Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 286078
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte d’aparcament superficial del cementeri municipal, polígon 5, parcel·la 175, TM de Búger (Exp. 187a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 25 de març de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'aparcament superficial del cementeri municipal, polígon 5, parcel·la 175, TM de Búger

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Tramitació

Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental (annex II, grup 7. b), i el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, d'acord amb l'annex 2, «Grup 4. Projectes d'infraestructures: 4. Aparcaments d'ús públic o col·lectiu i marines seques en sòl rústic».

D'acord amb l'anterior, el projecte serà objecte d'una avaluació d'impacte ambiental simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2a de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

L'avantprojecte proposa la construcció d'un aparcament superficial amb capacitat per a 57 vehicles, que inclou 3 places adaptades per a persones amb mobilitat reduïda. L'objectiu principal és solucionar els problemes d'estacionament al voltant del cementeri municipal de Búger, on actualment els vehicles han d'aparcar als carrers adjacents, cosa que provoca embussos i situacions de risc per a vianants i conductors.

El projecte preveu diferents actuacions per garantir la funcionalitat i la integració paisatgística de l'aparcament. S'hi inclourà la pavimentació i senyalització de les places d'aparcament, la construcció de voreres i voravies, i la creació d'una zona verda d'esbarjo. A més, es preveu la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics i la possibilitat de col·locar plaques solars sobre marquesines, per contribuir a la generació d'energia renovable.

Per minimitzar l'impacte ambiental, el projecte també inclou la plantació de garrovers en una part de la parcel·la, conservant un ús agrícola parcial. Així mateix, es prendran mesures per garantir que els materials utilitzats s'integrin bé en l'entorn i ajudin a reduir l'impacte visual.

L'aparcament s'ubicarà en una parcel·la situada al polígon 005, parcel·la 175 de Búger (referència cadastral 07009A00500175). Es troba just davant del cementeri municipal, en una zona de fàcil accés per als residents i visitants.

Les coordenades UTM (ETRS89, Zona 31N) de la parcel·la són:

  • X: 499015.728
  • Y: 4400786.036

L'accés es realitzarà mitjançant dos camins principals:

  • Camí de Son Turturell, que connecta amb el centre urbà de Búger.
  • Camí de Can Bombarda, que es connecta amb la carretera de Búger a sa Pobla.

Segons el Pla Territorial de Mallorca, la parcel·la es classifica com a sòl rústic comú dins la subcategoria d'àrea de transició d'harmonització (AT-H). Aquesta classificació permet certs usos compatibles amb el desenvolupament urbà i rural, com l'aparcament proposat.

L'estudi confirma que la zona no està afectada per cap figura de protecció ambiental com la Xarxa Natura 2000, ni per àrees de prevenció de riscos com incendis, esllavissaments o inundacions.

La ubicació s'ha triat perquè ofereix proximitat al cementeri i al centre urbà, i permet solucionar els problemes d'aparcament en una zona estratègica sense interferir en altres espais del municipi. A més, la parcel·la disposa d'un acord entre l'Ajuntament i els propietaris del terreny, i el projecte ha rebut finançament del Consell de Mallorca a través del Pla d'Inversions 2022-2023.

L'estudi analitza tres alternatives per a la construcció de l'aparcament del cementiri municipal de Búger, i valora els impactes ambientals, la viabilitat tècnica i els beneficis per a la mobilitat del municipi.

1. Alternativa 0: no fer l'aparcament

Aquesta opció planteja no dur a terme cap intervenció i mantenir la situació actual. Actualment, el cementiri no disposa d'un aparcament i els vehicles han d'estacionar als camins estrets adjacents (Son Turturell i Can Bombarda), cosa que provoca embussos, problemes de seguretat i dificultats d'accés.

Impactes negatius:

  • No es resol la problemàtica de mobilitat i seguretat.
  • Es manté la congestió del trànsit en dies d'alta afluència.
  • No s'aprofita l'oportunitat d'integrar millores ambientals i sostenibles.

Aspectes positius:

  • No hi ha impacte ambiental directe, ja que no es fa cap obra.

Conclusió: aquesta opció es descarta perquè no resol els problemes d'estacionament i seguretat i no aporta beneficis a la mobilitat del municipi.

2. Alternativa 1: construcció d'un aparcament bàsic

Aquesta opció preveu la creació d'un aparcament convencional, amb 57 places (3 adaptades per a persones amb mobilitat reduïda), pavimentació i senyalització de les places, però sense mesures ambientals addicionals.

Impactes negatius:

  • Pot tenir un major impacte visual i paisatgístic en l'entorn.
  • No incorpora elements de sostenibilitat, com punts de recàrrega elèctrica o plaques solars.

Aspectes positius:

  • Ordena la mobilitat i millora la seguretat viària.
  • Redueix la congestió als carrers adjacents al cementiri.
  • No té un impacte ambiental crític i és tècnicament viable.

Conclusió: encara que resol el problema de l'aparcament, es considera insuficient perquè no inclou millores ambientals ni criteris de sostenibilitat.

3. Alternativa 2: aparcament amb mesures ambientals i sostenibles (alternativa escollida)

Aquesta opció manté la construcció de l'aparcament de 57 places, però incorpora millores ambientals i de sostenibilitat, seguint les recomanacions del Pla d'Acció per l'Energia Sostenible i el Clima (PACES) de Búger.

Aspectes positius:

  • Punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, per fomentar la mobilitat sostenible.
  • Possibilitat d'instal·lar plaques solars sobre marquesines per generar energia renovable.
  • Integració paisatgística amb plantació d'arbres (garrovers) per reduir l'impacte visual.
  • Paviment amb acabat especial per millorar l'adaptació a l'entorn.
  • Redueix la congestió i els problemes de seguretat en l'accés al cementiri.

Impactes negatius:

  • Un cost lleugerament superior a l'alternativa 1.
  • Requereix un major control i seguiment ambiental per garantir el compliment de les mesures correctores.

Conclusió: aquesta és l'alternativa escollida perquè combina una solució eficient per a la mobilitat amb mesures ambientals i de sostenibilitat, cosa que garanteix una millor integració en l'entorn.

3. Avaluació dels efectes previsibles

El document ambiental analitza els efectes previsibles que el projecte pot tenir sobre diversos elements del medi ambient i el territori, tant durant la fase de construcció com en la fase de funcionament. Aquests impactes es valoren en termes d'intensitat, durada i reversibilitat.

— Efectes sobre la qualitat de l'aire

Durant la fase de construcció, es poden produir emissions de pols i gasos contaminants per l'ús de maquinària i la retirada de terres. Aquest impacte és temporal i localitzat, i es poden implementar mesures com la humectació del terreny i la limitació de la velocitat dels vehicles per minimitzar-lo.

Un cop en funcionament, l'aparcament podria augmentar lleugerament les emissions associades al trànsit de vehicles. No obstant això, el projecte redueix la circulació innecessària de cotxes cercant aparcament, la qual cosa pot compensar aquest efecte. A més, la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics promou una mobilitat més sostenible.

— Efectes sobre el soroll i la contaminació acústica

L'aparcament es troba en sòl rústic, lluny de grans nuclis urbans, fet que fa que el nivell de contaminació acústica sigui inicialment baix. Durant la fase de construcció, el soroll de la maquinària pot generar un impacte, però aquest serà temporal i es pot reduir amb horaris limitats de treball.

En la fase de funcionament, l'increment de trànsit no suposarà un augment significatiu del soroll, ja que el volum de vehicles previst és baix i distribuït al llarg del dia.

— Efectes sobre el sòl i la geologia

El projecte inclou l'anivellament i compactació del terreny, fet que pot alterar la seva estructura i provocar un lleuger risc d'erosió. No obstant això, la plantació de garrovers i vegetació ajudarà a reduir l'impacte i estabilitzar el sòl.

També s'assegurarà que el drenatge de l'aigua de pluja es faci correctament, evitant acumulacions d'aigua que puguin afectar la qualitat del sòl.

— Efectes sobre l'aigua i la hidrologia

No es preveu un impacte significatiu sobre els recursos hídrics, ja que el projecte no requereix abastament d'aigua potable ni connexió a una xarxa de clavegueram.

Pel que fa a l'aigua de pluja, es dissenyarà un sistema de drenatge adequat per evitar inundacions i permetre la infiltració correcta al terreny.

— Efectes sobre la vegetació i la fauna

L'aparcament es construirà en un terreny que antigament es destinava al conreu d'ametllers, però actualment està en desús. Alguns ametllers morts o en mal estat seran retirats, però es compensarà amb la plantació de garrovers, contribuint així a la preservació del paisatge rural.

Pel que fa a la fauna, no es preveu un impacte significatiu, ja que la zona no és un hàbitat crític per a espècies protegides.

— Efectes sobre el paisatge i la integració visual

El projecte pot modificar la percepció visual de l'entorn, però s'han adoptat mesures per minimitzar aquest impacte. Entre elles:

  • Ús de materials integrats al paisatge per evitar contrastos visuals.
  • Plantació d'arbres dins i al voltant de l'aparcament per millorar la seva integració.
  • Possible instal·lació de marquesines amb plaques solars, que proporcionarien ombra i alhora generarien energia renovable.

— Increment del risc d'incendis

Tot i que l'aparcament es troba en sòl rústic, no es troba en una zona de risc alt d'incendis forestals. No obstant això, es prendran precaucions com:

  • Ús de materials ignífugs en la construcció.
  • Manteniment de la vegetació per evitar acumulacions de matèria seca que puguin propagar un incendi.

— Efectes sobre la mobilitat i la seguretat viària

Un dels objectius principals del projecte és millorar la circulació i l'estacionament al voltant del cementeri. Actualment, els vehicles han d'aparcar als carrers estrets adjacents, cosa que genera embussos i riscos per a vianants i conductors.

L'aparcament permetrà una ordenació més eficient del trànsit, reduirà la congestió i millorarà la seguretat viària. A més, disposarà de doble accés per facilitar l'entrada i sortida dels vehicles.

— Efectes sobre el patrimoni cultural

L'estudi indica que no hi ha elements arqueològics o arquitectònics protegits dins de la parcel·la, per la qual cosa no es preveu cap impacte en aquest àmbit.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions públiques afectades i persones interessades, i a la data d'emissió d'aquest informe en l'expedient consten els informes següents:

— El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, en relació amb la consulta efectuada, conclou (20/11/2024):

«Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació, emeto informe favorable amb el següent condicionant:

1. S'han d'instal·lar paviments permeables mitjançant Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible. (D'acord amb l'acció A.3 del PACES)

2. S'han de dur a terme bones pràctiques durant la fase de construcció per minimitzar la contaminació atmosfèrica.

3. S'han d'instal·lar punts de recàrrega per vehicles elèctrics i reservar estacionament per vehicles lliures d'emissions.

4. S'ha de preveure la generació de energia renovables mitjançant pèrgoles solars a l'àrea d'aparcament d'acord amb la normativa vigent.

D'altra banda, es recomana:

1. Crear zones d'ombra amb arbrat de tipus mediterrani i de baix requeriment hídric entre el nucli urbà i l'aparcament dissuasori.

2. Per evitar l'increment de temperatura que provoquen els asfalts, es recomana utilitzar paviments freds, com ara Projecte Life Heatland.»

— El Servei de Protecció d'Espècies de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal en relació amb la consulta efectuada conclou (3/12/2024):

«Per tot això, inform favorablement sobre el projecte d'aparcament municipal, polígon 5, parcel·la 175 TM Búger.»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i es disposa que el projecte no té efectes significatius sobre el medi ambient:

a) Característiques i ubicació del projecte

El projecte consisteix en la construcció d'un aparcament superficial de 57 places, que inclou 3 places adaptades per a persones amb mobilitat reduïda. L'objectiu és proporcionar un espai ordenat i segur per als vehicles que visiten el cementeri municipal de Búger, evitar els embussos i riscos als camins estrets adjacents. L'aparcament incorporarà voreres, senyalització i zones verdes, i també es preveu la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics i marquesines amb plaques solars per fomentar la sostenibilitat i la integració paisatgística.

L'aparcament se situarà en una parcel·la de 2.991 m² situada en el polígon 5, parcel·la 175 de Búger (referència cadastral 07009A00500175). Les coordenades UTM (ETRS89, Zona 31N) de la parcel·la són X: 499015.728 i Y: 4400786.036. La zona es troba just davant del cementeri municipal i tindrà accés des de dos camins principals: el camí de Son Turturell, que connecta amb el centre urbà, i el camí de Can Bombarda, que comunica amb la carretera de Búger a sa Pobla.

El terreny es troba en sòl rústic i està classificat com àrea de transició d'harmonització (AT-H) segons el Pla Territorial de Mallorca, fet que permet la seva compatibilitat amb el projecte. L'estudi confirma que no es troba dins d'àrees protegides ni afectades per riscos ambientals. La seva ubicació estratègica millorarà la mobilitat i la seguretat viària, i evitarà els problemes actuals d'estacionament. A més, l'Ajuntament ha arribat a un acord amb els propietaris del terreny i ha rebut finançament del Consell de Mallorca per executar el projecte.

b) Característiques de l'impacte potencial:

L'avaluació dels efectes previsibles del projecte d'aparcament del cementeri de Búger identifica impactes moderats i controlables en diferents àmbits ambientals. Durant la fase de construcció, es poden generar emissions de pols, soroll i alteracions en el sòl per la compactació i retirada de terres, però aquestes afectacions seran temporals i minimitzables amb mesures correctores. Un cop en funcionament, l'aparcament millorarà la mobilitat i seguretat viària, reduirà els embussos als carrers adjacents i fomentarà un ús més ordenat de l'espai.

Pel que fa als impactes ambientals, el projecte no afecta cap zona protegida ni espècies vulnerables. Es preveu la retirada d'alguns ametllers en mal estat, però es compensarà amb la plantació de garrovers, mantenint així part de l'ús agrícola del terreny. A més, per reduir l'impacte visual, s'empraran materials integrats al paisatge i es considera la instal·lació de marquesines amb plaques solars, que també ajudaran a generar energia renovable i proporcionar ombra. L'aparcament inclourà punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, contribuint a la transició cap a una mobilitat més sostenible.

Quant a les alternatives, s'han presentat només dues (una amb mesures ambientals i una sense) però no s'han analitzat altres alternatives d'ubicació. Tot i que no s'han aportat alternatives d'ubicació, al ser una parcel·la enfront del cementiri municipal es pot acceptar la ubicació mentre no afecti a l'hàbitat d'interès comunitari . Igualment, s'han de preveure mesures per al foment de la mobilitat sostenible enfront del vehicle privat de manera que l'aparcament pugui actuar també com a aparcament dissuasiu, com: carril per a vianants, carril bici, transport públic.

En conclusió, l'estudi determina que els impactes són baixos i gestionables, i que els beneficis superen els inconvenients, especialment en termes de seguretat i ordenació del trànsit. A més, el projecte incorpora mesures correctores per mitigar els possibles efectes negatius i millorar la seva integració ambiental.

No obstant aix``o, el límit nord i oest de la parcel·la està envoltada, i afectada cap a l'interior, per l'hàbitat d'interès comunitari (HIC) 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics, d'acord amb la cartografia oficial de la Infraestructura de dades espacials de les Illes Balears (ideIB), capa hàbitat d'interès comunitari 2022 Illes Balears, la qual cosa no s'ha tingut en compte a la documentació aportada, per tant, s'ha de condicionar el projecte d'aparcament a no ocupar aquesta zona pel projecte i a evitar la seva afecció tant durant la fase d'execució del projecte i com de funcionament, amb la seva delimitació amb un tancament si escau.

6. Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'aparcament superficial del cementeri municipal, polígon 5, parcel·la 175, TM de Búger, redactat per l'oficina d'arquitectura tècnica de Joan Palou i associats SLP, signada pel Sr. Joan Palou Cantallops, arquitecte tècnic (número de col·legiat PM00528,) en data juny de 2021, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores /protectores proposades en el document ambiental, signat per Irene Moya Pais, en data 29/12/2023, i els condicionants següents:

1. No es pot ocupar la zona cartografiada com a hàbitat d'interès comunitari a la cartografia oficial de la Infraestructura de dades espacials de les Illes Balears (ideIB), capa hàbitat d'interès comunitari 2022 Illes Balears, ni a la fase d'execució de les obres ni a la fase de funcionament de l'aparcament.

2. S'han d'incorporar mesures per a la recollida de pluvials del sòl de l'aparcament.

3. S'han d'incorporar mesures per evitar la contaminació lumínica i haurà de ser tal que es minimitzi el consum elèctric.

4. D'acord amb el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (informe de 20/11/2024):

— S'han d'instal·lar paviments permeables mitjançant sistemes urbans de drenatge sostenible (d'acord amb l'acció A.3 del PACES).

— S'han de dur a terme bones pràctiques durant la fase de construcció per minimitzar la contaminació atmosfèrica.

— S'han d'instal·lar punts de recàrrega per vehicles elèctrics i reservar estacionament per vehicles lliures d'emissions.

— S'ha de preveure la generació de energia renovables mitjançant pèrgoles solars a l'àrea d'aparcament d'acord amb la normativa vigent.

5. Durant l'execució de les obres, els camions aniran coberts de lones per minimitzar l'emissió de partícules en suspensió.

6. Els enjardinaments s'hauran de fer amb vegetació autòctona i de baixos requeriments hídrics.

7. Durant la fase d'obra, s'han d'emprar materials de baix impacte ambiental, preferentment d'origen local.

Es recomana:

— Incorporar mesures per al foment de la mobilitat sostenible enfront del vehicle privat de manera que l'aparcament pugui actuar també com a aparcament dissuasiu, sempre que sigui viable, com: carril per a vianants, carril bici, transport públic.

— Crear zones d'ombra amb arbrat de tipus mediterrani i de baix requeriment hídric entre el nucli urbà i l'aparcament de dissuasió.

— Per evitar l'increment de temperatura que provoquen els asfalts, es recomana utilitzar paviments freds, com ara Projecte Life Heatland.

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental, al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 15 d'abril de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá