Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALCÚDIA
Núm. 274740
Bases reguladores de la convocatòria per a l'adjudicació d'autoritzacions per a l'exercici de la venda ambulant al mercat nocturn d’estiu del Port d’Alcúdia
Versió PDF
Aprovació de les bases reguladores de la convocatòria per a la concessió d'autoritzacions per a la venda ambulant al mercat d'Alcúdia.
Mitjançant resolució núm. 2025-0843, de data 2 d'abril de 2025, la Regidora de Mercats de l'Ajuntament d'Alcúdia va acordar aprovar les bases reguladores de la convocatòria per a l'adjudicació d'autoritzacions per a l'exercici de la venda ambulant al mercat nocturn d'estiu del Port d'Alcúdia, així com convocar el procediment per a l'adjudicació de les citades autoritzacions.
D'aquesta manera, el termini de presentació de sol·licituds s'estendrà fins dia 30 d'abril de 2025, inclòs.
El que fem públic al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes establerts a l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
S'adjunten les bases reguladores que regiran la convocatòria i els models annexos.
Alcúdia, a data de la signatura electrònica (16 d'abril de 2025)
La batlessa Josefina Linares Capó
BASES REGULADORES DE LA CONVOCATÒRIA PER A LA CONCESSIÓ D'AUTORITZACIONS PER A LA VENDA AMBULANT AL MERCAT NOCTURN D'ESTIU DEL PORT D'ALCÚDIA
CLÀUSULA PRIMERA. Objecte
Constitueix l'objecte de les presents bases la concessió en règim de concurrència competitiva d'autoritzacions per a l'exercici de la venda ambulant en els termes contemplats en l'Ordenança municipal reguladora del comerç ambulant en el municipi d'Alcúdia (BOIB núm. 124, de 21 de setembre de 2024) i en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
CLÀUSULA SEGONA. Ubicació dels llocs de venda
El Mercat nocturn d'estiu s'ubicarà en el Passeig Marítim i es farà durant els mesos de juny a setembre.
Els llocs de venda no podran situar-se en els accessos a edificis públics, davant d'establiments comercials i industrials, de tal manera que impedeixin o dificultin l'accés a l'establiment o la visibilitat dels aparadors, en llocs que dificultin l'accés i la circulació, ni tampoc l'accés a habitatges particulars i finestres.
L'Ajuntament, per raons d'interès públic, necessitats organitzatives o quan així ho requereixin les circumstàncies, podrà modificar la data i l'horari del mercat, mitjançant Decret de Batllia, així com modificar l'emplaçament de qualsevol parada de venda, sense que aquests fets originin cap dret ni compensació econòmica; tot això prèvia comunicació a la persona titular de l'autorització amb una antelació mínima d'un mes, excepte que, per raons d'urgència degudament justificades, aquest termini hagi de ser reduït.
L'Ajuntament podrà acordar, per raons d'interès públic i mitjançant Decret de Batllia, la suspensió de l'obertura dels mercats fins a dos dies a l'any, avisant el dia de mercat immediatament anterior, sense generar en cap cas indemnització ni cap dret econòmic.
CLÀUSULA TERCERA. Horari de venda
D'acord amb allò que s'ha fixat a l'Ordenança municipal, la venda ambulant s'exercirà de dijous a dissabte.
L'horari d'instal·lació serà des de les 17.00 fins a les 18.00 hores i la recollida serà des de les 22.30 a les 23.00 hores. El funcionament del mercat serà des de les 18.00 a les 22.30 hores.
CLÀUSULA QUARTA. Característiques dels llocs de treball
Les parades tindran una superfície mínima de 3 metres i un màxim de 6 metres de longitud, i hauran d'estar cobertes per carpes blanques, així com les taules cobertes per teles blanques o blaves, a fi d'evitar mostrar al públic els objectes col·locats a sota de la instal·lació.
En el cas de necessitar llum, únicament es podran utilitzar bateries i, en cap cas es permetrà l'ús de grups electrògens.
CLÀUSULA CINQUENA. Requisits dels sol·licitants
D'acord amb l'article 12 de l'Ordenança, per a obtenir l'autorització municipal s'hauran de complir els següents requisits:
CLÀUSULA SISENA. Presentació de sol·licituds
Les persones físiques o jurídiques que hagin d'exercir l'activitat comercial hauran de presentar la corresponent sol·licitud (annex I), degudament emplenada i signada, conforme al model que consta annexat a la present convocatòria.
El termini de presentació de sol·licituds s'estendrà del dia 1 fins al 30 d'abril de 2025. Qualsevol sol·licitud presentada fora d'aquest termini no s'admetrà a tràmit.
Juntament amb la sol·licitud, s'haurà d'aportar la següent documentació:
Les sol·licituds, juntament amb la documentació preceptiva, hauran de ser presentades en el Registre General de l'Ajuntament o per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
CLÀUSULA SETENA. Criteris d'adjudicació
A fi de garantir la transparència i la imparcialitat en l'adjudicació dels llocs de venda, es tindran en compte els següents criteris per a l'atorgament de l'autorització:
Antiguitat en el lloc de venda o experiència en l'exercici de la professió que asseguri la correcta prestació de l'activitat comercial:
1 punt per any d'antiguitat, amb un màxim de 5 punts.
Tipologia dels productes que es volen comercialitzar:
5 punts per producte artesà
3 punts per producte original
3 punts per producte exclusiu
5 punts per productes alimentaris envasats i locals (confitures, mel, oli)
1 punt per dificultat d'accés al mercat laboral, amb prioritat de les persones amb un grau mínim del 33% de minusvalidesa, i també les persones amb descendents i/o persones a càrrec seu amb minusvalidesa.
1 punt per la condició de víctima de violència de gènere del sol·licitant o d'algun dels seus treballadors.
1 punt per família monoparental o família nombrosa.
1 punt per carta artesana.
2 punts per mestre artesà.
CLÀUSULA VUITENA. Adjudicació de les autoritzacions
8.1. Contingut de l'autorització.
Les autoritzacions municipals tindran el següent contingut:
Identificació de la persona titular.
Modalitat de comerç ambulant.
Ubicació precisa de la parada..
Productes autoritzats per a la venda.
Horari en què es podrà dur a terme l'activitat comercial.
Durada de l'autorització.
Si escau, condicions particulars de la persona titular.
8.2. Cartró identificador.
L'Ajuntament entregarà a la persona titular de l'autorització un cartró identificador, que haurà d'exposar al públic de manera visible, i que contindrà la següent informació:
8.3. Instrucció i resolució.
Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, es durà a terme una valoració de les mateixes i es comprovarà el compliment dels requisits establerts a l'article 12 de l'Ordenança, així com que s'hagi presentat tota la documentació preceptiva. En el cas que la sol·licitud no reuneixi els requisits o no s'hagin presentat els documents preceptius, es donarà a la persona interessada un termini de deu dies per esmenar o aportar la documentació, amb indicació de que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució.
En cas d'empat en la valoració de l'autobaremació presentada per les persones interessades juntament amb la seva sol·licitud, serà decisiu el punt atorgat per raó de l'originalitat o l'exclusivitat del producte. Una vegada valorades les sol·licituds, s'elevarà proposta de resolució de l'òrgan competent per a l'adopció de l'acord, que es publicarà a la seu electrònica i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament.
El termini màxim per resoldre el procediment serà d'un mes a comptar des de l'endemà de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense haver-ne notificat la resolució, les persones interessades podran entendre desestimada la seva sol·licitud.
8.4. Documentació.
Una vegada concedida l'autorització municipal, l'Ajuntament podrà comprovar i controlar que l'adjudicatari disposi o aporti la següent documentació:
CLÀUSULA NOVENA. Obligacions de les persones adjudicatàries
Sense perjudici de les obligacions derivades de la normativa vigent en matèria de defensa d'usuaris i consumidors, les persones titulars autoritzades per a l'exercici de la venda ambulant hauran de complir una sèrie d'obligacions i abstenir-se de realitzar diverses activitats descrites a continuació:
CLÀUSULA DESENA. Taxes
Les persones adjudicatàries hauran d'efectuar el pagament de la taxa per ocupació de la via pública per l'aprofitament especial del sòl públic establerta per l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per llocs, barraques, casetes de venda, espectacles o atraccions situats a terrenys d'ús públic, així com la taxa de recollida de fems establerta per l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida, tractament, transferència i transport de residus sòlids urbans.
Aniran a càrrec de les persones adjudicatàries de les parades la totalitat de les exaccions que figuren a les ordenances fiscals d'aplicació, així com els imposts, contribucions i la resta d'arbitris exigits per l'Estat, Comunitat Autònoma o Municipi.
No queda subjecte a taxa per ocupació de la via pública l'espai que ocupi, si escau, el vehicle utilitzat per a l'exercici de l'activitat comercial, sempre que es limiti a transportar la mercaderia i estructura de la parada, sense que pugui servir com a espai per exercir la venda. En tot cas, s'haurà de facilitar a l'Ajuntament el número de matrícula del vehicle amb el qual s'accedirà al mercat i es comunicarà qualsevol canvi de vehicle.
CLÀUSULA ONZENA. Durada de les autoritzacions
L'autorització municipal té una durada limitada màxima, per causa de la disponibilitat de sòl públic habilitat. Per a l'exercici de la venda ambulant en els mercats periòdics, la durada no podrà ser superior a un any.
De manera excepcional, l'autorització podrà ser superior a un any, amb un màxim de quatre, en cas d'inversions, ens els supòsits establerts per l'Ajuntament, per permetre a la persona titular l'amortització de les inversions directament relacionades amb l'activitat i una remuneració equitativa dels capitals invertits.
CLÀUSULA DOTZENA. Cobertura de vacants
Amb les persones sol·licitants que no haguessin obtingut lloc en el mercat es realitzarà una llista d'espera a l'efecte de cobertura de vacants, ordenada en funció de la puntuació obtinguda.
L'adjudicació dels llocs vacants es realitzarà en base als criteris d'atorgament d'autoritzacions establerts a l'Ordenança i en funció de l'autobaremació presentada, i serà notificada a la persona interessada, seguint l'ordre de la llista, qui manifestarà la seva acceptació, entenent-se decaigut el seu dret en cas de no manifestar-se.
CLÀUSULA DÉCIMOTERCERA. Recursos administratius i jurisdiccionals
Contra aquesta convocatòria, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictada, en els terminis i termes previstos en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Igualment es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós Administrativa.
ANNEX I SOL·LICITUD D'AUTORITZACIÓ DE COMERÇ AMBULANT EN MERCATS PERIÒDICS
El/La Sr./Sra. ____________________________ , major d'edat, amb DNI/NIE núm. ________________ , i domicili al C/ _____________ , núm. ___ , de _____________ , telèfon ___________ i adreça electrònica _______________ , actuant en nom propi o en representació de _____________________
EXPOSA:
1.- Que durant l'any 20 , desitja ocupar la parada número ___ en el mercat
__________________, per exposar i vendre els següents productes _____________________________________________________ .
2.- Que amb la present sol·licitud adjunta la següent documentació:
3.- Que assenyala com a domicili per rebre reclamacions dels consumidors el següent:
_______________________________________________________.
Per tot això,
SOL·LICITA:
Que una vegada realitzats els tràmits pertinents, se li concedeixi l'autorització per a l'exercici de l'activitat de venda ambulant en el mercat assenyalat d'aquest municipi conforme amb els termes anteriorment exposats.
_____________ , a ____de ___________ de 20__.
(Signatura)
L'interessat autoritza la consulta a través dels mitjans telemàtics necessaris i disponibles per a les Administracions públiques de les dades i/o documents que es trobin en el seu poder (art. 28 Llei 39/2015).
En cas de no prestar la seva autorització, marcau la casella:
No prest el meu consentiment.
Vull rebre notificació electrònica de totes les actuacions relacionades amb aquest procediment a l'adreça electrònica facilitada a la sol·licitud.
En compliment del que disposa la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, se l'informa que les dades facilitades en aquest formulari seran tractades per l'Ajuntament amb la finalitat d'atendre la seva sol·licitud. En qualsevol moment pot exercir els drets d'accés, rectificació, supressió i portabilitat de les seves dades, així com els drets de limitació o oposició al seu tractament, davant l'Ajuntament d'Alcúdia (C/ Major, 9).
ANNEX II AUTOBAREMACIÓ PER A LA CONCESSIÓ D'AUTORITZACIONS DELS MERCATS AMBULANTS
El/la que subscriu, ____________________________________ amb DNI/NIE _______________________ adjunta a la sol·licitud d'autorització la següent autobaremació, d'acord amb els criteris d'atorgament establerts a l'Ordenança municipal reguladora del comerç ambulant.
Antiguitat en el lloc de venda o experiència en l'exercici de la professió que asseguri la correcta prestació de l'activitat comercial:
Tipologia dels productes que es volen comercialitzar:
_______________ , a ___ de ____________ de 20__.
(Signatura)
ANNEX III DECLARACIÓ RESPONSABLE
El/la que subscriu, ____________________________________ amb DNI/NIE _______________________
DECLARO, sota la meva responsabilitat:
Que compleixo amb els requisits establerts a l'article 12.1 de l'Ordenança municipal reguladora del comerç ambulant en el municipi d'Alcúdia:
a. Podran exercir el comerç ambulant les persones físiques o jurídiques, amb plena capacitat jurídica i d'obrar, i que reuneixin els requisits exigits en la present ordenança i l'altra normativa que sigui d'aplicació.
b. Estar donat d'alta en l'epígraf o epígrafs corresponents i al corrent en el pagament de l'Impost sobre Activitats Econòmiques o, en cas d'estar exempt, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris.
c. Estar donat d'alta i al corrent de pagament de les obligacions amb la Seguretat Social en el règim corresponent.
d. En cas de tenir persones treballadores o ajudants al seu càrrec, tenir-los contractats i donar-los d'alta en el règim general de la Seguretat Social.
e. Estar al corrent de pagament de les obligacions amb l'Agència Tributària de les Illes Balears i de les taxes municipals corresponents.
f. En cas de persones procedents de tercers països, acreditar el fet de disposar del permís de residència i de treball corresponents i complir la resta de les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball.
g. En el cas de venda d'aliments o de begudes d'elaboració pròpia, disposar del número de registre sanitari corresponent.
h. Tenir contractada una assegurança de responsabilitat civil, a nom de la persona titular de la concessió, que cobreixi els riscos de l'activitat comercial exercida, amb una cobertura mínima de 60.000 euros.
_______________ , a ___ de ____________ de 20__.
(Signatura)