Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS
Núm. 296605
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, a proposta de la directora general d’Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat, per la qual s’estableix una prestació econòmica de suport per import de 200 euros mensuals destinada a joves en procés d’emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció i que havent sol·licitat l’Ingrés Mínim Vital encara no han obtingut la seva resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat per als anys 2025 i 2026
Versió PDF
En data de la signatura electrònica, la directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat ha formulat la proposta de resolució següent:
Antecedents
1. La Llei 4/2023 de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears estableix en el títol II, al seu capítol 3 una renda d‘emancipació per a joves que han estat sotmesos a mesures administratives de tutela o guarda de protecció de menors a les Illes Balears.
2. La Llei 19/2021, de 20 de desembre, per la qual s'estableix l'ingrés mínim vital, en el capítol II i a l'article 4 en referir-se a les persones beneficiàries inclou, entre d'altres, a persones d'entre 18 i 22 anys que provinguin de centres residencials de protecció de menors de les diferents comunitats autònomes que hagin estat sota la tutela d'Entitats Públiques de protecció de menors dins dels tres anys anteriors a la majoria d'edat, o siguin orfes absoluts, sempre que visquin sols sense integrar-se en una unitat de convivència. Les persones beneficiàries hauran de complir els requisits d'accés a la prestació establerts a l'article 10, així com les obligacions per al manteniment del dret establerts a l'article 36.
3. L'article 53 de la Llei 4/2023 en determinar el règim de compatibilitat i incompatibilitat de la renda d'emancipació, estableix que aquesta és incompatible amb altres prestacions socials de caràcter econòmic de dret subjectiu, com ara la renda social garantida o l'ingrés mínim vital, que tengui reconegudes la persona beneficiària o a les prestacions que tengui dret. No obstant això, declara compatible i complementària la renda amb les prestacions socials de caràcter econòmic de concurrència competitiva i les d'urgència social, també amb les ajudes i/o beques de serveis socials, com els ajuts per a menors víctimes de violència masclista.
4. El Títol V de la Llei 4/2023, preveu les prestacions econòmiques de suport familiar i als processos d'inserció social. Són aquestes les que per la seva naturalesa constitueixen el suport jurídic de la prestació que s'estableix a la present resolució. Als efectes d'aquesta norma, es consideren els joves potencials beneficiaris com a unitat familiar atesa la procedència d'una tutela administrativa, i ser l'absència d'un nucli familiar d'acollida un dels requisits per a l'inici d'un procés d'emancipació. La necessitat de canvi o millora de la situació personal de la persona perceptora, es recull amb més detall a les bases reguladores.
5. L'extinta Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies (ara Direcció General d'Infància, Joventut, Família, Igualtat i Diversitat), va evidenciar la problemàtica que afectava un nombre elevat de persones joves extutelades, que en complir la majoria d'edat i sortits de centres de protecció, havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital (IMV), no complien els requisits per a ser beneficiaris d'una renda d'emancipació fins no obtenir una resolució de l'IMV. La dilació en la tramitació fins a obtenir la necessària resolució de l'IMV situava a aquests joves en una posició de vulnerabilitat en no poder percebre cap de les esmentades rendes atesa la seva incompatibilitat.
6. Per combatre aquesta problemàtica, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears es va publicar la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 7 de març de 2023, per la qual s'estableix una prestació econòmica de 100 euros mensuals destinada a joves en procés d'emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció i que havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital encara no han obtingut resolució i es troben en una situació de necessitat i vulnerabilitat.
7. En data 30 de maig de 2024 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials de 18 d'abril de 2024 per la qual es modificava la Resolució de 9 de gener de 2024 per la qual s'establia una prestació econòmica de suport per import de 200 euros mensuals destinada a joves en procés d'emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció i que havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital encara no han obtingut la seva resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat.
8. Atès que la dilació en tramitació de les sol·licituds de l'IMV fins a obtenir la resolució no sols es manté, sinó que ha experimentat un augment respecte a la Resolució anterior, es considera necessari seguir atorgant aquest ajut de 200€ a joves en procés d'emancipació que han estat sotmesos a una mesura de protecció i que havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital encara no han obtingut la seva resolució.
9. La prestació econòmica de suport s'estableix pels exercicis corresponents en els anys 2025 i 2026.
Per a l'exercici de 2025 es podrà concedir la prestació econòmica als joves que, complint els requisits d'aquesta convocatòria, han sol·licitat l'ingrés mínim vital en qualsevol moment des de l'1 de gener de 2024, i estan pendents de la resolució.
Per a l'exercici de 2026 es podrà concedir la prestació econòmica als joves que complint els requisits d'aquesta convocatòria, han sol·licitat l'ingrés mínim vital en qualsevol moment des de l'1 de gener de 2025, i estan pendents de la resolució.
Per tot això, d'acord amb la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, la memòria de la directora general, la resolució d'inici de la consellera de Famílies i Afers Socials, l'informe favorable del departament jurídic de la conselleria de Famílies i Afers Socials i la fiscalització prèvia i de conformitat de la intervenció general de la Comunitat Autònoma es considera oportú seguir atorgant la prestació econòmica prestació econòmica de suport per import de 200 euros mensuals destinada a joves en procés d'emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció i que havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital encara no han obtingut la seva resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat.
Fonaments de Dret
1. L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria d'acció i benestar social, en complements de la seguretat social no contributiva i en polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social, així com, segons l'article 30.16, en matèria de protecció social de la família.
2. La Llei 7/2015, de 10 d'abril, per la qual s'estableix el marc regulador dels processos d'autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma.
3. L'Acord, de 3 de maig de 2021, del Consell de Govern de les Illes Balears pel qual s'aprova el II Pla Estratègic d'Autonomia Personal de les persones joves extutelades de les Illes Balears.
4. La Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, i, en especial, el Títol V que té per objecte regular les prestacions de suport familiar i de suport als processos d'inserció social, i que tenen com a finalitat facilitar processos de canvis i millores en la situació social en què es troba la persona o família perceptora per afavorir-ne la inserció social i que són finançades a càrrec de les administracions públiques de les Illes Balears que tenguin la iniciativa de gestionar-les.
5. La Llei 19/2021, de 20 de desembre, per la qual s'estableix l'ingrés mínim vital, en el capítol II i a l'article 4 en referir-se a les persones beneficiàries, inclou entre d'altres a persones d'entre 18 i 22 anys que provinguin de centres residencials de protecció de menors de les diferents Comunitats autònomes que hagin estat sota la tutela d'Entitats Públiques de protecció de menors dins dels tres anys anteriors a la majoria d'edat, o siguin orfes absoluts, sempre que visquin sols sense integrar-se en una unitat de convivència. Les persones beneficiàries hauran de complir els requisits d'accés a la prestació establerts a l'article 10, així com les obligacions per al manteniment del dret establerts a l'article 36.
6. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat entre altres pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, Decret 17/2023, de 20 d'agost, i Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta.
Proposta de resolució
1. Aprovar les bases per les quals s'estableix una prestació econòmica de suport per import de 200 euros mensuals destinada a joves en procés d'emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció i que havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital encara no han obtingut la seva resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta prestació econòmica, que té un import màxim de 70.000,00 euros d'acord amb la següent distribució:
3. Autoritzar la despesa de 70.000,00 euros distribuïts en els exercicis 2025 i 2026 de la següent manera:
4. Informar que aquesta ajuda s'abonarà amb caràcter retroactiu des de l'1 de gener de 2025, per a tots aquells joves que formalitzin la sol·licitud i que, havent pogut ser beneficiaris de la mateixa, no han pogut ser retribuïts per no estar la convocatòria activa.
5. Delegar en la Directora General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat, la competència per resoldre els expedients que es derivin d'aquestes bases reguladores.
6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les persones interessades poden impugnar les resolucions d'acord amb el règim de recursos establert en la normativa sobre procediment administratiu i a la jurisdicció social, d'acord amb els articles 2 o), 6.1 i 69.2 de la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social.
Palma, en data de la signatura electrònica (25 d'abril de 2025)
La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover
La directora general proposant M. Farners Saneiro Buedo
ANNEX Bases reguladores de la prestació econòmica de suport per import de 200 euros mensuals destinada a joves en procés d'emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció, que havent-hi sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital, encara no han obtingut una resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat
1. Objecte i finalitat
1.1 L'objecte i finalitat d'aquesta prestació econòmica és contribuir a la cobertura de les necessitats bàsiques de les persones joves en procés d'emancipació que són susceptibles de ser beneficiàries d'una prestació de l'Ingrés Mínim Vital, mentre obtenen una resolució de la seva sol·licitud, d'acord amb l'article 11 i el Títol V de la Llei 4/2023 de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
1.2 La demora dels procediments de tramitació de l'Ingrés Mínim Vital (IMV), així com altres circumstàncies implica que un nombre de persones joves en procés d'emancipació quedin en una situació de carència i vulnerabilitat, que tot i temporal, dificulta la seva inserció social.
2. Naturalesa de la prestació
La prestació econòmica que regula aquestes bases no forma part de les prestacions del Sistema de la Seguretat Social ni té caràcter de subvenció, d'acord al que regula l'article 2 de la Llei 4/2023 de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
3. Règim de compatibilitat
3.1 La prestació econòmica que regula aquestes bases no és incompatible, per la seva naturalesa, amb cap pensió ni prestació pública, d'acord amb l'article 8.4 de la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
3.2 No obstant l'anterior, la prestació econòmica que regula aquestes bases és incompatible amb la percepció de la renda social garantida, l'ingrés mínim vital, la renda d'emancipació per a joves que han estat sotmesos a mesures administratives de tutela o guarda de protecció i qualsevol altra prestació econòmica de caràcter subjectiu.
Malgrat l'anterior, la percepció de l'ingrés mínim vital que es rebi amb caràcter retroactiu una vegada resolta la sol·licitud de l'IMV, és compatible en haver rebut la prestació econòmica d'aquestes bases.
4. Persones beneficiàries
4.1 Son persones beneficiàries d'aquesta prestació econòmica per l'exercici 2025 aquelles que, complint els requisits determinats al punt 5, han sol·licitat l'ingrés mínim vital en qualsevol moment des de l'1 de gener de 2024.
4.2 Son persones beneficiàries d'aquesta prestació econòmica per l'exercici 2026 aquelles que, complint els requisits determinats al punt 5, han sol·licitat l'ingrés mínim vital en qualsevol moment des de l'1 de gener de 2025.
4.3 Les persones perceptores d'aquesta prestació econòmica a 31 de desembre de 2024, en el marc de la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials de 18 d'abril de 2024, i que no hagin exhaurit el termini màxim de 6 mesos, entendran prorrogada la percepció de la prestació pel termini que li resti, sense necessitat de fer nova sol·licitud amb les condicions que s'estableix en aquesta Resolució, sempre i quan hi hagi crèdit adequat i disponible.
5. Requisits de les persones beneficiàries
Les persones beneficiàries, a més de trobar-se en la situació que estableix l'apartat 4, han de complir els requisits següents:
6. Sol·licitud i documentació a adjuntar
6.1 Les persones interessades han de presentar una sol·licitud d'acord amb el model de l'annex 2, que està disponible al lloc web de la Conselleria de Famílies i Afers Socials (microsite Xarxa d'Emancipació), excepte les persones beneficiàries previstes en l'apartat 4.3.
6.2 Per acreditar el compliment dels requisits establerts, les persones interessades han d'aportar, juntament amb la sol·licitud, la documentació següent:
c. Declaració de veracitat de les dades bancàries segons el model que es troba a disposició a la seu electrònica del Govern de les Illes Balears.
d. Fotocòpia de la llibreta o compte bancari en què figuri com a titular la persona beneficiària.
6.3 La presentació de la sol·licitud implica que, d'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i amb la disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, l'òrgan instructor podrà consultar la informació relativa a les dades d'identitat o de caràcter personal, tributàries o econòmiques i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessàries per resoldre el procediment, tal com la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal de la persona sol·licitant (DNI/NIE/ Passaport); certificació d'empadronament, tret que l'interessat s'oposi, de la relació d'ajuntaments que es troba en el següent enllaç: https://www.caib.es/sites/interoperabilitat/ca/servei_propi_scdcpaju-64433/ (certificació de tutela o guarda, Institut Nacional de la Seguretat Social i Tresoreria General de la Seguretat Social). En el cas d'oposar-se a la consulta d'aquests documents, la persona interessada haurà d'aportar-los juntament amb la sol·licitud.
7. Òrgan instructor
7.1 L'òrgan instructor del procediment per a la tramitació de la prestació econòmica és la Direcció General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat.
7.2 Aquest òrgan ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per a accedir a la prestació i ha de realitzar d'ofici les activitats necessàries per impulsar i ordenar el procediment, i elaborar la proposta de resolució corresponent.
8. Procediment de concessió
8.1 El procediment de concessió de les prestacions s'inicia a instància de part de la persona interessada, mitjançant sol·licitud en els termes de l'apartat 6 d'aquestes Bases, dins del termini dels 6 mesos posteriors al cessament de la tutela o guarda.
8.2 Les persones interessades poden presentar la sol·licitud específica del procediment mitjançant el tràmit telemàtic que està disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració o mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC). També es poden presentar en els llocs que determinen l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8.3 Igualment, la sol·licitud es pot presentar directament en la seu de l'òrgan instructor ubicada al carrer Sant Joan de la Salle, 4B de la localitat de Palma, o a qualsevol de les delegacions territorials de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.
8.4 Juntament amb la sol·licitud, la persona interessada ha d'aportar la documentació que assenyala l'apartat 6.2 d'aquestes bases.
8.5 Una vegada rebuda la sol·licitud i la documentació adjunta, l'òrgan instructor ha de comprovar que la persona interessada reuneix els requisits per ser beneficiària de la prestació. En cas contrari es requerirà la persona sol·licitant perquè completi o millori la seva sol·licitud en els termes de l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8.6 Una vegada rebuda la sol·licitud, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, el servei competent de l'òrgan instructor valorarà la sol·licitud presentada d'acord amb els requisits i el procediment establert, i emetrà informe on s'ha de pronunciar sobre si és favorable a la concessió de l'ajuda, proposar la seva denegació o dictaminar que la sol·licitud no ha estat admesa a tràmit. Aquests informes del servei competent han de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor.
8.7 La tramitació de les prestacions ha de seguir l'ordre d'entrada de la sol·licitud, sempre i quan aquesta sol·licitud sigui correcta i tengui tots els elements per poder resoldre.
9. Resolució
9.1 En el termini d'un mes des de la data de la sol·licitud o, en el seu cas, des de que la sol·licitud ha estat esmenada, s'ha de dictar i notificar la resolució de concessió o denegació de la prestació. En cas que no es dicti i notifiqui en el termini assenyalat, s'ha d'entendre que la sol·licitud ha estat desestimada.
9.2 L'òrgan competent per dictar la Resolució és la directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat, per delegació de la consellera de Famílies i Afers Socials, d'acord amb la Resolució d'aprovació d'aquestes bases reguladores.
9.3 Les persones interessades poden impugnar les resolucions d'acord amb el règim de recursos establert en la normativa sobre procediment administratiu i a la jurisdicció social, d'acord amb els articles 2 o), 6.1 i 69.2 de la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social.
10. Import de les prestacions i abonament
10.1 La quantia de la prestació és de 200,00 euros mensuals.
10.2 L'abonament de la prestació s'ha d'efectuar per mensualitats vençudes i es realitzarà d'acord amb l'article 7 de la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
10.3 Aquesta ajuda és de caràcter temporal. Com a màxim el límit d'aquesta prestació serà de seis mensualitats per persona beneficiària prorrogable per un període de 2 mesos addicionals mitjançant resolució de l'òrgan competent, prèvia comprovació de que la persona interessada manté els requisits, esmentats anteriorment, per ser beneficiària d'aquesta prestació.
10.4 Aquesta ajuda s'abonarà amb caràcter retroactiu des de l'1 de gener de 2025, per a tots aquells joves que formalitzin la sol·licitud i que, havent pogut ser beneficiaris de la mateixa, no han pogut ser retribuïts per no estar la convocatòria activa i per aquells joves que eren beneficiaris en el marc de la Resolució de 2024 i que no varen esgotar el termini màxim de gaudiment.
11. Obligacions de la persona beneficiària
Les persones beneficiàries de la prestació econòmica que regulen aquestes bases estan subjectes a les obligacions següents:
12. Revisió del compliment dels requisits i de les obligacions
L'òrgan instructor pot comprovar d'ofici, en qualsevol moment, el manteniment dels requisits que motivaren la concessió de la prestació i també requerir presencialment la compareixença de la persona beneficiària.
13. Extinció
13.1 La prestació s'extingeix per qualsevol de les causes següents:
13.2 L'òrgan instructor pot actuar d'ofici quan tengui coneixement d'alguna d'aquestes circumstàncies, posant-ho en coneixement de la persona beneficiària titular, qui disposarà d'un termini de deu dies hàbils per fer les al·legacions o aportar la documentació que estimi convenient.
14. Reintegrament de la prestació
14.1. Les persones destinatàries, per iniciativa pròpia o per requeriment de l'administració, han de reintegrar les quanties rebudes per error o percebudes indegudament quan es produeixi alguna de les causes d'extinció de la prestació o qualsevol altra causa admesa en dret, d'acord amb l'article 40 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i amb l'article 77 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
14.2 Les persones que continuen en situació de dret de prestació econòmica i que han de fer front a un reintegrament per causes d‘extinció poden demanar el fraccionament o la compensació del deute sense perjudici que l'Administració pugui fer la compensació d'ofici d'acord amb l'article 77 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
15. Protecció de dades personals
Les dades personals de les persones sol·licitants de la prestació, seran tractades únicament per a la finalitat amb la qual han sigut recollides i de conformitat amb el que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals així com la resta de normativa aplicable.