Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 286081
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte de centre de recollida d’olis usats, polígon Ses Veles parcel·la 11, TM de Bunyola (exp. 77a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 25 de març de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de centre de recollida d'olis usats, polígon Ses Veles parcel·la 11, TM de Bunyola.

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Tramitació

Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, d'acord amb l'annex 2, Grup 9 Altres projectes: b) «Instal·lacions d'eliminació o valorització de residus no incloses a l'annex I, excepte l'eliminació o valorització de residus propis no perillosos al lloc de producció.»

D'acord amb l'anterior, el projecte serà objecte d'una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. L'activitat que es vol dur a terme consisteix en la instal·lació d'un centre de recollida d'olis usats, i els procediments que es realitzaran seran els següents:

̶  Emmagatzematge dels residus d'oli vegetal utilitzat per expedir-lo a gestor autoritzat.

̶  Emmagatzematge dels residus d'oli mineral usat de cotxes i embarcacions per la posterior expedició a gestor autoritzat.

̶  Transport de la resta de parts i materials a les instal·lacions de fragmentació.

2. Es projecta la gestió de 120.000t/any de residus perillosos (oli mineral) i de 400.000 t/any de residus no perillosos (oli vegetal usat).

3. Característiques de la instal·lació: Es tracta d'un solar industrial on s'han ubicat diversos contenidors prefabricats, desmuntables, habilitats com a oficines, distribuïts en planta baixa i entresòl. La superfície total es de 81,84 m2 construïts. A la instal·lació no hi haurà maquinària instal·lada i la font d'energia serà elèctrica amb connexió a xarxa.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental l'execució del projecte generarà els següents impactes:

̶  Els residus generats per aquesta activitat són els aspectes més significatius, ja que són residus catalogats com a perillosos, i poden provocar, principalment, un augment del consum d'energia consumida per al seu reciclatge i descontaminació, així com una possible contaminació del sòl, arribant a variar la seva composició fisicoquímica i fent-lo inservible per a altres activitats, contaminació de l'aire, en el cas d'una mala gestió dels residus i contaminació de l'aigua, contaminant aqüífers o altres recursos hidrològics produït per dilució de contaminants per l'aigua de pluja.

̶  El consum d'energia necessari per a desenvolupar l'activitat, pot provocar, si el seu ús no és l'adequat, un esgotament de combustibles fòssils, emissions de CO₂, emissions de compostos amb sofre, etc., provocant una contaminació global de la terra i l'efecte d'hivernacle.

̶  Les emissions que es produirien pel desenvolupament d'aquesta activitat són les generades per l'evaporació de fluids com a gasolina, àcids de bateries, etc.

̶  El soroll generat per aquesta activitat és produït principalment per la maquinària que s'utilitza. La contaminació sonora és el risc ocupacional més comú i pot afectar l'ecologia local i a l'entorn natural. Una exposició excessiva o prolongada al soroll pot conduir a pèrdua auditiva.

̶  L'impacte dels abocaments al clavegueram variarà depenent tant de les aigües receptores com de la composició de l'efluent. Poden provocar una alteració de l'ecosistema natural, en alterar la composició de l'aigua i augmentar la seva toxicitat.

̶  El fet d'existir fluids i/o residus susceptibles de caure a terra, genera una contaminació potencial del sòl on se situa l'activitat, això provocaria un canvi en la composició química del mateix i fins i tot fer-lo inutilitzable per a la realització d'altres activitats. Un altre dels impactes que provocaria seria la contaminació de recursos hídrics per lixiviació o percolació de contaminants.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

̶  Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (DGRH) de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua (VALIB 290954)

̶  Servei de Canvi Climàtic de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (VALIB 290909)

̶  Servei de Salut Ambiental de la DG de Salut Pública (VALIB 291152)

̶  DG d'Emergències i Interior (VALIB 290944)

̶  Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell (GOIBS247003/2024)

̶ Direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell (GOIBS247212/2024)

̶  Ajuntament de Bunyola (GOIBS246877/2024)

̶  GOB (GOIBS248017/2024)

̶  Amics de la Terra (GOIBS247120/2024).

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes següents:

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Un cop avaluada la informació s'emeten les següents conclusions.

1. Es considera que la instal·lació, d'acord amb les dades indicades a l'EIA, i amb el RD 100/2011, serà un APCA classificada com a Almacenamiento u operaciones de manipulación tales como mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de residuos no metálicos o de residuos metálicos pulverulentos, con capacidad de manipulación de estos materiales < 100 t/día, classificada així doncs com a (-). Es considera per part d'aquest servei que no es compleixen les condicions oportunes per augmentar el seu nivell de potencial contaminant de l'atmosfera a C. Així doncs, no tindrà obligacions de notificació d'APCA ni a autorització. Però es recorda que sí que haurà de donar compliment a les obligacions genèriques d'APCA indicades a l'article 7 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera:

Artículo 7. Obligaciones de los titulares de instalaciones donde se desarrollen actividades potencialmente contaminadoras de la atmósfera.

1. Sin perjuicio de aquellas otras obligaciones que puedan establecer las comunidades autónomas, los titulares de instalaciones donde se desarrollen actividades potencialmente contaminadoras de la atmósfera recogidas en el catálogo que figura en el anexo IV, deberán:

a) Cumplir las obligaciones que se deriven de lo dispuesto en el artículo 13.

b) Respetar los valores límite de emisión en los casos en los que reglamentariamente estén establecidos.

c) Poner en conocimiento inmediato de la comunidad autónoma competente y adoptar, sin demora y sin necesidad de requerimiento alguno, las medidas preventivas necesarias cuando exista una amenaza inminente de daño significativo por contaminación atmosférica procedente de la instalación del titular.

d) Adoptar sin demora y sin necesidad de requerimiento alguno y poner en conocimiento inmediato de la comunidad autónoma competente, las medidas de evitación de nuevos daños cuando se haya causado una contaminación atmosférica en la instalación del titular que haya producido un daño para la seguridad o la salud de las personas y para el medio ambiente.

e) Cumplir los requisitos técnicos que le sean de aplicación conforme establezca la normativa y, en todo caso, salvaguardando la salud humana y el medio ambiente.

f) Cumplir las medidas contenidas en los planes a los que se refiere el artículo 16.

g) Realizar controles de sus emisiones y, cuando corresponda, de la calidad del aire, en la forma y periodicidad prevista en la normativa aplicable.

h) Facilitar la información que les sea solicitada por las Administraciones públicas en el ámbito de sus competencias.

i) Facilitar los actos de inspección y de comprobación que lleve a cabo la comunidad autónoma competente, en los términos y con las garantías que establezca la legislación vigente.

2. S'haurà de fer un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic. Dins de l'estudi d'alternatives s'hauran d'avaluar aquests aspectes.

3. Es podria considerar la instal·lació d'energies renovables per als subministrament d'electricitat.»

El Servei de Salut Ambiental de la DG de Salut Pública en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Es conclou que no es pot informar atès que la documentació de referència no inclou informació necessària per valorar si és possible un risc per la salut dels usuaris i treballadors de l'establiment:

  • No defineix les condicions d'emmagatzematge.
  • No defineix quin tipus de contenidor s'utilitzarà per emmagatzemar l'oli usat.
  • No defineix les actuacions necessàries per transvasar l'oli usat dels camions de recollida als recipients d'emmagatzematge.
  • No defineix les quantitats màximes emmagatzemades ni la periodicitat estimada d'enviament de l'oli usat al centre de tractament.

Aquest informe és únicament vàlid a efectes de salut ambiental i no eximeix de l'obligat compliment de tota la resta de la normativa que sigui aplicable al projecte.»

La DG d'Emergències i Interior en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Una vegada examinada la documentació, i tot i que la Llei 21/2013 contempla l'opinió de les administracions afectades, l'enfocament que la Direcció general d'Emergències i Interior pot oferir és sobre la protecció de les persones i béns (art.1 de la Llei 17/2015 del Sistema Nacional de Protecció civil)

Es proposa informar favorablement a la realització del Centre de Recollida d'Olis Usats, Polígon ses Veles Parcel·la 11, Bunyola, recordant al titular l'obligatorietat de redacció del pla d'autoprotecció de la instal·lació on a mes de contemplar els riscos de la seva activitat de les empreses que l'envolten.»

El Servei d'Ordenació del Territori en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Ateses les consideracions formulades als apartats anterior, es considera que el projecte objecte d'aquest informe no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient per a la qual cosa es proposa la no subjecció del projecte al tràmit d'avaluació ambiental ordinària.

No obstant, seria convenient incorporar mesures correctores, entre d'altres:

̶  Plantar una barrera vegetal en el límit nord i oest de la parcel·la, a base d'espècies arbòries o arbustives autòctones i de baix requeriment hídric, coherent amb l'entorn proper, per tal de reduir l'impacte paisatgístic.

̶  Incorporar mesures ambiental i d'eco disseny en els nous edificis i potenciar l'ús d'energies renovables com, per exemple, instal·lar plaques fotovoltaiques o panells solars a la coberta per cobrir part del consum elèctric o part del consum d'ACS de la nova activitat.»

El Servei de Residus del Consell de Mallorca en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Ateses les competències del Consell de Mallorca en matèria de residus no perillosos.

Ates que el projecte s'implanta al polígon de Ses Veles i no contradiu cap de les disposicions establertes al PDSRNPMA relatives a la gestió i el tractament de residus.

S'informa favorablement i es proposa la no subjecció del projecte al tràmit d'avaluació ambiental ordinària des del punt de vista de la gestió i el tractament de residus.»

El Servei d'Estudis i Planificació en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Per tot l'anterior, des d'un punt de vista de suficiència hídrica, capacitat de sanejament i depuració i protecció del domini públic hidràulic subterrani, informam favorablement sobre el projecte per al Centre de recollida d'olis usats, del polígon Ses Veles parcel·la 11 del TM de Bunyola, amb les següents condicions:

1. Les aigües utilitzades per minimitzar emissions de pols durant la fase d'obres seran preferentment regenerades. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

2. El projecte ha de preveure la recollida de les aigües pluvials netes procedents de la coberta de l'edifici, que serà canalitzada i recollida per al seu ús a les instal·lacions.

3. El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presencia o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.

4. S'ha de disposar de material absorbent tipus sepiolita per a la recollida de qualsevol vessament accidental dins de les instal·lacions.

5. Verificar la impermeabilització de la solera de formigó, corroborar una bona gestió de les fuites o vessaments accidentals així com dels embornals i quin manteniment es durà a terme.

6. El projecte ha de incloure la revisió periòdica i el manteniment del paviment, un registre de les aigües residuals, les cubetes de retenció, del decantador de sòlids i del separador de greixos i hidrocarburs, per tal de reparar d'anys i evitar qualsevol infiltració.

7. S'ha d'estimar i preveure el cabal d'abocament en casos de màximes precipitacions per a redimensionar el decantador de sòlids i el separador d'hidrocarburs.

8. Queda prohibit l'abocament directe o indirecte d'aigües i productes residuals susceptibles de contaminar les aigües continentals o qualsevol altre element del domini públic hidràulic.

9. El dipòsit fixe per al tractament de les aigües residuals ha de complir tots els requisits establerts a l'article 70.7 del PHIB 2022.

10. L'abocament als sistemes col·lectors de composts, matèries i residus en estat sòlid, líquid o gasos es troba totalment prohibit.

11. S'ha de donar compliment a la normativa municipal sobre l'ús de la xarxa de clavegueram sanitari del polígon industrial, o en el seu defecte, al PHIB, no podent contenir cap dels productes prohibits a la normativa municipal vigent de Palma o a l'annex IV del PHIB.»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i es contempla que el projecte previsiblement no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient:

a) Característiques i ubicació del projecte:

1. L'activitat que es vol dur a terme consisteix en la instal·lació d'un centre de recollida d'olis usats i els procediments que es realitzaran seran els següents:

̶  Emmagatzematge dels residus d'oli vegetal utilitzat per expedir-lo a gestor autoritzat.

̶  Emmagatzematge dels residus d'oli mineral usat de cotxes i embarcacions per la posterior expedició a gestor autoritzat.

̶  Transport de la resta de parts i materials a les instal·lacions de fragmentació.

2. Es projecta la gestió de 120.000t/any de residus perillosos (oli mineral) i de 400.000 t/any de residus no perillosos (oli vegetal usat).

3. Característiques de la instal·lació: Es tracta d'un solar industrial on s'han ubicat diversos contenidors prefabricats, desmuntables, habilitats com a oficines, distribuïts en planta baixa i entresòl. La superfície total es de 81,84 m2 construïts. A la instal·lació no hi haurà maquinària instal·lada i la font d'energia serà elèctrica amb connexió a xarxa.

b) Característiques del potencial impacte:

No es preveuen impactes ambientals considerables si es duen a terme els treballs, les mesures correctores i el pla de vigilància ambiental que inclou el document ambiental, així com les condicions d'aquest informe.

6. Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'Impacte Ambiental ordinària el projecte de centre de recollida d'olis usats, polígon Ses Veles parcel·la 11, redactat per Felipe de Luis Oliver amb número de col·legiat 412, signat en data abril de 2024, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores /protectores proposades en el document ambiental, redactat i signat pel Sr. Felipe de Luis Oliver, en data d'abril de 2024, i els condicionants següents:

1. D'acord amb el Servei d'Ordenació del Territori:

̶  Plantar una barrera vegetal en el límit nord i oest de la parcel·la, a base d'espècies arbòries o arbustives autòctones i de baix requeriment hídric, coherent amb l'entorn proper, per tal de reduir l'impacte paisatgístic.

2. D'acord amb el Servei d'Estudis i Planificació:

̶  Les aigües utilitzades per minimitzar emissions de pols durant la fase d'obres seran preferentment regenerades. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

̶  El projecte ha de preveure la recollida de les aigües pluvials netes procedents de la coberta de l'edifici, que serà canalitzada i recollida per al seu ús a les instal·lacions.

̶  El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presencia o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.

̶  S'ha de disposar de material absorbent tipus sepiolita per a la recollida de qualsevol vessament accidental dins de les instal·lacions.

̶  Verificar la impermeabilització de la solera de formigó, corroborar una bona gestió de les fuites o vessaments accidentals així com dels embornals i quin manteniment es durà a terme.

̶  El projecte ha de incloure la revisió periòdica i el manteniment del paviment, un registre de les aigües residuals, les cubetes de retenció, del decantador de sòlids i del separador de greixos i hidrocarburs, per tal de reparar d'anys i evitar qualsevol infiltració.

̶  S'ha d'estimar i preveure el cabal d'abocament en casos de màximes precipitacions per a redimensionar el decantador de sòlids i el separador d'hidrocarburs.

3. Establiment de mesures de prevenció i correcció davant accidents durant la connexió de la mànega, el traspàs de residus líquids i la desconnexió de la mànega entre dipòsits i els camions cisterna de recollida i transport.

A més a més, es recorda que:

̶  Queda prohibit l'abocament directe o indirecte d'aigües i productes residuals susceptibles de contaminar les aigües continentals o qualsevol altre element del domini públic hidràulic.

̶  El dipòsit fixe per al tractament de les aigües residuals ha de complir tots els requisits establerts a l'article 70.7 del PHIB 2022.

̶  L'abocament als sistemes col·lectors de composts, matèries i residus en estat sòlid, líquid o gasos es troba totalment prohibit.

̶  S'ha de donar compliment a la normativa municipal sobre l'ús de la xarxa de clavegueram sanitari del polígon industrial, o en el seu defecte, al PHIB, no podent contenir cap dels productes prohibits a la normativa municipal vigent de Palma o a l'annex IV del PHIB.

Es recomana:

̶  Incorporar mesures ambiental i d'eco disseny en els nous edificis i potenciar l'ús d'energies renovables com, per exemple, instal·lar plaques fotovoltaiques o panells solars a la coberta per cobrir part del consum elèctric o part del consum d'ACS de la nova activitat.

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental, al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 15 d'abril de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá