Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE DEIÀ

Núm. 283437
Informació pública del text inicial del Conveni de col·laboració entre l'Institut Balear de l'Energia i l'Ajuntament de Deià per a la millora i manteniment del sistema públic de recàrregues per a vehicles elèctrics a les Illes Balears (MELIB)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent-se instruït pels serveis competents d'aquest Ajuntament i havent-se aprovat inicialment, expedient d'aprovació del Conveni a tenor de lo següent:

Conveni de col·laboració entre l'Institut Balear de l'Energia i l'Ajuntament de Deià per a la millora i manteniment del sistema públic de recàrregues per a vehicles elèctrics a les Illes Balears (MELIB)

Parts

Alejandro Sáenz de San Pedro García, president de l'Institut Balear de l'Energia, en exercici de les atribucions establertes d'acord amb l'article 8.1.g) del Decret 83/2019, d'11 d'octubre, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Institut Balear de l'Energia, i d'acord amb l'aprovació prèvia del Consell de Direcció per a la signatura d'aquest conveni conforme a l'article 11.1.j) dels mateixos Estatuts.

Lluis Enric Apesteguia Ripoll, batle de l'Ajuntament de Deià, nomenat per l'acord del Ple de l'Ajuntament corresponent, en sessió celebrada el dia 17 de juny 2023, i en exercici de les atribucions establertes per l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

Antecedents

1. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, i modificat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa, en l'article 23, que els poders públics de la comunitat autònoma han de vetllar per la defensa i la protecció de la naturalesa, del territori, del medi ambient i del paisatge. Han d'establir polítiques de gestió, ordenació i millora de la seva qualitat harmonitzant-les amb les transformacions que es produeixen per l'evolució social, econòmica i ambiental.

2. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, preveu en article 64, que l'Institut Balear de l'Energia sigui l'òrgan competent per a la gestió del sistema públic de recàrregues per a vehicles elèctrics a les Illes Balears (MELIB)

3. El Consell Assessor de l'Energia de les Illes Balears, en la sessió de 18 de setembre de 2014, va aprovar el document «Energies renovables i eficiència energètica a les Illes Balears: estratègies i línies d'actuació». En aquest document s'indica que l'estratègia per aconseguir un transport mediambientalment sostenible és la generalització del vehicle elèctric per al transport privat per carretera i s'estableixen una sèrie d'actuacions amb relació a la mobilitat elèctrica.

4. Els ajuntaments exerceixen les competències en matèria d'ordenació del trànsit de vehicles i persones a les vies urbanes establertes per l'article 25.2 b de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

5. Per tal d'assegurar la creació d'una infraestructura bàsica de recàrrega de vehicles elèctrics, el Govern de les Illes Balears ha estat llançant convocatòries de subvencions per a la implantació de vehicles elèctrics per part d'administracions locals, havent crescut ràpidament el nombre d'aquests.

6. Un dels objectius de l'Institut Balear de l'Energia és que tots els punts de recàrrega de les administracions públiques i, en la mesura que puguin, del sector privat siguin interoperables independentment del gestor de recàrrega que els operi, per la qual cosa els sistemes de recàrrega han de permetre la interoperabilitat i s'ha de crear un sistema que gestioni i coordini els diferents operadors. Aquest sistema, així mateix, ha de garantir el bon estat dels punts de recàrrega i una experiència satisfactòria per als seus usuaris.

7. Havent servit d'incentius per al vehicle elèctric els primers anys de desenvolupament de la xarxa MELIB, el creixement del nombre de vehicles que circulen per les Illes Balears, tant de particulars com de lloguer, lligat a un creixement dels preus de l'electricitat, fa desitjable la implantació progressiva de mecanismes de pagament de les recàrregues que permetin incentivar el bon ús dels punts de recàrrega, per tal com encaminen la xarxa MELIB cap a una sostenibilitat financera.

Per tot això, tant l'Institut Balear de l'Energia com l'Ajuntament de Deià estan d'acord amb l'impuls de mesures per a la millora continuada de la xarxa MELIB de punts de recàrrega de vehicles elèctrics, per la qual cosa acorden la subscripció d'aquest Conveni de col·laboració, que es regeix per les següents

Clàusules

1. Objecte i àmbit territorial

L'objecte del Conveni és definir la col·laboració entre l'Institut Balear de l'Energia i l'Ajuntament de Deià per millorar l'estat dels punts de recàrrega de vehicles elèctrics de la xarxa MELIB i assegurar-ne la sostenibilitat.

2. Descripció de les actuacions que s'han de desenvolupar

a) Provisió d'un sistema centralitzat que permeti la interoperabilitat de la xarxa de punts de recàrrega per a vehicle elèctric de les administracions signants d'aquest Conveni (xarxa MELIB)

La xarxa MELIB funciona per mitjà d'un sistema de gestió centralitzat i interoperable de la infraestructura pública de recàrrega per a vehicle elèctric, de forma que qualsevol usuari pugui utilitzar qualsevol punt de recàrrega independentment del gestor de càrrega que la gestioni, en endavant, xarxa MELIB.

L'Institut Balear de l'Energia ha de continuar amb la provisió d'aquest servei, així com dur a terme la coordinació de la xarxa MELIB per mitjà de la plataforma d'interconnexió dels diferents punts de recàrrega (roaming) i de la gestió de les recàrregues de la xarxa MELIB.

Els gestors dels punts de recàrrega han d'atendre les instruccions, pautes i indicacions del coordinador.

b) Promoció de les entitats participants i la mobilitat elèctrica

Les entitats participants han de dur a terme tasques de divulgació i promoció de la mobilitat elèctrica de les Illes Balears dins la xarxa MELIB.

S'ha de facilitar la integració dins la xarxa MELIB de la infraestructura de recàrrega de vehicle elèctric del sector privat. S'han de regular les condicions per formar-ne part.

c) Manteniment dels punts de càrrega

Per assegurar el correcte funcionament dels punts de càrrega i la seva correcta comunicació amb l'aplicació MELIB, les administracions públiques titulars dels punts queden obligades a mantenir-los per tal que siguin operatius. Aquest manteniment haurà d'incloure com a mínim les següents funcions:

1r. Supervisió del funcionament dels punts de recàrrega de VE. Inclou el control i anàlisis de les dades d'ús i funcionament dels diferents punts, mitjançant sistema d'accés i control telemàtic, l'elaboració d'informes i estadístiques d'ús i la memòria anual.

2n. Manteniment preventiu i correctiu dels punts de recàrrega durant la durada del contracte per tal de mantenir en funcionament (24 hores i 365 dies) els punts de recàrrega del servei, i mantenir en bon estat de conservació la resta d'elements. El servei de manteniment haurà d'oferir un servei d'atenció telefònica i tramitació d'incidències (24 hores i 365 dies).

3r. Gestió documental dels punts. Inclou la realització d'un dossier amb la documentació del punt de recàrrega (garanties, OCA, assegurances, llibres de manteniment, registre d'incidències, informes i estadístiques d'ús, etc.). Aquesta documentació s'ha d'actualitzar periòdicament i remetre a l'Institut Balear de l'Energia anualment durant el primer trimestre de l'any, per tal de disposar de tota la informació.

La responsabilitat del manteniment correspon al titular del punt de càrrega, que podrà ser assumida a través de mitjans propis o externs.

d) Implantació d'un sistema de pagament per les recàrregues elèctriques

L'Institut Balear de l'Energia té habilitada una passarel·la de pagament per les recàrregues elèctriques, per mitjà de la contractació del servei de pagament amb targeta i la implantació d'un terminal de pagament virtual a l'aplicació mòbil.

Al seu torn, l'Ajuntament Deià ha de determinar el preu de recàrrega elèctrica i el pot mantenir de forma gratuïta. A l'efecte de l'establiment del preu, l'Institut Balear de l'Energia ha emès una recomanació per al cobrament a la xarxa MELIB en què es proposa una tarifa de 0,25 €/kWh i un suplement complementari de 3€/h o fracció per a les recàrregues que superin les 4 hores de durada.

Un cop determinada la tarifa de recàrrega que l'ajuntament aprovi, s'ha de comunicar a l'IBE per tal d'implementar-la a la plataforma en el termini màxim de 15 dies des de la seva comunicació.

El cobrament de les recàrregues es farà directament als usuaris a través de l'aplicació MELIB, que serà la que s'ocuparà directament de la gestió automatitzada de bitllets i la facturació de cada recàrrega.

L'IBE liquidarà a l'ajuntament, amb una periodicitat mensual o trimestral, prèvia emissió de la corresponent factura, els imports obtinguts per les càrregues realitzades en els punts de recàrrega. En aquesta liquidació es descomptaran les despeses de gestió i manteniment de la passarel·la de pagament, que mai no podran ser superiors al 2,5% de l'import total.

3. Obligacions i responsabilitats

3.1. L'ajuntament signant es compromet a:

a) Participar i col·laborar amb l'Institut Balear de l'Energia en el desenvolupament del projecte i la xarxa MELIB. A aquest efecte, l'ajuntament designarà una persona responsable de la MELIB al seu municipi.

b) Integrar, com a mínim, els punts de recàrrega municipals amb recàrrega pública a la xarxa de punts de recàrrega MELIB següents:

— Els que s'instal·lin en el seu municipi durant la vigència d'aquest Conveni. Aquests punts han de ser interoperables amb els punts de recàrrega MELIB.

c) En els aparcaments a partir de quaranta places i en el termini de durada d'aquest conveni, instal·lar, com a mínim, un punt de recàrrega de vehicle elèctric per cada quaranta places.

d) Canviar la retolació i els vinils dels punts de recàrrega, quan així lo ho requereixi l'IBE, amb el material que aquest subministri.

e) Assegurar el bon manteniment dels punts de recàrrega, ja sigui pel desenvolupament d'aquesta per mitjans propis o externs. En el cas que l'ajuntament s'adhereixi al manteniment conjunt amb l'IBE per mitjà de l'opció a què es refereix la clàusula 5 del Conveni, haurà d'abonar el cost del manteniment a requeriment de l'Institut Balear de l'Energia.

f) En la mesura que pugui, treballar per tal que el subministrament energètic dels punts de recàrrega es faci mitjançant energies renovables, bé via generació renovable in situ o adquisició d'energia renovable mitjançant el contracte de subministrament elèctric corresponent.

g) Establir les bonificacions per a vehicles elèctrics següents:

— Estacionament gratuït en zona ORA per als vehicles elèctrics, en cas que n'hi hagi en el municipi.

— Bonificacions en els aparcaments municipals de gestió directa municipal.

— Bonificacions fiscals en l'impost sobre vehicles de tracció mecànica.

h) Vetlar perquè els espais d'aparcament dotats de punts de recàrrega s'utilitzin per a la recàrrega del vehicle elèctric d'acord amb els objectius del projecte, i prendre les mesures dissuasives en cas d'incompliment.

i) Emprendre actuacions de promoció de la xarxa MELIB i implementar mesures de suport a la mobilitat elèctrica.

j) Coordinar les actuacions de promoció del vehicle elèctric amb altres mesures de sostenibilitat a la mobilitat que pugui dur a terme el municipi, com ara el foment de la intermodalitat.

k) Habilitar a la pàgina web de l'ajuntament un enllaç a l'adreça web https://melib.es o equivalent per a la informació de la mobilitat elèctrica de les Illes Balears.

l) En totes les actuacions relacionades amb aquest projecte i, en especial, en la promoció i la publicitat, les edicions o els actes públics, l'ajuntament ha de fer una menció expressa de la col·laboració de l'Institut Balear de l'Energia en tot el material divulgatiu que elabori amb relació als projectes vinculats a aquest Conveni.

3.2. L'Institut Balear de l'Energia es compromet a:

a) Posar al servei de l'ajuntament el sistema de gestió centralitzat que permeti la interoperabilitat de la xarxa de punts de recàrrega per a vehicle elèctric de les administracions signants d'aquest Conveni, que ha d'estar coordinat per l'Institut Balear de l'Energia.

b) Proveir els ajuntaments dels mecanismes de connectivitat dels punts de recàrregues, així com dels documents-guia d'instal·lació i connexió dels punts de recàrrega a la MELIB.

c) Finançar el manteniment i millora de l'aplicació de mòbil MELIB i habilitar-hi una passarel·la de pagaments per a recàrregues.

d) Elaborar un document-guia sobre l'establiment de preu per a les recàrregues d'electricitat.

e) Donar a l'ajuntament accés a la plataforma MELIB per poder gestionar els seus punts de recàrrega i tenir informació de les recàrregues efectuades en els seus punts.

f) Posar a disposició de l'ajuntament tota la informació de què disposi sobre les actuacions previstes, per tal que es puguin dur a terme conjuntament de la manera més òptima i eficaç.

g) Licitar, d'acord amb la normativa en matèria de contractació pública, un contracte de servei d'atenció telefònica i gestió d'incidències per a la xarxa MELIB així com del servei de manteniment pels punts municipals per a aquells municipis que es vulguin adherir.

Aquest servei de manteniment ha d'incloure dues modalitats, una primera que inclogui les feines pròpies del manteniment preventiu i correctiu dels equips, però que no inclogui el preu de les peces que s'hagin de substituir, i una segona modalitat que inclogui tant les tasques de manteniment preventiu i correctiu com el cost de les possibles peces que s'hagin de substituir.

El cost d'aquest servei anirà a càrrec dels ajuntaments, que hauran d'indicar a l'apartat 5 d'aquest conveni si faran el manteniment amb mitjans propis o amb alguna de les dues modalitats indicades anteriorment.

h) Facilitar informació i assessorament a l'ajuntament sobre normativa i aspectes tècnics i pràctics d'incidència per al desenvolupament del vehicle elèctric.

i) Promocionar i fer tasques de divulgació, amb col·laboració de l'ajuntament, del vehicle elèctric i les mesures que du associades.

j) En la mesura que puguin, fomentar pèrgoles fotovoltaiques amb punts de recàrrega, així com aparcaments dissuasius i intermodals dotats de punts de recàrrega per a vehicle elèctric alimentat totalment o parcialment amb energies renovables.

4. Adhesió voluntària dels punts recàrrega a la xarxa MELIB

S'hi poden adherir de forma voluntària els punts de recàrrega pública sempre que compleixin les condicions tècniques adequades i la metodologia que s'ha d'establir per resolució del president de l'IBE amb informes previs de la Comissió de Seguiment.

5. Modalitat de manteniment dels punts de càrrega

L'ajuntament es compromet a dur a terme les tasques de manteniment descrites en aquest conveni en la següent modalitat (triau-ne l'opció desitjada):

[ ] Amb mitjans propis o externs de l'ajuntament.

[ ] Adhesió al manteniment conjunt BÀSIC de l'IBE: aquest manteniment inclou un informe preventiu anual de l'estat del punt i la realització de les visites correctives necessàries per mantenir el punt en funcionament. Queda excloses del servei totes les peces de recanvi que siguin necessàries per a la seva reparació que correran a càrrec de l'ajuntament. El cost d'aquest servei per a 2024 serà de 290 € (IVA exclòs), i s'actualitzarà en funció de les licitacions que vagi realitzant l'IBE per al servei.

[X ] Adhesió al manteniment A TOT RISC de l'IBE: aquest a manteniment inclou totes les actuacions que s'hagin de dur a terme sobre el punt de recàrrega per al seu funcionament, incloent-hi el preu de les peces que s'hagin de substituir i fins i tot la substitució total del punt en cas que sigui necessari. L'import d'aquest servei per a 2024 serà de 700 € (IVA exclòs).

6. Coordinació, seguiment i resolució de conflictes resultants de l'aplicació del Conveni

a) Per tal de facilitar la coordinació entre les parts en el seguiment d'aquest Conveni es constitueix una Comissió de Seguiment, que està integrada pels membres següents:

  • El director gerent de l'Institut Balear de l'Energia.

  • Un tècnic de l'Institut Balear de l'Energia .

  • Dos representants designats per l'ajuntament.

b) Les persones designades per les dues institucions esdevenen les interlocutores vàlides davant l'altra part en tot allò que afecta el desenvolupament del Conveni, s'han de reunir tantes vegades com considerin oportú, n'han de dur a terme el seguiment i la interpretació i, en tot cas, han de proposar i facilitar la solució de comú acord de qualsevol qüestió que se susciti. Per tant, s'han d'encarregar d'assegurar l'acompliment dels objectius d'aquest Conveni; de proposar-ne, si n'és el cas, les modificacions que resultin necessàries en el decurs del temps, i de resoldre les diferències eventuals que es puguin originar.

c) Les qüestions litigioses que sorgeixin en la interpretació o l'incompliment del Conveni s'han de resoldre, si no es pot arribar a una solució acordada, mitjançant la jurisdicció contenciosa administrativa, en la forma que regula la llei.

d) La Comissió de Seguiment pot traslladar al grup de feina sobre la mobilitat elèctrica del Consell Assessor de l'Energia de les Illes Balears les qüestions que consideri oportunes tenint en compte les opinions de la societat sobre el desenvolupament de la mobilitat elèctrica a les Illes Balears.

7. Causes d'extinció

Són causes d'extinció d'aquest Conveni, a més del transcurs del període de vigència i sense perjudici de les seves pròrrogues:

  • La impossibilitat de dur a terme les actuacions objecte del Conveni.

  • L'incompliment de les clàusules del Conveni per alguna de les parts sense que es prevegi cap tipus de compensació o indemnització entre les parts.

  • El comú acord.

  • Per decisió judicial.

  • Per qualsevol altre causa prevista a l'ordenament jurídic.

Els membres de la Comissió de Seguiment són els qui poden proposar al signant d'aquest Conveni la seva resolució, amb indicació de la causa que la motiva i la forma en què s'han de finalitzar les actuacions en curs.

 

8. Vigència

Aquest Conveni té una vigència de 4 anys des de la seva signatura, prorrogable per 4 anys més, tret que hi hagi denúncia expressa per alguna de les parts. La denúncia s'ha d'efectuar com a mínim un mes abans de la finalització del Conveni.

La vigència d'aquest Conveni, així com les seves pròrrogues no podrà excedir els terminis establerts en l'article 49.h) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni.

l'Institut Balear de l'Energia l'Ajuntament de Deià”

En compliment de l'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, es procedeix a obrir període d'informació pública pel termini de vint dies durant el qual l'expedient estarà disponible per a la seva consulta pels següents mitjans: a les oficines físiques d'aquest l'Ajuntament i a la seu electrònica d'aquest Ajuntament https://www.ajdeia.net/ca

Aquelles persones que poguessin tenir-se com a persones interessades podran comparèixer i formular quantes al·legacions, suggeriments o reclamacions tinguin per convenient.

El present anunci servirà de notificació a les persones interessades, en cas que no pugui efectuar-se la notificació personal de l'atorgament del tràmit d'audiència.

 

A data de la signatura electrònica (24 d'abril de 2025

El batle Lluís Enric Apesteguía Ripoll )