Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 372029
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria dels ajuts de minimis, de l’any 2025, per al foment de la recria i recuperació del potencial productiu de la cabana ramadera d’oví en les explotacions de les Illes Balears
Versió PDF
L'oví representa una part essencial de l'estructura del sector ramader a les Illes Balears. A causa del seu caràcter d'extensivitat, compleix un paper primordial en la vertebració del territori, el manteniment dels paisatges i ecosistemes naturals, la conservació de l'entorn, la producció d'aliments de qualitat i la generació d'ocupació en zones rurals. La caracterització del sector oví mostra una orientació clara a la producció càrnia malgrat que, en els últims anys, s'han anat consolidant algunes explotacions d'orientació lletera vinculada a la producció de formatges artesans.
El sector oví de les Illes Balears pateix les mateixes dificultats presents en l'àmbit nacional. La crisi que arrossega la producció d'oví està molt vinculada al canvi en els hàbits de consum de les llars espanyoles i a una disminució molt important del consum de carn de me, que avui se situa en l'1,1 kg/carn per habitant i any.
La viabilitat de les explotacions d'oví està molt compromesa, la qual cosa ha portat a una reducció dels censos ramaders en més del 30,00 % en els últims 20 anys i a la desaparició del 20,00 % de les explotacions de producció i reproducció. En l'actualitat, el sector oví a les Illes Balears representa un total de 3.692 explotacions amb un cens de 179.544 animals de més de 4 mesos; a Mallorca se'n concentren el 85,30 %.
L'estructura productiva de les Illes Balears, basada en explotacions de mida petita o molt reduïda i l'absència d'estructures intermèdies en mans dels productors amb capacitat de concentració d'oferta de me en el mercat, no ajuda a la viabilitat del sector. Amb independència de les dificultats específiques del sector, l'oví com a ramaderia i la carn de me com a aliment estan ben valorats per la societat balear.
Tanmateix, el sector ha viscut de manera consecutiva dos fets rellevants que l'han situat en extrema dificultat. En primer lloc, la sequera declarada la tardor de 2023 i la primavera de 2024, que ha reduït de manera considerable la disponibilitat d'alimentació procedent de les pastures temporals o permanents, i l'augment de la dependència de la compra de l'alimentació externa. A més d'aquest fet, la sequera prolongada, juntament amb les altes temperatures, ha debilitat el conjunt de la cabana ramadera i l'ha fet més vulnerable a les malalties. En segon lloc, l'entrada del serotip 8 de la llengua blava a finals d'agost de 2024, que s'ha propagat amb especial virulència i amb un quadre clínic molt més agut i greu que el que presentaven els serotips 1 i 4 que havien arribat a les illes en altres moments. Per aquest fet, es declara tot el territori de les Illes Balears com a zona restringida per la presència de la llengua blava mitjançant la Resolució de 13 de setembre de 2024 del Conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, publicada en el BOIB de 19 de setembre de 2024.
L'epidèmia ha estat especialment virulenta a les Illes Balears i ha afectat un total de 816 explotacions, la qual cosa implica un 22,10 % d'afectació sobre el total de les explotacions d'oví. D'acord amb els dos estudis d'impacte sanitari i productiu que ha dut a terme la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, l'aparició de la malaltia de la llengua blava en explotacions ramaderes ha suposat un perjudici econòmic important, tant per la mateixa malaltia (mortalitat d'animals, avortaments, disminució de la producció, agalàxia, predisposició a altres malalties, etc.) com per l'efecte de les mesures de control per prevenir la difusió de la malaltia.
La llengua blava ha tingut un fort impacte sobre les explotacions afectades pel seu grau de penetració, la seva repercussió sobre el total de la cabana ramadera d'oví i sobre el potencial productiu de les Illes Balears, que és alt. La taxa de mortalitat o, el que és el mateix, el percentatge d'animals morts sobre el total del cens de l'explotació va ser aproximadament d'un 7,00 %, mentre que la taxa de letalitat, o el nombre d'animals morts respecte als quals van emmalaltir, ha estat d'un 63,00 %. De la mateixa manera, es constata una agalàxia del voltant del 10,00 % en les explotacions afectades amb un percentatge d'avortaments sobre el total de femelles reproductores malaltes i prenyades del 19,00 %. En tots els casos, s'han detectat retards en el creixement dels mens nascuts de femelles malaltes.
Atès el conjunt de les circumstàncies que s'han descrit abans, podem afirmar que el cens de femelles reproductores ha disminuït de manera abrupta i el potencial productiu de la cabana d'oví s'ha vist reduït. Tot això té un efecte sobre el sector, per la qual cosa es considera adequada, pertinent i necessària una ajuda extraordinària que cobreixi la reposició de femelles reproductores i mascles en les explotacions ramaderes d'oví amb l'objectiu de recuperar el potencial productiu.
El Reglament (UE) núm. 1408/2013, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola, estableix les condicions que han de complir els ajuts a l'efecte de considerar-los exempts de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat.
En data 17 de març de 2005, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. L'article 1.2.j de l'ordre esmentada assenyala que són objecte d'ajuts les activitats relacionades amb la sanitat i la producció ramadera.
El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En concret, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte dels ajuts i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria dels ajuts de minimis, per a l'any 2025, per al foment de la recria i recuperació del potencial productiu de la cabana ramadera d'oví en les explotacions de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.
2. L'objecte d'aquesta línia d'ajuts és atendre les activitats que preveu l'apartat quart d'aquesta convocatòria que es duguin a terme en les explotacions d'oví de les Illes Balears.
3. Aquests ajuts es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea en els ajuts de minimis en el sector agrícola, publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea núm. 352, de 24 de desembre de 2013.
4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinc-cents mil euros (500.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de l'any 2025.
2. Els crèdits que es destinen a aquesta convocatòria es poden incrementar amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
Tercer Persones beneficiàries i requisits de l'explotació
1. Poden ser beneficiàries dels ajuts que preveu aquesta Resolució les persones titulars de les explotacions ramaderes de les Illes Balears que, en el moment de finalització del termini de presentació de sol·licituds d'ajuda, compleixin els requisits següents:
a. Ser titular d'una explotació d'oví
A aquests efectes, s'entén per explotació d'oví el conjunt d'unitats de producció de bestiar oví inscrites en el Registre d'explotacions ramaderes (REGA) d'un mateix beneficiari, destinades a la producció de carn i/o a la producció de llet, exclosa la classificació de granja d'engreix, dins de l'àmbit que assenyala el punt 4 de l'apartat primer.
Als efectes d'aplicació del programa sanitari que preveu el punt 1.d d'aquest apartat, s'entén com a explotació cada un dels codis REGA que en formen part.
b. Haver declarat, en la declaració anual obligatòria de l'any 2024, un cens mínim de 30 femelles reproductores a Mallorca, 15 a Eivissa o Menorca o 5 a Formentera.
c. Haver estat beneficiari, per bestiar oví, d'algun dels ajuts següents associats als ajuts directes de la PEPAC del 2024:
- Ajuda associada per als ramaders extensius i semiextensius d'oví i cabrú de carn.
- Ajuda associada per a la producció sostenible de llet d'ovella i cabra.
- Ajuda associada per als ramaders extensius i semiextensius d'oví i cabrú sense pastures a la seva disposició i que pasturen superfícies de rostollades, guarets i restes hortofructícoles.
d. Pertànyer a una ADS o, si escau, disposar d'un programa higienicosanitari per a bestiar oví supervisat pel veterinari responsable i aplicar-lo en la seva explotació.
En el cas que l'explotació estigui situada en l'àmbit territorial d'una ADS reconeguda oficialment i no hi pertanyi, haurà d'aplicar, com a mínim, el contingut del programa sanitari de l'agrupació quan es donin les condicions de l'article 15 del Decret 42/2021, d'11 d'octubre, pel qual es regula el funcionament de les agrupacions de defensa sanitària en l'àmbit de les Illes Balears.
El requisit que preveu aquest apartat s'ha de complir sobre la totalitat de l'explotació que sol·licita el peticionari.
S'entendran complerts els requisits b i c si, en cas que hagi pertangut a un altre titular en el moment en què s'exigeixin els requisits esmentats, les explotacions els compleixen.
2. La comprovació dels requisits anteriors es fa d'ofici en el registre corresponent, excepte manifestació contrària de la persona peticionària, a excepció de l'apartat d, quan no es pertanyi a una ADS, la qual cosa s'ha d'acreditar.
3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cadascun dels membres, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.
En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
4. A més dels requisits que estableix el punt 1 aquest apartat, s'han de complir els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
5. Els requisits generals que estableix el punt 1 d'aquest apartat s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.
6. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones, les entitats i les associacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en aquestes prohibicions s'ha d'efectuar de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.
A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 €, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució del procediment.
L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no serà necessari presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
8. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions subvencionables
1. Les actuacions subvencionables són:
a. La incorporació, com a animals de l'espècie ovina de reposició, dels exemplars nascuts en la mateixa explotació.
b. L'adquisició d'ovins d'entre 4 i 12 mesos, identificats com a animals de reposició, nascuts en altres explotacions i incorporats a l'explotació del sol·licitant.
El nombre màxim d'animals subvencionables serà igual al 10,00 % dels animals reproductors declarats en la declaració anual obligatòria del 2024, prenent de manera independent els mascles sementals i les femelles reproductores, arrodonint a l'enter superior.
2. En tot cas, els animals objecte de subvenció han de complir els requisits següents:
a. Haver nascut entre l'1 de gener de 2024 i el 28 de febrer de 2025.
b. Estar inscrits en el Registre d'identificació individual animal (RIIA) en l'explotació del sol·licitant.
c. Per al cas dels supòsits que preveu el punt 1.c de l'apartat cinquè d'aquesta Resolució, inscripció de l'animal al llibre genealògic de la raça.
d. Estar destinats a formar part del ramat reproductor de l'explotació el 2025. Als efectes de la seva acreditació, es té en compte la declaració del titular de l'explotació, sens perjudici de la verificació que pugui fer a posteriori l'òrgan de gestió.
3. Els requisits que preveuen el punt 1 i els apartats b i c del punt 2 d'aquest apartat s'han de complir abans que finalitzi el termini per presentar sol·licituds.
Cinquè Quantia dels ajuts
1. Les quanties de l'ajuda són:
a. L'ajuda base per a l'autoreposició o l'adquisició de reposició de mens reproductores és de 25,00 € per femella.
b. L'ajuda base per a l'autoreposició o l'adquisició de reposició de mascles sementals és de 70,00 € per mascle.
c. Per als animals d'autoreposició o adquisició d'animals dels apartats anteriors que pertanyin a qualsevol de les races autòctones d'oví reconegudes a les Illes Balears i que estiguin inscrites en el llibre genealògic se sumarà una ajuda complementària de 15,00 € per exemplar.
2. Així mateix, de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article 3 del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola, la quantia total d'ajuts de minimis no pot excedir els 50.000,00 euros per beneficiari durant qualsevol període de tres anys o, si escau, la quantia que estableixi el reglament que el modifiqui o substitueixi sempre que sigui superior a aquesta i es compleixin les condicions per aplicar-lo, sempre que no existeixi disposició aplicable en contra.
En tot cas, s'han de tenir en compte els límits i l'acumulació que preveuen els articles 3 i 5 del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre.
Sisè Sol·licituds i documentació
1. El termini per presentar sol·licituds va des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al 27 de juny de 2025.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament als registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o qualsevol altre registre dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
No obstant això, les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'han de subministrar totes les dades que s'indiquen al formulari de sol·licitud, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquest formulari conté.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a. Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant, en cas que sigui persona jurídica.
b. Documentació acreditativa de la representació amb què se signa la sol·licitud, si escau.
c. Programa higienicosanitari per a bestiar oví: en el cas de no pertànyer a una ADS, certificat del veterinari responsable de l'explotació que n'acrediti la disposició i aplicació. Si l'explotació està situada en l'àmbit territorial d'una ADS, aquest certificat ha d'indicar que se'n segueix, com a mínim, el contingut del programa.
d. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, s'ha d'aportar el següent:
- Document en el qual es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.
- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si en té. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, cal aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cadascú, així com el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cadascú.
- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació al qual es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
e. Si escau, i en el cas de denegar la consulta, certificat acreditatiu de tenir inscrita l'explotació ramadera en el REGA.
f. Si escau, i en el cas de denegar la consulta, certificat acreditatiu de tenir els animals objecte de l'ajuda inscrits en el RIIA en l'explotació del beneficiari.
g. Si escau, i en el cas de no atorgar l'autorització expressa de consulta, certificat acreditatiu de tenir els animals objecte de l'ajuda inscrits en el llibre genealògic d'oví de la raça a què s'acullin en la sol·licitud.
h. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 € i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:
- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de les persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en la qual afirmin que assoleixen el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.
Aquesta certificació té l'efecte que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per un auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
3. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació, en cas d'entitats sense personalitat jurídica, i de les dades que consten en el REGA i en el RIIA, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, així com dels certificats del RIIA i de les associacions reconegudes per portar el llibre genealògic, haurà d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 €, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, tret que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per fer aquesta comprovació, s'ha d'aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que elles mateixes hagin aportat davant de qualsevol administració. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitadora que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits a què es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
5. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que cessa de la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, l'expedient s'arxivarà sense cap altre tràmit.
6. A més, abans de la concessió de l'ajuda i per comprovar que aquesta no excedeix els llindars aplicables, la persona beneficiària ha de presentar una declaració relativa a la resta d'ajuts de minimis rebuts durant el període de tres anys anteriors a la sol·licitud. Aquesta declaració pot estar inclosa en el formulari de sol·licitud.
7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa d'aplicació.
Setè Selecció de les persones beneficiàries
1. Se seleccionarà els beneficiaris mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que inclouen la documentació necessària.
2. En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran tots i cada un d'aquests ajuts al mateix percentatge fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. L'Àrea de Gestió d'Ajuts del FOGAIBA sol·licitarà al Servei de Producció Ramadera que emeti un certificat sobre el compliment dels requisits de concessió de l'ajuda de les explotacions i els animals del sol·licitant mitjançant consultes al REGA, el RIIA i el Registre de moviments (REMO), en què hi consti:
- El cens de la declaració anual obligatòria del 2024 que s'ha de comptabilitzar.
- Els animals de l'explotació que compleixen els requisits per ser subvencionables.
- L'explotació del beneficiari que no està en cap ADS d'oví i el pla sanitari de quina ADS s'hauria de cenyir per ser beneficiària de l'ajuda.
3. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajuts OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora corresponent d'aquest servei, en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.
4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar des que acaba el termini per presentar sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada. A la resolució de concessió de l'ajuda s'ha de fer constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.
5. Contra aquesta Resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè Pagament dels ajuts
El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, una vegada que s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha fet i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
Desè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè Incompatibilitats
Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb els ajuts que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari per part de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
Dotzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Reglament (UE) núm. 1408/2013, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir els ajuts a efectes de considerar-los exempts de l'obligació de notificació que estableixen l'article 108, apartat 3, del Tractat; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears; els preceptes que siguin d'aplicació de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació.
Tretzè Controls
El FOGAIBA farà els controls administratius i sobre el terreny que es considerin necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per concedir i pagar l'ajuda.
Catorzè Publicació
Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (29 de maig de 2025)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons