Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 340805
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 17 de març de 2025 i del Consell Rector de l'Agència de Reserva de Biosfera en sessió de caràcter ordinari de 24 de març de 2025, relatiu a l’aprovació de la convocatòria i les bases que regeixen la concessió d’ajuts del Consell Insular de Menorca per a accions de voluntariat (exp.0908-2025-000001)
Versió PDF
El Pla estratègic de subvencions del Consell Insular de Menorca del 2025, publicat en el BOIB núm. 161 de 12 de desembre de 2024, preveu la convocatòria d'ajuts per a activitats de voluntariat per a l'any 2025 amb un pressupost de 75.000 € a càrrec de la partida 17200 4890100.
El Consell Insular de Menorca, a través de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera, vol ajudar a complir un dels objectius específics del Pla d'Acció Menorca Reserva de Biosfera (2018-2025), donant suport a les entitats que treballen amb accions de voluntariat compromeses amb la sostenibilitat de l'illa.
Per tal de donar suport econòmic a les entitats que realitzen accions de voluntariat és necessària l'aprovació de les bases que regeixen la següent convocatòria.
L'objecte de la convocatòria és expressament que ha de contribuir a millorar la implicació ciutadana en la gestió del territori, reforçar el teixit associatiu de la reserva de biosfera, i amb els efectes previstos de:
a) Millora en la conservació del patrimoni natural i cultural de la reserva de biosfera.
b) Millora del sector primari.
c) Augment del nombre de ciutadans conscienciats amb la preservació del territori.
Amb aquestes ajudes el que es vol fomentar no és l'activitat econòmica principal de les entitats que opten als ajuts, sinó reconèixer i compensar els beneficis que generen a tota la societat i la seva contribució a la sostenibilitat de la reserva de biosfera.
Per tant, si això és així, s'ha de considerar l'ajuda com a no d'Estat, perquè no compleix cap dels criteris establerts en l'article 107 del Tractat de la Unió Europea quant a alteració de la competitivitat de les empreses i la competència del mercat interior i no s'ha de complir amb els requisits que estableixen les normatives europees per a aquests tipus d'ajuts, sense perjudici que s'hagi de complir amb la resta de normativa de subvencions que sigui aplicable.
De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i d'acord amb la Llei 11/2019, de voluntariat de les Illes Balears, i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació i de la presidència de l'Agència de Reserva de Biosfera;
S'adopta l'acord següent:
Primer. El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyor Vilafranca Florit, senyora Reynés Calvache, senyor Gornés Hachero, senyora Torrent Pallicer, senyora Taltavull Fernández, senyor Pons Torres i senyor Delgado Díaz) i en votació ordinària, aprova les bases que regeixen la concessió d'ajudes per a accions de voluntariat dirigides a les entitats de voluntariat que exerceixen la seva activitat a Menorca, que es transcriuen en annex.
Segon. El Consell Rector de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera, amb la votació ordinària dels vuit membres assistents amb dret a vot (senyor Vilafranca Florit, senyora Reynés Calvache, senyor Gornés Hachero, senyora Torrent Pallicer, senyora Taltavull Fernández, senyor Pons Torres, senyor Delgado Díaz i senyora Tronch Folgado), aprova la convocatòria corresponent a l'any 2025 que ha de regir la concessió d'ajuts per a accions de voluntariat de la reserva de biosfera de Menorca, dirigides a les entitats de voluntariat que exerceixen l'activitat a Menorca, amb les condicions següents:
a) L'Import màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'han d'atendre amb càrrec a la partida 17200 4890100, del Pla de Subvencions 2025, «Ajudes voluntariat», per un valor total de 75.000 €.
b) L'import màxim subvencionable per sol·licitud és de 6.000 €.
c) L'import total de la subvenció que atorgui el Consell Insular de Menorca, de manera aïllada o en concurrència amb altres ajudes o subvencions de qualsevol procedència, no pot superar el 100 % del cost de l'activitat subvencionable i, en el cas que se superés aquest percentatge, l'aportació del Consell Insular s'ajustaria a aquest límit.
d) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquesta convocatòria comença a partir de l'endemà que la convocatòria surti publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba al cap de trenta dies naturals
e) Els beneficiaris resten obligats a justificar les actuacions i les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o ajut econòmic concedit abans del 15 de desembre de 2025.
f) Les funcions d'instrucció d'aquests ajuts les assumeix Miquel Truyol Olives, tècnic del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera del Consell Insular de Menorca.
g) Es crea la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts, que haurà d'examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució, i que estarà formada pels membres següents:
President: el conseller de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, José Simón Gornés Hachero.
President suplent: el director insular de Reserva de Biosfera. David Vidal Seguí.
Vocal 1: el tècnic de medi ambient del CIM Félix de Pablo Pons.
Vocal 2: l'enginyera tècnica industrial del Departament de Medi Ambient del CIM Meritxell Briansó Farell.
Vocal 3: la tècnica de medi ambient del CIM, Juana María Pons Madrid.
Secretària: l'administrativa del Departament de Medi Ambient del CIM Alejandra Gómez Vílchez.
Secretària suplent: l'administrativa del Departament de Medi Ambient del CIM Juana Maria Sintes Orfila.
Tercer. Comunicar els acords anteriors a la Base de Dades Nacional de Subvencions, prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB)
ANNEX BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A ACCIONS DE VOLUNTARIAT
1. Objecte
L'objecte d'aquestes bases és la regulació dels ajuts per a accions de voluntariat que duguin a terme les entitats ciutadanes reconegudes per dur-les terme. Té per finalitat el reconeixement d'iniciatives per a la implementació d'actuacions d'implicació ciutadana en la sostenibilitat de l'illa.
La convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca del 2025 publicat en el BOIB núm. 161 de 12 de desembre de 2024, que indica quant als efectes previstos que la convocatòria té previst la millora quant a la conservació i recuperació de camins, la millora en la conservació del patrimoni natural i cultural de la reserva de biosfera, la millora del sector primari i en definitiva l'augment del nombre de ciutadans conscienciats amb la preservació del territori.
2. Finalitat
Aquesta convocatòria, tal com queda indicat en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca té per finalitat:
Contribuir a millorar la implicació ciutadana en la gestió del territori.
Reforçar el teixit associatiu de la reserva de biosfera.
Contribuir a millorar la comprensió ciutadana respecte als problemes territorials.
3. Finançament i import màxim
L'import màxim i les partides a les quals s'aplicaran les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases seran els que s'estableixin en la convocatòria.
Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.
L'import de les subvencions en cap cas pot ser d'una quantia tal que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.
4. Activitats subvencionables: requisits i condicions
1. Poden ser objecte de subvenció les activitats següents:
2. Les activitats subvencionades han de complir els requisits següents:
Quant a l'objecte de l'acció, qualsevol acció dins qualsevol dels àmbits prevists a l'article 7 de la Llei 11/2019, de voluntariat de les Illes Balears, sempre que impulsin accions de sensibilització i millora mediambiental i cultural de la reserva de biosfera. Es prioritzaran:
Accions que millorin les condicions de les finques del sector primari que contribueixin a millorar els serveis ecosistèmics associats, així com la millora de l'adaptació al canvi climàtic.
Accions que millorin l'accessibilitat i estat de conservació de la xarxa de camins i rutes senderistes.
Accions que millorin l'estat de conservació de l'entorn natural.
Accions que millorin el coneixement del patrimoni natural i el patrimoni cultural.
Accions que contribueixin a la reducció de residus, inclòs el malbaratament alimentari.
Accions que contribueixin a l'accessibilitat universal de la població als espais naturals.
Accions que contribueixin al benestar social de la població.
5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts
Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases, no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.
6. Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser-ne beneficiàries les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que compleixin les condicions següents:
Tenir els requisits per estar degudament constituïts com a entitat de voluntariat en els termes prevists en l'article 4 b i article 14 de la Llei 11/2019, de voluntariat de les Illes Balears. S'haurà d'acreditar a tal efecte que s'ha iniciat el procediment per incloure l'entitat al cens d'entitats de les Illes Balears.
