Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 373888
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental del projecte BESS Sant Martí i infraestructures comunes a Ca Na Lloreta, TM Alcúdia (Exp. 267A/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 de març de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears,

RESOLC FORMULAR

La declaració d'impacte ambiental sobre el projecte BESS Sant Martí i infraestructures comunes a Ca Na Lloreta, al terme municipal d'Alcúdia, en el termes següents:

D'acord amb l'article 13, apartat 2, lletra b) del Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020 de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada «els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental».

D'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el projecte BESS Sant Martí objecte del present informe s'inclou a l'Annex II (Projectes sotmesos a l'avaluació ambiental simplificada) Grup 4 (Indústria energètica) lletra n) Emmagatzematge energètic stand-alone a través de bateries electroquímiques o amb qualsevol tecnologia de caràcter hibridat amb instal·lacions d'energia elèctrica, inclòs amb el Reial decret 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013.

Per tant, si només s'hagués d'avaluar el projecte de BESS, hauria de seguir la tramitació ambiental com Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada regulada al títol II, capítol II, secció 2a de la Llei 21/2013.

Cal dir que la declaració d'impacte ambiental no només es refereix al sistema d'emmagatzematge, sinó que inclou la línia d'evacuació subterrània AT66KV amb una longitud de 764 metres, per camí públic, fins al punt de connexió de la subestació elèctrica de Sant Martí.

Per tant, la tramitació com a avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte no es fa, tal i com estableix l'EIA, per voluntat del promotor (l'article 13, apartat 1, lletra f) del Decret legislatiu 1/2020, determina que han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària «els projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental simplificada quan el promotor sol·liciti que es tramiti per mitjà d'una avaluació d'impacte ambiental ordinària») sinó d'acord amb el Text Refós de la llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, Annex I (Projectes sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental ordinària) Grup 3 (Energia), punt 8. Línies de transmissió d'energia elèctrica de tensió igual o superior a 66 kV a partir de 500 m de longitud.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i seguir el procediment establert a la secció 1a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, així com aquells apartats del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, que li siguin d'aplicació.

1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

L'objectiu del projecte és dotar d'emmagatzematge elèctric i redistribució al llarg del dia de les energies renovables generades en altres instal·lacions de caràcter productor.

El projecte s'ubica al carrer Estornell 1, 3, 5 del terme municipal d'Alcúdia. Ocuparà 3 parcel·les a unificar del polígon industrial de ca na Lloreta, d'Alcúdia, amb una superfície total de 2.770 m2 (1245 m2 , 636 m2 i 919 m2 respectivament). A l'entorn, s'ubiquen diverses plantes d'energia solar fotovoltaica (PFV) com són PFV de Binitria, el PFV de Ca na Lloreta (finalitzats) o els projectes PFV Can Balança i Nou Murterar (en tramitació).

El projecte consisteix en la instal·lació d'un BESS (Battery electricity storage system - Sistema d'emmagatzematge d'electricitat amb bateries) de tipologia Stand-Alone. El sistema es basa en bateries de liti-ferro-fosfat que es col·loquen a l'interior de contenidors industrials de mides estandaritzades.

El promotor ha obtingut un punt de connexió amb una capacitat d'accés total de 20 MW corresponent a la subestació col·lectora elevadora de Sant Martí, situada al terme municipal d'Alcúdia. Atesa la capacitat d'accés, es calculen 20 mòduls o contenidors de bateries liti-ferro-fosfat (LiFePO4) amb una capacitat energètica nominal de 83,60 MWh en una planta amb 21,0 MW de potència instal·lada.

A l'espai construïble de 1.327 m2, que se cimentarà, s'instal·laran: 20 contenidors de 20 bateries de liti ferro fosfat cada un; 5 inversors de bateries DC/AC; 3 transformadors de MT; infraestructura elèctrica CC, MT i AT que discorrerà en revestiment elèctric; mur tallafocs.

Pel que fa al projecte d'infraestructures comunes es construeix: edifici de centre de control; sala de cel·les de MT i sala de cel·les AT de la subestació; transformador 30/66kV.

El projecte d'infraestructures comunes incorpora una subestació privada elevadora des dels 30kV als 66kV amb línia d'evacuació subterrània AT66KV amb una longitud de 764 metres, per camí públic, fins al punt de connexió de la subestació elèctrica de Sant Martí.

2. Valoració de l'Estudi d'impacte ambiental (EIA)

a) Alternatives

L'EIA destaca que un factor tècnicament determinant a l'hora de seleccionar un emplaçament és la disponibilitat o accés al punt d'evacuació de la xarxa de transport d'energia atès que els nodes de connexió són molt limitats. L'anàlisi d'alternatives es realitza en un radi de 3 km entorn de l'origen del node elèctric (Subestació Elèctrica de Sant Martí), per evitar l'impacte de les connexions d'evacuació i incorporant criteris socioeconòmics i ambientals: terrenys allunyats d'àrees territorials protegides pels seus valors ambientals (Xarxa Natura 2000...), culturals, paisatgístics; sense afectació a àrees de prevenció de riscos, protecció de carreteres, zones de servitud de costes; amb bona accessibilitat, etc.

S'estudien 3 alternatives d'ubicació a més de l'alternativa 0 i posteriorment es fa una anàlisi multicriteri. Els criteris avaluats són els següents: superfície disponible, evacuació de l'energia produïda, factors ambientals, zones de protecció i Àrees de Protecció Territorial (APR), economia i usos de la parcel·la, impacte visual.

  • Alternativa 0 (no execució del projecte): suposaria perdre els beneficis que proporciona la capacitat d'emmagatzematge com a suport a la penetració de les energies renovables que preveu el Pla Director Sectorial d'Energia i la Llei 10/2019 de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
  • Alternativa 1 (seleccionada): aquesta alternativa consisteix en l'execució del projecte a les parcel·les 1 ,3 i 5 del polígon industrial de Ca na Lloreta, del TM d'Alcúdia. La superfície total seria de 2.770 m2 de sòl catalogat com a urbanitzable de tipologia industrial. La superfície de la parcel·la permet albergar la totalitat de les instal·lacions requerides i té bona accessibilitat. Per a l'evacuació de l'energia cal fer una línia subterrània per camí públic de 764 metres a 66kV fins a la subestació elèctrica de Sant Martí. Les parcel·les no presenten factors ambientals rellevants (estan desbrossades); tampoc estan a zones de protecció o APR, encara que sí que tenen un petit fragment en zona de servitud de costes. En l'àmbit d'economia i usos de la parcel·la, el planejament vigent li atorga un futur ús industrial. El 96,6% de l'àrea del projecte té un impacte visual no significatiu.
  • Alternativa 2 (ubicació als voltants del polígon industrial de Ca na Lloreta), concretament en una zona dins de la parcel·la cadastral PL SUP AS-34, al TM d'Alcúdia. La superfície total de la parcel·la és de 37.170 m², dels quals es faria ús de 2.800 m² situats a l'est, minimitzant així l'impacte sobre l'entorn rural. La zona no compta amb edificacions habitades, tot i que en el passat contenia construccions en desús. L'evacuació de l'energia es realitzaria a través d'una línia subterrània de 66kV amb un recorregut de 1.060 metres per camins existents fins a la SE de Sant Martí, sense necessitat de nous vials. Pel que fa als factors ambientals, no presenta vegetació significativa a causa de les intervencions prèvies que han alterat les condicions naturals. Pel que fa a zones de protecció o APR, la parcel·la no es troba dins d'espais protegits de la Xarxa Natura 2000, però conté una APR per incendis i una zona de reserva ferroviària al nord. En l'àmbit d'economia i usos de la parcel·la, el sòl està catalogat com a Sòl Rústic General i es troba en desús i amb amuntegaments de materials diversos. La instal·lació permetria generar rendibilitat mitjançant el lloguer de la parcel·la i la producció d'energia. L'impacte visual de la instal·lació es considera no significatiu en un 94,8% de la superfície estudiada.
  • Alternativa 3 (finca pròxima al polígon industrial de Ca na Lloreta): en la parcel·la cadastral 427 del polígon 4. La superfície total de la parcel·la és de 69.992 m², dels quals es destinarien 1.900 m² a la instal·lació, situant-la a prop del punt de connexió i evitant interferències amb elements naturals rellevants. L'evacuació de l'energia es duria a terme a través d'una línia subterrània de 1.355 metres per camins existents fins a la SE de Sant Martí. Ambientalment, el terreny havia estat una zona inundable, però es va aplanar amb aportacions de terra i presenta vegetació arbustiva i herbàcia espontània. Pel que fa a zones de protecció o APR, la parcel·la es troba a la zona de protecció del PORN de l'Albufera de Mallorca i conté hàbitats d'interès natural, així com àrees de protecció per risc d'inundació. En l'àmbit d'economia i usos de la parcel·la, el sòl està catalogat com a Sòl Rústic General – Àrea de Transició, no té cap ús actual i està catalogada com a improductiva. La instal·lació de l'emmagatzematge d'energia generaria ingressos a través del lloguer del terreny i la venda d'energia. L'impacte visual es considera no significatiu en un 98,9% de la superfície estudiada.

L'anàlisi multicriteri mostra que les alternatives 1 i 2 són similars, però la 1 és més favorable pel que fa a l'evacuació d'energia i a l'ús del sòl, per això se selecciona l'alternativa 1.

b) Ubicació del projecte, descripció del projecte i diagnòstic territorial

L'Estudi d'Impacte ambiental:

  • Descriu de manera adequada la ubicació, accessos i tancaments de la parcel·la on es desenvolupa el projecte.
  • Explica detalladament el projecte amb les accions que es duran a terme a les diferents fases: obra (moviment de terres i adequació de terreny, desbrossament vegetal, estesa de tub i cablejat, tancament perimetral, transport de materials, construcció d'edificacions i elements), explotació (manteniment i operació de les instal·lacions) i clausura (extracció de tub i cablejat, eliminació d'edificacions, condicionaments ambientals, transport de materials).
  • Estima els residus que es generaran (i mesures per a la seva gestió): els residus més significatius venen de la substitució dels mòduls de bateries fets malbé, que s'hauran de gestionar com a RREE. La gestió de residus de construcció i demolició es realitzarà segons la normativa (Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció, demolició, voluminosos i Fora d'ús de l'illa de Mallorca (2018), i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats).
  • Estima el consum de recursos hídrics associats al projecte. L'EIA calcula un consum d'aigua moderat, menor als 30 litres diaris, atès que només s'utilitza per a l'ús dels lavabos a la subestació privada i el reg de les espècies vegetals. La instal·lació d'emmagatzematge no requereix aigua per a refrigeració.
  • Analitza el sòl a ocupar des del punt de vista territorial i urbanístic (a partir del Pla Territorial Insular de Mallorca (PTIM), Normes Subsidiàries de l'Ajuntament d'Alcúdia (mapa urbanístic), Sistema d'Informació Geogràfica de Parcel·les Agrícoles (SIGPAC) i normes d'ordenació territorial);
  • Caracteritza ambientalment l'entorn del projecte mitjançant una anàlisi socioeconòmica de l'àmbit (demografia, economia, infraestructures energètiques, afeccions a sistemes i elements patrimonials, servituds aeroportuàries); descripció de la flora, vegetació i hàbitats d'interès comunitari; descripció de la fauna de l'àmbit afectat per la instal·lació i zones de protecció de l'avifauna; espais naturals protegits i catalogats; APR (Inundació, despreniments, erosió, incendis); geomorfologia, hidrologia, zones potencialment inundables, atmosfera i clima.

c) Identificació d'impactes. Determinació de mesures preventives i correctores

A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una identificació i descripció dels impactes que produirà el projecte sobre l'entorn així com una caracterització, avaluació i valoració dels més significatius.

A la fase de construcció, s'han identificat les activitats productores d'impactes següents: Desbrossament d'espècies vegetals; Moviment de terres i adequació del terreny; Estesa de canonades i cablejat; Instal·lació de la tanca perimetral; Transport de materials; Construcció d'edificacions i elements.

A la fase d'explotació, s'identifiquen les activitats de manteniment de la instal·lació (inversors, cablejat, edificacions prefabricades i elements elèctrics... i substitució d'elements en cas que sigui necessari). El funcionament és autònom i no requereix operaris.

A la fase de desmantellament: extracció de cablejat i canonades; eliminació d'edificacions i elements; moviment de terres; Condicionaments ambientals i Transport de materials.

Dins de les tres fases diferenciades es detecten tant impactes positius com negatius de caràcter compatible. Els negatius es concentren principalment en les accions constructives, la possibilitat de contaminació del sòl, així com els impactes sobre la qualitat del paisatge i la qualitat de l'aire, en aquest cas escàs, a causa de la implementació del sistema d'emmagatzematge en parcel·les de tipologia industrial dins d'un entorn de polígon. Tampoc s'identifiquen impactes sobre aigües subterrànies.

Segons l'EIA, les parcel·les on se situa el projecte no estan afectades per àrees de prevenció de risc (APR), no apareixen espècies de flora i fauna significatives a l'interior de la parcel·la i no hi ha hàbitats d'interès comunitari. El projecte no es desenvolupa en espais naturals protegits, ni es localitzen recursos ambientals valuosos a l'àrea d'implementació. Així, l'impacte sobre la flora, la fauna i la biodiversitat es considera baix. No hi ha presència de construccions o edificacions a la parcel·la tant a les zones d'ocupació com a les zones no ocupades. Tampoc es dona un consum de recursos naturals significatiu més enllà de l'ús del territori, que és petit.

Pel que fa a la qualitat paisatgística de l'entorn, no es detecten impactes significatius sobre zones urbanes o l'entorn proper, i les parcel·les estan en un entorn amb molt poca fragilitat paisatgística de caràcter industrial.

L'EIA preveu mesures per minimitzar accidents susceptibles de causar impactes moderats com ara la contaminació del sòl o la mort d'animals.

S'esmenten els següents impactes positius: augmentarà la quantitat d'energia d'origen verd distribuïda, s'allargarà el cicle d'ús de l'energia renovable cosa que comporta una reducció de les emissions de GEH considerable, es generaran llocs de treball de caràcter temporal i fix i es millorarà la qualitat de l'aire afavorint la descarbonització de l'illa.

Per tal de mitigar els impactes ambientals negatius, a l'estudi d'impacte ambiental es preveuen les mesures preventives, correctores i compensatòries següents:

A la fase de construcció:

  • Mesures per minimitzar l'impacte del moviment de terres: abalisament de camins, accessos i zones de recollida de material; pas dels vehicles per zones condicionades; amuntegaments de terra localitzats a prop del lloc d'extracció i coberts en cas de ser materials polsegosos; rases obertes el mínim temps possible; reutilització de terres a la mateixa parcel·la.
  • Mesures per a la correcta gestió de residus: control dels tipus i quantitats de residus generats; zona de recollida de residus delimitada i amb contenidors homologats per a tots els tipus de residus generats; supervisió de la correcta segregació dels residus generats; control de l'estat dels contenidors per detectar possibles fuites, pèrdues o forats; control de lliurament dels residus a gestor autoritzat.
  • Mesures per evitar emissions atmosfèriques: control de les partícules en suspensió presents a la zona (es limita la velocitat a 20 km de tots els vehicles); control de les emissions gasoses dels vehicles i eines presents a les obres (la maquinària i vehicles han passat les inspeccions tècniques corresponents i aquestes es troben vigents i al dia).
  • Mesures per evitar contaminació acústica: control sobre el soroll generat mitjançant sonòmetre; control sobre els horaris de treball; compliment de la legislació de sorolls actual; es prohibeixen els treballs nocturns.
  • Mesures per a una bona gestió d'espais i manteniment d'elements: es mantenen els vials d'accés i camins públics al seu estat originari; es restauren correctament deixant-los en el seu aspecte original els vials d'accés i camins públics modificats; adequació de les dimensions i característiques de les edificacions al planejament urbanístic vigent del TM d'Alcúdia a zones industrials.
  • Mesures d'apantallament vegetal: instal·lació de les barreres vegetals al primer estadi de l'etapa de construcció; es realitza un manteniment durant tot el període d'obres, replantant les espècies necessàries; comprovació del funcionament del sistema de reg instal·lat o de la periodicitat dels regs durant la fase d'obres.
  • Mesures per reduir el risc d'incendi: les zones de recollida es troben a una distància prudencial d'elements de vegetació; es troben disponibles a la zona d'obres elements d'extinció d'incendis com ara extintors o similars; els passos per a emergència es troben accessibles, practicables i desbrossats; es compleix els que estableix el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal.
  • Mesures per a la protecció de la flora i la fauna: realització de prospeccions per identificar espècies presents, amenaçades, catalogades o en perill, abans de les obres, ús de maquinària o actuacions susceptibles de causar impactes; les rases es troben el mínim temps obertes, s'assegurarà instal·lar rampes d'accés perquè les espècies que puguin caure tinguin manera de sortir; revisió diària de les rases, tanca i zones d'obra per a identificació de possibles espècies afectades, es retiraran les espècies atrapades; instal·lació de les mesures protectores contra la col·lisió de l'avifauna en el tancat cinegètic i mesures anti-electrocució en els elements elèctrics; les restes vegetals presents generades durant la fase d'obres s'hauran de lliurar a un gestor autoritzat per a valorització, no es cremaran ni es tractaran a la parcel·la.
  • Control de vessaments accidentals: es vigilarà que hi hagi presència de taques en terra; les zones d'apilament de residus líquids es troben condicionades, situant-se en zones planes, desbrossades i amb elements aïllants del sòl; l'ompliment de dipòsits de combustible i altres líquids es realitza sobre lones impermeables; els contenidors, WC portàtils i altres elements de contenció de líquids i sòlids es troben en bon estat; el control d'espècies vegetals i animals no es fa amb mitjans químics susceptibles de contaminar.

A la fase d'explotació:

  • Mesures per al control de vessaments accidentals: a més de les que es descriuen a la fase de construcció, revisió de l'estat de contenidors de bateries i el seu interior així com la resta d'elements elèctrics instal·lats.
  • Les mesures per reduir el risc d'incendi, per a la protecció de la flora i la fauna, per a l'apantallament vegetal i per a la gestió de residus són les mateixes que a la fase de construcció.

A la fase de desmantellament: es preveu a un mínim de 16 anys. A causa de les grans similituds amb la fase d'obres, es disposaran de les mateixes mesures previstes.

L'estudi d'impacte ambiental dona compliment tant a l'article 21 com l'article 27 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, i alhora dona compliment a l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, ja que, a més dels anteriors conté els documents/apartats següents:

  • Resum de l'EIA (document de síntesi tal com estableix la Llei 21/2013).
  • Annex 1. Pla de vigilància ambiental i seguiment.
  • Annex 2. Estudi energètic i de vulnerabilitat davant el canvi climàtic.

Entre la documentació aportada també s'inclou un estudi d'incidència visual i paisatgística que analitza l'impacte paisatgístic de les alternatives estudiades per a la ubicació del projecte i determina mesures correctores per a l'emplaçament escollit: pantalla vegetal i indicacions per a la integració paisatgística de les construccions auxiliars.

A l'estudi d'impacte ambiental es conclou que el projecte de la instal·lació BESS de Sant Martí és apte i compatible amb el medi ambient de l'entorn on es pretén executar.

3. Elements significatius de l'entorn del projecte

El projecte s'ubica al carrer Estornell 1, 3, 5. Ocuparà 3 parcel·les a unificar del polígon industrial de Ca na Lloreta, d'Alcúdia, amb una superfície total de 2.770 m2 (1245 m2 , 636 m2 i 919 m2 respectivament).

1. Pel que fa a la classificació del sòl:

a) D'acord amb el Pla Territorial Insular de Mallorca, en la seva tercera modificació, aprovada definitivament l'11 de maig de 2023, el conjunt parcel·lari presenta la qualificació d'“Àrea de desenvolupament. Sòl urbà i urbanitzable o apte per a la urbanització”. Segons les NNSS i el Planejament urbanístic del municipi d'Alcúdia, el sòl del conjunt parcel·lari es pot classificar com a “sòl urbanitzable industrial tipus B”.

b) La línia d'evacuació discorr en part per sector urbà AS-18, sòl urbanitzable AS-17 i Sòl Rústic de Règim General.

2. Les parcel·les no es troben en zona de policia de torrent. No estan afectats per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, inundació, incendis, esllavissament, àrea amb risc potencial significatiu d'inundació ni per cap plana geomorfològica d'inundació. Tampoc es troba dins Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals. En tot cas, si estan properes a APR d'inundació i incendi, i la línia d'evacuació d'infraestructures comunes transcorr en el límit del Parc Natural de l'Albufera.

3. Una part de l'àmbit del projecte està afectat per zona de servitud de protecció de costes.

4. Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Els terrenys tampoc formen part de Xarxa Natura 2000 ni s'hi troben hàbitats d'interès comunitari (HIC) a l'ambit del projecte, si bé les parcel·les es troben a 100 m del límit del Parc Natural de l'Albufera.

5. Pel que fa al paisatge, la parcel·la està situada en la Unitat del Paisatge UP-3, Badies del Nord. D'acord amb els plànols de valoració paisatgística del PTIM, l'àmbit està situat en una zona sense protecció paisatgística elevada.

6. Quant a la vegetació, a l'àrea del projecte ocupada per les bateries i instal·lacions auxiliars, predominen les espècies herbàcies i arbustives ruderals pròpies d'àrees cerealistes.

7. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies, d'acord amb l'IDEIB:

a) L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS)1811M1«Sa Pobla» (estat qualitatiu dolent i estat quantitatiu dolent, per explotació superior al 100% del recurs disponible).

b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada.

c) Les actuacions projectades no es troben en el perímetre de restriccions moderades de pous de proveïment urbà. D'acord amb l'article 76 del Pla Hidrològic de les Illes Balears de tercer cicle i pel que fa als perímetres de restriccions moderades de captacions de proveïment a població la instal·lació s'entén com a una activitat permesa.

8. Pel que fa al patrimoni, a les parcel·les a on s'instal·laran les bateries no hi ha elements catalogats ni es troben en un entorn de protecció de cap element protegit.

9. No existeixen habitatges aïllats a menys de 500 metres de l'àrea del projecte.

4. Resum del procés d'avaluació

4.1 Fase d'informació pública

Segons l'informe tècnic de 13 de desembre de 2024, del Servei de Transport, Distribució d'Energia i Generació Tèrmica:

  • El 27 de març de 2024 es publica tot el projecte a la web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.
  • El 3 de d'abril de 2024 el Director General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic signa l'acord d'inici per l'obertura del tràmit d'informació pública per a la sol·licitud de projecte d'interès estratègic industrial, declaració d'impacte ambiental i autorització administrativa prèvia i de construcció del projecte «Sant Martí BESS. Sistema de almacenamiento de baterías (BESS) stand-alone. Infraestructura de media tensión» i projecte d'infraestructures comunes «Subestación elevadora 30/66 KV GIS, línia de evacuación 66 KV y sistema de medida» situat al carrer de l'Estornell 1, 3 i 5, del polígon de Ca Na Lloreta, 07400, TM d'Alcúdia (Exp. BAT 2024/4749).
  • El 16 de d'abril de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
  • El 3 de maig de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al Diario de Mallorca.
  • El 4 de maig de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al “ARA Balears”.
  • El 6 de maig de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al Butlletí Oficial de l'Estat.
  • El 29 de maig de 2024 es sol·licita a l'Ajuntament d'Alcúdia que publiqui l'anunci d'informació pública al taulell d'anuncis.

Durant l'exposició pública no es van rebre al·legacions.

4.2 Consultes

El 29 de maig de 2024 la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic envia consulta a les administracions i persones interessades següents:

Relació de consultes efectuades

Respostes rebudes

• Ajuntament d'Alcúdia.

X

• Consell Insular de Mallorca. Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures. Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat.

X

• Consell Insular de Mallorca. Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures. Direcció Insular de Territori i Paisatge.

X

• Consell Insular de Mallorca. Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística. Direcció Insular de Patrimoni.

X

• Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua. Direcció General de Recursos Hídrics.

 

• Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua. Direcció General de Costes i Litoral.

 

• Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.

X

• Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. Servei d'Energies Renovables.

 

• Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials.

X

• Conselleria de Presidència i Administracions Públiques. Direcció General d'Emergències i Interior.

 

• Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.

 

• Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. Servei d'Espais Naturals.

X

• Delegació del Govern.

 

• Red Eléctrica de España.

X

• GOB.

 

• Amics de la Terra.

 

4.3 Informes rebuts

S'han rebut els següents informes d'administracions consultades:

  • El 29 de maig de 2024 el Consell Insular de Mallorca rebutja la sol·licitud d'informe per no considerar-se competents en la matèria.
  • El 3 de juny de 2024 es rep l'informe de Red Eléctrica de España amb les següents consideracions:

En cuanto a la subestación proyectada, Red Eléctrica no presenta oposición a la misma al no existir afecciones a instalaciones propiedad de Red Eléctrica.

En cuanto a la línea subterránea proyectada, resultan afectadas las siguientes instalaciones:

Cruzamiento con la línea eléctrica subterránea a 220 kV DC Murterar-San Martín Baleares 1 y 2, propiedad de Red Eléctrica.

Les enviamos plano de situación donde está representada la ubicación aproximada de las líneas afectadas. La localización exacta de las mismas solo puede garantizarse mediante la realización de catas que deberán ser vigiladas en todo momento por técnicos de Red Eléctrica con el fin de garantizar la fiabilidad del suministro eléctrico en lo que respecta a la explotación del Sistema Eléctrico Nacional.

En relación con los trabajos que tienen previsto acometer en las inmediaciones de la línea indicada, les informamos que la apertura del terreno deberá llevarse a cabo mediante catas manuales, no pudiendo emplearse ningún tipo de maquinaria pesada (excavadora, etc.).

Por otra parte, y con objeto de evitar afecciones a la capacidad de transporte de la línea, y a las labores en la localización de averías u otros trabajos de mantenimiento, no podrá acopiarse ningún tipo material sobre la traza de la línea subterránea.

Además de lo anterior, para la ejecución de sus trabajos deberán cumplir, en cuanto a distancias se refiere, con lo dispuesto en el apartado 5 “Cruzamientos, proximidades y paralelismos” de la ITC-LAT 06 Líneas Subterráneas con Cables Aislados incluida en el Reglamento sobre Condiciones Técnicas y Garantías de Seguridad en Líneas Eléctricas de Alta Tensión aprobado en Real Decreto 223/2008.

Debido a la proximidad de la canalización a los apoyos 13 y 14 de la línea aérea a 66 kV San Martin Baleares-SA Pobla, propiedad de Red Eléctrica, será necesario que los trabajos en el entorno de los mismos sean supervisados por personal de Red Eléctrica con el fin de evitar que se produzcan afecciones al sistema de puesta tierra de los apoyos.

No obstante, en el caso de que sea posible, es recomendable que ninguna canalización subterránea diste menos de 20 metros a la pata más desfavorable del apoyo para que, de esta forma, quede asegurada la no interferencia de dichas canalizaciones con el sistema de puesta a tierra del apoyo y se minimicen los posibles efectos derivados del drenaje de sobretensiones al terreno a través de dicho sistema de puesta a tierra.

Por otra parte, se deberá tener en cuenta la futura línea subterránea a 250kV EC Fadrell EC San Martín, propiedad de Red Eléctrica, que se encuentra en fase proyecto, por lo que serán necesarias comunicaciones posteriores para coordinar ambos servicios.”

  • El 24 de setembre de 2024, s'envia al promotor l'informe de Red Eléctrica de España.
  • El 2 d'octubre de 2024, es rep resposta del promotor a l'informe de Red Eléctrica de España en el que posa de manifest que:

Merak Storage 2 S.L. se compromete a realizar los trabajos de la línea subterránea según lo indicado en el informe recibido el día 24 de septiembre por parte de Red Eléctrica de España”.

  • El 25 de juny de 2024 es va rebre l'informe del Servei de Canvi climàtic i Atmosfera amb les següents conclusions:

Es considera que el projecte és FAVORABLE en quant als objectius de reducció d'emissions i reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que marca la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.”

  • El 12 de juliol de 2024 es va rebre informe de l'Ajuntament d'Alcúdia. L'informe conclou:

[...] sense perjudici de la tramitació de l'avaluació d'impacte ambiental i altres informes i/o autoritzacions que es requereixen d'altres organismes amb competències concurrents, i sense perjudici també, de que es pugui obtenir la declaració d'interès estratègic industrial d'acord amb la Llei 14/2019, la proposta d'aquest parc d'emmagatzematge es veu positiva, no obstant això, la proposta no s'ajusta a la normativa vigent ens els punts anteriorment descrits i que s'han d'esmenar.”

  • El 16 de juliol de 2024 es va remetre l'informe de l'Ajuntament al Promotor del projecte.
  • L'1 d'agost de 2024, el promotor presenta un escrit en resposta a l'Ajuntament en el que posa de manifest que:

El promotor se compromete a subsanar las deficiencias del informe recibido por parte del Ayuntamiento de Alcudia, que también se detallan en el punto 1.1. de este informe. La subsanación de deficiencias, se realizará, una vez recibidos el resto de informes de organismos competentes afectados por el proyecto recogiendo el resto de deficiencias que se puedan tener y realizando, en su caso, un proyecto modificado teniendo en cuenta todas las deficiencias observadas.”

  • El 22 d'octubre de 2024, es va rebre una segona resposta del promotor en la que es dona resposta detallada de tots els punts a esmenar de l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia del 16 de juliol de 2024.

A continuació que es transcriuen les deficiències detectades a l'informe de l'ajuntament d'Alcúdia, de 12 de juliol de 2024, i la resposta del promotor per a cada una d'elles:

«Sobre el contingut del projecte:

1. No es justifica el compliment de les corresponents determinacions que pertoquin de les Normes Subsidiàries de Planejament d'Alcúdia així com tampoc es dibuixen sobre els plànols de conjunt les diferents zonificacions que afecten a les parcel·les i zones per on discorren les instal·lacions i obres definides en els projectes.

R: Se ha superpuesto el plano de la instalación de almacenamiento sobre el plano de las normas subsidiarias 6.2.1 según se determina el sector AS21 del polígono de Ca Na Lloreta. Realizando una redistribución del proyecto anterior, se puede mantener la instalación de los mismos elementos. La separación a deslindes del frente y fondo (Este, Oeste y Sur) será de 10 metros, mientras que la separación a deslindes de los laterales (Norte) será de 5 metros. Estas son las medidas marcadas en el plano de las NNSS 6.2.1 donde se determina el sector AS21 del polígono de Ca Na Lloreta.

2. Respecte de la caseta de mesurament, s'ha de definir la seva implantació en planta, alçats i seccions així com els seus acabats en consonància amb el medi rural on s'ubica, normes 5.2.03 i 5.2.04, a més d'assenyalar la zona de protecció de la línia d'alta tensió que travessa la finca i determinar si aquesta afecta a la caseta.

R: Se tratará de utilizar la misma caseta de medición, ya existente para el parque fotovoltaico de Biniatria y que se sitúa junto a la subestación propiedad de REE de Sant Martí.

3. No s'ha presentat el corresponent projecte d'activitats d'acord a les determinacions previstes a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de regim jurídic d'instal·lacions, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.

R: Según la ley 7/2013, se considera actividad permanente mayor, entre otras, las actividades incluidas en los anexos I y II de la Llei d'Avaluació Ambiental 21/2013, Annex II. Por tanto, la actividad quedaría clasificada como ACTIVIDAD PERMANENTE MAYOR.

De todas maneras, la declaración de proyecto industrial estratégico, que a efectos, implica las mismas condiciones que la declaración de Interés General según la disposición adicional octava (Fomento de las energías renovables) de la ley 6/1997 del suelo rústico y además, según reza en dicha disposición adicional, la exención de actos de control preventivo municipal a los que se refiere el artículo 84 1.b) de la Ley 7/1985 del 2 de Abril, reguladora de las bases del régimen local, por constituir actividades de interés supramunicipal

4. [...] s'haurà de procedir a agrupar les parcel·les urbanes on es situen les bateries, i en el seu moment i forma, s'haurà d'inscriure la seva indivisibilitat en el registre de la propietat.»

R: En cuanto sea necesario, debido al avance de la tramitación del proyecto, se realizará una indivisión de las parcelas afectadas por el proyecto en el registro de la propiedad.

Pel que fa a la classificació i zonificació del sòl, l'informe analitza sobre quin tipus de sòl/ zonificació se situa el projecte i les línies d'evacuació. En conjunt, els tipus de sòl afectats són: vial públic; espai lliure públic (zona verda); zona d'infraestructures energètiques del PDSE; parcialment per una Zona d'inundació potencial; parcialment per zona de protecció de Costes i per delimitació de Costes de servitud de trànsit i protecció; Àrea de Transició d'Harmonització ATH; Sòl Rústic de Règim General SRG; Zona de Possibles Riscos de Contaminació d'Aqüífers ZPR en risc moderat; sòls que delimiten amb LIC i ZEPA i Parc Natural de l'Albufera; zona de Possibles Riscos de contaminació Lumínica (zona E-3 àrees de brillantor mitjana i zona E-2 àrees de baixa brillantor; Unitat Paisatgística 3, grau VP2.

Pel que fa a aquesta classificació, l'informe esmenta:

1. El primer tram de la línia, la que va des de el sòl urbà fins a una bifurcació del camí, no ens consta que sigui de domini públic.

R: Se modifica la tabla de derechos y bienes afectados por la línea de evacuación ya que el tramo que discurre por la parcela 8473501EE0087S0000HA, no se trata de un camino público, sino de un camino existente privado, propiedad del promotor del parque fotovoltaico de Na Lloreta. [...]

2. Són preceptius els corresponents informes i/o autoritzacions dels corresponents organismes amb competències concurrents.

R: Se ha solicitado informe de autorización a Costas del Consell de Mallorca al ocupar una parte del proyecto la servidumbre de protección, con contestación favorable. Se adjunta la autorización de Costas en el anexo II.

3. Recordar que en el cas que s'executin els projectes, tots els serveis, vials i camins de domini públic que es puguin veure afectats per aquestes obres o instal·lacions hauran de quedar amb perfecte estat.

R: El promotor se compromete a que se lleve a cabo este punto.

L'informe esmenta una sèrie de deficiències a esmenar:

1. Al haver-hi transferència d'aprofitament entre parcel·les, es requereix l'agrupació registral de les mateixes.

Ídem que en punt anterior.

2. Les parcel·les presentades no s'ajusten a les superfícies del projecte de parcel·lació del Pla Parcial. S'haurien de definir les seves dimensions i superfícies reals, ja que sembla que s'han agafat les del cadastre, i dibuixar i acotar les seccions viàries en que limita.

Ídem que en punt anterior i adjunten taula d'ocupacions.

3. Manca un plànol de conjunt amb tots els elements degudament acotats, així com amb les acotacions de les separacions mínimes a complir entre elements, (obres i instal·lacions), de la mateixa parcel·la així com també les dimensions de les reculades entre els elements i els límits de la parcel·la.

R: Se adjunta plano solicitado en documentación gráfica adjunta.

4. Manca una fitxa justificativa urbanística degudament emplenada amb la justificació del paràmetres urbanístics.

Adjunten fitxa

5. Les reculades dels elements projectats incompleixen la normativa [...].La proposta també incompleix la separació mínima entre edificis de la mateixa parcel·la, aspecte del qual en el projecte no s'ha trobat cap justificació.

Ídem que en punt anterior.

6. En estar la parcel·la afectada per una ZPR de contaminació d'aqüífers en grau moderat, el projecte i l'activitat hauran de complir amb l'establert a l'article 9.2 de les ordenances mediambientals del pla parcial i la norma 5.1.03, de les vigents NS de planejament d'Alcúdia. Està prohibit l'abocament d'olis o qualsevol derivat del petroli a la xarxa del clavegueram municipal o al subsol. En qualsevol cas l'activitat a desenvolupar haurà de complir amb l'establert en el Pla Hidrològic de les Illes Balears, i en especial amb el control d'abocaments.

R: Un proyecto de almacenamiento energético no se considera una instalación consumidora de recursos hídricos dado que la operación de la planta no requiere de interconexión a la red de aguas potables. En cuanto al caso concreto de la planta de almacenamiento Sant Martí BESS, se consumirá agua a efectos de mantenimiento de la zona ajardinada y para el aseo de dentro de la subestación a instalar en el entorno perimetral de la planta que a su vez servirá de integración y armonización paisajística, aunque el proyecto se encuentre dentro de una zona industrial que ya supone un impacto visual por sí misma sobre el entorno.

Los contenedores de baterías, así como elementos transformadores e inversores, llevan incorporados cubetos de retención estancos de líquidos que pudieran fugar o verter de manera accidental, asegurando de esta manera su contención y posterior limpieza y evacuación, evitando de esta manera cualquier vertido sobre el suelo.

Adicionalmente, al encontrarse en zona industrial, se va a requerir de la impermeabilización del suelo mediante el asfaltado u hormigonado del mismo, evitando de esta manera que posibles fugas o vertidos de carácter accidental, así como escorrentía del agua de lluvia acabe directamente afectando al suelo desnudo. De igual manera no se prevén vertidos de aceites o derivados del petróleo a la red de saneamiento dado que no se producirán ni se almacenarán en la parcela para la operación del sistema BESS.

En cuanto a la Norma 5.1.03 de las NNSS de Alcúdia sobre Zonas de posible riesgo de contaminación de acuíferos, se tomarán las medidas para evitar la contaminación de acuíferos indicadas con anterioridad, al tratarse de zona industrial urbana y a efectos del proyecto, el suelo se procederá a impermeabilizar mediante asfaltado u hormigonado, evitando de esta manera el contacto directo de posibles vertidos con el suelo desnudo evitando la escorrentía hacia capas inferiores del suelo. Por otro lado, los elementos eléctricos que incluyan líquidos llevarán cubetos integrados para evitar el derrame accidental, evitando de esta manera la posible contaminación del suelo y en su defecto de los acuíferos existentes en la zona.

Finalmente, y en mención del Artículo 9.2 de las ordenanzas del plan parcial, se adoptarán para su cumplimiento las mismas medidas descritas en el párrafo anterior para la Norma 5.1.03 de las NNSS de Alcúdia.

7. A l'estudi d'impacte ambiental no es fa cap referència al compliment del previst a les ordenances mediambientals del polígon industrial, contingudes en el Pla Parcial, (articles, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i10).

R: Se adjunta anexo justificando este punto.

8. S'ha de justificar el compliment de l'article 14 protecció visuals polígon, per la qual les zones arbrades han de tenir una densitat mínima d'un arbre cada 20 m2 d'una altura mínima de 2m. Els arbres a plantar seran d'espècies autòctones de la zona i guardaran la separació mínima de 2 m als límits de la parcel·la que preveu l'article 591 del Codi Civil.

R: El artículo 14 hace referencia a reducir las emisiones visuales de los proyectos situados en los lindares del polígono industrial, de manera que al menos un 10 % del solar sea considerado como zona arbolada con una densidad mínima de un árbol por cada 20 metros cuadrados de superficie con una altura mínima del pie arbóreo de 2 metros.

Como se puede observar en el plano de superficies, la zona ajardinada supone el 43,81% del total de la superficie de la parcela, superando con creces el 10% mínimo solicitado. Se instalarán 62 pies arbóreos autóctonos en la zona con una altura igual o superior a los 2 metros cumpliendo de esta manera con las densidades indicadas en el artículo 14 y limitando aún más el ya bajo impacto visual de la instalación de almacenamiento.

9. No es defineix la ubicació dels aljubs per aigües pluvials, ni tampoc justifica la seva capacitat que ha de ser de 199.5 litres d'aigua per metre quadrat de coberta. Es recorda que els aljubs computen a efectes de paràmetres urbanístics.

R: Se recogerán las pluviales de la cubierta del edificio GIS, el resto de los elementos no dispondrán de recogida de pluviales al no tratarse de edificaciones. Se instalará un aljibe de pluviales de acuerdo a las NNSS cuyo uso se podrá destinar al riego de la barrera vegetal, zona verde de la parcela y aguas grises del WC […] a razón de 199,5 litros de agua por metro cuadrado de cubierta. La única construcción que tiene cubierta es la subestación. Por lo tanto, el aljibe será de: 136,73 x 199,5 = 27.277,64 litros = 27,27 m3 => 30 m³. Las medidas del aljibe proyectado son de 2,00x1,50x1,00 metros.

10. No es defineix la cota de la rasant respecta de la qual es mesura l'altura reguladora màxima segons el previst a la norma 2.3.01-3b ni tampoc l'altura màxima.

R: La cota de la rasante se realizará sobre la cota de la propia acera ya existente. Los containers de baterías irán a una altura sobre dicha rasante de 20cm con el objetivo de disminuir el riesgo de entrada de agua en los containers. La altura de los containers de baterías es de 2,90 metros, sumándole los 20 cm sobre rasante, la altura máxima de los containers será de 3,10 metros. La altura máxima de la subestación será de 4,67 metros.

11. No s'han definit els tancaments de la parcel·la d'acord amb el que determina la norma 3.2.12.

R: Está definido en el proyecto básico. Se ha utilizado una solución de cierre similar a la de otras parcelas del polígono de Na Lloreta. La parte opaca será de altura máxima 1,00 metros, debido a qué es un requisito de Costas del Consell de Mallorca.

12. No es justifica el compliment de l'apartat 10 del Pla Parcial, referent a les normes d'estètica, de tots els elements de la parcel·la.

R: Se procede a repasar el cumplimiento de todos puntos de la Norma 10 del plan parcial sobre estética de las edificaciones […].

13. Es tindrà en compte, segons el previst a l'article 10-m de les ordenances d'estètica del Pla Parcial, que a les zones no edificades de la parcel·la està prohibit l'emmagatzematge de mercaderies o altres materials que puguin desmerèixer l'entorn.

R: Se han previsto zonas pavimentadas y ajardinadas según la normativa prevista. La actividad energética no prevé almacenamiento de mercaderías en las instalaciones.

14. El propietari de la parcel·la on es desenvolupa l'activitat, haurà de ser membre de l'entitat col·laboradora de conservació per assumir els costos de control de la vigilància ambiental que es realitzaran per part de la Comissió de Control del Polígon industrial de cana Lloreta.

R: La entidad promotora, así como el propietario de la parcela se comprometen a cumplir este punto.

15. L'Ajuntament per la seva part, haurà de determinar en la seva estructura el departament, o departaments encarregats de vetllar pel seguiment dels plans de vigilància que s'estableixin i qualsevol forma de seguiment que consideri necessària. L'Ajuntament fomentarà, a través de l'esmentat departament, la incorporació de sistemes de gestió ambiental, (ISO 14.000, EMAS2 o la incorporació de bones pràctiques ambientals), especialment entre les que consideri que puguin presentar major influència ambiental, de forma coherent amb el programa Alcúdia Municipi Ecoturístic.

R: Se acepta este punto.

16. En el projecte no s'ha trobat cap referència als efectes de la declaració d'interès general per les línies d'evacuació i altres elements situats en sòl rústic, que té la declaració d'interès estratègic industrial, d'acord a l'article 4-de la Llei 14/2019.

R: La declaración de la inversión como proyecto industrial estratégico tiene el efecto de la declaración de interés general en los supuestos de proyectos de implantación de energías renovables, según el artículo 4-1-d de la Ley 14/2019, de 29 de marzo, de proyectos industriales estratégicos de las Islas Baleares. El desarrollo de la tecnología de almacenamiento es necesaria y respalda el despliegue de energía renovable, aportando flexibilidad al sistema y estabilidad a la red. Los sistemas de almacenamiento energético son clave para garantizar la transición a una economía neutra en emisiones y la efectiva integración de las energías renovables en el sistema, ya que permiten guardar la energía en los momentos en que hay excedente para utilizarla cuando el recurso renovable es escaso o la demanda es elevada.

17. La línia d'evacuació en el seu pas per la zona verda del sector AS-18, (central tèrmica), s'ha intentar passar per dintre del vial existent, als efectes de no ocupar més espai lliure públic.

R: La línea de evacuación transcurrirá por vial existente en todo su recorrido.

18. Totes les obres que es realitzin dins sòl classificat d'urbanitzable, per tal que el dia de demà no puguin afectar negativament al desenvolupament d'aquest sòl, s'han d'ajustar a les determinacions dels articles 241 i 267 del Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca. Els traçats de les línies d'interconnexió entre les diferents agrupacions de parcel·les on es col·loquen les bateries i els traçats de les línies d'evacuació, han de transcorre majoritàriament per dins les parcel·les pròpies, sobre tot als efectes d'evitar l'ús del domini públic.

R: Se cumplirá.

  • L'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024 conclou:

«1. Previ a la posada en servei de la instal·lació cal inscriure la instal·lació de baixa tensió mitjançant el tràmit 001 Instal·lacions de baixa tensió tràmit general; 2. Atès que aquest tipus de instal·lacions (Emmagatzemant d'energia en grans bateries-Stand-Alone”) no disposen d'una reglamentació en quan a la Seguretat contra incendis, el projecte ha d'incloure un anàlisis dels riscos, identificant els distints esdeveniments, les corresponents causes i les mesures de seguretat a implantar per tal de garantir la seguretat de la instal·lació. En especial l'anàlisi dels riscos a de contemplar: a) Mesures per evitar que es produeixi incendi o explosió; b) Mesures de detecció i alarma en cas d'incendi; c) Mesures d'extinció i d) Mesures en cas d'incendi o explosió d'un mòdul, aquest no es propagui a la resta de mòduls ni causi d'anys a la via pública ni als confrontants».

  • El 24 de febrer el Servei d'Avaluació Ambiental reitera la sol·licitud d'informe al Servei d'Espais Naturals (Parc Natural Albufera de Mallorca i Reserva Natural S'Albufereta) atès que el recorregut de la línia d'evacuació subterrània AT66KV discorr en el límit del Parc Natural.
  • En data 4 de març de 2025 es rep contestació telefònica del Parc Natural Albufera de Mallorca i Reserva Natural S'Albufereta que no s'estima necessari emetre informe perquè el projecte queda fora de l'àmbit del parc.

5. Consideracions tècniques

5.1 Respecte a la localització del projecte:

  • L'EIA presenta una anàlisi d'alternatives de localització exhaustiva i ben justificada.
  • Tal com exposa l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia, el planejament urbanístic vigent habilita el desenvolupament del projecte atès que, es tracta d'un ús admès. Les instal·lacions i obres projectades de les bateries BESS i infraestructures comunes amb subestació elevadora es situen dins sòl classificat d'urbà, dins una zonificació Industrial B, ZIB. La línia d'evacuació discorr en part per sector urbà AS-18, sol urbanitzable AS-17 i Sòl Rústic de Règim General.
  • Atès que el projecte es troba parcialment inclòs en zona de servitud de protecció de costes, s'inclou a la documentació presentada l'informe favorable, de 8 d'octubre de 2024, del Servei d'Autoritzacions Territorials del Consell Insular de Mallorca i resolució 24080 de 9 d'octubre de 2024 d'autorització del projecte.
  • L'àmbit del projecte no afecta a àrees naturals protegides; no afecta a àrees prioritàries; tampoc es troba dins Àrees de Prevenció de Riscos (APRs).
  • No existeixen nuclis de població ni habitatges aïllats a menys de 500m de l'àrea d'implantació del projecte.

5.2 Aigües superficials i subterrànies:

  • L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS)1811M1«Sa Pobla» en estat qualitatiu i quantitatiu dolent, i a una zona amb vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer moderada.

L'EIA preveu la impermeabilització de les àrees de les parcel·les susceptibles a vessaments accidentals; els elements elèctrics instal·lats que utilitzin líquids de refrigeració portaran incorporades cubetes estanques de retenció; a la zona enjardinada, es prohibeix l'ús de pesticides i derivats per al manteniment de les espècies vegetals, i es permeten únicament o bé aigua potable, aigua regenerada i elements d'adob de tipologia orgànica i no contaminant en quantitats reduïdes.

  • Les actuacions projectades no es troben en el perímetre de restriccions moderades de pous de proveïment urbà. L'EIA fa referència que l'article 76 del Pla Hidrològic de les Illes Balears de tercer cicle, pel que fa als perímetres de restriccions moderades de captacions de proveïment a població, considera la instal·lació d'un parc fotovoltaic com una activitat permesa. Cal dir que l'objecte del projecte no és un parc fotovoltaic. En tot cas, no existeix afecció a pous.
  • Ni les bateries ni les infraestructures comunes se situen en zona de policia de torrent ni estan afectades per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'inundació, però sí que delimiten amb una APR d'inundació i s'inclouen, parcialment, a una plana geomorfològica d'inundació (zona potencialment inundable). Segons el projecte, es dotarà la parcel·la, a les seves zones impermeabilitzades, de sistemes de recollida d'aigües de pluja davant de possibles inundacions, desguassant així en el sistema de canalitzacions construït durant la urbanització del polígon. La zona que es troba en zona potencialment inundable es destina a l'enjardinament.

5.3 Substàncies contaminants, residus i consum d'aigua:

  • El procés de construcció per dur a terme el projecte és senzill i sense impactes significatius que es poden minimitzar amb les mesures preventives, correctores i compensatòries que inclou l'EIA.
  • L'EIA no inclou la consideració sobre les substàncies potencialment contaminants associades a un sistema d'emmagatzematge autònom de tipologia BESS (Battery Energy Storage System) però si s'inclouen a l'annex III (Anexo Ambiental ordenanzas municipales) que figura al document de resposta del promotor de 22 d'octubre de 2024 (a partir d'ara annex III de resposta) a l'informe de l'ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024.

El sistema d'emmagatzematge no genera ni produeix cap mena d'energia ni d'element de rebuig durant el procés de producció però els components elèctrics integrats en aquests sistemes poden contenir materials que, en cas de desastre, fugida o problema amb el sistema, podrien resultar potencialment contaminants (electròlits amb sals de liti, com l'hexafluorofosfat de liti (LiPF6); metalls pesants com el cobalt, el níquel i el manganès; solvents orgànics que poden ser volàtils i potencialment tòxics; gasos tòxics com l'hidrogen, que és inflamable, i altres compostos que poden ser tòxics; fluorurs). Els contenidors porten sistemes de seguretat per evitar aquest tipus de falles així com cubetes estanques per evitar vessaments. L'EIA inclou mesures per evitar fuites o vessaments de contaminants.

  • El consum d'aigua associat al projecte no és molt significatiu (menys de 30l/dia segons l'EIA). Tot i que no s'esmenta a l'EIA, a l'annex III de resposta es preveu la construcció d'un aljub de 30 m3 per a la recollida d'aigües pluvials que es destinaran al reg de la barrera vegetal, a la zona verda de la parcel·la i a aigües grises del WC.
  • Sobre la producció de residus, estan ben caracteritzats i es preveu la seva gestió durant les fases de construcció i d'explotació del projecte. L'EIA no ha inclòs l'anàlisi de la gestió dels residus de bateries al final de la seva vida útil (mínim 16 anys) tot i que es pot considerar un dels factors amb major impacte del projecte.

5.4 Atmosfera, renou i contaminació electromagnètica i lumínica:

  • Segons l'EIA, l'impacte per emissions atmosfèriques i renou es troba associat principalment a la fase de construcció, i es preveuen mesures per minimitzar l'impacte.
  • Es considera un impacte positiu del projecte l'estimació en estalvi d'emissions que segons l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera se situaria en 12.754,852 tnCO2eq/any i, per tant, el balanç de petjada de carboni es considera positiu i alineat amb els objectius de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
  • No s'ha inclòs a l'EIA un estudi acústic que valori l'impacte sonor, en fase d'explotació, provocat per la ventilació de les bateries (que d'acord a altres estudis consultats pot generar nivells de pressió sonora de 87 dB al voltant de cada contenidor o 96 dB als inversors). Atesa la distància de les cases i l'entorn industrial, probablement no són significatives, però s'hauria de fer un seguiment de les emissions acústiques no només a la fase de construcció (ja previst) sinó també a la fase d'explotació.
  • Pel que fa a la contaminació electromagnètica, l'EIA no inclou un estudi del camp magnètic que es pugui assolir entorn de la planta d'emmagatzematge i la seva línia d'evacuació. Encara que el Bess Sant Martí i la línia d'evacuació estiguin a més de 500 m de nuclis de població, es recomana realitzar mesuraments de camp electromagnètic durant els primers mesos d'operació del sistema per avaluar que els nivells siguin poc significatius. En termes generals, s'ha de garantir que els valors del camp magnètic real sobre els receptors en nuclis de població situats a menys de 200 m i en edificis aïllats a menys de 100 m sigui inferior a 0,4 µT (valor recomanat a la Guía para la elaboración de estudios de impacto ambiental de proyectos de plantas solares fotovoltaicas y sus infraestructuras de evacuación» del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic").
  • El projecte de planta d'emmagatzematge BESS no preveu la instal·lació de sistemes d'il·luminació, de manera que no es contempla afecció per contaminació lumínica.

5.5 Incidència visual:

  • L'EIA conté un annex d'estudi en detall de la incidència visual del projecte, inclòs l'estudi de conques visuals. L'impacte més significatiu és el dels contenidors, que arriben a una alçada màxima d'uns 3,5 m. No s'instal·len altres elements elevats.
  • Tot i la ubicació del projecte a un polígon industrial, s'inclouen mesures per minimitzar l'impacte paisatgístic: apantallament vegetal amb espècies autòctones a un 43,81% de la superfície de la parcel·la (es preveu consulta al Parc Natural de l'Albufera per a la selecció d'espècies).
  • El disseny de les construccions associades al sistema d'emmagatzematge compleixen normativa i s'integren a l'entorn amb colors i acabats tradicionals.

5.6 Risc d'incendi:

  • Les parcel·les on s'ubica el BESS i la línia d'evacuació no es troben a Àrea de Prevenció de Riscos (APRs) d'incendi però si delimiten o es troben properes (a 100 m) a APR d'incendis.
  • No existeix massa forestal entre les parcel·les i altres zones naturals. Es redueix la probabilitat d'extensió del foc. En qualsevol cas, l'EIA determina que es complirà amb el Decret 125/2007; que s'instal·laran elements protectors i d'extinció a tots els elements susceptibles d'incendiar-se; i s'aprofitaran els serveis i hidrants per a l'extinció d'incendis del polígon industrial.
  • D'acord amb l'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024, atès que les instal·lacions d'emmagatzematge d'energia en grans bateries-Stand-Alone no disposen d'una reglamentació pel que fa a la Seguretat contra incendis, el projecte ha d'incloure una anàlisi dels riscos, identificant els distints esdeveniments, les corresponents causes i les mesures de seguretat a implantar per tal de garantir la seguretat de la instal·lació. En especial l'anàlisi dels riscos a de contemplar: a) Mesures per evitar que es produeixi incendi o explosió; b) Mesures de detecció i alarma en cas d'incendi; c) Mesures d'extinció i d) Mesures en cas d'incendi o explosió d'un mòdul, perquè aquest no es propagui a la resta de mòduls ni causi d'anys a la via pública ni als confrontants».

5.7 Protecció de la flora i fauna:

  • L'àmbit del projecte es troba antropitzat però molt proper a la zona PORN de l'albufera de Mallorca, amb gran quantitat de fauna. L'EIA inclou mesures de protecció durant la fase d'execució.
  • Pel que a la protecció de l'avifauna, el projecte es desenvolupa a zona de protecció d'electrocució i col·lisió d'aus, segons el Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció en esteses elèctriques. A l'annex III de resposta s'estableix que totes les línies d'interconnexió entre elements elèctrics, així com d'evacuació de l'energia de la instal·lació d'emmagatzematge BESS se soterraran, evitant així la possible interacció amb l'avifauna i evitant l'impacte visual.
  • La duració prevista de les obres és d'entre 1 a 3 mesos. Des del Servei d'Assessorament Ambiental, es recomana que l'execució de les obres més sorolloses no es dugui a terme durant els mesos d'abril a agost per tal de no coincidir amb l'època de reproducció de les aus que nidifiquen als voltants.

5.8 Seguiment ambiental:

  • L'EIA inclou un annex 1, amb un Pla de Vigilància Ambiental i Seguiment (PVA), amb la definició de les obligacions del promotor, del responsable de medi ambient i de l'auditor ambiental; i les pautes per al seguiment de les mesures proposades per a minimitzar els impactes ambientals del projecte, a cada una de les seves fases (controls específics a la fase d'obra, d'explotació i de desmantellament).
  • També s'estableix l'obligatorietat d'elaborar, a més dels informes del PVA, un informe anual de residus generats i albarà de gestor de residus autoritzat.
  • Ni al pressupost del projecte ni a l'EIA s'inclouen partides pressupostàries específiques per al seguiment ambiental ni per a l'adopció de les mesures preventives i correctores proposades.

5.9 Altres consideracions tècniques:

Els informes rebuts fins a la data per part de les administracions consultades per l'òrgan substantiu són FAVORABLES, alguns d'ells amb condicionants que es tindran en compte en aquesta DIA.

6. Conclusions

Per tot l'anterior,

Primer. Es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte BESS Sant Martí i infraestructures comunes a Ca Na Lloreta, al terme municipal d'Alcúdia, firmat pels enginyers industrials Jaime Sureda Bonnin, Gonzalo García Uriarte i Angel Lacleta Barrera de «Técnicos consultores» en data 16 de febrer de 2024, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores i compensatòries previstes per l'EIA signat electrònicament el 16 de febrer de 2024 per Antoni Estelrich Sempere (Graduat en Enginyeria Ambiental i en Enginyeria d'Organització Industrial) i per Jaume Sureda Bonnin (Enginyer tècnic industrial), de «Técnicos Consultores», i els condicionants següents:

1. Atès que el projecte s'ubica en zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada, durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, en compliment de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries, i les seves modificacions. En aquest sentit, tal com prescriu l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024: el projecte i l'activitat hauran de complir amb l'establert a l'article 9.2 de les ordenances mediambientals del pla parcial i la norma 5.1.03, de les vigents Normes Subsidiàries de planejament d'Alcúdia. Està prohibit l'abocament d'olis o qualsevol derivat del petroli a la xarxa del clavegueram municipal o al subsol.

2. S'ha de mantenir l'apantallament vegetal durant tota la vida útil de la instal·lació. S'han d'utilitzar espècies vegetals autòctones de la zona de port mitjà-gran (mínim 1.7-2 metres) i amb baixos requisits hídrics. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida de la instal·lació i s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.

3. Es recolliran les pluvials de la coberta de l'edifici i s'instal·larà un aljub de pluvials d'uns 30 m³ per al reg de la barrera vegetal i la zona verda de la parcel·la i per a les aigües grises del WC. Es seguiran les prescripcions de les NNSS d'Alcúdia.

4. Pel que fa al renou, durant la fase d'explotació s'han de realitzar controls periòdics de les emissions acústiques.

5. Pel que fa al camp electromagnètic: s'hauran de realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació i de la línia d'evacuació i de la subestació elèctrica, les quals s'hauran d'incloure dins el Pla de Vigilància Ambiental (PVA) i el seu cost haurà de figurar dins el pressupost del projecte. S'ha de complir amb l'establert al Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.

6. S'hauran de gestionar correctament els residus elèctrics i de les bateries, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu en el Reial decret 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.

7. Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, el promotor haurà de designar un auditor ambiental que acrediti que es compleix la DIA. El cost d'aquesta contractació haurà d'incloure's en el pressupost total. També s'hi hauran d'incloure les partides específiques relatives a les mesures ambientals i el seu seguiment.

D'acord amb l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024:

1. Tots els serveis, vials i camins de domini públic que es puguin veure afectats per les obres o instal·lacions hauran de quedar en perfecte estat.

2. El propietari de la parcel·la on es desenvolupa l'activitat, haurà de ser membre de l'entitat col·laboradora de conservació per assumir els costos de control de la vigilància ambiental que es realitzaran per part de la Comissió de Control del Polígon industrial de Ca Na Lloreta.

3. Totes les obres que es realitzin dins sòl classificat d'urbanitzable, per tal que el dia de demà no puguin afectar negativament el desenvolupament d'aquest sòl, s'han d'ajustar a les determinacions dels articles 241 i 267 del Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca. Els traçats de les línies d'interconnexió entre les diferents agrupacions de parcel·les on es col·loquen les bateries i els traçats de les línies d'evacuació, han de transcórrer majoritàriament per dins les parcel·les pròpies, sobretot a l'efecte d'evitar l'ús del domini públic.

D'acord amb l'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024:

1. Atès que aquest tipus d'instal·lacions d'emmagatzematge d'energia en grans bateries (Stand-Alone) no disposen d'una reglamentació quant a la seguretat contra incendis, el projecte ha d'incloure una anàlisi dels riscos, identificant els distints esdeveniments, les corresponents causes i les mesures de seguretat a implantar per tal de garantir la seguretat de la instal·lació. En especial l'anàlisi dels riscos a de contemplar:

a) Mesures per evitar que es produeixi incendi o explosió

b)Mesures de detecció i alarma en cas d'incendi

c) Mesures d'extinció

d) Mesures en cas d'incendi o explosió d'un mòdul, aquest no es propagui a la resta de mòduls ni causi d'anys a la via pública ni als confrontants.

Es recomana:

  • Que l'execució de les obres més sorolloses no es dugui a terme durant els mesos d'abril a agost per tal de no coincidir amb l'època de reproducció de les aus que nidifiquen als voltants.
  • D'acord amb l'informe del Servei de Canvi climàtic i Atmosfera de 25 de juny de 2024:
    • Es recomana prendre en consideració l'augment de temperatura, atesos els nous escenaris climàtics, per assegurar la bona funcionalitat de tota la instal·lació (en el marc de la vulnerabilitat actual i prevista, i de les mesures destinades a reduir la vulnerabilitat davant el canvi climàtic).
    • Addicionalment, es recomana consultar les guies sobre contaminació atmosfèrica per evitar emissions de pols: https://www.caib.es/sites/atmosfera/es/l/documentos_de_interes_calidad_del_aire-780/?mcont=3180
  • D'acord amb l'informe de Red Eléctrica de España de 3 de juny de 2024, es recomana que cap canalització subterrània no estigui a menys de 20 metres de la pota més desfavorable del suport perquè, d'aquesta manera, quedi assegurada la no interferència d'aquestes canalitzacions amb el sistema de posada a terra del suport i es minimitzin els possibles efectes derivats del drenatge de sobretensions al terreny a través d'aquest.

Es recorda que:

  • S'ha de complir l'establert al Reial decret 614/2001, de 8 de juny sobre disposicions mínimes per a la protecció de la salut i seguretat dels treballadors enfront del risc elèctric.

D'acord amb l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024,

  • S'haurà de procedir a agrupar les parcel·les urbanes on se situen les bateries, i en el seu moment i forma, s'haurà d'inscriure la seva indivisibilitat en el registre de la propietat.
  • S'ha de complir amb tots els punts de l'apartat 10 del Pla Parcial, referent a les normes d'estètica, de tots els elements de la parcel·la.

D'acord amb l'informe de l'informe de Red Eléctrica d'España de 3 de juny de 2024, per tal de garantir que no s'afectarà línies del Sistema Elèctric Nacional:

  • Per a l'execució dels treballs s'haurà de complir amb el que disposa l'apartat 5 “Creuaments, proximitats i paral·lelismes” de la ITC-LAT 06 Línies Subterrànies amb Cables Aïllats inclosa en el Reglament sobre Condicions Tècniques i Garanties de Seguretat en Línies Elèctriques d'Alta Tensió aprovat pel Reial decret 223/2008.
  • S'hauran de realitzar sondatges, vigilats en tot moment per tècnics de Red Eléctrica.
  • L'obertura del terreny s'haurà de dur a terme mitjançant rasses manuals. No es pot emprar cap classe de maquinària pesant (excavadora, etc).
  • No es pot apilar cap mena de material sobre la traça de la línia subterrània.
  • Caldrà que els treballs de canalització de la línia d'evacuació pròxims als suports 13 i 14 de la línia aèria a 66 kV Sant Martin Balears- sa Pobla, propietat de Red Eléctrica, siguin supervisats per personal de Red Eléctrica a fi d'evitar que es produeixin afeccions al sistema de connexió a terra.
  • Caldrà tenir en compte la futura línia subterrània a 250kV EC Fadrell EC San Martín, propietat de Red Eléctrica, que es troba en fase projecte, per la qual cosa seran necessàries comunicacions posteriors per coordinar tots dos serveis.
 

D'acord amb l'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024:

  • Previ a la posada en servei de la instal·lació cal inscriure la instal·lació de baixa tensió mitjançant el tràmit 001 «Instal·lacions de baixa tensió - tràmit general».

Segon. Es publicarà la present declaració d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.

Tercer. La declaració d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 41.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 28 de maig de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá