Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 260339
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), per a ús de reguiu, al polígon 43, parcel·la 129, del TM de Llucmajor (Exp. 130a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 5 de març de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Resolc formular

L'informe d'impacte ambiental del projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), per a ús de reguiu, al polígon 43, parcel·la 129, del TM de Llucmajor

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons s'estableix a l'article 7.2.a) de la Llei 21/2013 són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada els projectes compresos en l'annex II d'aquesta llei.

Tenint en compte el Reial decret 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013, l'activitat projectada s'inclou en l'Annex II, Grup 3 (perforacions, dragats i altres instal·lacions mineres i industrials) lletra a):

3r. Perforacions per a l'abastiment d'aigua.

Per tant, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013; també s'ha de complir el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears.

2. Ubicació i descripció del projecte

Execució d'una obra de captació d'aigües subterrànies per al seu posterior aprofitament per a reg. El sondeig (AAS_21946) s'ubicarà en el polígon 43, parcel·la 129, en el terme municipal de Llucmajor (en sòl rústic - Àrea de Transició i Harmonització), amb les següents característiques:

• Cabal màxim instantani: 0,5 l/s

• Volum màxim anual: 2.000 m3/any

• Ús: Reguiu (a explotació agrícola)

• Profunditat del sondeig: 180 m

El sondeig es realitzarà pel mètode de roto-percussió; es perforarà sense recuperació del testimoni i se cimentaran les parets dels primers 25 m des de la boca, entubat fins a la zona de l'aqüífer i ranurat fins al fons. Al voltant del sondeig es col·locarà una llosa de formigó de 50 cm. Finalitzada l'obra, mentre no s'instal·li la bomba elèctrica d'elevació, el sondeig es cobrirà amb una tapa metàl·lica per impedir l'accés al mateix.

Acabada la instal·lació es bomba fins a trobar aigua neta i es desinfecta d'acord amb l'annex 8, punt 2.3.3, del Pla hidrològic.

Si no es troba aigua o aquesta està salinitzada es procedeix com a la fase d'abandonament: es segella el sondeig amb la finalitat que quedi en condicions de seguretat per a les persones i els animals, a més d'evitar la contaminació imprevista de l'aqüífer ocasionada per abocaments o caigudes d'elements contaminants.

A la fase d'abandonament es procedeix igual que si el sondeig és negatiu: una vegada segellat el sondeig s'estendrà una capa de terra i pedres, quedant restituïda la situació prèvia a l'execució de l'obra.

 

3. Alternatives

El document ambiental contempla les següents alternatives:

• Alternativa 0 (no fer el sondeig): a la zona rústica en què s'ubica la parcel·la no existeix cap xarxa municipal ni tampoc xarxes d'aigües residuals depurades que puguin ser utilitzades per al reg de la parcel·la. L'alternativa serien camions d'aigua i emmagatzematge en aljub, amb impactes per l'ocupació del sòl i per l'emissió de gasos d'efecte hivernacle més elevats que l'impacte que pot provocar l'alternativa del sondeig. A més, l'abastiment amb camions pot ser insuficient per cobrir les necessitats agrícoles de la finca.

• Alternativa 1 (realització del sondeig a una altra ubicació): no es contempla perquè el punt seleccionat és el millor per a la possibilitat de trobar aigua sense afectar vegetació i a la menor distància de l'aljub existent i de la zona de reg.

• Alternativa 2 (realitzar el sondeig amb un altre mètode de perforació): es descarta perquè el proposat és el més ràpid i no existeixen empreses a les Illes Balears que en facin d'altres.

• Alternativa 3 (fer el sondeig projectat): es considera la més factible perquè té en compte tot el que s'ha indicat en les dues alternatives anteriors (és més barata, amb menys emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, amb menys ús de sòl, amb escassa eliminació de vegetació, etc.).

4. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades

Segons el document ambiental, els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte:

• Contaminació atmosfèrica: durant la fase d'execució del projecte es produirà renou i vibracions per la utilització de la maquinària; atesa la distància dels habitatges propers es consideren molèsties poc perceptibles. En tot cas, les tasques es realitzaran durant horari diürn. Tampoc tindrà un impacte rellevant per a la fauna.

No hi haurà emissió de pols perquè s'utilitzen equips de perforació amb circulació directa de fluids que funcionen amb aigua i un escumant ecològic.

• Canvi climàtic: es produiran emissions de gasos d'efecte hivernacle, essent els mínims possibles perquè la maquinària comptarà amb les revisions i manteniments periòdics. Segons càlculs realitzats, s'estima l'emissió de 208,08 kg de CO2 durant el temps de la perforació (2 a 5 dies).

• Vegetació: la zona afectada és zona de cultiu que es llaura. No hi haurà incidència.

• Patrimoni: no es preveu impacte.

• Paisatge: es produirà impacte paisatgístic només els dies que duri la perforació.

Durant la fase de funcionament l'impacte més important serà sobre la massa d'aigua subterrània afectada (18.21-M1 Marina de Llucmajor); s'ha constatat que, d'acord amb el PHIB vigent, la massa d'aigua afectada pel projecte es troba en bon estat quantitatiu (l'índex d'explotació suposa el 69% dels recursos disponibles) i un estat qualitatiu dolent (l'aqüífer té un contingut en clorur d'uns 620 mg/l, molt superior a 250 mg/l). També té risc per la presència de nitrats i per la presència d'altres substàncies (traces de metalls pesants i compostos orgànics).

El consum elèctric per al funcionament de la bomba és poc significatiu.

Es proposen mesures per evitar la contaminació per l'abocament accidental d'alguna substància per la boca del sondeig.

5. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

En data 29 de juliol de 2024, el Servei d'Assessorament Ambiental remet consulta i petició d'informe a les administracions previsiblement afectades i entitats interessades següents:

- Ajuntament de Llucmajor.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

- Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

- Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures de la Direcció Insular de Territori i Paisatge. Consell Insular de Mallorca.

- GOB Mallorca.

- Amics de la Terra.

A continuació s'exposen les conclusions dels informes rebuts fins a la data d'emissió del present informe:

• Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de 31 de juliol de 2024:

S'emet informe favorable perquè «en relació amb la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius».

• Informe del Servei d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Mallorca d'1 d'agost de 2024:

Conclou que «des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el TM de Llucmajor, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient mentre serveixi a usos legalment implantats a la parcel·la».

• Informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de 19 d'agost de 2024:

Informa favorablement l'objecte del projecte, des del punt de vista agrari perquè «la parcel·la forma part de la base territorial de l'explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari núm. 2132 com a general. L'activitat agrària genera 7,20 UTA i rep ajudes de la PAC».

Cal indicar que a l'ofici de tramesa, de data 11 de juliol de 2024, de l'òrgan substantiu (el Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics) per a l'inici de l'Avaluació ambiental, a més de les característiques principals del projecte, s'indica:

Vistes les característiques de l'obra i els paràmetres d'explotació sol·licitats, aquest Servei d'Aigües Subterrànies considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on està ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables.

6. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte: perforació i sondeig d'aigua per a ús de reguiu que ocuparà una superfície d'uns 60 m2 durant la fase de construcció i 0,25 m2 durant la fase de funcionament.

b) Ubicació del projecte: La zona on es projecta el sondeig està catalogada com a Sòl Rústic General (SGR) i:

 

• no es troba afectada per cap espai de la Xarxa Natura 2000;

• tampoc es troba a cap zona definida per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN);

• no es troba afectada ni està pròxima a cap hàbitat d'interès comunitari (HIC) descrit a la Directiva 92/43/CEE;

• no està afectada per cap zona potencial inundable ni ARPSI (Àrea amb Risc Potencial Significatiu d'Inundació).

• Tota la parcel·la s'ubica en una zona amb Vulnerabilitat a la Contaminació d'Aqüífers moderada.

• La parcel·la no es troba afectada directament per àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, d'incendi, erosió o esllavissaments; tampoc presenta risc d'incendi segons el IV Pla Forestal 2015-2024.

• El sondeig s'ubica en la 18.21-M1 Marina de Llucmajor; l'estat d'aquesta massa, segons l'Annex 8 de la Memòria del PHIB vigent, és:

 

- Estat quantitatiu: bo (percentatge d'explotació 69%).

- Estat qualitatiu: dolent (presència de clorurs, nitrats i traces d'altres substàncies).

 

c) Característiques del potencial impacte: es considera que els efectes sobre el medi ambient a la fase d'execució seran mínims, tenint en compte la curta duració del període d'obres (de 2 a 5 dies). Respecte de la fase de funcionament cal indicar que el consum anual serà de 2.000 m3/any en una massa que està en bon estat quantitatiu segons el PHIB vigent; a més, el Servei d'Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on està ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), per a ús de reguiu, al polígon 43, parcel·la 129, del TM de Llucmajor, promogut pel senyor Juan Manuel Parra Worm, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores o reductores proposades en el document ambiental, signat electrònicament per Jaime Fernández Homar (Enginyer Superior de Mines) el 27 de juny de 2024 i els següents condicionants:

1. L'ús de la captació es limitarà a l'ús i volum establert al projecte. En el moment d'instal·lar la bomba definitiva s'ha de procedir a la instal·lació d'un comptador volumètric. Es respectarà el que determina l'estudi agronòmic.

2. El director facultatiu farà el seguiment ambiental previst en el Document Ambiental per a les fases d'execució, funcionament i clausura amb la finalitat de disminuir l'impacte ambiental ocasionat pel projecte.

3. Atès que el projecte s'ubica en una zona amb Vulnerabilitat a la Contaminació d'Aqüífers Moderada, durant l'execució de les obres i el funcionament, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, en compliment de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries, i les seves modificacions (Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística, i les seves modificacions).

Es recomana que s'instal·lin sistemes de reg eficients per a reduir el consum d'aigua, revisant periòdicament les conduccions per tal de detectar qualsevol pèrdua.

Es recorda que:

1. Amb l'objectiu d'evitar la contaminació de l'aqüífer durant la realització del sondeig, s'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, tenint especial cura a les fases de cimentació i desinfecció del sondeig.

2. En cas que el sondeig sigui negatiu i es procedeixi a la seva clausura definitiva, s'hauran de seguir les directrius recollides a l'annex 8 «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB 2023. Es vetllarà pel seu correcte manteniment a llarg termini.

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 7 d'abril de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá