Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 373888
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental del projecte BESS Sant Martí i infraestructures comunes a Ca Na Lloreta, TM Alcúdia (Exp. 267A/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 de març de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears,
RESOLC FORMULAR
La declaració d'impacte ambiental sobre el projecte BESS Sant Martí i infraestructures comunes a Ca Na Lloreta, al terme municipal d'Alcúdia, en el termes següents:
D'acord amb l'article 13, apartat 2, lletra b) del Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020 de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada «els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental».
D'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el projecte BESS Sant Martí objecte del present informe s'inclou a l'Annex II (Projectes sotmesos a l'avaluació ambiental simplificada) Grup 4 (Indústria energètica) lletra n) Emmagatzematge energètic stand-alone a través de bateries electroquímiques o amb qualsevol tecnologia de caràcter hibridat amb instal·lacions d'energia elèctrica, inclòs amb el Reial decret 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013.
Per tant, si només s'hagués d'avaluar el projecte de BESS, hauria de seguir la tramitació ambiental com Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada regulada al títol II, capítol II, secció 2a de la Llei 21/2013.
Cal dir que la declaració d'impacte ambiental no només es refereix al sistema d'emmagatzematge, sinó que inclou la línia d'evacuació subterrània AT66KV amb una longitud de 764 metres, per camí públic, fins al punt de connexió de la subestació elèctrica de Sant Martí.
Per tant, la tramitació com a avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte no es fa, tal i com estableix l'EIA, per voluntat del promotor (l'article 13, apartat 1, lletra f) del Decret legislatiu 1/2020, determina que han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària «els projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental simplificada quan el promotor sol·liciti que es tramiti per mitjà d'una avaluació d'impacte ambiental ordinària») sinó d'acord amb el Text Refós de la llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, Annex I (Projectes sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental ordinària) Grup 3 (Energia), punt 8. Línies de transmissió d'energia elèctrica de tensió igual o superior a 66 kV a partir de 500 m de longitud.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i seguir el procediment establert a la secció 1a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, així com aquells apartats del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, que li siguin d'aplicació.
1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció
L'objectiu del projecte és dotar d'emmagatzematge elèctric i redistribució al llarg del dia de les energies renovables generades en altres instal·lacions de caràcter productor.
El projecte s'ubica al carrer Estornell 1, 3, 5 del terme municipal d'Alcúdia. Ocuparà 3 parcel·les a unificar del polígon industrial de ca na Lloreta, d'Alcúdia, amb una superfície total de 2.770 m2 (1245 m2 , 636 m2 i 919 m2 respectivament). A l'entorn, s'ubiquen diverses plantes d'energia solar fotovoltaica (PFV) com són PFV de Binitria, el PFV de Ca na Lloreta (finalitzats) o els projectes PFV Can Balança i Nou Murterar (en tramitació).
El projecte consisteix en la instal·lació d'un BESS (Battery electricity storage system - Sistema d'emmagatzematge d'electricitat amb bateries) de tipologia Stand-Alone. El sistema es basa en bateries de liti-ferro-fosfat que es col·loquen a l'interior de contenidors industrials de mides estandaritzades.
El promotor ha obtingut un punt de connexió amb una capacitat d'accés total de 20 MW corresponent a la subestació col·lectora elevadora de Sant Martí, situada al terme municipal d'Alcúdia. Atesa la capacitat d'accés, es calculen 20 mòduls o contenidors de bateries liti-ferro-fosfat (LiFePO4) amb una capacitat energètica nominal de 83,60 MWh en una planta amb 21,0 MW de potència instal·lada.
A l'espai construïble de 1.327 m2, que se cimentarà, s'instal·laran: 20 contenidors de 20 bateries de liti ferro fosfat cada un; 5 inversors de bateries DC/AC; 3 transformadors de MT; infraestructura elèctrica CC, MT i AT que discorrerà en revestiment elèctric; mur tallafocs.
Pel que fa al projecte d'infraestructures comunes es construeix: edifici de centre de control; sala de cel·les de MT i sala de cel·les AT de la subestació; transformador 30/66kV.
El projecte d'infraestructures comunes incorpora una subestació privada elevadora des dels 30kV als 66kV amb línia d'evacuació subterrània AT66KV amb una longitud de 764 metres, per camí públic, fins al punt de connexió de la subestació elèctrica de Sant Martí.
2. Valoració de l'Estudi d'impacte ambiental (EIA)
a) Alternatives
L'EIA destaca que un factor tècnicament determinant a l'hora de seleccionar un emplaçament és la disponibilitat o accés al punt d'evacuació de la xarxa de transport d'energia atès que els nodes de connexió són molt limitats. L'anàlisi d'alternatives es realitza en un radi de 3 km entorn de l'origen del node elèctric (Subestació Elèctrica de Sant Martí), per evitar l'impacte de les connexions d'evacuació i incorporant criteris socioeconòmics i ambientals: terrenys allunyats d'àrees territorials protegides pels seus valors ambientals (Xarxa Natura 2000...), culturals, paisatgístics; sense afectació a àrees de prevenció de riscos, protecció de carreteres, zones de servitud de costes; amb bona accessibilitat, etc.
S'estudien 3 alternatives d'ubicació a més de l'alternativa 0 i posteriorment es fa una anàlisi multicriteri. Els criteris avaluats són els següents: superfície disponible, evacuació de l'energia produïda, factors ambientals, zones de protecció i Àrees de Protecció Territorial (APR), economia i usos de la parcel·la, impacte visual.
L'anàlisi multicriteri mostra que les alternatives 1 i 2 són similars, però la 1 és més favorable pel que fa a l'evacuació d'energia i a l'ús del sòl, per això se selecciona l'alternativa 1.
b) Ubicació del projecte, descripció del projecte i diagnòstic territorial
L'Estudi d'Impacte ambiental:
c) Identificació d'impactes. Determinació de mesures preventives i correctores
A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una identificació i descripció dels impactes que produirà el projecte sobre l'entorn així com una caracterització, avaluació i valoració dels més significatius.
A la fase de construcció, s'han identificat les activitats productores d'impactes següents: Desbrossament d'espècies vegetals; Moviment de terres i adequació del terreny; Estesa de canonades i cablejat; Instal·lació de la tanca perimetral; Transport de materials; Construcció d'edificacions i elements.
A la fase d'explotació, s'identifiquen les activitats de manteniment de la instal·lació (inversors, cablejat, edificacions prefabricades i elements elèctrics... i substitució d'elements en cas que sigui necessari). El funcionament és autònom i no requereix operaris.
A la fase de desmantellament: extracció de cablejat i canonades; eliminació d'edificacions i elements; moviment de terres; Condicionaments ambientals i Transport de materials.
Dins de les tres fases diferenciades es detecten tant impactes positius com negatius de caràcter compatible. Els negatius es concentren principalment en les accions constructives, la possibilitat de contaminació del sòl, així com els impactes sobre la qualitat del paisatge i la qualitat de l'aire, en aquest cas escàs, a causa de la implementació del sistema d'emmagatzematge en parcel·les de tipologia industrial dins d'un entorn de polígon. Tampoc s'identifiquen impactes sobre aigües subterrànies.
Segons l'EIA, les parcel·les on se situa el projecte no estan afectades per àrees de prevenció de risc (APR), no apareixen espècies de flora i fauna significatives a l'interior de la parcel·la i no hi ha hàbitats d'interès comunitari. El projecte no es desenvolupa en espais naturals protegits, ni es localitzen recursos ambientals valuosos a l'àrea d'implementació. Així, l'impacte sobre la flora, la fauna i la biodiversitat es considera baix. No hi ha presència de construccions o edificacions a la parcel·la tant a les zones d'ocupació com a les zones no ocupades. Tampoc es dona un consum de recursos naturals significatiu més enllà de l'ús del territori, que és petit.
Pel que fa a la qualitat paisatgística de l'entorn, no es detecten impactes significatius sobre zones urbanes o l'entorn proper, i les parcel·les estan en un entorn amb molt poca fragilitat paisatgística de caràcter industrial.
L'EIA preveu mesures per minimitzar accidents susceptibles de causar impactes moderats com ara la contaminació del sòl o la mort d'animals.
S'esmenten els següents impactes positius: augmentarà la quantitat d'energia d'origen verd distribuïda, s'allargarà el cicle d'ús de l'energia renovable cosa que comporta una reducció de les emissions de GEH considerable, es generaran llocs de treball de caràcter temporal i fix i es millorarà la qualitat de l'aire afavorint la descarbonització de l'illa.
Per tal de mitigar els impactes ambientals negatius, a l'estudi d'impacte ambiental es preveuen les mesures preventives, correctores i compensatòries següents:
A la fase de construcció:
A la fase d'explotació:
A la fase de desmantellament: es preveu a un mínim de 16 anys. A causa de les grans similituds amb la fase d'obres, es disposaran de les mateixes mesures previstes.
L'estudi d'impacte ambiental dona compliment tant a l'article 21 com l'article 27 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, i alhora dona compliment a l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, ja que, a més dels anteriors conté els documents/apartats següents:
Entre la documentació aportada també s'inclou un estudi d'incidència visual i paisatgística que analitza l'impacte paisatgístic de les alternatives estudiades per a la ubicació del projecte i determina mesures correctores per a l'emplaçament escollit: pantalla vegetal i indicacions per a la integració paisatgística de les construccions auxiliars.
A l'estudi d'impacte ambiental es conclou que el projecte de la instal·lació BESS de Sant Martí és apte i compatible amb el medi ambient de l'entorn on es pretén executar.
3. Elements significatius de l'entorn del projecte
El projecte s'ubica al carrer Estornell 1, 3, 5. Ocuparà 3 parcel·les a unificar del polígon industrial de Ca na Lloreta, d'Alcúdia, amb una superfície total de 2.770 m2 (1245 m2 , 636 m2 i 919 m2 respectivament).
1. Pel que fa a la classificació del sòl:
a) D'acord amb el Pla Territorial Insular de Mallorca, en la seva tercera modificació, aprovada definitivament l'11 de maig de 2023, el conjunt parcel·lari presenta la qualificació d'“Àrea de desenvolupament. Sòl urbà i urbanitzable o apte per a la urbanització”. Segons les NNSS i el Planejament urbanístic del municipi d'Alcúdia, el sòl del conjunt parcel·lari es pot classificar com a “sòl urbanitzable industrial tipus B”.
b) La línia d'evacuació discorr en part per sector urbà AS-18, sòl urbanitzable AS-17 i Sòl Rústic de Règim General.
