Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 233438
Acord del Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari, de 17 de març de 2025, relatiu a l’aprovació de les bases que han de regir la convocatòria del Pla Insular de Cooperació per a la redacció de projectes, direcció i/o execució d’obres i/o adquisició d’equipaments municipals, l’adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, la millora de zones turístiques, la retirada d’amiant d’edificis de propietat municipal, la redacció d’informes, estudis i plans municipals i l’Agenda Urbana, per part del Consell Insular de Menorca per a l’any 2025 (exp. 4801-2025-000001)
Versió PDF
Atès que el Consell Insular de Menorca, dintre de la seva tasca de col·laboració amb els ajuntaments, ha acordat convocar uns ajuts a fi de millorar l'oferta de serveis, instal·lacions i equipaments municipals existents a Menorca, l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, la millora de zones turístiques, i Agenda Urbana.
Atès que el dia 14 de gener de 2025 es va trametre un ofici als vuit ajuntaments de l'illa de Menorca per garantir l'aplicació de L'article 107 4 a de la Llei 4/2022, de 28 de juny de 2022, de consells insulars publicada al BOE núm. 197, de 17 d'agost de 2022 diu de forma textual que:
Es garantirà la participació de tots els municipis de l'illa mitjançant l'obertura d'una fase prèvia de consulta que permeti als ajuntaments comunicar necessitats i presentar projectes.
Atès que els ajuntaments des Migjorn Gran i de Maó van dur a terme les seves aportacions dins el termini establert a l'efecte (24 de gener de 2025) i que l'Ajuntament des Castell ha manifestat per escrit la seva confirmat amb data 31 de gener de 2025.
Atès que el dia 28 de gener de 2025 va tenir lloc una sessió extraordinària de la comissió de presidents de corporacions locals de l'illa de Menorca en la qual es va lliurar un esborrany de les bases i es van sol·licitar aportacions i suggeriments i que l'esmentada comissió va dictaminar de forma unànime i favorable aquestes bases.
Atès que es va obtenir de forma unànime el vot favorable de la comissió de presidents de corporacions locals de l'illa de Menorca, a la sessió ordinària de dia 6 de febrer de 2025, a l'esborrany de bases i convocatòria.
Atès l'informe favorable del departament de Projectes Sostenibles i Cooperació Local i Internacional.
El Ple d'aquest Consell Insular, en sessió de caràcter ordinari de 17 de març de 2025 adoptà, entre d'altres, els acords següents:
Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts del Pla Insular de Cooperació per a la redacció de projectes, direcció i/o execució d'obres i/o adquisició d'equipaments municipals, l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, la millora de zones turístiques, la retirada d'amiant d'edificis de propietat municipal, la redacció d'informes, estudis i plans municipals i l'Agenda Urbana, per part del Consell Insular de Menorca per a l'any 2025.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent que es regirà per les bases a què s'ha fet referència al punt anterior, d'acord amb les següents condicions:
a) L'import màxim que el Consell Insular de Menorca destinarà als ajuts que són objecte d'aquesta convocatòria és de 4.500.000,00 d'euros, dels quals:
b) Termini de presentació de sol·licituds: 45 dies naturals, a comptar des de l'endemà a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) Lloc de presentació de sol·licituds: seu electrònica del Consell Insular de Menorca www.cime.es.
d) Els criteris de repartiment dels ajuts que s'utilitzen, i que han de regir la convocatòria, són els establerts a la base setena.
e) La instrucció correspondrà al director insular de Projectes Sostenibles i Cooperació Local i Internacional que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de resoldre la resolució de la concessió dels ajuts. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria s'analitzaran per una Comissió Tècnica Avaluadora que serà designada mitjançant resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, que emetrà informe sobre les sol·licituds.
Tercer. Assenyalar que l'aportació insular futura al PIC 2026 i 2027 es considera una situació excepcional en ordre al fet que l'aplicació pressupostària de la despesa corresponent concordi amb la seva efectiva realització, situació que —malgrat que impliqui excedir els percentatges de despesa futura prevists a la normativa aplicable— permet una millor organització de l'activitat financera d'aquesta corporació, en referència especial a les inversions a realitzar en col·laboració amb els ajuntaments de l'illa.
Maó, a la data de la signatura electrònica: 26 de març de 2025
Per delegació del president, La secretària Rosa Salord Oleo (DP 129/2023, de 27 de juliol) (Boib núm. 106, de 29 de juliol de 2023)
ANNEX Bases que regeixen la convocatòria del Pla Insular de Cooperació del Consell Insular de Menorca per a l'any 2025, per a la redacció de projectes, direcció i execució d'obres, l'adquisició d'equipaments municipals, l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, la millora de zones turístiques, la retirada d'amiant d'edificis de propietat municipal, la redacció d'informes, estudis i plans municipals, i l'Agenda Urbana
1. Objecte i finalitat dels ajuts
General i turístic
L'objecte dels ajuts és col·laborar amb els ajuntaments de Menorca en la prestació dels serveis obligatoris de competència municipal i desenvolupament de les tasques pròpies dels ens locals, mitjançant el finançament de la redacció de projectes, l'execució d'obres i l'adquisició d'equipaments necessaris per als municipis, tot d'acord amb el que preveu l'article 36.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local (LRBRL), l'article 107 de la Llei 4/2022, de 28 de juny de 2022, de Consells Insulars, i el Decret 22/2005, de 4 de març, pel qual es regula el règim jurídic, els criteris de distribució i el funcionament del Fons de Cooperació Municipal.
En aquesta convocatòria també s'inclouen l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, obres i actuacions de millora de les zones turístiques, la retirada d'amiant d'edificis de propietat municipal, la redacció d'informes, estudis i plans municipals (sobre temes de competència municipal) i l'Agenda Urbana.
2. Finançament i import màxim
L'import màxim que el Consell Insular de Menorca destinarà als ajuts que són objecte d'aquesta convocatòria és de 4.500.000,00 d'euros, dels quals:
1. 2.125.000,00 euros seran destinats a una línia d'obres, serveis i equipaments de competència municipal de caràcter general, adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, redacció d'informes, estudis i plans municipals i retirada d'amiant dels immobles de propietat municipal, finançats íntegrament pel Consell Insular, d'acord amb el següent detall:
2. 1.250.000,00 d'euros seran destinats, de forma específica, a una línia d'obres, serveis, equipaments i actuacions de millora de zones turístiques, finançats íntegrament pel Consell Insular, d'acord amb el següent detall:
3. 1.125.000,00 d'euros seran destinats, de forma específica, a una línia d'actuacions dins del Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca, finançats íntegrament pel Consell Insular, d'acord amb el següent detall:
Les partides destinades a millora de zones turístiques i a l'Agenda Urbana no es podran destinar a la línia de caràcter general. En canvi, la partida de la línia de caràcter general sí que es podrà destinar a finançar projectes de millora de zones turístiques, i projectes d'Agenda Urbana.
La partida destinada a línia general inclourà els projectes destinats a retirada d'amiant.
3. Activitats subvencionades. Requisits i condicions
Es consideren subvencionables la redacció i direcció d'obres de projectes, l'execució d'obres d'inversió pública, l'adquisició d'equipaments, la redacció d'informes, estudis i plans municipals destinats a les competències i serveis obligatoris prevists als articles 25 i 26 de Llei 7/1985, de 2 d'abril, de règim local, la millora de zones turístiques, i les actuacions en consonància amb el Pla d'acció de l'Agenda Urbana de Menorca.
Activitats subvencionables a l'apartat de retirada amiant inclòs dins la línia general
Retirada d'amiant a immobles de propietat municipal.
Redacció de projectes i direccions d'obra.
Taxes.
Activitats subvencionables de l'Agenda Urbana de Menorca (AUE)
Podeu consultar l'enllaç següent:
Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca
http://agendaurbana.menorca.es/documents/documents/11788doc2220220915095820.pdf.
Qualsevol actuació vinculada al Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca es pot afegir a aquesta línia.
4. Règim de compatibilitat amb altres ajuts
Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb altres ajuts i subvencions que pugui rebre el beneficiari per al mateix projecte subvencionat sempre que el còmput total dels ajuts o subvencions rebudes no superi el cost total de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de desenvolupar.
5. Beneficiaris
Poden ser-ne beneficiaris tots els ajuntaments de Menorca que sol·licitin l'ajut dintre del termini establert en la convocatòria i compleixin els requisits establerts en aquestes bases.
6. Presentació de les sol·licituds. Forma i terminis
1. Les sol·licituds i tota la documentació descrita en el punt 6.2 s'han de presentar dins el termini establert en la convocatòria (45 dies naturals comptadors a partir de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el BOIB), d'acord amb les indicacions següents:
De manera electrònica en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o en qualsevol altre registre electrònic de conformitat amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'article 14, apartats 2 i 3, de la Llei 39/2015, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, es requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, es considerarà que ha desistit de la seva petició, mitjançant una resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases.
2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació general següent:
a) Acord de sol·licitud adoptat per l'òrgan competent de l'Ajuntament (model A de l'annex I).
b) En el cas que se sol·licitin diversos projectes, obres, equipaments o vehicles una relació prioritzada de tots ells (model A de l'annex I).
c) Compromís d'aportació municipal amb càrrec als fons propis de l'Ajuntament, o certificat de l'existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'Ajuntament, per atendre la despesa en el cas que l'aportació del Consell Insular no cobreix el 100 % de la inversió.
d) Certificat de l'existència o no de sol·licituds o subvencions demanades o rebudes pel mateix objecte.
– A més, per als projectes d'obres:
a) Projecte o memòria valorada, subscrita per un tècnic competent, de l'actuació que es vol dur a terme i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut, amb el contingut mínim establert en la legislació de contractes.
b) Certificat d'un tècnic municipal relatiu al fet que el projecte o la memòria valorada compleixen tots els requisits establerts en la Llei de contractes de l'Administració pública.
c) Informe de la persona titular de la secretaria municipal que acrediti l'adaptació de les obres sol·licitades al corresponent planejament urbanístic vigent i a la normativa urbanística i territorial (model B de l'annex I).
d) Informe de Secretaria sobre les corresponents autoritzacions o concessions administratives necessàries perquè es puguin iniciar les obres abans del 31 de maig de 2026, termini establert en aquestes bases, o, si escau, de la no necessitat de les esmentades autoritzacions o concessions per executar l'obra.(model C de l'annex I).
– Per a l'adquisició de vehicles, a més de la documentació general serà necessari aportar:
a) Memòria valorada, subscrita per un tècnic competent, de l'actuació que es vol realitzar i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut, amb el contingut mínim establert en la legislació de contractes.
– Per a la retirada d'amiant:
a) Projecte tècnic o memòria valorada.
b) Pressupost del tècnic redactor.
c) Pressupost de les taxes previstes visat pels serveis municipals.
– Per a la redacció de projectes d'obres, d'informes, estudis, plans municipals (sobre temes de competència municipal) i direccions d'obres:
a) Memòria valorada, subscrita per un tècnic competent, de l'actuació que es vol realitzar i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut, amb el contingut mínim establert en la legislació de contractes.
b) Pressupost del tècnic redactor.
3. El Consell Insular de Menorca té la facultat de sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament les sol·licituds.
7. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts
1. Per a la distribució dels ajuts destinats a la línia d'obres i serveis de competència municipal, adquisició de vehicles elèctrics amb caràcter general i retirada d'amiant entre els ajuntaments sol·licitants es tindran en compte els criteris i els paràmetres següents:
a) Assignació fixa. El 37 % del pressupost dels ajuts corresponents a aquesta línia es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.
b) Cens de població. El 55 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, d'acord amb el percentatge que la població de cada municipi representa en relació amb la població total de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.
c) Increment de població 2024/2025. El 4 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció de la variació del cens de població 2024/2025, d'acord amb el percentatge de la variació de la població de cada municipi en relació amb la variació 2024/2025 de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.
d) Municipis inferiors a 20.000 habitants. El 4 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, d'acord amb el percentatge que la població de cada municipi inferior a 20.000 habitants representa en relació amb la població total de municipis amb menys de 20.000 habitants de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.
La subvenció assignada a cada Ajuntament es calcularà de la manera següent:
2. Per a la distribució de la part de l'ajut destinat a la línia de millora de les zones turístiques, el criteri de càlcul de l'atorgament de l'ajut serà:
a) Assignació fixa. El 35 % del pressupost dels ajuts corresponents a aquesta línia es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.
b) Nombre de places turístiques. El 55 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del nombre de places turístiques, amb el percentatge que el nombre de places de cada municipi representa en relació amb les places de tota Menorca, segons les dades oficials facilitades pel Departament d'Ordenació Turística del Consell Insular de Menorca.
c) Nombre de zones turístiques. El 10 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el nombre de zones turístiques de cada municipi representa en relació amb el nombre total de zones de Menorca, segons les dades oficials facilitades pel Departament d'Ordenació Turística del Consell Insular de Menorca i que es corresponen a la zonificació que fa el Pla Territorial Insular.
3. Per a la distribució de la part de l'ajut destinat a la línia del Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca, el criteri de càlcul de l'atorgament de l'ajut serà:
a) Assignació fixa. El 37 % del pressupost dels ajuts corresponents a aquesta línia es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.
b) Cens de població. El 55 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, d'acord amb el percentatge que la població de cada municipi representa en relació amb la població total de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.
c) Increment de població 2024/2025. El 4 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció de la variació del cens de població 2024/2025, d'acord amb el percentatge de la variació de la població de cada municipi en relació amb la variació 2024/2025 de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.
d) Municipis inferiors a 20.000 habitants. El 4 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, d'acord amb el percentatge que la població de cada municipi inferior a 20.000 habitants representa en relació amb la població total de municipis amb menys de 20.000 habitants de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.
La subvenció assignada a cada Ajuntament es calcularà de la manera següent:
8. Determinació de l'import de l'ajut
Els ajuts destinats als ajuntaments de Menorca s'atorgaran en funció del nombre de sol·licituds i dels criteris objectius establerts en aquestes bases.
Es concedeixen els ajuts de referència si es compleixen els requisits de la convocatòria i fins a l'import màxim establert, sempre que els ajuntaments justifiquin la contractació del projecte, la realització de l'obra o la contractació de l'equipament dintre del termini establert en l'apartat 13 d'aquestes bases.
9. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.
L'inici de l'expedient s'efectuarà mitjançant l'aprovació d'una proposta del/la responsable de l'expedient que posteriorment s'haurà d'aprovar mitjançant una resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, d'acord amb aquestes bases.
La instrucció correspon al director insular de Projectes Sostenibles i Cooperació Local i Internacional, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria seran analitzades per una comissió tècnica avaluadora, designada mitjançant una resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, que emetrà un informe sobre les sol·licituds.
Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora corresponent, després que aquesta hagi emès el seu informe i s'hagi escoltat la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca, el conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Ple del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
La resolució de l'expedient d'atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.
Si l'ajut implica una despesa pluriennal, la resolució de la concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar cada exercici.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de l'ajut és de sis mesos comptats a partir de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant això, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l'obligació de notificar-la individualment als ajuntaments.
10. Dels romanents
Constitueixen els romanents les baixes produïdes en la contractació per part dels ajuntaments, així com les baixes per anul·lació o per reducció del seu pressupost.
Els romanents produïts per baixes en l'adjudicació s'aplicaran a la mateixa o altra obra del mateix Ajuntament on s'hagin produït, amb una sol·licitud prèvia en què l'Ajuntament ha de proposar la seva destinació.
L'aplicació dels romanents es farà mitjançant una resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació.
Les sol·licituds d'aplicació de romanents poden tenir entrada al registre del Consell Insular de Menorca fins al 31 de maig de 2026.
La destinació dels romanents s'ha d'ajustar als objectes de la convocatòria i en comportarà les corresponents justificacions.
Les obres que no estiguin adjudicades abans del termini establert al paràgraf anterior no generaran romanents. Això inclou aquelles obres per a les quals se sol·liciti una pròrroga del termini d'adjudicació.
La resta de romanents no disposats quedaran a disposició del Consell Insular.
11. Abonament dels ajuts
Els ajuts s'abonaran quan els beneficiaris hagin presentat la justificació d'haver dut a terme l'activitat. La justificació s'ha de lliurar al registre del Consell Insular abans del 30 de juny de 2027, tal com es recull a la base 12 següent.
Si el pressupost de l'actuació supera l'ajut assignat, correspondrà a l'entitat beneficiària dur a terme l'aportació complementària per l'excés.
12. Execució de la inversió i justificació de les despeses
Correspon als ajuntaments l'execució de la inversió i justificar les despeses abans del dia 30 de juny de 2027.
En el cas que hi hagi causes excepcionals que ho impedeix, l'Ajuntament les haurà d'al·legar per escrit. Aquesta sol·licitud es resoldrà mitjançant una resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació.
De conformitat amb el que estableix l'article 55 de Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, les actuacions que s'executin amb fons procedents de l'esmentat pla podran realitzar-se valent-se d'un mitjà propi com TRAGSA.
En atenció a l'interès comú del Consell i dels ajuntaments en l'execució de les actuacions objecte de les presents bases, el Consell insular de Menorca posa a disposició dels ajuntaments als seus mitjans propis Empresa de Transformació Agrària, SA, SME, MP (TRAGSA i la seva filial Tecnologies i Serveis Agraris SA, SME, MP (TRAGSATEC).
Per això, ambdues parts hauran de subscriure un document on es concreti l'actuació concreta a executar, les aportacions que realitzaran cadascuna i les característiques tècniques de l'esmentada actuació a executar.
Per justificar les despeses han de presentar davant el registre del Consell Insular de Menorca la documentació següent:
Per a la redacció de projectes, informes i plans municipals:
Per a la realització d'obres:
El certificat darrer ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
Per a l'adquisició d'equipaments i compra de vehicles elèctrics:
L'Ajuntament beneficiari haurà d'acompanyar el certificat d'obra executada o la memòria justificativa de l'acreditació de les mesures de difusió establertes, ja sigui mitjançant la tramesa d'una fotografia del cartell col·locat on s'estigui executant la inversió o mitjançant un certificat del director de l'obra que acrediti la col·locació del cartell.
Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'Ajuntament. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import de l'ajut obtingut, es reduirà proporcionalment l'ajut concedit.
El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats objecte dels ajuts, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
13. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris:
a) Comunicar al CIM l'acceptació de l'ajut en els termes que aquest es concedeixi. En qualsevol cas l'ajut s'entendrà acceptat tàcitament quan hagin transcorregut quinze dies hàbils des que el beneficiari hagi rebut la notificació de l'ajut.
b) Notificar al CIM l'aportació municipal a càrrec de fons propis de l'Ajuntament destinada a l'actuació aprovada.
c) Contractar l'activitat abans del 31 de maig de 2026.
d) Lliurar al CIM el certificat d'adjudicació de cadascuna de les actuacions abans del 31 de maig de 2026.
e) En el cas de contractació d'obres, notificar al CIM la data del replanteig i de la recepció de l'obra amb una antelació mínima de tres dies hàbils.
f) En el cas de la contractació d'equipaments, notificar al CIM la data de recepció de l'equipament.
g) Dur a terme l'activitat o la inversió que fonamenta la concessió de l'ajut i justificar la realització de l'activitat i el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l'ajut abans del 30 de juny de 2027.
h) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duguin a terme els òrgans competents.
i) Comunicar al CIM la concessió d'altres ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat.
j) Fer constar, de manera expressa mitjançant cartells o adhesius, el suport del CIM en la realització de les activitats subvencionades.
k) Dur a terme una presentació pública (premsa, ràdio, etc.) conjunta, a la qual han d'assistir representants de l'Ajuntament i del CIM.
l) Fer constar en totes les notícies publicades en premsa o a les xarxes socials el finançament del CIM.
m) Comunicar immediatament al CIM qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si es poden derivar retards en l'execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte que sigui objecte d'ajuda.
Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s'han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
n) Justificar l'execució en el termini que estableixen aquestes bases.
14. Canvis d'obres, modificacions, correccions i ampliacions de terminis
Modificacions dels projectes:
S'aprovaran, mitjançant resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, a sol·licitud de la corporació interessada.
Aquest tipus de sol·licitud podran tenir entrada al registre del CIM abans del 30 de juny de 2027 i en cap cas produirà una modificació de l'ajut ja aprovat.
Canvis d'obres:
Els canvis d'obra només seran autoritzats per causes excepcionals, que han de ser justificades, havent-se de resoldre per part del Ple del Consell Insular de Menorca.
En cap cas es poden sol·licitar canvis d'obra una vegada adjudicades aquestes i es podran sol·licitar fins al 15 de desembre de 2025.
Ampliacions de termini (pròrrogues):
Les ampliacions dels terminis establerts en aquesta convocatòria es regiran pel que disposa l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment administratiu comú de les administracions públiques. En tot cas, les sol·licituds d'ampliació de terminis han de tenir entrada al registre en el Consell Insular de Menorca amb una antelació mínima de trenta (30) dies naturals previs a la data del seu acabament i, a més hauran d'especificar els terminis que han de ser objecte d'ampliació (adjudicació, acabament i/o justificació) i les seves dates.
En el cas de desistiment del contractista adjudicatari, resolució de contractes per fallida de les empreses adjudicatàries, licitacions declarades desertes, impugnacions de les licitacions i, en general, en tots els supòsits que per causes alienes a l'Ajuntament s'hagi d'adjudicar novament l'actuació o l'adjudicació pateixi un retard justificable, amb caràcter excepcional, si les ampliacions de terminis no resolen aquestes incidències, es podran establir noves dates per acabar l'actuació per resoldre aquestes problemàtiques. També es podran establir noves dates en el cas d'actuacions que la seva execució necessiti autoritzacions i/o informes sectorials, requereixin la tramitació d'un procediment expropiatori o, si per causes de força major no imputables a l'Ajuntament, no poguessin executar-se en termini, si les ampliacions de terminis no resolen aquestes situacions.
Per al supòsit anterior s'haurà de presentar un escrit en el qual s'indiqui motivadament la causa que dona lloc a l'ampliació de termini excepcional degudament acreditada amb el document corresponent, així com indicar el nou termini que se sol·licita. Així mateix, aquesta ampliació de termini excepcional s'haurà de sol·licitar quan es tingui coneixement o es presenti la circumstància excepcional, i no regirà l'antelació mínima de trenta dies naturals per a la seva sol·licitud.
Les ampliacions de terminis, pròrrogues dels terminis d'adjudicació, execució i/o justificació, s'entendran sempre que siguin aprovades, condicionades a la possibilitat d'incorporació a l'exercici pressupostari del termini sol·licitat de la partida corresponent. En el cas de no ser possible incorporar aquest romanent l'Ajuntament perdria l'ajut aprovat.
Aquests tipus de sol·licitud es resoldran mitjançant resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, a sol·licitud de la corporació interessada.
15. Cartells indicadors de les obres i propaganda institucional
Els ajuntaments han d'identificar o senyalitzar les obres, els equipaments o les actuacions que duguin a terme amb càrrec a aquest pla mitjançant cartells informatius en els quals consti el suport i el finançament del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el model oficial de cartell inclòs en l'annex II d'aquestes bases. Els ajuntaments poden traslladar aquesta obligació als contractistes, a les empreses o a les persones que duguin a terme les obres, els equipaments o les actuacions, i incloure-la, si escau, en els plecs de condicions o en les clàusules corresponents.
El cartell haurà de figurar a peu d'obra fins a la recepció definitiva.
16. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l'art. 21 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
17. Revocació i reintegrament dels ajuts
Es revocaran els ajuts quan, posteriorment a la resolució de la concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets, incompliment que tindrà com a conseqüència deixar sense efecte l'ajut i el reintegrament de les quantitats que s'haguessin pogut percebre, d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa aplicable.
18. Recursos
Contra els acords d'aprovació de la convocatòria i la resolució d'aquesta, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat i notificat respectivament. Igualment, contra els acords indicats, es pot interposar de manera potestativa recurs de reposició en el termini d'un mes.
No es pot interposar cap recurs contenciós administratiu fins que sigui resolt expressament el recurs de reposició o se n'hagi produït la desestimació presumpta.
19. Altres disposicions
Normativa general aplicable
En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeixen, de forma supletòria, les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
ANNEX I de les bases
a) Model normalitzat de sol·licitud (consta en l'expedient)
b) Model d'informe acreditatiu de l'adaptació de l'obra sol·licitada al planejament urbanístic municipal vigent i a la normativa urbanística i territorial (consta en l'expedient)
c) Model d'informe de Secretaria sobre les autoritzacions, els informes i les concessions administratives necessaris perquè es puguin iniciar les obres abans de dia 31 de maig de 2026 (consta en l'expedient)
ANNEX II de les bases Cartell per instal·lar a l'obra
Mides del cartell: 1 x 1,5 m

Cartell per instal·lar als cotxes elèctrics. Mides 1m x 15 cm (lletres Arial 5 cm)