Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 317459
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per compensar les despeses de cotització per l’inici d’una activitat per compte pròpia per als anys 2025, 2026 i 2027
Versió PDF
L'article 30.21 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta comunitat autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sense perjudici d'allò que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la Comunitat Autònoma.
Els autònoms i les microempreses són un dels puntals fonamentals de l'activitat empresarial del nostre país i, per tant, de la nostra economia, ja que, a més de la riquesa que ells mateixos són capaços de generar, també tenen el potencial de créixer i contractar treballadors assalariats i, d'aquesta manera, contribuir a la generació d'ocupació.
En aquest sentit, la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació, estableix en l'article 12.4 que l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació s'articula al voltant de set eixos, entre els quals el sisè està dedicat a l'emprenedoria i comprèn les activitats adreçades a fomentar la iniciativa empresarial, el treball autònom i l'economia social; així com les encaminades a la generació d'ocupació, l'activitat empresarial i la dinamització i l'impuls del desenvolupament econòmic local. Per tant, la promoció de l'ocupació autònoma és un dels puntals fonamentals entre les polítiques actives d'ocupació.
La Resolució, de 24 de maig de 2023, de la Secretaria d'Estat d'Ocupació i Economia Social, va publicar l'Acord del Consell de Ministres de 21 de juny de 2022, pel qual es va aprovar l'Estratègia Nacional d'Impuls del Treball Autònom (ENDITA) 2022-2027. Aquesta estableix un full de ruta que s'estén fins a l'any 2027 i que engloba les línies polítiques d'actuació en matèria de treball autònom i que, a més, suposa un impuls renovador per al sector. L'ENDITA pretén, entre altres actuacions, fomentar la creació de projectes empresarials.
La Llei 3/2023 estableix, en l'article 32.3, que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives han de ser gestionats pels serveis públics d'ocupació, que poden desenvolupar els serveis i els programes que considerin necessaris, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret.
La Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treballador autònom, defineix el treball autònom i s'hi preveuen els drets i les obligacions dels treballadors autònoms, el seu nivell de protecció social, les relacions laborals i la política de foment de l'ocupació autònoma.
Amb l'entrada en vigor l'1 de gener de 2023 del Reial decret llei 13/2022, de 26 de juliol, pel qual s'estableix un nou sistema de cotització per als treballadors per compte propi o autònoms i es millora la protecció per cessament d'activitat, durant el període 2023-2025, les persones que causin alta inicial en el Règim d'autònoms —o que no hagin estat en situació d'alta els dos anys immediatament anteriors— poden sol·licitar l'aplicació d'una quota reduïda, que passa a ser de vuitanta euros mensuals, durant els primers dotze mesos naturals complets de l'activitat empresarial, ampliable per dotze mesos més en cas que els rendiments d'aquest període siguin inferiors al salari mínim interprofessional, de conformitat amb la disposició transitòria cinquena del Reial decret esmentat. A partir del 2026, la quantitat de la quota reduïda s'establirà de conformitat amb la Llei de pressuposts generals de l'Estat per a cada exercici.
L'article 2.3 del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol), modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, pel Decret 1/2024, de 4 de gener, pel Decret 4/2024, de 17 de maig, pel Decret 5/2024, de 29 de maig, i pel Decret 2/2025, de 7 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 8 de febrer), atribueix a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, entre d'altres, les competències en matèria de promoció de l'autoocupació i la cultura emprenedora; gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.
A l'any 2024, a causa de la situació econòmica marcada per l'impacte de la persistent crisi d'Ucraïna i l'increment dels preus per la inflació, es va considerar adequat tramitar, des de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, vàries convocatòries de subvencions per al col·lectiu d'autònoms amb la finalitat de subvencionar els dos primers anys de cotització de la quota reduïda de la Seguretat Social.
L'article 31 de la Llei 3/2023 fa referència al manteniment de l'ocupació. Atesa la competència de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç en matèria de promoció de l'autoocupació i la necessitat de fer front a les conseqüències econòmiques i socials derivades del repunt de la inflació, es fa necessària la tramitació d'aquesta convocatòria d'ajuts.
Així doncs, per tal de continuar fomentant el col·lectiu d'autònoms, atès que aquest ajut suposa un impuls per iniciar els projectes empresarials, així com per millorar la protecció per cessament d'activitat, s'ha considerat oportú plantejar una nova convocatòria d'ajuts per als anys 2025, 2026 i 2027 per donar suport a l'ocupació autònoma amb la compensació del primer i segon any de l'import de la quota reduïda de cotització a la Seguretat Social. Aquests ajuts aniran destinats als residents a les Illes Balears que exerceixen la seva activitat empresarial dins el règim especial de treballadors autònoms (d'ara endavant, RETA) o que cotitzen en una mutualitat del col·legi professional corresponent en l'àmbit d'aquesta comunitat autònoma.
Les actuacions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia a través de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquesta convocatòria de subvencions.
Pel que fa al finançament, aquesta convocatòria es finança amb càrrec als pressuposts generals anuals dels anys 2024 (prorrogats per a l'any 2025), 2026 i 2027 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Aquest programa d'ajuts encaixa amb el que disposa l'objectiu de desenvolupament sostenible número 8 «Treball decent i creixement econòmic» de l'Agenda 2030, que té com a fins, entre d'altres, reduir la taxa de desocupació, millorar les condicions laborals, augmentar la productivitat laboral i donar suport al creixement de les petites i mitjanes empreses. Així doncs, no es pot forjar una millora en les condicions de vida de la ciutadania sense abordar el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible i, per això, és necessari promoure una ocupació productiva i en condicions dignes.
En aquest sentit, s'ha dissenyat aquesta convocatòria d'ajuts, per tal de donar resposta a les necessitats de l'ocupació autònoma des del moment de l'inici del seu projecte empresarial d'emprenedoria.
Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, que determina en l'article 3.2 que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Les activitats agrícoles estan sotmeses al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, modificat pel Reglament (UE) núm. 2023/2391 de la Comissió, de 4 d'octubre de 2023, i al Reial decret 1139/2024, d'11 de novembre, pel qual es regulen el límit màxim de les ajudes de minimis en el sector agrícola i pesquer i el procediment per a garantir que no se sobrepassen els topalls nacional i sectorial establerts en la normativa europea, que determina que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 25.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Les activitats per a la transformació i comercialització de productes de la pesca i de l'aqüicultura estan sotmeses al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, modificat pel Reglament (UE) núm. 2023/2391 de la Comissió, de 4 d'octubre de 2023, i al Reial decret 1139/2024, que determina que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 40.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril) en l'objectiu I «Estímul de l'economia balear», línia I.2 «Creació i consolidació d'empreses», 8. «Ajuts per promocionar l'ocupació autònoma mitjançant el finançament de la quota de la Seguretat Social».
L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol) i per l'Ordre 39/2024, d'11 de novembre de 2024, del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm.148, de 12 de novembre), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació (d'ara en endavant, Ordre de bases).
L'article 1.2 de l'Ordre de bases preveu, en l'apartat 28, que pot ser objecte de subvenció la promoció de l'ocupació autònoma.
D'altra banda, l'article 3 de l'Ordre de bases abans esmentada estableix que les convocatòries de subvencions s'han d'aprovar per mitjà d'una resolució del conseller o consellera competent —que actualment, d'acord amb la distribució de competències definida en el Decret 12/2023, és el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia— i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
El procediment de concessió de les ajudes referides en aquesta resolució es tramitarà d'acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (d'ara endavant, TRLS) i la resta de normes que li siguin d'aplicació.
L'article 14.2 del TRLS disposa que, quan la selecció dels possibles beneficiaris hagi de fer-se en règim de concurrència, el procediment s'ha d'iniciar sempre d'ofici, mitjançant una convocatòria. D'altra banda, l'article 15 d'aquest text legal estableix que la resolució s'ha d'aprovar per resolució de l'òrgan competent, com també que s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
L'article 10.2 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, prorrogats per a l'any 2025 d'acord amb l'article 47 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu que s'ha de sol·licitar l'autorització prèvia al Consell de Govern en els expedients de despesa de quantia superior a 1.000.000,00 €.
El Consell de Govern ha atorgat l'autorització prèvia per a aquesta convocatòria mitjançant l'Acord d'11 d'abril de 2025.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per compensar les despeses de cotització per l'inicia d'una activitat per compte pròpia per als anys 2025, 2026 i 2027, en els termes que figuren en l'annex 1 d'aquesta resolució.
2. Comunicar aquesta Resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i disposar que tengui efectes l'endemà de la publicació.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (6 de maig de 2025)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria d'ajuts per compensar les despeses de cotització per l'inici d'una activitat per compte pròpia per als anys 2025, 2026 i 2027
Primer Objecte
Compensar les despeses de les quotes de cotització a la Seguretat Social dels autònoms per inici d'una activitat —o l'import equivalent de les persones treballadores que cotitzen en una mutualitat del col·legi professional corresponent—, sempre que siguin residents i duguin a terme la seva activitat econòmica a les Illes Balears, d'acord amb els imports següents:
Segon Règim jurídic
La convocatòria es regeix per allò que disposen aquesta i l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig); modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de treball i formació; i per l'Ordre 39/2024, d'11 de novembre, del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 148, de 12 de novembre).
En tot el que no estableixen aquesta Resolució ni l'Ordre esmentada s'han d'aplicar el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; les normes bàsiques de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003; i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
La Llei 20/2007 i el Reial decret llei 13/2022, modificat per la disposició final dècima del Reial decret llei 14/2022, d'1 d'agost, de mesures de sostenibilitat econòmica en l'àmbit del transport, en matèria de beques i ajudes a l'estudi, així com de mesures d'estalvi, eficiència energètica i de reducció de la dependència energètica del gas natural.
Tercer Àmbit temporal i actuacions subvencionables
1. Per a l'any 2025:
Se subvencionen les despeses de les quotes reduïdes de cotització a la Seguretat Social meritades entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de març de 2025 d'acord amb les particularitats següents:
Se subvencionarà, com a màxim, el mateix import econòmic que s'ha subvencionat en els apartats anteriors en el cas de les persones treballadores que cotitzen en una mutualitat del col·legi professional corresponent, des de l'alta com a treballadors per compte propi.
2. Per a l'any 2026:
Se subvencionen les despeses de les quotes a la Seguretat Social meritades entre l'1 de març de 2024 i el 30 d'abril de 2026 d'acord amb les particularitats següents:
Se subvencionarà, com a màxim, el mateix import econòmic que s'ha subvencionat en els apartats anteriors en el cas de les persones treballadores que cotitzen en una mutualitat del col·legi professional corresponent, des de l'alta com a treballadors per compte propi.
3. Per a l'any 2027:
Se subvencionen les despeses de les quotes a la Seguretat Social meritades entre l'1 de març de 2025 i el 30 d'abril de 2027 d'acord amb les particularitats següents:
Se subvencionarà com a màxim el mateix import econòmic que s'ha subvencionat en els apartats anteriors en el cas de les persones treballadores que cotitzen en una mutualitat del col·legi professional corresponent, des de l'alta com a treballadors per compte propi.
Quart Beneficiaris i requisits
1. Persones beneficiàries
Poden ser beneficiàries dels ajuts d'aquesta convocatòria les persones físiques residents a les Illes Balears que causin o hagin causat alta (o no hagin estat en situació d'alta els dos anys immediatament anteriors) en el RETA (o en el grup primer de cotització del règim especial de la Seguretat Social dels treballadors del mar) o mutualitat del col·legi professional corresponent, i s'hi hagin mantingut d'alta de manera ininterrompuda com a mínim fins a la data de presentació de la sol·licitud.
2. Requisits de les persones beneficiàries.
Les persones beneficiàries han de complir els requisits següents en el moment de la presentació de la sol·licitud:
a) Constar d'alta en el RETA (o en el grup primer de cotització del règim especial de la Seguretat Social dels treballadors del mar) o mutualitat del col·legi professional corresponent, de manera ininterrompuda des que van començar a beneficiar-se de la quota reduïda o d'abonar l'import establert per la mutualitat corresponent, fins a la data de la sol·licitud de la subvenció com a mínim.
b) Complir els requisits establerts per la Seguretat Social per a l'aplicació de la quota reduïda de cotització de la Seguretat Social, en el cas de persones físiques que cotitzen en el RETA o en el grup primer de cotització del règim especial de la Seguretat Social dels treballadors del mar.
c) Constar d'alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària si la normativa reguladora així ho estableix.
d) Estar empadronada en algun municipi de les Illes Balears durant el període subvencionable sol·licitat.
e) Dur a terme l'activitat empresarial i tenir el domicili fiscal en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
f) Estar al corrent de pagament de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb l'Agència Tributària de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.
g) En cas que se sol·liciti l'ajut corresponent al segon any de cotització de la quota reduïda, és requisit que els rendiments econòmics nets anuals de la persona sol·licitant siguin inferiors al salari mínim interprofessional que corresponguin en aquest període, en els termes de l'article 308.1.c) del Text refós de la Llei general de la Seguretat Social.
h) En cas que se sol·liciti l'ajut corresponent al tercer any de cotització, és requisit haver-se beneficiat de la quota reduïda —o l'import corresponent en el cas de mutualitat— durant els dos primers anys de cotització en el RETA (o en el grup primer de cotització del règim especial de la Seguretat Social dels treballadors del mar) o mutualitat del col·legi professional corresponent.
3. Exclusions
Queden excloses dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones següents:
Cinquè Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les següents:
a) Les establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
b) Abonar les quotes corresponents dintre del període elegible.
c) Tenir uns rendiments econòmics nets anuals inferiors al salari mínim interprofessional anual, en el supòsit de sol·licitar l'ajut per a les despeses corresponents al segon any de cotització (del mes tretzè fins al mes vint-i-quatrè).
Quan aquest rendiment abasti part de dos anys naturals, aquest requisit s'haurà de complir per a cada un dels dos anys afectats.
d) Comunicar a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, qualsevol modificació de les circumstàncies i de les condicions tingudes en compte en el moment de la concessió, com també dels compromisos i de les obligacions assumits per la persona beneficiària en el termini de quinze dies des de la modificació.
e) Desenvolupar i mantenir l'activitat objecte de la subvenció, l'alta en el RETA —o en el grup primer de cotització del règim especial de la Seguretat Social dels treballadors del mar o mutualitat del col·legi professional corresponent—, i l'alta en el cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, de manera ininterrompuda durant el període subvencionable. La baixa en el règim corresponent de l'activitat abans de la finalització del període subvencionable sol·licitat (mesos) implicarà el reintegrament de la part proporcional de l'ajut pel temps d'interrupció, sempre que s'aproximi de manera significativa al compliment total i s'acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos.
f) Desenvolupar l'activitat econòmica en el territori de les Illes Balears durant tot el període subvencionable.
Sisè Pressupost i finançament
1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de quatre milions set-cents setanta mil euros (4.770.000,00 €). Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2025, 2026 i 2027, i concretament amb càrrec a les partides i anualitats següents:
|
Anualitat |
Partida pressupostària |
Import |
|---|---|---|
|
2025 |
19301G/322F01/47000/00 |
1.590.000,00 € |
|
2026 |
19301G/322F01/47000/00* *o equivalent en els pressuposts de la Comunitat Autònoma per a l'any 2026 |
1.590.000,00 € |
|
2027 |
19301G/322F01/47000/00* *o equivalent en els pressuposts de la Comunitat Autònoma per a l'any 2027 |
1.590.000,00 € |
2. La concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria resta condicionada a les disponibilitats pressupostàries indicades en l'apartat 1 d'aquest punt, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària amb fons propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Setè Quantia dels ajuts
1. Per a l'any 2025:
2. Per a l'any 2026:
3. Per a l'any 2027:
Vuitè Termini i forma de presentació de les sol·licituds
1. Terminis:
2. Presentació de la sol·licitud:
a) La presentació de la sol·licitud duu implícita l'acceptació de tots els punts establerts en aquesta convocatòria.
b) Només s'admetrà una sol·licitud per cada persona física. En el supòsit que el treballador autònom o per compte propi formi part de comunitats de béns o societats civils o societats de capital, haurà de fer la sol·licitud a títol personal.
En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'haurà de renunciar expressament a l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de renúncia expressa, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de renúncia en cas que aquesta sigui posterior a la segona sol·licitud.
c) Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web https://www.caib.es/webgoib/es/w/direccion-general-empresa-autonomos-y-comercio, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç.
Les sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació restant requerida, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015. Es consideren com a no presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
d) De conformitat amb els articles 53.1.d) i 28.2 de la Llei 39/2015, l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, que aprova el reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç podrà consultar, llevat de manifestació expressa en sentit contrari, les dades d'identitat del sol·licitant, la vida laboral i la situació quant al compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb la Seguretat Social. En el cas que no s'autoritzi a l'Administració per fer aquestes consultes, l'interessat haurà d'aportar la documentació corresponent amb la sol·licitud.
e) Quan la sol·licitud no compleixi els requisits exigits en aquesta convocatòria, o no s'acompanyi de la documentació que, d'acord amb aquesta, sigui exigible, s'ha de requerir al sol·licitant perquè dins el termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la recepció del requeriment esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, de conformitat amb l'article 4.3 de l'Ordre de bases i amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, amb l'advertència que si no ho fa es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia dictada en els termes de l'article 21 que preveu la Llei 39/2015.
f) Quan la suma de les sol·licituds presentades pel canal establert anteriorment arribi a les 900 sol·licituds, es pot suspendre aquest tràmit, que es pot reprendre una vegada resolts els expedients corresponents si hi ha fons disponibles. Tant la suspensió com l'aixecament de la suspensió es publicaran al lloc web de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç i al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Novè Documentació que cal aportar amb el tràmit
1. Les persones interessades han d'aportar la documentació que s'indica a continuació durant el tràmit telemàtic específic habilitat per presentar la sol·licitud:
a) La declaració dels ajuts rebuts per a la mateixa finalitat, signada electrònicament, d'acord amb el model habilitat a la Seu Electrònica d'aquest procediment.
b) Certificat de situació censal de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
c) Certificat d'empadronament a un municipi de les Illes Balears.
d) L'informe de quotes ingressades emès per la Seguretat Social, que abasti totes les mensualitats per les quals se sol·licita l'ajut.
En el cas de mutualistes, hauran de presentar els documents acreditatius del pagament de les quotes per les quals se sol·licita l'ajut.
e) El certificat dels ajuts de minimis de la persona sol·licitant, emès pel Ministeri d'Hisenda.
f) El document o certificat acreditatiu de les facultats de representació, si escau, i sempre que no estigui inscrit en el Registre electrònic d'apoderaments.
g) En el supòsit que la persona sol·licitant s'integri o estigui integrada com a partícip en una societat civil, societat de capital o comunitats de béns, s'ha d'adjuntar la documentació acreditativa de la constitució d'aquesta.
2. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència el punt vuitè ha d'aportar a més, amb la sol·licitud, els documents següents:
a) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.
b) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.
d) Fotocòpia del DNI o NIE.
e) Informe de vida laboral.
3. Els tècnics de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç poden sol·licitar qualsevol documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
Desè Procediment de selecció dels beneficiaris
1. El procediment per seleccionar els beneficiaris es farà mitjançant un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si, en virtut d'allò que disposa l'article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions.
En aplicació de l'article 5 de l'Ordre de bases, la selecció dels beneficiaris s'ha de fer aplicant un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada del dia i l'hora de les sol·licituds en el tràmit telemàtic específic, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, sempre que hi hagi crèdit suficient.
Les sol·licituds d'ajuts es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si s'escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini o s'arribi a les 900 sol·licituds.
2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. La data i l'hora de presentació de l'esmena de la sol·licitud, indicada al punt vuitè d'aquesta convocatòria, establirà l'ordre de prelació per atorgar la subvenció, sempre que no s'hagi exhaurit el crèdit previst per a la convocatòria.
Onzè Òrgans competents
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, en aplicació de l'article 6 de l'Ordre de bases, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució, a més de comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida. L'òrgan instructor ha de dur a terme d'ofici les actuacions que estimi necessàries.
2. El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia és l'òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o denegació dels ajuts, així com les resolucions de desistiment, d'inadmissió i revocació.
Dotzè Instrucció i resolució del procediment
1. Una vegada que els tècnics de la Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes al contingut d'aquesta convocatòria, i d'acord amb l'article 6.3 de l'Ordre de bases reguladores, el director general d'Empresa, Autònoms i Comerç ha d'emetre una proposta de resolució provisional de conformitat amb l'article 16.2.g) del Text refós de la Llei de subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, perquè, en el termini de deu dies, puguin al·legar el que considerin oportú i, en qualsevol cas, comunicar l'acceptació de la proposta.
En el cas que no es presentin al·legacions ni es faci cap comunicació en aquest termini s'entén que s'accepta la proposta de resolució, i aquesta s'eleva a definitiva. En cas contrari, el director general d'Empresa, Autònoms i Comerç ha d'emetre la proposta de resolució definitiva en la qual s'han de motivar si s'estimen o no les al·legacions presentades.
D'acord amb l'article 6.6 de l'Ordre de bases, es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que les formulades pels interessats.
La proposta de resolució no crea cap dret a favor de l'entitat beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es publiqui.
2. La resolució expressa del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia finalitza el procediment de concessió de la subvenció i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
En qualsevol cas, es pot dictar una resolució de concessió col·lectiva, la qual ha d'estar motivada, i ha de fixar els beneficiaris, l'import individual sol·licitat i l'import individual de la subvenció concedida i tots els drets i les obligacions que en comporta la concessió.
3. L'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de la subvenció.
L'import d'ajut resultant no podrà superar l'import elegible sol·licitat per la persona ni l'import màxim indicat al punt setè d'aquesta convocatòria.
4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos comptadors des de l'endemà que finalitzi el termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada per silenci administratiu, tot això sens perjudici de l'obligació que té l'Administració de resoldre expressament.
5. La resolució posa fi a la via administrativa, i contra aquesta s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat.
Tretzè Justificació i pagament dels ajuts
1. La justificació de l'actuació subvencionable s'entén acreditada amb la correcta presentació de la sol·licitud i documentació indicada en el punt novè de la convocatòria, d'acord amb l'article 12, paràgraf 6, de l'Ordre de bases.
2. El pagament del 100 % de la subvenció es farà efectiu una vegada dictada i publicada la resolució de concessió, un cop hagi finalitzat la instrucció del procediment establert en aquesta convocatòria.
Catorzè Concurrència i compatibilitat de subvencions
Aquestes subvencions són compatibles amb altres ajuts. Així, d'acord amb l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajuts de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de dur a terme o el valor de la situació objecte de finançament.
Quinzè Seguiment, control i reintegrament
1. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pot dur a terme les activitats de comprovació i control de les activitats subvencionades i fer periòdicament controls de seguiment dels ajuts atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les persones beneficiàries han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que se'ls requereixi.
2. En cas que es detectin irregularitats o el fet que el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets, especialment les indicades al punt cinquè d'aquesta convocatòria, donarà lloc a la revocació, i quedarà sense efecte la subvenció, totalment o parcialment, i procedirà el reintegrament de les quantitats indegudament percebudes, d'acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions i l'article 13 de l'Ordre de bases.
Tal com s'indica en punt 5.e), la baixa en el règim corresponent de l'activitat abans de la finalització del període subvencionable sol·licitat (mesos) implicarà el reintegrament de la part proporcional de l'ajut pel temps d'interrupció, sempre que s'aproximi de manera significativa al compliment total i s'acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos.
Si escau, la Resolució de revocació s'haurà de notificar als interessats posant-la a la seva disposició en la Carpeta Ciutadana.
3. El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
Setzè Règim comunitari dels ajuts
Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, que determina en l'article 3.2 que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Les activitats agrícoles estan sotmeses al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, modificat pel Reglament (UE) núm. 2023/2391 de la Comissió, de 4 d'octubre de 2023, i al Reial decret 1139/2024, que determina que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 25.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Les activitats per a la transformació i comercialització de productes de la pesca i de l'aqüicultura estan sotmeses al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, modificat pel Reglament (UE) núm. 2023/2391 de la Comissió, de 4 d'octubre de 2023, i al Reial decret 1139/2024, que determina que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 40.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Dissetè Protecció de dades personals
1. Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques es faran amb estricta subjecció a allò que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de normativa sobre protecció de dades personals.
2. La presentació de la sol·licitud duu implícita l'acceptació del fet que les dades personals recollides s'incorporaran i es tractaran en un fitxer específic, a l'efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a l'efecte estadístic. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç.