Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE CULTURA I PATRIMONI
Núm. 224303
Aprovació definitiva de la modificació dels Estatuts del Consorci del Castell de Sant Carles (nova redacció), i en conseqüència, ratificar l’acord de la Junta de Fundadors de dia 8 d’octubre de 2024
Versió PDF
1. El Ple del Consell Insular de Mallorca en sessió de dia 13 de febrer de 2025 va aprovar inicialment la modificació dels Estatuts del Consorci del Castell de Sant Carles (nova redacció), i en conseqüència, ratificar l'acord de la Junta de Fundadors de dia 8 d'octubre de 2024.
2. D'acord amb allò que estableix l'article 47.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal y de règim local de les Illes Balears es va fer públic l'acord esmentat mitjançant la inserció del corresponent anunci en el tauler d'edictes del Consell Insular de Mallorca, amb la finalitat que totes les persones interessades poguessin presentar les reclamacions i els suggeriments que consideressin pertinents, dins el termini d'un mes. Transcorregut aquest termini sense que s'hagin presentat al·legacions ni reclamacions, l'acord inicial resta definitivament aprovat.
Text definitiu dels nous Estatuts del Consorci del Castell de Sant Carles:
Al lloc i data de la signatura electrònica (28 de març de 2025)
El secretari de la Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca Miguel Barceló Llompart
ESTATUTS DEL CONSORCI DEL CASTELL DE SANT CARLES
CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS
ARTICLE 1 CONSTITUCIÓ
Es constitueix a la ciutat de Palma el Consorci del Castell de Sant Carles amb caràcter d'Ens Públic, associatiu, voluntari i sense ànim de lucre, amb personalitat jurídica pròpia, independent de la dels seus membres, que es regirà per les disposicions legals de la seva naturalesa i pels presents Estatuts.
ARTICLE 2 OBJECTE, FINS I FUNCIONS
El Consorci té per objecte la col·laboració entre les Institucions que ho integren amb la finalitat de gestionar, organitzar i intensificar les actuacions relatives a la conservació, investigació, restauració, revitalització i difusió d'actuacions i activitats, tant civils com a militars, tendents al coneixement i promoció de la història i la cultura, especialment la militar.
El Consorci té dues funcions principals. La primera, una funció cultural orientada al fet que tots els conciutadans i visitants del complex museístic puguin conèixer i participar del seu cabal cultural. La segona, una funció social orientada al fet que la ciutadania pugui gaudir de totes les instal·lacions, serveis i activitats que es duguin a terme a les instal·lacions del Consorci, així com a fomentar el coneixement de l'existència del mateix a la ciutadania.
ARTICLE 3 COMPETÈNCIES
Per a la consecució de l'objecte, finalitat i funcions del Consorci, les competències del Consorcis seran:
1) Conservar, mantenir i restaurar la fortalesa i altres instal·lacions del Castell de Sant Carles,de Palma, i qualssevol que s'adscriguin al Consorci.
2) Dirigir, mantenir, conservar i ampliar els fons del Consorci i qualssevol altres que s'adscriguin o cedeixin en dipòsit al Consorci, tant pel que es refereix a fons museístics com a altres mitjans, formes i actes tendents a la consecució de l'objecte del Consorci.
3) Realitzar publicacions en general.
4) Col·laborar amb organismes, centres d'ensenyament i qualssevol altres entitats.
5) Adquirir béns de tota mena, projectar i executar obres, organitzar i realitzar activitats, etcètera.
6) Promoure i desenvolupar qualssevol altres activitats tendents a la consecució de l'objecte i finalitats del Consorci, incloent-hi l'obtenció de recursos per fer-ho.
Sense perjudici de la titularitat que sobre la totalitat dels immobles continua ostentant el Ministeri de Defensa, el Consorci, gaudirà de plena capacitat d'obrar pel compliment dels seus objectius i conseqüentment amb capacitat per fer actes d'administració i disposició de béns, subscriure contractes, assumir obligacions, interposar recursos i, a general, tots els actes necessaris per assolir els objectius que es fixin. La representació del Consorci, com a persona jurídica, s'exercirà per les persones i organització que es determinen en aquests Estatuts.
L´existència del Consorci no suposa la renúncia a les competències pròpies del Ministeri de Defensa i, en particular, a les establertes per la Llei 12/1998 , de 21 de desembre de Patrimoni Històric Espanyol, la llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les administracions públiques i les altres normes que siguin aplicables, que seran exercides per l'òrgan competent del Ministeri de Defensa.
Igualment, el Govern Balear, el Consell de Mallorca i l'Ajuntament de Palma no renuncien a les competències que tenen transferides en relació amb la gestió i la tutela del Patrimoni Històric de la illa.
ARTICLE 4 RÈGIM JURÍDIC
El Consorci es regeix pel que estableix la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Servei Públic (d'ara endavant RJSP), a la normativa autonòmica de desenvolupament i els seus estatuts. En allò no previst en aquesta Llei, en la normativa autonòmica aplicable, ni en els seus Estatuts sobre el règim del dret de separació, dissolució, liquidació i extinció, s'estarà al que preveu el Codi civil sobre la societat civil, llevat del règim de liquidació, que se sotmetrà al que disposa l'article 97 de la llei 40/2015 de RJSP, i si no, el Reial Decret Legislatiu 1/2010, de 2 de juliol. Així mateix, seran d'aplicació les següents lleis a la part que l'afectin:
• Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat Financera.
• Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions públiques.
• Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària.
• Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de la Administració local (amb caràcter supletori).
• Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (amb caràcter supletori).
ARTICLE 5 RÈGIM D'ADSCRIPCIÓ
El consorci queda adscrit a l'Administració General de l'Estat, ram Ministeri de Defensa, en compliment de l'article 120 de la llei 40/2015 de RJSP.
ARTICLE 6 SEU
El domicili del Consorci s'estableix a la ciutat de Palma, Carretera del Dic del Oest, s/n, 07015, Palma (Illes Balears).
ARTICLE7 DURADA
La durada del Consorci serà indefinida podent dissoldre's per les causes previstes a aquests estatuts.
CAPÍTOL II DELS MEMBRES DEL CONSORCI
ARTICLE 8 CLASSES DE MEMBRES
El Consorci es constitueix pes seus membres fundadors.
Podran adherir-se, sense ànim de lucre i sense prerrogatives sobiranes en el funcionament del Consorci, altres institucions públiques i persones o entitats públiques o privades, que tindran la condició de membres adherits.
Així mateix, podran adherir-se novament les Institucions públiques que s'haguessin separat amb anterioritat, mantenint les mateixes prerrogatives que tinguessin abans de la seva separació. En tots els supòsits, prèvia aprovació de la Junta de Fundadors i en les condicions fixades per aquesta.
Tots els càrrecs i els membres de la Junta de Fundadors i de la Comissió Permanent tenen caràcter honorífic i no poden rebre cap retribució per la seva pertinença a aquests òrgans.
ARTICLE 9 MEMBRES FUNDADORS
Són membres fundadors del Consorci les següents institucions:
1) El Ministeri de Defensa.
2) El Govern de les Illes Balears.
3) El Consell de Mallorca.
4) L'Ajuntament de Palma.
Les aportacions econòmiques dels membres fundadors, a la data de modificació dels Estatuts del Consorci, són les següents (Vegeu Apèndix I d'aquests Estatuts).
Aquestes aportacions s'actualitzaran en funció de la situació conjuntural econòmica i davant necessitats de projectes específics. En cas que es produeixin canvis a les aportacions, figuraran a l'acta de la Junta de Fundadors.
A proposta de la Comissió Permanent, si les entitats consorciades o adherides incomplissin els seus compromisos de finançament o d'un altre tipus, les activitats del Consorci es podran veure limitades –o fins i tot cancel·lades- en un percentatge similar al de la manca de finançament per al desenvolupament.
En cas que algun dels membres fundadors o adherits no satisfés les aportacions anuals per al funcionament del Consorci, es reunirà la Junta de Fundadors amb caràcter extraordinari per analitzar la situació i prendre les mesures que es considerin oportunes per no impedir el compliment normal de l'objecte i finalitats del Consorci.
Són obligacions dels membres fundadors:
a) Del Ministeri de Defensa:
1. Atorgar al Consorci, a través de la Direcció General d'Infraestructura, concessió demanial d'ús dels terrenys i instal·lacions de l'apèndix 2 d'aquests Estatuts, mantenint la reserva sobre les zones i edificis o dependències que es detallen al Capítol VII i Apèndix 2.
2. Aportar anualment la quantia que figura a l'apèndix I i que podrà modificar-se segons determini la Junta de Fundadors.
3. D'entre el personal pertanyent a l'Exèrcit de Terra, dotar al Consorci del personal militar i civil mínim per al seu funcionament, establert a les plantilles reglamentàries. Aquesta aportació tindrà efectes per determinar el finançament real, aportat pel Ministeri de Defensa al Consorci.
b) Dels altres Membres Fundadors:
1. Aportar anualment la quantia que figura a l'apèndix I i que podrà modificar-se segons es determini per la Junta de Fundadors, independentment d'això, els membres fundadors costejaran dels seus pressupostos anuals corrents, els desplaçaments i dietes (allotjament i manutenció) necessaris perquè els seus representants acudeixin a les reunions de les juntes de fundadors i comissions permanents, així com per participar en altres activitats desenvolupades pel Consorci.
2. D'acord amb les seves possibilitats, aportar personal per a la gestió i manteniment de les instal·lacions del Consorci.
Són drets dels Membres Fundadors:
a) Formar la Junta de Fundadors amb les atribucions sobiranes sobre el Consorci que s'estableixin als Estatuts.
b) Tenir representació a la Comissió Permanent.
c) Vetllar en tot moment perquè el Consorci desenvolupi els seus objectius.
d) Participar, amb personal, als òrgans del Consorci.
L'existència del consorci no suposa per a cap dels membres la renúncia a les competències pròpies que en gestió i tutela del patrimoni històric els atribueix la llei.
ARTICLE 10 MEMBRES ADHERITS
Pot ser membre adherit del Consorci, sense ànim de lucre, prèvia acceptació per unanimitat de la Junta de Fundadors, qualsevol altra administració pública, institució, entitat, persona física o jurídica, que es comprometi a col·laborar en el compliment dels fins del Consorci.
L'Autoritat Portuària de Balears és membre adherit al Consorci, amb l'aportació que figura a l'apèndix I d'aquests Estatuts.
Són obligacions dels membres adherits:
1) Satisfer l'aportació anual en la quantia i la forma que es convingui.
2) Acceptar, si així ho acordés pels òrgans competents, els llocs de responsabilitat per als que haguessin estat elegits i complir les obligacions inherents a aquests llocs.
3) Els Membres Adherits podran assistir a les Juntes de Fundadors amb veu, però sense vot.
4) Els membres adherits podran estar representats a la Comissió Permanent quan aquesta així ho decideixi i en la forma acordada per la mateixa.
ARTICLE 11 CONFIDENCIALITAT DE LA INFORMACIÓ
La informació que, en el marc de la participació al consorci, obtinguin les parts del Ministeri de Defensa, amb l'autorització expressa d'aquest per a la seva explotació, té la consideració “d'ús públic” i podrà ser usada lliurement sense restriccions.
Les parts acorden que la resta de la informació que es revelin mútuament o a la que puguin
accedir durant les activitats desenvolupades en el marc del consorci, tindrà la consideració “d'ús oficial”; per tant, es comprometen a guardar la deguda reserva sobre aquesta informació.
L'esmentat deure de reserva romandrà durant el període de vigència del consorci i subsistirà després de l'extinció d'aquest. Així mateix, les parts es comprometen a tornar-se o destruir la documentació rebuda en el moment d'extinció del present conveni sense que sigui necessari requeriment previ per fer-ho.
Queda exclosa del present conveni la informació classificada del Ministeri de Defensa, la protecció de la qual es regula per la normativa específica, i que no pot ser cedida a organismes o persones que no compten amb els acords o habilitacions de seguretat pertinent.
Pel que fa a les dades de caràcter personal a què les parts poguessin accedir amb motiu de la seva participació al consorci, aquestes es comprometen a utilitzar-los únicament conforme a el que disposa la legislació vigent de protecció de dades de caràcter personal i la resta normes aplicables a aquesta matèria.
La documentació de cada activitat particular que es faci a l'empara del consorci inclourà la clàusula corresponent al tractament concret de protecció de dades de caràcter personal de les parts, especificant-hi els punts legalment requerits.
CAPÍTOL III ÒRGANS DE GOVERN I ADMINISTRACIÓ. ORGANITZACIÓ DEL CONSORCI
ARTICLE 12 ENUMERACIÓ DELS ÒRGANS DE GOVERN
El Consorci, per al compliment dels seus fins, es regeix pels òrgans següents:
1. La Junta de Fundadors.
2. President de la Junta de Fundadors.
3. La Comissió Permanent.
4. L'Òrgan de Gestió del Consorci.
ARTICLE 13 CARÀCTER I COMPOSICIÓ DE LA JUNTA DE FUNDADORS
La Junta de Fundadors és el màxim òrgan de govern del Consorci i està integrada per:
• El/la Comandant General de Balears que la presidirà.
• El/la President/a del Govern Balear o representant del seu Òrgan de Govern a qui delegui, que actuarà com a Vicepresident.
• El/la President/a del Consell de Mallorca o representant del seu Òrgan de Govern en qui delegui.
• L'alcalde/alcaldessa de l'Ajuntament de Palma o representant del seu Òrgan de Govern en qui delegui.
• El/la Delegat/ada de Defensa a Balears.
• El/la President/a de la Comissió Permanent.
• El/la Secretari/ària del Consorci, que actuarà com a Secretari de la Junta amb veu, però sense vot.
Podran participar a les sessions de la Junta de Fundadors els membres adherits prèvia autorització d'aquella.
ARTICLE 14 COMPETÈNCIES DE LA JUNTA DE FUNDADORS
Correspon a la Junta de Fundadors:
1. Fixar les directrius i els criteris generals d'actuació del Consorci.
2. Aprovar els reglaments i les normes de règim interior del Consorci.
3. Aprovar el pressupost, memòria, balanç i comptes anuals del Consorci que li presenti la Comissió Permanent.
4. Acceptar o denegar donacions, cessions, dipòsits, adscripcions de propietats, etc., destinats al Consorci.
5. Aprovar l'admissió de membres adherits.
6. Estudiar i aprovar, si escau, la modificació dels Estatuts, prèvia consulta de cada un dels representants a les Entitats Fundadores.
7. Aprovar la separació d'un membre fundador del Consorci, prèvia consulta de cada un dels representants a les Entitats Fundadores.
8. Acordar la dissolució del Consorci, prèvia consulta de cadascun dels representants a les Entitats Fundadores.
9. Resoldre les controvèrsies que se suscitin com a conseqüència de l'aplicació dels presents Estatuts.
10. A proposta de la Comissió Permanent, revisar i elevar el Ministeri de Defensa per a la seva aprovació el Pla Anual d'Actuació i impulsar-ne l'execució. Així mateix, s'elevaran al Ministeri de Defensa les actualitzacions de la Programació Plurianual de caràcter estratègic.
11. Revisar i aprovar els plans directors dels monuments del Consorci i impulsar la seva execució.
ARTICLE 15 REUNIONS DE LA JUNTA DE FUNDADORS
La Junta de Fundadors es reunirà, com a mínim, una vegada a l'any, sense perjudici de fer- ho tantes vegades com calgui per a la bona marxa del Consorci. Serà convocada pel president en qualitat de tal, o bé ho farà a petició de qualsevol dels seus membres. La convocatòria s'ha de cursar per escrit amb una antelació mínima de deu dies hàbils.
Perquè es pugui constituir, celebrar sessions i adoptar acords cal la presència del President, dels representants de les administracions consorciades i del President de la Comissió Permanent.
Els acords s'han d'adoptar sempre per unanimitat. Podran assistir a les sessions que celebri la Junta de Fundadors aquelles altres persones que els seus membres considerin convenient o necessari per poder exposar la seva opinió en assumptes concrets, però sense dret a vot.
De cada sessió, el secretari aixecarà la corresponent acta, que haurà de ser signada per tots els seus membres.
ARTICLE 16 COMPETÈNCIES DEL PRESIDENT DE LA JUNTA DE FUNDADORS
El President de la Junta de Fundadors és el representant del Consorci, corresponent-li, consegüentment, fer-ho davant dels Tribunals, Jutjats, autoritats, entitats, organismes i persones físiques o jurídiques, signant els documents corresponents i, a més, en casos d'urgència justificada, podrà ordenar o resoldre els assumptes que, encomanats a la Comissió Permanent, requereixi la bona marxa del Consorci, i donar-ne compte en la primera reunió que celebri aquesta Comissió. Per a aquestes funcions podrà delegar al President de la Comissió Permanent.
ARTICLE 17 COMPOSICIÓ DE LA COMISSIÓ PERMANENT
La Comissió Permanent estarà constituïda pels membres següents:
1. Un president, que és l'oficial destinat per cobrir la vacant existent.
2. Un representant de la Delegació de Defensa de les Illes Balears.
3. Un representant del Govern de les Illes Balears.
4. Un representant del Consell de Mallorca.
5. Un representant de l'Ajuntament de Palma.
6. El Secretari del Consorci
A més dels membres abans expressats, podran formar part de la Comissió Permanent, sense dret a vot, els assessors o perits convocats per aquesta i els representants de Membres Adherits quan així es decideixi.
ARTICLE 18 COMPETÈNCIES DE LA COMISSIÓ PERMANENT
Correspon a la Comissió Permanent:
1. Constituir l'òrgan de direcció del Consorci.
2. Informar i elevar a la Junta de Fundadors, per a la seva aprovació, el pressupost, memòria, balanç i comptes anuals del Consorci.
3. Aprovar i modificar, amb subjecció al pressupost anual aprovat, els serveis necessaris per al bon funcionament del Consorci.
4. Informar les peticions dels membres adherits i elevar-les a la Junta de Fundadors.
5. Proposar a la Junta de Fundadors modificacions als Estatuts del Consorci.
6. Proposar a la Junta de Fundadors les línies i criteris que regiran les activitats del Consorci el Pla Anual d'Actuació i la revisió triennal de la Programació Pluriennal de caràcter estratègic del Consorci.
7. Proposar a la Junta de Fundadors l'acceptació o denegació de donacions, cessions, dipòsits, etc., destinats al Consorci.
8. Encarregar, aprovar i contractar tota mena de projectes, obres, reformes, instal·lacions i serveis, així com la compra i alienació de béns de tota mena, i qualssevol altres contractes encaminats al compliment dels objectius del Consorci, tot això dins dels límits del pressupost anual aprovat i les limitacions establertes en la concessió demanial.
9. Exercitar, per delegació del President de la Junta de Fundadors, qualsevol classe de accions, davant de tota mena de tribunals, jutjats, autoritats, organismes i persones físiques o jurídiques tendents la defensa dels béns, drets i accions del Consorci, atorgant poders a favor de procuradors dels tribunals.
10. Dirigir l'execució el pressupost anual i presentar els resultats a la Junta de Fundadors.
11. Realitzar qualsevol altre acte que es requereixi per a la bona marxa, funcionament i gestió del Consorci que no estigui expressament reservat a un altre Òrgan.
La Comissió Permanent podrà delegar en un o més dels seus membres alguna o algunes de les facultats que li corresponen.
ARTICLE 19 REUNIONS DE LA COMISSIÓ PERMANENT
La Comissió Permanent es reunirà, com a mínim, trimestralment, sense perjudici de fer-ho tantes vegades com calgui per a la bona marxa del Consorci. Per a les reunions extraordinàries, la Comissió Permanent serà convocada pel seu president, que, a més, ho haurà de fer a petició, com a mínim, de dos dels seus membres. La convocatòria ha de cursar-se per escrit amb una antelació mínima de cinc dies hàbils.
Perquè es pugui constituir, celebrar sessions i adoptar acords cal la presència de la majoria legal dels seus membres, i aquests acords s'han d'adoptar per majoria simple dels vots dels assistents. No es podran celebrar sessions sense la presència del president i del Secretari.
Podran assistir a les sessions que celebri la Comissió Permanent aquelles altres persones que els seus membres considerin convenient necessari per poder exposar el seu parer en assumptes concrets, sense dret a vot.
De cada sessió el secretari de la Comissió aixecarà la corresponent acta, que haurà de ser signada pel President i el Secretari.
ARTICLE 20 ÒRGAN DE GESTIÓ DEL CONSORCI
L'Òrgan de Gestió del Consorci és l'encarregat de la gestió detallada i de l'execució de les activitats del Consorci i de l'administració dels recursos ordinaris del mateix. Així mateix, serà l'encarregat d'aquells assumptes que li delegui la Junta de Fundadors i la Comissió Permanent del Consorci.
L'Òrgan de Gestió del Consorci estarà format per:
a. El director, que serà el president de la Comissió Permanent, que dirigirà l'Òrgan de Gestió sota l'autoritat de la Junta de Fundadors.
b. El secretari del Consorci que serà designat pel president de la Comissió Permanent d'entre el personal del seu Òrgan de Suport (OAPO).
c. L'Òrgan d'Administració del Consorci, compost de, almenys, un cap d'òrgan i un auxiliar d'administració, nomenats pel director de l'òrgan de Gestió.
ARTICLE 21 COMPETÈNCIES DE L'ÒRGAN DE GESTIÓ
Correspon a aquest òrgan:
a. Portar l'administració del Consorci.
b. Preparar i desenvolupar les activitats aprovades per la Comissió Permanent i dirigir i controlar-ne la gestió.
c. Demanar les autoritzacions corresponents i divulgar, en la forma més adequada i que estimi convenient, les activitats a desenvolupar pel Consorci.
d. Portar l'inventari de tots els béns del Consorci, amb expressió de la modalitat i titularitat.
e. Vetllar pel manteniment de tots els béns mobles i immobles adscrits al Consorci.
f. Custodiar l'arxiu de la documentació corresponent al Consorci.
g. Elevar, si escau, a l'òrgan amb competència la documentació relativa a faltes greus i molt greus del personal contractat pel consorci.
h. Despatxar i subscriure la correspondència ordinària, així com formular, subscriure i elevar a les autoritats, organismes, entitats i persones físiques i jurídiques les peticions derivades dels acords, programes, directrius i suggeriments adoptats pels altres òrgans del Consorci.
i. Gestionar les activitats i administració dels recursos ordinaris del Consorci, de conformitat amb els acords de la Comissió Permanent i les directrius marcades per la Junta de Fundadors.
j. Confeccionar el pressupost i els comptes anuals del Consorci.
k. Elevar els avantprojectes del pressupost i Memòria anuals i sotmetre la Comissió Permanent les iniciatives que consideri necessàries i oportunes amb vista al compliment dels objectius del Consorci.
l. Formalitzar i elaborar els comptes generals.
m. Ordenar i autoritzar les despeses i pagaments preferents, forçosos i voluntaris fins a la quantitat acordada per la Comissió Permanent.
n. Subscriure els contractes de serveis i de treball prèviament aprovats per la Comissió Permanent.
o. Ordenar les despeses que no estiguin expressament reservades a altres òrgans i designar a la persona que, juntament amb el President de la Comissió Permanent, ordena i autoritza
les despeses de funcionament habitual del Consorci.
p. Confeccionar els expedients de contractació.
q. Confeccionar la documentació de les auditories corresponents.
r. Efectuar, de conformitat amb la Llei general pressupostària, la càrrega d'informació a les aplicacions:
a.REDCOA. Sistema per a la presentació a la IGAE dels Comptes anuals de lesEntitats subjectes a la Instrucció de comptabilitat per a l'Administració Institucional de l'Estat.
b.FINANCIA. Per integrar els pressupostos del consorci als PressupostosGenerals de l'Estat.
s. Habilitar i aplicar el sistema de facturació electrònica i els pagaments.
t. Materialitzar la inclusió del Consorci en els procediments de contractació centralitzada.
u. Remetre als membres fundadors anualment un resum de l'activitat desenvolupada i situació comptable del Consorci.
CAPÍTOL IV RÈGIM PRESUPOSTARI, DE COMPTABILITAT, CONTROL ECONÒMICO FINANCER I PATRIMONIAL.
ARTICLE 22 EXERCICI ECONÒMIC
L'exercici anual del Consorci coincideix amb any natural.
ARTICLE 23 PATRIMONIS I INGRESSOS
1. El Consorci compta amb el seu patrimoni propi que estarà constituït pels ingressos propis del Consorci, les aportacions dels seus membres fundadors i els béns que pogués adquirir al llarg de la seva vigència. Les aportacions dels membres podran ser plenes, amb reserva de propietat o en la forma que convingui.
Els salaris del personal adscrit al Ministeri de Defensa i, si escau, els del personal d'algun dels Membres Fundadors, que presten els seus serveis per al funcionament i suport al Consorci, així com els serveis que són finançats amb crèdits del dit Ministeri o Membre Fundador, han de ser tinguts en compte per a la comptabilització de la aportació del Ministeri de Defensa o del corresponent Membre Fundador al Consorci.
2. Els ingressos del Consorci estaran constituïts per:
a. Els productes procedents de les visites, activitats i publicacions generals del propi Consorci.
b. Les aportacions dels membres fundadors i adherits.
c. Donacions de tercers.
d. Altres fons que, procedents de subvencions, donacions o altres mitjans, s'aportin al Consorci.
3. Per assegurar les quantitats d'activitats o projectes que per l'import o la durada siguin susceptibles de dubtes sobre el seu finançament, la Junta de Fundadors aprovarà l'activitat que es tracti amb la condició que, si no existeixen ingressos suficients al Consorci per a la seva anualitat, es posposi per a l'any següent o es cancel·li la realització d'aquesta activitat o projecte.
ARTICLE 24 ACTIVITAT ECONÒMICO-ADMINISTRATIVA
El Consorci del Castell de Sant Carles, en l'aspecte de la gestió economicofinancera, estarà subjecte al règim de pressupostació, comptabilitat i control del Ministeri de Defensa i conforme al que estableix sobre això la Llei 40/2015 de RJSP i la 47/2003, de 26 de desembre, General Pressupostària, en la seva normativa de desenvolupament i en allò previst als estatuts. El procediment de gestió en detall es defineix a l'Apèndix III a aquests Estatuts. Els contractes que celebri el consorci, són contractes públics i, per tant, s'han de fer en la forma i els termes que estableix la Llei 9/2017, Contractes del Sector Públic.
ARTICLE 25 CONTROL INTERN DE LA GESTIÓ ECONOMICO-FINANCERA
El control intern de la gestió economicofinancera serà exercit per la Intervenció General de la Defensa conforme al que preveu el títol VI de LGP. A més, i d'acord amb l'article 85 de la Llei 40/2015, el consorci, com a entitat integrant del sector públic institucional estatal està sotmès al control d'eficàcia i supervisió contínua. Per això, haurà de comptar, en el moment de la seva creació, amb un pla d'actuació, que contindrà les línies estratègiques al voltant de les quals es desenvoluparà la seva activitat, que es revisarà cada tres anys, i que es completarà amb plans anuals que desenvoluparan el de creació per al exercici següent.
El control d'eficàcia l'exerceix el Ministeri de Defensa, a través de la Inspecció de servei.
El Consorci està subjecte des de la seva creació fins a la seva extinció a la supervisió contínua del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, a través de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat.
ARTICLE 26 RÈGIM DE PERSONAL
El personal al servei del Consorci podrà ser funcionari o laboral i haurà de procedir exclusivament de les administracions participants. El seu règim jurídic serà el de l'Administració Pública d'adscripció i les seves retribucions en cap cas no poden superar les establertes per a llocs de treball equivalents en aquella.
Excepcionalment, quan no resulti possible comptar amb personal procedent de les Administracions participants al consorci en atenció a la singularitat de les funcions a exercir, el Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, o òrgan competent de l'Administració a què s'adscrigui el consorci, podrà autoritzar la contractació directa de personal per part del consorci per a l'exercici d'aquestes funcions, segons allò especificat a l'article 121 de la llei 40/2015 de RJSP.
CAPÍTOL V MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS, SEPARACIÓ I DISSOLUCIÓ DEL CONSORCI.
ARTICLE 27 MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS
La modificació dels Estatuts es produirà a proposta d'un o diversos Membres Fundadors. La Junta de Fundadors l'estudiarà i, en cas d'aprovar-se, que haurà de ser unanimitat, l'elevarà al Ministeri de Defensa per a la seva ratificació i publicació al Butlletí Oficial de l'Estat.
Les modificacions realitzades seran publicades als Butlletins Oficials corresponents de cada Administració consorciada.
ARTICLE 28 EFECTES DE L'EXERCICI DEL DRET DE SEPARACIÓ DE UN CONSORCI
1. L'exercici del dret de separació produeix la dissolució del Consorci llevat que la resta dels seus membres acordin la seva continuïtat i segueixin romanent al Consorci, almenys, dues administracions, o entitats o organismes públics vinculats o dependents de més d'una Administració.
2. Quan l'exercici del dret de separació no comporti la dissolució del consorci s'aplicaran les regles següents:
a. Es calcularà la quota de separació que correspongui a qui exerciti el dret de separació, d'acord amb la participació que li hagués correspost al saldo resultant del patrimoni net, si ha tingut lloc la liquidació.
b) En defecte de determinació de la quota de liquidació es tindran en compte, tant el percentatge de les aportacions al fons patrimonial del consorci que hagi efectuat qui exerceix el dret de separació, com el finançament concedit cada any. Si el membre del consorci que se separa no hagués realitzat aportacions per no estar obligat a això, el criteri de repartiment serà la participació en els ingressos que, al seu cas, hagués rebut durant el temps que ha pertangut al Consorci.
c. S'acordarà pel consorci la forma i les condicions en què tindrà lloc el pagament de la quota de separació, en cas que aquesta resulti positiva, així com la forma i condicions del pagament del deute que correspongui a qui exerceix el dret de separació si la quota és negativa.
d. L'efectiva separació del consorci es produirà una vegada determinada la quota de separació, en cas que aquesta resulti positiva, o una vegada s'hagi pagat el deute, si la quota és negativa.
e. Si el consorci estigués adscrit, d'acord amb el que preveu la Llei, a la Administració que ha exercit el dret de separació, s'haurà d'acordar pel consorci a qui s'adscriu, de les restants administracions o entitats o organismes públics vinculats o dependents d'una Administració que romanen al consorci, en aplicació dels criteris establerts a la Llei.
f. En cas que alguna de les entitats consorciades incomplís els seus compromisos de finançament o d'un altre tipus, les activitats del Consorci es veuran limitades en proporció equivalent a l'incompliment esmentat dels compromisos citats.
g. Els béns sobre els quals una Administració Consorciada ostenti la titularitat romandran en dipòsit, al Consorci, pel termini mínim d'un any comptats a partir de la data de la renúncia d'aquella, sempre que sigui necessari i així s'especifiqui a l'acord d'acceptació de la renúncia.
ARTICLE 29 DISOLUCIÓDELCONSORCI
1. La dissolució del Consorci en produeix la seva liquidació i extinció. En tot cas serà causa de dissolució que els fins per als quals va ser creat el consorci hagin estat complerts.
2. La dissolució del consorci no comportarà cap mena d'indemnització per a cap de les parts.
3. Procedirà la dissolució del Consorci:
a. Quan, per unanimitat, així ho estimi la Junta de Fundadors.
b. Quan concorrin els supòsits legalment establerts, recollits a l'art 51 de la llei 40/2015 de RJSP.
c. Serà causa de resolució del Consorci la conclusió del Conveni per la impossibilitat sobrevinguda de complir la fi o l'incompliment greu acreditat per una de les parts. En cas de dissolució, i una vegada satisfetes totes les obligacions pendents, els béns resultants revertiran als membres fundadors, en proporció a les seves aportacions. Les aportacions i inversions realitzades al propi immoble no seran objecte de reversió. Per efectuar la liquidació, la Junta de Fundadors nomenarà un liquidador que serà un òrgan o entitat, vinculada o dependent, de l'Administració Pública a què el consorci estigui adscrit.
d. El liquidador calcularà la quota de liquidació que correspongui a cada membre del consorci d'acord amb la participació que li correspongui al saldo resultant del patrimoni net després de la liquidació, tenint en compte que el criteri de repartiment es farà de forma proporcional al percentatge de les aportacions que hagi efectuat cada membre del consorci al fons patrimonial del mateix, així com el finançament atorgat cada any. Si algun dels membres del consorci no ha realitzat aportacions per no estar obligat a això, el criteri de repartiment serà la participació en els ingressos que, si escau, hagués rebut durant el temps que ha pertangut al consorci.
En el cas que restin obligacions adquirides pel Consorci, la seva liquidació definitiva es podrà dur a terme fins a la finalització de les mateixes.
S'acordarà pel Consorci la forma i condicions en què tindrà lloc el pagament de la quota de liquidació en el supòsit que aquesta sigui positiva.
En qualsevol cas, cal atenir-se al que expressa l'article 127 de la Llei 40/2015 de RJSP.
CAPÍTOL VI PATRIMONI MOBLE, DOCUMENTAL I BIBLIOGRÀFIC DEL CONSORCI DEL CASTELL DE SANT CARLES
ARTICLE 30 FONS I COL·LECCIONS MUSEOGRÀFIQUES
Els fons i les col·leccions museogràfiques del Consorci estaran constituïts pels que s'adquireixin, en les modalitats següents:
a. Fons dipositats, sense pèrdua de titularitat, per les institucions que constitueixen el Consorci i que es regiran per la legislació específica de cada institució.
b. Fons dipositats, sense pèrdua de titularitat, per altres institucions, persones i entitats públiques o privades.
c. Fons cedits en propietat al Consorci o adquirits pel mateix, sobre els quals ostentarà titularitat plena el propi Consorci que es crei.
De tots els fons se'n portarà un detallat inventari, indicant la modalitat de cadascun.
ARTICLE 31 ÚS DELS FONS I COL·LECCIONS MUSEOGRÀFIQUES
Atenent els objectius del Consorci, es mantindran obertes al públic sales destinades a l'exposició de tota mena d'objectes, col·leccions bibliogràfiques i documentals, per a la lectura i consulta no subjecta a altres disposicions.
A les sales s'exposaran i dipositaran aquells objectes, béns i documents que, de la seva propietat o de tercers, disposi el Consorci. Per a la seva exposició i divulgació, les institucions, organismes públics, entitats i persones públiques o privades podran cedir al Consorci, en les condicions que es convinguin, béns i objectes per ser exposats a les sales dels seus museus, bé amb caràcter permanent o temporal.
CAPÍTOL VII RESERVES MILITARS
ARTICLE 32 DEPENDÈNCIES EXCLOSES
Dels terrenys i instal·lacions que constitueixen la propietat militar del Castell de Sant Carles l'ús del qual es va transferir al Consorci, queden excloses les dependències i zones que, estimant-se necessàries per al Ministeri de Defensa, es determinen a l'apèndix II a aquest Annex.
En les futures cessions que poguessin fer-se al Consorci, per part del Ministeri de Defensa o per qualsevol altre òrgan de l'Administració Pública, es detallaran en una Addenda separada les Reserves que, si fos el cas, s'estableixin sobre les propietats cedides.
ARTICLE 33 NECESSITATS DE LA DEFENSA
L'existència del Consorci no suposa la renúncia a les competències pròpies del Ministre o Ministeri de Defensa i, en particular, de les establertes per la llei 12/1998, de 21 de desembre desembre, del Patrimoni Històric Espanyol, la llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques i les referides a les zones de seguretat que afectin la pròpia naturalesa de les FAS, cosa que obliga que no podrà realitzar-se, sense autorització del Ministeri de Defensa, obres, treballs, instal·lacions o activitats de cap classe dins de l'esmentada zona de seguretat, segons el que disposa el Reglament de zones i instal·lacions d'interès per a la Defensa Nacional, que desenvolupa la Llei 8/1975, de 12 de març, i a fi d'assegurar l'actuació eficaç dels mitjans de què disposi la instal·lació militar, així com l'aïllament convenient per garantir-ne la seva seguretat, la qual no s'ha de veure disminuïda.
Així mateix, el ministre de Defensa es reserva l'ús total, amb caràcter temporal, dels terrenys i instal·lacions cedits demanialment al Consorci, en cas que les necessitats de la Defensa Nacional així ho requereixin.
Al Capítol 1 del Títol IV de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques, es regula la utilització dels béns i drets de domini públic, i, per tant, la competència, les condicions i el procediment que regeix l'atorgament de les autoritzacions i concessions demanials.
La realització d'obres de qualsevol naturalesa dins de l'immoble que es cedeix haurà de comptar amb l'autorització expressa del Ministeri de Defensa, sense que aquestes obres puguin suposar càrrega, gravamen o cap limitació per a aquest Departament. Les obres de reparació i condicionament que s'hagin realitzat durant la vigència del Consorci seran adquirides gratuïtament pel Ministeri de Defensa a l'acabament de la concessió.