Tenir seu o subseu a l'illa de Menorca.
Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat .
2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.
7. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades de forma electrònica, en el cas de ser només per a persones jurídiques, mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.
2. Documentació que s'ha de presentar amb la sol·licitud:
D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article. 95,1 lletra k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o demanar els documents elaborats per qualsevol administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
A) Documentació administrativa general
a) Còpia del document d'identificació fiscal (NIF/DNI/NIE/CIF), tan sols en el cas que s'oposi a la seva consulta per part del CIM.
b) Si el sol·licitant és persona jurídica, original o còpia acarada de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.
c) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), el model de la qual s'adjunta com a annex 2 d'aquestes bases. Annex 1
d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Annex 1
e) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament. Annex 2
f) En cas de no autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries establert a l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, la persona interessada haurà d'aportar un certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Annex 1
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats a), b) i e), en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts
Memòria explicativa i valorada, que ha d'incloure com a mínim els apartats següents:
a) Antecedents i justificació de les actuacions proposades.
b) Definició dels objectius.
c) Resultats esperats inclòs l'impacte social i l'impacte al medi natural o cultural de l'illa.
d) Accions preparatòries incloses les de formació, executives i d'avaluació posterior o seguiment, on s'inclogui l'aliança amb altres entitats (si escau) i l'origen dels productes que es puguin adquirir (si escau).
e) Localitzacions previstes.
f) Dates previstes.
g) Seguiment i avaluació.
h) Pressupost previst inicialment detallat segons partides subvencionables: materials, inclosos els fungibles, transport, dietes, formació, organització logística.
3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.
b) De forma presencial, només les persones físiques, a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques.
Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà perquè l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
8. Despeses subvencionables. pressupost del projecte i pressupost subvencionable
1. Seran subvencionables:
Les despeses de materials necessaris per dur a terme l'acció, en concret:
Les despeses de transport, inclosa la benzina, fins al lloc en què es dugui a terme l'acció dels voluntaris i organitzadors de l'acte.
Les despeses de manteniment de maquinària que es faci servir en el programa o pla de voluntariat de l'entitat, inclosa la compra de fungibles.
La compra de material no inventariable necessari per realitzar les accions de voluntariat.
Les despeses de manutenció dels voluntaris fins a un màxim de 8 € per participant i jornada
Les despeses de formació del voluntariat o del personal organitzador en matèria de voluntariat.
Les despeses derivades directament de l'acció de voluntariat, com seria el cost de la gestió o tractament de residus generat (inclosa la trituració de restes vegetals).
Les despeses d'organització de l'activitat que dugui a terme personal propi de l'entitat fins a un màxim del 40 % del cost subvencionable de l'acció.
2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.
3. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda.
Quan el beneficiari de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables en què hagi incorregut en les seves operacions comercials hauran d'haver estat abonades en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o, si no, als establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
4. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte:
Les despeses d'amortització.
La despesa de l'assegurança obligatòria.
9. Determinació de l'import de la subvenció
La quantitat màxima subvencionable per sol·licitud serà de 6.000 €.
Cada entitat podrà sol·licitar com a màxim 3 sol·licituds dins la mateixa convocatòria.
L'import màxim subvencionable serà del 100 %.
10. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts
Els criteris objectius i la puntuació que s'ha de tenir en compte es valoraran en cada cas:
1. Accions ajustades a les prioritats establertes a l'apartat 4.2 de les presents bases: 3 punts
2. Impacte de l'acció: es valoraran els continguts establerts a la memòria tenint en compte:
Coherència i organització de l'acció: fins a 2 punts
L'impacte social de l'acció (beneficiaris directes i indirectes de l'acció de voluntariat): fins a 3 punts
L'impacte en el patrimoni natural i en el patrimoni cultural material i immaterial de l'acció: fins a 3 punts
Antecedents de l'acció proposada: fins a 1 punt
3. Aliances amb altres sectors: 6 punts
Si l'acció o part d'aquesta es fa amb aliança amb altres entitats: fins un màxim de 3 punts
Si l'acció implica la compra de producte local en un percentatge superior al 50 % (excepte aigua i refrigeris): fins un màxim de 2 punts (fins a 3 punts, si el producte disposa d'alguna certificació de garantia de sostenibilitat)
4. Accessibilitat: 2 punts
L'adjudicació de les sol·licituds es realitzarà en funció de la puntuació rebuda fins a l'esgotament del crèdit disponible. En cas d'empat quant a sol·licituds que quedin fora de la convocatòria, es prioritzaran les de les entitats que no tenguin cap més sol·licitud aprovada dins la mateixa convocatòria.
11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
- Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
- L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.
- La instrucció correspondrà al tècnic del Departament de Medi Ambient i Agència Reserva de Biosfera que s'assenyali a la convocatòria, que haurà de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
- Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient, o de la comissió avaluadora si n'és obligatòria la constitució, que seleccionaran els beneficiaris mitjançant concurs, tal com estableix l'article 17 del Decret llei 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
- Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o hi manca la documentació exigida, s'ha de requerir al sol·licitant perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, s'entendrà que en desisteix.
- Una vegada examinades les sol·licituds presentades dins el termini establert a la convocatòria per part de l'instructor o per la comissió avaluadora corresponent, i després que aquest o aquesta hagi emès el seu informe, la presidenta de l'Agència Reserva de Biosfera del CIM n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Rector de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera del CIM, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
- Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
- La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
- Si la subvenció implica una despesa plurianual, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima què s'ha d'aplicar a cada exercici.
- El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
- La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes de notificació (art.45.1 b de l'LPACAP).
- La concessió de l'ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d'un conveni de col·laboració amb l'entitat beneficiària, en el qual es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
12. Comissió avaluadora
1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establerta per cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.
2. L'objecte de la comissió avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
3. La comissió avaluadora ha d'estar formada pels membres següents:
President/a: conseller de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
Secretari/ària: un funcionari de l'àrea de gestió administrativa del Departament de Medi Ambient
Vocals: tres tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
4. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
5. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
6. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.
13. Abonament dels ajuts
1. Els ajuts s'abonaran, per norma general, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases.
En la fase de comprovació de la despesa realitzada, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
2. L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular s'efectuarà mitjançant transferència bancària en un termini de 30 dies, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
Les bases poden preveure efectuar pagaments parcials contra la justificació de la realització parcial de l'activitat subvencionada en la forma i amb els requisits que s'estableixin en les mateixes bases.
Excepcionalment, es pot preveure l'avançament de les ajudes en el moment d'inici de l'activitat subvencionada, però en aquest cas s'han d'especificar les condicions i els requisits i determinar l'import màxim de l'avançament.
3. En els supòsits de concessió de bestreta, d'acord amb l'article 37 TRLSIB, els beneficiaris estaran exempts de constituir garantia quan, d'acord amb la legislació vigent, gaudeixin del privilegi d'exempció de constitució de garanties davant els òrgans i jurisdiccionals i en la resta de supòsits prevists a l'article 42 de l'RLGS. S'entén que les entitats sense ànim de lucre de l'àmbit de patrimoni històric amb manca de disponibilitat de tresoreria no hauran de constituir garantia per les seves característiques especials, sempre que quedi suficientment assegurat el compliment de les obligacions imposades. La petició d'exoneració de la constitució de garantia i el motiu s'han d'indicar en l'imprès de sol·licitud de l'ajut.
4. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, del Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social. Respecte a això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 €. (art.11 f TRLGSIB).
5. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
14. Justificació de les despeses
1. Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o ajut econòmic concedit en el termini establert a la convocatòria. Si existissin causes excepcionals que ho impedissin, els beneficiaris les han d'al·legar per escrit i, a la vista d'aquestes causes, l'òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
2. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:
- Compte justificatiu simplificat, previst en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions, integrat per la documentació següent:
- Una memòria breu de les actuacions dutes a terme, amb imatges de l'acció i explicació dels resultats i les possibles desviacions del pressupost.
- El certificat acreditatiu que s'han efectuat les activitats del projecte objecte de la subvenció firmat pel representant de l'entitat.
- Una relació de despeses realitzades numerada i ordenada de factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa a nom del beneficiari que justifiqui totes les despeses corresponents a les activitats i conceptes subvencionables a la resolució. Així mateix el compte justificatiu pot incloure una relació de liquidacions efectuades pel beneficiari relatives a despeses menors i despeses diverses de funcionament sempre que aquests no superin el 10 % del total, la qual cosa no exclou la necessitat de presentar les factures corresponents o altres documents d'idèntic valor probatori que justifiquin aquestes despeses (annex 4).
- S'admetran pagaments en efectiu fins a 300 € sempre que a la factura hi consti: data del cobrament, identificació del declarant del cobrament (nom, DNI i signatura) i segell de l'empresa (facultatiu, aquest, en cas que l'emissor sigui persona física).
- En cas de justificar personal propi de l'entitat per tasques d'organització, nòmina d'aquest i declaració responsable del nombre d'hores destinades al projecte per cada treballador o treballadora que s'hi hagi destinat. Es comptarà com a justificació el percentatge imputat a la nòmina segons les hores declarades.
- S'admetran desviacions entre despeses elegibles previstes inicials del pressupost en un màxim del 30 % entre partides del total concedit a la memòria inicial, sense que en cap cas superi la quantitat adjudicada en la resolució; en aquest cas s'haurà d'adjuntar una memòria justificativa.
3. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
4. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
5. Són despeses subvencionables les efectivament pagades abans que acabi el termini de justificació dels ajuts.
6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
7. Si, un cop transcorregut el termini establert a les bases per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici d'expedient de revocació i reintegrament que correspongui.
15. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris:
a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
b) Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.
c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts. L'incompliment d'aquesta obligació de justificació podrà motivar la incoació d'un procediment sancionador i el responsable arribar a ser sancionat amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions en els termes prevists a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
d) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.
e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
g) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.
h) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades. En aquest sentit, la difusió s'ha de fer a través dels mitjans que siguin adequats d'acord amb la naturalesa del projecte.
i) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
j) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
16. Revocació i reintegrament dels ajuts
1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS, el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable. Són causes d'incompliment, i escaurà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència d'interès de demora, les següents:
a) Absència total de la documentació justificativa o presentació d'aquesta fora de termini.
b) Absència parcial de la documentació necessària per a la justificació o justificació incompleta.
c) Executar les accions subvencionables fora del termini establert.
d) Obtenir la prestació falsejant les condicions requerides o ocultant les que l'haurien impedit.
e) No complir les obligacions imposades amb motiu de la concessió de la prestació.
f) La manca d'adequació amb la finalitat per a la qual la prestació va ser concedida.
g) Resistència, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer d'aquesta institució local.
3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.
4. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantia que excedeixi del pressupost executat esmentat.
5. Si s'haguessin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de la resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.
6. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
7. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
17. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell Executiu en cas de infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
18. Altres disposicions
Recursos administratius
1. Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases dels ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Els acords del Consell Rector de l'Agència de Reserva de Biosfera de Menorca pels quals s'aproven les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els esmentats recursos s'entendran desestimats si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu es pot interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
- Llei 38/2003. de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques
- Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
19. Protecció de dades de caràcter personal
Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques en relació amb el tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD), i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.
ANNEX I: MODEL NORMALITZAT DE SOL·LICITUD
ANNEX II: DECLARACIÓ DE DADES BANCÀRIES
ANNEX III: MODEL DE MEMÒRIA
ANNEX IV: COMPTE JUSTIFICATIU
Maó, en la data de la signatura electrònica: 13 de maig de 2025
Per delegació del president El secretari del Consell Executiu i del Consell Rector Octavi Pons Castejón (DP 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-7-2023)