Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 321201
Resolució del director general d’Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors per la qual es convoca la prova prèvia a la prova específica d’accés als ensenyaments artístics superiors per al curs 2025-2026 per als aspirants que no compleixen els requisits acadèmics

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. D'acord amb el que disposen, en matèria d'ensenyament, l'article 27 i el punt 30è de l'article 149.1 de la Constitució espanyola i l'article 36 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió i en tots els nivells i graus, modalitats i especialitats.

2. De conformitat amb el que disposa el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la redacció que li dona el Decret 5/2024, de 29 de maig; la direcció general competent en matèria d'ordenació dels ensenyaments artístics superiors és la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.

3. L'article 58 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), d'acord amb la redacció establerta per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), concreta que els ensenyaments artístics superiors es regulen per la Llei 1/2024, de 7 de juny, per la qual es regulen els ensenyaments artístics superiors i s'estableix l'organització i equivalències dels ensenyaments artístics professionals i, també, per la normativa de desenvolupament reglamentari i pels preceptes de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig que hi siguin d'aplicació.

4. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, al capítol VII, estructura les característiques de tots els ensenyaments de règim especial i al capítol VIII, articles 38 i 39, les característiques, objectius i estructura dels ensenyaments artístics superiors.

5. La Llei 1/2024, de 7 de juny, per la qual es regulen els ensenyaments artístics superiors i s'estableix l'organització i equivalències dels ensenyaments artístics professionals (LEA), regula els ensenyaments artístics superiors, els centres, el professorat i els drets i deures dels estudiants d'aquests estudis.

6. Aquesta Llei estableix que per accedir als estudis de grau en ensenyaments artístics superiors s'han de complir simultàniament els requisits que preveuen les lletres a) i b) de l'article 7. En concret, d'acord amb la lletra a), els interessats han d'estar en possessió del títol de Batxiller, o d'un títol d'ensenyaments artístics superiors, títol universitari o títol de tècnic superior, o d'un títol declarat equivalent o homologat a aquests títols, o haver superat la prova d'accés a la universitat per a majors de vint-i-cinc anys; i d'acord amb la lletra b), cal que hagin superat una prova específica d'accés a la disciplina corresponent en la qual s'haurà de demostrar que es tenen els coneixements, capacitats, habilitats i aptituds necessàries per cursar amb aprofitament els ensenyaments.

7. Per la seva banda, l'apartat vuitè de la disposició final segona d'aquesta Llei, suprimeix l'apartat 5 de l'article 69 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, que establia que els majors de divuit anys d'edat podien accedir directament als ensenyaments artístics superiors mitjançant la superació d'una prova específica, regulada i organitzada per les administracions educatives, per acreditar que l'aspirant posseeix els coneixements, habilitats i aptituds necessaris per cursar amb aprofitament els corresponents ensenyaments, i que també establia l'edat mínima d'accés als estudis superiors de música o dansa en setze anys.

8. D'altra banda, l'article 7.3 de la Llei 1/2024, de 7 de juny, estableix: «El Govern, prèvia consulta a les comunitats autònomes i al Consell Superior d'Ensenyaments Artístics, determinarà les circumstàncies en què, de manera excepcional, podran accedir a determinats estudis de grau en ensenyaments artístics superiors els qui manifestin una competència o precocitat extraordinària en la disciplina artística corresponent, encara que no compleixin els requisits a què es refereix l'apartat 1.a). En tot cas, els qui accedeixin d'aquesta manera hauran de superar, a més de la prova específica a què es refereix l'apartat 1.b), una prova que acrediti que la persona aspirant ha assolit el desenvolupament de les competències clau previst en finalitzar el batxillerat conforme al previst en el capítol IV del títol I de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, i en la normativa de desenvolupament corresponent. Les administracions educatives competents, en l'exercici de les seves competències, seran les responsables de regular i organitzar aquesta prova».

9. Finalment, la disposició transitòria cinquena d'aquesta Llei estableix el següent: «En les matèries per a la regulació de les quals aquesta llei remet a ulteriors disposicions reglamentàries, i mentre aquestes no siguin dictades, seran d'aplicació, en cada cas, les normes d'aquest rang que ho venien sent a la data d'entrada en vigor d'aquesta llei, sempre que no s'oposin al disposat en ella».

10. Per tant, l'accés sense requisits acadèmics per als majors de divuit anys d'edat previst a l'article 69.5 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, no és d'aplicació, en oposar-se al que estableix l'article 7.1.a) de la Llei 1/2024, de 7 de juny; tot i que sí que resultaria d'aplicació per als aspirants menors de divuit anys d'edat per a l'accés als ensenyaments artístics superiors, ja que aquests sí que estarien recollits a l'article 7.3 de l'esmentada Llei 1/2024, de 7 de juny, si demostren una «precocitat en la disciplina artística corresponent, encara que no compleixin els requisits a què es refereix l'apartat 1.a)».

Fonaments de dret

1. Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

2. Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

3. Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

4. Llei 1/2024, de 7 de juny, per la qual es regulen els ensenyaments artístics superiors i s'estableix l'organització i equivalències dels ensenyaments artístics professionals.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar l'annex 1 relatiu a les instruccions de la prova prèvia a la prova específica d'accés als ensenyaments artístics superiors per al curs 2025-2026 per als aspirants que no compleixen amb els requisits acadèmics.

2. Aprovar l'annex 2 relatiu a la sol·licitud d'inscripció a la prova prèvia a la prova específica d'accés als ensenyaments artístics superiors per al curs 2025-2026 per als aspirants que no compleixen amb els requisits acadèmics.

3. Disposar que aquesta Resolució es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i tengui efectes des de l'endemà de publicar-s'hi.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de la data en què es publiqui, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

(Palma, en data de signatura electrònica: 9 de maig de 2025)

El director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors Sebastián Massanet Massanet

 

ANNEX 1 Instruccions de la prova prèvia a la prova específica d'accés als ensenyaments artístics superiors per al curs 2025-2026 per als aspirants que no compleixen amb els requisits acadèmics

Primer

Objecte i finalitat de la convocatòria

1. Aquestes instruccions tenen per objecte concretar la prova prèvia a la prova específica d'accés als ensenyaments artístics superiors per al curs 2025-2026 per als aspirants que no compleixen amb els requisits acadèmics.

2. La finalitat d'aquesta convocatòria és permetre que les persones que no compleixen amb els requisits acadèmics d'accés als ensenyaments artístics superiors establerts a l'article 7.1.a) de la Llei 1/2024, de 7 de juny, per la qual  es regulen els ensenyaments artístics superiors i s'estableix l'organització i equivalències dels ensenyaments artístics professionals (BOE núm. 139, de 8 de juny), tinguin la possibilitat d'accedir a aquests ensenyaments, sempre i quan superin també la prova prevista a l'article 7.1.b).

Segon

Requisits per a la inscripció

Es poden inscriure a la prova les persones que compleixen els requisits següents:

1. Ser menor de divuit anys.

2. No disposar de cap de les titulacions acadèmiques que figuren a l'article 7.1.a) de la Llei 1/2024, de 7 de juny, per la qual es regulen els ensenyaments artístics superiors i s'estableix l'organització i equivalències dels ensenyaments artístics professionals (LEA).

3. Estar en possessió d'un títol d'ensenyaments artístics professionals directament relacionat amb els ensenyaments artístics superiors als quals vol accedir o estar matriculat en el darrer curs dels ensenyaments artístics professionals directament relacionats.

 

Tercer

Sol·licitud i termini d'inscripció a la prova

1. Les persones interessades poden presentar la seva sol·licitud de forma electrònica mitjançant un tràmit telemàtic habilitat a tal efecte fent servir la identificació i firma electrònica. En aquest tràmit s'ha d'adjuntar la documentació detallada als punts cinquè i vuitè d'aquest annex.

El tràmit telemàtic estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Alternativament, els interessats que no disposen de mitjans electrònics poden presentar la seva sol·licitud de forma presencial a qualsevol Registre oficial. En aquest supòsit han d'adreçar la sol·licitud a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors amb tota la documentació adjunta.

2. El termini per presentar la sol·licitud per als aspirants que es volen presentar a la convocatòria ordinària i/o a la convocatòria extraordinària de la prova específica és de cinc dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Quart

Dates i centres de realització de la prova

1. Per als aspirants que es volen presentar a la convocatòria ordinària de la prova específica, la prova es durà a terme els dies 3 i 4 de juny de 2025 en els centres següents:

  • CEPA La Balanguera (Palma)
  • CEPA Es Pla (Vilafranca de Bonany)
  • CEPA Sant Antoni (Sant Antoni de Portmany)
  • CEPA Joan Mir i Mir (Maó)

2. Per als aspirants que es volen presentar a la convocatòria extraordinària de la prova específica, la prova es durà a terme els dies 17 i 18 de juny de 2025 en els centres següents:

  • CEPA Son Canals (Palma)
  • CEPA Francesc de Borja Moll (Inca)
  • CEPA Pilar Benejam (Ciutadella)
  • CEPA Pitiüses (Eivissa)

3. Les proves s'han de fer en dos dies. L'ordre d'execució és sempre el mateix:

a) Primer dia:

  • Matemàtiques: de 9 a 10 h
  • Castellà: de 10 a 11.30 h

b) Segon dia:

  • Català: de 9 a 10.30 h
  • Anglès: de 10.30 a 12 h
 

Cinquè

Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

Per tramitar la sol·licitud s'ha de presentar la documentació següent:

1. La sol·licitud degudament emplenada i signada per la persona sol·licitant. El model de sol·licitud s'obté a través del tràmit telemàtic i a l'annex 2 d'aquesta Resolució.

2. Còpia d'un títol d'ensenyaments artístics professionals directament relacionat amb els ensenyaments artístics superiors als quals vol accedir o estar matriculat en el darrer curs dels ensenyaments artístics professionals directament relacionats.

3. En cas que se sol·liciti l'exempció d'alguna de les parts de la prova, documentació acreditativa que justifiqui l'exempció, així com es detalla a l'apartat vuitè d'aquest annex.

 

Sisè

Admissió a la prova

1. La Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors comprovarà, amb la documentació rebuda, que les persones que sol·liciten fer la prova compleixen els requisits establerts en el punt segon d'aquest annex.

2. Superat el termini de presentació de sol·licituds d'inscripció, es publicarà la llista provisional de persones admeses i excloses a la seu electrònica i a la pàgina web oficial dels Ensenyaments Artístics Superiors (https://www.caib.es/sites/eas/ca/). Els aspirants disposaran de dos dies hàbils per presentar les al·legacions pertinents a través d'un tràmit habilitat a la seu electrònica.

3. Les reclamacions contra la llista provisional s'han de presentar durant els dos dies hàbils després de la publicació a través d'un tràmit habilitat a la seu electrònica.

4. Passat el període de reclamacions, es publicarà la llista definitiva de persones admeses i excloses a la seu electrònica i a la pàgina web oficial dels Ensenyaments Artístics Superiors (https://www.caib.es/sites/eas/ca/).

Setè

Estructura de la prova

1. El dia de la prova, la persona interessada ha de dur la documentació que n'acrediti la identitat.

2. La prova correspon amb les competències clau del nivell III —equivalent al nivell de Batxillerat— i s'estructura de la manera següent:

a) La prova d'Anglès, que es divideix en quatre parts: listening, reading, writing i speaking.

b) Les proves de Català i de Castellà, que es divideixen en quatre parts: comprensió oral, comprensió escrita, expressió oral i expressió escrita.

c) La prova de Matemàtiques, en què es plantegen cinc problemes.

 

Vuitè

Exempció de fer la prova

Per a cada competència clau, les persones poden acreditar que tenen titulacions o certificacions oficials que justifiquen els coneixements corresponents i que els poden eximir de fer la prova o proves corresponents. Així, per a cada competència clau concreta, les exempcions de realitzar la prova corresponent són:

a) Català:

- Tenir aprovada l'assignatura de Llengua Catalana i Literatura de 2n de Batxillerat.

- Tenir el certificat de coneixements de llengua catalana de nivell C1 expedit per la Direcció General de Política Lingüística o un certificat reconegut d'equivalència directa.

- Tenir una resolució d'homologació amb el certificat de coneixements de llengua catalana de nivell C1 emesa per una administració competent.

b) Castellà:

- Tenir aprovada l'assignatura de Llengua Castellana i Literatura de 2n de Batxillerat.

- Tenir el certificat de coneixements de llengua castellana de nivell C1 expedit per una escola oficial d'idiomes o un altre organisme oficial.

c) Matemàtiques:

- Tenir aprovada l'assignatura de Matemàtiques II o Matemàtiques Aplicades a la Ciències Socials de 2n de Batxillerat.

- Haver superat amb avaluació positiva una acció formativa corresponent a l'especialitat Competència Matemàtica de nivell 3 del Catàleg d'Especialitats Formatives del Servei Públic d'Ocupació Estatal.

d) Anglès:

- Tenir aprovada l'assignatura de primera llengua estrangera de 2n de Batxillerat.

- Tenir el certificat de coneixements de llengua estrangera de nivell B1 expedit per una escola oficial d'idiomes o una altra entitat certificadora reconeguda en l'Estat espanyol o internacionalment.

 

Novè

Certificació de la superació de la prova

1. Un cop fetes les proves, el centre examinador publicarà la llista provisional de qualificacions. L'aspirant té dret a reclamar conforme ho estableixi el centre.

2. Una vegada publicada la llista definitiva de qualificacions, la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors ha d'emetre el certificat que acredita la superació d'aquesta prova per a tots els examinands que hagin aconseguit la qualificació d'APTE.

Desè

Efectes de la superació de la prova

1. La superació d'aquesta prova té validesa únicament per participar en la prova específica d'accés als ensenyaments artístics superiors per als aspirants sense requisits acadèmics prevista a l'article 7.3 de la Llei 1/2024 de 7 de juny, per la qual es regulen els ensenyaments artístics superiors i s'estableix l'organització i equivalències dels ensenyaments artístics professionals.

2. La superació d'aquesta prova només té validesa per a l'accés a l'ensenyament artístic superior que s'imparteix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el curs acadèmic 2025-2026 i que està relacionat directament amb l'ensenyament artístic professional que ha cursat la persona que ha superat aquesta prova.

Documents adjunts