Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 351005
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de reforma i ampliació de la possessió «Son Amar» per a canvi d’ús a agroturisme al polígon 1, parcel·la 29, del TM de Bunyola (Exp. 193a/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 31 de març de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de reforma i ampliació de la possessió «Son Amar» per a canvi d'ús a agroturisme al polígon 1, parcel·la 29, del TM de Bunyola
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
D'acord amb l'article 13.2 del Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2 del text refós, el «Projecte de reforma i ampliació de la possessió «Son Amar» per a canvi d'ús a agroturisme al polígon 1, parcel·la 29, del TM de Bunyola», s'inclou en el punt 6 del grup 7: «Urbanitzacions de vacances i instal·lacions hoteleres fora d'àrees urbanes i construccions associades».
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que li siguin d'aplicació.
2. Ubicació i descripció del projecte
El projecte consisteix en la reforma i ampliació d'algunes de les antigues cases de la possessió de Son Amar (edificació principal, edificacions annexes a l'ala est i molí, totes anteriors a 1956 i marcades amb línia vermella a la figura 1 a continuació) per al seu canvi d'ús a agroturisme (50 places d'allotjament).
L'agroturisme projectat s'ubica a les parcel·les núm. 29 del polígon 1 del TM de Bunyola (amb referència cadastral 07010A001000290000SG) i núm. 13 del polígon 1 (amb referència cadastral 2208013DD7920N0001EI). Estan agrupades des del 16 de gener de 2017 amb una superfície total de 134.741 m².
Actuacions previstes:
En el document ambiental s'esmenta, a l'apartat d'impactes, que «amb el funcionament de l'agroturisme es produirà un augment en el consum d'aigua i en la generació d'aigües residuals. Les 50 places d'allotjament, seguint les pautes de consum mitjà d'aigua de les Illes Balears, que se situa entorn dels 133 l/hab/dia, suposaran un consum aproximat de 6.650 l/dia, quan l'agroturisme es trobi en la seva ocupació màxima».
La finca disposa de tres pous en procés de regularització. Temporalment es resoldrà el subministrament amb aportació d'aigua mitjançant camions cisterna.
Cal dir que els càlculs del projecte i del document ambiental difereixen notablement en la quantitat de consum d'aigua que suposarà el projecte.
En qualsevol cas, s'haurà de tenir en compte la dotació màxima que preveu l'article 33 de la normativa del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2022-2027 (a partir d'ara PHIB), aprovat pel Reial decret 49/2023, de 24 de gener, on es marca un objectiu de dotació màxima de 250 litres per habitant i dia, inclosos turistes i treballadors.
3. Alternatives
El document ambiental contempla les següents alternatives:
El document ambiental justifica l'alternativa proposada que implica l'execució del projecte tal com està previst com un complement de renda rural i un focus de creació de riquesa al seu entorn.
Si bé és cert que l'anàlisi d'alternatives d'ubicació no és coherent en una rehabilitació com la proposada, sí s'haurien pogut incloure altres alternatives pel que fa a la capacitat de l'agroturisme, la proposta constructiva o les instal·lacions:
4. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades
El document ambiental analitza els principals impactes associats a la fase d'obra i de funcionament. No s'esmenta la fase de desmantellament.
El document ambiental estableix que els impactes negatius associats a la fase d'obra es produeixen per presència de maquinària d'obra; emmagatzematge de material i maquinària; producció i gestió de residus de construcció i generació d'abocaments accidentals. Com a impactes positius esmenta la inversió i activitat constructora i la creació de renda i treball.
Pel que fa als recursos hídrics, el document ambiental esmenta que «la zona directament afectada per l'adaptació de les edificacions existents a agroturisme no està situada [...] a cap zona amb risc d'inundació, i no s'utilitza sòl nou, per la qual cosa no s'afectarà la xarxa de drenatge i la hidrologia de la zona». Tot i que no s'esmenta, la zona es troba dins la zona de policia del Domini Públic Hidràulic.
El document ambiental estableix que els impactes negatius associats a la fase de funcionament de l'agroturisme es produeixen per l'estada dels turistes a l'agroturisme: consum d'aigua i d'energia; generació d'aigües residuals i residus sòlids; contaminació acústica i moviment de vehicles. Com a impactes positius esmenta la creació de renda i treball, la diversificació de l'oferta turística i la millora del rendiment econòmic de l'explotació agrícola.
L'anàlisi dels impactes es fa per vectors ambientals a cada una de les fases del projecte. A continuació es resumeixen els impactes detectats:
El document ambiental incorpora tot un seguit de mesures preventives que es refereixen a la selecció de criteris en el moment de dissenyar els accessos, el control de residus, la definició del programa de vigilància ambiental, la planificació del treball i les obres o l'emplaçament de les instal·lacions. També estableix mesures preventives en la preparació del terreny, per evitar contaminacions, sobre gestió de residus i control d'abocaments, sobre el control de la qualitat de l'aire sobre la vegetació, la fauna, la hidrologia, el medi edàfic i el paisatge. Inclou altres mesures sobre el medi socioeconòmic i mesures per minimitzar el risc d'incendi.
També descriu mesures correctores un cop finalitzades les obres per reduir l'impacte paisatgístic i minimitzar l'efecte sobre el medi socioeconòmic, amb rehabilitació de danys i condicionament final.
L'apartat III del document ambiental és sobre el Pla de vigilància ambiental (PVA) durant les fases de construcció i de funcionament de l'agroturisme. No s'inclou el pressupost del seguiment de les mesures ambientals en cap de les fases del projecte ni s'ha pressupostat el cost de les mesures preventives i correctores incloses en el document ambiental.
5. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
En data 17 d'octubre de 2024, el Servei d'Assessorament Ambiental remet consulta i petició d'informe a les administracions previsiblement afectades i entitats interessades:
En el moment de redactar el present informe s'han rebut, al Servei d'Assessorament Ambiental, els següents informes de les administracions consultades:
Informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, de 24 d'octubre de 2024.
Assenyala que «la parcel·la forma part de la base territorial de l'explotació agrària en el Registre Interinsular Agrari amb el número 18.876 com a Preferent» i, per tant, informa favorablement l'objecte del projecte, des del punt de vista agrari.
Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de 26 d'octubre de 2024.
Conclou que:
«En relació amb la perspectiva climàtica, es recomana fer un ESTUDI D'IMPACTE AMBIENTAL ORDINÀRIA, atès que:
6. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
a) Característiques del projecte:
El projecte consisteix a reformar algunes edificacions de la possessió de Son Amar per al seu canvi d'ús a agroturisme, amb una superfície construïda total de 4.244 m².
Es preveu l'adaptació la casa principal per acollir recepció, restaurant, bar-cafeteria, tenda i taller de bicicletes i habilitar 24 unitats d'allotjament (50 places). No obstant s'ha de tenir en compte que d'acord amb l'article 3.5 del Decret 39/2015, de 22 de maig, pel qual es fixen els principis generals de les activitats agroturístiques en explotacions agràries preferents de les Illes Balears, «Per a les activitats d'agroturisme i refugi regulades en aquest Decret, el nombre de places d'allotjament destinades al públic serà un màxim de 24».
Es reforma el molí per a SPA i s'intervé sobre espais exteriors (camins interns i zones enjardinades).
b) Ubicació del projecte:
L'agroturisme projectat s'ubica a les parcel·les núm. 29 i núm. 13 del polígon 1 del TM de Bunyola (amb referència cadastral 07010A001000290000SG i 2208013DD7920N0001EI, respectivament). Ambdues parcel·les estan agrupades des del 16 de gener de 2017 amb una superfície total de 134.741 m² i estan classificades com a sòl rústic comú de règim general (SRC-SRG). També contenen petites zones amb categories AT d'Harmonització, APT de Carreteres, però no en l'espai on es du a terme la reforma.
c) Característiques del potencial impacte: els impactes que pugui produir el canvi d'ús a agroturisme queden degudament caracteritzats i no es consideren rellevants:
En relació amb aquest darrer punt, l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de 26 d'octubre de 2024 recomana fer un «Estudi d'impacte ambiental ordinari». S'entén que es pot adequar el projecte als objectius i obligacions de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, amb la introducció dels condicionants que imposa l'informe i evitar, així, els possibles efectes ambientals significatius que podria tenir el projecte.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de reforma i ampliació de la possessió «Son Amar» per a canvi d'ús a agroturisme al polígon 1, parcel·la 29, del TM de Bunyola (exp. 193a/2024), atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, si es compleixen les mesures correctores i el Pla de Vigilància Ambiental proposat en el Document Ambiental, signat el 12 de setembre de 2023 per Maria del Mar Janer Mulet (Estudi 44, serveis ambientals), llicenciada en Biologia (col. núm. 533-IB pel COBIB), així com els següents condicionants:
1. L'autorització i execució del projecte queda condicionada a l'obtenció de l'informe favorable del Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic de la Direcció General de Recursos Hídrics, tal i com estableix l'article 84 de l'Annex 7 de la Normativa del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2021-2027: «la zona de policia, tal com estableix l'article 9 del Text refós de la Llei d'aigües, és una franja de 100 metres d'amplària a partir del límit del domini públic hidràulic dels corrents continus o discontinus. En aquestes zones, qualsevol activitat o ús del sòl que pugui afectar el règim hidrològic, la qualitat de les aigües o el funcionament dels ecosistemes aquàtics requerirà autorització o informe previ de l'organisme d'aigües».
2. El projecte executiu ha d'incorporar el cost de les mesures preventives i correctores incloses en el document ambiental i dels condicionants d'aquest informe. També s'ha de quantificar el cost de seguiment del Pla de vigilància ambiental (PVA) durant la construcció i el funcionament de l'agroturisme.
3. S'hauran de mantenir les parcel·les associades a l'agroturisme, com a explotació agrària preferent, durant tot el temps que es dugui a terme l'activitat agroturística, en consonància amb l'article 96 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears sobre activitats agroturístiques i d'agricultura de lleure en explotacions agràries preferents «l'exercici de totes les activitats complementàries que assenyala l'article anterior només pot tenir lloc [...] mentre es mantengui el caràcter d'explotació agrària preferent».
4. Tenint en compte que el projecte s'ubica en una zona amb vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderada, s'ha de donar compliment a allò que preveu l'art 2 del Decret Llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística:
5. L'ús dels pous presents a les parcel·les on es preveuen les obres queda condicionat a l'autorització per a ús d'agroturisme per part del Servei d'Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics, inclosa l'autorització de posada en servei de les instal·lacions d'elevació d'aigua. El titular de la captació haurà de complir el recollit a l'apartat d'atorgament d'autoritzacions descrit a l'article 114 «Normes per l'atorgament d'autoritzacions» del PHIB; i garantir la qualitat de l'aigua establerta al Reial Decret 3/2023, de 10 gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum.
6. Mentre no es compti amb autorització dels pous per a ús d'agroturime, l'aigua potable per a l'abastiment de l'agroturisme haurà de ser a través de camions cisterna que haurà de provenir de MAS en bon estat quantitatiu i qualitatiu. S'haurà de guardar els albarans i factures oficials de l'aigua subministrada i al PVA s'haurà d'incorporar el control d'aquest consum.
7. El consum d'aigua total de l'agroturisme no superarà els 250 litres per habitant i dia (inclosos turistes i treballadors i aplicades les mesures d'estalvi d'aigua pertinents), en consonància amb els objectius de dotació màxima que preveu l'article 33 de la normativa del PHIB. Cal tenir en compte el consum real per als diferents usos d'aigua i per al número de places realment permesos. En aquest sentit, s'ha de tenir en compte que l'article 3.5 del Decret 39/2015, de 22 de maig, pel qual es fixen els principis generals de les activitats agroturístiques en explotacions agràries preferents de les Illes Balears,estableix que «per a les activitats d'agroturisme i refugi regulades en aquest Decret, el nombre de places d'allotjament destinades al públic serà un màxim de 24».
8. Pel que fa a l'eficiència energètica en cas de canvi d'ús d'edificis existents per destinar-los a allotjament turístic, que determina el punt 2.b) de l'article 42 del Pla d'intervenció en àmbits turístics de Mallorca – PIAT (BOIB núm. 126, de 16 de juliol de 2020):
9. Pel que fa al punt 2.e) de l'article 42 del PIAT, que estableix que els establiments d'allotjament turístic [...] que se sotmetin a una reforma integral, si disposen d'aparcament, han de preveure, com a mínim, un 5% del total de places d'estacionament per a vehicles lliures d'emissions amb punt de recàrrega operatiu i la preinstal·lació de dotació de fins al 50% de les places. El Pla de Vigilància Ambiental inclourà el seguiment de la incorporació progressiva de punts de recàrrega per assolir que s'hagi cobert el 50% de les places en 2035 (data en la qual l'annex de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica sobre percentatges mínims que s'han d'incorporar a les renovacions anuals de flota de vehicles de lloguer determina que el 100% d'adquisició de vehicles ha de ser de vehicles elèctrics).
10. Per a les zones enjardinades, a més de l'aprofitament de les aigües grises i les de pluja i la introducció de mecanismes de sectorització del sistema de reg que requereix el PIAT, s'han d'incorporar sistemes de reg eficients per a reduir el consum d'aigua, dissenyar els espais amb espècies de baix requisit hídric i incorporar el control de la despesa d'aigua al PVA.
D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de 26 d'octubre de 2024:
11. Eliminar la previsió del grup electrogen de suport amb GLP per bateries. En cas que es vulgui assegurar l'abastiment energètic en cas de caiguda de la xarxa, contemplar l'opció d'incloure bateries (article 43) o altres sistemes sostenibles associats a l'increment d'energia renovable d'autoconsum.
12. S'han d'aplicar bones pràctiques durant la fase d'obres per minimitzar la contaminació atmosfèrica segons el document que es pot consultar en el següent enllaç: http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/.
13. S'ha de preveure la instal·lació de ferms permeables o SUDS.
Es recorda que:
Es recomana:
Segons l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de 26 d'octubre de 2024.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 15 de maig de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá