disposicions mínimes. Treballs en proximitat.

37. Espais confinats: concepte, riscos associats, autoritzacions de feina i procediments de feina.

38. Riscos relacionats amb agents químics en el treball: disposicions generals. Obligacions de l'empresari. Guia tècnica.

39. Agents químics: metodologia d'actuació. Identificació de contaminants en els llocs de feina. Equips de mesura de contaminats. Anàlisi i avaluació de l'exposició als agents químics i mesures preventives.

40. Riscos relacionats amb agents biològics en el treball: Disposicions generals. Obligacions de l'empresari. Classificació dels agents biològics. Guia tècnica.

41. Agents biològics (I): característiques i principals efectes per a la salut del personal. Tècniques d'avaluació qualitatives i quantitatives. Mesures ambientals dels agents biològics. Guia tècnica.

42. Agents biològics (II): Equips de protecció individual contra agents biològics, criteris de selecció, tipus d'equips de protecció individual. Guia tècnica.

43. Agents biològics (III): Gestió dels residus sanitaris, classificació, malalties transmissibles. Guia tècnica.

Gestió dels residus sanitaris en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

44. Exposició a agents cancerígens i mutàgens en la feina: disposicions generals, obligacions de l'empresari. Substàncies, mescles i procediments cancerígens. Vigilància de la salut del personal exposat a agents cancerígens i mutàgens en la feina.

45. Renou. Fonaments d'acústica. Efectes de l'exposició al renou. Avaluació del risc d'exposició al renou i mesures de prevenció col·lectives i individuals.

46. Vibracions. Fonaments i efectes de l'exposició a les vibracions. Avaluació del risc d'exposició a vibracions i mesures de prevenció col·lectives i individuals

47. Radiacions ionitzats: conceptes bàsics i efectes sobre l'organisme. Aparells de detecció i mesura de les radiacions ionitzants. Mesures de protecció contra radiacions ionitzants.

Protecció de la salut contra els riscos derivats de l'exposició a radiacions ionitzants: disposicions generals.

48. Radiacions no ionitzants: classificació i efectes sobres l'organisme. Equips de protecció individual enfront de l'exposició a radiacions òptiques artificials. Equips de protecció individual enfront de l'exposició a camps electromagnètics. Guies tècniques.

49. Ambient tèrmic. Mecanismes de termoregulació i d'intercanvi de calor entre l'organisme i l'ambient. Mètodes de valoració. Control de l'exposició

50. Treballs amb amiant. Plans de treball. Registre d'empreses amb risc per amiant. Avaluació de l'exposició a l'amiant. Procediments de treball i mesures preventives. Identificació de materials amb amiant.

51. Pantalles de visualització de dades (I): objecte, definicions, obligacions generals de l'empresari, vigilància de la salut, obligacions en matèria d'informació i formació, consulta i participació del personal.

52. Pantalles de visualització de dades (II): Avaluació de riscos i mesures preventives derivats de l'ús d'equips amb pantalles de visualització de dades. Riscos ergonòmics associats a les noves tecnologies i al teletreball. Guia tècnica.

53. Ergonomia: concepte i objectius. Mètodes, criteris i procediments aplicables per realitzar una avaluació de riscos ergonòmics.

54. Concepte i disseny del lloc de treball. Antropometria i geometria del lloc de feina. L'espai i les postures de treball. Disseny ergonòmic del lloc de feina amb pantalles de visualització.

55. Càrrega física en el treball: fisiologia de l'activitat muscular. Capacitat de treball físic. Fatiga física i recuperació. Valoració de la càrrega física en el treball. Trastorns múscul esquelètics: conceptes generals. Quadre de malalties professionals: normativa d'aplicació. Malalties derivades de postures forçades i moviments repetitius.

56. Manipulació manual de càrregues (I): disposicions mínimes de seguretat i salut.

57. Manipulació manual de càrregues (II): metodologies d'avaluació de càrregues. Mètode NIOSH. Guia tècnica.

58. Manipulació manual de càrregues (III): gestió de riscos associats a la mobilització manual de persones dependents en centres sociosanitaris. El mètode MAPO: avaluació i mesures preventives.

59. Postures de treball: concepte, factors de risc i mesures preventives. Metodologies específiques d'avaluació de les postures de treball. Mètodes OWAS i REBA. Malalties professionals derivades de les postures de treball.

60. Moviments repetitius: concepte, factors de risc i mesures preventives. Metodologies específiques d'avaluació de moviments repetitius de l'extremitat superior. Mètodes OCRA i RULA. Malalties professionals derivades dels moviments repetitius en el treball.

61. Psicosociologia: conceptes bàsics. Efectes de l'exposició a factors de risc psicosocial sobres les persones i sobres les organitzacions. Classificació dels factors de risc psicosocial. Nous factors de risc psicosocial associats a noves formes d'organització i ús de les tecnologies de la informació i comunicació.

62. Avaluació de factors de riscos psicosocial: metodologia i tècniques d'avaluació. Mètode FPSICO de l'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball. Principals riscos psicosocials en els centres d'atenció directa i protecció del menor.

63. Procés d'intervenció psicosocial: concepte, disseny de les mesures d'intervenció, principis de la intervenció psicosocial. Avaluació i seguiment de les mesures d'intervenció.

64. Assetjament laboral en la feina: concepte, tipus d'assetjament. Gestió de l'assetjament en l'empresa. Protocols generals de prevenció i actuació.

65. Càrrega mental de feina: concepte, característiques, efectes sobre les persones. Avaluació de la càrrega mental i mesures de prevenció.

66. Estrès laboral: estressors, efectes sobre les persones. Avaluació de l'estrès laboral i mesures de prevenció. Síndrome d'esgotament professional (burnout).

67.Violència ocupacional externa en el treball: concepte, tipus i manifestacions. Protocols generals de prevenció i actuació.

68. Vigilància de la salut (I): conceptes bàsics, objectius i funcions, principis generals. Vigilància de la salut individual i col·lectiva. Protocols específics. Obligatorietat i periodicitat dels RML. Informes d'aptitud laboral.

69. Vigilància de la salut (II): Obligacions de l'empresari. Informes d'aptitud amb restriccions laborals. Adaptació del lloc de feina dins de l'empresa.

70. Empreses saludables: concepte. Promoció de la salut en el treball. Declaració de Luxemburg. Xarxa Espanyola d'Empreses Saludables.

71. Mobilitat segura en l'empresa: concepte, factors de risc, elaboració del pla en l'empresa, mesures preventives. Accidents derivats de la mobilitat: tipus i gestió.

72. Organització dels primers auxilis en els centres de treball: Obligacions de l'empresari. Danys objecte d'atenció de primers auxilis. Locals i materials necessaris per realitzar primers auxilis. Persones encarregades en realitzar primers auxilis en l'empresa. Prestació de primers auxilis en treballs i activitats especials.