Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 276337
Bases reguladores de les ajudes per a estudiants de l’illa d’Eivissa per a l’any acadèmic 2024-2025
Versió PDF
Primera. Justificació
L'article 70.18 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que són competències pròpies dels consells insulars, a més de les que els siguin atribuïdes per la legislació estatal, entre altres matèries, la cultura i la promoció i animació sociocultural, i en el mateix sentit ho estableix la Llei 6/1994, de 13 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de patrimoni històric, de promoció sociocultural, d'animació sociocultural, de dipòsit legal de llibres i d'esports.
Així mateix, el Decret de Presidència núm. 2023000467, de data 28 de juny de 2023, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i de creació de departaments (BOIB núm. 88, de 29-06-2023), al seu article tercer, punt 6, determina l'àmbit o el sector específic de l'activitat administrativa del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, que comprèn, entre altres, “a) L'activitat competencial pròpia del Consell Insular en relació amb les matèries de cultura, activitats artístiques, educació, promoció i animació sociocultural, museus, arxius, biblioteques, dipòsit legal de llibres, normalització lingüística i patrimoni cultural, històric i monumental.”
D'altra banda, de conformitat amb el Decret de Presidència núm. 2023000472, de data 28 de juny de 2023, de nomenament de les persones membres del Consell Executiu i de les vicepresidències del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 88, de 29-06-23), en relació amb les atribucions dels consellers executius establertes a l'article 33.2 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars (BOIB núm. 88, de 07-07-2022), correspon a la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni l'ordenació del procediment.
El Consell Executiu és l'òrgan competent per aprovar aquestes bases i la convocatòria, de conformitat amb l'establert a l'article 28.1.m de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, que estableix que li correspon “Aprovar les convocatòries d'ajudes i subvencions”.
D'altra banda, correspon a la consellera executiva “Resoldre les convocatòries d'ajudes i subvencions” i “Autoritzar despeses i dur a terme qualsevol altre acte de gestió pressupostària en l'àmbit de la seua competència i d'acord amb el pressupost” (articles 33.2.k i 33.2.l respectivament de la Llei 4/2022).
En relació amb la competència en matèria d'ensenyament no universitari, de conformitat amb l'article 36 de la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva en la creació, l'organització i el règim dels centres públics; règim de beques i ajudes amb fons propis, la formació i el perfeccionament del personal docent; serveis educatius i activitats extraescolars complementàries amb relació als centres públics i privats sostinguts amb fons públics, en col·laboració amb els òrgans de participació dels pares i les mares dels alumnes d'aquests.
En matèria d'ensenyament universitari, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva, sens perjudici de l'autonomia universitària, en la programació i la coordinació del sistema universitari, en el finançament propi de les universitats i en la regulació i la gestió del sistema propi de beques i ajudes.
L'article 138.1 de la Constitució espanyola reconeix el fet insular com una circumstància d'especial atenció que s'ha de tenir en compte per establir un equilibri econòmic adequat i just entre les diverses parts del territori espanyol, amb vista a l'efectiva realització del principi de solidaritat.
A més, l'article 3 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, empara la insularitat del territori de la comunitat autònoma com a fet diferencial i mereixedor de protecció especial. Per això preveu que els poders públics, de conformitat amb el que estableix la Constitució, garanteixin la realització efectiva de totes les mesures necessàries per evitar que del fet diferencial es puguin derivar desequilibris econòmics o de qualsevol altre tipus que vulnerin el principi de solidaritat entre totes les comunitats autònomes. En aquest sentit, el Consell Insular ha donat sempre suport a les iniciatives de formació, ja que així es permet oferir una opció més de desenvolupament cultural i acadèmic als habitants illencs.
L'article 32 de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari estableix que s'ha de garantir la igualtat d'oportunitats en l'accés a la Universitat i en la continuïtat dels ensenyaments universitaris dels estudiants, amb independència de la capacitat econòmica de les persones o famílies i del seu lloc de residència. Amb aquesta finalitat, es reconeix el dret subjectiu dels estudiants universitaris a accedir a beques i ajudes a l'estudi, sempre que compleixi amb els requisits establerts a les normes reguladores d'aquestes, i de conformitat amb els principis fonamentals d'igualtat i no-discriminació.
En aquest sentit, es regula l'obligació de l'Estat d'establir, amb càrrec als seus pressupostos generals i sense perjudici de les competències de les comunitats autònomes, un sistema general de beques i ajudes d'estudi.
Paral·lelament a aquest sistema de beques general, es recull la possibilitat per part de les comunitats autònomes d'establir beques i ajudes per al foment de l'estudi amb càrrec als seus fons propis i de conformitat als corresponents estatuts d'autonomia.
A més, l'apartat 4 de l'esmentat article preveu també que, en relació amb les beques i ajudes a l'estudi, s'han de tenir en compte la distància al territori peninsular i la necessitat de trasllat entre les diferents illes i entre aquestes i la península amb la finalitat d'afavorir la mobilitat i l'exercici del dret d'accés i continuïtat dels estudiants en els ensenyaments universitaris en condicions d'igualtat.
El projecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025 preveu dotacions pressupostàries específiques perquè els consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera publiquin les convocatòries d'ajudes de desplaçament per a estudis universitaris corresponents als estudiants amb domicili a les illes esmentades.
D'acord amb això, la convocatòria i concessió d'ajudes de desplaçament per a alumnes amb domicili familiar a l'illa d'Eivissa es porta a terme pel Consell Insular d'Eivissa i s'articula el seu finançament per mitjà del corresponent conveni de col·laboració amb el Govern de les Illes Balears.
D'altra banda, la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, estableix a la disposició addicional setena, “Ajuts per raons de doble i triple insularitat”, que tenint en compte la doble insularitat que ha de suportar l'alumnat de Menorca i d'Eivissa i la triple insularitat que afecta l'alumnat de Formentera, els consells insulars respectius podran convocar ajuts complementaris i suplementaris per a les despeses de transport i desplaçaments. Així mateix, disposa que aquestos ajuts seran compatibles amb els ajuts autonòmics amb la finalitat de fer front als costos derivats d'aquestes situacions.
Així mateix, s'ha de considerar que Eivissa encara no disposa d'una oferta universitària àmplia ni de suficient oferta de cicles formatius i això comporta que un gran nombre de persones cursin els seus estudis fora de l'illa i, en conseqüència, allunyats del seu lloc habitual de residència, i per tant, han de desplaçar-s'hi, de manera que suposa un elevat cost per a les famílies de l'illa sufragar els estudis dels fills.
Per tot això, i tenint en compte la importància de l'estudi en la formació cultural de les persones i els costos que suposen els estudis, i amb la voluntat que la insularitat no suposi un impediment al desenvolupament cultural dels habitants de l'illa, el Consell Insular d'Eivissa, a través del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, vol fomentar la cultura, la formació i els estudis tant a Eivissa com fora de l'illa i vol contribuir a fer que, d'una banda, els estudiants de l'illa puguin enriquir el seu nivell cultural i el seu currículum educatiu i, d'una altra, que es puguin garantir les condicions d'igualtat en l'exercici del dret a la cultura i a l'educació per tal que tots els i les estudiants gaudeixin de les mateixes oportunitats, i així corregir les desigualtats o els desequilibris, conseqüència de la insularitat, entre els estudiants d'Eivissa i els de la resta de l'Estat espanyol, i compensar l'elevat cost econòmic que suposa cursar els seus estudis.
En aquest sentit, al Pressupost del Consell Insular d'Eivissa per a 2025 (aprovació definitiva publicada al BOIB núm. 6, d'11-01-2025) i al Pla estratègic de subvencions del Consell Insular d'Eivissa (2023-2025) (aprovat per acord del Consell Executiu en data 23 de gener de 2023 i publicat al BOIB núm. 12, de 26-01-23) es varen preveure aquestes ajudes a estudiants i, per tot això, es redacten aquestes bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a estudiants de l'illa d'Eivissa per a l'any acadèmic 2024-2025.
Segona. Objecte i finalitat de les ajudes
És objecte d'aquestes bases reguladores concedir ajudes, per a l'any acadèmic 2024-2025, a estudiants residents a l'illa d'Eivissa per compensar part del cost que suposa realitzar els seus estudis oficials i amb validesa a tot l'Estat espanyol.
La finalitat d'interès públic d'aquesta convocatòria és ajudar les famílies i els estudiants eivissencs que estudien tant a l'illa d'Eivissa com fora d'aquesta, per tal de fomentar la igualtat d'oportunitats i facilitar el desenvolupament cultural de les persones mitjançant l'accés als ensenyaments universitaris de grau i de màster, de formació professional de grau mitjà o superior i als ensenyaments artístics superiors (com estudis de música, de dansa i art dramàtic, de conservació i restauració de béns culturals i d'arts plàstiques i disseny).
Tercera. Línies i estudis objecte d'aquestes ajudes
3.1. Tots els estudis objecte d'aquestes ajudes han de ser títols oficials i amb validesa a tot l'Estat espanyol.
3.2. S'estableixen dues línies d'ajudes, que tenen com a objecte els estudis oficials següents:
A) Línia 1: Ajudes del Consell Insular d'Eivissa a estudiants de l'illa d'Eivissa, any acadèmic 2024-2025 (en endavant, L1 CIE):
Aquesta línia d'ajudes es divideix en les modalitats següents:
Modalitat A: Estudis oficials presencials o semipresencials cursats fora de l'illa d'Eivissa:
a) Estudis universitaris de grau cursats en qualsevol universitat de la Unió Europea (UE-27)
b) Estudis d'ensenyaments artístics superiors (com estudis de música, de dansa i art dramàtic, de conservació i restauració de béns culturals i d'arts plàstiques i disseny) cursats en qualsevol país de la UE-27
c) Cicles formatius de grau mitjà o superior, cursats en centres de tot Espanya, sempre que no puguin cursar-se a l'illa d'Eivissa o, quan també s'imparteixin a l'illa, en el cas excepcional que la persona sol·licitant no hagi pogut obtenir-hi plaça, fet que s'haurà d'acreditar documentalment i de manera fefaent al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa
Modalitat B: Estudis oficials presencials o semipresencials cursats fora de l'illa d'Eivissa:
d) Estudis universitaris de màster cursats en qualsevol universitat de la UE-27
Modalitat C: Estudis oficials presencials, semipresencials, a distància, en línia o virtuals cursats a l'illa d'Eivissa:
e) Estudis universitaris de grau i de màster cursats en qualsevol universitat de la UE-27
B) Línia 2: Ajudes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de desplaçament per als estudiants de l'illa d'Eivissa, any acadèmic 2024-2025 (en endavant, L2 CAIB):
Estudis universitaris, oficials i presencials, de grau o màster cursats en qualsevol universitat de la UE-27 durant l'any acadèmic 2024-2025, sempre que no s'imparteixin a la seu d'Eivissa de la Universitat de les Illes Balears (UIB) o si l'estudiant no hi ha obtengut plaça.
3.3. A l'efecte d'aquestes bases, s'entén per estudis semipresencials (previstos a la L1 CIE) els que impliquen que una part de la formació hagi de fer-se de manera presencial al centre educatiu corresponent. No s'entenen com a estudis semipresencials aquells que impliquen desplaçament des de l'illa d'Eivissa únicament per examinar-se de les assignatures matriculades.
Així mateix, s'entén per estudis a distància, virtuals i en línia (previstos a la L1 CIE) aquells estudis en què l'estudiant no ha de desplaçar-se fora de l'illa d'Eivissa per formar-se (sinó que la formació es fa des de l'illa), o bé aquells en què únicament ha de desplaçar-se fora de l'illa per examinar-se de les assignatures matriculades.
3.4. Quant als estudis de mencions previstes en els plans d'estudis dels graus universitaris, únicament seran objecte d'aquestes ajudes si aquestes mencions són un requisit (fet que haurà d'acreditar la persona sol·licitant) per completar els estudis de grau.
Quarta. Requisits comuns a les dues línies d'ajudes
Són requisits comuns a les dues línies d'ajudes els següents:
4.1. Ser resident a l'illa d'Eivissa.
4.2. Tenir la nacionalitat espanyola, d'un estat membre de la Unió Europea o d'altres estats, sempre que s'acrediti la situació de residència legal a Espanya en el cas dels ciutadans estrangers, de conformitat amb la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social (BOE núm. 10, de 12-01-2000), el Reial decret 557/2011, de 20 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000 d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social (BOE núm. 103, de 30-04-2011), el Reial decret 1155/2024, de 19 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social (BOE núm. 280, de 20-11-2024), que deroga el Reglament anterior i vigirà a partir del 20 de maig de 2025, el Reial decret 240/2007, de 16 de febrer, sobre entrada, lliure circulació i residència a Espanya de ciutadans dels estats membres de la Unió Europea i d'altres estats part de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (BOE núm. 51, de 28-02-2007) i altra normativa d'estrangeria que hi sigui d'aplicació.
4.3. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb l'Estat espanyol, amb la Seguretat Social i amb el mateix Consell Insular d'Eivissa i, en qualsevol cas, complir els requisits per obtenir la condició de beneficiari, establerts als articles 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
4.4. Cursar els estudis universitaris en una universitat pública o privada ubicada en algun dels països de la Unió Europea (UE-27): Alemanya, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Hongria, Irlanda, Itàlia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, els Països Baixos, Polònia, Portugal, la República Txeca, Romania, Suècia o Xipre.
4.5. En els estudis universitaris, els crèdits corresponents a assignatures no superades el primer semestre dels quals el sol·licitant s'ha tornat a matricular el segon semestre (tant de l'any acadèmic 2024-2025 com de l'any acadèmic 2023-2024) únicament es comptabilitzen una vegada.
4.6. En el cas de sol·licitants que cursen estudis corresponents a una programació conjunta d'ensenyaments oficials (PCEO) o doble grau universitari, els crèdits (tant de l'any acadèmic 2024-2025 com de l'any acadèmic 2023-2024) poden ser de qualsevol de les dues titulacions de grau que componen la PCEO.
4.7. A l'efecte del còmput de crèdits, no es tenen en compte els crèdits compensats, convalidats, reconeguts, transferits o anul·lats. S'exceptuen d'aquesta norma els estudis universitaris realitzats pels estudiants dins d'un programa d'intercanvi o mobilitat reconegut a l'espai europeu d'educació superior (EEES).
4.8. En el cas dels sol·licitants que durant el curs 2024-2025 estiguin cursant estudis de segon curs i/o posteriors i que durant el curs 2023-2024 no varen matricular-se de cap estudi, els requisits de rendiment acadèmic i de matrícula del curs anterior s'entenen referits al darrer any acadèmic cursat.
4.9. Per als estudiants universitaris de grau i de màster:
a) Haver-se matriculat, l'any acadèmic 2024-2025, com a mínim, de 39 crèdits dels estudis establerts a la base tercera.
Únicament en el cas de la L1 CIE, no serà motiu de denegació o desestimació la matriculació de menys de 39 crèdits quan siguin la resta de crèdits a superar per obtenir la titulació, la qual cosa s'haurà de fer constar a la sol·licitud (Annex 1).
b) Si són de segon curs o dels posteriors, haver-se matriculat, l'any acadèmic 2023-2024, com a mínim, de 39 crèdits dels estudis establerts a la base tercera.
c) Si són de segon curs o dels posteriors, haver superat l'any acadèmic 2023-2024, el 65 % o més dels crèdits matriculats.
Únicament per a la L1 CIE, aquest requisit s'aplicarà en els casos en què l'estudiant, durant l'any acadèmic 2023-2024, s'hagi matriculat del 100 % o menys dels crèdits previstos en el pla d'estudis per al curs. En cas contrari, si l'estudiant s'ha matriculat de més del 100 % dels crèdits previstos al pla d'estudis per a un curs, serà suficient haver aprovat el 65 % dels crèdits previstos al pla d'estudis per a un curs.
Cinquena. Requisits acadèmics específics de la Línia 1: Ajudes del Consell Insular d'Eivissa a estudiants de l'illa d'Eivissa, any acadèmic 2024-2025
Són requisits acadèmics específics de la L1 CIE els següents:
5.1. Cursar els cicles formatius en centres de tot Espanya i els ensenyaments artístics superiors en una universitat pública o privada ubicada en algun dels països de la Unió Europea (UE-27): Alemanya, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Hongria, Irlanda, Itàlia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, els Països Baixos, Polònia, Portugal, la República Txeca, Romania, Suècia o Xipre.
5.2. Per als estudiants d'ensenyaments artístics superiors:
a) Haver-se matriculat, durant l'any acadèmic 2024-2025, com a mínim de 39 crèdits dels estudis establerts a la base tercera.
No serà motiu de denegació o desestimació la matriculació de menys de 39 crèdits quan siguin la resta de crèdits a superar per obtenir la titulació, la qual cosa s'haurà de fer constar a la sol·licitud (Annex 1).
b) Si són de segon curs o dels posteriors, haver-se matriculat, durant l'any acadèmic 2023-2024, com a mínim, de 39 crèdits dels estudis establerts a la base tercera.
c) Si són de segon curs o dels posteriors, haver aprovat, l'any acadèmic 2023-2024, almenys el 65 % dels crèdits matriculats.
Únicament per a la L1 CIE, aquest requisit s'aplicarà en els casos en què l'estudiant, durant l'any acadèmic 2023-2024, s'hagi matriculat del 100 % o menys dels crèdits previstos en el pla d'estudis per al curs. En cas contrari, si l'estudiant s'ha matriculat de més del 100 % dels crèdits previstos al pla d'estudis per a un curs, serà suficient haver aprovat el 65 % dels crèdits previstos al pla d'estudis per a un curs.
5.3. Per als estudiants de cicles formatius (tant de grau superior com de grau mitjà):
a) Haver-se matriculat, durant l'any acadèmic 2024-2025, del curs complet dels estudis establerts a la base tercera.
No seran motius de denegació o desestimació no matricular-se del curs complet quan la matrícula sigui dels últims mòduls necessaris per obtenir la titulació, la qual cosa s'haurà de fer constar a la sol·licitud (Annex 1).
b) Si són de segon curs, haver-se matriculat, durant l'any acadèmic 2023-2024, del curs complet.
c) Si són de segon curs, haver aprovat, l'any acadèmic 2023-2024, el curs complet.
Sisena. Sol·licituds excloses, desistides, desestimades i renúncies
6.1. S'exclouran d'aquestes ajudes les sol·licituds que no es presentin dins el termini establert a la convocatòria.
6.2. Es donaran per desistides, amb la resolució prèvia dictada a aquest efecte, les sol·licituds que hagin desistit de la seua petició en no presentar, dins el termini establert a aquest efecte, la documentació que li requereixi l'òrgan instructor per esmenar la sol·licitud, i aquelles que aportin la documentació requerida per esmenar la sol·licitud fora del termini establert a aquest efecte.
6.3. Es desestimaran o denegaran tant de la L1 CIE com de la L2 CAIB les sol·licituds següents:
a) Estudis corresponents a títols propis de les universitats (aquells que no tenen caràcter oficial ni validesa en tot el territori nacional).
b) Cicles formatius a distància o cicles formatius cursats en centres educatius d'Eivissa.
c) Cursos de preparació d'accés a la universitat per a persones majors de 25 anys.
d) Estudis corresponents a un doctorat o a un postgrau.
e) Estudis específics i obligatoris de preparació o especialització per a l'exercici professional que no siguin màsters universitaris oficials (excepte les mencions que siguin requisit per obtenir la titulació de grau universitari).
f) Estudis que no estiguin compresos a la base tercera.
g) Les sol·licituds que no reuneixin els requisits establerts en aquestes bases (per exemple, de residència o acadèmics) o per la normativa vigent en matèria de subvencions.
h) Les sol·licituds en què no s'acrediti, amb tota la documentació aportada (inclosa la que s'hagi aportat en el termini d'esmena de deficiències, però no esmeni la falta requerida), el compliment dels requisits establerts en aquestes bases.
A més, es desestimaran o denegaran també les sol·licituds següents:
Per a L2 CAIB:
i) Ensenyaments artístics superiors (com estudis de música, de dansa i d'art dramàtic, de conservació i restauració de béns culturals i d'arts plàstiques i disseny).
j) Ensenyaments superiors religiosos.
k) Ensenyaments superiors militars.
l) Cicles formatius de grau mitjà i de grau superior.
m) Estudis universitaris de grau o de màster cursats a l'illa d'Eivissa o que, tot i cursar-se fora de l'illa d'Eivissa, no siguin presencials.
6.4. Es donaran per renunciades les sol·licituds que hagin renunciat al dret d'obtenir l'ajuda.
Setena. Persones sol·licitants
7.1. Podran sol·licitar les ajudes de la L1 CIE establertes en aquestes bases els i les estudiants residents a l'illa d'Eivissa que cursin els estudis oficials especificats a la base tercera.
7.2. Respecte de les ajudes de la L2 CAIB establertes en aquestes bases, les persones interessades a rebre-les no les han de sol·licitar, sinó que l'òrgan instructor (el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni), amb la sol·licitud presentada per l'estudiant per a la L1 CIE, tramitarà d'ofici les sol·licituds que siguin susceptibles de resultar beneficiàries d'aquestes ajudes de desplaçament. Tot això sempre que el Consell Insular d'Eivissa rebi una aportació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per aplicar a la L2 CAIB.
7.3. El fet de sol·licitar aquestes ajudes implica l'acceptació d'aquestes bases.
7.4. Són obligacions de les persones beneficiàries:
a) Destinar l'ajuda a la finalitat per a la qual es concedeix.
b) Complir els requisits i les condicions establerts per a la concessió i el gaudi de l'ajuda.
c) Cooperar amb l'Administració en les actuacions de comprovació que calgui fer per verificar, si escau, el compliment i l'efectivitat de les condicions de concessió de l'ajuda.
d) Comunicar al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni l'obtenció de totes les subvencions rebudes amb destinació a l'activitat subvencionada.
e) Comunicar al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni l'acceptació o la renúncia de l'ajuda prevista a la Proposta de resolució provisional en el termini de deu dies hàbils, comptadors a partir del dia següent de la seua publicació. En qualsevol cas, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en el dit termini no es fa constar el contrari (Annex 5).
f) Complir les obligacions contingudes als articles 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
Vuitena. Dotació econòmica, quantia de les ajudes i prorrateig
S'estableixen les especificacions següents per a cada una de les línies:
Línia 1: Ajudes del Consell Insular d'Eivissa a estudiants de l'illa d'Eivissa, any acadèmic 2024-2025:
8.1. La quantia total màxima de la L1 CIE és de 700.000 €, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 3230 48100 dels pressupostos de l'exercici 2025, distribuïts de la manera següent entre les tres modalitats:
a) Modalitat A. Estudis de grau universitari o ensenyaments artístics superiors cursats en qualsevol universitat de la UE-27 fora de l'illa d'Eivissa, o cicles formatius de grau mitjà o superior cursats en centres de tot Espanya, sempre que no puguin cursar-se a l'illa d'Eivissa, o quan també s'imparteixin a l'illa, en el cas excepcional que la persona sol·licitant no hagi pogut obtenir-hi plaça: 641.000 €
La quantia individual màxima d'aquesta ajuda és de 1.800 €.
b) Modalitat B. Estudis de màster en qualsevol universitat de la UE-27 fora de l'illa d'Eivissa: 35.500 €
La quantia individual màxima d'aquesta ajuda és de 1.000 €.
c) Modalitat C. Estudis universitaris de grau i de màster en qualsevol universitat de la UE-27 a l'illa d'Eivissa: 23.500 €
La quantia individual màxima d'aquesta ajuda és de 400 €.
8.2. En el cas que la concessió de les ajudes d'una modalitat no exhaureixi la quantitat que hi està destinada, el sobrant de l'import podrà incorporar-se a la quantitat d'una altra modalitat d'aquesta línia.
8.3. En el cas que la quantia total màxima de cada modalitat establerta en aquesta no sigui suficient per cobrir el nombre de sol·licituds amb dret a obtenir-ne la condició de beneficiari, es prorratejarà l'import de la modalitat que pertoqui entre totes les sol·licituds amb dret a obtenir-ne la condició de beneficiari.
En el cas que s'hagi de prorratejar alguna modalitat, s'aplicarà la fórmula següent:
A = Q / S
en què A és la quantia individual de l'ajuda concedida, Q és la quantitat total de la modalitat que es prorrateja (641.000 €, 35.500 € o 23.500 €, si no s'ha efectuat cap transferència prèvia de l'import d'una modalitat a l'altra) i S és el total de sol·licituds amb dret a ajuda.
Línia 2: Ajudes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de desplaçament per als estudiants de l'illa d'Eivissa, any acadèmic 2024-2025:
8.4. En el moment d'aprovació d'aquestes bases el Govern de les Illes Balears (CAIB) està tramitant un conveni de col·laboració amb el Consell Insular d'Eivissa en relació amb una aportació de la CAIB al Consell per a ajudes de desplaçament a estudiants de l'illa d'Eivissa que cursin estudis universitaris de grau i màster a la Unió Europea (UE-27) durant l'any acadèmic 2024-2025, motiu pel qual el Consell Insular d'Eivissa encara no ha rebut a dia d'avui cap dotació econòmica del Govern de les Illes Balears per aplicar a aquesta L2 CAIB d'ajudes de desplaçament per als estudiants de l'illa d'Eivissa per a l'any acadèmic 2024-2025.
En el cas que s'aprovi i se signi l'esmentat conveni de col·laboració entre la CAIB i el Consell i sempre que la CAIB aporti al Consell l'import que s'hi preveu, la quantia total màxima d'aquesta L2 CAIB serà de 356.088 € amb càrrec als pressupostos de la Comunitat Autònoma de l'any 2025. Per contra, si no arribàs a signar-se el conveni de col·laboració entre ambdues corporacions i el Consell no rebés l'aportació econòmica de la CAIB, la quantia total màxima d'aquesta L2 CAIB serà de 0 €.
A partir de la dotació efectiva d'aquesta L2 CAIB amb l'aportació provinent de la CAIB, l'òrgan instructor d'aquestes ajudes portarà a terme els tràmits oportuns per concedir, si escau, les ajudes corresponents.
8.5. La quantia individual màxima d'aquesta ajuda és de 1.000 €.
8.6. En el cas que la quantia total màxima que s'estableixi a la L2 CAIB d'aquestes ajudes no sigui suficient per cobrir el nombre de sol·licituds amb dret a obtenir-ne la condició de beneficiari, es prorratejarà l'import de la L2 CAIB entre totes les sol·licituds amb dret a obtenir-ne la condició de beneficiari.
En el cas que s'hagi de prorratejar la L2 CAIB, s'aplicarà la mateixa fórmula de prorrateig que s'ha especificat per a la L1 CIE d'aquestes ajudes a la base 8.3.
8.7. Pel que fa a la dotació pressupostària, s'estableixen els següents criteris comuns per a ambdues línies:
a) La quantitat total màxima establerta per a aquestes dues línies d'ajudes o per a cada modalitat podrà ampliar-se sense requerir una nova convocatòria sempre que existeixi crèdit disponible i segons s'estableix a l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) En el marc d'aquesta convocatòria no es pot atorgar més d'una ajuda de la mateixa línia a la mateixa persona. Tanmateix, les persones sol·licitants d'ajuda per estudis universitaris de grau o màster fora de l'illa d'Eivissa (modalitats A i B de la L1 CIE) que reuneixin els requisits tant de la L1 CIE com de la L2 CAIB sí que podran rebre una ajuda per a cada una de les línies.
Novena. Procediment de concessió i compatibilitat
9.1. D'acord amb l'article 30.7 de la Llei 38/2003 i l'article 39.7 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, el procediment de concessió d'aquestes ajudes es tramitarà per concórrer en el sol·licitant els requisits per ser-ne beneficiari, és a dir, en règim de concurrència no competitiva, i d'acord amb els principis de publicitat, d'objectivitat, de transparència, d'igualtat i de no-discriminació.
Als efectes d'aquestes bases s'entén per concurrència no competitiva que concorre en les persones sol·licitants el fet de cursar estudis objecte d'aquestes ajudes, que compleixen els diferents requisits establerts en aquestes bases i que no es fixa una prelació amb una puntuació, sinó que tots aquells que reuneixen tots els requisits es proposen com a beneficiaris de les ajudes.
9.2. Les ajudes per a estudiants de l'illa d'Eivissa per a l'any acadèmic 2024-2025 de la L1 CIE són compatibles amb altres ajuts convocats per qualsevol administració o ens públic o privat per a la mateixa finalitat.
Així mateix, les ajudes de la L2 CAIB són compatibles únicament amb les ajudes de la L1 CIE (només en el cas d'ajudes per a estudiants universitaris de grau o màster cursats presencialment fora d'Eivissa). En aquest sentit, el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni denegarà l'ajuda econòmica de la L2 CAIB si té constància que la persona sol·licitant rep alguna beca del Ministeri competent en beques universitàries o de qualsevol administració o entitat pública o privada.
9.3. En cap cas l'import de les subvencions no podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada, de conformitat amb els articles 19.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
9.4. En el cas que les persones que resultin beneficiàries d'aquestes ajudes n'hagin rebut altres d'altres administracions o d'altres entitats, hauran de tenir en compte si aquelles altres ajudes són compatibles o no amb les del Consell i, en el cas que no siguin compatibles, haurien d'optar per l'ajuda que considerin més convenient i, si escau, renunciar a la del Consell (Annex 5).
9.5. Ser beneficiari/ària d'aquestes ajudes no genera cap dret a l'obtenció d'altres ajuts en exercicis posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
Desena. Presentació de sol·licituds
10.1. Les sol·licituds d'ajuda i tota la documentació que es requereixi es dirigiran a la Presidència del Consell Insular d'Eivissa i es presentaran, dins del termini establert a aquest efecte, a l'Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR) al Consell Insular d'Eivissa o en els altres llocs previstos a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
10.2. Sol·licitud presencial al Consell Insular
Les sol·licituds es presentaran a l'Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR) al Consell Insular d'Eivissa (avinguda d'Espanya, 49, tel. 971195900), on es digitalitzarà la documentació aportada per la persona interessada. En aquest cas, es recomana demanar cita prèvia al telèfon 971195906 o a través de la pàgina web https://citaprevia.conselldeivissa.es/.
10.3 Sol·licitud per Correus
a) Si la sol·licitud es remet per correu postal certificat, la documentació corresponent ha de presentar-se en un sobre obert a fi que l'exemplar destinat al Consell Insular d'Eivissa i l'exemplar per a la persona interessada es datin i se segellin abans de certificar-se (“correu administratiu”), de conformitat amb l'article 28 del Reial decret 437/2024, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament de serveis postals, en desenvolupament de l'establert per la Llei 43/2010, de 30 de desembre, del servei postal universal, dels drets dels usuaris i del mercat postal; en cas contrari, s'entendrà com a data vàlida la d'arribada a l'Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR) de la dita Corporació.
b) Si la sol·licitud es remet a través del servei de Registre Virtual Electrònic de Correus (ORVE), l'interessat haurà d'acudir a una oficina de Correus amb la documentació que vulgui remetre (en format paper) on es digitalitzarà, s'acararà i es realitzarà el registre telemàtic de la sol·licitud al Consell Insular d'Eivissa amb la corresponent remissió dels documents en format electrònic.
10.4. Sol·licitud telemàtica
Les persones sol·licitants que disposin de certificat digital, DNI electrònic o Cl@ve Permanent poden registrar les sol·licituds via telemàtica a la Seu Electrònica d'aquesta Corporació habilitada a tal fi (https://seu.conselldeivissa.es), de conformitat amb el previst a l'article 14 de l'esmentada Llei 39/2015, d'1 d'octubre, en què podran obtenir-se el model de sol·licitud i els annexos corresponents.
No s'admetrà cap sol·licitud ni cap documentació que es presenti únicament a través de correu electrònic, en cap moment de la tramitació de l'expedient.
Per a una millor instrucció, si s'opta per presentar la sol·licitud de manera telemàtica, la documentació ha de tenir els formats PDF o jpg.
La capacitat màxima de la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa per presentar la documentació és de 15 megabits (Mb) per registre i de 5 megabits (Mb) per document.
Onzena. Termini de presentació de sol·licituds
S'estableix un termini de presentació de les sol·licituds de vint dies hàbils que s'inicia l'endemà de la publicació en el BOIB de l'extracte de la convocatòria d'ajudes per a estudiants de l'illa d'Eivissa per a l'any acadèmic 2024-2025.
Aquest termini de vint dies hàbils és per sol·licitar únicament les ajudes de la L1 CIE, ja que les ajudes de la L2 CAIB no s'han de sol·licitar, sinó que el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni tramitarà d'ofici les sol·licituds presentades per l'estudiant a la L1 CIE que siguin susceptibles de resultar beneficiàries d'aquestes ajudes de desplaçament.
Dotzena. Documentació a presentar
12.1. Les persones sol·licitants d'una ajuda per a estudiants de l'illa d'Eivissa per a l'any acadèmic 2024-2025 han de presentar la documentació que es detalla a continuació:
1. Sol·licitud degudament emplenada i signada per l'estudiant sol·licitant (Annex 1), que es facilitarà al Consell Insular d'Eivissa i a la seua Seu Electrònica (https://seu.conselldeivissa.es/) al tràmit habilitat a aquest efecte.
2. Declaració responsable (Annex 2) en què l'estudiant faci constar que:
Reuneix els requisits per obtenir la condició de beneficiari (articles 13 de la Llei 38/2003 i 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions).
Es compromet a complir les obligacions contingudes als articles 14 de la Llei 38/2003 i 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
Es troba al corrent amb les seues obligacions tributàries amb la Hisenda estatal i autonòmica, amb la Seguretat Social i amb el Consell Insular d'Eivissa, tot de conformitat amb l'article 11.f del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i 24.4 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions
Ha demanat i/o rebut o no alguna altra ajuda.
El darrer any acadèmic cursat abans de l'any acadèmic 2024-2025.
El falsejament de les dades contingudes en la sol·licitud que formula o qualsevol dels seus documents (annexos i/o documentació presentada) suposarà l'obligació de reintegrar l'ajuda obtenguda i la pèrdua del dret a obtenir aquesta ajuda a les convocatòries d'anys acadèmics posteriors, als efectes previstos en el règim de sancions establert en els articles 59 i següents de l'esmentada Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Per acreditar la identitat: Document nacional d'identitat (DNI), passaport o, en el cas de ciutadans d'un estat membre de la UE, d'un altre estat part de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu o de la Confederació Suïssa, document d'identitat del país d'origen. Aquestos documents hauran d'estar en vigor en el moment de presentació de la sol·licitud.
Igualment, si presenta presencialment la documentació una persona diferent de l'estudiant, la persona autoritzada també haurà d'aportar la documentació acreditativa de la seua identitat.
4. Per acreditar la residència legal a Espanya:
a) En el cas d'estudiants estrangers nacionals d'un estat membre de la UE, d'un altre estat part de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu o de Suïssa: certificat de registre de ciutadà de la Unió o qualsevol altre document que acrediti la residència a Espanya, de conformitat amb l'establert al Reial decret 240/2007, de 16 de febrer, sobre entrada, lliure circulació i residència a Espanya de ciutadans dels Estats membres de la Unió Europea i d'altres estats part a l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu.
b) En el cas d'estudiants estrangers extracomunitaris: targeta d'identitat d'estranger (TIE) o qualsevol altre document que acrediti la situació de residència legal a Espanya, de conformitat amb el Reial decret 557/2011, de 20 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social, o en el seu cas, el Reial decret 1155/2024, de 19 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social (BOE núm. 280, de 20-11-2024), que deroga el Reglament anterior i vigirà a partir del 20 de maig de 2025.
La situació de residència legal a Espanya s'haurà de mantenir durant tota la tramitació del procediment.
Respecte de la documentació acreditativa de la identitat i de la residència legal a Espanya (DNI, passaport, TIE...), si es volen fer valer documents presentats anteriorment al Consell Insular d'Eivissa, sempre que encara estiguin en vigor i no s'hi hagin produït canvis, d'acord amb l'article 53.1.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la persona sol·licitant haurà d'indicar la data i l'òrgan en el qual es va presentar (Annex 4), i a més autoritzar expressament el Consell per a la seua utilització en aquesta convocatòria, en el cas que es tracti de dades de caràcter personal.
5. Certificat de resident, en vigor en el moment de presentació de la sol·licitud.
6. Matrícula de l'any acadèmic 2024-2025.
La matrícula ha de contenir la informació adequada i suficient per acreditar que l'estudiant reuneix els requisits acadèmics establerts a les bases; així, ha de contenir, almenys, la informació següent: identificació del centre educatiu, identificació de l'estudiant, estudis cursats, any acadèmic de la matrícula i les assignatures matriculades durant l'any acadèmic 2024-2025, per tal que l'òrgan instructor pugui valorar, en el cas dels cicles formatius, si l'estudiant està matriculat del curs complet o, en la resta d'estudis, si hi ha assignatures no superades el primer semestre que es tornen a matricular el segon semestre i si es reuneix el requisit de mínim de crèdits matriculats.
7. Documentació acreditativa de l'historial acadèmic de l'estudiant en què constin, tant per a tots els estudis compresos a la L1 CIE com per als compresos a la L2 CAIB previstos en aquestes bases, les assignatures matriculades l'any acadèmic 2023-2024, les notes obtengudes aquell any acadèmic i, en els estudis universitaris, els crèdits corresponents (excepte per a alumnes que cursin primer curs complet). En el cas d'alumnes que durant l'any acadèmic 2024-2025 cursin un número inferior dels crèdits, assignatures o mòduls exigits a les bases 4.9.a, 5.2.a i 5.3.a, perquè són la resta a superar per obtenir la titulació, hauran de presentar les notes de tots els cursos.
L'historial acadèmic ha de contenir la informació adequada i suficient per acreditar que l'estudiant reuneix els requisits acadèmics establerts a les bases; així, ha de contenir, almenys, la informació següent: identificació del centre educatiu, identificació de l'estudiant, estudis cursats, les assignatures matriculades durant l'any acadèmic 2023-2024 (o, si escau, també dels anys acadèmics anteriors), les qualificacions obtengudes a cada una, l'any acadèmic en què s'han superat i, en el cas d'estudis universitaris, els crèdits corresponents, per tal que l'òrgan instructor pugui valorar, en el cas dels cicles formatius, si l'estudiant va matricular-se del curs complet i si va superar-lo al 100 % o, en la resta d'estudis, si hi ha assignatures no superades el primer semestre que es tornen a matricular el segon semestre, les qualificacions obtengudes i si es reuneix el requisit de mínim de crèdits superats durant l'any acadèmic 2023-2024.
8. Si escau, documentació acreditativa que els estudis de menció que està cursant són un requisit per obtenir la titulació universitària de grau.
9. Traducció oficial a la llengua catalana o castellana de tota la documentació emesa per organismes estrangers (i, si escau, per organismes espanyols emesa en llengües estrangeres) en relació amb estudis cursats en universitats de països de la UE-27.
10. Documentació fefaent que acrediti que la persona sol·licitant no ha pogut obtenir plaça a l'illa d'Eivissa per al cicle formatiu que està cursant fora de l'illa, o per al grau o màster que està cursant fora de l'illa quan també s'imparteix a la seu d'Eivissa de la UIB.
En el cas que la persona sol·licitant ja hagi presentat aquesta documentació en convocatòries anteriors d'ajudes a estudiants, pot indicar-ho a l'Annex 4 d'aquestes bases, especificant-hi la data de presentació i el número de registre d'entrada.
11. Si qui sol·licita l'ajuda no presenta personalment la documentació, autorització de l'estudiant a l'altra persona, de conformitat amb l'article 5, apartat 3, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (Annex 3).
Si el/la representant presenta la documentació telemàticament, amb un certificat digital, DNI electrònic o Cl@ave Permanent emès al seu nom, no és necessari presentar la documentació acreditativa de la identitat de la persona autoritzada, de conformitat amb l'article 9 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, esmentada. No obstant això, sí que s'haurà de presentar còpia de la documentació acreditativa de la identitat de l'estudiant.
Opcionalment, les persones sol·licitants podran presentar la documentació següent, que en cap cas no es considerarà requisit per a la concessió o la denegació de l'ajuda:
12. La càrrega lectiva de la titulació i la durada en anys (pla d'estudis) de qualsevol dels estudis objecte d'aquestes ajudes.
13. Sol·licitud d'alta o modificació com a creditor del Consell Insular a efectes econòmics (imprès de transferència bancària) o Declaració responsable de titularitat de dades bancàries de persones físiques. Aquesta documentació s'ha de presentar seguint les indicacions que consten al tràmit habilitat a aquest efecte a la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa, https://seu.conselldeivissa.es/, apartat Tràmits destacats / Sol·licitud d'alta o modificació com a creditor.
12.2. En qualsevol moment de la tramitació de l'expedient, l'òrgan instructor podrà requerir, preferentment amb notificació electrònica (si la persona sol·licitant ho ha autoritzat a l'Annex 1), els documents complementaris que es considerin necessaris, a l'efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a les ajudes.
Tretzena. Òrgans competents per a l'ordenació, la instrucció i la resolució
13.1. El Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa és el competent per instruir el procediment d'aquesta convocatòria, de conformitat amb l'establert a l'article tercer, punt 6, del Decret de Presidència núm. 20230000467, de data 28 de juny de 2023, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i de creació de departaments (BOIB núm. 88, de 29-06-2023).
13.2. Dins d'aquest Departament correspon a la consellera executiva l'ordenació del procediment, en virtut del Decret de Presidència núm. 2023000472, de data 28 de juny de 2023, de nomenament de les persones membres del Consell Executiu i de les vicepresidències del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 88, de 29-06-23), en relació amb les atribucions dels consellers executius establertes a l'article 33.2 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars (BOIB núm. 88, de 07-07-2022).
13.3. Pel que fa a la competència per aprovar aquestes bases i la convocatòria, de conformitat amb l'establert a l'article 28.1.m de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, correspon al Consell Executiu “Aprovar les convocatòries d'ajudes i subvencions”.
13.4. Respecte de la resolució de la convocatòria, de conformitat amb l'establert a l'article 33.2.k de la dita Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, correspon a la consellera executiva “Resoldre les convocatòries d'ajudes i subvencions”.
Catorzena. Instrucció, esmena de la sol·licitud i resolució de desistiment
14.1. El Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, com a òrgan instructor, valorarà les sol·licituds una vegada finalitzat el termini de presentació, per tal de comprovar que reuneixen els requisits i l'objecte d'aquestes ajudes.
14.2. Després de valorar les sol·licituds, el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni donarà a conèixer una llista en què es requerirà a les persones interessades, si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en aquestes bases, que l'esmenin.
Aquesta llista d'esmenes, que contendrà les dades identificatives de la persona sol·licitant i el detall de les esmenes a realitzar, es publicarà al tauler d'anuncis i edictes electrònics de la Seu Electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es) i únicament es podrà consultar durant el termini establert per presentar-hi la documentació requerida.
14.3. D'acord amb el que disposen l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les persones interessades podran esmenar la seua sol·licitud en el termini de deu dies hàbils, comptadors des del dia després d'haver publicat la llista d'esmenes.
Seguint la doctrina dels tribunals superiors de Justícia, no s'admetran en cap cas esmenes presentades fora del termini de deu dies hàbils establert a aquest efecte, encara que no s'hagi dictat la resolució de desistiment corresponent, perquè acceptar-les pot afectar negativament altres interessos protegibles d'altres persones interessades que resultarien perjudicades pel fet d'acceptar-se l'esmena presentada fora de termini.
Si la documentació per esmenar la sol·licitud es presenta a través de la Seu Electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es), s'ha de fer mitjançant el tràmit “Instància general”.
Si en el termini de deu dies hàbils la persona interessada no presenta els documents preceptius per esmenar la seua sol·licitud, o bé presenta l'esmena fora del termini establert a aquest efecte, el Consell Insular d'Eivissa, després d'haver pres la resolució pertinent, considerarà que la persona interessada desisteix de la seua petició. La consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni dictarà aquesta resolució de desistiment.
Contra la resolució de desistiment podrà interposar-se, en el termini d'un mes des de la seua publicació al BOIB i al tauler d'anuncis i edictes electrònics de la Seu Electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es), el recurs d'alçada segons es regula a la base divuitena d'aquestes ajudes. En el cas que la publicació al BOIB i a la Seu Electrònica del Consell es faci en dates diferents, per al còmput del termini per interposar el recurs es tendrà en compte la data de publicació al BOIB.
Si els recursos d'alçada contra la resolució de desistiment de les ajudes es presenten a través de la Seu Electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es), s'ha de fer mitjançant el tràmit “Instància general”.
Quinzena. Resolució
15.1. Proposta de resolució provisional
Així mateix, de conformitat amb l'article 24.4 de la dita Llei 38/2003, el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, com a òrgan instructor i a la vista de l'expedient, formularà la Proposta de resolució provisional, degudament motivada, que expressarà la relació d'estudiants per als quals es proposa la concessió de l'ajuda; igualment, si és el cas, en les sol·licituds excloses i denegades o desestimades, s'indicarà la causa d'exclusió i de denegació o desestimació i s'obrirà un termini de deu dies hàbils per presentar-hi al·legacions, comptador a partir del dia següent de la publicació de la Proposta de resolució provisional al tauler d'anuncis i edictes electrònics de la Seu Electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es), on únicament es podrà consultar durant el termini establert per presentar-hi al·legacions.
Si les al·legacions a la Proposta de resolució provisional es presenten a través de la Seu Electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es), s'ha de fer mitjançant el tràmit “Instància general”.
Amb relació a aquesta Proposta de resolució provisional, es pot al·legar el que es consideri adient en el termini esmentat mitjançant un escrit adreçat al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, que s'ha de presentar en els llocs esmentats a la base desena. Tanmateix, no s'accepten al·legacions consistents a aportar documents que no s'hagin presentat en el termini d'esmena de sol·licituds a què fa referència la base catorzena, previ a la publicació de la proposta de resolució.
Les sol·licituds presentades a la L1 CIE que no siguin objecte de la L2 CAIB (estudis semipresencials o a distància, ensenyaments artístics superiors o cicles formatius) no s'inclouran com a denegades o desestimades de la L2 CAIB a la Proposta de resolució provisional.
Les sol·licituds desistides no constaran, ni com a beneficiàries ni com a denegades, a la Proposta de resolució provisional ni als tràmits posteriors (resolucions de concessió i denegació, i de pagament), en haver desistit de la seua sol·licitud.
15.2. Acceptació de l'ajuda o renúncia
Les persones que es proposin com a beneficiàries d'aquestes ajudes a la Proposta de resolució provisional disposaran d'un termini de deu dies hàbils, a partir del dia següent de la seua publicació, per comunicar al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni l'acceptació de l'ajuda. Tanmateix, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en el dit termini no es fa constar el contrari.
Així mateix, en el cas que la persona interessada vulgui renunciar a aquesta ajuda, haurà de presentar l'Annex 5 d'aquestes bases, també dins el termini de deu dies hàbils, comptadors a partir del dia següent de la publicació de la Proposta de resolució provisional. En el cas que es renunciï a l'ajuda després d'haver rebut l'ingrés corresponent, l'estudiant haurà de reintegrar l'ajuda percebuda i els interessos de demora que pertoquin.
15.3. Resolució definitiva de concessió i notificació
Examinades les al·legacions adduïdes i les renúncies presentades, si és el cas, es formularà la resolució definitiva, que expressarà la relació d'estudiants subvencionats (nom i llinatges i DNI de la persona beneficiària) i la quantia de l'ajuda; igualment, si és el cas, en les sol·licituds excloses i denegades o desestimades, s'hi indicarà la causa d'exclusió i de denegació o desestimació.
Les sol·licituds presentades a la L1 CIE que no siguin objecte de la L2 CAIB (estudis semipresencials, a distància, en línia o virtuals; ensenyaments artístics superiors o cicles formatius) no s'inclouran com a denegades o desestimades a la resolució definitiva de concessió i denegació de les ajudes, de manera que per a la L2 CAIB únicament hi constaran les sol·licituds beneficiàries i denegades o desestimades corresponents a estudis universitaris de grau o de màster, presencials, cursats en qualsevol universitat de la UE-27 durant l'any acadèmic 2024-2025.
La resolució definitiva es notificarà a les persones interessades mitjançant la seua publicació al BOIB i al tauler d'anuncis i edictes electrònics de la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es), on únicament es podrà consultar durant el termini establert per interposar-hi recurs d'alçada.
En el cas que la publicació al BOIB i a la Seu Electrònica del Consell es faci en dates diferents, per al còmput del termini per interposar el recurs es tendrà en compte la data de publicació al BOIB.
Si els recursos d'alçada contra la resolució de concessió i denegació de les ajudes es presenten a través de la Seu Electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es), s'ha de fer mitjançant el tràmit “Instància general”.
15.4. Termini de resolució
D'acord amb l'article 25.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el termini màxim per resoldre i notificar el procediment no excedirà els sis mesos, comptats a partir de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB.
15.5. Concessió i pagament de les ajudes
Aquestes ajudes a estudiants de l'illa d'Eivissa per a l'any acadèmic 2024-2025 es concediran i es pagaran mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni.
Una vegada emeses les resolucions de concessió i denegació, i de pagament, dictades per la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, les ajudes es faran efectives mitjançant transferència bancària al número de compte facilitat per la persona beneficiària.
Si els recursos d'alçada contra la resolució de pagament de les ajudes es presenten a través de la Seu Electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es), s'ha de fer mitjançant el tràmit “Instància general”.
Setzena. Revocació i reintegrament
16.1. Les ajudes concedides es podran revocar mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni.
16.2. Pertoca revocar la concessió de l'ajuda quan, posteriorment a la concessió vàlida i ajustada a dret, la persona beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. En tal cas, quedarà sense efecte l'acte de concessió i, com a conseqüència de la revocació, pertocarà reintegrar totalment o parcialment l'ajuda rebuda per la persona beneficiària i, si escau, l'exigència de l'interès de demora, en els casos previstos en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
16.3. El reintegrament es realitzarà pel procediment establert al títol II de la Llei general de subvencions, en el qual s'ha de garantir l'audiència a les persones interessades.
Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
Dissetena. Publicitat
17.1. Una vegada aprovades les bases, es remetran la convocatòria i l'extracte de la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS). Posteriorment es publicarà la convocatòria i el seu extracte al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada a la publicació de l'extracte en el BOIB.
17.2. De conformitat amb l'article 15.2 j del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, s'estableix la publicació com a mitjà de notificació dels diversos tràmits de l'expedient, de manera que no es faran notificacions individualitzades. La llista d'esmena de deficiències de les sol·licituds i la Proposta de resolució provisional es publicaran al tauler d'anuncis i edictes electrònics de la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es), mentre que les resolucions de desistiment, de concessió i denegació, i de pagament de les ajudes es publicaran al BOIB i al tauler d'anuncis i edictes electrònics de la Seu Electrònica del Consell.
17.3. En el cas que durant la instrucció de l'expedient s'hagi de fer alguna notificació personalitzada (no es notifiquen personalment els diversos tràmits de l'expedient: llista d'esmena de deficiències, resolució de desistiment, proposta de resolució provisional i resolucions de l'expedient), s'establirà com a preferent la notificació electrònica, sempre que la persona interessada ho hagi autoritzat a l'imprès de sol·licitud de l'ajuda (Annex 1).
La notificació electrònica requereix que la persona sol·licitant compti amb un certificat digital DNI electrònic o Cl@ve Permanent per entrar a la Seu Electrònica i poder accedir a la seua notificació.
17.4. Presentar la sol·licitud d'ajudes per a estudiants de l'illa d'Eivissa per a l'any acadèmic 2024-2025 comportarà l'autorització de la persona sol·licitant al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni a publicar les dades personals relatives a la seua identitat que resultin imprescindibles per realitzar tot el procediment administratiu.
17.5. En compliment dels articles 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i 34 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, s'han de publicar a la BDNS les subvencions concedides, amb indicació de la convocatòria, el crèdit pressupostari al qual s'imputin, la relació de persones subvencionades i la quantia de l'ajuda concedida, i l'objectiu o finalitat de la subvenció, incloses les inferiors a 3.000 €.
Divuitena. Règim de recursos
18.1. L'acord del Consell Executiu que aprovi les bases reguladores d'aquestes ajudes i les resolucions de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni (resolució de desistiment, resolució definitiva de concessió i denegació o desestimació de les ajudes i resolució de pagament) no exhaureixen la via administrativa.
18.2. De conformitat amb els articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 66, apartats 2 i 4, de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en el termini d'un mes des de l'endemà de la seua publicació, contra l'acord del Consell Executiu d'aprovació d'aquestes bases es podrà interposar recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular d'Eivissa, i contra les resolucions de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa. El recurs haurà de resoldre's en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals sense que s'hagi dictat resolució expressa s'entendrà desestimat i quedarà oberta la via contenciosa administrativa.
18.3. Els recursos d'alçada contra les diverses resolucions d'aquest expedient d'ajudes a estudiants de l'illa d'Eivissa per a l'any acadèmic 2024-2025, si es presenten a través de la Seu Electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es), s'ha de fer mitjançant el tràmit “Instància general”.
Dinovena. Règim d'infraccions i sancions
19.1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el títol V del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Tot això sense perjudici de les responsabilitats penals o civils en què es pugui incórrer.
19.2. Falsejar les dades contingudes en la sol·licitud o qualsevol dels seus documents (annexos i/o documentació presentada) suposarà l'obligació de reintegrar l'ajuda obtenguda i la pèrdua del dret a obtenir aquesta ajuda a les convocatòries d'anys acadèmics posteriors, als efectes previstos en el règim de sancions establert en els articles 59 i següents de l'esmentada Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Vintena. Règim jurídic
20.1. Aquestes ajudes es regeixen per les presents bases, per les Bases generals de subvencions del Consell Insular d'Eivissa (publicades al BOIB núm. 37, de 25-03-2025), per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el Reglament de la Llei general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
20.2. Aquestes ajudes estan exemptes de retenció de l'impost sobre la renda de les persones físiques, en virtut de l'article 7.j de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels impostos sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni (BOE núm. 285, de 29-11-2006).
20.3. Respecte de la protecció i el tractament de dades de caràcter personal per a la realització de les activitats objecte d'aquesta convocatòria, s'han d'observar les prescripcions contingudes a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) (DOUE L 119, de 4-05-2016), i a la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades personals, que hi sigui d'aplicació.
Eivissa, 15 d'abril de 2025
El cap de Secció del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa José V. Garibo Redolat