Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 286075
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental de la modificació per a la redefinició i millora de la distribució elèctrica de mitjana tensió «Línies Shangril·la Valldemossa», polígon 1 parcel·la 124 i 125, i polígon 2 parcel·la 1050, del terme municipal de Valldemossa. (Exp. 158A/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 07 de març de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR:

La declaració d'impacte ambiental de la modificació per a la redefinició i millora de la distribució elèctrica de mitjana tensió «Línies Shangril·la Valldemossa», polígon 1 parcel·la 124 i 125, i polígon 2 parcel·la 1050, del terme municipal de Valldemossa, en el termes següents:

L'article 13.1 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova del Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, estableix que han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els projectes inclosos en l'annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 1 del propi Decret legislatiu. En el cas concret del projecte que s'avalua, s'ajusta al grup 3 (Projectes d'energia) punt 7 de l'annex 1 del Decret legislatiu 1/2020, que indica:

«Línies de transmissió d'energia elèctrica entre 15 y 66 kV en sòl rústic amb la qualificació d'ANEI o ARIP, espais naturals protegits a l'empara de la Llei 42/2007 i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), exceptuant en el cas que siguin línies soterrades per camins existents amb una longitud inferior a 1 km»

Per tant, el projecte s'ha de sotmetre a la tramitació d'Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària, d'acord amb els tràmits especificats a la secció 1ª del capítol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i amb les particularitats que estableixen als articles 21 i 22 del Decret legislatiu 1/2020 (sol·licitud de tràmit ordinari, estudi d'impacte ambiental, al·legacions i informes rebuts en els tràmits d'informació pública i consulta a les administracions, justificació de confidencialitat de la documentació aportada i justificant del pagament de la taxa corresponent).

Així mateix aquest projecte es va sotmetre prèviament al tràmit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada (exp. 51a/2024) i es va emetre la Resolució núm. 44/2024 de subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària la «Modificació per a la redefinició i millora de la distribució elèctrica de Mitjana Tensió, T.M. Valldmossa».

1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

El projecte és un conjunt d'actuacions per a la modificació de la xarxa de mitjana tensió descrita al document ambiental com:

Desinstal·lació del tram de LAMT "VALLDEMOSS" a 15 kV entre els suports A043531 i A043535.

Instal·lació d'una nova línia subterrània, entre la TM A043592 i el CT 12279 "SHANGRILA-2".

Instal·lació d'una nova línia subterrània, entre la TM A043586 i el CT 12328 "SHANGRILA-1".

Reformar el traçat de la línia àrea de mitjana tensió a causa de la sol·licitud de variant de la Línia Àrea “VALLDEMOSSA” en Mitja Tensió a 15 kV. La reforma de la línia aèria consistirà en la instal·lació de dues noves torres metàl·liques i d'un tram de línia aèria. El nou tram aeri de Mitja Tensió comprendrà des de la nova torre metàl·lica A043531 a la nova Torre Metàl·lica A043586, situada al Polígon 2 Parcel·la 105, on finalitzarà. A més de la nova línia de conductor LARL-125 es projecta reinstal·lar els conductors aeris LA-40 existents entre la torre metàl·lica A043529 i la nova torre metàl·lica A043531.

Reformar el traçat de la línia aèria de mitjana tensió causada per la sol·licitud de variant de la Línia Aèria “VALLDEMOSSA” en Mitja Tensió a 15 kV. La reforma de la línia aèria consistirà en la instal·lació de dues noves torres metàl·liques i d'un tram de línia aèria. El nou tram aeri de Mitja Tensió comprendrà des de la nova Torre Metàl·lica A043535 a la nova Torre Metàl·lica A043592, situada al Polígon 1 Parcel·la 124 on finalitzarà. A més de la nova línia de conductor LARL-125 es projecta reinstal·lar els conductors aeris LA-40 existents entre la Torre Metàl·lica A043536 i la nova Torre Metàl·lica A043535.

Les infraestructures projectades se situen al sud-oest del terme municipal, molt properes al límit amb els termes municipals d'Esporles i Banyalbufar. Les estructures es localitzen a les parcel·les 124, 125 i 9001 del polígon 1 i les parcel·les 9001, 105 i 13 del polígon 2 es troben a uns 300 metres al nord-est del nucli de la població de Nova Valldemossa i paral·leles a la carretera MA-10, en una zona sense urbanització. Les parcel·les 105, 124, 125 i 9001 se situen a terrenys amb classificació Àrea Rural d'Especial Interès (ARIP) i la parcel·la 13 se situa a terrenys amb classificació Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI).

Alternatives

No s'han presentat alternatives. Es tracta de l'execució d'una millora de la xarxa elèctrica que ja es troba en funcionament.

2. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte.

  1. Les parcel·les se situen a la Unitat de Paisatge la UP-1 Serra Nord i la Victòria.
  2. Pel que fa a la topografia del terreny, és plana, sense relleus o desnivells importants i amb un pendent menor al 5%. No hi ha cap APR d'esllavissament.
  3. Les actuacions projectades es desenvolupen a Sòl Rústic Protegit, concretament ARIP (Àrea Rural d'Interès Paisatgístic) i una petita zona a ANEI, declarades per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). També és Hàbitat d'Interès Comunitari.
  4. L'àrea d'actuació és limítrof, però no afecta a les àrees delimitades al Decret 130/2001, de 23 de novembre, pel qual s'aprova la delimitació a escala 1:5.000 de les àrees d'alzinar protegit, definides a la Llei 1/1991. L'actuació no està a la Xarxa Natura 2000.
  5. Sí està afectat per les disposicions del Decret 19/2007, de 16 de març, per qual s'aprova el Pla d'Ordenació dels recursos naturals (PORN) de la Serra de Tramuntana. El traçat de la nova línia no està dins les zones especials per esteses elèctriques d'aquest PORN.
  6. Les actuacions són limítrofes o estan dins zones de Risc Extremadament Alt d'Incendis (ZAR 2014).
  7. Masses d'aigua subterrània: el projecte es localitza sobre la MAS 1802M2 Banyalbufar, és un aqüífer en bon estat quantitatiu i qualitatiu. L'activitat no està afectada pels perímetres de restriccions de pous de proveïment urbà.

A l'àmbit del projecte no hi ha cap massa d'aigua superficial, ni zona inundable.

6. Segons el Bioatles (quadrícules 1x1, codis 1653 i 1663), l'àrea d'implantació és la zona de distribució d'una 1 espècie amenaçada: milà reial (Milvus milvus); i 16 espècies classificades: àguila calçada (Hieraaetus pennatus), sibel·lí (Burhinus oedicnemus), cucui (Cuculus canorus), trancapinyols (Laxia curvirastra), pàssera (Monticola solitarius), puput (Upupa epops), passaforadí (Troglodytes troglodyes), ratapinyada comuna (Pipistrellus pipistrellus), ratapinyada nòctul petita (Nyctalus leisleri), serp de garriga (Macroprotodon mauritanicus), banyarriquer (Cerambyx cerdo mirbeckii), cirerer de Betlem (Ruscus aculeatus), murta (Myrtus communis), llampúgol (Rhamnus alaternus), marfull (Viburnum tinus), didalera (Digitalis minor).

L'àmbit d'actuació se situa íntegrament en una zona de protecció d'aus contra col·lisions i electrocucions.

8. Si bé no s'ha adjuntat l'annex de l'impacte directe e induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos d'efecte hivernacle, així com la vulnerabilitat davant el canvi climàtic, el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, va analitzar l'expedient, i va fer constar la no existència de la informació abans esmentada, i, així i tot, va resoldre favorablement en el següent sentit: «Es considera que el projecte té una incidència menyspreable sobre la mitigació al canvi climàtic i que la tipologia de projecte no necessita incloure mesures específiques d'adaptació al canvi climàtic. Per tot això, s'informa favorablement quant a la perspectiva climàtica.»

3. Tramitació (exposició pública)

El 23 de maig de 2024 es va publicar al BOIB núm. 68 la informació pública (IP) d'autorització administrativa, declaració d'interès general del projecte per a la redefinició i millora de la distribució elèctrica de mitja tensió al polígon 1, parcel·les 124 i 125, i al polígon 2, parcel·la 105, del terme municipal de Valldemossa, durant un termini de 30 dies, així com a la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca, i es publicità al diari «Ultima Hora» de dia 23 de maig de 2024.

Durant la IP han estat consultades les següents administracions i entitats afectades:

1. Ajuntaments:

- Ajuntament de Valldemossa.

- Servei d'Urbanisme de l'Ajuntament de Valldemossa

2. Consell Insular de Mallorca:

- Direcció Insular d'Infraestructures

- Direcció Insular de Patrimoni

3. Govern de les Illes Balears:

- Conselleria del Mar i Cicle de l'Aigua:

  • Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics

- Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural

  • Serveis de Gestió Forestal i Protecció del Sòl i Servei d'Espais Naturals, de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal

- Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia

  • Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició energètica i Canvi climàtic.

S'han rebut els següents informes:

  • Informe favorable del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de la Conselleria d'Empresa (Exp.: 102/24-CA, de 13/8/2024):

«Es considera que el projecte té una incidència menyspreable sobre la mitigació al canvi climàtic i que la tipologia de projecte no necessita incloure mesures específiques d'adaptació al canvi climàtic. Per tot això, s'informa favorablement en quant a la perspectiva climàtica.

Per altra banda, es recorda que la retirada dels punts de suport existents, ha d'incloure la cimentació.».

  • Informe favorable del Servei d'Espai Naturals de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal (Exp.: 764/24, de 17/9/2024), que concloïa:

«Conclusions

Per tot l'anterior, s'informa favorablement aquest projecte, atès que no es considera que pugui afectar significativament els seus objectius de conservació, sempre que es tinguin en compte les següents consideracions:

a) No es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres. Les tasques de desbrossament s'han de realitzar de forma que només s'afectin les superfícies estrictament necessàries (art. 29.1 del PORN).

b) S'han de prendre mesures de prevenció contra els incendis, especialment si les obres s'executen en l'època de perill d'incendis forestals (des de l'1 de maig fins el 15 d'octubre). En aquest sentit, es tindran en compte les previsions que s'estableixen en el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal.

c) Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres (art. 33.1 del PORN).

d) En la substitució dels suports metàl·lics i esteses aèries contemplats en els projectes 2 i 4 s'adoptaran totes les mesures descrites en els plànols 4.1 i 4.2 de cada projecte, en el marc del compliment de les previsions establertes pel RD 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i electrocució en línies elèctriques d'alta tensió (art. 33.1 del PORN).

e) Es prendran totes les mesures que siguin adients per a prevenir qualsevol afectació als elements del patrimoni històric que hi pugui haver als voltants de les zones d'actuació, com marjades i parets de pedra en sec (art. 69.3 del PORN).

f) Es prohibeix l'obertura de nous vials i camins (art. 96.2 del PORN).

g) Tots els residus que es generin hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat (art. 97.1 del PORN).

h) Es tindran en compte les mesures preventives i correctores previstes en l'apartat 5.3 de l'"Estudi d'impacte i integració paisatgística" que acompanya els projectes (IPLAN GESTIÓN INTEGRAL, S.L., maig 2024).

Tot això sense perjudici del compliment de la resta de normativa territorial, urbanística i altra legislació que li sigui aplicable.»

  • Informe favorable del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal (Exp.: SGF IA028-24, de 25/06/2024), que concloïa:

«Conclusions

Ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:

- Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).

- També s'han de mantenir les mesures preventives establertes al projecte per evitar l'alteració del terreny, l'erosió.

- Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:

a. El RD15/2022 sobre mesures urgents en matèria d'incendis forestals que prohibeix l'ús d'aquestes màquines quan el risc d'incendis sigui molt alt o extrem (Alerta Foc 4) Es pot consultar a la pàgina alertafoc.caib.es el nivell diari d'alerta per risc meteorològic d'incendi forestal vigent.

b. S'ha de complir allò que estableixi la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions en relació amb el risc d'incendi.

c. Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.

d. En tots els treballs que es realitzin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.

- Un cop instal·lada la nova línia s'ha de fer el manteniment establert tal com s'especifica a l‘article 13 del Decret 125/2007, de 5 d'octubre, que estableix que a les Zones de protecció en conduccions elèctriques aèries:

a. «Els titulars o concessionaris d'esteses aèries que travessin terrenys forestals han d'establir una zona de protecció al llarg del traçat de cada línia. L'amplada d'aquestes zones de protecció ha de ser la necessària per evitar que la vegetació forestal constitueixi un perill per a la conservació de la línia o un risc de produir incendis forestals, i ocuparà almenys el corredor de la línia elèctrica, més 5 metres a cada banda d'aquest. En aquestes franges s'ha de mantenir, en tot cas, una cobertura arbòria i arbustiva màxima del 50 % de fracció de cabuda coberta. En els casos de presència de peus arboris que comportin un perill de contacte amb els conductors, hauran de ser talats de conformitat amb la reglamentació sectorial vigent. Durant l'època de perill d'incendi forestal, aquestes zones s'han de mantenir lliures de residus vegetals o qualsevol altre tipus de residu que pugui afavorir la propagació del foc»

- També cal recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.».

4. Consideracions tècniques

A. Alternatives.

No s'han presentat alternatives perquè es tracta d'una actuació en la qual es redefineix i millora la distribució elèctrica de Mitjana Tensió ja existent.

B. Impacte paisatgístic, i sobre fauna i flora.

Es tracta de l'eliminació de 428 metres de línia aèria i els seus 4 suports, creació de línia aèria de 148 m alternativa i instal·lació de 4 suports (14 m d'altura), i soterrament de 81 m de cablejat. En el procés s'estan disminuint els metres visibles lineals de mitjana tensió que travessen zona ARIP, per tant, es pot considerar que l'impacte es redueix, o, en qualsevol cas, no augmenta respecte a la situació actual. Al document ambiental s'han presentat fotografies de l'estat actual i l'anàlisi de les conques visuals, que necessàriament han de coincidir amb les zones visuals de la línia actual.

En els documents tècnics, s'especifica que per a la col·locació dels suports ubicats en cultius, prats, oliverars, etc., o que bé resulti necessari travessar per ells, per accedir a aquests, es tindran en compte els següents requisits:

- Senyalitzar l'accés a cada suport de manera que tots els vehicles facin les entrades i sortides per un mateix lloc i utilitzant les mateixes rodades.

- Al voltant de cada suport es limitarà l'espai de servitud a ocupar per fer els treballs i que mai no ocuparà més espai de l'estrictament necessari.

- Causar el mínim dany possible, encara que el camí proposat per la propietat sigui de més desenvolupament.

- Mantenir tancades en tot moment les tanques de les de propietats privades, a fi d'evitar moviments de bestiar no previstos.

- Podrà utilitzar material d'aportació en el condicionament de passos per a l'accés amb camió als suports, però quan no estigui prevista una utilització posterior d'aquests passos, s'efectuarà la restitució de la capa vegetal que prèviament s'haurà retirat.

- En horts, fruiters, vinyes i altres espais sensibles, el responsable del Grup Endesa podrà imposar que l'accés sigui realitzat amb vehicles lleugers (Dumper), cavalleries, etc.

L'àmbit d'actuació se situa íntegrament en una zona de protecció d'aus contra col·lisions i electrocucions, per la qual cosa a la documentació es proposen les següents accions de protecció, en compliment del Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen les mesures de caràcter tècnic en línies elèctriques d'alta tensió, amb objecte de protegir l'avifauna:

A. Contra l'electrocució als suports de les línies aèries:

- No s'instal·laran aïlladors rígids.

- Els suports amb ponts, seccionadors, fusibles, transformadors de distribució, de derivació, ancoratge, amarratge, especials, angle, final de línia, es dissenyaran de manera que s'eviti sobrepassar amb elements en tensió les creuetes o semicreuetes no auxiliars dels suports. En qualsevol cas, s'aïllarà els ponts d'unió entre els elements en tensió.

- En el cas d'armat canadenc i al portell la distància entre la semicreueta inferior i el conductor superior no serà inferior a 1,5 m.

- En el cas d'armats per a doble circuit i armat en bandera, la distància entre qualsevol creueta i el conductor superior no serà inferior a 1,5 m.

- Els diferents armats d'amarratge han de complir una distància mínima de seguretat entre la punta de la creueta i la grapa d'amarratge d'1 metre (en cas d'un armat tipus canadenc la distància serà de 0,6 m).

- Les allargadores a les cadenes d'amarratge s'hauran de dissenyar per evitar que es posin les aus. En cas de constatar-se per l'òrgan competent de la comunitat autònoma que les allargadores i les cadenes d'amarratge són utilitzades per les aus per posar-se o es produeixen electrocucions, la mesura d'aquesta distància de seguretat no inclourà aquesta allargadora.

- En aquest projecte en concret, en els suports d'amarratge es col·locaran maneguets aïllants d'1,5 m. De longitud a banda i banda del suport, en les tres fases, havent de quedar segellat amb cinta aïllant, o similar, als extrems, per evitar l'entrada d'humitat.

- El pont de la fase central es desplaçarà a un costat del suport "muntatge en fanalet" i es recobrirà amb cinta aïllant tant les grapes de subjecció del cable com els rètols dels aïlladors. Els ponts de les tres fases es forressin també amb maneguet aïllant. No hi ha cap punt accessible en tensió.

B. Protecció contra la col·lisió.

- La instal·lació de salvaocells o senyalitzadors visuals es realitzarà en els conductors, o cables de terra, amb un diàmetre inferior a 20 mm.

- La senyalització es realitzarà de manera que generin un efecte visual equivalent a un senyal cada 10 metres, per a la qual cosa es disposaran de manera alterna a cada conductor i amb una distància màxima de 20 m entre senyals contigus en un mateix conductor.

C. Sobre la instal·lació.

No queda reflectit específicament al document d'avaluació d'impacte ambiental si s'elimina també la base cimentada dels 4 peus de suport de la secció que es retira.

Per a la línia aèria, allà on s'instal·la, és un traçat on ja existia camí d'accés o servitud que discorr per davall. Dels 4 suports nous, dos d'ells estan en línia amb l'antic traçat, i els altres dos suports nous se situen al límit del sòl classificat com a urbanitzable, a zona d'ús general del PORN de Tramuntana, on serà necessari un camí de servitud o accés nou.

La secció que travessa ANEI i s'ha de fer el soterrament de la línia, no es detalla exactament l'afecció a la comunitat vegetal, i el sistema mecànic que es farà servir.

Per a l'excavació de les rases per als massissos dels suports (la retirada de la terra, i el farciment de l'excavació resultant després del formigonat), el document ambiental esmenta que totes les superfícies afectades per l'execució de l'obra es faran per afavorir la recuperació de terra i la reinstal·lació de vegetació original, i una vegada finalitzades, es descompactarà el terreny i es cobrirà amb la terra vegetal prèviament retirada.

Així mateix, esmenta la fase de desmantellament, on, un cop finalitzada la vida útil de la infraestructura, es procedirà a la realització d'un projecte de desmantellament i restauració de les zones afectades, amb la finalitat de tornar al terreny les condicions anteriors a l'execució de les obres, i el tractament dels materials excedents d'acord amb la legislació vigent en matèria de residus.

E. Calendari

El calendari d'actuació es desenvolupa durant 11 setmanes. Com està situat a zona ZAR i ARIP, les obres s'haurien de fer preferentment entre els mesos d'octubre i febrer per evitar l'època de reproducció i nidificació de les aus, i per evitar l'època de riscs d'incendis (que es comprèn de maig a setembre). Si no fos possible, almanco les actuacions d'excavació, canalització i formigonat, així com pavimentat, descompactació o reposició s'hauria de fer entre les dates senyalades, i es pendran les mesures necessàries descrites al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es diºcten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, en concret l'article 8.c.

F. Impactes

La duració dels impactes de la fase de construcció són a curt termini, i la documentació inclou mesures de reducció i correcció. L'eliminació de part de la línia aèria i l'adaptació a electrocució i col·lisions al tram nou, és en realitat una millora a la situació actual. Per tant, l'actuació suposa una reducció de l'impacte paisatgístic i de la possible afecció a la fauna.

CONCLUSIÓ

Primer. Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable al projecte de redefinició i millora de la distribució elèctrica de mitja tensió al polígon 1, parcel·les 124 i 125, i al polígon 2, parcel·la 105, del terme municipal de Valldemossa promogut per EDISTRIBUCIÓN REDES DIGITALES S.L.U., atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures correctores i preventives previstes al document d'avaluació d'impacte ambiental redactat per IPLAN GESTIÓN INTEGRAL S.L., equip tècnic Aitor Barroso, ambientòleg, i Xavier Peralta, geògraf, signat en juny de 2024, així com a la documentació tècnica, i els següents condicionants:

1. S'han d'eliminar les bases cimentades de les 4 torres retirades.

2. Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, es procurarà no generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres, especialment entre els mesos de febrer a juny.

D'acord amb l'informe del Servei de Espais Naturals de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal:

3. No es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres. Les tasques de desbrossament s'han de realitzar de forma que només s'afectin les superfícies estrictament necessàries (art. 29.1 del PORN).

4. En la substitució dels suports metàl·lics i esteses aèries contemplats en els projectes 2 i 4 s'adoptaran totes les mesures descrites en els plànols 4.1 i 4.2 de cada projecte, en el marc del compliment de les previsions establertes pel RD 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i electrocució en línies elèctriques d'alta tensió (art. 33.1 del PORN).

5. Es prendran totes les mesures que siguin adients per a prevenir qualsevol afectació als elements del patrimoni històric que hi pugui haver als voltants de les zones d'actuació, com marjades i parets de pedra en sec (art. 69.3 del PORN).

6. Es prohibeix l'obertura de nous vials i camins (art. 96.2 del PORN).

7. Tots els residus que es generin hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat (art. 97.1 del PORN).

D'acord amb l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal:

8. Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).

9. També s'han de mantenir les mesures preventives establertes al projecte per evitar l'alteració del terreny, l'erosió.

10. Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:

a. El RD15/2022 sobre mesures urgents en matèria d'incendis forestals que prohibeix l'ús d'aquestes màquines quan el risc d'incendis sigui molt alt o extrem (Alerta Foc 4) Es pot consultar a la pàgina alertafoc.caib.es el nivell diari d'alerta per risc meteorològic d'incendi forestal vigent.

b. S'ha de complir allò que estableixi la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions en relació amb el risc d'incendi.

c. Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.

d. En tots els treballs que es facin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.

11. Un cop instal·lada la nova línia s'ha de fer el manteniment establert tal com s'especifica a l'article 13 del Decret 125/2007, de 5 d'octubre, que estableix que a les Zones de protecció en conduccions elèctriques aèries:

a. «Els titulars o concessionaris d'esteses aèries que travessin terrenys forestals han d'establir una zona de protecció al llarg del traçat de cada línia. L'amplada d'aquestes zones de protecció ha de ser la necessària per evitar que la vegetació forestal constitueixi un perill per a la conservació de la línia o un risc de produir incendis forestals, i ocuparà almenys el corredor de la línia elèctrica, més 5 metres a cada banda d'aquest. En aquestes franges s'ha de mantenir, en tot cas, una cobertura arbòria i arbustiva màxima del 50 % de fracció de cabuda coberta. En els casos de presència de peus arboris que comportin un perill de contacte amb els conductors, hauran de ser talats de conformitat amb la reglamentació sectorial vigent. Durant l'època de perill d'incendi forestal, aquestes zones s'han de mantenir lliures de residus vegetals o qualsevol altre tipus de residu que pugui afavorir la propagació del foc»

Es recorda:

- L'acompliment de les mesures incloses en l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

Segon. Es publicarà la present declaració d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.

Tercer. La declaració d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 41.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 15 d'abril de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá