Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 292014
Convocatòria concurs oposició pel sistema de promoció externa per a cobrir una plaça de la categoria de Major de la policia local de l'Ajuntament de Calvià
Versió PDF
Fets
1. Mitjançant Decret de Batlia de 23 de maig de 2022 (BOIB, núm. 68, de 26 de maig) es va aprovar l'oferta d'ocupació pública ordinària de l'Ajuntament de Calvià corresponent a l'any 2022.
2. En l'oferta pública ordinària de l'any 2022 esmentada, incloïa la cobertura per promoció externa de dues places de Major del cos de la Policia Local.
3. En el BOIB núm 51, de 22 de abril de 2023 es va publicar la convocatòria per proveir, com a personal funcionari de carrera, dues places de Major de la Policia Local. No obstant això, per Decret de batlia de 27 de juny de 2023 l'administració va desistir de la convocatòria. (BOIB, núm.88, de 29 de juny de 2023)
4. En data 15 de març de 2025 es va modificar l'oferta pública d'ocupació ordinària corresponent a l'any 2022, en quant al nombre de places de Major de Policia Local a convocar que passen de dues places a una plaça. (BOIB, núm 41, de 3 d'abril de 2025)
5. L'objecte d'aquesta convocatòria és seleccionar com a personal funcionari de carrera una plaça vacant de la categoria de Major de Policia Local pel procediment de concurs oposició pel sistema de promoció externa.
Fonaments de Dret
Aquesta Tinença de Batlia, en virtut de la facultat que li confereix l'article 21.1.h) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, dicta la següent
Resolució
1. Convocar concurs oposició pel sistema de promoció externa per cobrir una plaça vacant de la categoria de Major de la Policia Local de Calvià en la plantilla de funcionaris/àries d'aquest Ajuntament, corresponent a l'oferta pública d'ocupació de l'any 2022.
2. Aprovar les bases específiques que regiran aquesta convocatòria, que s'adjunten.
3. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Calvià, en data de la signatura electrònica (22 d'abril de 2025)
La tinenta de batle delegada de Serveis Generals, Informàtica i Innovació, Comunicació, Transparència, Coordinació municipal i Educació Isabel Bonet Saum (Delegació per resolució de Batlia de 21/11/2023)
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta, en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb l'article 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
BASES ESPECÍFIQUES DEL PROCÉS SELECTIU PARA COBRIR COM A PERSONAL FUNCIONARI DE CARRERA UNA PLAÇA VACANT DE LA CATEGORÍA DE MAJOR DE LA POLICÍA LOCAL PER PROMOCIÓ EXTERNA.
PRIMERA. Objecte de la convocatòria, procediment de selecció i normativa
Aquesta convocatòria té per objecte regular el procés selectiu per a proveir, com a personal funcionari de carrera, una plaça de Major de la policia local, vacant i dotada pressupostàriament, corresponents a l'oferta d'ocupació pública de l'any 2022, pel sistema de promoció externa mitjançant concurs oposició. Aquestes places, corresponen a l'escala d'Administració Especial, subescala de Serveis Especials, classe major de policia local, subgrup de classificació A1, de l'Ajuntament de Calvià.
S'aplicaran a aquestes proves selectives aquestes bases; la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, amb la modificació efectuada per la Llei 11/2017, de 20 de desembre,el Decret llei 6/2021 i el Decret llei 6/2022; el Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears; Decret 11/2017, de 24 de març, d'exigència del coneixement de la llengua catalana en els procediments selectius d'accés a la funció pública i per a ocupar llocs de treball de l'Administració de la Comunitat autònoma de les Illes Balears, el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, i la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també la resta de disposicions legals aplicables a la policia local.
Les bases d'aquesta convocatòria s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. En el Butlletí Oficial de l'Estat s'ha de publicar l'anunci de la convocatòria que ha de portar la denominació de l'escala i la categoria de les places convocades, el nombre de places, l'ajuntament que els convoca, el sistema d'accés, el procediment selectiu, els mitjans d'impugnació i la data i número del Butlletí Oficial de les Illes Balears en què s'han publicat les bases.
SEGONA. Requisits de les persones aspirants.
A més dels quals preveu la legislació bàsica per a accedir a la funció pública, les persones aspirants han de complir, en la data d'expiració del termini assenyalat per a la presentació de sol·licituds en el procés selectiu els següents requisits:
a) Tenir la nacionalitat espanyola.
b) Estar en possessió del títol universitari de grau, llicenciatura, enginyeria, arquitectura o equivalent, o estar en condicions d'obtenir-ho en la data en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds. En el cas de titulacions expedides a l'estranger, caldrà aportar l'homologació corresponent del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport.
c) Tenir la condició de funcionari de carrera en algun dels cossos de la Policia Local de les Illes Balears, comptant com a tal amb una antiguitat mínima que s'especifica a continuació en la categoria d'origen:
d) Faltar més de 3 anys per a passar a la situació de segona activitat per raó d'edat; és a dir, no haver complert els 57 anys l'últim dia de presentació d'instàncies.
e) No sofrir cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o minvi el desenvolupament correcte de les funcions.
f) No haver estat separada del servei de l'Administració local, autonòmica o estatal, ni estar inhabilitat per a l'exercici de la funció pública.
g) No tenir antecedents penals per delictes dolosos.
h) Posseir els permisos de conducció de les classes A2 i B en vigor.
i) Comprometre's a portar armes i, si escau, a utilitzar-les, mitjançant una declaració jurada.
j) Acreditar el coneixement de la llengua catalana de nivell B2.
k) Haver abonat la taxa per drets d'examen.
TERCERA. Presentació de sol·licituds.
1. Els aspirants hauran de realitzar la presentació de la instància per mitjans electrònics. Les sol·licituds de participació i la documentació que correspongui s'han de presentar a través de la plataforma Convoca, a la qual es pot accedir a través de la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià o directament en la URL següent: https://calvia.convoca.online.
La sol·licitud de participació en qualsevol procés selectiu a través de Convoca implica una declaració responsable que les dades aportades són certs. Juntament amb la sol·licitud de participació, s'haurà de presentar la documentació referida als requisits. S'haurà de presentar còpia escanejada llegible de la documentació a aportar en format PDF o JPG. Els arxius que s'adjuntin a la sol·licitud de participació hauran de nomenar-se de manera clara segons el seu contingut i presentar-se segons s'indiqui en el procés de sol·licitud
2. El termini general de presentació de sol·licituds és de vint dies hàbils a partir de l'endemà del dia en què es publiqui la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat. Quan l'últim dia del termini sigui inhàbil, s'entén prorrogat al primer dia hàbil següent. Els successius anuncis es publicaran únicament en la plataforma Convoca (https://calvia.convoca.online)
3. La presentació de la documentació acreditativa del compliment dels requisits de la convocatòria per via telemàtica, adjuntant els arxius que contenguin la documentació escanejada, haurà de ser la següent:
a) Document nacional d'identitat en vigor o el resguard de la sol·licitud de renovació.
b) Permisos de conducció de les classes A2 i B en vigor.
c) Titulació acadèmica exigida.
d) Certificat que acrediti que no es tenen antecedents penals per delictes dolosos.
e) Titulació del nivell de català B2.
f) Declaració jurada mitjançant la qual es compromet a portar armes i, si escau, a utilitzar-les.
No serà necessari aportar els documents dels apartats a), b), c) i d) si la persona interessada, a la seva sol·licitud de participació autoritza a l'Ajuntament de Calviá a comprovar els requisits mitjançant consulta telemàtica a altres administracions, segons es regula en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
4. Acreditació d'haver abonat la taxa per drets d'examen. La falta de pagament de la taxa indicada determina l'exclusió de l'aspirant. Aquest pagament no substitueix, en cap cas, el tràmit de presentar la sol·licitud en el termini i en la forma prevista.
Els drets d'examen per aquesta convocatòria es fixa en 22 €, que s'hauran de fer efectiu el procés d'inscripció a través de Convoca (https://calvia.convoca.online) dins del termini de presentació de sol·licituds o mitjançant ingrés en el compte bancari que a continuació s'indica: IBAN ES84 2100 8634 25 0200039338, del qual s'haurà d'adjuntar justificant de pagament en el procés d'inscripció.
5. Amb la formalització i presentació de la sol·licitud, l'aspirant dona el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal que són necessàries per a prendre part en la convocatòria i per a la resta de la tramitació del procés selectiu, d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
6. Els aspirants quedaran vinculats a les dades que es facin constar en la seva sol·licitud. El correu electrònic i el telèfon que figurin en la mateixa es consideraran vàlids a l'efecte de notificacions, i serà responsabilitat exclusiva dels candidats tant els errors descriptius, com la no comunicació durant el procés de selecció de qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.
CUARTA. Admissió i exclusió de les persones aspirants.
1. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, en el termini màxim de 20 dies hàbils, es publicarà en en la plataforma Convoca (https://calvia.convoca.online) una resolució per la qual s'aprova la llista provisional de persones admeses i excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.
En tot cas, amb la finalitat d'evitar errors i, si es produeixen, possibilitar l'esmena dins del termini establert i en la forma oportuna, les persones interessades han de comprovar no únicament que no figuren en la relació de persones excloses sinó que, a més, els seus noms consten en la relació pertinent de persones admeses.
2. Les persones aspirants excloses o omeses disposaran d'un termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la publicació esmentada, per a esmenar el defecte o adjuntar el document que sigui preceptiu. En el cas que no s'esmenin, dins d'aquest termini, les deficiències que hagin motivat la seva exclusió, la sol·licitud es considerarà no presentada.
3. Una vegada finalitzat el termini a què fa referència el paràgraf anterior i esmenades, si escau, les sol·licituds, el regidor delegat dictarà una resolució, en el termini màxim de deu dies hàbils, d'aprovació de la llista definitiva de persones admeses i excloses. Aquesta resolució es farà pública en els mateixos llocs indicats per a la resolució provisional.
El fet de figurar en la relació de persones admeses no prejutjarà que se'ls reconegui a les persones aspirants la possessió dels requisits exigits per a participar en el procés selectiu. Si en qualsevol moment del procés es desprèn que no posseeixen algun dels requisits, perdran tots els drets que es puguin derivar de la seva participació
QUINTA. El tribunal qualificador.
1. L'òrgan de selecció és col·legiat i la composició s'ha d'ajustar als principis d'imparcialitat i professionalitat dels seus membres i s'ha de respectar el principi de representació equilibrada de dones i homes, excepte per raons fonamentades i objectivament motivades.
2. La composició dels tribunals ha de ser predominantment tècnica; tots els membres han de tenir titulació igual o superior a les exigides per a l'accés en les places convocades.
3. El personal d'elecció o de lliure designació política, el personal funcionari interí i el personal eventual no poden formar part dels òrgans de selecció. Tampoc poden formar part les persones representants dels empleats públics, sense perjudici de les funcions de vigilància i vetlla del bon desenvolupament del procediment selectiu.
Les persones representants sindicals que participin en el procediment selectiu, amb aquestes funcions de vigilància i control, han de pertànyer a organitzacions sindicals que tinguin la consideració de més representatives i que comptin amb més del 10% de representants en l'àmbit del municipi de la convocatòria, amb un màxim d'un representant per cada sindicat amb el límit de quatre membres per cada procediment selectiu
4. La pertinença als òrgans de selecció és sempre a títol individual; no es pot exercir aquesta representació per compte d'altri.
5. El tribunal qualificador ha d'estar constituït per cinc membres i el mateix nombre de suplents:
a) President o Presidenta:
b) Vocals:
c) Secretària, amb veu i vot:
El tribunal no pot constituir-se ni actuar sense l'assistència de més de la meitat dels seus membres, titulars o suplents indistintament, sense president o presidenta ni secretari o secretària. Les decisions s'han d'adoptar per majoria.
6. El tribunal pot acordar la incorporació en les tasques de personal assessor o especialistes en totes o alguna de les proves, que poden actuar amb veu però sense vot.
7. Els membres del Tribunal i els assessors s'han d'abstenir d'intervenir quan concorrin les circumstàncies que preveu l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Així mateix, han de notificar aquesta circumstància a l'autoritat que els nomeni
L'abstenció i la recusació dels membres del tribunal es regularà pels articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i pels articles 22 i 23 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8. Les decisions adoptades pel tribunal es poden recórrer en les condicions que estableix l'article 121 de la Llei 39/2015.
SISENA. Fases del sistema de selecció.
1. El sistema de selección és el concurs oposició.
2. El concurs oposició consisteix en la realització succesiva de les fases d'oposició i de concurs, per aquest ordre, les quals es descriuen a continuació.
3. La fase d'oposició del concurs oposició consisteix en la realització de les proves previstes en la convocatòria per a determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants. La fase d'oposició té caràcter eliminatori i és necessari superar-la per a poder passar a la fase de concurs.
4. La fase de concurs consisteix en la valoració dels mèrits que al·leguin les persones aspirants. Aquesta fase no té caràcter eliminatori. Els mèrits que s'han de valorar són els de l'annex 4 del Decret 40/2019.
5. La puntuació total s'obté de la suma de les puntuacions en les dues fases. La puntuació de la fase d'oposició representarà un 60% de la puntuació assolible en el procés selectiu. La fase de concurs representarà un 40% del total de la puntuació assolible en el procés selectiu
SETENA. Proves de la fase d'oposició.
Totes les proves de l'oposició són de caràcter obligatori i eliminatori. És necessari superar la prova anterior per poder passar a la següent.
La fase d'oposició, de caràcter i superació obligatòria, constitueix un 60% del procés selectiu.
En cas de ser necessari establir un ordre d'actuació dels aspirants, aquest serà determinat pel Tribunal.
Les dones embarassades amb previsió de part, o en període de postpart, coincident amb les dates de realització de qualsevol dels exàmens o proves previstes en el procés selectiu, podran posar en coneixement del Tribunal aquesta situació, adjuntant el corresponent informe mèdic oficial pel qual se certifica aquesta circumstància.
La comunicació ha de realitzar-se amb el temps suficient i el Tribunal ha de determinar sobre la base de la informació si és procedent o no atendre la sol·licitud, ajornar la prova o proves o realitzar-la en un lloc alternatiu.
En cap cas les proves de reconeixement mèdic han d'estimar com a circumstància negativa a l'efecte del procés selectiu qualsevol derivada de la situació d'embaràs o lactància.
Les proves són les següents:
Primer exercici: prova de coneixements tipus test
La prova de coneixements tipus test consta de dos exercicis que es poden realitzar en una sola sessió.
̶ 1er exercici: Consisteix a respondre per escrit les preguntes d'un qüestionari de 75 preguntes, amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, proposat pel tribunal qualificador, designades per sorteig públic entre 3 alternatives diferents, que estan relacionades amb el programa de temes que figurin en la convocatòria com a annex I.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 punts per a superar-la.
Les preguntes no resoltes no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o si figura més d'una resposta es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per a efectuar la qualificació de l'exercici s'aplicarà la fórmula següent:
{A - (E/4)} x 20
Q = ———————
P
Q: resultat de la prova.
A: nombre de respostes encertades.
E: nombre de respostes errònies.
P: nombre de preguntes de l'exercici.
Temps: 120 minuts
̶ 2on exercici: Consisteix en respondre per escrit les 50 preguntes d'un qüestionari amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, designades per sorteig públic entre 3 alternatives diferents, relacionades amb el contingut del temari proposat per l'Ajuntament de Calvià de coneixements geogràfics, històrics, sociològics i demogràfics del terme municipal i de les ordenances municipals de l'Ajuntament de Calvià, que estan relacionades amb el programa de temes que figurin en la convocatòria com a annex II.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per a superar-la.
Les preguntes no resoltes no s'han de valorar. Les preguntes amb resposta errònia o que presenten més d'una resposta s'han de penalitzar amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per a qualificar l'exercici s'ha d'aplicar la fórmula següent:
{A - (E/4)} x 20
Q = —————————
P
Q: resultat de la prova.
A: número de respuestas acertadas.
E: número de respuestas erróneas.
P: número de preguntas del ejercicio.
Temps: 90 minuts
En cas que el Tribunal acordi l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes, per haver detectat d'ofici algun error manifest durant la realització de l'exercici o perquè aquest es detecti a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, s'ajustarà el valor de cada pregunta per a conservar la puntuació màxima possible.
La valoració d'aquesta prova ha de ser el resultat de la suma de totes dues fases; la puntuació de cada fase suposarà el 50% de la puntuació total de la prova. No s'han de sumar les dues fases si en una de les dues s'obté una puntuació inferior a 10. Per a aprovar aquest exercici és necessari obtenir 20 punts com a mínim
Segon exercici: prova de desenvolupament
Consisteix en el desenvolupament per escrit de dos temes diferents, corresponents al temari general que figura en l'annex I que establirà el Tribunal per sorteig públic.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 10 punts i cal obtenir un mínim de 5 per a superar-la.
Temps: 120 minuts
Tercer exercici: Casos pràctics
Consisteix a resoldre dos casos pràctics relacionats amb el temari de l'annex I i amb les funcions policials. Els dos casos que s'han de desenvolupar els han de triar les persones aspirants entre cinc alternatives diferents que s'han d'establir per sorteig públic.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per a superar-la.
Temps: 120 minuts
Quart exercici: Prova d'aptitud psicotècnica i de personalitat
Aquesta prova consisteix en l'exploració psicotècnica per a acreditar nivells mínims d'aptituds intel·lectuals i també en l'exploració de la personalitat i les actituds de les persones aspirants amb la finalitat de determinar el conjunt de competències corresponents a les funcions de cada categoria, i descartar l'existència de símptomes o indicadors compatibles amb alteracions psicopatològiques i/o de la personalitat.
Aquesta prova, efectuada per un o diversos professionals de la psicologia que actuaran com a assessors del tribunal, haurà de constar de dues parts:
a) La primera consisteix a respondre un o diversos tests d'aptitud intel·lectual. Es podrà fer, si escau, en una entrevista personal per a completar l'estudi. El resultat serà d'apte o no apte. Quedaran eliminades les persones aspirants que no obtenguan una valoració d'apte.
b) La segona consisteix a respondre la prova o les proves per a avaluar el conjunt de competències corresponents segons les funcions de cada categoria i que poden consistir en un o diversos tests i, si escau, en una entrevista personal per a completar l'estudi. La seva valoració és apte o no apte. Quedaran eliminats els aspirants que no obtinguin la valoració d'apte.
En tot cas, les proves i els instruments utilitzats per a l'avaluació han de comptar amb els requisits tècnics de fiabilitat i validesa propis de psicometria. Així mateix, els qüestionaris de personalitat han de disposar d'escales de desitjabilitat social i/o sinceritat que l'avaluador haurà de considerar
OCTAVA: Qualificació dels exercicis
1. Les qualificacions dels exercicis s'hauran de fer públiques el dia que s'acordin i s'hauran de publicar en la plataforma Convoca (https://calvia.convoca.online). Les persones aspirants poden presentar per escrit en el registre de l'Ajuntament en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació del resultat de cada exercici, les observacions o al·legacions que considerin oportunes, que hauran de ser resoltes de forma motivada pel Tribunal en tot cas abans de les 48 hores prèvies a l'inici de l'exercici següent. Als efectes assenyalats, s'ha de facilitar la vista dels exercicis de les persones opositores.
2. Relació provisional de persones aprovades i revisió d'exàmens.
Finalitzats tots els exercicis de la fase d'oposició, el tribunal ha de fer pública en la plataforma Convoca (https://calvia.convoca.online) la llista provisional de persones que ho hagin superat, amb indicació del DNI i de la puntuació obtinguda. La relació de persones que han superat la fase d'oposició serà determinada per la superació de tots els exercicis eliminatoris. La puntuació final de la fase d'oposició de cada aspirant serà el resultat de la suma de les puntuacions obtingudes en els exercicis eliminatoris. Les persones aspirants disposaran d'un termini de deu dies hàbils, a comptar des de la publicació de les llistes provisionals, per a fer reclamacions.
Acabat aquest termini, el Tribunal disposarà de 15 dies hàbils per a resoldre les reclamacions
3. Llista definitiva de persones aprovades en la fase d'oposició.
Resoltes les reclamacions, el Tribunal publicarà en la plataforma Convoca (https://calvia.convoca.online) les llistes definitives de persones aprovades en la fase d'oposició.
NOVENA. Fase de concurs.
a) En el termini de deu dies naturals a comptar a partir de l'endemà de la publicació de les llistes definitives, les persones aprovades en la fase d'oposició han d'al·legar i acreditar els mèrits professionals i acadèmics.
b) La fase de concurs constituirà un 40% de la puntuació total del procés selectiu.
c) El barem de mèrits de la fase de concurs del concurs oposició és el que figura a l'annex 4 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les illes Balears.
d) Els mèrits s'acreditaran i es valoraran sempre amb referència a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. La documentació acreditativa dels mèrits es presentarà adjuntant els arxius que continguin la documentació escanejada.
e) L'acreditació dels mèrits al·legats per les persones aspirants no serà necessària si els documents ja es troben en poder de l'Administració. En aquest cas s'haurà de consignar l'opció “actuar d'ofici” en cadascun dels apartats corresponents a cada mèrit.
f) Finalitzada per part del tribunal la valoració dels mèrits aportats d'acord amb el que s'estableix en l'apartat anterior, es faran públiques les llistes provisionals de puntuacions obtingudes en la fase de concurs.
g) Les persones aspirants disposaran de cinc dies hàbils per a fer reclamacions, a comptar des de la publicació de les llistes provisionals.
h) Les reclamacions presentades seran resoltes pel tribunal en un termini de set dies hàbils.
i) Tota la documentació que es presenta en llengua estrangera ha d'anar acompanyada de la corresponent traducció jurada a la llengua catalana o a la castellana.
La puntuació final del concurs oposició s'ha de calcular amb la fórmula següent:
60 40
Pt = ——— o + ——— c
O C
Pt: puntuació total
O: puntuació màxima de la fase d'oposició
o: punts obtinguts en la fase d'oposició
C: puntuació màxima de la fase de concurs
c: puntuació obtinguda en la fase concurs
DÈCIMA. Relació d'aprovats.
a) Listes de personas aspirants seleccionades del concurs oposició.
Finalitzada per part del Tribunal la valoració dels mèrits aportats es faran públiques en Convoca (https://calvia.convoca.online) les llistes provisionals de puntuacions obtingudes en la fase de concurs, així com la llista provisional d'aspirants seleccionats del concurs oposició.
Les persones aspirants disposaran de cinc dies hàbils per a fer reclamacions, a comptar des de la publicació de les llistes provisionals. Les reclamacions presentades seran resoltes pel tribunal en un termini màxim de 15 dies hàbils.
Les vacants convocades s'adjudicaran seguint una única llista final de les persones aspirants atenent l'ordre de puntuació obtinguda en el concurs oposició
b) Resolució d'empats
En el cas que dos o més persones aspirants obtinguessin la mateixa qualificació total, es desfarà l'empat aplicant successivament, els criteris següents:
c) Relacions definitives de les puntuacions de la fase de concurs i relació definitiva d'aspirants que han superat el procés selectiu.
Resoltes les reclamacions, el Tribunal ha d'aprovar la relació definitiva de les puntuacions de la fase de concurs i la relació definitiva d'aspirants que han superat el procés selectiu, i la publicarà en Convoca (https://calvia.convoca.online)
L'aprovació de la relació d'aspirants que han superat el procés selectiu i que seran nomenats com a personal funcionari en pràctiques serà publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en Convoca. En cap cas pot ser superior el nombre d'aspirants al de places convocades.
d) Presentació de documentació i nomenament de funcionaris en práctiques
Les persones aspirants que superin el concurs oposició i acreditin que compleixen els requisits que exigeix la convocatòria han de ser nomenades funcionaris en pràctiques per l'autoritat municipal competent a l'inici d'aquest període.
El nomenament tendrà efectes des de la data de començament del curs de capacitació o en els supòsits en què la normativa d'aplicació excepcioni la realització d'aquest curs, des de la data de començament de les pràctiques en el municipi.
En cap cas es pot nomenar personal funcionari en pràctiques un nombre d'aspirants superior al de places convocades.
Aquesta situació s'ha de mantenir fins que siguin nomenats personal funcionari de carrera, si escau, o qualificats com no aptes.
ONZENA. Personal funcionari en pràctiques.
La fase d'oposició es completa amb la superació d'un període de pràctiques.
Aquest període està integrat per la superació tant del curs de capacitació corresponent en la categoria de Major com de la fase de pràctiques en el municipi, relacionades amb les funcions pròpies d'aquesta categoria.
Les persones aspirants que no superin el període de pràctiques d'acord amb el procediment de qualificació previst perdran el dret al seu nomenament com a personal funcionari de carrera, mitjançant una resolució motivada per l'autoritat municipal competent a l'inici d'aquest període a proposta de l'òrgan responsable de l'avaluació del període de pràctiques.
Si alguna persona aspirant és qualificat com no apte en la fase de pràctiques, o bé si abandona les pràctiques abans de la seva qualificació o és expulsat, en la mateixa resolució es pot requerir a les persones aspirants que hagin aprovat totes les proves, per ordre de puntuació obtinguda en les proves del concurs oposició per a ser nomenats personal funcionari en pràctiques. La incorporació d'aquestes persones aspirants en cap cas es pot realitzar en un curs ja iniciat i s'ha d'ajornar al començament del curs de capacitació immediatament posterior.
La referida resolució, que esgota la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
DOTZENA. Contingut i retribucions de les pràctiques.
a) Curs de capacitació
Les persones aspirants nomenades funcionaris/as en pràctiques hauran de realitzar i superar el curs de capacitació de la categoria de Major, impartit o homologat per l'Escola Balear d'Administració Pública, a què fa referència l'article 34 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de Coordinació de les Policies Locals de les Illes Balears.
Les persones que acreditin haver superat el curs de capacitació de la categoria de Major o superior abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2017 i el tinguin degudament actualitzat, quedaran exemptes de realitzar aquesta fase de les pràctiques.
L'incompliment de les normes de règim intern establertes en la resolució corresponent de la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques a la qual fa referència l'article 178.2 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació dels policies locals de les Illes Balears i que modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública d'Illes Balears, pot donar lloc a la no superació del curs de capacitació en les condicions establertes.
Les faltes d'assistència no justificades durant la realització del curs de capacitació comportarà la disminució proporcional dels drets econòmics sense perjudici de la incidència sobre l'avaluació d'aquest.
Els aspirants que no superin el curs de capacitació perdran tots els drets al seu nomenament com a funcionari/a de carrera, declarant així mitjançant resolució motivada de l'òrgan municipal corresponent.
b) Pràctiques en el municipi
Aquest període de pràctiques per a la categoria de Major es pot compaginar amb la realització del curs de capacitació .
La fase de pràctiques al municipi amb el contingut que determini l'Ajuntament, tendrà una durada de sis mesos. La metodologia d'execució i la supervisió s'ajustarà al que s'estableix en la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020 per la qual es determina la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques en el municipi per a les distintes categories de policia local (BOIB, núm 188 de 31 d'octubre de 2020).
L'avaluació de les pràctiques es durà a terme segons el que estableixen els articles del 180 al 182 del Decret 40/2019 i la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020.
Queden exemptes de la realització d'aquesta fase de pràctiques les persones aspirants que hagin ocupat en comissió de serveis o com a personal funcionari interí un lloc, en el mateix ajuntament que convoca el procés selectiu d'accés, en una categoria igual o superior a la que es refereix la convocatòria del procés, sempre que hagi obtingut una avaluació favorable d'aquest període segons el que estableix l'apartat 12 de l'article 192 del Decret 40/2019 i que la durada de l'avaluació sigui igual o superior a la prevista per a la fase de pràctiques en les bases de la convocatòria.
L'exempció no serà aplicable si en els dotze mesos immediatament anteriors a l'inici de la fase de pràctiques del procés selectiu la persona aspirant deixa de prestar serveis en una categoria igual o superior a la que es refereix la convocatòria del procés.
c) Retribució de les pràctiques
Durant el període de pràctiques es reben les retribucions previstes en l'article 34 bis de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de policies locals de les Illes Balears.
TRETZENA. Finalització del procés selectiu
El tribunal qualificador elevarà al l'òrgan municipal competent la llista definitiva de les persones aspirants declarats aptes o no aptes, qui resoldrà i n'ordenarà la publicació en el termini de 15 dies hàbils en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la plataforma convoca (https://calvia.convoca.online). La resolució esmentada, que exhaureix la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
ANNEX I TEMARI
Els temes que s'enuncien amb concrecions en forma d'enumeració només es refereixen als elements expressament consignats després dels dos punts. Pel que fa a la normativa reguladora, s'exigirà el coneixement de la versió vigent en la data de finalització del període de presentació de sol·licituds per participar en el procés selectiu, encara que la normativa esmentada estigui en període de vacatio legis en la data de realització de les proves selectives.
1. Constitució espanyola de 1978: La Constitució com a norma suprema. Característiques i estructura de la Constitució espanyola. Principis constitucionals bàsics. La reforma constitucional.
2. Constitució espanyola de 1978: Drets i deures fonamentals. La Corona. Les Corts Generals. El Govern i l'Administració. Les relacions entre les Corts Generals i el Govern. El poder judicial. Economia i hisenda. L'organització territorial de l'Estat. El Tribunal Constitucional.
3. Estatut d'autonomia de les Illes Balears: Preàmbul. Disposicions generals. Drets, deures i llibertats dels ciutadans de les Illes Balears. Les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Institucions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. El poder judicial ales Illes Balears. Finançament i hisenda: principis generals: principis. La reforma de l'Estatut.
4. Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears: Els municipis. Relacions interadministratives. Disposicions comunes a les entitats locals: reglaments, ordenances i bans. Règim del personal de les entitats locals de les Illes Balears.
5. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
7. Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.
8. Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990: La senyalització.
9. Reial decret 818/2009, de 8 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de conductors: Les autoritzacions administratives per conduir.
10. Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles: Autoritzacions de circulació dels vehicles.
11. Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles: Annex II: definicions i categories dels vehicles.
12. L'accident de trànsit: Definició, tipus, causes i classes d'accidents. L'activitat policial davant els accidents de trànsit. L'ordre cronològic de les actuacions.
13. Elaboració de dispositius de trànsit. Detecció del tipus d'incident per nivells de complexitat. Estudi previ per a l'elaboració de dispositius a la via pública. Elaboració de dispositius per a incidents previstos. Selecció d'agents per elaborar dispositius per a incidents imprevistos.
14. Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears: Principis generals. Cossos de policia local. La coordinació de les policies locals a les Illes Balears. Estructura i règim de funcionament. Règim estatutari.
15. Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears: Règim disciplinari. Disposicions addicionals. Disposicions transitòries. Disposicions finals.
16. Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears.
17. Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat: Dels cossos i forces de seguretat. De les policies locals.
18. La policia local com a policia judicial. La detenció. Concepte. Drets i garanties del detingut. Llei orgànica 6/1984, de 24 de maig, reguladora del procediment d'habeas corpus.
19. Reial decret de 14 de setembre de 1882 pel qual s'aprova la Llei d'enjudiciament criminal: Disposicions generals: preliminars, de la competència dels jutges i tribunals en matèria criminal, de les persones a qui correspon l'exercici de les accions que neixen dels delictes i faltes, del dret a la defensa, a l'assistència jurídica gratuïta i a la traducció i interpretació en els judicis criminals. Llibre II. Del sumari. De les actuacions de la policia judicial i del Ministeri Fiscal.
20. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal: De les garanties penals i de l'aplicació de la llei penal. De la infracció penal. De les persones criminalment responsables dels delictes.
21. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal: De les penes, les classes i efectes. De les formes substitutives de l'execució de les penes privatives de llibertat i de la llibertat condicional. De la responsabilitat civil derivada dels delictes i de les costes processals.
22. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal: L'homicidi i les seves formes. Les lesions.
23. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal: Delictes contra la llibertat. Delictes contra la intimitat, el dret a la pròpia imatge i la inviolabilitat del domicili.
24. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal: Delictes contra el patrimoni i contra l'ordre socioeconòmic.
25. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal: Delictes relatius a l'ordenació del territori i l'urbanisme, la protecció del patrimoni històric i el medi ambient.
26. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal: Delictes contra la seguretat viària.
27. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal: Delictes contra l'administració pública. Delictes contra l'Administració de justícia. Delictes comesos pels funcionaris públics contra les garanties constitucionals. Delictes relatius a l'exercici dels deures fonamentals i llibertats públiques.
28. Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
29. Reial decret 137/1993, de 29 de gener, pel qual s'aprova el Reglament d'armes.
30. Llei orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana: Disposicions generals. Documentació i identificació personal.
31. Llei orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana: Actuacions per mantenir i restablir la seguretat ciutadana. Potestats especials de policia administrativa de seguretat. Règim sancionador. Disposicions addicionals. Disposicions finals.
32. Llei orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors: De l'àmbit d'aplicació de la Llei. De les mesures. De la instrucció del procediment: regles generals.
33. Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals: Preàmbul. Disposicions generals. Principis de protecció de dades. Drets de les persones. Disposicions aplicables a tractaments concrets. Garantia dels drets digitals.
34. Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
35. La violència de gènere. Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.
36. Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI fòbia: Disposicions generals. Polítiques públiques per promoure la igualtat efectiva de les persones LGTBI: professionals que actuen en àmbits sensibles. Mecanismes per garantir el dret a la igualtat: disposicions generals.
37. Polítiques públiques de seguretat. La policia com a institució. Conceptes clau. Disseny d'una política pública. La participació ciutadana enles polítiques públiques. Escenaris de presa de decisions. Models de presa de decisions. La implementació de les polítiques. L'avaluació de les polítiques. La metodologia de l'avaluació.
38. Àrea de qualitat. Orientació a les necessitats ciutadanes. Sistemes de qualitat aplicats a l'administració i a les policies locals. Processos de millora contínua. Mesurament de les policies locals i avaluació. Orientació cap als resultats.
39. Lideratge d'equips. Concepte i naturalesa del líder. El lideratge basat en l'acció. Teories del lideratge. El líder com a motivador.
40. La comunicació com a eina de feina. La comunicació eficaç en les organitzacions. El procés de comunicació interpersonal en els equips. Empatia i escolta activa. La comunicació assertiva. La comunicació no verbal. Feedback eficaç adreçat al canvi de conductes.
41. Planificació i execució de projectes. Definició del projecte. Planificació del projecte. Seguiment i administració del projecte. Tancament del projecte.
42. Necessitats i demandes ciutadanes. Conceptes. Demandes enfront d'oferta. Formes d'investigar les necessitats i demandes de seguretat. La ciutadania i la participació d'aquesta en la seguretat pública. Tipus de clients i els serveis policials.
43. El comportament humà en l'organització. Els equips de treball. La comunicació humana. El conflicte i com resoldre'l.
44. La valoració del treball. L'anàlisi de les tasques. La valoració de les tasques. La valoració de l'acompliment.
45. Seguretat i cooperació internacional. Les organitzacions internacionals de policia. L'espai policial europeu. Tractats vigents.
46. La gestió dels recursos humans. Estructures informals i relacions humanes. Influència de la cultura organitzativa i les xarxes informals. Principis de la negociació. Les relacions de llocs de feina.
47. Servei d'emergències. Coordinació. Llocs de comandament avançat i centres de coordinació operativa. Desplegament de plans d'emergència i protecció civil. Coordinació d'unitats i serveis de seguretat en situacions d'emergència.
48. Les relacions entre policia i societat. Policia comunitària o de proximitat. Sistemes de patrullatge. Recollida i tractament de dades. Creació i gestió d'arxius.
49. Valors socials i policia: la policia com a sistema social. Els valors socials en democràcia. Naturalesa dels valors i judicis de valor. Policia i sistema de valors en democràcia.
50. La funció de comandament. Estratègies directives en l'organització. Lideratge com a habilitat directiva.
ANNEX II Temes prova coneixements del terme municipal de Calvià i de la normativa municipal.
1. Història del municipi de Calvià. Fets històrics més rellevants.
2. Evolució urbanística de Calvià.
3. Principals característiques geogràfiques del Terme Municipal de Calvià: Ubicació, orografia, litoral, monuments.
4. Població, activitats econòmiques, xarxa viària, urbanitzacions.
5. L'Ajuntament: Organització administrativa, àrees municipals, edificis municipals.
6. Policia Local. Organització.
7. Reglament Municipal regulador dels premis i condecoracions de la Polica Local de Calvià.
8. Decret llei 1/2020 de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques
9. Ordenança Municipal per al foment de la convivència a Calvià.
10. Ordenança Municipal de Publicitat del terme municpal de Calvià.
11. Ordenança Municipal de Protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions
12. Ordenança Municipal de recollida de residus municipals i neteja d'espais públics.
13. Ordenança Municipal de Circulació.
14. Ordenança que regula el Pub Crawling.
15. Ordenança de benestar i tinència d'animals que viuen a l'entorn urbà.
16. Ordenança reguladora dels horaris de tancament d'establiments i espectacles públics i activitats recreatives.
17. Ordenança reguladora de l'estètica exterior dels establiments comercials i oferta turística bàsica i de l'ús de terrasses i zones privades amb activitat empresarial.
ANNEX III
El barem de mèrits a valorar a la fase de concurs és el previst a l'Annex IV del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.