Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'EIVISSA
Núm. 258046
Aprovació definitiva de les bases específiques i convocatòria de les subvencions per a la rehabilitació d'edificis inclosos en el programa d'ajuda a les actuacions de rehabilitació a nivell de barri del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europa_Next Generation, per als anys 2025-2026 de l'Ajuntament d'Eivissa
Versió PDF
El Ple de la Corporació, en sessió celebrada el dia 27 de març de 2025, va acordar, aprovar les bases específiques i convocatòria de les subvencions per a la rehabilitació d´edificis inclosos en el programa d'ajuda a les actuacions de rehabilitació a nivell de barri del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europa_Next Generation, per als anys 2025-2026 de l'Ajuntament d'Eivissa.
BASES ESPECÍFIQUES REGULADORES DE LES SUBVENCIONS PER A LA REHABILITACIÓ D'EDIFICIS INCLOSES EN EL PROGRAMA D'AJUDA A LES ACTUACIONS DE REHABILITACIÓ A NIVELL DE BARRI DEL PLA RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA (PRTR), FINANÇAT PER LA UNIÓ EUROPEA – NEXT GENERATION EU EN EL ERRP DECLARAT A EIVISSA
El Consell Europeu de 21 de juliol de 2020 va acordar un paquet de mesures de gran abast per impulsar la convergència, la resiliència i la transformació a la Unió Europea, que combinen el futur marc financer pluriennal per a 2021-2027 reforçat i la posada en marxa d'un instrument europeu de recuperació, denominat Next Generation EU. El 6 d'octubre de 2021 es va publicar en el BOE núm. 239 el Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre, pel qual es regulen els programes d'ajuda en matèria de rehabilitació residencial i habitatge social del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea-Next Generations EU (d'ara endavant, PRTR), en el context del procés de recuperació de les economies en el món post-COVID-19, a partir de l'any 2021.
La finalitat d'aquest Reial decret és contribuir, per tant, al compliment dels objectius del PRTR en els esmentats àmbits de la rehabilitació residencial i construcció d'habitatge social per aconseguir els objectius establerts en el Pla.
El règim jurídic, la normativa específica aplicable, els requisits i les obligacions dels beneficiaris i destinataris últims i el procediment de concessió seran els establerts en l'esmentat Reial decret, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i el Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com aquesta convocatòria i la normativa autonòmica que resulti d'aplicació i les convocatòries que aprovi l'Ajuntament d'Eivissa, així com el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), i la resta de disposicions que articulin el MRR i el PRTR.
Així mateix, i atès que el Reial decret regula actuacions incloses en les inversions C02.I01 i C02.I02 del PRTR, el règim jurídic d'aquesta convocatòria estarà subjecte a les disposicions que resultin aplicables del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
S'estableix el mecanisme de concessió directa a les comunitats autònomes, i aquestes al seu torn als ajuntaments, basat en la col·laboració que les diferents administracions poden desenvolupar en la gestió dels fons, conformement a criteris ajustats als principis constitucionals i a l'ordre de distribució de competències, per la qual cosa són els responsables dels procediments de concessió d'ajudes.
Així, el citat Reial decret estableix la concessió de les ajudes mitjançant concessió directa, atès que, d'acord amb l'article 22.2.c) i 28 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, concorren raons d'interès social i econòmic que justifiquen la dificultat de la seua convocatòria pública en concurrència competitiva, pretenent amb les citades ajudes la reactivació del sector de la construcció i immobiliari, complint al seu torn els principis d'eficiència energètica, assequibilitat en l'accés a l'habitatge, lluita contra la pobresa energètica, renovació i millora d'habitatges en entorns residencials.
CAPÍTOL I BASES ESPECÍFIQUES REGULADORES
Article 1. Objecte. Actuacions subvencionables. Àmbit temporal
1. Objecte
1. L'objecte d'aquestes bases específiques és la regulació de la concessió de les subvencions en el marc del Component 2, Inversió C02.I01 “Programa de Rehabilitació per a la recuperació econòmica i social en entorns residencials” del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència -finançades per la Unió Europea- “Next Generation EU” i en matèria de rehabilitació a nivell de barri (Entorns Residencials de Rehabilitació Programada o ERRP) en el municipi d'Eivissa, corresponents al Programa 1, en el seu apartat “Rehabilitació edificatòria” previst en el Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre, pel qual es regulen els programes d'ajuda en matèria de rehabilitació residencial i habitatge social del PRTR publicat en el Butlletí Oficial de l'Estat núm. 239, de 6 d'octubre (d'ara endavant RD 853/2021).
2. Aquestes ajudes s'atorguen a l'empara de la subvenció concedida per la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat del Govern de les Illes Balears finançat per la Unió Europea- Next GenerationEU transferits pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
3. La concessió i execució de les ajudes d'aquests dos programes farà costat al compliment dels següents objectius:
a. Objectiu Núm. 27 del CID: finalització de les actuacions de renovació d'habitatges, amb un estalvi mitjà d'almenys un 30% d'energia primària (231.000 actuacions de renovació en, almenys, 160.000 habitatges únics), el quart trimestre de 2023. De les quals 3.938 corresponen a les Illes Balears.
b. Objectiu Núm. 28 del CID: Hectàrees en zones o barris renovades, amb un estalvi mitjana d'almenys un 30% d'energia primària (600Ha), el segon trimestre de 2026.
c. Objectiu Núm. 29 del CID: finalització de les actuacions de renovació d'habitatges, amb un estalvi mitjà d'almenys un 30% d'energia primària (510.000 actuacions de renovació en, almenys, 355.000 habitatges únics), el segon trimestre de 2026. De les quals 8.737 corresponen a les Illes Balears.
4. L'aplicació de les actuacions subvencionables assegura que les quanties destinades a la submesura compleixen amb el que s'estableix en l'annex VI del Reglament (UE) 2021/241 el Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021.
Les actuacions queden incloses dins del camp d'intervenció 025 bis amb els següents coeficients:
a) Coeficient per al càlcul de l'ajuda als objectius climàtics: 100%.
b) Coeficient per al càlcul de l'ajuda als objectius mediambientals: 40%.
2. Actuacions subvencionables
Els edificis objecte de les actuacions subvencionables hauran de trobar-se dins del ERRP declarat, i que ve delimitat en l'Annex 0 de les presents bases. D'acord amb l'article 14 del RD 853/2021, seran actuacions subvencionables les de millora o rehabilitació d'edificis d'ús predominant residencial per a habitatge amb els límits establerts en l'article 15 d'aquest RD, sempre que s'obtingui una reducció almenys del 30% del consum d'energia primària no renovable, referida a la certificació energètica.
3. Àmbit temporal
1. Programa 1. Ajudes a les actuacions de rehabilitació a nivell de barri:
a. Les actuacions objecte de subvenció han d'haver estat iniciades amb posterioritat a l'1 de febrer de 2020.
b. El termini per a executar les obres per a la millora de l'eficiència energètica i sostenibilitat en els edificis que s'acullin a les ajudes d'aquest programa no podrà excedir del 31 de març del 2026 per anar alineats amb els objectius CID marcats pel PRTR.
Article 2. Requisits dels edificis o habitatges objecte de les actuacions subvencionables.
Els edificis objecte de les actuacions subvencionables a través de les ajudes del programa 1, Actuacions de Rehabilitació a nivell de Barri, a més d'estar situats dins del ERRP “Can Partit – Sa Capelleta, Ses Canyes, Ses Figueretes, Es Pratet – Es Prat de Vila” (Annex 0), hauran de complir els següents requisits:
a) Disposar de projecte de les actuacions a realitzar. Per al cas que les actuacions no exigeixin projecte, serà necessari justificar en una memòria subscrita per tècnic competent l'adequació de l'actuació al Codi Tècnic de l'Edificació i altra normativa d'aplicació. En tots dos casos haurà d'incloure's el Llibre de l'edifici existent per a la rehabilitació o, en defecte d'això, un estudi sobre el potencial de millora de l'edifici o habitatge en relació amb els requisits bàsics definits en la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació i un pla d'actuacions en el qual s'identifiqui l'actuació i millora proposada.
El projecte inclourà un estudi de gestió de residus de construcció i demolició que es desenvoluparà posteriorment en el corresponent pla de gestió de residus de construcció i demolició, conforme al que s'estableix en el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició, on es compliran les següents condicions:
1r Almenys el 70% (en pes) dels residus de construcció i demolició no perillosos (excloent el material natural esmentat en la categoria 17 05 04 en la Llista europea de residus establerta per la Decisió 2000/532 /EC) generats en el lloc de construcció es prepararà per a la seua reutilització, reciclatge i recuperació d'altres materials, incloses les operacions de farciment utilitzant residus per substituir altres materials, d'acord amb la jerarquia de residus i el protocol de gestió de residus de construcció i demolició de la UE.
2n Els operadors hauran de limitar la generació de residus en els processos relacionats amb la construcció i demolició, de conformitat amb el protocol de gestió de residus de construcció i demolició de la UE, i tenint en compte les millors tècniques disponibles i utilitzant la demolició selectiva per a permetre l'eliminació i manipulació segura de substàncies perilloses i facilitar la reutilització i reciclatge d'alta qualitat mitjançant l'eliminació selectiva de materials, utilitzant els sistemes de classificació disponibles per a residus de construcció i demolició.
Així mateix, s'establirà que la demolició es dugui a terme preferiblement de manera selectiva i la classificació es realitzarà de manera preferent en el lloc de generació dels residus.
b) Els dissenys dels edificis i les tècniques de construcció donaran suport a la circularitat i, en particular, demostraran, amb referència a l'ISO 20887 o altres normes per avaluar la capacitat de desmuntatge o adaptabilitat dels edificis, com estan dissenyats per ser més eficients en l'ús de recursos, adaptables, flexibles i desmuntables per permetre la reutilització i reciclatge.
c) Retirar de l'edifici o de l'àmbit objecte de l'actuació aquells productes de construcció que continguin amiant. La retirada haurà de realitzar-se conforme al que s'estableix el Reial decret 396/2006, de 31 de març, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicables als treballs amb el risc d'exposició a l'amiant, per una empresa legalment autoritzada. La gestió dels residus originats en el procés haurà de realitzar-se conforme al que s'estableix en el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.
d) En el cas d'edificis de tipologia residencial col·lectiva, s'hauran de complir les següents condicions:
1r Almenys el 50% de la seua superfície construïda sobre rasant, exclosa la planta baixa o plantes inferiors si té o tenen altres usos compatibles, tingui ús residencial d'habitatge.
2n Que les actuacions comptin amb l'acord de la comunitat o comunitats de propietaris de què es tracti, degudament agrupades, excepte en els casos d'edificis de propietari únic, i amb l'autorització o autoritzacions administratives corresponents, quan sigui preceptiu.
Article 3. Persones i entitats beneficiàries destinatàries últimes de les ajudes. Distribució de l'ajuda. Agent o gestor de rehabilitació.
1. Poden ser beneficiàries destinatàries últimes de les subvencions regulades en aquestes bases.
Les persones que compleixin les següents condicions:
a. Les persones propietàries o usufructuàries d'habitatges unifamiliars aïllats o agrupades en filera i d'edificis existents de tipologia residencial d'habitatge col·lectiu, així com dels seus habitatges, ja siguin persones físiques o jurídiques de naturalesa privada.
b. Les comunitats de propietaris conforme al que es disposa en l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal.
c. Les persones propietàries que, de forma agrupada, siguin propietàries d'un edifici que reuneixi els requisits establerts per l'article 396 del Codi Civil i no tinguessin atorgat el títol constitutiu de propietat horitzontal, així com les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, encara mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme les actuacions que motiva la concessió de la subvenció.
d. Les societats cooperatives compostes de forma agrupada per persones propietàries d'habitatges o edifici que reuneixin els requisits establerts per l'article 396 del Codi Civil, així com les persones propietàries que conformen comunitats de persones propietàries o constituïdes conforme a l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal, i per cooperatives en règim de cessió d'ús dels seus habitatges.
e. Les empreses arrendatàries o concessionàries dels edificis, així com cooperatives que acreditin aquesta condició, mitjançant contracte vigent, que els atorgui la facultat expressa per a escometre les obres de rehabilitació objecte del programa.
f. Les administracions públiques i els organismes i altres entitats de dret públic, així com les empreses públiques i societats mercantils participades, íntegrament o majoritàriament, per les administracions públiques propietàries dels immobles.
2. Distribució de l'ajuda
Quan l'execució de l'actuació correspongui a diversos destinataris últims, l'ajuda es distribuirà en proporció al cost i responsabilitat assumits per cadascun, degudament acreditats mitjançant la documentació justificativa corresponent. En el cas de comunitats de propietaris, excepte acord diferent adoptat conforme al que es disposa en la Llei 49/1960, de propietat horitzontal, la distribució es realitzarà en funció dels coeficients de participació establerts en el títol constitutiu o en els acords de la comunitat.
Els destinataris últims de les ajudes podran cedir el cobrament d'aquestes a l'agent o gestor de la rehabilitació mitjançant l'acord a què es refereix l'article 8.3 del RD 853/2021.
Els destinataris últims o, si és el cas, l'agent o gestor de la rehabilitació que actuï per compte d'aquells, destinaran l'import íntegre de l'ajuda al pagament de les corresponents actuacions. Quan es tracti de comunitats de propietaris i agrupacions de comunitats de propietaris, aquesta regla resultarà igualment d'aplicació amb independència que, tant l'import d'aquesta, com el cost de les obres, hagi de repercutir-se en els propietaris d'habitatges i si és el cas locals comercials o predis d'altres usos compatibles, de conformitat amb les regles previstes en la legislació sobre propietat horitzontal. Quan algun dels membres de la comunitat de propietaris o de l'agrupació de comunitats de propietaris no pugui percebre l'ajuda per alguna altra causa legal, no s'atribuirà a aquest propietari la part proporcional que li correspongués de l'ajuda rebuda, que es prorratejarà entre la resta de membres de la comunitat o agrupació.
Quan el propietari de l'habitatge i l'arrendatari acordin, mitjançant document formalitzat per escrit, que aquest últim costegi al seu càrrec les actuacions de rehabilitació a canvi del pagament de la renda, l'arrendatari podrà sol·licitar a la comunitat de propietaris o, si és el cas, al propietari únic, l'adopció de l'acord necessari per a dur a terme aquestes actuacions i sol·licitar les ajudes corresponents. En aquest supòsit, l'arrendatari podrà ser considerat destinatari últim de la subvenció, sempre que: a) Aportació copia del contracte d'arrendament vigent. b) Acrediti l'acord signat amb el propietari en el qual consti l'autorització expressa per realitzar les actuacions i, si és el cas, assumir les responsabilitats derivades. c) Obtingui l'autorització de la comunitat de propietaris quan les actuacions afectin elements comuns de l'edifici, conforme a la Llei 49/1960, de propietat horitzontal.
3. Agent o gestor de rehabilitació
A aquest efecte, tendrà la consideració d'agent o gestor de la rehabilitació la persona física o jurídica, o entitat pública o privada, que pugui realitzar actuacions d'impuls, seguiment, gestió i percepció d'ajudes públiques, mitjançant mecanismes de cessió del dret de cobrament o similars, accés al finançament, elaboració de documentació o projectes tècnics o altres actuacions necessàries per al desenvolupament de les actuacions de rehabilitació o millora que puguin ser objecte de finançament mitjançant el present programa. Perquè els agents i gestors de la rehabilitació puguin actuar, hauran d'aportar un acord amb la propietat, comunitat de propietaris o agrupació de comunitats de propietaris, que els faculti i autoritzi a actuar com a tals. L'agent o gestor de la rehabilitació que actuï per compte dels destinataris últims de les ajudes, destinarà el seu import íntegre al pagament de les corresponents actuacions. La participació de l'agent o gestor de la rehabilitació no eximirà a la persona destinatària última de complir totes les obligacions que li incumbeixen, sense perjudici de la responsabilitat que, a més, es pugui exigir a l'esmentat agent o gestor.
Article 4: Obligacions de les persones beneficiàries de les subvencions:
A) Obligacions de caràcter general
1. Podrà obtenir la condició de persona destinatària última de la subvenció, amb caràcter general, qualsevol dels subjectes que acrediti no trobar-se en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Els requisits exigits per accedir a les subvencions regulades en la present resolució hauran de complir-se a la data de presentació de la sol·licitud de subvenció.
Els beneficiaris de les ajudes estaran obligats a:
a. Quan les persones destinatàries últimes de les ajudes siguin persones jurídiques hauran d'acreditar o declarar expressament en la seua sol·licitud que es troben degudament constituïdes, segons la normativa que els resulti d'aplicació.
Perquè les entitats que manquin de personalitat jurídica pròpia siguin beneficiàries, amb l'excepció de les comunitats de persones propietàries, hauran de declarar expressament en la sol·licitud, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com la part de la subvenció a rebre per cadascun d'ells, que tendran igualment la consideració de beneficiaris. Aquestes parts a percebre vendran expressades en termes relatius i absoluts, referits al total de la inversió subvencionable. Aquest repartiment quedarà inclòs en la resolució de la concessió. En aquests casos, haurà de nomenar-se una persona representant o apoderada única de l'agrupació amb poders bastants, per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. No podrà dissoldre's l'agrupació fins que transcorri el termini de prescripció d'infraccions i de sancions prevista en la legislació vigent.
b. Quan les persones beneficiàries siguin persones físiques o unitats de convivència constituïdes per diverses persones físiques la determinació dels ingressos de la persona o unitat, a l'efecte de la seua valoració per a obtenció del complement de l'ajuda per motius de vulnerabilitat econòmica, es calcularan sobre la base del que s'estableix en l'article 23 de la convocatòria. Els ingressos anuals es calcularan sobre la base de les declaracions de l'Impost de la Renda de les Persones Físiques presentats als quals tendrà accés en funció dels protocols d'interoperabilitat entre administracions.
Per als casos en què s'hagi de presentar la declaració de l'IRPF es tendrà en compte el valor dels ingressos íntegres computables sense tenir en compte les reduccions (suma de les caselles 03 + 07 + 08 + 09 + 10 de l'IRPF).
Per als casos en què no s'hagi de presentar la declaració d'IRPF, s'haurà de presentar el Certificat de retencions.
En cas de no poder estar operatius per a aquesta convocatòria, la persona sol·licitant de les ajudes haurà d'aportar la declaració respectiva.
c. A més del que es disposa en l'article 14 de la Llei 38/2003, a comunicar de manera immediata, fins i tot durant la tramitació de la sol·licitud, a l'òrgan competent que tramiti o que l'hagi reconegut, qualsevol modificació de les condicions que hagin motivat el reconeixement de la subvenció i que puguin determinar la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda. La no comunicació d'aquestes modificacions serà causa suficient per iniciar un expedient de reintegrament de les quantitats que es puguin haver cobrat indegudament.
d. Les persones beneficiàries de les ajudes estaran obligats a acreditar la titularitat real i a autoritzar la cessió de dades quan sigui necessari, així com a aportar totes les declaracions responsables que exigeixin les autoritats competents, de conformitat amb la normativa nacional i europea en compliment de les obligacions exigibles en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Reglament (UE) 2021/241. En ser programes d'ajudes desenvolupats en el marc del MRR són obligacions per al destinatari últim, el registre de les seues dades en una base de dades única proposada per l'estat membre, així com la subjecció als controls duts a terme pels organismes europeus: Comissió Europea, Oficina de Lluita contra el Frau, Tribunal de Comptes Europeu i Fiscalia Europea.
En les sol·licituds es podrà incloure expressament l'autorització de la persona sol·licitant a l'òrgan competent de l'Ajuntament d'Eivissa per demanar tota la informació necessària, en particular de caràcter tributari o econòmic que sigui legalment pertinent per acreditar el compliment dels requisits de la convocatòria.
e. Les persones beneficiàries estan subjectes a les obligacions d'informació, comunicació i publicitat establertes en l'article 34 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021, i la normativa europea i nacional que ho desenvolupi, que correspongui al programa objecte d'aquesta Resolució, així com les que s'estableixin en la resolució de la transferència de crèdit i acords de les comissions bilaterals que, si és el cas, se subscriguin.
Tota referència en qualsevol mitjà de difusió a l'actuació objecte de les ajudes complirà els requisits que figuren en el manual d'imatge del programa, que estarà disponible al web del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (http://www.mitma.es), així com el que s'estableix en mesures de publicitat en el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència. A més, es complirà amb el que s'estableix en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, respecte de les obligacions de publicitat de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria.
f. Garantir el compliment del principi de «no causar un perjudici significatiu al medi ambient» (principi do no significant harm-DNSH) i l'etiquetatge climàtic i digital, d'acord amb el que es preveu en el PRTR, aprovat pel Consell de Ministres el 27 d'abril de 2021 i pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, on en l'annex VI s'inclouen els camps d'intervenció als quals corresponen les actuacions subvencionables dels programes del Reial decret 853/2021, segons queden especificats en la definició de cadascun dels programes, així com amb el que es requereix en la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya (CID).
g. Complir la normativa europea i nacional que els resulti aplicable i, en particular, les obligacions que es deriven del compliment del Reglament del MRR, la normativa reguladora de les ajudes d'Estat i igualment la resta de normativa europea i nacional aplicable, especialment les mesures relatives a evitar frau, corrupció, conflicte d'interessos o doble finançament, en protecció dels interessos financers de la Unió.
h. Permetre l'accés en la Comissió Europea, a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), al Tribunal de Comptes de la UE i si és el cas, a la Fiscalia Europea, tal com preveu l'art. 22.2 del Reglament 241/2021 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021 el que s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i 129 .1 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.
i. Els beneficiaris que siguin persones jurídiques públiques que hagin de contractar una part de l'activitat subvencionada de les persones que participen en els procediments corresponents han d'emplenar una DACI d'acord amb el model de l'Annex IV.A de l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió el PRTR.
j. Sotmetre's a les actuacions de comprovació, i al seguiment, control i avaluació que s'estableix per al PRTR.
k. Conservar els documents de conformitat amb el art.132 del Reglament 2018/1046 del Parlament Europeu, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió Europea.
l. Subscriure la declaració responsable relativa al compromís de compliment dels principis transversals establerts en el PRTR d'acord amb el model annex IV.C de l'Ordre HPF 1030/2021, segons annex 3 de les presents bases.
m. Els beneficiaris que desenvolupin activitats econòmiques acreditaran la inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que haurà de reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada a la data de sol·licitud de l'ajuda.
B) Obligacions especials de subcontractació.
1. Les persones beneficiàries o entitats beneficiàries que siguin destinataris últims de les ajudes podran concertar amb tercers l'execució de fins al 100% de l'activitat que constitueix l'objecte d'aquesta.
2. Quan l'import de la inversió subvencionable que serà objecte de subcontractació superi les quanties establertes en la legislació de contractes del sector públic per al contracte menor, la persona beneficiària haurà de, en virtut del que disposa l'article 31.3 de la Llei 38/2003, general de subvencions, sol·licitar amb caràcter mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la signatura del contracte, la prestació del servei o el lliurament del bé. El contracte haurà de celebrar-se per escrit. No podrà fraccionar-se un contracte a fi de disminuir-ne la quantia i eludir el compliment dels requisits exigits en aquest article.
La selecció de proveïdors s'ha de realitzarà conforme a criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en una memòria l'elecció realitzada quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa. L'elecció entre les ofertes presentades ha d'aportar-se en la justificació dels honoraris tècnics o de les obres, o, si és el cas, en el moment de sol·licitud de la pròpia ajuda.
L'Ajuntament d'Eivissa no es farà responsable de les obligacions contretes per les persones beneficiàries a conseqüència de la realització de les seues activitats.
C) Obligació específica de publicitat de les ajudes.
1. Les persones beneficiàries destinatàries últimes de les ajudes hauran de complir amb les obligacions en matèria de publicitat de les ajudes.
2. S'ha d'instal·lar i mantenir:
a. Un cartell de caràcter temporal mentre duri l'obra, en lloc visible per al públic general en la localització de les actuacions, preferiblement situat en la instal·lació o bastida que recobreixi la façana de l'edifici mentre duri l'obra, i en tot cas conforme al que es disposa i d'acord amb les ordenances municipals, de grandària suficient perquè sigui perfectament visible i llegible en el qual consti clarament el títol del projecte i la denominació i imatge del Programa i que esmenti l'ajuda econòmica atorgada per la Unió Europea incloent el logo de la UE i el lema “Una manera de fer Europa”. El disseny gràfic del cartell i suports de difusió que es realitzin han de complir amb els requisits que estableixi el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i que estan disponibles en el Manual d'Imatge del Prograna al web (http://www.mitma.es).
Així mateix, s'ha de fer constar la participació de l'Ajuntament d'Eivissa, així com del Govern de les Illes Balears.
b. Quan l'obra s'hagi executat s'ha de col·locar un cartell de caràcter permanent, en un lloc visible per al públic general en la localització del projecte, conforme al que es disposa i de conformitat amb les ordenances municipals, de grandària suficient perquè siguin perfectament visible i llegible i en el qual consti clarament el títol del projecte i la denominació i imatge del Programa i que esmenti l'ajuda econòmica atorgada per la Unió Europea incloent el logo de la UE i el lema “Una manera de fer Europa”. El disseny gràfic del cartell i suports de difusió que es realitzin han de complir amb els requisits que estableixi el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i que estan disponibles en el Manual d'Imatge del Programa al web (http://www.mitma.es).
D) Compliment límits d'ajuda d'estat.
a. Les ajudes que s'atorguin a beneficiaris que siguin persones físiques o jurídiques que no desenvolupin cap activitat econòmica no són ajudes d'estat de les regulades en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
b. Les ajudes que s'atorguin a beneficiaris que siguin persones físiques o jurídiques que desenvolupin una activitat comercial o mercantil se sotmetran al règim de minimis regulat en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOL 352 de 24.12.2013), que limita la quantia total d'ajudes rebudes per una empresa a un màxim de 300.000 euros durant un període de tres exercicis fiscals consecutius.
Per complir amb els límits establerts, només els beneficiaris del punt b), és a dir, aquells que desenvolupin una activitat comercial o mercantil, hauran de presentar una declaració responsable. Aquesta declaració ha d'incloure totes les ajudes concedides, juntament amb la documentació corresponent que acrediti aquestes ajudes, incloent-hi les ajudes de minimis rebudes en els dos exercicis fiscals anteriors i en l'exercici fiscal en curs. A més, hauran de presentar una declaració responsable que l'empresa no es troba en crisi, segons la definició de "empresa en crisi" del Reglament (UE) núm. 651/2014.
No podran beneficiar-se de les ajudes minimis les empreses dels següents sectors: agricultura, quan es destinin a la producció primària, empreses que exporten a altres estats membres o tercers països, ni ajudes per adquirir vehicles per a transport de mercaderies per carretera, ni ajudes condicionades a utilitzar productes nacionals en lloc d'importats, ni per a préstecs i subvencions destinades a empreses en crisi.
Article 5. Diari oficial en què es publicarà l'extracte de la convocatòria, per conducte de la Base de dades Nacional de Subvencions, una vegada que s'hagi presentat davant aquesta el text de la convocatòria i la informació requerida per a la seua publicació.
1. Aquestes bases es publicaran en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament d'Eivissa. De conformitat amb els articles 18.2 i 23.2 de la Llei general de subvencions, l'Ajuntament d'Eivissa remetrà a la BDNS la convocatòria corresponent i un extracte d'aquesta es publicarà en el BOIB, d'acord amb el procediment establert a l'article 20.8 de la Llei general de subvencions.
2. La sol·licitud es farà presentant l'imprès d'instància normalitzat, adjuntant la documentació corresponent, al Registre General de l'Ajuntament, o bé a través d'alguna de les formes previstes a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
D'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, són persones obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per a realitzar qualsevol tràmit d'un procediment administratiu les següents:
a. Les persones jurídiques.
b. Les entitats sense personalitat jurídica.
c. Els que exerceixin una activitat professional per a la qual es requereixi la col·legiació obligatòria, per als tràmits i actuacions que duguin a terme amb les administracions públiques en exercici de l'activitat professional esmentada. En tot cas, dins d'aquest col·lectiu s'entendran inclosos els notaris, registradors de la propietat i mercantils.
d. Qui representi a un interessat/da que estigui obligat/da a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.
e. Les persones empleades de les administracions públiques per als tràmits i actuacions que s'efectuïn amb elles per raó de la seua condició d'empleat/da públic/a, tal com determini reglamentàriament cada administració.
Les persones obligades han de presentar les sol·licituds de subvencions a través de la seu electrònica municipal de l'Ajuntament d'Eivissa. En el cas que aquestes persones obligades a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques, presenten les seues sol·licituds en format paper, s'adverteix que aquestes sol·licituds es tendràn per no presentades i que s'exclourà a aquestes persones del procediment de concessió de subvencions, sense que aquest error o omissió pugui esmenar-se posteriorment, si ja ha finalitzat el termini de presentació de sol·licituds. Per tant, les sol·licituds de subvencions de les persones obligades només tendràn validesa si es presenten en forma electrònica i en temps hàbil per presentar-les.
La presentació de la sol·licitud comporta l'autorització de la persona sol·licitant pel tal que l'Ajuntament d'Eivissa obtengui de manera directa els certificats telemàtics, si s'escau, per a l'acreditació de les circumstàncies previstes en els articles 18 i 19 del RD 887/2006, de 21 de juliol, de trobar-se al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració estatal, autonòmica i Ajuntament d'Eivissa, així com estar al corrent de compliment de les obligacions davant la Seguretat Social, en aplicació del Conveni en matèria d'interoperabilitat telemàtica entre les administracions públiques de l'àmbit territorial de les Illes Balears, al fet que s'ha adherit l'Ajuntament d'Eivissa.
La persona sol·licitant podrà denegar expressament el consentiment, aportant els corresponents certificats.
Article 6. Condicions de solvència i eficàcia que han de reunir les persones jurídiques a què es referix l'apartat 2 de l'article 12 de la Llei General de Subvencions
No es preveuen entitats col·laboradores.
Article 7. Procediment per a la concessió de la subvenció
El procediment de concessió de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria es tramitarà pel sistema de concurrència no competitiva, ja que no serà necessària la comparació i la prelació en un únic procediment, d'acord amb el que es disposa en l'article 17.2 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
Les sol·licituds de subvenció es tramitaran i resoldran per ordre de presentació, segons la data i l'hora d'entrada, en funció del compliment dels requisits establerts, sempre que la sol·licitud i la documentació que s'hagi d'aportar sigui completa, i fins que s'esgoti el crèdit disponible. En cas d'esmena de deficiències, per a l'ordre de presentació, comptarà la data d'esmena efectiva d'aquestes.
Les sol·licituds es resoldran individualment, a mesura que tenguin entrada en el registre de l'òrgan competent, encara que no s'hagi esgotat el termini de presentació de les sol·licituds, d'acord amb el que es disposa en els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de Subvencions.
1. Inici
El procediment de concessió de subvencions s'iniciarà mitjançant la presentació d'una instància en la qual se sol·licita la subvenció, s'especifica l'activitat a subvencionar i es declara el caràcter amb el qual la persona sol·licitant actua.
2. Instrucció
En el cas que la sol·licitud o la documentació siguin incorrectes o incompletes, l'Ajuntament requerirà la seua esmena en un termini de deu dies, amb la prevenció que, de no fer-ho, se li tendrà desistida la seua petició, conforme al que s'estableix en el art 94 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici, si és el cas, de la declaració de caducitat i arxivament de les actuacions, pel transcurs del termini de tres mesos de paralització del procediment imputable a la persona interessada. La publicació d'aquests requeriments d'esmena es realitzarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament d'Eivissa.
En el supòsit de no presentar la sol·licitud amb la documentació completa, es considerarà com a data de Registre d'Entrada la de l'última presentació de la documentació relativa a aquesta sol·licitud.
Una vegada admeses les sol·licituds, s'introduiran les dades dels sol·licitants en la plataforma habilitada per a aquest fi pel Ministeri com és CoFFEE i haurà de realitzar-se l'anàlisi de risc d'existència de conflicte d'interessos a través de l'eina informàtica MINERVA, en els termes establerts en l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
A aquest efecte, l'oficina de rehabilitació donarà trasllat al responsable de l'operació de les sol·licituds admeses en el procés (nom complet i NIF) i de la relació nominal dels membres dels òrgans decisoris que intervindran en el procediment, en el qual constaran el nom complet i el NIF. S'inclourà, així mateix, als membres de l'Oficina de Rehabilitació que intervindran en el procediment de valoració de cadascuna de les sol·licituds. Amb el mateix es remetrà el DACI de cadascuna d'aquestes persones.
Una vegada comprovada la inexistència de conflicte d'interessos o solucionat aquest, conforme al que es preveu en l'article 17, es procedirà a la revisió de tota la documentació.
La instrucció del procediment de concessió de subvencions li correspon a l'Oficina de Rehabilitació i Habitatge de l'Ajuntament d'Eivissa, que podrà realitzar d'ofici quantes actuacions estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovacions de les dades en virtut dels quals ha de formular-se la proposta de resolució.
Una vegada comprovada la documentació presentada, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució, degudament motivada.
La proposta de resolució formulada tendrà el caràcter de definitiva. Les propostes de resolucions no creen cap dret a favor de la persona beneficiària proposada, fins que no se li hagi notificat la concessió per l'òrgan competent.
3. Resolució
L'acte que resolgui el procediment de concessió de la subvenció ha de ser motivat i expressar la persona sol·licitant o la relació de persones sol·licitants a les quals es concedeix la subvenció i la quantitat atorgada. Així mateix, es farà constar de manera expressa la desestimació de la resta de sol·licituds. D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, la publicació d'aquesta resolució es realitzarà preferentment per mitjans electrònics, i en tot cas, quan l'interessat resulti obligat a rebre-la per aquesta via. No obstant això, l'interessat podrà assenyalar el mitjà de notificació, la qual serà electrònica en els casos que existeixi obligació de relacionar-se en aquesta forma amb l'Administració.
4. Publicitat de les subvencions concedides
L'acord de resolució de procediment de concessió es publicarà en la seu electrònica de tauler d'anuncis electrònic de la Corporació i en la Base de dades Nacional de subvencions (BDNS).
5. Sol·licituds
Les sol·licituds d'edifici o habitatge unifamiliar s'han de presentar a través del formulari normalitzat disponible en la seu electrònica del registre general de l'Ajuntament d'Eivissa, https://sede.eivissa.es, i que s'incorporarà en la corresponent convocatòria com a Sol·licitud Oficial.
D'existir disponibilitat pressupostària i nombre d'actuacions, es podran obrir noves convocatòries.
Per a la presentació electrònica podrà emprar-se qualsevol dels mecanismes d'identificació i signatura admesos per la seu electrònica del Registre General de l'Ajuntament d'Eivissa.
Les comunitats de persones propietàries i les seues persones representants han de presentar la seua sol·licitud electrònicament, d'acord amb l'establert en l'article 14.2.b) i d) de la llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En cas de presentar les seues sol·licituds presencialment, es requerirà perquè les esmenin a través de la seua presentació electrònica. En aquests casos, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què fos realitzada l'esmena.
Les persones físiques han de presentar la seua sol·licitud preferiblement per via electrònica. També podran presentar-la en format paper, per qualsevol dels mitjans establerts a l'article 16.4 de la llei 39/2015, de l'1 d'octubre.
Sempre que es realitzi la presentació de documents separadament de la sol·licitud, haurà d'indicar el número de registre d'entrada de la sol·licitud i el número de l'expedient, si es disposa d'ell.
En el model de sol·licitud hauran d'estar emplenats tots els camps i estar degudament signada. És imprescindible que figurin les següents dades: el tipus de persona o entitat sol·licitant i la seua data de naixement, les dades de l'edifici o habitatge unifamiliar que es rehabilitarà; la referència cadastral; el nombre total d'habitatges i, si és el cas, de locals de l'edifici a rehabilitar, amb indicació de la superfície construïda total sobre rasant, les superfícies construïdes sobre rasant amb destinació a l'habitatge i als locals i altres usos compatibles, el consum d'energia primària no renovable i la demanda energètica conjunta de calefacció i refrigeració actual i la prevista després de la rehabilitació, les emissions de CO2 abans i després de l'actuació, la qualificació energètica de l'edifici en consum energètic i en emissions abans i després de l'actuació, així com el número i data de la inscripció del certificat d'eficiència energètica en el Registre de Certificats d'Eficiència Energètica d'Edificis de Balears; el nombre total d'habitatges partícips en les obres i interessades en la subvenció, la superfície total de locals partícips en les obres i interessats en la subvenció, la inversió total, el cost subvencionable, l'import total de l'ajuda sol·licitada, així com les anualitats d'execució, el percentatge de pressupost a executar i l'ajuda a justificar en cadascuna d'elles.
6. Comprovació de dades
1. Per a la tramitació d'aquest procediment es consultaran automàticament les dades incloses en els següents documents en poder de l'Administració actuant o elaborats per les administracions públiques excepte que la persona interessada s'oposi a la seua consulta:
a. En el moment de la selecció i de l'abonament de la subvenció, els certificats acreditatius d'estar al corrent de pagament, amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (d'ara endavant, AEAT), amb la Seguretat Social i/o amb la Comunitat Autònoma de Balears i l'Ajuntament d'Eivissa, de la persona sol·licitant o, si és el cas, de les persones que siguin membres de la comunitat de persones propietàries, de l'agrupació de comunitats de persones propietàries o de l'agrupació de persones propietàries, o de societats cooperatives, que participin en les obres i estiguin interessades en la subvenció.
b. Consulta descriptiva i gràfica de les dades cadastrals de l'habitatge o habitatges en què es duran a terme les actuacions, que acrediti el seu ús, per a les actuacions promogudes per comunitats o per agrupació de comunitats de persones propietàries o per agrupacions de persones propietàries, per societats cooperatives o per la persona propietària.
2. En cas que les persones interessades s'oposin a la consulta, hauran d'indicar-ho en el requadre oportú habilitat en el formulari corresponent i aportar els documents. Quan així ho exigeixi la normativa aplicable, se sol·licitarà el consentiment exprés de la persona interessada per a realitzar la consulta.
3. Excepcionalment, en cas que alguna circumstància impossibilités l'obtenció de les citades dades, es podrà sol·licitar les persones o les entitats interessades la presentació dels documents corresponents.
7. Tràmits administratius posteriors a la presentació de sol·licituds
1. Tots els tràmits administratius que les persones jurídiques i entitats interessades hagin de realitzar després de la presentació de la sol·licitud, s'efectuaran preferentment accedint a la Carpeta ciutadana de l'interessat en la seu electrònica de l'Ajuntament d'Eivissa.
2. Sobre el procediment de tramitació de les ajudes d'acord amb les presents bases, es podrà obtenir documentació normalitzada o informació addicional a l'Oficina de Rehabilitació i Habitatge dependent de l'Ajuntament d'Eivissa, situada a plaça d'Espanya 1, Eivissa, mitjançant cita prèvia presencial o telefònica, o a través dels següents mitjans:
Article 8. Criteris objectius d'atorgament de la subvenció
Per a les convocatòries en concurrència no competitiva, no procedeixen criteris objectius de concessió de la subvenció amb l'objectiu d'establir un ordre de prelació entre els participants.
Article 9. Quantia individualitzada de la subvenció o criteris per a la seua determinació
1. Programa 1, Actuacions de Rehabilitació a nivell de barri. La quantia de les ajudes es determinarà atenent el cost total de les actuacions a desenvolupar, segons els criteris de fixació de quanties establerts en l'article 22 de la convocatòria, d'acord amb les Bases d'Execució del Pressupost municipal vigent i el Pla Estratègic de Subvencions de l'Ajuntament d'Eivissa.
La quantia de la subvenció es determinarà d'acord amb els criteris següents:
Article 10. Condicions per al pagament i forma de justificació
El pagament es realitzarà amb l'aportació prèvia de la documentació requerida a l'article 30.
Article 11. Determinació, si escau, dels llibres i registres comptables específics per a garantir l'adequada justificació de la subvenció
No es preveuen.
Article 12. Mesures de garantia que, si escau, es consideri necessari constituir a favor de l'òrgan concedent, mitjans de constitució i procediment de cancel·lació
No es preveuen.
Article 13. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals
Així doncs, les subvencions d'aquest programa, ajudes a les actuacions de rehabilitació a nivell de barri:
1. Seran compatibles amb qualsevol altra ajuda pública pel mateix objecte, sempre que no superi el cost total de les actuacions i sempre que la regulació de les altres ajudes, ja siguin d'àmbit nacional o europeu, ho permetin, d'acord amb el que preveu l'article 19.3 de la Llei general de subvencions i amb aplicació del que s'estableix en l'article 9 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, que estableix que l'ajuda concedida en el marc del Mecanisme se sumarà a la proporcionada de conformitat amb altres programes i instruments de la unió, i que les reformes i projectes d'inversió podran rebre ajudes d'altres programes i instruments de la Unió sempre que aquestes ajudes no cobreixin el mateix cost, pe evitar el doble finançament entre programes del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com amb altres instruments de la Unió.
2. No podran obtenir el finançament corresponent a aquest Programa 1 els destinataris de les ajudes del Programa 3 d'Ajuda a les Actuacions de rehabilitació a nivell d'edifici del Reial decret 853/2021 i l'Ordre 31/2022 del Conseller de Mobilitat i Habitatge.
3. El programa 1 serà compatible amb el Programa 4 d'Ajuda a les Actuacions de Millora de l'Eficiència Energètica en Habitatges del Reial decret 853/2021 i l'Ordre 31/2022 del Conseller de Mobilitat i Habitatge, sempre que quedi acreditat que no se subvenciona el mateix cost.
4. Quan el projecte hagi rebut una subvenció amb càrrec al programa 5 del Reial decret 853/2021 i l'Ordre 31/2022 del Conseller de Mobilitat i Habitatge, es descomptarà de la quantitat rebuda en determinar la quantia de la subvenció amb càrrec a aquest programa en la forma indicada en l'article 34.2 d'aquest reial decret.
És obligació de les persones o entitats beneficiàries de les ajudes informar l'Ajuntament d'Eivissa de totes les subvencions rebudes amb destinació a l'activitat objecte de subvenció i aquesta comunicació s'efectuarà així com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
Article 14. Incompliment i causes de reintegrament
En cas d'incompliment de les bases, així com dels compromisos assumits per les persones beneficiàries de la subvenció, serà aplicable el que preveu el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. A conseqüència de la revocació correspon reintegrar totalment o parcialment l'ajuda rebuda per les entitats beneficiàries i, si escau, l'exigència de l'interès de demora, en els casos següents:
a) L'incompliment de la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda.
b) L'obtenció de l'ajuda sense que es compleixin les condicions requerides o quan s'alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a l'entitat beneficiària.
c) L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts.
d) La negativa a sotmetre a les actuacions de control previstes o l'obstrucció injustificada d'aquestes actuacions.
e) Justificació de la subvenció fora de termini del període de justificació.
Quan l'import justificat per la persona beneficiària, amb motiu de la rendició del compte justificatiu de les despeses, sigui inferior a la quantitat concedida, l'Ajuntament d'Eivissa ha de minorar l'import de la subvenció, exigint, si escau, el reintegrament de les quantitats indegudament percebudes.
Per al reintegrament s'han d'aplicar els procediments previstos a aquest efecte en la legislació de finances, en els quals s'ha de garantir l'audiència a les entitats interessades.
Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més del reintegrament esmentat, la impossibilitat de participar en pròximes convocatòries d'ajudes municipals, mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.
Article 15. Criteris de graduació dels possibles incompliments de condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions. Aquests criteris són aplicables per determinar la quantitat que finalment hagi de percebre la persona beneficiària o, si escau, l'import a reintegrar, i hauran de respondre al principi de proporcionalitat
Si durant la instrucció de l'expedient o en el transcurs dels quatre anys posteriors a la concessió de la subvenció s'observen incompliments parcials o totals de les activitats objecte de la convocatòria corresponent, l'import subvencionat pot ser sotmès a reintegrament. En aquest sentit, de conformitat amb l'article 17.3.n) de la Llei general de subvencions, en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, s'estableixen els següents criteris de graduació del possible incompliment material de l'activitat objecte d'aquesta subvenció, i sempre que la persona beneficiària acrediti una actuació inequívoca tendent a la satisfacció dels seus compromisos:
|
GRAU DE COMPLIMENT MATERIAL |
PERCENTATGE A REINTEGRAR |
|---|---|
|
70-74% |
15% |
|
75-79% |
12% |
|
80-84% |
9% |
|
85-89% |
6% |
|
90-94% |
3% |
|
95-99% |
0% |
Aquests criteris s'aplicaran per determinar la quantitat que finalment ha de percebre la persona beneficiària, o, si s'escau, l'import a reintegrar.
Article 16. Responsabilitat, règim sancionador i inspecció
Les persones beneficiàries d'aquestes subvencions romandran sotmeses al règim de responsabilitat i sancions que preveu la normativa vigent que és aplicable en matèria de subvencions.
Els òrgans tècnics i la Intervenció de l'Ajuntament d'Eivissa podran comprovar pels mitjans que consideren adequats la inversió de les quantitats atorgades en relació als seus objectius.
Els beneficiaris d'aquestes subvencions se sotmetran a les actuacions de control que realitzen l'Ajuntament d'Eivissa, i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per al seguiment dels projectes aprovats i a les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, així com a les actuacions de comprovació previstes en la legislació del Tribunal de Comptes i del Consell de Comptes, així com, si és el cas, a l'autoritat de gestió i als serveis financers de la Comissió Europea i del Tribunal de Comptes Europeu i les verificacions de l'article 22 del Reglament (UE) núm. 241/2021.
Qualsevol persona que tengui coneixements de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb els projectes finançats amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, com és el cas, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA) de la Intervenció General de l'Estat, en els termes establerts en la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del citat servei, a través del canal habilitat en la web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/ca-uaci/snca/paginas/ ComunicacionSNCA.aspx. Sense perjudici d'això, també podrà emprar el canal de denúncies de l'Oficina d'Europea de Lluita contra el Frau (OLAF) https://fns.olaf.europa.eu/main_es.htm
Article 17. Casos de conflicte d'interessos
Aquestes subvencions estan subjectes a la normativa i procediment en matèria de conflicte d'interessos previstos per l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i per l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interessos en els procediments que executin el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Els beneficiaris han de presentar una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI), degudament emplenada i signada inclosa en la sol·licitud.
D'acord amb el que disposa l'article 3 de l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, els òrgans que decideixen aquestes subvencions han de signar electrònicament una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI), amb el contingut mínim que preveu el seu annex I, respecte dels participants en el procediment de concessió de subvencions, perquè, a través de l'aplicatiu informàtic MINERVA amb seu a l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), s'analitzin les possibles relacions familiars o vinculacions societàries, directes o indirectes, en les quals pugui haver-hi un interès personal o econòmic susceptible de provocar un conflicte d'interessos.
En el cas que es presentassin més de cent sol·licituds, ha de seguir-se el procediment previst a l'annex III de l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, que preveu les regles per a la selecció de sol·licituds per a ser sotmeses a l'anàlisi de risc de conflicte d'interessos en el cas de procediments de concessió de subvencions de concurrència massiva.
El procediment a aplicar en el cas de la identificació del risc de conflicte d'interès serà el següent:
a) En el cas d'identificació d'una o més banderes vermelles. L'article 6 de l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, preveu el procediment a seguir en aquest cas. Una vegada rebuda la informació relativa a la identificació d'un risc de conflicte d'interès concretat en una bandera vermella de MINERVA, en el termini de dos dies hàbils, el decisor afectat podrà abstenir-se. En aquest potser l'anàlisi del risc de conflicte d'interès es tornarà a dur a terme respecte de qui substitueixi a la persona que, en compliment d'aquest procés, s'hagi abstingut en el procediment. Si la persona afectada per la identificació d'un risc de conflicte d'interès, concretat en una bandera vermella, al·leguàs de forma motivada, davant el seu superior jeràrquic, que no reconeix la validesa de la informació, haurà de ratificar la seua manifestació d'absència de conflicte d'interès, mitjançant la signatura, en aquest moment, d'una nova DACI, la redacció de la qual reflectirà degudament la situació plantejada i l'absència de conflicte d'interès. Tot això haurà de dur-se a terme en el termini de dos dies hàbils.
En cas que no es produís aquesta abstenció, el responsable de l'operació sol·licitarà a MINERVA informació addicional dels riscos detectats, indicant, com a justificació per a l'obtenció d'aquestes dades, que l'abstenció no s'ha produït. La informació addicional sobre la situació de risc de conflicte d'interès identificada que proporcioni MINERVA no incorporarà la identificació de terceres persones, sinó únicament una descripció dels riscos.
Aquesta informació addicional es traslladarà pel responsable de l'operació al superior jeràrquic del decisor.
D'ofici o a instàncies del superior jeràrquic corresponent, el responsable de l'operació, podrà, així mateix, acudir al Comitè Anti frau corresponent perquè emeti informe, en el termini de dos dies hàbils, sobre si, a la llum de la informació disponible, procedeix o no l'abstenció en el cas concret.
Per part seua, el Comitè antifrau podrà sol·licitar informe amb l'opinió de la unitat de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat a la qual es fa referència en l'article 8, a l'efecte d'emetre el seu informe. En aquest cas, l'opinió haurà d'emetre's en el termini de dos dies hàbils.
A la vista de la informació addicional proporcionada per MINERVA, de l'al·legació motivada del decisor afectat i si és el cas, de l'informe del Comitè Antifrau, el superior jeràrquic del decisor afectat resoldrà, de forma motivada:
b) En el cas d'identificació d'una o més banderes negres. L'article 7 de l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, preveu el procediment a seguir respecte a les entitats sol·licitants respecte a les quals no existeixin dades de titularitat real en les bases de dades de la AEAT.
En aquests supòsits, caldrà requerir als sol·licitants de la subvenció perquè, en el termini de cinc dies hàbils, a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, aportin la informació de la seua titularitat real. Amb l'advertiment que en cas de falta de lliurament d'aquesta informació dins del termini indicat comportarà l'exclusió del procediment de concessió d'aquestes subvencions.
Una vegada rebuda la informació, que serà custodiada segons el que es preveu en la Llei orgànica 3/2018, el responsable de l'operació durà a terme un nou control del risc de conflicte a través de MINERVA, indicant en lloc del sol·licitant els titulars reals recuperats.
c) En cas de no detecció de circumstàncies que posin de manifest el conflicte d'interessos el procediment de concessió de la subvenció seguirà el seu curs.
CAPÍTOL II CONVOCATÒRIA
Article 18. Règim Jurídic aplicable
La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes del Programa 1, d'ajuda a les actuacions de millora de l'eficiència energètica a nivell de barri, regulats en aquesta Ordre, es regiran per les bases i la convocatòria que es contenen en aquesta i per la següent normativa:
En defecte d'això, s'aplicaran les normes de dret administratiu o altres d'àmbit nacional o europeu que resultin d'aplicació.
Article 19. Règim de concurrència no competitiva, criteris de valoració i selecció de les persones beneficiàries
1. Les sol·licituds de subvenció es tramitaran i resoldran per ordre de presentació, segons la data i l'hora d'entrada, en funció del compliment dels requisits establerts, sempre que la sol·licitud i la documentació que s'hagi d'aportar sigui completa, i fins que s'esgoti el crèdit disponible.
2. La convocatòria es publicarà en la Base de Dades Nacional de Subvencions, així com el seu extracte en el diari oficial que correspongui.
Article 20. Indicació dels òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment
1. Indicació dels òrgans competents per a la instrucció
1. D'acord amb la base 46, punt 5, de les Bases d'Execució del Pressupost municipal vigent, l'òrgan competent per a l'aprovació de les bases reguladores específiques i la convocatòria serà el Ple de la corporació.
L'òrgan competent per a l'aprovació de les successives convocatòries serà la Junta de Govern Local, excepte en el cas d'aquells que tenguin caràcter pluriennal, que hauran de ser aprovades pel Ple.
2. L'òrgan instructor serà l'Oficina de Rehabilitació i Habitatge de l'Ajuntament d'Eivissa, dependent de la Regidoria de Habitatge. Correspondrà a l'Oficina de Rehabilitació i Habitatge, dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut dels quals es pronunciarà la resolució. A aquest efecte, sense perjudici del que, quant a la instrucció del procediment, es disposa a l'article 24 de la Llei 38/2003 i l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, podrà:
a) Requerir a la persona interessada perquè aporti la documentació necessària que permeti acreditar el compliment dels requisits.
b) Dur a terme les verificacions i els controls que siguin necessaris.
2. Resolució
En virtut de la documentació que consta en l'expedient, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució, degudament motivada. La proposta de resolució formulada tendrà el caràcter de definitiva.
La proposta de resolució definitiva no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada, davant l'Administració, mentre no s'hagi publicat la resolució de concessió.
La resolució de concessió ha de ser motivada i ha de contenir:
1. La identificació de tots els sol·licitants als quals s'ha concedit o, si és el cas, s'ha denegat l'ajuda.
2. La quantia de la subvenció.
3. Les partides pressupostàries i l'anualitat al fet que s'imputarà la despesa.
4. Les condicions al fet que se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda
5. La resta d'obligacions que respongui la persona beneficiària
6. El reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, que inclourà la relació de les persones beneficiàries de l'ajuda i l'import reconegut, si és el cas.
7. Termini en el qual han d'executar-se les obres.
8. Si és el cas, els acomptes a compte que poguessin correspondre.
L'expedient de concessió de subvencions contendrà l'informe de l'òrgan instructor en el qual consti que de la informació que figura en el seu poder es desprèn que les persones beneficiàries compleixen tots els requisits necessaris per accedir.
L'òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o de denegació, d'inadmissió a tràmit o de desistiment de la sol·licitud, de modificació de la resolució de concessió, i de revocació i reintegrament és la Junta de Govern Local. La resolució de concessió ha de determinar la quantia concedida i ha d'incorporar, si és el cas, les condicions i obligacions al fet que aquesta subjecta la persona beneficiària. La resolució l'ha de dictar l'òrgan competent i l'ha de notificar a les persones beneficiàries.
En el supòsit de no complir els requisits per ser beneficiari conforme a aquestes bases i convocatòria publicades o de no presentar la documentació requerida en el període assenyalat, es resoldrà la denegació de manera motivada.
Article 21. Crèdits pressupostaris
Finançament de les actuacions
1. D'acord amb el que s'estableix en el Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre, pel qual es regulen els programes d'ajuda en matèria de rehabilitació residencial i habitatge social del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, les ajudes regulades en aquesta Convocatòria s'abonaran amb càrrec a la partida i per la quantia màxima i anualitat que s'indica a continuació:
|
Partida pressupostària |
Import |
Anualitat |
|---|---|---|
|
92006 7890024 (Ajudes Mínimis) |
1.692.000,00 € |
2024 |
|
92006 7890024 (Ajudes Mínimis) |
2. Els fons d'aquesta convocatòria procedeixen d'una subvenció directa concedida per la Conselleria de Mobilitat i Habitatge amb fons al seu torn provinents del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, en el marc del component 2 «Implementació de l'Agenda Urbana espanyola: Pla de Rehabilitació i Regeneració Urbana», inversió C02.I01 Programa de Rehabilitació Econòmica i Social en Entorns Residencials del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com el finançament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament UE 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer 2021.
3. En el cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost assignat a l'anualitat, l'import romanent s'assignarà a la següent anualitat.
4. La concessió de les ajudes estarà limitada pel crèdit pressupostari que s'inclogui. No obstant això, les quanties màximes es podrien incrementar, si hi hagués disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si és el cas, prevists en l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Aquesta modificació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implicarà que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afectarà la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Article 22. Import de la subvenció
1. Programa 1, Actuacions de Rehabilitació a nivell de barri.
1.1 La quantia de les ajudes es determinarà atenent el cost total de les actuacions a desenvolupar, segons els criteris de fixació de quanties establertes en els següents punts.
1.2 A aquest efecte, i dins dels límits establerts per aplicació de les taules incloses en aquest article, es podran considerar subvencionables els costos de gestió inherents al desenvolupament de les actuacions i despeses associades, els honoraris dels professionals intervinents en la gestió i desenvolupament de les actuacions, el cost de la redacció dels projectes, informes tècnics i certificats necessaris, les despeses derivades de la tramitació administrativa altres despeses generals similars, sempre que tots ells estiguin degudament justificats amb el límit que correspongui segons el que es preveu en el present article. No es consideraran costos subvencionables els corresponents a llicències, taxes, impostos o tributs.
Quan el projecte hagi rebut subvenció amb càrrec al Programa 5- Llibre de l'edifici, per a la redacció de projectes de rehabilitació del programa 5b, es descomptarà la quantitat rebuda de la quantia de la subvenció amb càrrec a aquest programa. La determinació de la quantia màxima de l'ajuda amb càrrec a aquest programa es determinarà incloent el cost del projecte en la inversió subvencionable i descomptant d'aquesta quantia màxima, la ajuda que s'hagi concedit dins del programa 5 per a la redacció del projecte.
2. La quantia màxima de la subvenció a concedir no podrà superar els límits resultants que es descriuen a continuació:
a) La quantitat obtinguda de multiplicar el percentatge màxim establert en la taula pel cost de les actuacions subvencionables.
b) La quantitat obtinguda de multiplicar la quantia màxima de l'ajuda per habitatge establerta en la taula següent, pel nombre d'habitatges dels edificis, incrementada si és el cas, per la quantia d'ajuda per metre quadrat de superfície construïda sobr rasant de local comercial o altres usos distints a habitatge, fixada en la mateixa taula, en funció del nivell d'estalvi en consum d'energia primària no renovable aconseguit mitjançant l'actuació. per poder computar la quantia establerta per cada metre quadrat sobre rasant d'ús comercial o altres usos serà necessari que els predis corresponents participin en els costos d'execució de l'actuació.
|
Estalvi energètic aconseguit amb l'actuació |
Percentatge màxim de la subvenció del cost de l'actuació |
Habitatge |
Locals comercials o altres usos |
|
Quantia màxima de l'ajuda per habitatge (euros) |
Quantia màxima de l'ajuda per m2 (euros) |
||
|
30 % ≤ ΔCep,nren < 45 %. |
40 |
8.100 |
72 |
|
45 % ≤ ΔCep,nren < 60 %. |
65 |
14.500 |
130 |
|
ΔCep,nren ≥ 60 %. |
80 |
21.400 |
192 |
Δcep,nren = Indicador de consum d'energia primària no renovable
En aquells casos en els quals s'hagi de procedir a la retirada d'elements com l'amiant, es podrà incrementar la quantia màxima de l'ajuda en la quantitat corresponent als costos deguts a la retirada, manipulació, transport i gestió dels residus d'amiant mitjançant empreses autoritzades, fins a un màxim de 1.000 euros per habitatge o 12.000 euros per edifici objecte de rehabilitació, el que resulti superior.
El cost d'aquestes ajudes es correspon amb el camp d'intervenció 025 bis «Renovació de l'eficiència energètica dels immobles existents, projectes de demostració i mesures de suport conformes als criteris d'eficiència energètica» de l'annex VI del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021.
Article 23. Ajudes addicionals en situacions de vulnerabilitat
1. La quantia de l'ajuda establerta en l'article 22 podrà complementar-se a favor de les persones que es troben en situació de vulnerabilitat econòmica.
2. Quan s'identifiquin situacions de vulnerabilitat econòmica en algun dels propietaris o usufructuaris dels habitatges inclosos en l'edifici objecte de rehabilitació, l'Ajuntament podrà, en expedient a part i de manera exclusiva pel propietari o usufructuari afectat, concedir una ajuda addicional que podrà aconseguir fins al 100% del cost de l'actuació imputable a aquest propietari o usufructuari, d'acord amb els criteris establerts en la comissió bilateral de seguiment entre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Ministeri i condicionada, en tot cas, al compliment dels requisits en matèria d'eficiència energètica establerts a l'article 33 del Reial decret 853/2021.
3. Percentatge i quantia màxima de la subvenció en situacions de vulnerabilitat:
PROGRAMA 1: Percentatge i quantia màxima de la subvenció en situacions de vulnerabilitat econòmica

∆cep,nren= indicador de consum d'energia primària no renovable
Article 24. Despeses subvencionables
Es consideren despeses subvencionables aquelles que responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada i les actuacions de la qual s'hagin iniciat amb posterioritat a l'1 de febrer de 2020 i hagin finalitzat en el termini establert en la Resolució, i en tot cas, abans del dia 31 de març de 2026.
Despeses subvencionables
Es consideren despeses subvencionables, d'acord amb l'article 31 de la LGS, les que estiguin directament relacionades amb l'activitat subvencionada i siguin estrictament necessàries per al desenvolupament del projecte, respectin els terminis establerts en les bases reguladores i no superin el valor de mercat.
Actuacions subvencionables específiques
1. Despeses tècniques i administratius necessaris per al desenvolupament d'actuacions:
2. Obres i millores específiques:
3. Costos financers i específics relacionats:
Despeses No Subvencionables
S'exclouen aquelles despeses que no estiguin vinculades a l'activitat subvencionada o no es puguin justificar com a necessàries.
Actuacions no subvencionables específiques:
1. Tributs i taxes:
2. Despeses financeres i administratives no elegibles:
3. Inversions no compatibles amb els objectius de la subvenció:
4. Actuacions fora de termini o no justificades:
5. Costos indirectes no raonablement imputats:
Article 25. Termini de presentació de sol·licituds
El termini per a la presentació de les sol·licituds serà de sis mesos a comptar des de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB. Si l'últim dia natural fos diumenge o festiu, el termini s'ajornarà fins al dia hàbil següent o fins que s'esgoti, en aquest període, la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
Si s'esgotessin els crèdits destinats a la convocatòria abans de finalitzar el termini de presentació, se suspendria la concessió de noves ajudes mitjançant la corresponent publicació al BOIB de l'acord de la Junta de Govern Local, o del Ple en cas de convocatòries pluriennals.
Article 26. Documents i informacions que han d'acompanyar-se a la petició
1. Tota la documentació que es presenti haurà de presentar-se degudament emplenada, amb data, número d'identificació DNI del sol·licitant o representant, número d'expedient si és el cas, i degudament signada. Quan la documentació aportada sigui incompleta o defectuosa, es requerirà el sol·licitant perquè en un termini improrrogable de deu dies hàbils esmeni l'error o aportació la documentació preceptiva, amb indicació que, si així no ho fes, es considerarà que desisteix de la seua sol·licitud, amb resolució prèvia dictada en els termes previstos a l'art. 68 de la LPACAP.
En tot cas, l'Ajuntament d'Eivissa, com a entitat gestora de les subvencions, podrà requerir al sol·licitant –en qualsevol moment del procediment– documentació complementària si la consideràs necessària per a la justificació del compliment dels requisits.
2. Les persones i entitats interessades hauran de presentar, amb la sol·licitud oficial, la documentació següent:
a) Els documents d'identitat de cadascuna de les persones físiques o entitats sol·licitants. (DNI, NIF, NIE o document equivalent).
b) Annex 1: Sol·licitud, degudament emplenada i signada per la persona sol·licitant o el seu representant. S'inclouen les següents declaracions responsables en l'apartat 10 de l'annex:
c) Escriptura pública, certificat cadastral (sempre que el titular cadastral coincideixi amb el sol·licitant), nota simple registral o qualsevol altre document vàlid en dret, que acrediti la titularitat de la propietat o de l'usdefruit de l'immoble, en el cas que el sol·licitant sigui una persona física, jurídica de naturalesa privada o agrupació de persones propietàries que no constin com a titulars cadastrals.
d) En el cas que la persona sol·licitant sigui una persona jurídica, acreditació d'estar degudament constituïda, segons la normativa que resulti d'aplicació. Si s'acredita la representació per un mitjà diferent del de la inscripció en el Registre electrònic d'apoderament (REA), s'ha de presentar.
e) Si és el cas, les dades de la persona representant, indicant cognoms i nom, el NIF, així com l'acreditació de la representació que ostenta, conforme a la normativa específica d'aplicació.
f) Projecte de l'actuació a realitzar o, en defecte d'això, memòria justificativa de l'actuació, que hauran de comptar amb la conformitat de la persona beneficiària. La documentació mínima d'aquesta memòria serà descripció, pressupost desglossat per partides amb preus unitaris i plans. Així mateix, en la documentació del projecte de l'actuació o en la memòria justificativa de l'actuació, segons correspongui, s'inclourà l'estalvi de consum d'energia primària no renovable estimat respecte a la situació inicial, la inversió subvencionable i la quantia de l'ajuda sol·licitada.
g) Certificat d'eficiència energètica de l'edifici o habitatge unifamiliar prèviament a la intervenció degudament inscrit al Registre de certificats d'eficiència energètica d'edificis de Balears.
h) Certificat d'eficiència energètica de l'edifici o habitatge unifamiliar, considerant realitzades les actuacions previstes en el projecte, subscrit per persona tècnica competent, realitzat amb el mateix programa reconegut de certificació que l'utilitzat per al certificat en el seu estat actual, en què s'acrediti el compliment dels requisits establerts per a l'obtenció de l'ajuda. Amb aquest certificat s'aportaran els fitxers digitals generats pel programa utilitzat per a la seua elaboració.
i) Contracte o oferta signada i pressupost desglossat per partides, mesuraments, preus unitaris i totals, amb l'IVA o l'impost indirecte equivalent desglossat corresponent i la seua acceptació expressa per part de la Comunitat de Propietaris o propietari únic. Al full resum per capítols haurà de constar la signatura, el seu NIF, i la data.
En cas que l'import del pressupost superi les quanties establertes en la legislació de contractes del sector públic per al contracte menor, la persona beneficiària haurà de presentar còpia de tres ofertes de diferents proveïdors conforme al que s'estableix a l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i a l'article 29 de la Llei 9/2007, de 13 de juny, de subvencions de les Illes Balears, quan l'import corresponent als costos elegibles de l'actuació superi les següents quanties:
L'IVA no podrà incloure's en les despeses elegibles.
L'elecció entre les ofertes presentades haurà de realitzar-se conforme als principis d'eficiència i economia. Si la proposta seleccionada no és l'econòmicament més avantatjosa, haurà de justificar-se expressament en una memòria, detallant els criteris objectius que motiven aquesta elecció.
j) Reportatge fotogràfic en color, de totes aquelles zones que es vagin a veure afectades per les actuacions de rehabilitació, així com de la façana principal de l'edifici.
k) Annex 2: Document de veracitat de dades bancàries.
l) Annex 3: Declaració responsable de compromís de compliment dels principis transversals establerts en el PRTR i que puguin afectar l'objecte de gestió, corresponent a l'annex IV.C de l'Ordre HPF 1030/2021.
m) Annex 4: Declaració de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).
n) En cas que s'identifiquin situacions de vulnerabilitat econòmica, Annex 5: Sol·licitud d'ajuda addicional davant situacions de vulnerabilitat, sempre que es justifiqui i aportació la documentació exigida que es relaciona en aquest.
o) Sol·licitud i/o llicència urbanística quan sigui necessària, o autorització municipal anàloga, o compromís de la seua presentació als tres mesos des de la notificació de la resolució de l'ajuda segons Annex 6: Compromís d'aportació de llicència urbanística. Si les obres estan iniciades, certificat de l'inici de les obres signat per tècnic titulat competent o acta de replanteig, signada i datada per director de l'obra empresa constructora i amb el vistiplau de la propietat.
p) En cas de percebre ajudes de MINIMIS, s'haurà de presentar un Model de Declaració responsable d'ajudes de MINIMIS.
q) En cas de comunitat de propietaris degudament constituïda o assemblea cooperativa, còpia de l'acta o certificat del secretari o administrador amb l'acord de la comunitat, de les comunitats de propietaris degudament agrupades, o de l'assemblea de la cooperativa, pel qual s'aprova l'execució de les obres de rehabilitació objecte de les ajudes. Segons Model d'Acords de la Comunitat de Propietaris adjunt a aquesta convocatòria.
r) En cas de comunitats de propietaris no constituïdes, còpia de l'acta o certificat del secretari o administrador, on consti el nomenament del representant autoritzat per sol·licitar la subvenció. Segons Model d'Acord de l'agrupació de propietaris adjunt a aquesta convocatòria.
s) En el cas que la persona sol·licitant sigui un agent o gestor de rehabilitació, haurà de presentar l'acord de la persona destinatària última de les ajudes que la faculti o autoritza a actuar com a tal. Segons Model d'Agent o gestor de rehabilitació adjunt a aquesta convocatòria.
t) Si és el cas, acord entre el propietari i arrendatari o usufructuari per a la realització de les obres segons Model Acord Propietari-arrendatari adjunt a aquesta convocatòria. I contracte d'arrendament.
u) Si és el cas, acords entre propietaris d'un bé immoble en relació amb la sol·licitud del programa de subvencions en matèria de rehabilitació residencial de l'Ajuntament d'Eivissa, segons Model Acord propietaris d'un bé immoble adjunt a aquesta convocatòria.
v) Documents acreditatius dels costos subvencionables relatius als honoraris dels professionals intervinents en la gestió i desenvolupament de les actuacions, el cost de la redacció dels projectes, informes tècnics i certificats necessaris, les despeses derivades de la tramitació administrativa, i altres despeses generals similars, sempre que tots ells estiguin degudament justificats segons el que s'estableix a l'article 34.2 del RD 853/2021, de 5 d'octubre.
Documentació que s'haurà de lliurar en cas de NO autoritzar l'obtenció de dades d'altres administracions:
a) Els documents d'identitat de cadascuna de les persones físiques o entitats sol·licitants. (DNI, NIF, NIE o document equivalent).
b) Escriptura pública, certificat cadastral (sempre que el titular cadastral coincideixi amb el sol·licitant), nota simple registral o qualsevol altre document vàlid en dret, que acrediti la titularitat de la propietat o de l'usdefruit de l'immoble, en el cas que el sol·licitant sigui una persona física, jurídica de naturalesa privada o agrupació de persones propietàries que no constin com a titulars cadastrals.
c) Certificat expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social que acredita que està al corrent de les seues obligacions enfront d'aquest organisme.
d) Certificat expedit per l'Agència Tributària de l'Estat que acredita el compliment de les obligacions tributàries enfront d'aquest organisme.
e) Certificat expedit per l'Agència Tributària del Govern balear que acredita el compliment de les obligacions tributàries enfront d'aquest organisme.
f) Certificat que acredita el compliment de les obligacions tributàries enfront de l'Ajuntament d'Eivissa.
Article 27. Protecció de dades
La sol·licitud de la present ajuda implicarà que la persona interessada autoritza l'Ajuntament d'Eivissa per tractar les dades de caràcter personal per gestionar les ajudes, de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les normes que la desenvolupen.
Article 28. Termini de resolució i notificació
El termini per resoldre i notificar la resolució del procediment no pot excedir de tres mesos des de la data de presentació de la sol·licitud amb tota la documentació correcta. Si en aquest termini no s'hagués notificat resolució expressa, s'entendrà desestimada per silenci administratiu negatiu la sol·licitud de subvenció, de conformitat amb l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
La resolució es notificarà preferentment per mitjans electrònics, i en tot cas, quan l'interessat resulti obligat a rebre-la per aquesta via. No obstant això, l'interessat podrà assenyalar el mitjà de notificació, la qual serà electrònica en els casos que existeixi obligació de relacionar-se en aquesta forma amb l'Administració.
Article 29. Impugnació
Contra l'acord del Ple de l'Ajuntament d'Eivissa d'aprovació definitiva d'aquestes Bases es pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el qual disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
CAPÍTOL III GESTIÓ, AVALUACIÓ I CONTROL
Article 30. Termini i forma de justificació
Termini:
1. Les actuacions objecte de finançament a través d'aquest programa hauran d'estar finalitzades en el termini establert en la Resolució, i en tot cas, abans del 31 de març de 2026.
2. La justificació per part dels destinataris últims de l'execució de les actuacions objecte d'ajuda haurà de realitzar-se davant l'òrgan instructor en un termini màxim de tres mesos des de la finalització de les actuacions establertes en la Resolució de concessió, i en tot cas, abans del 30 de juny de 2026. Per això la persona destinatària última de les ajudes haurà d'aportar la documentació contemplada en aquesta convocatòria per a cada actuació subvencionable i complir amb el que estableix l'article 34 del Reglament del MRR.
Documentació justificativa:
S'ha de presentar per part dels destinataris de les ajudes la documentació següent:
a) Comunicació de finalització de les obres, degudament emplenat.
b) En cas que l'actuació requereixi projecte, el projecte de l'obra realment executada.
c) Certificat final d'obra, quan correspongui, subscrit pel director d'obra i director d'execució de l'obra, si escau.
d) Certificat de la instal·lació tèrmica, si escau, subscrit pel director de la instal·lació o instal·lador autoritzat, registrat a l'òrgan competent de la comunitat autònoma d'acord amb el RITE.
e) Certificat d'eficiència energètica obtingut una vegada realitzades les actuacions amb el mateix programa reconegut de certificació que l'utilitzat per al Certificat previ a la intervenció, subscrit per tècnic competent, en què s'acrediti el compliment dels requisits establerts per a l'obtenció de l'ajuda, i registrat al registre de l'òrgan competent de la comunitat o ciutat autònoma.
f) Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, conforme a allò exigit per aquestes bases i la resolució de concessió de l'ajuda, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Aquesta memòria serà realitzada i subscrita per un tècnic titulat competent autor del projecte o de direcció de l'execució de l'actuació, indicant així mateix la data de conclusió de les actuacions. Es farà constar el compliment de la normativa de compliment obligat que li sigui aplicable. I especialment, es justificarà el compliment de la gestió de residus i la circularitat.
g) Reportatge fotogràfic de les obres executades, en color, on es mostrin el cartell publicitari d'obra i el de caràcter permanent, de mesura suficient perquè sigui perfectament visible i llegible, en què consti clarament el títol del projecte i la denominació i la imatge del Programa i que esmenteu l'ajuda econòmica atorgada per la Unió Europea incloent el logotip de la UE i el lema «Una manera de fer Europa».
h) Declaració responsable que inclogui i detall altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seua procedència (Annex 1).
i) Relació certificada i còpia de les factures i dels corresponents justificants bancaris de pagament, corresponents a la inversió realitzada i que responguin en el pressupost i contractes presentats. No és necessària la presentació de factures o documents equivalents d'un import igual o inferior a 3.000 euros, sense perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.
j) Per a la justificació de les despeses imputables a subvencions d'un import igual o inferior a 6.000 euros, n'hi ha prou de presentar una declaració responsable de la persona o entitat beneficiària, sense perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control que si s'escau s'estableixin.
Article 31. Pagament.
El pagament de la subvenció s'efectuarà en un termini màxim de 30 dies comptats a partir de la data de la resolució aprovatòria de la seua justificació, mitjançant transferència bancària al compte corrent designat a aquest efecte per la persona beneficiària.
Comprovada l'execució de l'actuació per part del destinatari últim de les ajudes, així com el lliurament de tota la documentació, l'òrgan competent ordenarà el pagament de la subvenció, amb referència expressa a la procedència dels fons, amb esment del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
Article 32. Si és el cas, possibilitat de reformulació de sol·licituds de conformitat amb allò que disposa l'article 27 de la LGS
No es preveu la possibilitat de reformular les sol·licituds.
Article 33. Indicació de si la resolució posa fi a la via administrativa i, en cas contrari, òrgan davant el qual ha d'interposar-se recurs d'alçada
Aquesta resolució de convocatòria acordada pel Ple de l'Ajuntament d'Eivissa posa fi a la via administrativa.
Article 34. Mitjà de notificació o publicació
D'acord amb els articles 18.2 i 23.2 de la LGS, l'Ajuntament d'Eivissa remetrà a la Base de dades Nacional de Subvencions (BDNS) la convocatòria corresponent i un extracte seu es publicarà en el BOIB, d'acord amb el procediment establert en l'article 20.8 de la LGS.
De conformitat amb l'article 7 de les bases específiques reguladores, en virtut de l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, la publicació dels requeriments d'esmena de sol·licituds i de la resolució de la concessió de subvencions es farà preferentment per mitjans electrònics, i en tot cas, quan la persona interessada resulti obligat a rebre-la per aquesta via. No obstant això, la persona interessada podrà assenyalar el mitjà de notificació, la qual serà electrònica en els casos que hi hagi obligació de relacionar-se en aquesta forma amb l'Administració.
Article 35. Mesures de comprovació i control
L'Ajuntament podrà adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i control que consideri oportunes sobre l'activitat subvencionable, perquè la persona interessada o l'entitat col·laboradora compleixi el que s'estableix en el Text refós de la Llei de subvencions i aquesta convocatòria.
Els beneficiaris estaran obligats a presentar la documentació i la informació que a aquest efecte els requereixi l'òrgan competent, en el termini de deu dies hàbils des de la notificació del requeriment.
Article 36. Alteració de les condicions d'ajuda
Tota alteració de les condicions tengudes en compte per a la concessió de la subvenció o, si és el cas, l'obtenció concurrent d'altres subvencions i ajudes, fora dels casos permesos per aquestes bases, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió de la subvenció o a la seua revocació. A aquest efecte, l'òrgan competent dictarà l'oportuna resolució de modificació o liquidació, en la qual es reajustarà l'import de les ajudes concedides, aplicant-se els criteris i límits establerts en el seu atorgament, quedant obligada la persona beneficiària, si és el cas, a la devolució de l'import rebut en excés. L'ajust de les ajudes en cap cas podrà comportar el reconeixement d'un import superior al concedit en la resolució inicial.
En el cas d'incompliment parcial sobre l'objectiu d'estalvi energètic de l'actuació, s'ajustarà l'import de la subvenció a l'estalvi energètic realment aconseguit, segons taula d'estalvi energètic en l'article 22.
Article 37. Revocació i reintegrament
L'incompliment de les obligacions establertes en aquesta Ordre, en l'article 37 de la Llei 38/2003 i l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005 donarà lloc a la revocació de l'ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes indegudament per les persones beneficiàries.
Article 38. Règim d'infraccions i sancions
Les accions i les omissions que constitueixin infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003 i en els articles 51, 52 i 53 del Decret Legislatiu 2/2005.
Article 39. Informació als sol·licitants
D'acord amb el que es preveu en l'article 22.2d) del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (RMRR) i l'article 8 de l'Ordre HFP 1030/2021, s'informa els sol·licitants de l'ajuda del següent:
a. En ser programes d'ajudes desenvolupades en el marc del MRR s'inclou l'obligació del registre de les dades del beneficiari a les “Base de dades dels beneficiaris de les ajudes, contractistes i subcontractistes” prevista en el art.8 de l'ordre HFP 1030/2021, així com la subjecció als controls duts a terme pels organismes europeus: Comissió Europea, Oficina de Lluita contra el Frau, Tribunal de Comptes Europeu i Fiscalia Europea.
b. La possibilitat d'accés, de l'Administració i dels òrgans previstos en l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, a la informació continguda en el Registre de titularitats reals, creat per l'Ordre JUS/319/2018, de 21 de març, per la qual s'aprova el nou model per a la presentació en el Registre Mercantil de comptes anuals consolidats dels subjectes obligats a la seua publicació, o l'accés a altres bases de dades de l'Administració que puguin subministrar aquestes dades sobre els titulars reals.
c. La cessió d'informació entre aquests sistemes i el Sistema de Fons Europeus, segons les previsions contingudes en la normativa europea i nacional aplicable. La lletra e) de l'apartat 2 de l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i l'article 129 del Reglament financer (Reglament [UE, Euratom] 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018) estableix la condició que la percepció de fons del Pla de Recuperació i Resiliència estigui condicionada al fet que els beneficiaris es comprometin per escrit a concedir els drets i els accessos necessaris per garantir que la Comissió, l'OLAF, el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals competents, exerceixin les seues competències.
Article 40. Lluita contra el frau
Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb operacions o projectes finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/llocs/igae/seSE/Pàgines/Denan.aspx, i en els termes establerts en la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.
A aquesta convocatòria també li serà aplicable el Pla de Mesures Antifrau de l'Ajuntament d'Eivissa, en l'àmbit d'execució dels fons del MRR (Next Generation EU) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Primera. Les remissions a articles que consten en aquestes Bases s'entendran realitzades als preceptes respectius de les normes posteriors que, si escau, els puguin derogar, modificar, i / o substituir.
Segona. Es crea l'Oficina de Rehabilitació i Habitatge (OR-V) (Oficina de Rehabilitació i Habitatge (OR-H)), en compliment de l'acord del 13 de desembre de 2023, entre la Comissió bilateral i l'Ajuntament d'Eivissa, com a òrgan administratiu de l'Ajuntament d'Eivissa, amb dependència jeràrquica i dotació de recursos de la Regidoria d'Habitatge, la fi del qual serà el de gestionar els programes, plans i projectes en matèria d'habitatge i rehabilitació d'edificis; l'observació, seguiment i registre de l'estat del parc d'edificis i del mercat d'habitatge en el terme municipal i la tramitació i registre dels Informes d'Avaluació d'Edificis (IEE).
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
A partir de l'entrada en vigor d'aquestes Bases, queden derogades les disposicions generals de l'Ajuntament d'Eivissa, que s'oposin, contradiguin, o resultin incompatibles amb aquestes.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Quan hi hagi regulacions específiques de superior rang, les prescripcions d'aquestes Bases s'aplicaran amb subjecció al principi de jerarquia normativa i com a complement d'aquelles.
Segona. Tot allò que no estigui previst en aquestes Bases i/o en la convocatòria corresponent, es regirà per les Bases d'Execució del Pressupost Municipal vigent de l'Ajuntament d'Eivissa, l'Ordenança general reguladora de les bases per a l'atorgament de subvencions vigent a l'Ajuntament d'Eivissa, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general donis subvencions, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i la resta de normativa específica que sigui aplicable.
Tercera. Aquestes Bases i convocatòria entraran en vigor a partir del següent dia hàbil a la seua publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquest acord d'aprovació definitiva, que exhaureix la via administrativa, s'hi pot interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la seua publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Eivissa, document firmat electrònicament (8 d'abril de 2025)
El secretari acctal. (Joaquim Roca Mata)