Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 361574
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual es convoca l’acció concertada del servei d’atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental a l’illa de Mallorca, per als anys 2025-2028

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En data 10 d'abril de 2025, la directora general d'Atenció a la Dependència va emetre un informe justificatiu relatiu a la necessitat de concertar places del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental a l'illa de Mallorca, per als anys 2025-2028.

2. En data 11 d'abril de 2025, la consellera de Famílies i Afers Socials va resoldre iniciar l'expedient de concertació del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental a l'illa de Mallorca, per als anys 2025-2028.

Fonaments de dret

1. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

3. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

4. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

5. El Decret 32/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen els principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social.

6. El Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població.

7. El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

9. L'Acord del Consell de Govern de dia 14 de març de 2025, pel qual s'aprova la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertar durant l'any 2025 i es declaren els serveis d'interès econòmic general (BOIB núm. 33, de 15 de març).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Convocar l'acció concertada i establir el procediment de la convocatòria de l'acció concertada del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental a l'illa de Mallorca per als anys 2025-2028, d'acord amb l'annex.

2. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental a les Illes Balears, que es pot consultar a la Seu Electrònica de la CAIB.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (20 de maig de 2025)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

ANNEX Convocatòria del concert social del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental a l'illa de Mallorca, per als anys 2025-2028

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1.1. S'estableix el procediment de convocatòria del concert del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental a l'illa de Mallorca, per als anys 2025-2028, i es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

1.2. Se subjecta a aquest procediment el concert de places del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental. Aquest servei està recollit en el punt 7.4 de l'annex del Decret 32/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social.

2. Òrgan instructor

L'òrgan instructor del procediment és la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de set dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3.2. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud electrònicament mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració. En cas que presentin la sol·licitud presencialment, l'Administració els requerirà que la formalitzin en la forma indicada, d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Requisits de les entitats

4.1. Els requisits que han de complir les entitats que es presentin a la convocatòria d'aquest concert social són els següents:

a. Tenir el servei acreditat de conformitat amb el Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, i la normativa complementària insular, i la resta de normativa vigent, i el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials.

b. Tenir una experiència mínima d'un any en la gestió de serveis dirigits a persones amb diagnòstic de salut mental.

c. Tenir el caràcter d'entitat del tercer sector social, de conformitat amb el que estableix l'article 5.1 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

4.2. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s'estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, així com els requisits que fixen l'article 5 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i l'article 4.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

5. Documentació que s'ha de presentar

5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, que ha de signar la persona representant legal de l'entitat. El model de sol·licitud es troba disponible a la Seu Electrònica de la CAIB.

5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per al servei d'atenció al domicili compartit que gestionin i hi han d'indicar el nombre de places que ofereixin per concertar amb l'Administració.

5.3. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a. Certificat d'acreditació del servei per concertar.

b. Declaració responsable de l'entitat en relació a l'experiència mínima d'un any en la gestió de serveis dirigits a persones amb diagnòstic de salut mental.

c. Declaració responsable que l'entitat no està sotmesa a les prohibicions de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

d. Declaració responsable de no incórrer en cap de les prohibicions que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i de no haver estat sancionada per resolució ferma en els darrers quatre anys per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.

e. Acreditació de solvència financera, segons el document disponible a la Seu Electrònica de la CAIB.

f. Acreditació de solvència tècnica, segons el document disponible a la Seu Electrònica de la CAIB.

g. Certificat d'estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

h. Declaració del nombre total de places acreditades, signada per la direcció del servei, amb la diferenciació entre disponibles i no disponibles.

i. Acreditació de la titularitat dels domicilis o de la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a tres anys.

j. Acreditació del caràcter d'entitat del tercer sector social.

k. Declaració, signada pel responsable de l'entitat, que el servei compleix la normativa general o específica aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

l. Acreditació de la disposició dels mitjans i els recursos suficients per garantir el compliment de les condicions previstes en l'acord d'acció concertada.

m. Comunicació, a l'efecte de l'acreditació preceptiva, dels canvis d'accionariat o de titularitat, per preservar la identitat institucional que hagi justificat l'acord.

5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General d'Atenció a la Dependència perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

6. Tramitació dels concerts

6.1. Els serveis tècnics de la Direcció General d'Atenció a la Dependència han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per determinar si compleixen els requisits que estableix la convocatòria.

6.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que disposa l'article 21 de la Llei 39/2015.

6.3. S'ha de resoldre el procediment de concertació d'acord amb els criteris següents:

a. Si el còmput total de places que ofereixen les entitats no supera el nombre màxim de places previstes en el servei i, per tant, hi ha disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota l'oferta, les places s'adjudicaran directament a les entitats sol·licitants.

b. Si el còmput total de places que ofereixen les entitats supera la disponibilitat pressupostària, s'actuarà segons els criteris de preferència que preveu la Llei 12/2018 en l'article 6.3.

c. En cas que alguna entitat renunciï, les places que hagi ofert es distribuiran de la mateixa manera entre la resta d'entitats.

7. Formalització dels concerts

7.1. Els concerts que s'estableixin a l'empara d'aquesta convocatòria s'han de formalitzar mitjançant un document administratiu denominat acord d'acció concertada, en el qual es faci constar el contingut mínim previst en l'article 8 de la Llei 12/2018, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, de la Llei 12/2018, de la normativa de desplegament i del Plec general de condicions tècniques del concert. Els acords d'acció concertada s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix la lletra f) de l'article 3 de la Llei 12/2018.

7.2. En el moment de formalitzar el concert, s'ha de presentar una declaració responsable que manifesti que es continuen complint els requisits per poder concertar el servei.

8. Places del servei

La previsió del nombre màxim de places per concertar és de 50 per a un període de tres anys.

9. Vigència del concert

El règim del concert s'iniciarà el dia 1 de juliol de 2025, o en la data en què es formalitzi, i finalitzarà el 30 de juny de 2028.

10. Pressupost i preu màxim del servei

10.1. L'import màxim estimat per assignar és de 3.928.304,50 € (exempt d'IVA), que es distribuirà entre les anualitats de 2025, 2026, 2027 i 2028. En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total de places que ofereixi l'entitat i pels serveis que requereixi efectivament l'Administració.

10.2. Aquest import s'indica únicament a efectes de publicitat i no suposa cap compromís de despesa. Per això no consta cap consignació pressupostària, ja que s'ha d'acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.

10.3. El cost estipulat per plaça / dia segons l'informe justificatiu relatiu a la determinació del mòdul econòmic màxim a aplicar al concert del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental, signat en data 10 d'abril de 2025, és de 70,26 € per a l'any 2025, 71,33 € per a l'any 2026, i 72,40 € per a l'any 2027 i següents.

11. Condicions tècniques d'execució

11.1. Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, al Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i al Decret 32/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social, i a la normativa insular complementària.

11.2. El Plec general de condicions tècniques detalla l'objecte, els drets i les obligacions d'ambdues parts, els serveis que s'han de prestar, els criteris d'intervenció amb els usuaris, els mitjans que ha d'aportar l'entitat concertada i el sistema de coordinació amb l'Administració.

11.3. Les aplicacions informàtiques del Servei d'Atenció a la Discapacitat són les úniques vàlides per gestionar les places del servei i per a qualsevol ús aplicable que es derivi de l'execució d'aquest concert.

12. Seguiment

12.1. Els tècnics del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental són els responsables del seguiment dels casos atesos i s'han de coordinar amb el Servei d'Atenció a la Discapacitat i els serveis socials comunitaris bàsics, de salut, educatius o d'altres que es requereixin.

12.2. Els tècnics del Servei d'Atenció a la Discapacitat poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.

12.3. L'entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

12.4. Així mateix, l'entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

13. Obligacions de les entitats concertades

13.1. Mitjançant el concert social, les entitats que prestin el servei s'obliguen a complir el Plec general de condicions tècniques, que estableix les obligacions de les entitats concertades, i les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009, en el capítol I de la Llei 12/2018 i en els decrets de desplegament i d'aplicació corresponents.

13.2. Així mateix, l'entitat concertada està obligada a subministrar a l'Administració, amb el requeriment previ, tota la informació necessària per al compliment de les obligacions previstes a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

14. Penalitats

L'incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei pot donar lloc a la imposició de penalitzacions, d'acord amb el Plec general de condicions tècniques.

15. Criteris d'accés dels usuaris i llista d'espera

15.1. S'aplica el procediment que estableixen els capítols II i III del Decret 7/2016, de 12 de febrer, pel qual es regulen l'accés al servei ocupacional per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu i la gestió de la llista d'espera de les places d'aquest servei.

15.2. Correspon a la persona o, si escau, a la persona que ostenta la curatela representativa o mesura judicial de suport, presentar la sol·licitud d'accés al Servei d'atenció al domicili compartit, segons el model normalitzat, en els punts d'atenció a la ciutadania de la Conselleria de Famílies i Afers Socials del Govern de les Illes Balears, o segons el que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'aprovació o la denegació de l'accés al servei de la persona usuària s'efectuarà mitjançant una resolució de l'òrgan competent.

15.3. En cas que no hi hagi places disponibles, la Conselleria de Famílies i Afers Socials habilitarà una llista d'espera per assignació de places quan hi hagi vacants. Així mateix, podrà establir criteris de prioritat amb què s'ordenin les sol·licituds o de trasllat quan ja es disposi de plaça ocupada.

16. Publicitat

16.1. Les entitats d'iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat l'adscripció funcional del servei a la xarxa pública de serveis socials, segons les indicacions del Manual d'identitat corporativa que els facilitarà l'Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

16.2. Les entitats d'iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació «Servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental concertat amb el Govern de les Illes Balears» amb el logotip corresponent, que els proporcionarà la Conselleria de Famílies i Afers Socials. Així mateix, s'ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries del servei concertat.

17. Prerrogatives de l'Administració

17.1. L'òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d'interpretar-lo i resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el compliment. D'altra banda, l'òrgan competent per resoldre el procediment té, a més, la prerrogativa de modificar-lo per raons d'interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.

17.2. Els acords que adopti l'òrgan resolutori a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.

18. Causes d'extinció

Són causes d'extinció de l'acord d'acció concertada les que estableix l'article 9 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

19. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquesta acció concertada i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.​​​​​​​