Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 234831
Departament de Selecció i Provisió de Recursos Humans. Servei de Selecció. Convocatòria i bases específiques del procediment selectiu mitjançant el sistema de concurs oposició pel torn lliure per cobrir 3 places d’oficial de Bombers (taxa específica OPE 2025)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Regidora d'Hisenda, Funció Pública i Govern Interior, p.d. Decret de batlia núm. 6591, d'1 d'abril de 2025, ha resolt el següent:

PRIMER.- Convocar proves selectives pel sistema de concurs oposició torn lliure, per a la cobertura de TRES PLACES D'OFICIAL DE BOMBERS, vacants a la plantilla de funcionaris/àries d'aquest Ajuntament pertanyents a l'Escala l'Administració Especial, subescala serveis especials, del servei contra incendis i salvament. grup A, subgrup A2, dotades pressupostàriament i corresponents a la taxa específica de l'oferta d'ocupació pública de l'any 2025,  publicada al BOIB núm. 33 de 15 de març de 2025.

SEGON.- Aprovar les bases específiques que regiran aquesta convocatòria, que s'adjunten.

TERCER.- El termini de presentació d'instàncies serà de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

QUART.- Les sol·licituds per a participar en el procés selectiu s'han de tramitar obligatòriament mitjançant el Portal de l'opositor (https://oposicions.palma.cat), sense perjudici del posterior registre electrònic.

(https://palma.sedipualba.es/carpetaciudadana/tramite.aspx?idtramite=13810)

CINQUÈ.- Publicar la present convocatòria i bases específiques en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el Boletín Oficial del Estado.

BASES ESPECÍFIQUES PER COBRIR 3 PLACES VACANTS D'OFICAL DE BOMBERS. OPOSICIÓ PEL TORN LLIURE. OFERTA D'OCUPACIÓ PÚBLICA  DE LA TAXA ESPECÍFICA DE L'ANY 2025.

L'Ajuntament de Palma convoca proves selectives, mitjançant el sistema de concurs-oposició torn lliure, per a la cobertura de TRES PLACES D'OFICIAL DE BOMBERS, vacants a la plantilla de funcionaris/àries d'aquest Ajuntament pertanyents a l'Escala l'Administració Especial, subescala serveis especials, del servei contra incendis i salvament. grup A, subgrup A2, dotades pressupostàriament i corresponents a la taxa específica de l'oferta d'ocupació pública de l'any 2025,  publicada al BOIB núm. 33 de 15 de març de 2025.

La present convocatòria està, a més, subjecta al que es disposa en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques.

Les presents bases tindran en compte el principi d'igualtat de tracte entre dones i homes, pel que fa a l'accés a l'ocupació, d'acord amb l'article 14 de la Constitució Espanyola, el Reial decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i la llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears.

Tot això posa de manifest el compromís assumit per l'Ajuntament de Palma en relació amb la promoció activa de la igualtat d'oportunitats entre dones i homes, així com de prevenció i actuació davant la violència de gènere.

Aquest procediment selectiu es regirà per les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria específica i les bases generals que regeixen aquesta convocatòria es varen publicar al BOIB núm. 129, de 21 de setembre de 2019, i en allò no previst, s'aplicarà l'establert al Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic (d'ara endavant TREBEP) i en la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de les Illes Balears (d'ara endavant LFPIB).

SEGONA.- REQUISITS  DE LES PERSONES  ASPIRANTS.

Per prendre part en les proves selectives a més dels que es preveuen a les bases generals serà necessari reunir les següents condicions:

1.- Tenir la nacionalitat espanyola o complir els requisits establerts a l'article 57 del TREBEP, en el supòsit d'accés a la funció pública per a nacionals d'altres estats.

En cas que les persones participants no tinguin nacionalitat espanyola hauran de tenir els coneixements de llengua castellana corresponents al diploma d'espanyol (C1) o  superior.

2.- Tenir 16 anys complerts i no superar l'edat per a la jubilació forçosa.

3.- Estar en possessió de la titulació d'Arquitecte tècnic, Enginyer tècnic, algun dels títols de grau inclosos en la branca de coneixement d'Enginyeria i Arquitectura o titulacions superiors dins de la mateixa branca, en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació.

En el cas de titulacions obtingudes a l'estranger s'haurà d'acreditar que s'està en possessió de la corresponent convalidació o de la credencial que acrediti, si s'escau, l'homologació del títol. Aquest requisit no és aplicable als aspirants que hagin obtingut el reconeixement de la seva qualificació professional, en l'àmbit de les professions regulades.

4-. Acreditar el coneixement de la llengua catalana de nivell B2 mitjançant un certificat expedit per l'EBAP, o bé pels títols, diplomes i certificats homologats establert a l'Ordre del Conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013, per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció general de Cultura i Jovent (BOIB núm. 34, de 12-03-2013) o per Certificat expedit per la Direcció General de Cultura i Joventut de la Conselleria d'Educació, Cultura i Joventut, que segons el Decret 6/2012, de 3 de febrer, sobre avaluació i certificació de coneixements de català, (BOIB número 19, de 07-02-2012), garanteixi els coneixements de català exigits.

5.-  Estar en possessió del permís de conducció de vehicles de la categoria B, en vigor, o permisos equivalents d'acord amb normativa aplicable.

6.- Posseir la capacitat física i psíquica necessària per exercir les funcions pròpies de les places convocades.

7.- No haver estat separat mitjançant expedient disciplinari del servei de qualsevol de les Administracions Públiques o dels òrgans constitucionals o estatutaris de les Comunitats Autònomes, ni trobar-se en inhabilitació absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial, per a l'accés al cos o escala de funcionari, o per exercir funcions similars a les que exercien en el cas de personal laboral, en què hagués estat separat o inhabilitat. En el cas de ser nacional d'un altre Estat, no trobar-se inhabilitat o en situació equivalent ni haver estat sotmès a sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, al seu Estat, en els mateixos termes d'accés a l'ocupació pública.

8.- Abans de prendre possessió del lloc de treball, la persona interessada haurà de fer constar que no està sotmesa a cap supòsit d'incompatibilitat establert en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.

9.- Abonar com a dret d'examen 26,52 euros dins el termini d'admissió d'instàncies, sense que es puguin abonar en cap altre moment.

Els requisits establerts en els apartats anteriors hauran de complir-se el darrer dia de termini de presentació d'instàncies i els aspirants hauran de mantenir-los durant el període en què es desenvolupi el procediment selectiu.

TERCERA.- FORMA I TERMINI DE PRESENTACIÓ D'INSTÀNCIES.

Las sol·licitud per participar en l'oposició, s'ha d'emplenar mitjançant l'aplicació del Portal de l'opositor ( https://oposicions.palma.cat ), essent imprescindible l'acreditació per algun dels sistemes d'identificació i firma admesos per la passarel·la Cl@ve del Govern d'Espanya: DNIe/Certificat electrònic, Cl@ve permanent i Cl@ave ocasional (Cl@vePin).

Complimentada la sol·licitud en el portal de l'opositor, es generarà un document pdf que s'haurà de registrar, juntament amb el justificant d'abonament de la taxa, dins el termini de presentació d'instàncies, per registre electrònic de l'Ajuntament de Palma. Les persones amb dret a reducció o els no subjectes per ser persones amb una discapacitat igual o superior al 33% hauran d'adjuntar justificant de la seva condició. (https://palma.sedipualba.es/carpetaciudadana/tramite.aspx?idtramite=13810 )

Atès que el full d'inscripció obtingut al portal de l'opositor de l'Ajuntament de Palma conté una declaració responsable de l'aspirant d'acompliment de tots els requisits exigits per accedir a la plaça de Oficial/a de bombers, no es requereix en el moment d'inscripció la documentació acreditativa, que serà requerida als aspirants proposats pel Tribunal abans de la presa de possessió o en qualsevol moment que el Tribunal consideri convenient.

En cas que s'hagi presentat més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la sol·licitud amb el darrer número de registre electrònic d'entrada.

El termini de presentació de les sol·licituds serà de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). Quan el darrer dia del termini sigui inhàbil, s'entendrà prorrogat al primer dia hàbil següent. Els successius anuncis es publicaran únicament en la pàgina web de l'Ajuntament de Palma i, si escau, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

La falsedat de les dades que es facin constar en la sol·licitud o en la documentació aportada com a requisits per participar en la convocatòria, comportarà l'exclusió immediata de la persona sol·licitant des del moment en que s'adverteixi, sense perjudici de les mesures legals que corresponguin.

 

QUARTA.- PAGAMENT DE LA TAXA DELS DRETS D'EXAMEN.

La quantia de la taxa del dret d'examen és de 26,52 euros d'acord amb el que disposa l'Ordenança fiscal reguladora de la Taxa per optar a proves de selecció de personal, que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment.

Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33% no estan subjectes a aquesta taxa i hauran d'adjuntar justificant de la seva discapacitat.

CINQUENA.- ADMISSIÓ DE LES PERSONES ASPIRANTS.

Exhaurit el termini de presentació d'instàncies, l'òrgan competent dictarà resolució en el termini màxim d'un mes aprovant la llista provisional de persones admeses i excloses, amb expressió de la causa d'exclusió, si s'escau. La relació de les persones admeses i excloses s'exposarà en la seu electrònica de l'Ajuntament de Palma i es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Es concedirà un termini de deu dies hàbils des del dia següent a la publicació en el BOIB, per tal que les persones interessades presentin les al·legacions o esmenes que considerin oportunes.

Transcorregut aquest termini s'aprovarà la llista definitiva de persones admeses i excloses, que es publicarà a la pàgina web www.palma.cat, a l'apartat d'oferta pública de feina, i a la relació de persones excloses es farà constar les resolucions de les reclamacions presentades.

En cas de no produir-se reclamacions a la llista provisional s'entendrà aquesta elevada a definitiva sense necessitat de nova resolució, circumstància que es farà pública mitjançant diligència, al web de l'Ajuntament.

SISENA.-TRIBUNAL QUALIFICADOR.

El tribunal qualificador estarà format per un president o presidenta, designat per l'òrgan competent, i sis vocals, que seran designats per la Corporació per sorteig d'entre personal funcionari en servei actiu, elegint un professional de cada una de les categories del cos de bombers de Palma, i la resta d'entre personal d'altres departaments de l'Ajuntament de Palma, i que reuneixin els requisits exigits a la normativa vigent. El secretari/a serà designat per votació d'entre els vocals.

Podran assistir, sense veu ni vot, les persones representants de les organitzacions sindicals representatives, per a efectuar funcions d'observar i vigilar el bon desenvolupament del procés selectiu.

En cas de resultar necessari el Tribunal podrà disposar la incorporació d'assessors especialistes perquè l'assessori per a totes o algunes de les proves, amb veu i sense vot. L'abstenció i la recusació dels membres del tribunal s'ha d'ajustar al que preveuen els articles 23 i 24 de la Llei de Règim Jurídic del Sector Públic. El Tribunal no podrà constituir-se ni actuar sense l'assistència de la meitat dels seus membres, ja siguin titulars o suplents, i les decisions s'adoptaran per majoria. Sempre serà necessària la presència del president i del secretari.

Els Tribunals hauran d'acordar els criteris de correcció de les proves selectives en la sessió de constitució.

SETENA.- PROCEDIMENT DE SELECCIÓ.

El procediment selectiu és pel sistema de concurs oposició pel torn lliure.

VUITENA.-  DESENVOLUPAMENT DEL PROCÉS SELECTIU.

El procediment selectiu és el de concurs oposició i consta de les fases següents:

1. Fase d'oposició.

2. Fase de concurs

3. Fase formativa

4. Fase pràctica 

La data, l'hora i el lloc de les proves els determinarà el Tribunal Qualificador, amb una antelació mínima de 15 dies naturals.

L'ordre d'actuació dels opositors serà alfabètic del seu primer llinatge començant per la lletra M d'acord amb el sorteig efectuat per aquest Ajuntament en la Mesa General de negociació de dia 25 de març de 2025.

Per a cadascuna de les proves es farà una única crida; qui no comparegui a la crida del Tribunal Qualificador per al desenvolupament de les proves en el lloc, la data i l'hora assenyalats, llevat dels casos de força major, apreciats pel Tribunal Qualificador, serà definitivament exclòs del procés selectiu.

En el cas de algun dels supòsit de força major sofert per part d'algun aspirant es seguirà el procediment previst a les Bases generals que regeixen aquesta convocatòria i es varen publicar al BOIB núm. 129, de 21 de setembre de 2019.

Durant el procés selectiu en el cas de realitzar vàries proves el mateix dia, i per tal de resoldre possibles al·legacions, es permetrà la realització de totes elles, encara no s'hagi superat alguna de les proves, de la mateixa manera si una prova té varis exercicis també es permetrà la realització de tots ells.

FASE D'OPOSICIÓ (70 PUNTS).

La puntuació màxima de la fase d'oposició serà de 70 punts.

La fase d'oposició esta constituïda per les proves següents:

•  Primera prova: prova de coneixements (30 punts).  

• Segona prova:  prova física (15 punts).

• Tercera prova: avaluació de competències professionals (25 punts).

• Quarta prova: prova mèdica (apte/no apte).

1.- PRIMERA PROVA : prova de coneixements

De caràcter obligatori i eliminatori. La puntuació de la prova és de 0 a 30 punts, la puntuació mínima per superar-la és de 15 punts. Passaran a la següent prova un màxim de 24 aspirants d'acord a la puntuació total de la prova.

Les persones aspirants tindran un termini de tres dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la data de la publicació dels resultats provisionals per formular les al·legacions que considerin oportunes.

La prova de coneixements, consisteixen en la realització dos exercicis:

• Exercici 1: Qüestionari

• Exercici 2: Teoricopràctic.

1.a) Exercici 1, Qüestionari.-

De caràcter obligatori i eliminatori. L'exercici es qualificarà de 0 a 15 punts, i serà necessari obtenir una  puntuació mínima de 5 punts per superar aquest exercici.

Consistirà en contestar per escrit un qüestionari de 100 preguntes amb quatre respostes alternatives i només una serà correcta, més 10 preguntes de reserva, que també cal contestar, en previsió de possibles anul·lacions, sobre el contingut del temari enumerat a l'annex A (Temari general) i l'annex B (Temari específic).  El temps màxim per desenvolupar aquest exercici serà de 110 minuts.

Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,150 punts. Les preguntes no resoltes, tant si figuren les quatre opcions en blanc com si figuren amb més d'una resposta, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia es penalitzarà amb un terç del valor assignat a la resposta correcta. Per efectuar la qualificació de l'exercici s'aplicarà la fórmula següent:

          [A-(E/3)] x 15

Q = -----------------------

      P

Q: Resultat de la prova A: Número de respostes correctes E: Número de respostes errònies P: Número de preguntes de l'exercici

1.b) Exercici 2, teoricopràctic.-

De caràcter obligatori. L'exercici es qualificarà de 0 a 15 punts.

Consisteix a desenvolupar 10 preguntes a desenvolupar o resoldre sobre les matèries de la part específica (Annex B) del temari de les proves selectives per a l'accés a la categoria d'oficial del (grup A, subgrup A2) del Servei Contra Incendis i Salvament de l'Ajuntament de Palma.

El tribunal qualificador fixarà el temps per realitzar aquest exercici, que no podrà ser superior a 2 hores i 30 minuts.

Per a la seva correcció es tindran en compte els coneixements acreditats i la capacitat i aptituds per aplicar-los a situacions de la pràctica laboral.

El tribunal qualificador no haurà d'avaluar el segon exercici de les persones participants que no hagin superat el primer exercici qüestionari de la prova.

2.- SEGONA PROVA :  prova física

De caràcter obligatori i eliminatori. La puntuació de la prova és de 0 a 15 punts, per superar-la cal ser apte en un mínim de 4 dels 5 exercicis i obtenir una puntuació mínima de 6 punts en el global de la prova. Passaran a la següent prova un màxim de 15 aspirants d'acord a la puntuació total de les proves realitzades fins el moment.

Les persones aspirants tindran un termini de tres dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la data de la publicació dels resultats provisionals per formular les al·legacions que considerin oportunes.

2.a) Descripció de la prova

La prova física consisteixen en la realització dels següents exercicis:

• Exercici 1: Exercici aquàtic. (3 punts)

• Exercici 2: Pressió sobre banc. (3 punts)

• Exercici 3: Cursa llançadora. (3 punts)

• Exercici 4: Cursa d'obstacles. (3 punts)

• Exercici 5: Flexió de tronc “sit and reach modificada”. (3 punts)

La descripció, les normes i els barems de valoració de cada exercici es descriuen a l'annex C.

A l'efecte d'aplicar els barems per edat, es tindrà en compte l'edat de la persona participant en el moment de fer la prova física.

L'ordre de realització dels diferents exercicis d'aquesta prova vindrà determinat per l'organització de les persones participants en els grups que determini el tribunal qualificador.

Quan es consideri oportú i de manera aleatòria, el tribunal qualificador podrà fer les proves de consum de substàncies o de grups farmacològics prohibits, d'estimulants o de qualsevol altre tipus de dopatge destinat a augmentar la capacitat física o a modificar els resultats de la prova segons les normes del Consell Superior d'Esports. El fet de donar positiu en alguna d'aquestes substàncies o de negar-se a sotmetre's a aquestes proves comporta l'exclusió automàtica de la convocatòria.

2.b) Requisits per la realització:

Serà imprescindible lliurar al Tribunal el mateix dia dels exercicis físics un Certificat Mèdic Oficial expedit com a màxim tres mesos abans de la realització dels mateixos, en el qual es faci constar explícitament que: “Es reuneixen les condicions físiques necessàries i suficients per realitzar els exercicis que figuren a l'annex C, de les bases de la convocatòria d'accés a la categoria d'oficial de bombers de l'Ajuntament de Palma”. La no presentació de l'esmentat certificat o la incorrecció del mateix comportarà l'exclusió automàtica de la prova.

El certificat que s'haurà d'emplenar serà de la Organització Mèdica Col·legial d'España (OMC) .

Per la realització d'aquesta prova és obligatori portar roba i calçat esportiu, per l'exercici aquàtic banyador i casquet de bany. No es podrà provar cap element o material abans de la realització dels exercicis d'aquesta prova.

Qualsevol incompliment de les normes establertes per a cada exercici suposarà la consideració de nul a l'exercici corresponent, on nul significarà ser no apte i per tant la no superació de la prova.

2.c) Valoració:

Cada exercici es puntuarà de 0 a 3 punts, té uns barems mínims per superar-lo i certes condicions que poden donar l'exercici o l'intent d'exercici com a nul. Tant no arribar al barem mínim como obtenir un nul en l'exercici significarà declarar aquest l'exercici com a no apte. Les puntuacions i explicacions de cada exercici són les establertes dins l'annex C.

La puntuació final de la prova serà el resultat de la suma de la puntuació de tots els exercicis.

 

2.d) Organització de la prova

L'ordre de realització dels exercicis ho determinarà el Tribunal Qualificador. En finalitzar cada un dels exercicis, el Tribunal passarà un full de signatures per fer constar i validar el resultat obtingut.

Aquests exercicis podran ser avaluats per personal extern, acreditat com a tal per les Federacions Esportives pertinents o el Col·legi Oficial de graduats en INEF o Grau en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport.

3.- TERCERA PROVA:   avaluació de competències professionals

De caràcter obligatori i eliminatori. La puntuació de la prova és de 0 a 25 punts, la puntuació mínima per superar-la és de 12,5 punts.

Consisteix en una prova d'avaluació situacional per avaluar i determinar l'ajust de les persones participants als requeriments competencials en relació amb l'exercici de les funcions pròpies de la categoria.

3.a) Descripció de la prova

La metodologia d'avaluació emprada serà la de centre d'avaluació (Assessment Center) i inclourà la resolució competencial d'una bateria d'exercicis individuals i/o grupals relacionats amb les competències professionals associades amb el rol i amb la tasca pròpia d'oficial.

Les competències professionals susceptibles d'avaluació, d'acord amb la definició de l'annex D, són les següents:

1. Motivació i comprensió de l'organització.

2. Autogestió i desenvolupament personal i professional.

3. Treball en equip.

4. Acceptació de normes i estructura jeràrquica.

5. Autocontrol i tolerància a l'estrès.

6.  Capacitat analítica i presa de decisions.

7. Visió estratègica.

8. Capacitat de comunicació.

9. Relació interpersonal i gestió de conflictes.

10. Lideratge i capacitat d'influència.

11. Direcció i desenvolupament de persones.

12. Orientació als resultats.

13. Orientació a la qualitat.

14. Planificació i organització.

15. Adaptabilitat i flexibilitat.

El tribunal qualificador acordarà les competències que es valoraran, entre les descrites, i es faran públiques mitjançant la publicació corresponent, amb anterioritat a la realització de la prova.

L'ordre de realització dels diferents exercicis d'aquesta prova vindrà determinat per l'organització de les persones participants en els grups que determini el tribunal qualificador.

En la realització de la prova hi seran presents almenys un membre del tribunal qualificador i el/s assessor/s psicòleg/s especialista/es en la matèria amb veu però sense vot que el tribunal determini. El personal assessor farà la proposta de valoració tècnica amb el vistiplau del membre del tribunal qualificador present i aquesta es traslladarà al tribunal qualificador per a la seva validació i aprovació de resultats. A fi de determinar la qualificació de la tercera prova, només es tindran en compte els resultats de les proves practicades per les persones especialistes designades pel tribunal qualificador i obtinguts en el moment respectivament indicat per a la realització de les proves de competències professionals abans esmentades. En conseqüència, no es tindran en compte per a la qualificació de la tercera prova els resultats d'altres proves a les quals les persones participants s'hagin pogut sotmetre a iniciativa pròpia i que aportin amb caràcter previ, simultani o posterior al moment de realització de les proves descrites en aquesta base.

4.- QUARTA PROVA : prova mèdica

De caràcter obligatori i eliminatori, aquesta prova no tindrà qualificació numèrica i el seu resultat serà apte o no apte.

Aquesta prova consisteix en 2 parts, que s'hauran de superar de manera separada per superar-la:

• Primera part de la prova:  reconeixement  mèdic general , obligatori i eliminatori, realitzat per professionals designats pel Tribunal Qualificador, a fi i efecte d'acreditar que no pateixen cap malaltia ni defecte físic, psíquic o sensorial que els impedeixi exercir normalment les funcions de la plaça convocada, d'acord amb les causes d'exclusió mèdiques establertes a l'annex E.

• Segona part de la prova: Exercicis de fòbies, obligatoris i eliminatoris.

Les 2 parts es podran realitzar el mateix dia o dies diferents.

4.a) Reconeixement mèdic general.

Es tindran en compte els aspectes següents: mesurament del pes en relació amb l'índex de massa corporal, valoració de l'oïda, la vista, l'equilibri, la coordinació muscular, l'aparell cardiovascular, l'aparell respiratori i exploració mèdica general, a fi de valorar el funcionament, les possibles malformacions i alteracions en els diferents aparells que dificultin o impedeixin l'exercici de les funcions d'oficial/la del Cos de Bombers Palma.

S'efectuaran, com a mínim, les exploracions següents: anàlisi d'orina, anàlisi de sang, electrocardiograma, audiometria i, segons els resultats d'aquestes proves i de la revisió dels paràmetres anteriors, s'efectuaran les exploracions complementàries específiques que siguin necessàries per comprovar que la persona participant no està inclosa en cap de les causes d'exclusió mèdiques establertes a l'annex E d'aquesta convocatòria. A l'inici del reconeixement les persones participants hauran de formalitzar un qüestionari mèdic orientatiu amb la declaració jurada de malalties i de tractaments mèdics. El fet que una persona participant no formalitzi aquest qüestionari, així com l'omissió intencionada o la falsedat de les dades sol·licitades, comportarà la seva exclusió automàtica del procés selectiu.

4.b) Exercicis de  fòbies.

S'efectuaran a les persones participants uns exercicis orientats a detectar el vertigen i la claustrofòbia en unes instal·lacions adequades a aquest efecte. Les persones participants hauran de portar calçat i roba esportius.

En aquesta part, es realitzaran diferents exercicis amb l'objecte d'avaluar les possibles fòbies/incompatibilitats que puguin presentar els aspirants en relació als entorns de treball exigibles als/les oficials.

Per obtenir una qualificació d'apte a la prova, s'ha de superar com a apte cada un dels següents exercicis.

1.- Fòbia a les alçades. Es desplegarà totalment una autoescala, i l'aspirant haurà de pujar fins a l'extrem superior i baixar fins al punt d'inici. Serà considerat no apte si no completa el recorregut. En tot moment l'aspirant anirà assegurat.

2.- Claustrofòbia 1: L'aspirant haurà d'entrar en una habitació per la part dreta del portal, i sense perdre aquesta referència, haurà d'abandonar-la per la part esquerra. Se li posarà una màscara que no li permetrà veure res durant tot el recorregut. Es considerarà no apte en cas de no completar el recorregut correctament, perdre la referència, llevar-se la màscara o desorientar-se.

3.- Claustrofòbia 2: L'aspirant haurà de creuar un tub a 4 grapes, amb una màscara que l'impedirà cap tipus de visió, sense aturar-se. Es considerarà no apte en cas de no completar el recorregut correctament, aturar-se o llevar-se la màscara.

4.- Control d'equilibri. L'aspirant haurà de creuar caminant dret una barra sueca d'equilibri (5m x 0,1m x 0,9m). Haurà de pujar a la barra des del terra, una vegada sobre aquesta, haurà de caminar dret fins l'altre extrem, i allà fer la volta i tornar de la mateixa manera fins el començament. Es tindran 2 intents per aconseguir-ho. En cas de no superar el primer tindrà un segon intent.  La prova serà declarada no apta si l'aspirant no la realitza com es descriu anteriorment.

A fi de determinar la qualificació de la prova, només es tindran en compte els resultats de les proves practicades pels serveis mèdics o les persones especialistes designades pel Tribunal Qualificador i obtinguts en el moment respectivament indicat per a la realització de la prova. En conseqüència, no es tindran en compte per a la qualificació de la prova els resultats d'altres proves a les quals les persones participants s'hagin pogut sotmetre a iniciativa pròpia i que aportin amb caràcter previ, simultani o posterior al moment de realització de les proves descrites en aquesta base.

La realització del reconeixement mèdic general implica el consentiment de les persones participants perquè els resultats es posin a disposició del Tribunal Qualificador a fi que serveixin de fonament per a l'avaluació de la prova.

La qualificació d'aquesta prova és d'apte o no apte. Per superar-la, cal obtenir la qualificació d'apte en el reconeixement mèdic general i apte en els exercicis de fòbies.

Un cop finalitzades totes les proves de la fase d'oposició, el Tribunal Qualificador procedirà a l'obtenció de la qualificació final de cada participant entre els que hagin superat totes les proves.

La qualificació final s'obtindrà de la suma de la primera, segona i tercera prova, seguint la següent formula.

Punts fase oposició=Punts 1a Prova+Punts 2a Prova+Punts 3a Prova

La puntuació de la fase d'oposició serà de com a màxim 70 punts.

FASE DE CONCURS (30 PUNTS).

La puntuació màxima de la fase de concurs serà de 30 punts. Les persones aspirants han d'emplenar en el moment de la sol·licitud,  un full d'autobaremació de mèrits.

Els mèrits que es valoraran a la fase de concurs vindran referits a la data de finalització del termini de presentació d'instàncies, no s'hauran de presentar fins que finalitzi la fase d'oposició i sigui requerida per part de l'òrgan competent en el termini de 10 dies naturals comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la llista definitiva d'aspirants que han superat la fase d'oposició.

La acreditació de requisits i mèrits s'ha de fer a través de la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Palma, per Registre Electrònic General. Tota la documentació que es presenti en llengua estrangera ha d'anar acompanyada de la traducció jurada corresponent

Únicament es valoraran aquells que estiguin adequadament i clarament acreditats d'acord amb els barems de la fase de concurs.

En cas de personal funcionari de l'Ajuntament de Palma, i que la documentació acreditativa dels requisits i mèrits consti a l'expedient personal hauran de fer remissió al seu expedient personal.

1.-EXPERIÈNCIA PROFESSIONAL (màxim 20 punts):

Els serveis prestats es valoren fins un màxim de 20 punts.

Per la valoració del mèrit establert en aquest apartat pels treballadors de l'Ajuntament de Palma, es consultarà d'ofici l'experiència  que consti a l'expedient personal. El personal funcionari de l'Ajuntament de Palma que vulgui comprovar les dades que figuren en el seu expedient pot sol·licitar un extracte per conèixer els requisits i els mèrits que hi figuren i, si pertoca, incloure nova documentació al seu expedient personal mitjançant un dels models de sol·licitud que es troba al portal del personal i presentar-lo acompanyat de la documentació acreditativa de la formació a través de la Seu Electrònica. És importants tenir en compte aquest punt ja que la versió web no es pot comprovar la caducitat de titulacions i certificats i pot ser que estiguin caducats i no ser vàlids.

Pels treballadors de fora de l'Ajuntament de Palma, hauran d'acreditar mitjançant un certificat de serveis prestats de l'òrgan competent en matèria de personal, on s'ha de fer constar de manera clara i expressa el càrrec de l'òrgan que té la competència per expedir el certificat, o el de l'òrgan en el qual delegui. Així mateix, ha de constar el règim jurídic, el vincle, el cos, la categoria, el període concret de prestació dels serveis fins a la data de publicació de la convocatòria i les funcions concretes desenvolupades. L'experiència professional comptarà a partir del seu nomenament com a funcionari en pràctiques.

1.a) Es valoraran els serveis prestats exercint funcions en administracions públiques, que pugin ser assimilades totalment a les categories del cos de Bombers de Palma, d'acord amb el següent barem:

  • Bomber/a conductor/a del subgrup de classificació professional C2:  0,06 punts per mes treballat.

  • Bomber/a conductor/a del subgrup de classificació professional C1: 0,065 punts per mes treballat.

  • Caporal/a del subgrup de classificació professional C1: 0,07 punts per mes treballat.

  • Sergent/a del subgrup de classificació professional C1: 0,08 punts per mes treballat.

  • Sotsoficial/a del subgrup de classificació professional C1: 0,09 punts per mes treballat.

  • Oficial/a del subgrup de classificació professional A2: 0,40 punts per mes complert treballat.

1.b) Respecte als llocs de treball d'altres administracions públiques, que les seves funcions pugin ser assimilables parcialment a les funcions de qualsevol de les categories del cos de Bombers de Palma descrites als apartats anteriors, s'atorgarà la meitat de la puntuació corresponent per mes complet de serveis prestats.

1.c) Serveis prestats com a Tècnic/a de gestió o tècnic/a superior en les diferents administracions públiques:

  • El temps prestat en cossos, escales o categories de llocs de treball del grup A (subgrup A2 i subgrup A1) es valora a raó de 0,08 punts per mes complet de serveis, fins a un màxim de 5 punts. 

Els/les tècnics/es de l'Institut Balear de la Natura, els/les tècnics/es de bombers/es dels diferents cossos de bombers de les Illes Balears inclús els del propi cos de bombers de Palma estaran inclosos en aquest apartat i no en el 1a i 1b.

2.- TITULACIONS ACADÈMIQUES (màxim 5 punts):

Es valoren en aquest apartat les titulacions acadèmiques el caràcter oficial o l'equivalència de les quals tingui reconegut i establert el Ministeri d'Educació, Cultura i Esports, així com els títols propis de grau establerts per les universitats espanyoles en la regulació dels ensenyaments propis, quan estiguin directament relacionades amb les funcions pròpies de la plaça convocada.

La valoració com a mèrit d'un títol implica que no es valora el de nivell inferior o el primer cicle que sigui imprescindible per obtenir-lo, excepte en el supòsit del títol de doctor o màster oficial en que sí es pot valorar la llicenciatura o equivalent.

Es valoraran les titulacions de nivell igual o superior a les exigides com a requisits, sense que en cap cas es pugui valorar l'acreditada com a requisit. No obstant això, es podrà valorar la titulació superior a la presentada com a requisit

  • Títol d'estudis oficial de doctor, reconegut com a nivell MECES 4: 1,5 punts.
  • Títol d'estudis oficials de grau més màster o llicenciatura, enginyeria o arquitectura reconeguts com a nivell MECES 3: 2 punts.
  • Títol d'estudis oficials de diplomatura o grau, enginyeria tècnica o arquitectura tècnica reconeguts com a nivell MECES 2: 1,5 punts.

3.- CARNET DE CONDUCCIÓ (màxim 2 punts):

Es valoraran fins un màxim de 2 punts els següents permisos de conducció o equivalents d'acord a la normativa aplicable. Els punts valorats són acumulables.

  • Permís de conducció de vehicles de la categoria C: 0,75 punts.
  • Permís de conducció de vehicles de la categoria C+E: 0,75 punts.
  • Permís de conducció de vehicles de la categoria D: 0,5 punts.

4.- CONEIXEMENTS DE LA LLENGUA CATALANA (màxim 1,5 punts)

Pel que fa als coneixements de llengua catalana, només es valorarà el certificat de nivell més alt que s'acredita. El certificat de llenguatge administratiu (LA)  es pot acumular al C1 o al C2. Es valoraran els certificats expedits o homologats per L'EBAP o la Direcció General de Política Lingüística. La puntuació en cada cas serà:

- Nivell de domini funcional efectiu  (certificat C1): 0,5 punts

  • Nivell de domini (certificat C2): 1 punts.
  • Coneixements de llenguatge administratiu (certificat LA): 0,5 punts.

5.- CONEIXEMENTS D'IDIOMES ESTRANGERS (màxim 1,5 punts)

Els punts valorats en el coneixement d'idiomes estrangers, són acumulables, en el cas que la persona participant disposi de més d'un certificat del mateix idioma. Es valoraran els certificats del Marc Comú Europeu i únicament el nivell més alt assolit. La puntuació en cada cas serà:

  • Nivell de domini funcional efectiu (C1): 0,75 punts cadascun.
  • Nivell de domini (C2): 1,5 punts.

Un cop el Tribunal Qualificador publiqui la valoració provisional de la fase de concurs, les persones participants disposaran d'un termini de deu dies hàbils per presentar-hi al·legacions.

Un cop estimades o desestimades les al·legacions presentades, el Tribunal Qualificador farà pública la valoració definitiva dels mèrits que hagin acreditat les persones participants en la fase de concurs. Juntament es publicarà la llista de persones participants ordenades de major a menor segons la suma de les puntuacions obtingudes a les fases d'oposició i concurs

FASE FORMATIU I FASE DE PRÀCTIQUES

Durant la realització del curs selectiu i la fase de pràctiques, les persones participants tindran la consideració de funcionari/a en pràctiques en virtut de nomenament específic, que produirà efectes fins a la publicació al BOIB de la resolució de nomenament com funcionari/a de carrera, funcionari interí o finalització de la fase formativa.

Accediran a la fase formativa un nombre de persones igual al de places convocades en aquesta convocatòria.

No obstant això, en cas que existeixin places vacants amb possibilitats de ser ocupades per personal interí, podran passar a aquesta fase un nombre d'aspirant igual que el nombre de places es trobin amb aquesta possibilitat. Una vegada finalitzada i superada aquesta fase, la persona aspirant quedarà dins un borsí, ordenat per ordre de puntuació de la fase d'oposició i la fase de concurs, en espera de ser cridat.

1. FASE FORMATIVA ( Curs selectiu)

Un cop finalitzada la fase d'oposició i la fase de concurs, es publicarà la següent informació:

  • La llista de persones convocades a la fase formativa, ordenada de més a menys puntuació segons la suma de les puntuacions obtingudes a les fases d'oposició i concurs.
  • La llista de persones amb exempció total o parcial del curs selectiu de la fase formativa.

La fase formativa té caràcter obligatòria i eliminatòria, i es valorarà com a apte o no apte, tot i així el curs formatiu, es puntuarà de 0 a 10 punts sent necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts en el curs.

La fase formativa, consisteix en la realització d'un curs de capacitació específica per la plaça convocada d'una durada màxima de 700h lectives, que realitzarà: el propi cos de bombers de Palma directament o a través de l'EMF (Escola Municipal de Formació) o l'EBAP (Escola Balear Administració Pública). El contingut del curs, de caràcter obligatori i eliminatori, versarà sobre les matèries i les competències professionals, personals i socials relacionades amb les funcions pròpies de la categoria d'oficial del Cos de Bombers de Palma.

Durant el curs pot haver-hi la presència d'un o més psicòlegs que vetllaran per l'assoliment de les competències establertes en l'annex D, de la mateixa manera el Tribunal Qualificador podrà designar un o més responsables, que vetllaran pel correcte funcionament del curs, en ambdós casos si es detecta alguna anomalia serà elevada pel Tribunal Qualificador que podrà declarar com a no apte a l'aspirant, així mateix qualsevol membre de la corporació local que detecti un comportament inadequat i que vagi en contra del principis marcat per la corporació també podrà elevar-ho al Tribunal Qualificador, que a la vegada haurà de fer-ne una valoració i determinar la continuïtat en el procés. En el cas que un participant sigui declarat no apte per un dels motius indicats, caldrà motivar-ho de manera escrita pel Tribunal Qualificador.

L'avaluació del curs o del mòdul/s de capacitació  té per objectiu verificar l'assoliment de les competències professionals i les capacitats clau, personals i socials necessàries per a l'exercici de les funcions d'oficial.

Les activitats avaluadores constaten que l'alumnat té tant els coneixements com les habilitats i les actituds necessàries per desenvolupar-se en el seu context professional amb eficàcia, qualitat i d'acord amb els principis institucionals.

Durant la fase formativa o un cop finalitzada, les persones participants poden ser sotmeses a totes les proves mèdiques que siguin necessàries per comprovar la seva adequació al quadre d'exclusions mèdiques de l'annex E de la convocatòria. Si de les proves practicades es dedueix l'existència d'alguna causa d'exclusió, correspondrà al Tribunal Qualificador proposar l'exclusió del procés selectiu de la persona participant a l'òrgan convocant.

1.a ) Exempció del curs selectiu

El Tribunal Qualificador, resoldrà les exempcions totals o parcials de les persones participants que hagin superat un curs o un/s mòdul/s de característiques similars, per fer-ho podrà consultar l'EMF o l'EBAP.

Els aspirants que hagin fet un curs de capacitació, en qualsevol administració, similar al de l'accés a qualsevol de les categories professionals del Cos de Bombers de Palma, podran sol·licitar la exempció total o parcial.

Algun dels mòduls del curs de capacitació per la plaça d'oficial podran seran coincidents a altres cursos de capacitació de les diferents categories del Cos de Bombers de Palma.

Amb la publicació de la llista d'aspirants convocats a la fase formativa, s'obrirà un termini de deu dies hàbils per presentar la documentació acreditativa per sol·licitar l'exempció total o parcial del curs, juntament amb la sol·licitud s'entregarà la documentació acreditativa i el contingut del curs realitzats.

En cas que la exempció no sigui total, el Tribunal Qualificador determinarà d'ofici el programa formatiu adequat a cada situació, per tal que aquest els convoqui a la seva realització, de la mateixa manera que el curs, la part a realitzar es valorarà entre 0 i 10 punts i serà necessari obtenir una puntuació igual o superior de 5 per superar la fase formativa.

El Tribunal Qualificador publicarà la relació de persones amb la exempció total o parcial del curs selectiu. Les persones participants disposaran d'un termini de deu dies hàbils, a comptar de la publicació provisional esmentada, per presentar les al·legacions que creguin pertinents.

Les persones aspirant que estiguin exemptes totalment de fer la fase formativa seran nomenats funcionaris en pràctiques només a la fase pràctica.

Les persones aspirant que estiguin exemptes parcialment de fer la fase formativa podran  ser nomenats funcionaris en pràctiques només pel temps que s'imparteixin els mòduls pels quals no s'ha declarat exempt.

1.b) Pèrdua de la condició d'alumne

Quedaran excloses del procés selectiu les persones participants que durant aquesta fase perdin la condició d'alumne, d'acord amb la normativa de l'Escola Municipal de Formació (EMF) o de l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP). La proposta d'exclusió del curs a l'òrgan convocant correspondrà al Tribunal Qualificador del procés selectiu a proposta motivada de l'EMF o l'EBAP.

1.c)  Retribucions

Durant la fase formativa, les persones participants percebran les retribucions bàsiques corresponents al grup A, subgrup A2, i es trobaran en situació d'alta en el règim general de la Seguretat Social.

En tot cas, a l'inici d'aquesta fase, les persones aspirants que ja estiguin prestant serveis remunerats com a funcionari de carrera, interí o personal laboral a aquesta Administració o a una altra ( sempre que aquesta li autoritzi) podran optar si seguir percebent les retribucions del seu lloc d'origen o les corresponents a aquesta fase formativa, d'acord amb el RD 456/1986, de 10 de febrer, por el qual es fitxen les retribucions dels funcionaris en pràctiques.  .

2.- FASE DE PRÀCTIQUES

Aquesta fase serà de caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà en la realització de 1000 hores de pràctiques de servei efectiu en instal·lacions del Servei Contra Incendi i Salvament de l'Ajuntament de Palma, d'acord amb la planificació i programació aprovada pel Tribunal Qualificador a proposta de la direcció SCIS.

Accediran a la fase de pràctiques, les persones participants que hagin superat el curs selectiu o n'hagin estat declarades exemptes totalment o parcialment.

Aquests informes d'avaluació i la documentació adjunta, si s'escau, formaran l'expedient d'avaluació de pràctiques de la persona participant, i s'ha de trametre al Tribunal Qualificador perquè estableixi la qualificació d'apte o no apte, en funció dels criteris d'avaluació prèviament aprovats. La qualificació de no apte ha d'anar acompanyada del corresponent informe motivat.

Durant aquesta fase de pràctiques o un cop finalitzada, les persones participants poden ser sotmeses a totes les proves mèdiques que siguin necessàries per comprovar la seva adequació al quadre d'exclusions mèdiques de l'annex E de la convocatòria. Si de les proves practicades es dedueix l'existència d'alguna causa d'exclusió, correspondrà al Tribunal Qualificador proposar l'exclusió del procés selectiu de la persona participant a l'òrgan convocant.

Les persones participants que ja hagin prestat servei, en llocs de feina assimilats a la plaça convocada, dins del cos de Bombers de Palma estaran exemptes de realitzar aquesta fase de pràctiques.

2.a) Retribucions

Durant la fase de pràctiques les persones participants percebran les retribucions bàsiques i les complementàries establertes per als/les oficials (grup A, subgrup A2) del SCIS, i estaran donades d'alta en el règim general de la Seguretat Social.

NOVENA.- ACREDITACIÓ DE REQUISITS PER AL NOMENAMENT COM A  FUNCIONARI/A EN PRÀCTIQUES

Per poder efectuar el nomenament de persona funcionària en pràctiques, caldrà que abans de l'inici del curs selectiu, i dins el termini de vint dies hàbils a comptar de l'endemà de la data en que s'hagin fet públiques les relacions de persones proposades la fase formativa, els/les aspirants han de presentar en el Registre General d'aquest Ajuntament la següent documentació:

a) Còpia del la documentació que acrediti estar en possessió de la titulació exigida a aquestes bases i acreditació dels coneixements de llengua catalana,.

b) Declaració jurada de no estar inhabilitat per a l'exercici de les funcions públiques, ni separat, mitjançant expedient disciplinari, del servei de cap Administració pública. Les persones participants que no tinguin la nacionalitat espanyola hauran d'acreditar, mitjançant documentació expedida per les autoritats competents del seu país, que no estan inhabilitades o en situació equivalent ni han estat sotmeses a sanció disciplinària o equivalent que impedeixi en el seu Estat, en els mateixos termes, accedir a l'ocupació pública.

c) Declaració jurada que no ocupa cap lloc de treball ni realitza cap activitat en el sector públic delimitat per l'art. 1 de la Llei 53/1984, i que no percep pensió de jubilació, retir o orfandat. Si realitza alguna activitat privada, inclosa la de caràcter professional, ho ha de declarar en el termini de deu dies comptats a partir de la data d'inici dels seus serveis, per tal que la corporació acordi la declaració de compatibilitat o d'incompatibilitat

d) Còpia de la documentació que acrediti estar en possessió del permís de conducció de vehicles de la categoria B, en vigor, o permisos equivalents d'acord amb la normativa aplicable.

Tota la documentació que es presenti en llengua estrangera ha d'anar acompanyada de la traducció jurada corresponent. Les persones participants proposades pel Tribunal Qualificador que no presentin la documentació requerida dins el termini dels vint dies hàbils, que seran degudament comprovats per l'òrgan convocant, i les que no compleixin els requisits necessaris, no podran ser nomenades funcionàries en pràctiques, seran declarades excloses del procés selectiu i les seves actuacions quedaran anul·lades, sens perjudici de la responsabilitat en què hagin pogut incórrer en el cas de falsedat. Si una de les persones proposades per a la realització del curs selectiu és declarada exclosa o renuncia al procés selectiu, el Tribunal Qualificador podrà proposar la persona participant següent segons l'ordre de puntuació final obtingut en el concurs oposició.

DECENA.- ASSIGNACIÓ DE LLOCS DE TREBALL I NOMENAMENT DE FUNCIONARI/ÀRIA EN PRÀCTIQUES.

Un cop verificat que les persones participants han presentat la documentació indicada i reuneixen els requisits i les condicions requerides, es procedirà al nomenament com a personal funcionari en pràctiques de les 3 places convocades a la convocatòria.

En el cas que existeixin places vacants amb possibilitats de ser ocupades per personal interí, si la direcció del SCIS ho considera, podran  ser nomenats funcionaris en pràctiques un nombre d'aspirant igual que el nombre de places es trobin amb aquesta possibilitat. Una vegada finalitzada i superada la fase que va motivar el nomenament de funcionari en pràctiques la persona aspirant cessarà i quedarà dins un borsí, ordenat per la puntuació de la fase d'oposició i la fase de concurs, en espera de ser cridada. 

El Tribunal Qualificador elevarà la proposta de persones participants per ser nomenades funcionàries en pràctiques al Departament de RRHH de l'Ajuntament de Palma per tal que emeti la resolució corresponent.

ONZENA.-FINALITZACIÓ DEL PROCÉS SELECTIU I NOMENAMENT DE FUNCIONARI DE CARRERA

El procés selectiu finalitza amb la en haver superat la fase de pràctiques.

Un cop finalitzat la fase de pràctiques, les persones funcionàries encarregades dels aspirants, juntament amb el cap o els caps de les unitats orgàniques on la persona participant hagi realitzat el període de pràctiques, han d'emetre un informe d'avaluació de les pràctiques de cada persona participant.

L'informe de valoració final s'ha de remetre al president o presidenta del Tribunal

Qualificador del procés selectiu perquè pugui fer la proposta de nomenament definitiva a l'òrgan municipal  competent per resoldre i efectuar el corresponent nomenament de funcionari de carrera de les tres places convocades. A la proposta també inclourà el llistat d'aspirants que han superat aquesta fase i són proposat per formar part del borsí.

DOTZENA.-Borsins de personal funcionari interí

La present convocatòria generarà dos borses de personal interí. L'ordre de la borsa es determinarà per l'ordre de puntuació de la fase d'oposició i la fase de concurs

La primera borsa es constituirà per les persones aspirants que han superat les dos primeres fases del procés selectiu (fase d'oposició, fase de concurs) i que no hagin accedit a la realització de la fase formativa, les persones d'aquesta borsa podran ser cridades  per ocupar de forma interina llocs de TAE mig (Tècnic de l'Administració Especial) dins del SCIS.

La segona borsa es constituirà per les persones aspirants que hagin superat les tres primeres fases (fase d'oposició, fase de concurs i fase formativa) i que no hagin estat nomenades com a funcionaris de carrera. Les persones d'aquesta borsa podran ser nomenats per ocupar interinament llocs de  la categoria d'oficial del SCIS.

Aquestes borses substitueixen la borsa anterior.

 

ANNEX A Temari de coneixements generals 

Tema 1. La Constitució espanyola de 1978: Concepte. El poder constituent. Principis constitucionals. La reforma constitucional. Drets fonamentals.

Tema  2. La Corona. Atribucions segons la Constitució.

Tema 3. Organització territorial de l'Estat. Les comunitats autònomes. creació, estructura i competències. Els estatuts d'autonomia: especial referència al de les Illes Balears: Disposicions generals. Competències.

Tema 4. El municipi: Concepte i elements. El terme municipal: La població. L'empadronament. Organització municipal: Competències municipals. Règim d'organització dels municipis de gran població.

Tema 5. El personal al servei de les entitats locals: Classes i règim jurídic. La funció pública local: classes de funcionaris locals. Drets i deures dels funcionaris públics locals. Incompatibilitats. Règim disciplinari. Procediment sancionador.

Tema 6. Ordenances i Reglaments de les Entitats Locals. Classes. Procediment d'elaboració i aprovació.

Tema 7. Contractació administrativa: Concepte, classes i elements. Capacitat per contractar i procediment. El compliment dels contractes. Especialitats dels diversos tipus de contractes. El recurs especial en matèria de contractació. Gestió directa dels serveis públics: Gestió indirecta dels servis públics: concepte i naturalesa. Especial referència a la concessió.

Tema 8. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. L'acte administratiu: concepte i classes. Elements de l'acte administratiu. Eficàcia: notificació i publicació. La invalidesa de l'acte administratiu. Supòsits de nul·litat de ple dret i anul·labilitat. Les fases del Procediment administratiu: iniciació, ordenació i instrucció. El silenci administratiu. Finalització del procediment. Els recursos administratius: principis generals. Actes susceptibles de recurs administratiu. Regles generals de tramitació dels recursos administratius. Classes de recursos.

Tema 9. La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals. Objecte, àmbit d'aplicació i definicions. Política en matèria de prevenció de riscos per protegir la seguretat i la salut en el treball. Drets i obligacions. Serveis de prevenció. Consulta i participació dels treballadors.

Tema 10. La Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre de protecció de dades personals i garanties dels drets digitals. Règim jurídic i els seus àmbits. Principis de la protecció de dades. Drets de les persones. Vies de protecció de la confidencialitat. Responsable i encarregat del tractament. Règim sancionador. Autoritats de control. Drets digitals.

Tema 11. Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Objecte i àmbit de la llei. El principi d'igualtat a l'ocupació pública. Llei 11/2016, de 28 de juliol d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears, mesures per a la integració de la perspectiva de gènere en l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears.

Tema 12. La Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. Transparència i accés a la informació. La gestió per processos. La gestió per competències i per objectius. Principis de bon govern.

 

ANNEX B Temari de coneixements específics

Tema 1. Conceptes elementals de química: fórmula química, composició centesimal, massa atòmica, massa molecular i concepte de mol. Reaccions químiques. Ajust de reaccions químiques. Càlculs estequiomètrics. Formulació i nomenclatura de compostos inorgànics. Partícules subatòmiques: electró, protó i neutró. Isòtops.

Tema 2. Estats d'agregació de la matèria: estat gasós. Principi d'Avogadro, Llei de Boyle-Mariotte i Llei de Dalton o de les pressions parcials. Estat líquid. Dissolucions. Molaritat. Forces intermoleculars. Relació entre tipus d'enllaç i propietats. Enllaç químic: enllaç iònic. Propietats dels compostos iònics. Enllaç covalent. Enllaç metàl·lic.

Tema 3. Reaccions de transferència de protons. Força relativa d'àcids i bases. Constants de dissociació àcida i bàsica. Introducció al concepte d'àcids i bases fortes i dèbils. Concepte de pH. Hidròlisi de sals. Neutralitzacions d'àcids o bases monopròtics forts. Reaccions de transferència d'electrons: conceptes d'oxidació i reducció. Agents oxidants i reductors. Parells redox. Reacció de reducció-oxidació o reacció redox.

Tema 4. Introducció a la química orgànica. Característiques dels enllaços del carboni: enllaços senzills, dobles i triples. Tipus de cadenes carbonades. Formulació i nomenclatura de compostos orgànics senzills. Productes petrolífers. Distribució, transport i emmagatzematge de productes petrolífers.

Tema 5. La utilització industrial dels processos químics. Funcionament dels reactors industrials. La destil·lació de gasos. Les columnes de refrigeració. El transport dels materials a les indústries. Elements i sistemes de seguretat en els processos industrials.

Tema 6. Termodinàmica química: conceptes d'entalpia, entropia i energia d'enllaç. Reaccions exotèrmiques i endotèrmiques. Transmissió de calor en els materials: formes de transmissió i paràmetres principals en cada cas. Punt de fusió, punt d'ebullició, pressió de vapor, temperatura d'ignició, temperatura d'autoignició. Efectes de la calor sobre l'elasticitat i resistència dels materials.

Tema 7. Reacció de combustió. Combustió dels sòlids, plàstics, fibres i altres polímers sintètics, metalls, no metalls, pols combustibles. Els gasos resultants de la combustió. Característiques, toxicitat: mesura de concentració en l'aire i mesures de protecció. Concepte de dosi. Llindars: IDLH, IPVS, TLV, LC50, DL50, VLA, VLB.

Tema 8. Dispersió dels gasos. El clor. L'amoníac. El diòxid de carboni. Elements d'anàlisi i detecció d'elements químics. La vulnerabilitat: concepte i aplicacions a la planificació.

Tema 9. Consideracions generals dels líquids. La combustió dels líquids. Classificació dels líquids inflamables i combustibles. Propietats i tipus de gasos: classificació dels gasos. Límits d'inflamabilitat i explosivitat de gasos i de vapors.

Tema 10. Naturalesa del foc. Les explosions. Reaccions d'inhibició amb radicals lliures o extinció química. Classes de foc, mètodes i agents extintors.

Tema 11. Consideracions generals sobre magnituds: magnituds físiques. Sistema internacional d'unitats. La mesura en física: ordres de magnitud i estimació d'errors. Magnituds escalars i vectorials. Operacions amb vectors. Llenguatge tècnic.

Tema 12. Dinàmica: velocitat i acceleració. Força. Composició de forces. Forces en la naturalesa: interaccions fonamentals. Lleis de Newton. Quantitat de moviment. Forces elàstiques i de fregament.

Tema 13. Conceptes i lleis fonamentals de la mecànica. Equivalència entre els sistemes de forces que actuen sobre un sòlid rígid. Reducció del sistema de forces. Definició d'equilibri estàtic. Forces exteriors, aplicades i de lligam. Diagrama del sòlid lliure. Equilibri estàtic i hiperestàtic. Condicions d'equilibri dels sistemes rígids. Gelosies i marcs.

Tema 14. Deformació i tensió. Llei de Hooke i Principi de superposició. Diagrames de forces tallants i moments flectors de bigues recolzades i inclinades. Geometria de masses, centroides i moments d'inèrcia. Eixos principals d'inèrcia. Cables, funicular, catenària i cables parabòlics.

Tema 15. Treball, potència i energia. Energia cinètica. Energia potencial. Conservació de l'energia mecànica. Màquines simples: palanques i politges (tipus i aplicacions), torns i plans inclinats (càlculs bàsics).

Tema 16. Instal·lacions de gas i xarxes de distribució. Instal·lacions d'emmagatzematge de GLP en dipòsits fixos. Xarxes i instal·lacions de distribució de combustibles gasosos. Definicions i característiques fonamentals. Instal·lacions receptores de combustibles gasosos. Escomeses. Conjunts de regulació i comptadors. Aparells de gas. Canalitzacions de distribució segons pressió màxima d'operació. Estacions de regulació de pressió i de mesura. Densitat relativa. Odorant.

Tema 17. Magnituds elèctriques. Conceptes bàsics d'electricitat: intensitat, voltatge, resistència i potència. La llei d'ohm, llei de Coulomb i l'efecte Joule. Circuits elèctrics. Corrent contínua i alterna. Corrent trifàsica Electricitat estàtica. Risc elèctric i mesures preventives. Mesures de seguretat amb risc elèctric. Contacte elèctric directe i indirecte. Efectes de l'electricitat sobre l'organisme. Intensitat. Resistència al cos. Tensió de seguretat. Freqüència i forma de la corrent.

Tema 18 .Instal·lacions interiors domèstiques. Els conductors i normes d'instal·lació. Quadres de comandament. Els Motors elèctrics i generadors de corrent. Aparells de mesura de magnituds elèctriques. Dispositius de protecció en instal·lacions de baixa tensió. Escomeses. Instal·lacions d'enllaç. Xarxes de distribució en baixa tensió. Estacions de transformació. Xarxa elèctrica d'alta tensió.

Tema 19..Electrostàtica: Llei de Coulomb. Circuit elèctric. Llei d'Ohm. Efecte Joule. Força electromotriu: potència d'un generador elèctric.

Tema 20. El camp magnètic: definició, mesura i propietats. Les ones electromagnètiques: tipologia i característiques. Xarxes de ràdio: generalitats.

Tema 21.Les radiacions ionitzants. Protecció. El concepte de contaminació i de radiació. Simbologia de seguretat. Sistemes de protecció. Classificació de les instal·lacions radioactives i aplicacions més habituals.

Tema 22. Pressió. Principi de Pascal. Unitats de Pressió. Pressió estàtica i pressió dinàmica. Hidrostàtica. Equació fonamental de la hidrostàtica. Principi d'arquímedes. Hidrodinàmica. Equació de continuïtat. Equació de Bernoulli. Teorema de Torricelli.

Tema 23. Equació general de la hidrostàtica. Concepte de pressió. Dinàmica de fluids. Equació fonamental de la hidrodinàmica. Equació de Bernoulli. Flux laminar. Flux turbulent. Pèrdues de càrrega. Descripció del fenomen físic del cop d'ariet.

Tema 24. Tipus de bombes. Bombes centrífugues. Bombes d'alta i baixa pressió. Corba característica de les bombes. Potència i rendiment. Aspiració. Mecanismes d'encebament. El fenomen de la cavitació. L'efecte Venturi.

Tema 25. El Reial decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s'aprova el Codi Tècnic de l'Edificació (CTE). El Document bàsic de seguretat en cas d'incendi i els seus annexos.

Tema 26. El Reial decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de seguretat contra incendis en els establiments industrials i els seus annexos.

Tema 27. Comportament al foc dels elements constructius i dels materials. Classificació dels productes de construcció i dels elements constructius en funció de les seves propietats de reacció i de resistència al foc. La resistència al foc dels elements estructurals, obra de fàbrica, formigó armat, acer, fusta, etc. Els Eurocodis. Danys per foc i temperatura.

Tema 28. Les instal·lacions de protecció contra incendis. El Reial decret 513/2017, de 22 de maig, pel qual s'aprova el Reglament d'instal·lacions de protecció contra incendis.

Tema 29. Reial decret 840/2015, de 21 de setembre, pel qual s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en els quals intervinguin substàncies perilloses.

Tema 30. El risc en el transport de mercaderies perilloses: reglamentació (ADR). Identificació i classificació dels productes, número ONU i número de perill. Etiquetatge i embalatge. Incompatibilitats de càrrega. Documentació obligatòria i obligacions del transportista i l'expedidor. Reconeixement de cisternes de transport per carretera de mercaderies perilloses.

Tema 31. El Reial decret 842/2002, de 2 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament electrotècnic per a baixa tensió. Generalitats de les instal·lacions elèctriques en l'edificació. Distribució elèctrica.

Tema 32. Llei 2/1998 de 13 de març d'ordenació d'emergències a les Illes Balears. Desenvolupament d'aquesta llei feta pel 08/2004 de 23 de gener

Tema 33. Llei 3/2006 de gestió de les emergències de les Illes Balears de 22 de març de la CAIB i Llei 5/2014 que la modifica.

Tema 34. Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil. Real Decret 524/2023, de 20 de juny, per el que s'aprova la Norma Bàsica de Protecció Civil.

Tema 35. Cartografia: Accidents del terreny. Lectura i interpretació de mapes. Ús, funcionament i càlcul de les escales. Simbologia i toponímia. Les corbes de nivell. Projeccions i coordenades. Concepte de DATUM. Triangulació i càlcul de distàncies. Els sistemes d'informació geogràfica. Sistemes GPS.

Tema 36. Meteorologia. Interpretació de models meteorològics. Precipitació: tipus, variables, període de retorn. Temperatures. La pressió atmosfèrica i el vent. Els riscos naturals: sísmic, inundacions i avingudes, nevades, ventades; els seus efectes i escales de mesura.

Tema 37. La vegetació forestal a Balears. Variables claus, construcció i dinàmica de models. Tipus i models de combustible. Disponibilitat i càrrega. Els boscos a l'arc mediterrani. Els índexs de risc d'incendi forestal. Els patrons de comportament dels incendis forestals (focs topogràfics, focs conduïts per vent i focs convectius). Fases de l'incendi forestal.

Tema 38. El procediment PAS davant d'una víctima. Valoració del pacient. Suport vital bàsic. Lesions a la columna vertebral. Simptomatologia. Procediment d'actuació. Tècniques d'immobilització. Tècniques de mobilització.

Tema 39. Les hemorràgies: tipus i forma de tractament. El xoc: fisiopatologia. Xoc hipovolèmic. Xoc distributiu. TCE: definició. Lesió primària. Lesió secundària. Valoració bàsica del TCE. Criteris de tractament a partir de la seva valoració i trasllat en el nostre entorn.

Tema 40. Els procediments administratius en l'edificació (Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació). Els diferents actors. Funcions. Responsabilitats. Documentació i permisos.

Tema 41. Anàlisi i interpretació de projectes: la memòria tècnica, els plànols d'estructura i fonaments, de tancaments, de cobertes i d'instal·lacions. Sistemes de representació gràfica. Reconeixement d'elements constructius i interpretació de plànols.

Tema 42. Els materials de construcció i les seves particularitats. Materials ceràmics, materials vitris, materials petris, materials metàl·lics, materials de ciment, materials de fusta i altres materials complementaris, bituminosos, plàstics i pintures. Característiques fisicoquímiques. Comportament davant de sol·licitacions. Usos i aplicacions més freqüents.

Tema 43. El sòl: origen i classificació del sòl. L'aigua al sòl. Compressibilitat del sòl, teoria de la consolidació. Paràmetres del sòl en el comportament elàstic i plàstic. Tècniques i mitjans per al reconeixement del sòl. El sòl com a material de fonamentació: tipus, característiques, classificació. Obtenció de valors del sòl, l'estudi geotècnic. L'empenta del sòl, principis, tipus, variables influents, valors orientatius, correccions.

Tema 44. Fonaments: els fonaments com a transmissors de càrregues. Fonaments superficials: tipus i característiques principals. Fonaments profunds: tipus i característiques principals. Càlculs bàsics de fonamentacions.

Tema 45. Elements estructurals: tipologies estructurals. Estructures portants de fàbrica: ceràmica, blocs, pedra i d'altres. Estructures de formigó: elements, armadures, encofrats, disposicions constructives i unions. Estructures metàl·liques: perfils, unions, disposicions constructives. Estructures de fusta: tipus i característiques de les fustes, elements, unions, disposicions constructives. Elements singulars: arcs, voltes i cúpules. Càlculs bàsics d'elements estructurals.

Tema 46. Concepte general d'estructura. Tipus d'estructures segons els elements i els materials que la formen: murs de càrrega, barres, perfils laminars, espacials i compostes. Efectes de les càrregues sobre les barres estructurals: tipus de càrregues i formes d'aplicació. Reaccions segons el tipus de suport. Tipus d'esforços.

Tema 47.  Patologies de l'edificació. Lesions en edificis per deformacions, assentaments, moviments del terreny o altres. Definició i causes més comunes. Efectes produïts i variacions segons el tipus d'estructura. Interpretació d'esquerdes. Estabilització d'elements constructius: generalitats. Càlcul i tipus d'actuació.

Tema 48 .Estructura i parts dels vehicles. Sistema de seguretat dels vehicles. Tipus i funcionament de motors, combustió externa, combustió interna, elements i components. Circuits elèctrics, sistema d'il·luminació, bateria, càrrega, engegada i encesa. Sistemes d'alimentació, distribució, lubricació, refrigeració, transmissió i frenada. Suspensió. Els pneumàtics. Vehicles amb noves generacions de combustibles alternatius. Vehicles híbrids, micro-híbrids, elèctrics i elèctrics d'autonomia estesa. Vehicles a gas, Vehicles d'hidrogen.

 

ANNEX C Exercicis prova física

Exercici 1: Exercici aquàtic.

Objectiu:

Mesurar el desenvolupament i la resistència natatòria de les persones participants en el medi aquàtic.

Descripció de l'exercici:

La prova es podrà fer en una piscina de 25 o 50 metres. La sortida es farà des de dalt del trampolí, en cas que no n'hi hagi es farà sortint dempeus des de la vorera, i s'haurà de nadar a estil lliure els 100 metres que marca la prova en el menor temps possible. Aquest exercici es regirà segons el reglament de natació en vigor de la Federació Española de Natació.

Es disposarà d'un únic intent. En cas de sortida nul·la (sortir abans de la senyal) per un o més aspirants, no s'aturarà la prova, per tal de no perjudicar als altres i per la dificultat de comunicar als aspirants aquesta situació. Només es permet un nul per aspirant. Els aspirants que hagin fet nul disposaran d'un segon intent quan tots els aspirants hagin finalitzat aquesta prova.

Hi haurà com a mínim dos cronòmetres mesurant per aspirant, i es farà mitja dels que hagi.

Valoració de l'exercici aquàtic (temps màxim per declarar l'exercici com apte)

Edat

Homes

Dones

Inferior a 35 anys

≤ 1'45''00

≤ 1'55''00

De 35 a 39 anys

≤ 1'50''00

≤ 2'00''00

De 40 a 44 anys

≤ 1'55''00

≤ 2'05''00

De 45 a 49 anys

≤ 2'00''00

≤ 2'10''00

De 50 a 54 anys

≤ 2'05''00

≤ 2'15''00

55 anys o més

≤ 2'10''00

≤ 2'20''00

Per cada tram de 4 segons complerts de rebaixa, per sota del temps màxim per superar la prova, s'afegirà 0,25 punts a la puntuació de l'exercici fins un màxim de 3 punts.

Exercici 2. Pressió sobre banc

Objectiu:

Mesurar la força i resistència dels músculs pectoral i tríceps braquial.

 

Descripció de l'exercici:

Posició inicial: la persona participant es posarà en decúbit supí sobre el banc de pressió amb els peus recolzats a terra; ja es considerarà vàlid si es mantenen les puntes dels peus en contacte amb el terra.

Execució: al senyal del controlador, es posarà en marxa el cronòmetre i la persona participant iniciarà l'exercici, des de la posició de braços estirats. Haurà d'aixecar el pes el màxim nombre de repeticions possibles en un temps màxim d'un minut. L'aixecament s'efectuarà amb les dues mans, amb una separació lleugerament superior a la de les espatlles en una acció de flexió-extensió dels colzes en la seva projecció vertical.

Acabament: l'exercici finalitzarà un cop transcorregut el temps màxim d'un minut o bé per voluntat de la persona participant.

Normes:

a) La persona participant només tindrà la possibilitat de realitzar l'exercici una vegada.

b) La repetició no serà vàlida si no s'estenen els colzes totalment o no toca la barra al pit en la flexió dels colzes. No està permès fer rebots amb la barra sobre la caixa toràcica.

c) La persona participant haurà de mantenir els glutis en contacte constant amb el banc durant l'execució de la prova.

d) Les repeticions es comptaran en veu alta, utilitzant el mateix número que l'anterior en cas d'una repetició no vàlida.

e) No es podran utilitzar guants, magnèsia ni qualsevol altra substància ni qualsevol altra element que millori l'adherència (com ara straps, lopps, calleres...). La mà nua ha de tenir contacte directe amb la barra. Tampoc es poden utilitzar elements que millorin l'estabilitat del canell (com ara les canelleres o fèrules).

f) El pes a aixecar serà diferent per a dones i homes. El pes per als homes serà de 35 kg, i 25 kg per a les dones.

Valoració:

S'anotarà el nombre total de repeticions vàlides realitzades durant un temps màxim d'un minut.

Valoració del exercici de pressió sobre banc (Repeticions mínimes per superar la prova)

Edat

Homes 35Kg

Dones 25kg

Inferior a 35 anys

≥ 33

≥ 33

De 35 a 39 anys

≥ 29

≥ 29

De 40 a 44 anys

≥ 25

≥ 25

De 45 a 49 anys

≥ 21

≥ 21

De 50 a 54 anys

≥ 17

≥ 17

55 anys o més

≥ 13

≥ 13

Per cada  repetició, per sobre de les repeticions mínimes fixades per superar la prova, s'afegirà 0,15punts a la puntuació de l'exercici fins un màxim de 3 punts.

Exercici 3. Cursa llançadora

Objectiu: Mesurar la resistència aeròbica (potència aeròbica màxima) de la persona participant.

Descripció:

La persona participant se situarà darrere d'una línia per començar una cursa fins a arribar a trepitjar la línia situada a la banda contrària (a 20 m) i esperar a sentir un senyal sonor per continuar la cursa. Aquesta situació es repetirà durant tot el test.

El test finalitzarà quan la persona participant no sigui capaç d'arribar a trepitjar la línia abans de sentir el senyal sonor. En aquest moment, s'haurà de retirar pel seu carrer en direcció a la línia des d'on hagi iniciat l'exercici i lliurarà la seva targeta o dorsal al testador.

Normes:

a) S'han de trepitjar les línies de cada tram (distanciades a 20 m).

b) S'ha de trepitjar la línia abans de sentir el senyal sonor i sortir després del senyal.

c) En el canvi de sentit, no es poden fer girs circulars, s'ha de pivotar.

Valoració:

Se'n farà un únic intent. Es registrarà el número de l'últim minut (període o palier) anunciat abans que la persona participant perdi el ritme del senyal sonor.

Si per causes organitzatives o tècniques s'interromp la realització de l'exercici de cursa de llançadora, no es podrà repetir fins que no hagin transcorregut 2 hores des del moment en què es produeixi la interrupció.

Valoracions de la cursa llançadora (Palier mínim per declarar l'exercici com apte)

Edat

Homes

Dones

Inferior a 35 anys

≥ 8

≥ 6,6

De 35 a 39 anys

≥ 7,5

≥ 6

De 40 a 44 anys

≥ 7

≥ 5,5

De 45 a 49 anys

≥ 6,5

≥ 5

De 50 a 54 anys

≥ 6

≥ 4,5

55 anys o més

≥ 5,5

≥ 4

Per cada mig palier completat, per sobre del palier mínim, s'afegirà 0,25 punts a la puntuació de l'exercici fins un màxim de 3 punts.

Exercici 4. Cursa d'obstacles

Objectiu:

Mesurar l'agilitat de moviments dels/de les aspirants.

Descripció:

Material: Dos pals verticals i dues tanques, a una alçada de 0'72 m, una d'elles (tanca de sortida) estarà prolongada verticalment per dues vares flexibles adossades als seus extrems laterals.

Recorregut: Àrea que no llenegui, de fusta, ciment o asfalt amb el material anteriorment assenyalat i ubicat en la disposició precisa que s' exposa al gràfic.

Posició inicial: Darrera de la línia de partida, preparat per córrer en posició de sortida de peu. El lloc de sortida  serà a la dreta de la tanca fent el circuit tal i com indica la imatge o començant per l'esquerra de la tanca fent el circuit de manera simètrica al indicat en la imatge. Durant l'exercici s'haurà de passar 3 tanques, la primera tanca serà passada per la part de sota i la resta per damunt, en la imatge assenyalades amb línia discontínua.

Execució: El jutge ordenarà: Preparat/llest/ja, i a aquesta senyal, córrer a la major velocitat possible per completar el recorregut en la forma que s'indica al gràfic.

Hi haurà com a mínim dos cronòmetres mesurant, i es farà mitja dels que hagi.

Regles i valoració:

a) S'efectuarà el recorregut en la forma indicada al gràfic.

b) Es valorarà el temps invertit, en segons i centèsimes de segon, contat des de la veu de “Ja”, donada pel jutge de la prova, fins que el candidat  toqui el terra amb un o amb els dos peus, després de la darrera tanca.

c) La persona participant només disposarà de dos intents, no consecutius, i serà vàlid el millor temps (en segons i centèsimes de segon) de tots dos. Si aquests dos intents són nuls, no hi haurà possibilitat d'un tercer intent i l'exercici també serà nul.

​​​​​​​​​​​​​​Serà nul tot intent en el que l'aspirant:

Modifiqui el recorregut que senyala el gràfic.

Faci caure o agafi per evitar la seva caiguda algun dels pals verticals.

Recolzi la mà a la tanca o a la vara lateral situada damunt d'ella, en donar la volta o superar-la (tanca de sortida).

Passi una cama per fora de la tanca d'arribada al franquejar-la per finalitzar el recorregut.

Valoració de la cursa d'obstacles (temps màxim per declarar l'exercici com apte)

Edat

Homes

Dones

Inferior a 35 anys

≤ 12''00

≤ 13''00

De 35 a 39 anys

≤ 12''40

≤ 13''40

De 40 a 44 anys

≤ 12''80

≤ 13''80

De 45 a 49 anys

≤ 13''20

≤ 14''20

De 50 a 54 anys

≤ 13”60

≤ 14”60

55 anys o més

≤ 14''00

≤ 15''00

 

Per cada rebaixa de 3 dècimes de segons, per sota del temps màxim per superar la prova, s'afegirà 0,25 punts a la puntuació de l'exercici fins un màxim de 3 punts.

 

Exercici 5. Flexió de tronc (sit and reach modificada)

Descripció

 

Posició inicial:

L'aspirant descalç i amb calçons curts, seurà davant el caixó amb els peus recolzats al caixó i les cames totalment estirades.

Desenvolupament:

Amb una mà damunt de l'altra i amb les cames totalment estirades procediran a estendre els braços per damunt del caixó realitzant una flexió de tronc i estirant les mans el més lluny possible amb un moviment lent i sense rebots. En el moment que s'arribi a la posició màxima, s'haurà de continuar immòbil durant 3 segons per tal que es pugui enregistrar el resultat aconseguit en centímetres.

 

Material:

Un caixó de 35 x 45 x 32 amb una placa superior adossada de 55 x 45 que sobresurt 15 cm. d'un dels extrems del caixó. A la placa superior existeix una cinta mètrica de 50 cm. amb precisió de centímetres amb el 0 a l'extrem sobresortint del caixó.

 

Valoració de l'exercici de flexió de tronc (distància mínima per declara l'exercici com apte)

Edat

Homes

Dones

Inferior a 35 anys

≥ 10

≥ 14

De 35 a 39 anys

≥ 9

≥ 13

De 40 a 44 anys

≥ 8

≥ 12

De 45 a 49 anys

≥ 7

≥ 11

De 50 a 54 anys

≥ 6

≥ 10

55 anys o més

≥ 5

≥ 9

Per cada increment de 2 centímetres, per sobre de la distància mínima per superar la prova, s'afegirà 0,25 punts a la puntuació de l'exercici fins un màxim de 3 punts.

Barems pels diferents exercicis a tall d'exemple per un aspirant home de 34 anys.

Exercici 1. Exercici aquàtic

Valoració del exercici aquàtic per un home de 34 anys

Marca

Punts

Marca

Punts

>1'45''00

No apte

≤1'21''00

1,5

≤1'45''00

0

≤1'17''00

1,75

≤1'41''00

0,25

≤1'13''00

2

≤1'37''00

0,5

≤1'09''00

2,25

≤1'33''00

0,75

≤1'05''00

2,5

≤1'29''00

1

≤1'01''00

2,75

≤1'25''00

1,25

≤0'57”00

3

 

Exercici 2. Pressió sobre banc

Valoració del exercici de pressió sobre banc per un home de 34 anys

Marca

Punts

Marca

Punts

<33

No apte

≥ 44

1,65

≥ 34

0,15

≥ 45

1,8

≥ 35

0,3

≥ 46

1,95

≥ 36

0,45

≥ 47

2,1

≥ 37

0,6

≥ 48

2,25

≥ 38

0,75

≥ 49

2,4

≥ 39

0,9

≥ 50

2,55

≥ 40

1,05

≥ 51

2,7

≥ 41

1,2

≥ 52

2,85

≥ 42

1,35

≥ 53

3

≥ 43

1,5

 

 

 

Exercici 3. Cursa llançadora

Valoració del exercici de la cursa llançadora per un home de 34 anys

Marca

Punts

Marca

Punts

<8

No apte

<11

1,5

≥ 8

0

≥ 11,5

1,75

≥ 8,5

0,25

≥ 12

2

≥ 9

0,5

≥ 12,5

2,25

≥ 9,5

0,75

≥ 13

2,5

≥ 10

1

≥ 13,5

2,75

≥ 10,5

1,25

≥ 14

3

 

 

​​​​​​​Exercici 4. Cursa d'obstacles

Valoració del exercici de la cursa d'obstacles per un home de 34 anys

Marca

Punts

Marca

Punts

>12”00

No apte

≤10”20

1,5

≤12”00

0

≤09”90

1,75

≤11”70

0,25

≤09”60

2

≤11”40

0,5

≤09”30

2,25

≤11”10

0,75

≤09”00

2,5

≤10”80

1

≤08”70

2,75

≤10”50

1,25

≤08”40

3

 

Exercici 5. Flexió de tronc

Valoració del exercici de flexió de tronc per un home de 34 anys

Marca

Punts

Marca

Punts

<10 cm

No apte

≥ 22 cm

1,5

≥ 10 cm

0

≥ 24 cm

1,75

≥ 12 cm

0,25

≥ 26 cm

2

≥ 14 cm

0,5

≥ 28 cm

2,25

≥ 16 cm

0,75

≥ 30 cm

2,5

≥ 18 cm

1

≥ 32 cm

2,75

≥ 20 cm

1,25

≥ 34 cm

3

 

 

ANNEX D Definició de les competències ​​​​​​​

1. Motivació i comprensió de l'organització: interès i voluntat per treballar com a servidor públic formant part del cos de Bombers. Comprèn l'estructura, la missió i l'estratègia de l'organització.

2. Autogestió i desenvolupament personal i professional: capacitat per afrontar les situacions de forma adaptativa, amb seguretat i estabilitat emocional. Capacitat d'autocrítica i de creixement personal i professional, identifica les seves fortaleses i treballa per desenvolupar les seves àrees de millora.

3. Treball en equip: capacitat per col·laborar i participar en grups de treball per tal d'assolir uns objectius comuns. Habilitat per desenvolupar i establir relacions laborals positives i una actitud facilitadora de les dinàmiques de grup. Contribuir amb el propi treball a la cohesió de l'equip, al seu bon desenvolupament i a la consecució de les fites comunes.

4. Acceptació de normes i estructura jeràrquica: executa les seves funcions respectant l'estructura jeràrquica del cos de Bombers. Treballa complint amb el rol que té assignat i actua seguint les ordres rebudes.

5. Autocontrol i tolerància a l'estrès: capacitat per continuar treballant amb eficàcia en situacions de pressió ambiental, hostilitat o estrès, generades en la pròpia intervenció o en la relació amb la resta de professionals. Implica capacitat d'autocontrol de reaccions emocionals i conductuals, evitant les respostes impulsives o precipitades, així com una bona tolerància a la frustració que es produeix sovint en contextos complexos.

6. Capacitat analítica i presa de decisions: actua per tal de solucionar una situació/problema, explora les possibles causes i tria l'alternativa més adequada tenint en compte les possibilitats d'implementació, les conseqüències que se'n derivin i els riscos associats.

7. Visió estratègica: capacitat per visualitzar cap on s'ha d'orientar l'organització. Tenir una visió a mitjà/llarg termini, de manera que s'identifiquin oportunitats i s'implementin i es reajustin accions per tal de dirigir l'organització cap als objectius estratègics.

8. Capacitat de comunicació: capacitat per donar i rebre informació de forma eficaç, amb claredat i ajustant-se a les necessitats de l'entorn i als interlocutors presents en la situació comunicativa.

9. Relació interpersonal i gestió de conflictes: es relaciona de forma assertiva i s'adapta a les diferents situacions interlocutors/ores. Identifica i aborda les situacions conflictives, aproximant postures i fent ús de les habilitats interpersonals.

10. Lideratge i capacitat d'influència: capacitat per actuar per tal de ser un model de referència i aconseguir que les aportacions dels equips contribueixin a la consecució de resultats per part de l'organització. Capacitat per actuar de forma assertiva, amb convicció i capacitat negociadora.

11. Direcció i desenvolupament de persones: capacitat de dirigir els equips de treball desenvolupant les capacitats dels seus membres i aconseguint que les aportacions d'aquests contribueixin a la consecució dels resultats de l'organització.

12. Orientació als resultats: capacitat per orientar la feina a l'assoliment dels objectius de manera eficaç.

13. Orientació a la qualitat: capacitat per orientar la feina a l'assoliment dels objectius amb la màxima qualitat i la mínima despesa de recursos possibles, en definitiva, de manera eficient

14. Planificació i organització: capacitat per planificar les tasques, accions i projectes a desenvolupar, en el temps i la forma establerts, per tal d'assolir els objectius establerts per l'organització.

15. Adaptabilitat i flexibilitat: capacitat per comprendre i donar resposta a necessitats canviants, reajustant les prioritats i les funcions. Disposició a acceptar nous enfocaments i canvis, evolucionant d'acord amb les exigències o demandes de l'entorn. 

 

ANNEX E Exclusions mèdiques

Principis Generals:

​​​​​​​Seran criteris d'exclusió generals:

a) Anomalies que incapacitin per vestir l'uniforme i que impedeixin dur o transportar una part essencial de l'equip.

b) Incapacitat per al servei per falta d'eficiència psicofísica, a causa de malalties, lesions o anomalies de caràcter permanent.

c) Contagiositat o perillositat per a la comunitat.

d) Malalties greus d'evolució irreversible.

e) Lesions, anomalies o malalties que, encara que de moment no siguin greus, necessiten un tractament permanent i costós.

f) Detecció del consum de substàncies estupefaents, sempre que no sigui degut a un tractament mèdic, en aquest cas serà necessàri l'informe del facultatiu que ho recepta.

Malalties Generals:

a) Malalties o anomalies heredoconstitucionals que incapacitin per al servei amb caràcter permanent.

b) Malalties endocrinometabòliques, cròniques o irreversibles, que produeixin alteracions morfològiques i funcionals.

c) Malaltia de Basedow ben caracteritzada

d) Malalties de mancança que hagin produït alteracions morfològiques i funcionals irreversibles.

e) Malalties de la sang i òrgans hematopoètics cròniques o amb evolució irreversible incompatibles amb el servei.

f) Anèmies aplàstiques i panmieloptisi.

g) Anèmia hemolítica constitucional.

h) Hemofília.

i) Malalties infeccioses i parasitàries cròniques greus i rebels a qualsevol tractament o de caràcter crònic contagiós i permanent.

j) Neoplàsies malignes de qualsevol localització.

k) Tuberculosi activa de qualsevol localització amb lesions importants la curació de les quals no es prevegi en el termini de les revisions.

l) Intoxicacions cròniques que hagin determinat trastorns anatòmics i funcionals greus i rebels a qualsevol tractament.

m) Obesitat que excedeixi el 35 % del pes teòric.

Malalties de la Pell i el Teixit Subcutani:

a) Dermatosis externes i generalitzades de la pell i el cuir cabellut, de tendència crònica o recidivant rebels a qualsevol tractament.

b) Cicatrius que per la seva extensió i adherència als plans adjacents comprometin greument els moviments.

c) Afeccions sistematitzades greus del teixit conjuntiu.

 

​​​​​​​Malalties del Sistema Nerviós Central i les seves Cobertes, i el Sistema Nerviós Perifèric:

a) Malalties cròniques sistematitzades difuses o en focus, anomalies o lesions de qualsevol part del sistema nerviós central o perifèric o de les meninges que originen trastorns motors o sensitius permanents.

b) Anomalies congènites o seqüeles traumàtiques del crani i del raquis que produeixin alteracions o trastorns funcionals incompatibles amb el servei.

c) Epilèpsia en totes les seves formes amb crisis convulsives o equivalents psicomotors, absències, etc.

d) Moviments anormals de caràcter permanent que per la seva intensitat incapacitin per al servei.

e) Neurosi obsessiva greu, altres psiconeurosis greus que incapacitin per al servei.

f) Oligofrènies de qualsevol etiologia, amb nivell inferior a dotze anys, determinat per l'escala de Binet-Simon (o el corresponent en una altra escala).

g) Oligofrènia amb una edat mental compresa entre els dotze anys de l'escala Binet-Simon i la corresponent a l'adult mitjà, amb alteracions de caràcter i conducta que incapacitin per al servei.

h) Esquizofrènia defectual ben caracteritzada.

i) Altres psicosis endògenes amb alteracions de la personalitat i la conducta, periòdiques o permanents, incompatibles amb el servei.

j) Psicosis i demències de tipus orgànic de qualsevol etiologia, fins i tot per traumatismes accidentals o quirúrgics, quan assoleixin un grau de profunditat i permanència incompatible amb el servei.

Malalties de l'Aparell Digestiu:

a) Malalties de l'aparell digestiu que puguin produir incompatibilitats en el servei.

Malalties de l'Aparell Respiratori:

b) Afeccions ulceroses de les fosses nasals. Ozena ben caracteritzada.

c) Infeccions cròniques de laringe, tràquea, bronquitis, pulmons, pleura i caixa toràcica (excepte tuberculosi) rebels a qualsevol tractament o afeccions congènites o adquirides dels mateixos òrgans que produeixin insuficiència respiratòria en grau incompatible amb el servei.

d) Asma bronquial persistent i rebel a qualsevol tractament. Emfisema pulmonar que produeixi repercussió funcional incompatible amb el servei.

Malalties de l'Aparell Circulatori:

a) Afeccions orgàniques de cor, pericardi o grans vasos, congènites o adquirides que produeixin alteracions funcionals permanents, incompatibles amb el servei.

b) Valvulopaties residuals compensades.

c) Arteriopaties perifèriques que produeixin trastorns funcionals permanents incompatibles amb el servei.

d) Hipertensió arterial crònica i persistent amb repercussió funcional que incapaciti per al servei.

e) Aneurismes de grans vasos i fístules arteriovenoses importants.

f) Flebitis antigues de més d'un any, varius lluminoses limfangiectàsies amb edema crònic i trastorns tròfics (èczema, úlceres, etc.)

Malalties de l'Aparell Locomotor:

a) Malalties, lesions o anomalies greus del ossos, articulacions i músculs de caràcter permanent que incapacitin per al servei.

b) Deformitats monstruoses de l'esquelet incompatibles amb el servei.

c) Cifosis, escoliosis o lordosis de grau notable que produeixin incapacitat funcional i que impedeixin el servei.

d) Pseudoartrosi dels ossos del braç, l'avantbraç, la cuixa i la cama.

e) Pèrdua anatòmica o atròfia permanent, congènita o adquirida, de membre superior que suposi, com a mínim, l'absència total funcional d'un braç, avantbraç, mà o dels cinc dits d'una mà.

f) Pèrdua dels moviments de supinació i pronació de l'avantbraç dominant

g) Pèrdua anatòmica d'un polze. Pèrdua dels tres darrers dits de la mà dominant. Pèrdua dels quatre darrers dits de la mà no dominant. Flexió o extensió permanent de tres dits de la mà dominant.

h) Pèrdua anatòmica o atròfia permanent congènita o adquirida, del membre inferior que produeixi importants trastorns de la  deambulació o pèrdua funcional d'una cuixa, d'una cama o d'un peu.

i) Escurçada del membre inferior que excedeixi tres centímetres.

j) Mal perforant plantar.

k) Luxació congènita del maluc.

l) Desviacions de les articulacions del maluc o del genoll (coxa vara, genoll var, etc.), amb lesions artropàtiques importants i marxa difícil.

m) Pèrdua del dit metatars primer

n) Peu pla ben caracteritzat, amb trastorns funcionals importants que incapacitin per al servei.

o) Pèrdua del cinquè dit i el seu metatars.

p) Absència o pèrdua d'un dit gros o dels quatre darrers dits d'un peu amb deficiència funcional marcada per a la marxa.

Malalties de l'Aparell de la Visió:

a) Reducció permanent de l'agudesa visual, quan la de l'ull millor sigui inferior a 1/2, després de correcció, si s'ha produït.

b) Disminució binocular del camp visual, encara que es conservi la visió central per sobre dels límits establerts a l'apartat a) quan la disminució arribi als 15º en el costat millor.

c) Miopia igual o superior a quatre diòptries a l'ull millor.

d) Afàquia bilateral.

e) Hemianòpsies i escotomes simètrics i extensos per lesions de vies o centre òptics.

f) Hemeralopia permanent essencial congènita.

g) Afeccions congènites adquirides per qualsevol etiologia del globus ocular, conjuntives, parpelles, vies lacrimals, sistema motor ocular i òrbita que incapacitin amb caràcter permanent per al servei.

h) Despreniment de la retina uni o bilateral, fins i tot curat.

i) Glaucoma uni o bilateral en totes les seves formes.

j) Malaltia d'Eales i les seves seqüeles.

k) Pèrdua completa i permanent de la visió d'un ull.

l) Defectes de la visió cromàtica que incapacitin per al servei.

Malalties dels Aparells Auditius i de la Fonació:

a) Sordmudesa que impedeix el servei.

b) Sordesa completa de les dues orelles o incompleta permanent que produeixi una disminució d'agudesa auditiva per sobre dels 35 decibels, a l'orella millor, a la zona tonal mitjana (zona de la paraula parlada) o que la percepció de la veu normal no es pugui verificar a una distància d'1'5 metres de l'orella millor.

c) Paràlisi laríngia dels constrictors i dilatadors, afonia total permanent.

d) Otitis crònica supurada amb perforació marginal alta o posterior, o amb secreció que reveli l'existència de focus d'osteïtis.

e) Cavitats operatòries residuals de l'os temporal amb fístules i supuració persistent.

f) Trastorns acusats de l'equilibri, crònics i rebels a qualsevol tractament.

Malalties de l'Aparell Urogenital:

a) Afeccions cròniques bilaterals congènites o adquirides de ronyó, amb trastorns funcionals que incapacitin per al servei.

b) Infeccions cròniques uni o bilaterals, rebels al tractament, de ronyó, pelvis renal o urèter.

c) Afeccions cròniques congènites o adquirides de bufeta urinària que incapacitin per al servei.

d) Hidrocele o varicocele voluminosos amb trastorns funcionals importants, dolor o dificultat per a la marxa (homes).

e) Incontinència o retenció permanent d'orina o enuresis nocturnes lligades a lesions cròniques irreparables de l'aparell urinari o centres nerviosos rebels a qualsevol tractament.

f) Epispàdies penopúbic, hipospàdies perineal, falta o pèrdua total del penis i fístules uretrals amb important pèrdua de substància (homes).

Contra la convocatòria i les presents bases, que exhaureixen la via administrativa, es podrà interposar per part de les persones interessades recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes davant el mateix òrgan que les hagi aprovat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En cas de no interposar el recurs potestatiu de reposició es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu, segons l'article abans esmentat i 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació al BOIB.

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (1 d'abril de 2025)

La cap del Departament de Gestió de Recursos Humans  p.d. Decret de Batlia núm. 3000, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de 04/03/2014) Esperanza Vega Terrón