Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 286072
Resolució de la directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental del projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), per a ús agrícola, al polígon 24, parcel·la 1090, del TM de Manacor (126a/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 5 de març de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Resolc formular
L'informe d'impacte ambiental del projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), per a ús agrícola, al polígon 24, parcel·la 1090, del TM de Manacor
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Segons s'estableix a l'article 7.2.a) de la Llei 21/2013 són objecte d'una avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes compresos a l'annex II d'aquesta llei.
Tenint en compte el Reial decret 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013, l'activitat projectada s'inclou en l'Annex II, Grup 3 (perforacions, dragats i altres instal·lacions mineres i industrials) lletra a):
3r. Perforacions per a l'abastiment d'aigua.
Per tant, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2a de la Llei 21/2013; també s'ha de complir el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears.
2. Ubicació i descripció del projecte
El sondeig (AAS_15983) s'ubicarà en el polígon 24, parcel·la 1090 en el terme municipal de Manacor, amb les següents característiques:
• Cabal màxim instantani: 1,0 l/s
• Volum màxim anual: 6.300 m3/any
• Ús: Reguiu (a explotació agrícola)
• Profunditat de perforació prevista: 115 m
L'objectiu és que la parcel·la on es pretén realitzar el sondeig, que actualment es destina a la sembra de cereal en secà, es pugui destinar al cultiu de la vinya (2,10 ha). El volum sol·licitat s'ha calculat a partir d'una memòria agrícola en funció de l'extensió destinada al cultiu i del tipus de cultiu que es pretenen incorporar.
• El sondeig es realitzarà pel mètode de roto-percussió; es perforarà sense recuperació del testimoni i se cimentaran les parets.
• D'acord amb l'apartat 1.2.1 de l'annex 8 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2023, per a la massa d'aigua MAS 18.18-M5 Son Macià, s'ha optat per una profunditat de cimentació de 5 m, tot i que s'haurà de verificar en funció dels materials que es trobin durant la perforació.
• Al voltant del sondeig (l'espai anul·lar de cimentació) es col·locarà una llosa de formigó de 50 mm.
• Finalment, es col·loca una placa de ciment al voltant del tub del sondeig. El sondeig es cobrirà amb una tapa metàl·lica per impedir l'accés al mateix.
Acabada la instal·lació es bomba fins a trobar aigua neta i es desinfecta d'acord amb l'annex 8, punt 2.3.3 del Pla hidrològic: desinfectant adequadament, i amb una quantitat que dependrà del volum d'aigua al pou, procurant arribar a una concentració de 100 mg de clor per litre d'aigua.
En el cas que la perforació hagi tingut problemes o el sondeig resulti negatiu i s'hagi d'abandonar definitivament, s'ha de segellar el pou d'acord amb l'annex 8 “Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous” del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2023 o a la normativa vigent en el moment d'executar la clausura.
3. Alternatives
El document ambiental contempla les següents alternatives:
• Alternativa 0 (no fer el sondeig i continuar amb el sistema de secà): no és viable si es vol una explotació agrícola rendible, ja que la vinya de secà és econòmicament insostenible. Tot i l'impacte ambiental del consum d'aigua, es considera beneficiosa la conservació dels aprofitaments agropecuaris per al manteniment de les comunitats biològiques d'aquests ecosistemes.
• Alternativa 1 (distribució en camió): no es contempla perquè genera pressió a altres sondejos, requereix mètodes d'emmagatzematge que afecten l'espai i el paisatge de la parcel·la, fa dependre de l'abastiment de l'exterior i genera contaminació pel trànsit de vehicles.
• Alternativa 3 (fer el sondeig projectat): es considera la més factible perquè permet el manteniment de l'explotació agrària amb menys emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, amb menys ús de sol per a aljubs o bidons on guardar l'aigua, etc.
4. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades
Els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte que té una duració curta de 2 a 5 dies:
• Contaminació atmosfèrica: durant la fase d'execució del projecte es produirà renou i vibracions per la utilització de la maquinària. En tot cas, les tasques es realitzaran durant horari diürn. Tampoc tindrà un impacte rellevant per a la fauna.
No hi haurà emissió de pols perquè s'utilitzen equips de perforació amb circulació directa de fluids que funcionen amb aigua i un escumant ecològic.
• Canvi climàtic: es produiran emissions de gasos d'efecte hivernacle, essent els mínims possibles perquè la maquinària comptarà amb les revisions i manteniments periòdics. El document ambiental no estima les emissions de CO2 que es produeixen durant el temps de la perforació (en tot cas, es poden considerar poc rellevants)
• Vegetació: la zona afectada és zona de cultiu. No hi haurà incidència.
• Fauna: no es preveu impacte.
• Aigua: impacte evitable amb protocols en obra per evitar contaminació i amb l'ús de productes biodegradables.
• Patrimoni: no es preveu impacte.
• Paisatge: es produirà impacte paisatgístic només els dies que duri la perforació.
Durant la fase d'aprofitament l'impacte més important serà sobre la massa d'aigua subterrània afectada (MAS 18.18-M5 Son Macià); D'acord amb el PHIB vigent, la massa d'aigua afectada pel projecte es troba en mal estat. L'extracció d'aigua subterrània pot ser susceptible d'impacte si no es respecta el caudal i volum autoritzats per la Direcció General de Recursos Hídrics. El document ambiental inclou mesures correctores com cimentar la captació per evitar contaminació de l'aqüífer, l'ús d'un comptador volumètric, respectar els paràmetres de la concessió d'extracció.
El consum elèctric durant la fase d'aprofitament pel funcionament de la bomba és poc significatiu.
5. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
En data 27 de juliol, el Servei d'Assessorament Ambiental remet consulta i petició d'informe a les administracions previsiblement afectades i entitats interessades següents:
- Ajuntament de Manacor.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
- Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
- Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures de la Direcció Insular de Territori i Paisatge. Consell Insular de Mallorca.
- GOB Mallorca.
- Amics de la Terra.
A continuació s'exposen les conclusions dels informes rebuts a la data d'emissió del present informe:
• Informe de 26 de juliol de 2024 del Servei de Protecció d'Espècies:
Es considera que [...] el projecte no afecta cap espai de rellevància ambiental; a la parcel·la no està cartografiat cap hàbitat prioritari ni singular; segons la informació disponible, no és d'esperar que el projecte pugui tenir cap efecte sobre espècies protegides o amenaçades. Per tant, s'informa favorablement sobre el projecte.
• Informe de 31 de juliol de 2024 del Servei d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Mallorca:
Conclou que «des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el TM de Manacor, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient mentre serveixi a usos legalment implantats a la parcel·la».
• Informe de 31 de juliol de 2024 del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera:
S'emet informe favorable ja que «en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius».
• Informe de 12 d'agost de 2024 del Servei d'Urbanisme, Habitatge i Activitats de l'Ajuntament de Manacor:
Informa, als efectes oportuns, de la qualificació del sòl, dels objectius del projecte, i observa que «no consta cap expedient d'autorització d'aquest projecte que estigui en tramitació a l'Ajuntament de Manacor, no es pot valorar el compliment d'altres paràmetres que puguin ser d'aplicació».
• Informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de 19 d'agost de 2024
Informa favorablement l'objecte del projecte, des del punt de vista agrari, ja que «la parcel·la forma part de la base territorial de l'explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari núm. 2293 com a prioritària. L'activitat agrària genera més d'1,00 UTA i rep ajudes de la PAC».
• Informe de 28 d'agost de 2024 del Servei de Medi Ambient de l'Ajuntament de Manacor:
Indica que «existeix un altre sondeig del mateix promotor que afecta la mateixa massa d'aigua, que es localitza a una parcel·la annexa (pol. 24 parcel·la 1081) i que preveu un volum màxim anual d'extracció de 17.940m3. [...] L'EIA no fa menció de la sinergia dels impactes ambientals d'ambdues captacions».
Conclou que «l'autoritat hidràulica hauria de comptabilitzar de forma conjunta totes les autoritzacions d'extracció de la massa d'aigua Son Macià per determinar si es poden donar noves autoritzacions com la del projecte que aquí s'informa».
Cal indicar que a l'ofici de tramesa, de 8 de juliol de 2024, de l'òrgan substantiu (el Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics) per a l'inici de l'Avaluació ambiental, a més de les característiques principals del projecte, s'indica:
Vistes les característiques de l'obra i els paràmetres d'explotació sol·licitats, aquest Servei d'Aigües Subterrànies considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on està ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables.
6. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:
a) Característiques del projecte: perforació i sondeig d'aigua (AAS_15983) per a ús de reguiu de cultiu de vinya (2,10 ha), que ocuparà una superfície d'uns 60 m2 durant la fase de construcció i 0,25 m2 durant la fase de funcionament.
b) Ubicació del projecte: La zona on es projecta el sondeig està catalogada com a Sòl Rústic General (SGR) i:
• no es troba afectada per cap espai de la Xarxa Natura 2000;
• tampoc es troba a cap zona definida per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN);
• no es troba afectada ni està pròxima a cap hàbitat d'interès comunitari (HIC) descrit a la Directiva 92/43/CEE;
• no està afectada per cap zona Potencial Inundable ni ARPSI (Àrea amb Risc Potencial Significatiu d'Inundació).
• Tota la parcel·la s'ubica en una zona amb Vulnerabilitat de Contaminació d'Aqüífers baixa.
• La parcel·la no es troba afectada directament per àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, d'incendi, erosió o esllavissaments; tampoc presenta risc d'incendi segons el IV Pla Forestal 2015-2024.
• El sondeig s'ubica en la MAS 18.18-M5 Son Macià; l'estat d'aquesta massa, segons l'Annex 8 de la Memòria del PHIB vigent, és:
- Estat quantitatiu: dolent (índex d'explotació del 111,81% dels recursos disponibles).
- Estat qualitatiu bo (concentració inferior als límits en clorurs, nitrats, sulfats i altres substàncies químiques).
c) Característiques del potencial impacte: es considera que els efectes sobre el medi ambient a la fase d'execució seran mínims, tenint en compte la curta duració del període d'obres (de 2 a 5 dies). Respecte de la fase de funcionament cal indicar que el consum anual serà de 6.300 m3/any en una massa que està en estat quantitatiu dolent segons el PHIB vigent; el Servei de Medi Ambient de l'Ajuntament de Manacor considera que s'haurien de comptabilitzar de forma conjunta totes les autoritzacions d'extracció de la massa d'aigua Son Macià per determinar si es poden donar noves autoritzacions; exposat això, el Servei d'Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on està ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables.
El document ambiental recull un apartat de seguiment de les mesures preventives i reductores proposades, sense assignar un pressupost al seu compliment.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), per a ús agrícola, al polígon 24, parcel·la 1090, del TM de Manacor, promogut per Simon Oliver Adrover, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores o reductores proposades en el document ambiental signat electrònicament, en data 3 de juliol de 2024, per Julià Caldés Bauzà (Enginyer Tècnic de Mines, Col·legiat núm. 1289), i els següents condicionants:
1. Atès que la massa 18.18-M5 Son Macià presenta una explotació superior al 100%, l'ús que se'n faci de l'aigua que s'extregui haurà de ser per a reguiu i sempre que es compleixi amb l'estipulat a l'article 123 del PHIB vigent.
2. El director facultatiu farà el seguiment ambiental previst en el Document Ambiental per a les fases d'execució, funcionament i clausura amb la finalitat de disminuir l'impacte ambiental ocasionat pel projecte.
3. Tot i que el projecte s'ubica en una zona amb Vulnerabilitat a la Contaminació d'Aqüífers baixa, durant l'execució de les obres i el funcionament, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, en compliment de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries, i les seves modificacions (Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística, i les seves modificacions).
Es recorda que:
1. Amb l'objectiu d'evitar la contaminació de l'aqüífer durant la realització del sondeig, s'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, tenint especial cura a les fases de cimentació i desinfecció del sondeig.
2. En cas que el sondeig sigui negatiu i es procedeixi a la seva clausura definitiva, s'hauran de seguir les directrius recollides a l'annex 8 «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB 2023. Es vetllarà pel seu correcte manteniment a llarg termini.
Es recomana que:
1. Durant la fase de funcionament, es prenguin mesures per tal de disminuir el consum energètic i el consum d'aigua (que s'instal·lin sistemes de reg eficients per a reduir el consum d'aigua, revisant periòdicament les conduccions per tal de detectar qualsevol pèrdua).
2. D'acord amb l'article 54 del PHIB, «Reutilització d'aigües regenerades per al seu ús en reguiu» i atès que l'aqüífer es troba en mal estat quantitatiu, sempre que sigui viable, s'hauria de valorar la possibilitat, actual o futura de poder aprofitar aigües regenerades.
3. Atès que l'estat global de la massa d'aigua és dolent (índex d'explotació superior al 100%), és recomanable, tal com també destaca l'informe de l'Ajuntament de Manacor, comptabilitzar de forma conjunta totes les autoritzacions d'extracció d'aigua de la massa de Son Macià per valorar-ne l'afecció global, abans de concedir-ne de noves.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 15 d'abril de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá