Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 245426
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental referent al projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), per a ús de reguiu i domèstic, al polígon 28, parcel·la 30, del TM de Llucmajor (123a/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 4 de febrer de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR
L'informe d'impacte ambiental referent al projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), per a ús de reguiu i domèstic, al polígon 28, parcel·la 30, del TM de Llucmajor
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Segons s'estableix a l'article 7.2.a) de la Llei 21/2013 són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada els projectes compresos a l'annex II d'aquesta llei.
Tenint en compte el Reial decret 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013, l'activitat projectada s'inclou en l'Annex 2, Grup 3 (perforacions, dragats i altres instal·lacions mineres i industrials) lletra a):
3r. Perforacions per a l'abastiment d'aigua.
Per tant, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2a de la Llei 21/2013; també s'ha de complir el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears.
2. Ubicació i descripció del projecte
El sondeig (AAS_21758) s'ubicarà en el polígon 30, parcel·la 28, al TM de Llucmajor, amb les següents característiques:
El sondeig es realitzarà pel mètode de rotopercussió; es perforarà sense recuperació del testimoni i se cimentaran les parets dels primers 25-40 m des de la boca, entubat fins a la zona de l'aqüífer i ranurat fins al fons. Al voltant del sondeig es col·locarà una llosa de formigó de 50 cm. Finalitzada l'obra, mentre no s'instal·li la bomba elèctrica d'elevació, el sondeig es cobrirà amb una tapa metàl·lica per impedir l'accés al mateix.
Acabada la instal·lació es bomba fins a trobar aigua neta i es desinfecta d'acord amb l'annex 8, punt 2.3.3. del Pla hidrològic.
Si no es troba aigua o aquesta està salinitzada es procedeix com a la fase d'abandonament: se segella el sondeig amb la finalitat que quedi en condicions de seguretat per a les persones i els animals, a més d'evitar la contaminació imprevista de l'aqüífer ocasionada per abocaments o caigudes d'elements contaminants.
A la fase d'abandonament, una vegada segellat el sondeig s'estendrà una capa de terra i pedres, quedant restituïda la situació prèvia a l'execució de l'obra.
3. Alternatives
El document ambiental contempla les següents alternatives:
4. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades
Els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte:
- Aire: durant la fase d'execució del projecte es produirà renou i vibracions per la utilització de la maquinària; atesa la distància dels habitatges propers es consideren molèsties poc perceptibles. En tot cas, les tasques es realitzaran durant horari diürn. Tampoc tindrà un impacte rellevant per a la fauna.
També es produiran emissions de gasos d'efecte hivernacle, essent els mínims possibles, ja que la maquinària comptarà amb les revisions i manteniments periòdics.
No hi haurà emissió de pols perquè s'utilitzen equips de perforació amb circulació directa de fluids que funcionen amb aigua i un escumant ecològic.
- Vegetació: la zona afectada és zona de cultiu que es llaura. No hi haurà incidència.
- Patrimoni: no es preveu impacte.
- Paisatge: es produirà impacte paisatgístic només els dies que duri la perforació.
Durant la fase de funcionament l'impacte més important serà sobre la massa d'aigua subterrània afectada (18.21-M1 Marina de Llucmajor); s'ha constatat que, d'acord amb el PHIB vigent, la massa d'aigua afectada pel projecte es troba en bon estat quantitatiu (l'índex d'explotació suposa el 69% dels recursos disponibles) i un estat qualitatiu dolent (l'aqüífer té connexió hidràulica amb el mar i el contingut en clorur és superior a 250 mg/l).
El consum elèctric per al funcionament de la bomba és poc significatiu.
Es proposen mesures per evitar la contaminació per l'abocament accidental d'alguna substància per la boca del sondeig.
5. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, l'òrgan ambiental el 22 de juliol de 2024 envia consulta a les següents administracions previsiblement afectades:
A continuació s'exposen les conclusions dels informes rebuts a la data d'emissió del present informe:
- Informe del Servei de Protecció d'Espècies de 5 d'agost de 2024
Es considera que [...] el projecte no afecta cap espai de rellevància ambiental; a la parcel·la no està cartografiat cap hàbitat prioritari ni singular; segons la informació disponible, no és d'esperar que el projecte pugui tenir cap efecte sobre espècies protegides o amenaçades.
Per tant, s'informa favorablement sobre el projecte. Tanmateix, «cal realitzar una revisió a l'inici de les obres per tal de comprovar que no hi ha exemplars de tortugues terrestres que puguin trobar-se ocultes i evitar esclafaments per la maquinària. En cas de trobar un exemplar s'alliberarà a una zona propera segura».
- Informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de 21 d'agost de 2024
Informa favorablement l'objecte del projecte, des del punt de vista agrari, ja que la parcel·la forma part de la base territorial de l'explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari nº 6740 com a general. L'activitat agrària genera 1,23 UTAs i rep ajudes de la PAC.
- Informe del Servei de Salut Ambiental de 21 d'agost de 2024
S'informa favorablement condicionat a l'ús de la captació establert al projecte (ús domèstic i reguiu).
Cal indicar que a l'ofici de tramesa de l'òrgan substantiu (el Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics) per a l'inici de l'Avaluació ambiental, a més de les característiques principals del projecte, s'indica:
Vistes les característiques de l'obra i els paràmetres d'explotació sol·licitats, aquest Servei d'Aigües Subterrànies considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on està ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables.
6. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:
a) Característiques del projecte: perforació i sondeig d'aigua per a ús domèstic i de reguiu que ocuparà una superfície d'uns 60 m2 durant la fase de construcció i 0,25 m2 durant la fase de funcionament.
b) Ubicació del projecte: La zona on es projecta el sondeig està catalogada com a Sòl Rústic General (SGR) no es troba dins espais naturals protegits ni dins Xarxa Natura 2000 (tot i estar molt propera a ANEI – veure figura 1 a continuació); no està afectada per cap zona Potencial Inundable ni ARPSI (Àrea amb Risc Potencial Significatiu d'Inundació); tota la parcel·la s'ubica en una zona amb vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderada. La parcel·la no està afectada per APR d'Inundació, Erosió o Esllavissament; tampoc presenta risc d'incendi segons el IV Pla Forestal 2015-2024.
2. El sondeig s'ubica en la 18.21-M1 Marina de Llucmajor; l'estat d'aquesta massa, segons l'Annex 8 de la Memòria del PHIB vigent (Annex 8 Memòria), és:
c) Característiques del potencial impacte: es considera que els efectes sobre el medi ambient a la fase d'execució seran mínims, tenint en compte la curta duració del període d'obres (de 2 a 5 dies). Respecte de la fase de funcionament cal indicar que el consum anual serà de 2.000 m3/any en una massa que està en bon estat quantitatiu segons el PHIB vigent; a més, el Servei d'Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on està ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), per a ús de reguiu i domèstic, al polígon 28, parcel·la 30, del TM de Llucmajor, promogut pel senyor Jaime Gelabert Mut, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental signat electrònicament pel Nicolás Dameto Truyols (Enginyer Superior de Mines) el 8 de maig de 2024.
S'estableixen els següents condicionants:
1. El director facultatiu farà el seguiment ambiental previst en el Document Ambiental per a les fases d'execució, funcionament i clausura amb la finalitat de disminuir l'impacte ambiental ocasionat pel projecte.
2. D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies, cal realitzar una revisió a l'inici de les obres per tal de comprovar que no hi ha exemplars de tortugues terrestres que puguin trobar-se ocultes i evitar esclafaments per la maquinària. En cas de trobar un exemplar s'alliberarà a una zona propera segura.
3. Atès que el projecte s'ubica en una zona amb Vulnerabilitat a la Contaminació d'Aqüífers Moderada, durant l'execució de les obres i el funcionament, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, en compliment de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries, i les seves modificacions (Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística, i les seves modificacions).
Es recomana que, durant la fase de funcionament, es prenguin mesures per tal de disminuir el consum d'aigua i el consum energètic:
Es recorda que:
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 31 de març de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá