Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MANACOR
Núm. 346417
Decret 2025-2643 organitzatiu dels serveis administratius de l'Ajuntament de Manacor
Versió PDF
La batlia presidència a data de 16 de maig de 2025, inscripció núm. 2025-2643, ha dictat la resolució que seguidament es transcriu:
“DECRET ORGANITZATIU DELS SERVEIS ADMINISTRATIUS DE L'AJUNTAMENT DE MANACOR
Antecedents
Atès que resulta necessari la configuració de les distintes Àrees o serveis en la que s'estructura l'Ajuntament de Manacor, en ordre a un idoni exercici de competències i prestació de serveis de conformitat amb els criteris de racionalització organitzativa, així com la preceptiva adscripció dels organismes autònoms a determinades Àrees o serveis i regidories.
De conformitat amb la regulació de les competències dels municipis continguda en els articles 25 a 27 de la LRBRL i fent ús de les atribucions que em confereix l'article 21.1.a) i 85 bis de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de bases de règim local, i els articles 41.2 del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.
Tenint en compte la regulació de les competències pròpies que la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de bases de règim local i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim local de les Illes Balears assigna els municipis de més de 20.000 habitants, i les competències que l'Ajuntament de Manacor exerceix en qualitat de competència distinta de la pròpia i delegada « impròpia»,
RESOLC
PRIMER- Crear i configurar en l'Ajuntament de Manacor, les Àrees de gestió o serveis que a continuació s'especifiquen, amb les competències i mitjans que per cada una es determinen, sota la direcció del batle:
1. Àrea de Batlia
2. Area d'Urbanisme i Habitatge
3, Àrea de Recursos Humans i Turisme
4. Àrea d'Educació i Serveis Socials
5. Àrea de Promoció Cultural i Econòmica
6. Àrea d'Espai Públic, Medi Ambient, Interior i Mobilitat
7. Àrea de Gent Gran, Esports, Acollida i Inclusió
La titularitat de les àrees abans descrites correspon al batle i als tinents de batle que exerceixin les competències que se'ls hi atribueixin mitjançant l'oportú Decret de Batlia de delegació genèrica.
Així mateix, podran ser objecte de delegacions específiques en els regidors que no formin part de la Junta de Govern Local l'atribució de la responsabilitat en la direcció i gestió dels serveis que es determinin mitjançant l'oportú Decret de Batlia de delegació especial.
Les atribucions de cada Àrea són, genèricament, les relatives al sector de l'activitat administrativa pròpia d'aquesta àrea de gestió municipal que la legislació vigent assigna als municipis.
A més d'aquestes atribucions generals, a cada Àrea li correspon a títol indicatiu i no limitatiu, l'exercici de les competències específiques sobre les següents matèries.
La relació de competències específiques assenyalada a cada Àrea podrà ser ampliada i completada mitjançant l'oportú Decret de Batlia de desenvolupament, que també podrà detallar el contingut i la forma de l'exercici d'aquestes atribucions.
1. Competències específiques de l'Àrea de Batlia
- Protocol
- Relacions institucionals
- Arxiu
- Memòria democràtica
- Informació i atenció al ciutadà
- Responsabilitat patrimonial
- Assessoria jurídica
- Noves tecnologies. Administració electrònica
- Portal de transparència
- Protecció de dades
- Informàtica
- Comunicació
1.1 Departaments
- Batlia
- Secretaria General
- Assessoria Jurídica
- Informàtica
Tot i l'adscripció directa dels departaments de Secretaria i Assessoria Jurídica a l'Àrea de Batlia, les funcions dels esmentats departaments s'estenen també a tota la resta d'àrees de gestió municipal atesa la naturalesa transversal de les funcions que duen a terme ambdós departaments municipals.
Sense perjudici del règim d'adscripció descrita, correspon a l'Àrea de Batlia, la coordinació de les diferents àrees de govern municipal.
2. Competències específiques de l'Àrea d'Urbanisme i Habitatge
- Disciplina urbanística
- Llicències urbanístiques
- Accés els nuclis de població
- Promoció i gestió de l'habitatge de protecció pública amb criteris de sostenibilitat financera
- Planificació urbanística
- Gestió urbanística
- Projectes integrats
- Conservació i rehabilitació de l'edificació (no pública)
- Contractació d'obres (amb projecte)
- Festes
2.1 Departaments:
- Urbanisme
- Festes
3. Competències específiques de l'Àrea de Recursos Humans i Turisme
- Gestió i impuls de tota l'activitat relacionada amb el personal municipal
- Atenció i promoció dels interessos turístics de tots els nuclis del municipi
- Promoció del turisme interior
- Oficines turístiques
- Gestió i promoció turística
- Impuls d'accions de conscienciació i informació sobre els impactes del turisme i la necessitat de preservar l'entorn natural i social
- Coordinació de les actuacions relacionades amb les places de lloguer turístic, especialment en sòl rústic, incloent-hi la gestió de les seves externalitats (residus, mobilitat, convivència veïnal, etc.)
- Suport i control en matèria d'informació i difusió turística relativa a l'oferta de lloguer vacacional
- Foment de la conciliació entre activitat turística i els residents
- Foment del respecte i l'ús responsable de les platges i espais naturals del municipi per part dels visitants, mitjançant campanyes de sensibilització ambiental
3.1 Departaments
- Recursos Humans
- Turisme
4. Competències específiques de l'Àrea d'Educació i Serveis Socials
- Educació en general
- Conservatori i Escola de Música
- Serveis Socials comunitaris bàsics
- Avaluació i informació de situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació de risc d'exclusió social
- Centres de dia
- Polítiques Igualtat
- Servei municipal atenció víctimes de violència masclista
- Joventut
- Relació i cooperació amb organismes i entitats en ordre al foment i la dinamització de la joventut
- Serveis Socials. Projecte Patis Oberts
- Serveis Socials. Infància i família
- Serveis Socials. Acollida
- Serveis Socials. Inclusió
- Serveis Socials. Dependència
4.1 Departaments
- Serveis Socials
- Educació
5. Competències específiques de l'Àrea de Promoció Cultural i Econòmica
- Sanitat i Consum
- Fires
- Plaça d'abastament
- Escorxador
- Mercats
- Comerç
- Biblioteques
- Patrimoni
- Protecció i gestió del patrimoni històric
- Cultura en general
- Museus
- Teatre i Auditori
- Promocions culturals
- Banda de música
- Equipaments culturals
- Política lingüística
- Gestió de l'activitat econòmica i financera municipal
- Gestió del padró municipal d'habitants. Població
- Cadastre
- Contractació. Autoritzacions i concessions demanials i adquisició de bens immobles
- Participació ciutadana
- Associacionisme
- Voluntariat
- Registre d'Entitats ciutadanes
- Relació i cooperació amb organismes i entitats en ordre a la dinamització veïnal, social i cultural
- Foment, disseny i promoció de l'empresa i de la industria
- Foment de l'ocupació
- Gestió tributària
- Desenvolupament Local
- Sancions
5.1 Departaments i organismes autònoms:
- Departaments:
- Cultura
- Comerç
- Intervenció
- Tresoreria
- Contractació
- Sancions
- Població
- Organismes autònoms:
- Institució Pública Antoni M. Alcover
- Institut Públic del Teatre Municipal de Manacor
- Escola Municipal de Mallorquí
Tot i l'adscripció directa dels departaments d'Intervenció, Tresoreria, les funcions dels esmentats departaments s'estenen també a tota la resta d'àrees de gestió municipal atesa la naturalesa transversal de les funcions que duen a terme ambdós departaments municipals.
6. Competències específiques de l'Àrea d'Espai Públic, Medi Ambient, Interior i Mobilitat
- Edificis i pla d'usos de les escoles rurals
- Neteja d'edificis
- Energies renovables i optimització d'energia
- Cementeri i policia sanitària mortuòria
- Manteniment d'escoles i escoletes infantils
- Conservació i rehabilitació de l'edificació
- Enllumenat públic
- Llicències de publicitat dinàmica i estàtica
- Paviment de vies urbanes
- Ocupació de via pública
- Manteniment de vies públiques, places, camins i edificis municipals
- Serveis generals. Brigada municipal
- Control i seguiment de la gestió i tractament de residus
- Neteja viària
- Promoció i seguiment de la gestió del medi ambient
- Control del manteniment de les zones enjardinades
- Depuradores
- Medi ambient urbà:parcs i jardins públics
- Subministrament d'aigua potable a domicili i evacuació i tractament d'aigües residuals
- Vigilància de les activitats i usos que es duen a terme a les platges
- Gestió de l'explotació dels serveis de temporada a les platges
- Horts Urbans
- Agricultura
- Animals de companyia i cans perillosos
- Prefectura superior de la Policia Local
- Seguretat Ciutadana
- Expedients sancionadors per infraccions en matèria de la Llei 4/15 orgànica de protecció de seguretat ciutadana i ordenança municipal del consum indegut de begudes alcohòliques a la via pública
- Protecció Civil
- Concessió o denegació de permisos de circulació per a vehicles especials en règim de transport especial
- Concessió o denegació de llicències per a la tinença i ús d'armes d'acord amb la legislació específica vigent
- Regulació i ordenació del tràfic i de l'estacionament de vehicles en vies urbanes
- Mobilitat
- Gestió dels aparcaments
- Transport públic: taxis
- Llicències d'activitat
- Benestar animal
6.1 Departaments, i empreses adscrites:
- Departaments:
- Serveis Generals
- Cementeri
- Medi Ambient
- Policia Local
- Activitats
- Empreses adscrites:
- Empresa de Serveis Municipal (SAM)
7. Competències específiques de l'Area de Gent Gran, Esports, Acollida i Inclusió
- Gent Gran
- Foment i promoció de l'esport
- Instal·lacions esportives
- Relació i cooperació amb organismes i entitats en ordre a la pràctica i foment de l'activitat esportiva
7.1 Departaments i organismes autònoms:
- Departaments:
- Esports
- Organismes autònoms:
- Patronat Municipal d'Esports de Manacor
SEGON. Els decrets de delegació corresponents establiran les competències generals que han de desenvolupar els titulars responsables de les àrees i serveis delegats en l'exercici de les atribucions que tenen conferides.
TERCER. En caràcter general els departaments adscrits a les àrees que componen l'estructura administrativa de l'Ajuntament de Manacor desenvoluparan la seva activitat sota el principi de cooperació interdepartamental amb l'objectiu de procurar l'eficiència dels serveis municipals que correspon prestar dintre l'estructura organitzativa general de la corporació i dels seus organismes dependents.
QUART. El present decret entrarà en vigor el dia de la seva signatura, sense perjudici de la seva preceptiva publicació en el BOIB conformement amb el disposat a l'article 44.2 del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.
CINQUÈ. Difondre el contingut d'aquesta resolució, de conformitat amb el principi de transparència, mitjançant la seva publicació actualitzada i permanent a la seu electrònica municipal, en compliment d'allò que disposen els articles 5 i ss de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació i bon govern.
Resolució que es publica de conformitat amb el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.
Contra la present Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar alternativament recurs de reposició potestatiu davant la Batlia d'aquest Ajuntament, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació del present anunci, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques; o bé interposar directament recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa. Si s'opta per interposar el recurs de reposició potestatiu, no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que aquest sigui resolt expressament o s'hagi produït la seva desestimació per silenci administratiu. Tot això sense perjudici que pugui interposar qualsevol altre recurs que consideri més convenient al seu dret.
Manacor, a la data de la signatura electrònica (19 de maig de 2025)
El batle Miquel Oliver Gomila