Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE FERRERIES
Núm. 322301
Proposta de modificació de l'ordenança reguladora de la venda ambulant al terme municipal de Ferreries
Versió PDF
Que el Ple de l'Ajuntament de Ferreries, en sessió Ordinària de data 27/03/2025, va adoptar l'acord següent:
Primer.- APROVAR provisionalment la nova Ordenança no fiscal reguladora de la venda ambulant en el terme municipal de Ferreries amb la redacció adjunta a l'annex de la present proposta.
Segon.- EXPOSAR al públic el present acord mitjançant anunci en el tauler d'edictes municipal durant el termini de trenta dies hàbils, a comptar des del següent al de publicació d'aquest anunci en el BOIB, dins del qual les persones interessades podran examinar l'expedient i presentar les al·legacions que estimin oportunes. Així mateix, estarà a disposició de les persones interessades en la seu electrònica d'aquesta entitat.
Tercer.- CONSIDERAR, en el cas que no es presentessin reclamacions a l'expedient, en el termini anteriorment indicat, que l'Acord és definitiu, en virtut del que estableix l'article 49 de la Llei 7/1985, del 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
Ferreries, signat en la data de la signatura electrònica (5 de maig de 2025)
El batle Pedro Pons Huguet
ORDENANÇA REGULADORA DE LA VENDA AMBULANT AL TERME MUNICIPAL DE FERRERIES
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L'assumpció de competències del Govern de les Illes Balears en matèria d'activitat comercial ha quedat plasmada en l'aprovació de la Llei 14/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, que regula l'activitat comercial a l'àmbit territorial de les Illes Balears.
La llei determina les diferents modalitats de la venda ambulant ha de quedar reflectida en les ordenances municipals que regulen aquesta activitat; en concret, queda determinat en el capítol IV de la Llei 14/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, en l'apartat de venda ambulant o no sedentària, cosa que permet a l'Ajuntament pronunciar-se sobre el model de vendes que considera que ha de completar l'activitat comercial que es desenvolupa en establiments permanents del municipi.
Les persones demandants de venda ambulant i no sedentària estan sotmeses a una sèrie de paràmetres i requisits per tal de garantir una adequada inscripció de qui duu a terme aquesta activitat al municipi.
A més, en aquesta ordenança s'inclou el règim sancionador que correspon per les infraccions comeses contra aquesta.
Capítol I Disposicions generals
Article 1
Objecte
Aquesta ordenança desenvolupa la venda ambulant i no sedentària al terme municipal de Ferreries, d'acord amb el que preveu la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
Article 2
Àmbit d'aplicació
L'objecte d'aquesta ordenança és la regulació administrativa dins l'àmbit del terme municipal de Ferreries de la venda ambulant o no sedentària, ja sigui en mercats periòdics, ubicats a llocs o espais determinats i de periodicitat fixa, així com els mercats ocasionals i la venda a la via pública o la venda a camions botiga, que només podrà fer-se d'acord amb les condicions i terminis que s'estableixen en aquesta ordenança.
Article 3
Definició
Segons l'article 44.1 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, es considera venda ambulant o no sedentària la realitzada fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, en instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent-hi els camions botiga.
En tot cas, aquest tipus de venda únicament es podrà desenvolupar en el termes que preveu el capítol II de la present ordenança.
Les activitats de venda ambulant o no sedentària no perden la seva condició pel fet que es duguin a terme sobre sòl de propietat o titularitat privada.
Article 4
Modalitats de venda ambulant o no sedentària
L'exercici de la venda ambulant o no sedentària es pot dur a terme en alguna de les modalitats següents:
a. Venda a mercats periòdics.
b. Venda a mercats ocasionals.
c. Venda a la via pública.
d. Venda a camions botiga.
Article 5
Elements exclosos
S'exclouen de l'ordenança aquelles vendes que, efectuant-se a la via pública, es duguin a terme en instal·lacions permanents o les que tenguin lloc amb motiu de festes i durant el temps en què durin aquestes, i que requeriran una autorització diferent.
Capítol II Tipus de venda ambulant
Article 6
Venda a mercats periòdics
Es consideren mercats periòdics aquells que es realitzen a llocs o espais predeterminats i que es duen a terme amb periodicitat fixa, durant un període de temps determinat. A Ferreries, actualment n'existeixen tres, sens perjudici que se'n puguin crear de nous.
Els mercats periòdics existents en el moment d'aprovar la present ordenança són els següents:
a) Mercat artesà i agroalimentari
El mercat artesà i agroalimentari, que es realitzarà amb caràcter general els dissabtes matí, es caracteritzarà per la presència de productes, béns de consum i artesania local. No obstant això, les bases reguladores definiran l'horari, el dia de la setmana i les condicions per poder participarhi.
b) Mercat ambulant
El mercat ambulant es realitza amb caràcter general els divendres matí. La tipologia de productes que s'hi pot vendre no està tancada i no és exclusiu a un perfil de venedor o venedora. No obstant això, les bases reguladores definiran l'horari, el dia de la setmana i les condicions per poder participar-hi.
c) Mercat de nit
El mercat de nit es realitza amb caràcter general els divendres vespre durant els mesos d'estiu. La tipologia de productes que s'hi venen són béns de consum i d'artesania local. No obstant això, les bases reguladores definiran l'horari, el dia de la setmana i les condicions per poder participar-hi.
Article 7
Venda a mercats ocasionals
Són mercats ocasionals aquells que s'organitzen de manera eventual o circumstancial per a una activitat puntual.
Les anomenades fires tindran, a tots els efectes, la consideració de mercats ocasionals.
Les bases reguladores definiran l'horari, el dia de la setmana i les condicions per poder participarhi.
Article 8
Venda a la via pública
Es considera venda a la via pública la realitzada fora dels establiments comercials, de forma aïllada, en un lloc fix o itinerant, i fora de mercats periòdics i ocasionals.
Podran realitzar la venda a la via pública en un lloc fix, fora de mercats periòdics i ocasionals, les entitats o organitzacions sense ànim de lucre, que per raons d'interès social necessitin recaptar fons per a la consecució de les seves finalitats. Aquestes activitats de venda queden subjectes als termes específics de l'autorització que rebin a aquest efecte.
Únicament es permet la venda a la via pública amb caràcter itinerant quan per raó de la idiosincràsia de l'activitat es faci necessària la itinerància.
No està permesa la comercialització de béns i productes a la via pública de forma aïllada, en un lloc fix, i fora de mercats periòdics i ocasionals.
Article 9
Venda a camions botiga
La venda ambulant a camions botiga només es podrà dur a terme als mercats ocasionals sempre que el producte que es vengui s'adeqüi a la tipologia del mercat i les bases prevegin la seva incorporació.
També podran participar en aquells esdeveniments que organitzi l'Ajuntament de Ferreries o amb els quals col·labori. En aquest cas, disposaran d'un espai reservat per a la seva activitat.
Capítol III Regulació de la venda ambulant
Article 10
Ubicació
La venda ambulant es podrà exercir a la zona que les bases de cada mercat assenyalin, o en defecte d'això, la que indiqui l'Ajuntament.
Les parades no es podran situar davant accessos a edificis d'ús públic ni davant establiments comercials i industrials de tal manera que impedeixen o dificulten l'accés o entorpeixen la visibilitat dels mostradors comercials. Tampoc es podran muntar davant llocs de difícil accés i circulació, ni bloquejar o entorpir l'ús dels accessos adaptats per a les persones amb mobilitat reduïda i els passos de vianants.
L'Alcaldia, per raons d'interès general, podrà ampliar o reduir en qualsevol moment tant el nombre d'estands de venda com l'extensió dels mercats, així com modificar-ne la ubicació, segons les necessitats de la població o quan així ho requereixin les circumstàncies.
La distribució física en superfícies delimitades s'efectuarà segons les necessitats dels servei, i amb caràcter discrecional, segons les resolucions d'Alcaldia.
Per motius de seguretat i accessibilitat, en cas d'haver-hi espai físic entre paradetes s'haurà de deixar la distància necessària perquè hi puguin circular persones amb mobilitat reduïda. En cas que per raons d'organització del mercat no es pugui garantir aquest espai, no es deixarà espai entre paradetes.
Article 11
Horari
La venda ambulant es podrà exercir durant les hores que assenyalin les bases de cada mercat o, en defecte d'això, les que indiqui l'Ajuntament.
L'Alcaldia, per raons d'interès general, podrà modificar l'horari segons les necessitats de la població o quan així ho requereixin les circumstàncies.
El muntatge de la parada del recinte del mercat s'efectuarà amb antelació suficient a l'hora d'obertura per tal que totes les parades estiguin muntades abans de l'arribada del públic.
En acabar la jornada de venda, es retirarà immediatament la parada i el lloc ocupat haurà de quedar lliure de fems i residus.
Article 12
Vendes autoritzades
Tots els productes poden ser objecte de venda no sedentària en algun dels mercats esmentats en el capítol II, sempre que compleixin la normativa en matèria de protecció de la salut pública, de seguretat alimentària i de seguretat dels consumidors, llevat que ho prohibeixi expressament la normativa vigent.
L'Ajuntament de Ferreries vetllarà pel compliment del que estableix el paràgraf anterior i podrà limitar els tipus de productes objecte de venda en cada cas.
Article 13
Requisits
La venda ambulant només podrà ser exercida en qualsevol de les modalitats per persones físiques majors d'edat o per persones jurídiques amb plena capacitat jurídica i d'obrar, als llocs i emplaçaments que concretament s'assenyalin en les autoritzacions que expressament s'atorguin i en les dates i pel temps que es determini; queda, en conseqüència, prohibida la venda que no s'ajusti a aquestes normes.
Per aconseguir l'autorització per exercir la venda ambulant i no sedentària s'hauran de complir una sèrie de requisits. A aquest efecte s'haurà de presentar, ja sigui presencialment o telemàticament, una instància genèrica adjuntant-hi els documents que es detallen:
1. Sol·licitud formalitzada d'inscripció en el mercat o la fira (en cas d'haver-n'hi).
2. Fotocòpia del DNI/NIE/CIF.
3. Dades de la persona física o jurídica interessada.
4. Estar d'alta a l'IAE i a la resta de censos fiscals que pertoquin.
5. Estar d'alta a la Seguretat Social en el règim que pertoqui.
6. Fotografia del tipus d'articles que es volen vendre.
7. Declaració responsable conforme es reuneixen tots els requisits.
8. Satisfer els tributs i preus públics de caràcter municipal que es preveuen per al mercat o la fira (en cas d'haver-n'hi).
9. Autorització de Sanitat en cas de venda d'aliments.
10. Les entitats o organitzacions sense ànim de lucre o d'interès social únicament hauran de presentar formalitzades la sol·licitud i la declaració responsable.
Article 14
Autoritzacions
Tal com estipula l'article 48.1 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, la venda ambulant només es pot exercir amb l'autorització prèvia dels ajuntaments, els quals han d'establir el procediment de concessió, que ha de respectar el règim de concurrència competitiva i ha de garantir la transparència, la imparcialitat i la publicitat adequades del procés de concessió.
El o la comerciant haurà de sol·licitar una autorització municipal per cada emplaçament concret i per cada modalitat de venda ambulant o no sedentària que vulgui exercir.
La durada de l'autorització per exercir la venda ambulant o no sedentària en mercats periòdics serà de caràcter anual. En el cas dels mercats ocasionals la durada de l'autorització s'extingirà quan aquest acabi.
Dins un mateix mercat ocasional, una mateixa persona només podrà ser titular d'una llicència.
Una vegada concedida la llicència es lliurarà al venedor o venedora ambulant un document acreditatiu de l'autorització. Les persones autoritzades hauran de tenir, en lloc ben visible, el document que les acredita com a autoritzades per l'Ajuntament de Ferreries per a la venda, amb la seva fotografia, l'activitat de la parada i la lletra i número de parcel·la.
Article 15
Extinció de l'autorització
Les autoritzacions s'extingeixen quan es doni algun dels supòsits següents:
a) Renúncia.
b) Revocació.
c) Supressió de la modalitat de comerç de què es tracti.
d) Extinció del termini de la llicència de venda.
Article 16
Renovació de l'autorització
La renovació de l'autorització no és automàtica, s'ha de sol·licitar a instància de la part interessada.
L'Ajuntament de Ferreries ha d'informar les persones titulars d'una autorització vigent de l'inici del procediment per a les noves concessions d'autorització.
Els canvis en els elements fonamentals de l'autorització han de ser motivats.
És fonamental per a la renovació de la llicència estar al corrent dels dèbits municipals per aquest concepte i no incórrer en expedient disciplinari en la matèria.
Article 17
Transmissió de l'autorització
L'autorització no és transmissible. Únicament es podrà transmetre, amb comunicació prèvia a l'Ajuntament competent, en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda de la persona titular de dur a terme l'activitat:
a) A favor del cònjuge o parella de fet, dels ascendents i descendents de primer grau.
b) A favor dels treballadors i treballadores per compte de la persona titular de l'autorització municipal que acreditin una antiguitat mínima d'un any.
La persona substituta ha de continuar l'activitat de venda ambulant durant la resta del període de vigència de l'autorització, sens perjudici de la necessitat de complir els requisits per exercir la venda ambulant i la resta d'obligacions que se'n puguin derivar.
Article 18
Caducitat de les llicències
Es produirà la caducitat de les llicències quan les persones titulars de parades no hagin assistit al mercat de carrer durant un mes consecutiu o sis setmanes alternes al trimestre, sempre que no hagin justificat la falta d'assistència. La caducitat serà apreciada i declarada d'ofici per l'Ajuntament en acabar cada trimestre.
Capítol IV Altres preceptes
Article 19
Preus del lloc de venda
Els preus dels productes oferts s'han de consignar en euros i s'han d'indicar en cadascun dels productes.
Els preus també s'han de detallar en els productes que s'exposen al mostrador, de manera que es puguin llegir des de l'exterior de la parada, sens perjudici del que preveu la legislació aplicable en matèria de protecció dels consumidors.
No es poden oferir ni realitzar vendes al públic amb pèrdues. Es considera que hi ha venda amb pèrdua quan el preu aplicat a un producte és inferior al d'adquisició segons la factura.
En cadascun dels articles que es disposin per a la venda amb reducció de preu hi ha de constar amb claredat el preu anterior juntament amb el preu reduït, llevat que es tracti d'articles posats a la venda per primera vegada.
La publicitat de les vendes promocionals ha d'anar acompanyada d'informació suficient i clara sobre les seves condicions i característiques, el preu habitual i reduït o el percentatge de descompte sobre el preu habitual, els productes que inclou i el període de vigència de la promoció, i assenyalar de manera clara i visible la data de començament i de finalització.
Article 20
Venda de productes no autoritzats
L'exercici de qualsevol tipus de venda en la qual el venedor o venedora no justifiqui l'autorització se sancionarà amb la confiscació immediata de la mercaderia. En el termini de vint-i-quatre hores, el venedor o venedora haurà de presentar els documents que acreditin que està en possessió de la llicència municipal i el bitllet o factura que empari la procedència dels articles que ven. Si demostra documentalment, dintre de les vint-i-quatre hores, que té autorització per exercir l'activitat i que disposa de les factures que emparen la procedència legal, se li tornarà la mercaderia intervinguda considerant la falta com a lleu.
Si passades les vint-i-quatre hores el venedor o venedora no presenta la justificació municipal esmentada i els documents d'origen de la mercaderia, es fixarà la destinació d'aquesta, que en el cas de les mercaderies fungibles amb risc greu de deteriorament seran els centres benèfics i municipals de caràcter social. Les mercaderies restants quedaran dipositades fins que s'acrediti la possessió de la llicència i/o autorització i la seva procedència legal, cosa que s'haurà de fer en el termini màxim de 15 dies.
Si ho fa, se li tornarà la mercaderia, sens perjudici de la sanció que se li pugui imposar per la infracció comesa o bé se'n donarà compte a l'autoritat judicial. Esgotat el termini abans indicat sense la compareixença del venedor o venedora, es tindrà per abandonada la mercaderia i l'Ajuntament resoldrà sobre la seva alienació o destinació.
Capítol V Règim sancionador
Article 20
Infraccions
Sens perjudici d'altre tipus de responsabilitats d'altres característiques que es puguin derivar, constitueixen infraccions administratives en matèria de comerç interior les accions i omissions tipificades a la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus, i estan regulades a la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
Article 21
Sancions lleus
Es consideren infraccions lleus, que seran sancionades amb advertiment o multa per un import mínim de 150 euros fins a 1.500 euros, les següents:
a. La no exhibició de la necessària autorització, homologació o comunicació en la forma legal o reglamentària establerta quan aquesta sigui preceptiva.
b. L'incompliment dels horaris de la venda ambulant o no sedentària quan no constitueixi falta greu o molt greu.
c. L'incompliment del que disposa la Llei 7/1996 en relació amb les ofertes de venda conjunta.
d. L'incompliment de les mides i l'aspecte exterior de la parada.
e. Instal·lar la parada en un lloc no autoritzat.
f. No disposar de full de reclamacions.
g. No dur placa identificativa.
h. No consignar els preus, segons el que estableix l'article 26 de la Llei de comerç 11/2014, de 15 d'octubre.
i. Deixar articles i objectes propis de la venda ambulant al terra.
j. La presència de cans o altres animals a lloure.
k. No complir els requisits, les obligacions i la resta de normes imperatives o prohibitives contingudes en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, en els termes establerts en aquesta i en la normativa reglamentària de desplegament, quan l'incompliment de la norma no constitueixi una infracció greu o molt greu.
l. Qualsevol altre requisit, obligació o norma imperativa que estigui tipificada com a infracció lleu a la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
Article 22
Sancions greus
Es consideren infraccions greus, que seran sancionades amb advertiment o multa per un import mínim de 1.501 euros fins a 30.000 euros, les següents:
a. La negativa o resistència a subministrar dades o a facilitar la informació requerida per les autoritats o els seus agents i els funcionaris de l'Administració en l'exercici de les seves funcions de comprovació, i el subministrament d'informació inexacta o incompleta.
b. Utilitzar equips de megafonia i/o equips de música per atreure clients.
c. Causar algun deteriorament a l paviment, parcel·les, arbres o altres elements ubicats a la via pública que així hagin estat valorats pels serveis tècnics municipals.
d. Exigir preus superiors a aquells que hagin estat objecte de fixació administrativa.
e. Fer vendes amb pèrdues, segons el que estableix la Llei 7/1996.
f. La falta de veracitat en els anuncis de pràctiques promocionals qualificant indegudament les vendes o les ofertes corresponents.
g. No fer figurar en cadascun dels articles objecte d'una venda promocional el preu habitual i el reduït o el percentatge de descompte, quan sigui preceptiu.
h. No acompanyar l'anunci d'una venda promocional de tota la informació prevista en l'article 30 de la Llei 14/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
i. Utilitzar les activitats de promoció de vendes condicionades a l'existència d'una reducció percentual mínima o màxima.
j. Limitar el nombre d'unitats de producte o productes promocionats que pugui adquirir cada comprador/a o aplicar preus majors o descomptes menors a mesura que més gran sigui la quantitat adquirida.
k. Establir criteris discriminatoris de preferència entre els compradors quan l'oferta dels articles promocionats no sigui suficient per satisfer tota la demanda.
l. Incomplir l'obligació de delimitar clarament i anunciar visiblement els articles promocionats de la resta d'articles i promocions que puguin concórrer a l'establiment.
m. Incomplir el que estableix l'article 33 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears sobre la disposició d'existències en les vendes en promoció.
n. Vendre com a productes en promoció articles deteriorats o d'una qualitat inferior a la dels mateixos productes que hagin de ser objecte d'una futura oferta ordinària a preu normal.
o. Anunciar o realitzar operacions de venda en liquidació amb incompliment dels requisits establerts sobre aquest tema.
p. Oferir com a rebaixats articles defectuosos o adquirits expressament amb aquesta finalitat.
q. No identificar i diferenciar els articles rebaixats de la resta, en el cas que les ofertes en rebaixes no afectin la totalitat dels productes comercialitzats.
r. No fer figurar de manera clara el preu habitual i el reduït o el percentatge de descompte en la venda en rebaixes.
s. Vendre articles o productes sota la denominació de saldos quan aquests no s'ajustin al que estableix la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
t. No separar ni diferenciar clarament la venda d'articles excedents de producció o de temporada que no tenguin la condició de saldos de la resta d'articles.
u. Exercir la venda ambulant sense l'autorització preceptiva o sense ajustar-s'hi.
v. L'incompliment dels terminis de garantia i serveis postvenda, així com de la custòdia dels articles.
w. L'incompliment del requeriment sobre el cessament de l'activitat infractora.
x. La reincidència en infraccions lleus segons el que disposa la present ordenança.
y. Qualsevol altre requisit, obligació o norma imperativa que estigui tipificada com a infracció greu a la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
Article 23
Sancions molt greus
Es consideren infraccions molt greus, que seran sancionades amb advertiment o multa per un import mínim de 30.001 euros fins a 300.000 euros, les següents:
a. L'alteració de l'ordre públic al mercat.
b. La venda de productes alimentaris en els mercats en què estigui prohibit.
c. La resistència, coacció o amenaça al personal municipal, corporatiu o al públic en el compliment de les seves funcions.
d. La negativa o la resistència a subministrar dades o a facilitar la informació requerida per les autoritats o els seus agents en l'exercici de les seves funcions d'inspecció, quan s'efectuï acompanyada de violència física o verbal o de qualsevol altra forma de pressió.
e. Les que, havent-se qualificat com a greus, hagin suposat una facturació superior a 300.000 euros.
f. La reincidència en infraccions greus segons el que disposa la present ordenança.
g. Qualsevol altre requisit, obligació o norma imperativa que estigui tipificada com a infracció molt greu a la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears. La reincidència d'infraccions molt greus suposarà la pèrdua de l'autorització municipal.
Article 24
Prescripció d'infraccions
Les infraccions regulades en aquesta ordenança prescriuen als tres anys, les qualificades de molt greus; als dos anys, les qualificades de greus, i als sis mesos, les qualificades de lleus.
Capítol VI Disposicions
Disposició derogatòria única
Amb l'entrada en vigor d'aquesta ordenança queda derogada tota la normativa municipal aprovada anteriorment que es contradigui amb el que es regula en aquesta.
Disposició addicional única
En tot el que no estigui regulat en aquesta ordenança i suposi un incompliment de la normativa actual i una infracció de la disciplina de mercat, s'aplicarà el que disposa la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears o la normativa sectorial que resulti d'aplicació.
Disposició final
Aquesta ordenança entrarà en vigor una vegada es publiqui íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorri el termini de quinze dies que fixa l'article 70.2 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en relació amb l'article 65.2 d'aquesta. Serà vigent fins que es modifiqui o derogui expressament."