2. Les parcel·les no es troben en zona de policia de torrent. No estan afectats per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, inundació, incendis, esllavissament, àrea amb risc potencial significatiu d'inundació ni per cap plana geomorfològica d'inundació. Tampoc es troba dins Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals. En tot cas, si estan properes a APR d'inundació i incendi, i la línia d'evacuació d'infraestructures comunes transcorr en el límit del Parc Natural de l'Albufera.
3. Una part de l'àmbit del projecte està afectat per zona de servitud de protecció de costes.
4. Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Els terrenys tampoc formen part de Xarxa Natura 2000 ni s'hi troben hàbitats d'interès comunitari (HIC) a l'ambit del projecte, si bé les parcel·les es troben a 100 m del límit del Parc Natural de l'Albufera.
5. Pel que fa al paisatge, la parcel·la està situada en la Unitat del Paisatge UP-3, Badies del Nord. D'acord amb els plànols de valoració paisatgística del PTIM, l'àmbit està situat en una zona sense protecció paisatgística elevada.
6. Quant a la vegetació, a l'àrea del projecte ocupada per les bateries i instal·lacions auxiliars, predominen les espècies herbàcies i arbustives ruderals pròpies d'àrees cerealistes.
7. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies, d'acord amb l'IDEIB:
a) L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS)1811M1«Sa Pobla» (estat qualitatiu dolent i estat quantitatiu dolent, per explotació superior al 100% del recurs disponible).
b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada.
c) Les actuacions projectades no es troben en el perímetre de restriccions moderades de pous de proveïment urbà. D'acord amb l'article 76 del Pla Hidrològic de les Illes Balears de tercer cicle i pel que fa als perímetres de restriccions moderades de captacions de proveïment a població la instal·lació s'entén com a una activitat permesa.
8. Pel que fa al patrimoni, a les parcel·les a on s'instal·laran les bateries no hi ha elements catalogats ni es troben en un entorn de protecció de cap element protegit.
9. No existeixen habitatges aïllats a menys de 500 metres de l'àrea del projecte.
4. Resum del procés d'avaluació
4.1 Fase d'informació pública
Segons l'informe tècnic de 13 de desembre de 2024, del Servei de Transport, Distribució d'Energia i Generació Tèrmica:
Durant l'exposició pública no es van rebre al·legacions.
4.2 Consultes
El 29 de maig de 2024 la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic envia consulta a les administracions i persones interessades següents:
|
Relació de consultes efectuades |
Respostes rebudes |
|---|---|
|
• Ajuntament d'Alcúdia. |
X |
|
• Consell Insular de Mallorca. Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures. Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat. |
X |
|
• Consell Insular de Mallorca. Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures. Direcció Insular de Territori i Paisatge. |
X |
|
• Consell Insular de Mallorca. Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística. Direcció Insular de Patrimoni. |
X |
|
• Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua. Direcció General de Recursos Hídrics. |
|
|
• Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua. Direcció General de Costes i Litoral. |
|
|
• Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. |
X |
|
• Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. Servei d'Energies Renovables. |
|
|
• Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials. |
X |
|
• Conselleria de Presidència i Administracions Públiques. Direcció General d'Emergències i Interior. |
|
|
• Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl. |
|
|
• Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. Servei d'Espais Naturals. |
X |
|
• Delegació del Govern. |
|
|
• Red Eléctrica de España. |
X |
|
• GOB. |
|
|
• Amics de la Terra. |
|
4.3 Informes rebuts
S'han rebut els següents informes d'administracions consultades:
“En cuanto a la subestación proyectada, Red Eléctrica no presenta oposición a la misma al no existir afecciones a instalaciones propiedad de Red Eléctrica.
En cuanto a la línea subterránea proyectada, resultan afectadas las siguientes instalaciones:
Cruzamiento con la línea eléctrica subterránea a 220 kV DC Murterar-San Martín Baleares 1 y 2, propiedad de Red Eléctrica.
Les enviamos plano de situación donde está representada la ubicación aproximada de las líneas afectadas. La localización exacta de las mismas solo puede garantizarse mediante la realización de catas que deberán ser vigiladas en todo momento por técnicos de Red Eléctrica con el fin de garantizar la fiabilidad del suministro eléctrico en lo que respecta a la explotación del Sistema Eléctrico Nacional.
En relación con los trabajos que tienen previsto acometer en las inmediaciones de la línea indicada, les informamos que la apertura del terreno deberá llevarse a cabo mediante catas manuales, no pudiendo emplearse ningún tipo de maquinaria pesada (excavadora, etc.).
Por otra parte, y con objeto de evitar afecciones a la capacidad de transporte de la línea, y a las labores en la localización de averías u otros trabajos de mantenimiento, no podrá acopiarse ningún tipo material sobre la traza de la línea subterránea.
Además de lo anterior, para la ejecución de sus trabajos deberán cumplir, en cuanto a distancias se refiere, con lo dispuesto en el apartado 5 “Cruzamientos, proximidades y paralelismos” de la ITC-LAT 06 Líneas Subterráneas con Cables Aislados incluida en el Reglamento sobre Condiciones Técnicas y Garantías de Seguridad en Líneas Eléctricas de Alta Tensión aprobado en Real Decreto 223/2008.
Debido a la proximidad de la canalización a los apoyos 13 y 14 de la línea aérea a 66 kV San Martin Baleares-SA Pobla, propiedad de Red Eléctrica, será necesario que los trabajos en el entorno de los mismos sean supervisados por personal de Red Eléctrica con el fin de evitar que se produzcan afecciones al sistema de puesta tierra de los apoyos.
No obstante, en el caso de que sea posible, es recomendable que ninguna canalización subterránea diste menos de 20 metros a la pata más desfavorable del apoyo para que, de esta forma, quede asegurada la no interferencia de dichas canalizaciones con el sistema de puesta a tierra del apoyo y se minimicen los posibles efectos derivados del drenaje de sobretensiones al terreno a través de dicho sistema de puesta a tierra.
Por otra parte, se deberá tener en cuenta la futura línea subterránea a 250kV EC Fadrell EC San Martín, propiedad de Red Eléctrica, que se encuentra en fase proyecto, por lo que serán necesarias comunicaciones posteriores para coordinar ambos servicios.”
“Merak Storage 2 S.L. se compromete a realizar los trabajos de la línea subterránea según lo indicado en el informe recibido el día 24 de septiembre por parte de Red Eléctrica de España”.
“Es considera que el projecte és FAVORABLE en quant als objectius de reducció d'emissions i reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que marca la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.”
“[...] sense perjudici de la tramitació de l'avaluació d'impacte ambiental i altres informes i/o autoritzacions que es requereixen d'altres organismes amb competències concurrents, i sense perjudici també, de que es pugui obtenir la declaració d'interès estratègic industrial d'acord amb la Llei 14/2019, la proposta d'aquest parc d'emmagatzematge es veu positiva, no obstant això, la proposta no s'ajusta a la normativa vigent ens els punts anteriorment descrits i que s'han d'esmenar.”
“El promotor se compromete a subsanar las deficiencias del informe recibido por parte del Ayuntamiento de Alcudia, que también se detallan en el punto 1.1. de este informe. La subsanación de deficiencias, se realizará, una vez recibidos el resto de informes de organismos competentes afectados por el proyecto recogiendo el resto de deficiencias que se puedan tener y realizando, en su caso, un proyecto modificado teniendo en cuenta todas las deficiencias observadas.”
A continuació que es transcriuen les deficiències detectades a l'informe de l'ajuntament d'Alcúdia, de 12 de juliol de 2024, i la resposta del promotor per a cada una d'elles:
«Sobre el contingut del projecte:
1. No es justifica el compliment de les corresponents determinacions que pertoquin de les Normes Subsidiàries de Planejament d'Alcúdia així com tampoc es dibuixen sobre els plànols de conjunt les diferents zonificacions que afecten a les parcel·les i zones per on discorren les instal·lacions i obres definides en els projectes.
R: Se ha superpuesto el plano de la instalación de almacenamiento sobre el plano de las normas subsidiarias 6.2.1 según se determina el sector AS21 del polígono de Ca Na Lloreta. Realizando una redistribución del proyecto anterior, se puede mantener la instalación de los mismos elementos. La separación a deslindes del frente y fondo (Este, Oeste y Sur) será de 10 metros, mientras que la separación a deslindes de los laterales (Norte) será de 5 metros. Estas son las medidas marcadas en el plano de las NNSS 6.2.1 donde se determina el sector AS21 del polígono de Ca Na Lloreta.
2. Respecte de la caseta de mesurament, s'ha de definir la seva implantació en planta, alçats i seccions així com els seus acabats en consonància amb el medi rural on s'ubica, normes 5.2.03 i 5.2.04, a més d'assenyalar la zona de protecció de la línia d'alta tensió que travessa la finca i determinar si aquesta afecta a la caseta.
R: Se tratará de utilizar la misma caseta de medición, ya existente para el parque fotovoltaico de Biniatria y que se sitúa junto a la subestación propiedad de REE de Sant Martí.
3. No s'ha presentat el corresponent projecte d'activitats d'acord a les determinacions previstes a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de regim jurídic d'instal·lacions, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
R: Según la ley 7/2013, se considera actividad permanente mayor, entre otras, las actividades incluidas en los anexos I y II de la Llei d'Avaluació Ambiental 21/2013, Annex II. Por tanto, la actividad quedaría clasificada como ACTIVIDAD PERMANENTE MAYOR.
De todas maneras, la declaración de proyecto industrial estratégico, que a efectos, implica las mismas condiciones que la declaración de Interés General según la disposición adicional octava (Fomento de las energías renovables) de la ley 6/1997 del suelo rústico y además, según reza en dicha disposición adicional, la exención de actos de control preventivo municipal a los que se refiere el artículo 84 1.b) de la Ley 7/1985 del 2 de Abril, reguladora de las bases del régimen local, por constituir actividades de interés supramunicipal
4. [...] s'haurà de procedir a agrupar les parcel·les urbanes on es situen les bateries, i en el seu moment i forma, s'haurà d'inscriure la seva indivisibilitat en el registre de la propietat.»
R: En cuanto sea necesario, debido al avance de la tramitación del proyecto, se realizará una indivisión de las parcelas afectadas por el proyecto en el registro de la propiedad.
Pel que fa a la classificació i zonificació del sòl, l'informe analitza sobre quin tipus de sòl/ zonificació se situa el projecte i les línies d'evacuació. En conjunt, els tipus de sòl afectats són: vial públic; espai lliure públic (zona verda); zona d'infraestructures energètiques del PDSE; parcialment per una Zona d'inundació potencial; parcialment per zona de protecció de Costes i per delimitació de Costes de servitud de trànsit i protecció; Àrea de Transició d'Harmonització ATH; Sòl Rústic de Règim General SRG; Zona de Possibles Riscos de Contaminació d'Aqüífers ZPR en risc moderat; sòls que delimiten amb LIC i ZEPA i Parc Natural de l'Albufera; zona de Possibles Riscos de contaminació Lumínica (zona E-3 àrees de brillantor mitjana i zona E-2 àrees de baixa brillantor; Unitat Paisatgística 3, grau VP2.
Pel que fa a aquesta classificació, l'informe esmenta:
1. El primer tram de la línia, la que va des de el sòl urbà fins a una bifurcació del camí, no ens consta que sigui de domini públic.
R: Se modifica la tabla de derechos y bienes afectados por la línea de evacuación ya que el tramo que discurre por la parcela 8473501EE0087S0000HA, no se trata de un camino público, sino de un camino existente privado, propiedad del promotor del parque fotovoltaico de Na Lloreta. [...]
2. Són preceptius els corresponents informes i/o autoritzacions dels corresponents organismes amb competències concurrents.
R: Se ha solicitado informe de autorización a Costas del Consell de Mallorca al ocupar una parte del proyecto la servidumbre de protección, con contestación favorable. Se adjunta la autorización de Costas en el anexo II.
3. Recordar que en el cas que s'executin els projectes, tots els serveis, vials i camins de domini públic que es puguin veure afectats per aquestes obres o instal·lacions hauran de quedar amb perfecte estat.
R: El promotor se compromete a que se lleve a cabo este punto.
L'informe esmenta una sèrie de deficiències a esmenar:
1. Al haver-hi transferència d'aprofitament entre parcel·les, es requereix l'agrupació registral de les mateixes.
Ídem que en punt anterior.
2. Les parcel·les presentades no s'ajusten a les superfícies del projecte de parcel·lació del Pla Parcial. S'haurien de definir les seves dimensions i superfícies reals, ja que sembla que s'han agafat les del cadastre, i dibuixar i acotar les seccions viàries en que limita.
Ídem que en punt anterior i adjunten taula d'ocupacions.
3. Manca un plànol de conjunt amb tots els elements degudament acotats, així com amb les acotacions de les separacions mínimes a complir entre elements, (obres i instal·lacions), de la mateixa parcel·la així com també les dimensions de les reculades entre els elements i els límits de la parcel·la.
R: Se adjunta plano solicitado en documentación gráfica adjunta.
4. Manca una fitxa justificativa urbanística degudament emplenada amb la justificació del paràmetres urbanístics.
Adjunten fitxa
5. Les reculades dels elements projectats incompleixen la normativa [...].La proposta també incompleix la separació mínima entre edificis de la mateixa parcel·la, aspecte del qual en el projecte no s'ha trobat cap justificació.
Ídem que en punt anterior.
6. En estar la parcel·la afectada per una ZPR de contaminació d'aqüífers en grau moderat, el projecte i l'activitat hauran de complir amb l'establert a l'article 9.2 de les ordenances mediambientals del pla parcial i la norma 5.1.03, de les vigents NS de planejament d'Alcúdia. Està prohibit l'abocament d'olis o qualsevol derivat del petroli a la xarxa del clavegueram municipal o al subsol. En qualsevol cas l'activitat a desenvolupar haurà de complir amb l'establert en el Pla Hidrològic de les Illes Balears, i en especial amb el control d'abocaments.
R: Un proyecto de almacenamiento energético no se considera una instalación consumidora de recursos hídricos dado que la operación de la planta no requiere de interconexión a la red de aguas potables. En cuanto al caso concreto de la planta de almacenamiento Sant Martí BESS, se consumirá agua a efectos de mantenimiento de la zona ajardinada y para el aseo de dentro de la subestación a instalar en el entorno perimetral de la planta que a su vez servirá de integración y armonización paisajística, aunque el proyecto se encuentre dentro de una zona industrial que ya supone un impacto visual por sí misma sobre el entorno.
Los contenedores de baterías, así como elementos transformadores e inversores, llevan incorporados cubetos de retención estancos de líquidos que pudieran fugar o verter de manera accidental, asegurando de esta manera su contención y posterior limpieza y evacuación, evitando de esta manera cualquier vertido sobre el suelo.
Adicionalmente, al encontrarse en zona industrial, se va a requerir de la impermeabilización del suelo mediante el asfaltado u hormigonado del mismo, evitando de esta manera que posibles fugas o vertidos de carácter accidental, así como escorrentía del agua de lluvia acabe directamente afectando al suelo desnudo. De igual manera no se prevén vertidos de aceites o derivados del petróleo a la red de saneamiento dado que no se producirán ni se almacenarán en la parcela para la operación del sistema BESS.
En cuanto a la Norma 5.1.03 de las NNSS de Alcúdia sobre Zonas de posible riesgo de contaminación de acuíferos, se tomarán las medidas para evitar la contaminación de acuíferos indicadas con anterioridad, al tratarse de zona industrial urbana y a efectos del proyecto, el suelo se procederá a impermeabilizar mediante asfaltado u hormigonado, evitando de esta manera el contacto directo de posibles vertidos con el suelo desnudo evitando la escorrentía hacia capas inferiores del suelo. Por otro lado, los elementos eléctricos que incluyan líquidos llevarán cubetos integrados para evitar el derrame accidental, evitando de esta manera la posible contaminación del suelo y en su defecto de los acuíferos existentes en la zona.
Finalmente, y en mención del Artículo 9.2 de las ordenanzas del plan parcial, se adoptarán para su cumplimiento las mismas medidas descritas en el párrafo anterior para la Norma 5.1.03 de las NNSS de Alcúdia.
7. A l'estudi d'impacte ambiental no es fa cap referència al compliment del previst a les ordenances mediambientals del polígon industrial, contingudes en el Pla Parcial, (articles, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i10).
R: Se adjunta anexo justificando este punto.
8. S'ha de justificar el compliment de l'article 14 protecció visuals polígon, per la qual les zones arbrades han de tenir una densitat mínima d'un arbre cada 20 m2 d'una altura mínima de 2m. Els arbres a plantar seran d'espècies autòctones de la zona i guardaran la separació mínima de 2 m als límits de la parcel·la que preveu l'article 591 del Codi Civil.
R: El artículo 14 hace referencia a reducir las emisiones visuales de los proyectos situados en los lindares del polígono industrial, de manera que al menos un 10 % del solar sea considerado como zona arbolada con una densidad mínima de un árbol por cada 20 metros cuadrados de superficie con una altura mínima del pie arbóreo de 2 metros.
Como se puede observar en el plano de superficies, la zona ajardinada supone el 43,81% del total de la superficie de la parcela, superando con creces el 10% mínimo solicitado. Se instalarán 62 pies arbóreos autóctonos en la zona con una altura igual o superior a los 2 metros cumpliendo de esta manera con las densidades indicadas en el artículo 14 y limitando aún más el ya bajo impacto visual de la instalación de almacenamiento.
9. No es defineix la ubicació dels aljubs per aigües pluvials, ni tampoc justifica la seva capacitat que ha de ser de 199.5 litres d'aigua per metre quadrat de coberta. Es recorda que els aljubs computen a efectes de paràmetres urbanístics.
R: Se recogerán las pluviales de la cubierta del edificio GIS, el resto de los elementos no dispondrán de recogida de pluviales al no tratarse de edificaciones. Se instalará un aljibe de pluviales de acuerdo a las NNSS cuyo uso se podrá destinar al riego de la barrera vegetal, zona verde de la parcela y aguas grises del WC […] a razón de 199,5 litros de agua por metro cuadrado de cubierta. La única construcción que tiene cubierta es la subestación. Por lo tanto, el aljibe será de: 136,73 x 199,5 = 27.277,64 litros = 27,27 m3 => 30 m³. Las medidas del aljibe proyectado son de 2,00x1,50x1,00 metros.
10. No es defineix la cota de la rasant respecta de la qual es mesura l'altura reguladora màxima segons el previst a la norma 2.3.01-3b ni tampoc l'altura màxima.
R: La cota de la rasante se realizará sobre la cota de la propia acera ya existente. Los containers de baterías irán a una altura sobre dicha rasante de 20cm con el objetivo de disminuir el riesgo de entrada de agua en los containers. La altura de los containers de baterías es de 2,90 metros, sumándole los 20 cm sobre rasante, la altura máxima de los containers será de 3,10 metros. La altura máxima de la subestación será de 4,67 metros.
11. No s'han definit els tancaments de la parcel·la d'acord amb el que determina la norma 3.2.12.
R: Está definido en el proyecto básico. Se ha utilizado una solución de cierre similar a la de otras parcelas del polígono de Na Lloreta. La parte opaca será de altura máxima 1,00 metros, debido a qué es un requisito de Costas del Consell de Mallorca.
12. No es justifica el compliment de l'apartat 10 del Pla Parcial, referent a les normes d'estètica, de tots els elements de la parcel·la.
R: Se procede a repasar el cumplimiento de todos puntos de la Norma 10 del plan parcial sobre estética de las edificaciones […].
13. Es tindrà en compte, segons el previst a l'article 10-m de les ordenances d'estètica del Pla Parcial, que a les zones no edificades de la parcel·la està prohibit l'emmagatzematge de mercaderies o altres materials que puguin desmerèixer l'entorn.
R: Se han previsto zonas pavimentadas y ajardinadas según la normativa prevista. La actividad energética no prevé almacenamiento de mercaderías en las instalaciones.
14. El propietari de la parcel·la on es desenvolupa l'activitat, haurà de ser membre de l'entitat col·laboradora de conservació per assumir els costos de control de la vigilància ambiental que es realitzaran per part de la Comissió de Control del Polígon industrial de cana Lloreta.
R: La entidad promotora, así como el propietario de la parcela se comprometen a cumplir este punto.
15. L'Ajuntament per la seva part, haurà de determinar en la seva estructura el departament, o departaments encarregats de vetllar pel seguiment dels plans de vigilància que s'estableixin i qualsevol forma de seguiment que consideri necessària. L'Ajuntament fomentarà, a través de l'esmentat departament, la incorporació de sistemes de gestió ambiental, (ISO 14.000, EMAS2 o la incorporació de bones pràctiques ambientals), especialment entre les que consideri que puguin presentar major influència ambiental, de forma coherent amb el programa Alcúdia Municipi Ecoturístic.
R: Se acepta este punto.
16. En el projecte no s'ha trobat cap referència als efectes de la declaració d'interès general per les línies d'evacuació i altres elements situats en sòl rústic, que té la declaració d'interès estratègic industrial, d'acord a l'article 4-de la Llei 14/2019.
R: La declaración de la inversión como proyecto industrial estratégico tiene el efecto de la declaración de interés general en los supuestos de proyectos de implantación de energías renovables, según el artículo 4-1-d de la Ley 14/2019, de 29 de marzo, de proyectos industriales estratégicos de las Islas Baleares. El desarrollo de la tecnología de almacenamiento es necesaria y respalda el despliegue de energía renovable, aportando flexibilidad al sistema y estabilidad a la red. Los sistemas de almacenamiento energético son clave para garantizar la transición a una economía neutra en emisiones y la efectiva integración de las energías renovables en el sistema, ya que permiten guardar la energía en los momentos en que hay excedente para utilizarla cuando el recurso renovable es escaso o la demanda es elevada.
17. La línia d'evacuació en el seu pas per la zona verda del sector AS-18, (central tèrmica), s'ha intentar passar per dintre del vial existent, als efectes de no ocupar més espai lliure públic.
R: La línea de evacuación transcurrirá por vial existente en todo su recorrido.
18. Totes les obres que es realitzin dins sòl classificat d'urbanitzable, per tal que el dia de demà no puguin afectar negativament al desenvolupament d'aquest sòl, s'han d'ajustar a les determinacions dels articles 241 i 267 del Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca. Els traçats de les línies d'interconnexió entre les diferents agrupacions de parcel·les on es col·loquen les bateries i els traçats de les línies d'evacuació, han de transcorre majoritàriament per dins les parcel·les pròpies, sobre tot als efectes d'evitar l'ús del domini públic.
R: Se cumplirá.
«1. Previ a la posada en servei de la instal·lació cal inscriure la instal·lació de baixa tensió mitjançant el tràmit 001 Instal·lacions de baixa tensió tràmit general; 2. Atès que aquest tipus de instal·lacions (Emmagatzemant d'energia en grans bateries-Stand-Alone”) no disposen d'una reglamentació en quan a la Seguretat contra incendis, el projecte ha d'incloure un anàlisis dels riscos, identificant els distints esdeveniments, les corresponents causes i les mesures de seguretat a implantar per tal de garantir la seguretat de la instal·lació. En especial l'anàlisi dels riscos a de contemplar: a) Mesures per evitar que es produeixi incendi o explosió; b) Mesures de detecció i alarma en cas d'incendi; c) Mesures d'extinció i d) Mesures en cas d'incendi o explosió d'un mòdul, aquest no es propagui a la resta de mòduls ni causi d'anys a la via pública ni als confrontants».
5. Consideracions tècniques
5.1 Respecte a la localització del projecte:
5.2 Aigües superficials i subterrànies:
L'EIA preveu la impermeabilització de les àrees de les parcel·les susceptibles a vessaments accidentals; els elements elèctrics instal·lats que utilitzin líquids de refrigeració portaran incorporades cubetes estanques de retenció; a la zona enjardinada, es prohibeix l'ús de pesticides i derivats per al manteniment de les espècies vegetals, i es permeten únicament o bé aigua potable, aigua regenerada i elements d'adob de tipologia orgànica i no contaminant en quantitats reduïdes.
5.3 Substàncies contaminants, residus i consum d'aigua:
El sistema d'emmagatzematge no genera ni produeix cap mena d'energia ni d'element de rebuig durant el procés de producció però els components elèctrics integrats en aquests sistemes poden contenir materials que, en cas de desastre, fugida o problema amb el sistema, podrien resultar potencialment contaminants (electròlits amb sals de liti, com l'hexafluorofosfat de liti (LiPF6); metalls pesants com el cobalt, el níquel i el manganès; solvents orgànics que poden ser volàtils i potencialment tòxics; gasos tòxics com l'hidrogen, que és inflamable, i altres compostos que poden ser tòxics; fluorurs). Els contenidors porten sistemes de seguretat per evitar aquest tipus de falles així com cubetes estanques per evitar vessaments. L'EIA inclou mesures per evitar fuites o vessaments de contaminants.
5.4 Atmosfera, renou i contaminació electromagnètica i lumínica:
5.5 Incidència visual:
5.6 Risc d'incendi:
5.7 Protecció de la flora i fauna:
5.8 Seguiment ambiental:
5.9 Altres consideracions tècniques:
Els informes rebuts fins a la data per part de les administracions consultades per l'òrgan substantiu són FAVORABLES, alguns d'ells amb condicionants que es tindran en compte en aquesta DIA.
6. Conclusions
Per tot l'anterior,
Primer. Es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte BESS Sant Martí i infraestructures comunes a Ca Na Lloreta, al terme municipal d'Alcúdia, firmat pels enginyers industrials Jaime Sureda Bonnin, Gonzalo García Uriarte i Angel Lacleta Barrera de «Técnicos consultores» en data 16 de febrer de 2024, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores i compensatòries previstes per l'EIA signat electrònicament el 16 de febrer de 2024 per Antoni Estelrich Sempere (Graduat en Enginyeria Ambiental i en Enginyeria d'Organització Industrial) i per Jaume Sureda Bonnin (Enginyer tècnic industrial), de «Técnicos Consultores», i els condicionants següents:
1. Atès que el projecte s'ubica en zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada, durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, en compliment de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries, i les seves modificacions. En aquest sentit, tal com prescriu l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024: el projecte i l'activitat hauran de complir amb l'establert a l'article 9.2 de les ordenances mediambientals del pla parcial i la norma 5.1.03, de les vigents Normes Subsidiàries de planejament d'Alcúdia. Està prohibit l'abocament d'olis o qualsevol derivat del petroli a la xarxa del clavegueram municipal o al subsol.
2. S'ha de mantenir l'apantallament vegetal durant tota la vida útil de la instal·lació. S'han d'utilitzar espècies vegetals autòctones de la zona de port mitjà-gran (mínim 1.7-2 metres) i amb baixos requisits hídrics. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida de la instal·lació i s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.
3. Es recolliran les pluvials de la coberta de l'edifici i s'instal·larà un aljub de pluvials d'uns 30 m³ per al reg de la barrera vegetal i la zona verda de la parcel·la i per a les aigües grises del WC. Es seguiran les prescripcions de les NNSS d'Alcúdia.
4. Pel que fa al renou, durant la fase d'explotació s'han de realitzar controls periòdics de les emissions acústiques.
5. Pel que fa al camp electromagnètic: s'hauran de realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació i de la línia d'evacuació i de la subestació elèctrica, les quals s'hauran d'incloure dins el Pla de Vigilància Ambiental (PVA) i el seu cost haurà de figurar dins el pressupost del projecte. S'ha de complir amb l'establert al Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.
6. S'hauran de gestionar correctament els residus elèctrics i de les bateries, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu en el Reial decret 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.
7. Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, el promotor haurà de designar un auditor ambiental que acrediti que es compleix la DIA. El cost d'aquesta contractació haurà d'incloure's en el pressupost total. També s'hi hauran d'incloure les partides específiques relatives a les mesures ambientals i el seu seguiment.
D'acord amb l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024:
1. Tots els serveis, vials i camins de domini públic que es puguin veure afectats per les obres o instal·lacions hauran de quedar en perfecte estat.
2. El propietari de la parcel·la on es desenvolupa l'activitat, haurà de ser membre de l'entitat col·laboradora de conservació per assumir els costos de control de la vigilància ambiental que es realitzaran per part de la Comissió de Control del Polígon industrial de Ca Na Lloreta.
3. Totes les obres que es realitzin dins sòl classificat d'urbanitzable, per tal que el dia de demà no puguin afectar negativament el desenvolupament d'aquest sòl, s'han d'ajustar a les determinacions dels articles 241 i 267 del Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca. Els traçats de les línies d'interconnexió entre les diferents agrupacions de parcel·les on es col·loquen les bateries i els traçats de les línies d'evacuació, han de transcórrer majoritàriament per dins les parcel·les pròpies, sobretot a l'efecte d'evitar l'ús del domini públic.
D'acord amb l'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024:
1. Atès que aquest tipus d'instal·lacions d'emmagatzematge d'energia en grans bateries (Stand-Alone) no disposen d'una reglamentació quant a la seguretat contra incendis, el projecte ha d'incloure una anàlisi dels riscos, identificant els distints esdeveniments, les corresponents causes i les mesures de seguretat a implantar per tal de garantir la seguretat de la instal·lació. En especial l'anàlisi dels riscos a de contemplar:
a) Mesures per evitar que es produeixi incendi o explosió
b)Mesures de detecció i alarma en cas d'incendi
c) Mesures d'extinció
d) Mesures en cas d'incendi o explosió d'un mòdul, aquest no es propagui a la resta de mòduls ni causi d'anys a la via pública ni als confrontants.
Es recomana:
Es recorda que:
D'acord amb l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024,
D'acord amb l'informe de l'informe de Red Eléctrica d'España de 3 de juny de 2024, per tal de garantir que no s'afectarà línies del Sistema Elèctric Nacional:
D'acord amb l'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024:
Segon. Es publicarà la present declaració d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.
Tercer. La declaració d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 41.4 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 28 de maig de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá