Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE PALMA

AGÈNCIA DE DESENVOLUPAMENT LOCAL DE L'AJUNTAMENT DE PALMA - PALMAACTIVA-

Núm. 248224
PalmaActiva.- Extracte de la convocatòria de les subvencions per actuacions de dinamització comercial a Palma 2025. (Publicat extracte a la Base de Dades Nacional de Subvencions ID 823774)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per Acord del Consell Rector, de dia 3 d'abril de 2025, s'aprovaren les bases de la convocatòria pública per a la concessió de subvencions de dinamització del comerç a la ciutat de Palma destinat fomentar la millora i competitivitat del comerç de Palma mitjançant projectes de dinamització comercial, per a l'any 2025.

De conformitat amb el que preveuen els articles 17.3.b y 20.8.a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, es publica l'extracte de la convocatòria; el text complet es pot consultar a la Base de Dades Nacional de Subvencions

(http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index) i a la pàgina web www.palmaactiva.com

1. Objecte i àmbit d'aplicació

Aquesta convocatòria té per objecte regular les condicions per accedir a les ajudes, sense contraprestació directa, destinades a promoure la millora i competitivitat del comerç de Palma mitjançant projectes de dinamització comercial amb la finalitat de dinamitzar i promocionar el comerç de la ciutat de Palma i fomentar l'associacionisme comercial, tot això mitjançant el desenvolupament d'accions agrupades.

A l'efecte de la present convocatòria s'entén per accions agrupades el desenvolupament d'accions de promoció i dinamització del comerç local dins del terme municipal de Palma, que estant liderat pels beneficiaris es desenvolupi buscant sinergies amb els comerços i altres establiments que a continuació s'indiquen, per a incrementar el seu posicionament, atreure als consumidors i incentivar la demanda i poder així competir amb altres formats comercials.

Serà requisit indispensable que existeixi una implicació activa dels establiments comercials i, si és el cas, de les altres empreses participants en el projecte que suposi un valor afegit per a incentivar les vendes.

Aquesta implicació activa haurà d'acreditar-se amb material gràfic suficient durant el desenvolupament de l'activitat o de l'esdeveniment que es justificarà en la memòria justificativa requerida en l'Annex III.b.

L'activitat principal dels comerços i altres empreses que col·laborin activament amb els beneficiaris haurà d'estar enquadrada dins de les agrupacions de l'Impost d'activitats Econòmiques següents:

De la secció primera:

  • L'agrupació 64: Comerç al detall productes alimentaris, begudes i tabac (establiments permanents). Excepte: mercats municipals, 646 comerços al detall de labors de tabac i d'articles de fumador, 647.5 productes alimentaris i begudes de màquines.
  • L'agrupació 65: Comerç al detall productes industrials no alimentaris (establiments permanents). Tots els epígrafs, excepte: 652.1 farmàcies, 654 comerços al detall de vehicles terrestres, aeronaus, embarcacions i maquinària i accessoris, 655 comerços al detall de combustibles, carburants i lubrificants.
  • El grup 662 (tots els epígrafs): Comerç menor de tota classe d'articles en economats i cooperatives de consum.
  • Grup 676: Serveis en xocolateries, gelateries i orxateries.
  • L'epígraf 972.1: Serveis de perruqueria senyores i senyors.
  • L'epígraf 972.2: Salons i instituts de bellesa.

Aquestes empreses deuran:

1. Tenir la consideració de microempresa o petita empresa conforme al Reglament (UE) núm. 651/2014:

  1. a. Microempresa: La que ocupi a 10 o menys treballadors i tingui un balanç general anual que no superi els 2 milions d'euros.
  2. b. Petita empresa: La que ocupi 50 o menys treballadors i tingui un balanç general anual que no superi els 10 milions d'euros.

2. Disposar de la llicència d'activitats o un altre títol municipal habilitant per a l'exercici de l'activitat contemplada dins de les anteriorment descrites.

3. Tenir l'establiment situat en el terme municipal de Palma a peu de carrer.

4. No podran participar activament en les actuacions conjuntes, els establiments situats dins d'un centre comercial o gran superfície, entenent-se aquests com a espai urbà delimitat que agrupa una oferta comercial concentrada, diversa i integrada per comerços i negocis independents que cooperen entre si per a millorar el seu atractiu, el seu entorn, i que compten amb gestió professional i imatge comuna.

2. Requisits per a poder ser beneficiaris:

Poden ser beneficiaris de les ajudes les associacions, federacions i confederacions del sector comercio que compleixin els següents requisits administratius:

  • Que estiguin constituïdes com a entitats sense ànim de lucre, amb anterioritat a la data de presentació de la sol·licitud i inscrites en el corresponent registre oficial.
  • Que desenvolupin la seva activitat almenys dins del municipi de Palma.
  • Que més del 50% dels socis siguin empresaris que compleixin les condicions establertes per als establiments comercials i altres empreses indicades en l'article 1 anterior.
  • Que més del 80% dels socis tinguin la categoria de petita i mitjana empresa.
  • Complir amb els requisits per a obtenir la condició de beneficiari establert en l'article 10 de l'Ordenança Municipal de Subvencions de Palma.
  • No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003 General de Subvencions.

Addicionalment, s'exigeix que, per a adquirir la condició de beneficiari, que els sol·licitants presentin un projecte de dinamització (requisit tècnic) que haurà d'aconseguir un mínim de 50 punts en la valoració, conforme als criteris establerts en la convocatòria. En conseqüència, no podran ser beneficiàries aquelles entitats sol·licitants els projectes de les quals no aconsegueixin aquest llindar mínim de qualitat, viabilitat i coherència.

3. Accions i despeses subvencionables

1. A l'efecte d'aquesta convocatòria, es consideren despeses subvencionables aquells que responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, s'hagin realitzat, facturat i pagat dins del període comprès entre l'1 de gener de 2025 i 30 de setembre de 2025, i sempre que aquests reuneixin els requisits establerts d'elegibilitat establerts en la convocatòria.

Les despeses subvencionables es classifiquen en costos directes, és a dir, aquells que es poden assignar de manera clara a les unitats que constitueixen el projecte i que es determinen amb base en el seu cost real, i costos indirectes, aquells que afecten de manera genèrica al projecte i que es determinen amb base en el mètode de costos simplificats establert en l'article 54.a) del Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021 (d'ara endavant, RDC).

Tindran la consideració de despeses directes i elegibles, les despeses relacionades amb el desenvolupament de l'activitat, com ara:

a. Difusió publicitària. El projecte subvencionat ha de ser objecte de difusió. Així mateix, haurà d'acreditar-se adequada i prou la seva efectiva execució (material gràfic i/o links) en la memòria justificativa. La despesa mínima que assignar a la difusió publicitària haurà de ser d'almenys el 15% de l'import de subvenció sol·licitada.

b. Cartells, fullets i similars, incloent-hi les despeses de disseny, impremta i repartiment.

c. Arrendament de béns i equips (carpes, estands, so, i similars).

d. Contractació externa per a determinades activitats com a animació, vigilància, seguretat, neteja, assegurances, muntatge d'instal·lacions necessàries per al desenvolupament de l'activitat.

e. Guies comercials digitals, amb un límit de despesa de 6.000 euros.

f. Material propagandístic o marxandatge, inclòs el disseny i adquisició de bosses reutilitzables, en el qual s'identifiqui el nom del projecte o esdeveniment dinamitzador per al qual se sol·licita l'ajuda, així com, els logos de les entitats que intervenen en el seu cofinançament en el propi article, amb un límit de despesa del 30% de l'import de subvenció sol·licitada. A la recepció del citat material, l'entitat sol·licitant ha d'acreditar amb material gràfic suficient l'existència del material propagandístic o marxandatge adquirit.

g. Despeses de publicitat web, allotjament web i altres conceptes similars que no suposin l'adquisició de la propietat.

h. Decoració dels espais en els quals, si és el cas, es desenvoluparan els esdeveniments per al qual se sol·licita l'ajuda (passarel·les, estands, …), amb un límit de despesa del 10% de l'import de la subvenció sol·licitada).

 

Sense perjudici de l'anterior i amb caràcter general, tindran la consideració de despeses excloses, entre altres, els següents:

a. Realització de còctels, aperitius, menjars o anàlegs.

b. Les despeses de desplaçament, viatges, hostalatge o similars.

c. Premis i regals promocionals.

d. Lloguer de locals.

e. Adquisició de mobiliari i equipament.

f. Despeses de personal propi del sol·licitant, així com les despeses que no estiguin directament relacionats amb la realització de l'activitat subvencionada.

g. Il·luminació de Nadal de les zones comercials.

h. Despeses en formació.

i. Els interessos deutors dels comptes bancaris; els interessos, els recàrrecs i sancions administratives i penals, les despeses de procediments judicials.

j. Redacció de projectes, estudis tècnics o els seus visats.

k. Taxes, imposats municipals i preus públics i altres de similar naturalesa associats als registres administratius, comercials, patents i marques.

l. L'adquisició de llicències d'ús de programes informàtics, o altres conceptes similars que suposin l'adquisició de la propietat.

m. La reparació i el manteniment d'equips ja existents o relacionats amb aplicacions i sistemes informàtics.

n. La reparació de vehicles o l'adquisició de vehicles.

o. En general, qualsevol tipus d'inversió destinada o no a l'activitat subvencionada.

p. Les despeses per a serveis d'assessorament, consultoria, comptables i similars.

q. L'adquisició de béns de segona mà.

r. Qualsevol adquisició realitzada mitjançant contractes de rènting o lísing.

2. D'acord amb el que es preveu en l'article 64.1.c) del Reglament (UE) 2021/1060, de 24 de juny, l'article 31.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, l'impost sobre el valor afegit (IVA) es considera subvencionable quan no sigui susceptible de recuperació o compensació. A aquest efecte, les associacions, federacions i confederacions presentaran juntament amb la sol·licitud, la declaració responsable (Annex I) on consti expressament l'exempció de l'Impost sobre el Valor Afegit. De no aportar aquesta declaració responsable, no es considerarà una despesa subvencionable.

3. En aplicació de l'opció de costos simplificats prevista en l'article 54.1.a) del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, els costos indirectes recollits en el projecte es fixen en l'import resultant d'aplicar un tipus fix del 3% sobre els costos directes subvencionables recollits en el punt 1 d'aquest mateix article.

4. L'entitat beneficiària podrà subcontractar fins a un màxim del 70% de l'activitat subvencionable, sempre que es realitzin en condicions normals de mercat, devent, en tot cas, estar subjecta la subcontractació al que s'estableix en l'article 39 de l'Ordenança Municipal de subvencions de l'Ajuntament de Palma, a més de la resta de les normes que resultin d'aplicació. Es consideren despeses excloses aquells que percebi l'empresa proveïdora (subcontractada) per la gestió del projecte.

5. No seran subvencionables activitats compreses entre el Black Friday i la fi de la campanya de Nadal (després de la festivitat de reis).

6. Si les activitats proposades, comporten participació amb menors, serà necessari donar compliment a Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència, en els termes en què li sigui aplicable.

7. Així mateix, en les actuacions que es desenvolupin, es respectarà la Llei 17/2015 de 21 de juliol d'igualtat efectiva de dones i homes.

4. Quantia

Aquesta convocatòria de subvencions compta amb el següent pressupost màxim: 200.000,00 euros.

Les obligacions econòmiques derivades de la concessió de subvencions d'aquesta convocatòria són a càrrec de l'aplicació pressupostària 50.43330.4790000 del pressupost de despeses de PalmaActiva de l'any 2025.

5. Termini de presentació de sol·licituds

Les sol·licituds podran presentar-se des de l'endemà de la seva publicació en el BOIB i fins a l'1 de setembre de 2025. La presentació de la sol·licitud per part dels interessats comporta l'acceptació expressa del contingut d'aquesta convocatòria.

L'import màxim de les diferents actuacions que integren els projectes de dinamització presentats per les entitats sol·licitants podrà ascendir a 125.000,00 euros per entitat (IVA exclòs si és el cas).

En tot cas, l'import màxim subvencionable és del 80% del cost total justificat i un màxim de 100.000,00 euros (IVA exclòs si és el cas).

Les subvencions s'atorgaran, fins a l'esgotament del crèdit, per estricte ordre d'entrada, sempre que complint el sol·licitant els requisits administratius per a adquirir la condició d'entitat beneficiària, el projecte presentat superi el llindar mínim de 50 punts en la valoració, conforme als criteris establerts en la convocatòria. L'ordre d'entrada de les sol·licituds s'establirà en atenció al dia i hora del registre de presentació electrònica de la sol·licitud i per a aquelles que haguessin estat requerides per a millora o esmena, la data de l'últim registre de presentació de documents d'esmena que esmeni els defectes apreciats.

Totes les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, de conformitat amb el que disposa l'apartat 2 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, a la data de firma electrònica (4 d'abril de 2025)

La gerent de PalmaActiva Carmen Aguiló Buades