Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 274967
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual s’ordena la publicació del Reglament de funcionament de la Mesa de Participació d’Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears
Versió PDF
Antecedents
1. L'article 3.2 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, estableix com a principis pedagògics i organitzatius del sistema educatiu de les Illes Balears, entre d'altres, el principi de participació efectiva de la comunitat educativa, el compromís i la participació de les famílies en el procés educatiu, i la cooperació i la col·laboració educativa entre les diverses administracions públiques i els agents econòmics i socials.
2. Així mateix, l'article 64.2 de la Llei 1/2022 regula la participació de la comunitat educativa en el si de la conselleria competent en matèria d'educació, sense perjudici del que disposen altres normes reguladores de la participació, i disposa que s'ha de realitzar a través de diverses meses específiques dels diferents sectors de la comunitat educativa. El punt 3 d'aquest mateix article estableix que s'han de determinar reglamentàriament la composició i les funcions d'aquestes meses.
3. L'article 1 del Decret 45/2022, de 28 de novembre, pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària, té com objecte establir la composició i les funcions de les meses específiques dels diferents sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària, d'acord amb el que s'estableix en els articles 64.2 i 64.3 de la Llei 1/2022.
4. A més, la disposició addicional segona del Decret esmentat, sobre la constitució d'altres meses de participació, estableix que, amb l'objectiu d'ampliar els espais de participació, informació i consulta de la comunitat educativa, la Conselleria d'Educació i Formació Professional pot constituir altres meses de participació amb diferents agents, sectors o grups implicats en les qüestions que els puguin afectar.
5. Així mateix, l'article 9.2 d'aquest Decret, determina que els reglaments de funcionament de les meses de participació s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears mitjançant les resolucions corresponents del conseller d'Educació i Formació Professional.
6. Mitjançant la Resolució del conseller d'Educació i Universitats de 10 de novembre de 2023 es va crear la Mesa de Participació d'Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears en el si de la Direcció General de Primera Infància i Atenció a la Diversitat i, també, se'n va establir la composició. Posteriorment, amb la Resolució del conseller d'Educació i Universitats de 27 de novembre se'n va modificar la composició.
7. En la sessió ordinària de dia 11 de desembre de 2023 la presidenta del Govern de les Illes Balears va constituir la Mesa.
8. Dia 26 de febrer de 2025, en la sessió ordinària de la Mesa se'n va aprovar el Reglament de funcionament amb la inclusió de les propostes recollides fins aquesta data.
9. La proposta de resolució de dia 26 de març de 2025 de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa proposa al conseller ordenar la publicació del Reglament de funcionament de la Mesa de Participació d'Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. La Llei 1/2022, 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022).
2. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril de 2003).
3. El Decret 45/2022, de 28 de novembre, pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària (BOIB núm. 155, de 29 de novembre de 2022).
4. Resolució del conseller d'Educació i Universitats de (10 de novembre per la qual es crea la Mesa de Participació d'Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears (BOIB núm. 160, de 23 de novembre de 2023).
5. Resolució del conseller d'Educació i Universitats de 27 de novembre per la qual es modifica la Resolució del conseller d'Educació i Universitats de 10 de novembre per la qual es crea la Mesa de Participació d'Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears (BOIB núm. 163, de 30 de novembre de 2023).
Per tot això, d'acord amb la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i a proposta de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, dict la següent
RESOLUCIÓ
Ordenar la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears del Reglament de funcionament de la Mesa de Participació d'Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears, que figura a l'annex d'aquesta Resolució.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei3/2023, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
De la mateixa manera, es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 16 d'abril de 2025)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
ANNEX
Article 1 Funcions de la Mesa
1. La Mesa de Participació d'Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears és un òrgan de participació en el si de la Conselleria d'Educació i Universitats, amb la finalitat de facilitar que els agents implicats en l'educació inclusiva i especial disposin d'un espai de consulta, informació i participació en les decisions que afecten les polítiques públiques d'aquest àmbit.
2. Són funcions específiques de la Mesa:
a) Formular propostes per millorar la qualitat de l'educació de les Illes Balears, amb la coordinació de polítiques de cooperació entre les diferents administracions i amb altres entitats i titulars dels serveis.
b) Facilitar que els agents implicats en l'educació inclusiva de les Illes Balears disposin d'un espai de participació i diàleg.
c) Impulsar actuacions d'acompanyament, d'orientació, d'informació, de sensibilització i de formació a tota la comunitat educativa.
Article 2 Membres de la Mesa
1. Formen part de la Mesa de Participació d'Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears les persones següents:
a) Per part de l'Administració:
b) Per part dels centres educatius sostinguts amb fons públics (públics i privats-concertats):
c) Per part de les entitats i associacions:
d) Dues persones de reconegut prestigi amb àmplia experiència en el camp de la inclusió educativa, a proposta dels membres de la Mesa.
2. En cas que el nombre d'institucions, entitats, federacions, patronals, associacions, plataformes i sindicats pugui dificultar l'organització per a la convocatòria de la Mesa, es podran convocar submeses.
Article 3 Funcionament
El funcionament de la Mesa de Participació d'Educació Inclusiva i Especial de les Illes Balears és el que s'estableix per als òrgans col·legiats en els articles 15, 16, 17 i 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 4 Nomenaments i cessaments
1. Els representants de les entitats i associacions han de comunicar a la presidència de la Mesa el nom de les persones, titulars i suplents, que han de representar aquestes entitats. El president els ha de nomenar per un període de dos anys.
2. Els membres de reconegut prestigi han de ser nomenats per un període de dos anys.
3. El cessament de les seves funcions s'ha de fer mitjançant el mateix procediment.
Article 5 Convocatòria i sessions
1. Correspon al president determinar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar-ne l'ordre del dia.
2. Les sessions de la Mesa s'han de convocar amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores. En cas d'urgència apreciada per la presidència, es pot fer una convocatòria extraordinària amb vint-i-quatre hores d'antelació.
3. Els membres de la Mesa poden proposar punts i incloure'ls en l'ordre del dia de les sessions ordinàries, sempre que es formulin, com a mínim, amb deu dies d'antelació i, en qualsevol cas, amb una antelació coherent amb la naturalesa del tema que es proposi i la documentació necessària.
4. Es pot afegir un punt a l'ordre del dia si hi són presents tots els membres i la majoria declaren la urgència del tema que s'ha de tractar.
5. La Mesa s'ha de reunir en sessions ordinàries cada trimestre durant el curs escolar i, en sessió extraordinària, quan ho estimi oportú la presidència. Les sessions es podran mantenir de manera presencial o telemàtica. En cas de reunions presencials, els membres que ho sol·licitin podran participar-hi telemàticament.
Article 6 Actes
El secretari de la Mesa ha d'estendre l'acta de cada sessió, que ha de ser sotmesa a aprovació en la sessió següent. Amb aquesta finalitat, a cada convocatòria s'ha d'adjuntar l'esborrany de l'acta de la sessió anterior perquè els membres puguin formular les observacions que considerin oportunes.
Article 7 Indemnitzacions
Els membres de la Mesa no percebran cap quantia econòmica per dur a terme la seva tasca, llevat del cas de les indemnitzacions que els poden correspondre com a funcionaris, d'acord amb la normativa vigent aplicable.