Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 260334
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), ús domèstic i reguiu, ubicat al polígon 23, parcel·les 59-60 del terme municipal de Llucmajor (Exp. 155a/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 25 de febrer de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre projecte d'una captació d'aigües subterrànies, ús domèstic i reguiu, ubicat al polígon 23, parcel·les 59-60 del terme municipal de Llucmajor.
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació.
Segons s'estableix a l'article 7.2.a) de la Llei 21/2013 són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada els projectes compresos a l'annex II d'aquesta llei.
Tenint en compte el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013, l'activitat projectada s'inclou a l'Annex 2, Grup 3 (perforacions, dragats i altres instal·lacions mineres i industrials) lletra a):
3º Perforacions per a l'abastiment d'aigua.
Per tant, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013; també s'ha de complir el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears.
2. Ubicació i descripció del projecte
El sondeig s'ubicarà en el polígon 23, parcel·les 59-60 del terme municipal de Llucmajor.
- Cabal màxim instantani: 1,0 l/s.
- Volum màxim anual: 625 m3/any (ús domèstic 400 m3/any i reguiu 225 m3/any).
- Ús: mixt (domèstic i reguiu).
- Profunditat del sondeig: 160 m.
El sondeig es realitzarà pel mètode de rotopercussió; es cimentaran les parets dels primers 25 m del sondeig i l'entorn immediat es pavimentarà amb una llosa de formigó de 50 cm. Finalitzada l'obra, mentre no s'instal·li la bomba elèctrica d'elevació, el sondeig es cobrirà amb una tapa metàl·lica per impedir l'accés al mateix.
Si no es troba aigua o aquesta està salinitzada, així com a la fase d'abandonament, es segellarà el sondeig amb la finalitat que quedi en condicions de seguretat per a les persones i els animals, a més d'evitar la contaminació imprevista de l'aqüífer ocasionada per abocaments o caigudes d'elements contaminants.
A la fase d'abandonament, una vegada segellat el sondeig s'estendrà una capa de terra i pedres, quedant restituïda la situació prèvia a l'execució de l'obra.
3. Alternatives
Alternativa 0: no realitzar el sondeig
Alternativa descartada. La parcel·la no té la possibilitat de connexió a la xarxa d'aigües potables de l'ajuntament perquè no arriba fins aquesta localització. Sense subministrament per captació subterrània, el subministrament es farà per transport mitjançant camions, produint gasos d'efecte hivernacle en el transport, i implica la construcció d'un aljub permanent de més capacitat. Així mateix, l'aigua traslladada procedeix d'altres sondejos ubicats a la mateixa massa d'aigua subterrània.
Alternativa 1: d'ubicació.
El punt de perforació s'ha escollit per tenir accés al camí de la finca (s'evita un nou camí i millora l'accés i ubicació de les màquines de perforació), estar a prop de l'habitatge (s'evita fer rases per a la canalització de canonades molt extenses), es troba en el punt central de la finca (favoreix la distribució de l'aigua per reguiu), i no afecta la vegetació. La selecció d'una altra ubicació no milloraria ambientalment la perforació.
Alternativa 2: mètode de perforació
Hi ha diversos mètodes de perforació (rotació, amb circulació directa o inversa; percussió i rotopercussió, són els més habituals). S'ha escollit el de rotopercussió per ser el sistema més ràpid, la qual cosa suposa que la incidència sobre el sòl i sobre el mitjà es limiten a uns pocs dies, i, a més, no hi ha cap empresa perforadora a les Balears que en disposi d'un altre
Alternativa 3: Fer el sondeig projectat
4. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades
Els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte:
Aire: durant la fase d'execució del projecte es produirà renou i vibracions per la utilització de la maquinària; per a reduir les molèsties a la població les tasques es realitzaran durant horari diürn.
També es produiran emissions de gasos d'efecte hivernacle, essent els mínims possibles, ja que la maquinària comptarà amb les revisions i manteniments periòdics.
No hi haurà emissió de pols perquè s'utilitzen equips de perforació amb circulació directa de fluids que funcionen amb aigua i un escumant ecològic.
Vegetació: la zona afectada és una propera a habitatge i construcció agrícola, aplanada i sense vegetació, amb accés des d'un camí, per la qual cosa no es veuran afectats elements naturals.
Patrimoni: a la finca no hi ha elements patrimonials protegits ni catalogats.
Paisatge: es produirà impacte paisatgístic els dies que duri la perforació, entre 2 i 5 dies; a més, la torre de perforació només estarà aixecada quan es executin les tasques de perforació. L'àrea d'ocupació serà de 60 m2.
Durant la fase de funcionament l'impacte més important serà sobre la massa d'aigua subterrània afectada (18.21M1 Marina de Llucmajor); s'ha constatat que, d'acord amb el PHIB vigent, la massa d'aigua afectada pel projecte es troba en un estat quantitatiu bo (percentatge d'explotació 68,94 %) i un estat qualitatiu dolent (presència de clorurs i en risc per nitrats).
5. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions afectades:
- Ajuntament de Llucmajor
- Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca,
- Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (CAPM)
- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la CAPM
- Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la CAPM,
- Servei de Salut Ambiental de la Direcció general de Salut Pública de la Conselleria de Salut
- Associació sense ànim de lucre GOB
- Associació sense ànim de lucre Amics de la Terra.
A continuació s'exposen les conclusions dels informes rebuts a la data d'emissió del present informe:
- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari. Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (27/8/2024):
«En relació amb l'expedient abans citat i vista la documentació presentada, la parcel·la forma part de la base territorial de l'explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari amb el núm. 14.924 com a Prioritària.
L'activitat agrària genera més d'1 UTA. Aquesta explotació agrària rep ajudes de la PAC.
Per tant, aquesta Direcció general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament rural, mitjançant el Servei de Reforma i Desenvolupament agrari, informa favorablement l'objecte del projecte, des del punt de vista agrari.»
- Protecció d'Espècies. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (06/9/2024):
«Consideracions tècniques
(...) Segons la informació disponible, a la zona hi ha constància de la presència de Milà reial, Milvus milvus, espècie catalogada En Perill d'Extinció, amb fins a 9 nius a la zona, un d'ells a menys de 500 m del punt on es preveu fer el sondeig (...)
Conclusió
Per tot això, inform favorablement sobre el projecte de captació d'aigües subterrànies (sondeig) al polígon 23 parcel·les 59-60, T.M. de Llucmajor, amb el següent condicionant:
-Per tal de no afectar la reproducció del milà reial, no es poden portar a terme les obres de perforació entre els mesos de febrer i juny, ambdós inclosos»
- Direcció general de Salut Pública. Conselleria de Salut.
«S'informa favorablement condicionat a l'ús de la captació establert al projecte (ús domèstic i reguiu)
Aquesta captació no podrà utilitzar-se per abastiment d'aigua de consum si no disposa de l'informe sanitari favorable corresponent.
Es recomana al titular de la captació que analitzi la qualitat de l'aigua abans de consumir-la i que, en cas que la qualitat no sigui l'establerta al Real decret 3/2023, de 10 de gener, per la qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitari de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament, prengui mesures per tal de complir els valors paramètrics establerts a aquesta norma.(...)»
- Servei d'Ordenació. Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures. Consell de Mallorca.
«Conclusions
Atès el contingut del cos de l'informe, des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el TM de Llucmajor, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient en tant que serveixi i sigui adequat als usos legals de la parcel·la. (...)»
6. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:
a) Característiques del projecte: perforació i sondeig d'aigua per a ús mixt (domèstic i reguiu) que ocuparà una superfície d'uns 60 m2 durant la fase de construcció i 0'25 m2 durant la fase de funcionament.
b) Ubicació del projecte: La parcel·la no es troba dins espais naturals protegits ni dins Xarxa Natura 2000; no està afectada per cap zona Potencial Inundable ni ARPSI (Àrea amb Risc Potencial Significatiu d'Inundació); tota la parcel·la s'ubica en una zona amb Vulnerabilitat Contaminació d'Aqüífers Moderada. La parcel·la no està afectada per APR d'Inundació, Erosió i Esllavissament; segons el IV Pla Forestal 2015-2024 no presenta Risc d'incendi.
c) Característiques del potencial impacte: es considera que els efectes sobre el medi ambient a la fase d'execució seran mínims, tenint en compte la curta duració del període d'obres (de 2 a 5 dies). Respecte de la fase de funcionament cal indicar que el consum anual serà de 625 m3/any (per a ús domèstic 400 m3/any i per a reguiu 225 m3/any) en una massa que està en bon estat quantitatiu segons el PHIB vigent; a més, el Servei d'Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on està ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), ús domèstic i reguiu, ubicat al polígon 23, parcel·les 59-60 del terme municipal de Llucmajor, promogut pel senyor/a Joan Martí Rubí Llull i Maria Jose Servera Diaz, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental, signat electrònicament pel senyor Jaime Fernández Homar, enginyer de mines, el 17 de juliol de 2024. i els següents condicionants:
1- Per tal de no afectar la reproducció del milà reial, no es poden portar a terme les obres de perforació entre els mesos de febrer i juny, ambdós inclosos.
2- Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, en compliment de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries, i les seves modificacions (Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística, i les seves modificacions).
Es recomana que :
- Pel que fa a la penetració d'energies renovables al projecte, sempre que sigui viable, en cas que el sondeig sigui positiu i es vulgui procedir a la instal·lació de la bomba d'extracció, atès que el document ambiental indica que aquesta serà elèctrica, seria recomanable incloure la instal·lació d'un sistema de producció d'energia renovable, per exemple mitjançant plaques fotovoltaiques o panells solars, que permetin reduir al màxim el consum energètic.
- En cas que el sondeig sigui positiu i es procedeixi a l'extracció d'aigua de l'aqüífer, amb l'objectiu d'afavorir un ús responsable, s'hauria de preveure la recollida i emmagatzematge de l'aigua de pluja pel seu posterior aprofitament. Així mateix, en cas d'instal·lació de jardins ornamentals, el promotor del projecte hauria d'incorporar els sistemes de reg eficients necessaris per a reduir el consum d'aigua, revisant periòdicament les conduccions per tal de detectar qualsevol pèrdua d'aigua, sent sempre recomanable l'elecció d'espècies de baix requeriment hídric. El promotor del projecte incorporarà els sistemes de reg eficients necessaris per a reduir el consum d'aigua, revisant periòdicament les conduccions per tal de detectar qualsevol pèrdua d'aigua.
Es recorda que:
- El titular de la captació haurà de complir el recollit a l'apartat d'atorgament d'autoritzacions descrit a l'article 114 «Normes per l'atorgament d'autoritzacions» del PHIB.
- S'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB.
- El titular de la captació ha d'analitzar la qualitat de l'aigua abans de consumir-la i que, en cas que la qualitat no sigui l'establerta al Reial decret 3/2023, de 10 gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, ha de prendre mesures per tal de complir els valors paramètrics establerts a aquesta norma.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 7 d'abril de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá