Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 222038
Acord del Ple del Consell Insular d'Eivissa per a l'aprovació de l'establiment de limitacions en aplicació del disposat a la Llei 5/2024, d'11 de novembre, de control de l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa per a la sostenibilitat turística per a l'any 2025
Per acord del Ple del Consell Insular d'Eivissa en sessió celebrada en data 28 de març de 2025, s'ha aprovat l'establiment de limitacions en aplicació del disposat a la Llei 5/2024, d'11 de novembre, de control de l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa per a la sostenibilitat turística per a l'any 2025, amb el tenor literal que segueix:
1. ANTECEDENTS
Ja és assumit per la població que l'illa d'Eivissa pateix una elevada congestió del territori insular en els períodes de l'any de més afluència de persones i vehicles, que va creixent anualment des que hi ha dades. La projecció futura de les dades disponibles mostrava la tendència a una situació de congestió territorial preocupant.
Així, es va arribar a la ferma conclusió de què s'havien de prendre mesures excepcionals que responguin a la preocupació compartida amb la societat d'Eivissa d'assegurar el control de l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa en l'època estival per garantir la sostenibilitat turística de la pròpia illa, i aquestes mesures excepcionals han d'incloure la limitació de l'entrada de vehicles a l'illa, al menys durant els mesos de mes afluència a l'illa, en consonància amb l'antecedent que constitueix la Llei 7/2019, de 8 de febrer, per a la sostenibilitat mediambiental i econòmica de l'illa de Formentera.
I desprès d'un ampli procés participatiu, el Ple del Consell Insular d'Eivissa, en base al seu acord de 10 de maig de 2024 i a l'empara de l'article 47.2 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, va exercir la iniciativa legislativa davant el Parlament de les Illes Balears, mitjançant la presentació d'una proposició de llei de control de l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa per a la sostenibilitat turística, a fi de corregir la problemàtica derivada de la congestió del territori insular en els períodes de l'any de més afluència de persones i vehicles.
La Llei 5/2024, d'11 de novembre, de control de l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa per a la sostenibilitat turística (BOIB núm. 149, de 14 de novembre de 2024) ha vingut a prohibir l'entrada i/o permanència a l'illa d'Eivissa de tot tipus de vehicles de motor, inclòs l'estacionament, en el període de l'any que determini el Ple del Consell Insular d'Eivissa o ens en què es puguin delegar les seves competències a l'efecte d'ordenar els fluxos turístics.
Així, en el capítol I d'aquesta llei s'estableixen mesures específiques per a la sostenibilitat mediambiental i socioeconòmica de l'illa d'Eivissa; principalment mesures de regulació de fluxos turístics i de mobilitat sostenible. També s'hi detallen els objectius que han de guiar aquestes mesures, alhora que es proclama la subjecció als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat i no-discriminació.
El capítol II regula les limitacions temporals en l'entrada i/o permanència de vehicles de motor a l'illa durant els períodes de màxima afluència turística i inclou un règim d'excepcions que preveu les situacions diferencials que no poden veure's afectades en règim d'igualtat per la prohibició general. S'incorporen excepcions específiques per tal de garantir la mobilitat entre les Pitiüses, a fi de donar continuïtat als vincles especials existents entre les illes d'Eivissa i Formentera, d'acord amb la voluntat expressada per les seves institucions.
També es preveuen excepcions no lligades a les característiques de les persones usuàries ni dels vehicles, susceptibles de modulació pel consell insular, en funció d'un sostre màxim que permeti l'entrada i/o permanència de vehicles, de manera limitada per dies i amb sol·licitud prèvia dels interessats, i que afavorirà els de motors no contaminants. El consell també ha de determinar el nombre de vehicles de servei públic per als períodes de mobilitat restringida.
En conseqüència, es faculta el Consell Insular d'Eivissa per crear un distintiu que permeti identificar tots els vehicles exceptuats del règim de prohibició.
Les mesures restrictives, en funció dels acords que adopti el consell insular, poden afectar especialment els vehicles de lloguer, atès que a causa de la seva estacionalitat tenen una incidència rellevant sobre la saturació de la xarxa viària illenca. És comprensible que l'objectiu de limitar el total de vehicles facultats per romandre durant la temporada estival no pot quedar compromès pel fet que les empreses de lloguer de vehicles puguin ampliar la seva oferta desmesuradament.
Per assegurar l'aplicació correcta de les mesures, i en el marc previst en la Llei 11/2010, de 2 de novembre, d'ordenació del transport marítim de les Illes Balears, s'introdueixen obligacions específiques d'informació i de verificació per a les empreses navilieres i els passatgers que embarquin vehicles amb destinació a Eivissa. Així mateix, s'imposa als operadors econòmics que participin en l'expedició de títols de transport marítim a aquesta illa l'obligació d'informar els passatgers de les limitacions establertes per aquesta llei.
La llei dedica el capítol III a la planificació i el capítol IV faculta les administracions competents per a l'establiment de mesures de foment dirigides al compliment dels objectius fixats.
En darrer lloc, el capítol V estableix el règim d'inspecció i la sanció aplicable com a mecanisme per garantir l'efectivitat del règim jurídic que s'estableix.
Així, aquesta Llei encomana als poders públics adoptar tota una sèrie de mesures de sostenibilitat, entre les quals es troben el limitar la permanència de vehicles de motor a l'illa o establir el nombre màxim de vehicles de lloguer en circulació; i l'anterior en ordre a la sostenibilitat mediambiental i socioeconòmica de l'illa d'Eivissa.
2. MESURES ESTABLERTES A LA LLEI, METODOLOGIA DE DETERMINACIÓ DELS VALORS I PROPOSTA TÈCNICA INICIAL D'APLICACIÓ
Com s'ha dit, aquesta Llei recull en la seva exposició de motius la necessitat d'establir un control sobre l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa per a la sostenibilitat turística, a fi de corregir la problemàtica derivada de la congestió del territori insular en els períodes de l'any de més afluència de persones i vehicles. A aquest efecte, es recull la necessitat d'aconseguir un just equilibri que garanteixi cobrir les necessitats de les eivissenques i els eivissencs, però també dels que treballen o tenen residència a l'illa amb una especial sensibilitat cap a l'illa de Formentera, tot això sense perjudici de l'establiment de les mesures excepcionals que es considerin proporcionades en atenció a assegurar la sostenibilitat mediambiental, econòmica, social i turística de l'illa.
Així doncs, ja des de l'article 1, en la determinació de l'objecte es fixa el mateix en “la promoció de la sostenibilitat mediambiental i socioeconòmica de l'illa d'Eivissa mitjançant la introducció de mesures que redueixin l'afluència turística excessiva i els riscos, els impactes i la saturació dels espais públics que aquesta comporta”.
Ha de dir-se que el propi text legal conté previsions de determinació de les limitacions generals establertes i inici de la seva aplicació en dates molt immediates, amb la inclusió en la seva Disposició transitòria única de la possibilitat de que, mentre no es tingui l'estructura íntegra per la posada en funcionament de la llei, sigui el Consell Insular d'Eivissa qui desenvolupi el Capítol II, respecte a l'entrada de vehicles, amb les limitacions generals i el sostre de vehicles recollit en l'esmentat capítol, que havia d'entrar en vigor l'1 de juny de l'any 2025.
Per a aconseguir l'anterior, s'estableix en la pròpia Llei una bateria de mesures que van dirigides a l'establiment d'accions que limitin el volum de vehicles que circulen a l'illa, més enllà del propi parc mòbil existent per part dels propis residents de l'illa, de manera que es corregeixi o redueixi l'excés existent. A aquest efecte, existeix la possibilitat d'adoptar mesures en relació a dues qüestions principals:
- El nombre màxim de vehicles en circulació
- El període de limitació temporal d'afluència i permanència de vehicles
Pel que fa a la determinació del número màxim, en realitat s'ha plantejat com la determinació d'una xifra sobre un volum de vehicles ja existent i que és el que ha de satisfer les necessitats de mobilitat dels residents, així com de les persones que s'han de traslladar a l'illa d'Eivissa provinent de les restants Illes Balears per a desenvolupar un activitat laboral i, igualment, el dels viatgers en trànsit a Formentera o les pròpies persones ciutadanes de Formentera que requereixin desplaçar-se a l'illa d'Eivissa. És a dir, el número màxim al qual es farà referència més endavant serà aquell que es consideri que pot afegir-se al volum ja existent i que, en tot cas, gaudeix de les excepcions en l'aplicació d'aquesta Llei contingudes en l'article 3.2 de la Llei. Serà a partir de la determinació d'aquest volum de vehicles, en les seves diferents classificacions o tipologies, a través del qual s'aconseguirà el sostre de vehicles que ha de fixar-se igualment d'acord amb l'article 4 de la Llei.
A més d'aquestes xifres generals, el text legal estableix la possibilitat de realitzar un tractament específic amb els vehicles destinats a l'arrendament de vehicles sense conductor. Així, l'article 6.2 de la Llei assenyala la possibilitat que el Consell Insular d'Eivissa fixi motivadament el nombre màxim de vehicles a motor que, per al conjunt d'aquesta activitat, pot entrar anualment a l'illa d'Eivissa per a la seva comercialització. Així mateix, pot determinar, respectant el sostre de vehicles en circulació que regula l'article 4, el nombre màxim de vehicles de lloguer que pot circular per l'illa en els períodes de limitació. Resultarà aquesta segona qüestió relacionada amb els vehicles de lloguer a la qual es donarà compliment, per aquest primer any d'aplicació, a partir de l'acord que es preveu adoptar.
Finalment, es recull en l'article 4 que en l'establiment i la gestió del sostre de vehicles poden introduir-se motivadament diferents durades de la limitació d'accés de vehicles i quotes segons la tipologia de vehicles, amb un especial esment a la problemàtica que provoquen les caravanes i autocaravanes a l'illa d'Eivissa. Per a aquest cas, en fixar una quota per a aquesta mena de vehicles es pot establir també l'obligació d'haver d'acreditar disposar d'una prèvia reserva en un campament de turisme de l'illa per al seu estacionament i pernocta.
Per poder donar compliment a totes aquestes qüestions, possibilitant que es respecti la previsió legal de fer efectiva l'entrada en vigor de les limitacions generals i sostre de vehicles a partir de 1 de juny de 2025, el Consell Insular d'Eivissa va encarregar l'elaboració d'un estudi i treball tècnic que possibilitàs poder adoptar les mesures corresponents de forma rigorosa i basada en una proposta amb la solvència tècnica i rigor necessari i adequada a la importància que revestia aquesta primera actuació. Així, es va realitzar per part de l'assistència externa especialitzada de la consultora "Movilidad & Transporte Asesores”, “Movytrans”, un treball anomenat "Estudio de capacidad de presencia de vehículos en la isla de Eivissa". Aquest treball, ampli i rigorós tècnicament, no es pot analitzar ni tractar amb detall en la present proposta d'acord, però forma part del mateix a partir de la seva inclusió com a annex al mateix.
De forma molt resumida, i extraient directament text i qüestions tractades en aquest informe tècnic, es pot considerar que la finalitat principal d'aquest document ha resultat la d'establir un valor de control d'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa a partir de l'anàlisi i explotació de dades de demanda i oferta de transport a nivell insular per a aconseguir finalment el valor buscat de l'excés de vehicles a l'illa. Aquest valor s'estableix a partir de tota la informació disponible i de l'aplicació de paràmetres de mobilitat raonables que han pogut ser obtinguts a partir d'altres estudis antecedents. S'han considerat dades demogràfiques de l'illa i caracteritzada la xarxa viària a partir de l'anàlisi de les dades d'aforament disponibles (ús de les vies i indicadors de congestió). A aquesta informació s'ha afegit, com a valor tècnic i font d'informació molt important una anàlisi d'informació de mobilitat a través de dades obtingudes a partir de telefonia mòbil. A partir de les dades considerades, s'ha analitzat l'estacionalitat de la demanda de mobilitat a l'illa al llarg un any complet mitjançant el tractament de les dades publicades pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA). Aquesta informació s'amplia entrant a analitzar al detall, mitjançant una font de dades més àmplia i que inclou en el seu cas la mobilitat de persones estrangeres, de les dades d'un dia mitjà de juliol (any 2023).
S'han obtingut dades d'estimació del repartiment modal de la mobilitat analitzada, segmentant, a partir de la matriu estimada de viatges en vehicle privat segons: desplaçaments de persones residents en vehicle propi, de persones no residents en vehicle propi i viatges realitzats en vehicle de lloguer. Amb tota aquesta anàlisi va ser possible estimar la xifra de vehicles que circulen diàriament per la xarxa viària d'Eivissa, desagregats en vehicles de persones residents a l'illa, vehicles que accedeixen a l'illa a través dels ports i vehicles de lloguer. Tota aquesta informació ha buscat metodològicament, encreuar-se amb la informació disponible d'aforaments de la xarxa viària per a obtenir dades objectives i concloents de la situació de congestió de la xarxa viària insular. que permeti establir el valor màxim de vehicles compatibles amb uns nivells de congestió suportables.
Tota aquesta metodologia, aplicada amb rigor tècnic i partint de dades reals (quan existien) i de valors estimats a partir d'hipòtesis raonables i compatibles amb els resultats del model plantejat, va portar l'estudi a la determinació de quins eren els valors de congestió viària que s'associaven a la circulació dels vehicles de les persones residents i necessitats de mobilitat bàsica de l'illa (que podrien identificar-se amb els vehicles no subjectes a les limitacions del text legal), però també, quins eren els valors de nombre de vehicles per sobre d'aquests llindars de congestió que podien, en el seu cas, associar-se a aquells paràmetres buscats d'excés de vehicles que havien de ser objecte de les limitacions previstes.
L'estudi aconsegueix una conclusió concreta: fixa en un total de 17.668 el sostre màxim de vehicles a motor que podrien ser autoritzats sobre els valors de vehicles de persones residents i exceptuats per la norma, buscant no aconseguir ni sobrepassar els nivells de congestió que podrien considerar-se no assumibles en el model proposat. Igualment estima que pot aconseguir-se un sostre de 20.168 vehicles admissibles durant el primer any d'aplicació de la norma, per a ser reduït de manera progressiva durant els següents anys, aconseguint la reducció de 2.500 vehicles addicionals en el cinquè any d'aplicació i aconseguint el valor objectiu de 17.600.
Ha d'assenyalar-se, igualment, que la Disposició final segona de la Llei estableix que "en qualsevol cas, i a l'efecte d'adoptar aquells acords plenaris, es tindrà en compte la posada en funcionament del nou servei concessional de transport públic insular de l'illa d'Eivissa". D'acord amb l'anterior, atès que la data prevista d'inici del nou contracte de prestació del servei de transport regular amb autobús no iniciarà abans del pròxim 1 de novembre de 2025 (és a dir, una vegada superada la temporada estival del present any), s'ha considerat raonable l'aplicació de mesures de limitació a la circulació de vehicles de menor entitat que les que podrien #plantejar en el cas que ja estigués iniciat i en ple funcionament el nou servei de transport públic de viatgers.
El contingut tècnic de l'esmentat estudi s'ha complementat, pel tècnic informant, amb l'aportació de diversa informació obtinguda en reunions celebrades amb persones representants de col·lectius empresarials interessats (persones arrendadores de vehicles sense conductor i navilieres), i va possibilitar l'elaboració d'una proposta tècnica inicial, recollida en informe tècnic emès pel cap del Servei de Transports de data 25/02/2025.
En aquesta proposta tècnica s'informa la possibilitat d'adoptar un acord plenari que determini, d'acord amb tot el vist i en relació a les previsions de la Llei 5/2024, d'11 de novembre:
Amb caràcter previ a l'adopció de l'acord per part del Ple del Consell Insular, es va realitzar el corresponent tràmit d'audiència a les persones interessades en el citat procediment respecte de l'adopció de l'acord plenari a què es refereixen els articles 4 i 6 de la Llei. En relació a aquesta qüestió, per resolució del conseller executiu del departament de Territori, Ordenació Turística, Mobilitat, Infraestructures Viàries i Intrusisme de data 25/02/2025 es va acordar d'ofici l'aplicació al present procediment de la tramitació d'urgència per raons d'interès públic i pel qual es van veure reduïdes a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, conforme permet l'article 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPAC).
3. TRÀMITS D'AUDIÈNCIA REALITZATS
Una vegada emès l'esmentat informe tècnic de 25/02/2025, es van realitzar els següents tràmits d'audiència:
3.1. Als cinc ajuntaments de l'illa d'Eivissa,
3.2. Al Consell insular de Formentera,
3.3. A les associacions BALEVAL (Balear de Lloguer de Vehicles amb i sense conductor de Balears), AEVAB (Agrupació Empresarial de Lloguer de vehicles amb i sense conductor de Balears),
3.4. A la PIMEEF, federació de Petita i Mitjana Empresa d'Eivissa i Formentera,
3.5. A APEAM, Associació Patronal d'Empresaris d'Activitats Marítimes),
3.6. A altres persones interessades (desconegudes) a través de publicació d'anunci en el BOIB núm. 26 de 27/02/2025, així com en el Tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa.
En tots els casos, el tràmit d'audiència realitzat va consistir en la indicació de la possibilitat d'efectuar al·legacions a partir de l'endemà a la publicació en el BOIB o, en el cas del tràmit d'audiència dirigit expressament a persones interessades i identificades en l'expedient, a partir de l'endemà al de la notificació de l'escrit remès a través de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa.
4. AL·LEGACIONS REBUDES I ELABORACIÓ DE LA PROPOSTA D'ACORD DEFINITIVA
Durant l'indicat termini, s'han rebut un total de 10 escrits d'al·legacions, que de forma agrupada es corresponen a la presentació d'un escrit d'al·legació presentat per una Administració Pública (el Consell Insular de Formentera), quatre escrits presentats per persones representants d'empreses d'arrendament de vehicles sense conductor, tres escrits d'empreses vinculades al transport marítim i dos escrits presentats per persones amb altres interessos (persones representants d'activitat de les caravanes i autocaravanes i d'empreses distribuïdores de Balears).
A l'informe tècnic-jurídic de contestació de les al·legacions de data 18/03/2025, s'assenyala que en una part important dels escrits rebuts i del seu contingut, consten al·legacions que no podran ser tingudes en compte per tractar-se realment de qüestions recollides expressament en la Llei 5/2024, d'11 de novembre, de control de l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa per a la sostenibilitat turística (que no resultava objecte del tràmit d'audiència, sinó que només ho era la proposta d'acord plenari que s'havia d'adoptar en la seva aplicació) o per tractar-se directament d'impugnacions realitzades a articles concrets de la norma o contràries al sentit i esperit de la mateixa en els termes que queden exposats en la seva exposició de motius. Així, malgrat el fet de què en aquests escrits d'al·legació es deixa constància de la postura contrària a les principals qüestions regulades per la norma i referides a la pròpia possibilitat de limitar l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa i d'establir mecanismes de control, es tracta en la seva major part de qüestions que no es poden prendre en consideració per adreçar-se contra el propi text legal, emanat de la sobirania popular representada pel Parlament dels Illes Balears i recollit en el text aprovat, amb una àmplia majoria, en sessió plenària de data 29 d'octubre de 2024 i no a la determinació i aplicació concreta de qüestions previstes a la mateixa a través de l'adopció l'acord plenari proposat.
Per aquest motiu, a l'esmentat informe de contestació de les al·legacions de data 18/03/2025, que consta com annex al present acord, s'han identificat com “no procedents” les al·legacions que en realitat s'oposen a la pròpia Llei 5/2024, d'11 de novembre, de control de l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa per a la sostenibilitat turística i no a la present proposta d'acord plenari del Consell Insular d'Eivissa que, en aplicació d'aquesta norma, estableix o disposa aquelles qüestions necessàries per a la seva efectiva aplicació a l'illa d'Eivissa durant la temporada estival de 2025 i d'acord amb les obligacions contingudes en el propi text legal. Sí han resultat degudament ateses, en canvi, totes aquelles qüestions al·legades que es relacionen directament amb l'acte administratiu corresponent a l'adopció de la present proposta d'acord plenari en relació a les disposicions necessàries per a l'aplicació de la llei que resulten el seu objecte.
De les al·legacions contingudes als 10 escrits aportats, s'han considerat no procedents un total de 23 qüestions, s'han desestimat 22 i s'han estimat (i, en aquest sentit han modificat el text inicial sotmès al tràmit d'audiència pública) un total de 10 de les al·legacions rebudes (2 només parcialment).
5. CONCLUSIÓ
Ha arribat el moment, complits tots aquests tràmits i valorada positivament la tasca tècnica portada a terme, que el Consell Insular d'Eivissa adopti els acords adients per donar compliment al recollit a la Disposició transitòria única de la llei i pugui fer efectiva la posada en marxa i aplicació real de les seues previsions d'establiment de les mesures de limitació contemplades.
Així, una vegada analitzades les diferents al·legacions, i considerada, en el seu cas, la procedència de variació del text inicialment proposat per a l'adopció del present acord per al cas de les al·legacions efectivament estimades, s'ha elaborat una proposta d'acord que, a partir de les previsions presents en la Llei 5/2024, d'11 de novembre, de control de l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa per a la sostenibilitat turística, permeten la seva aplicació a partir de la temporada estival del present any 2025, amb l'establiment de les mesures de limitació, determinació del seu període, i resta de qüestions que es consideren adequades i proporcionades per a que siguin adoptades ja durant el present any, sense perjudici d'aquelles altres mesures (o modificació de les actuals) que puguessin adoptar-se els anys posteriors a partir de l'anàlisi dels resultats obtinguts durant aquest primer any o, en el seu cas, del que resulti del desenvolupament reglamentari que d'acord amb el previst a la llei, es realitzi per als anys successius.
Tot això, sense perjudici que el present acord plenari (i annexos) ha de ser objecte de la màxima difusió possible a persones visitants i turistes, així com objecte de publicació en el BOIB i en la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa. Efectivament, en aquest sentit, el Consell Insular d'Eivissa ha de prendre mesures de difusió adequades i suficients per a informar la ciutadania, amb caràcter previ a l'entrada en vigor del règim jurídic de caràcter temporal pel que fa a l'entrada i/o permanència de vehicles a motor a l'illa d'Eivissa.
Així mateix, en acord posterior del Consell Insular, es fixarà el sistema de limitació i acreditació dels vehicles, sense que la llei exigeixi que es tracti d'un nou acord plenari com el present.
Vist i considerat tot el ja dit, així com els antecedents que obren al Consell Insular que van motivar la iniciativa legislativa que va dur a terme aquesta Corporació.
Vist l'informe elaborat per la consultora externa especialitzada "Movilidad & Transporte Asesores”, “Movytrans”, anomenat "Estudio de capacidad de presencia de vehículos en la isla de Eivissa", que obra a l'expedient i s'incorpora com annex al present acord, que aporta l'anàlisi i les dades de caràcter tècnic que permeten realitzar la proposta d'establiment del sostre de vehicles previst a la llei.
Considerat l'informe tècnic de data 25/02/2025 on s'informa favorablement l'adopció d'un acord plenari de determinació i concreció dels aspectes previstos a la llei per a la seva aplicació durant l'any 2025, amb una proposta de text que s'ha de sotmetre a tràmit d'audiència en els termes recollits a la mateixa llei.
Vistos els tràmits d'audiència realitzats i considerant els escrits d'al·legacions aportats a l'expedient a partir del text proposat.
Vist l'informe tècnic i jurídic de data 18/03/2025, subscrit pel cap del Servei de Transports i pel cap dels Serveis Jurídics del Consell Insular d'Eivissa, de contestació d'al·legacions i proposta d'un nou text per a l'adopció de l'acord plenari a partir de la seva consideració.
Vist l'informe proposta de data 18/03/2025 del cap del Servei de Transports que informa favorablement l'acord que es preveu aprovar.
Atès que d'acord amb els articles 3, 4 i 6 de la Llei 5/2024, d'11 de novembre, de control de l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa per a la sostenibilitat turística, correspon al Ple del Consell Insular d'Eivissa l'adopció d'un acord per a l'establiment de diverses qüestions que permetin l'aplicació de les limitacions previstes a la llei a partir de 2025.
Per tot això, aquest conseller executiu del Departament de Territori, Ordenació Turística, Mobilitat, Infraestructures Viàries i LLuita contra l'Instrusisme, en virtut de les competències conferides a l'art 33.2 als consellers executius, de la Llei 4/2022, de 28 de juny de 2022, de consells insulars i per l'art. 72 del Reglament Orgànic del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 136, de 18-09-2010, correcció en BOIB núm. 148, de 14-10-2010, modificació en BOIB núm. 48, de 16-04-2016), i tot conforme a allò que disposa el Decret de Presidència núm.2023000467 de data 28/06/2023, d'estructura del Govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de Departaments (BOIB núm. 88, de 29/06/2023), i el Decret de Presidència núm. 2023000472, de data 28/06/2023, de nomenament de les persones membres del Consell Executiu i de les vicepresidències del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 88, de 29/06/2023), eleva al Ple del Consell Insular d'Eivissa, que adopti el següent
ACORD
Primer. Període de limitació.
Aprovar el període d'aplicació de la limitació de l'entrada i/o permanència de vehicles a motor a l'illa d'Eivissa per a l'any 2025:
El període en el qual seran efectives les limitacions generals de l'article 3 i següents de la Llei 5/2024, d'11 de novembre, de control de l'afluència de vehicles a l'illa d'Eivissa per a la sostenibilitat turística, serà el comprès entre 1 de juny de 2025 i el 30 de setembre de 2025.
Es prohibeix l'entrada i/o permanència a l'illa d'Eivissa de tota mena de vehicles a motor, inclòs l'estacionament, en el citat període de l'any, excepte els vehicles exceptuats que es contenen en l'article 3.2 de la Llei.
Els vehicles als quals afecta la limitació, són tots els definits en l'annex II.A del Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Vehicles, que tinguin motor, si bé a l'efecte d'aquest primer acord de limitació s'exclouen d'aquestes limitacions les motocicletes i els ciclomotors.
Segon. Sostre de vehicles en circulació a l'illa d'Eivissa en el període de limitació.
Establir que el sostre de vehicles per al període de limitació de 2025 és de 20.168 vehicles en circulació diàriament (nombre màxim de vehicles considerat d'excés sobre vehicles de residents i resta d'exceptuats ex article 3.2).
Dins d'aquest valor màxim es troben considerats:
2.1. Quota per a vehicles de persones residents a Formentera
La quota de vehicles reservada per a persones residents a Formentera es fixa en 120 vehicles diaris.
2.2. Nombre màxim de vehicles de lloguer sense conductor que poden circular diàriament per l'illa en el període de limitació
El nombre màxim de vehicles destinats diàriament a l'activitat de lloguer sense conductor diàriament a l'illa d'Eivissa es fixa en 16.000 vehicles.
2.3. Vehicles subjectes a autorització prèvia
El valor del nombre màxim de vehicles, no exceptuats per l'article 3.2 de la Llei 5/2024, d'11 de novembre, que podran resultar autoritzats per a entrar i/o, en el seu cas, romandre a l'illa d'Eivissa sense superar el sostre és el resultant de restar al sostre considerat, el valor de la quota reservada a persones residents a Formentera i d'aquells vehicles que es poden comercialitzar diàriament per a circular com a lloguer sense conductor. És a dir, el resultat de 20.168 – 120 – 16.000 = 4.048 vehicles a motor (incloses caravanes i autocaravanes).
2.4. Caravanes i autocaravanes
Únicament podran entrar a l'illa i romandre en la mateixa sense estar domiciliats els vehicles caravana i autocaravana que comptin amb una reserva de plaça assignada en un campament de turisme de l'illa per al seu estacionament i pernocta, sempre que no es trobi superat el valor màxim de 4.048 vehicles diaris en total. A aquest efecte s'haurà d'aportar documentació probatòria d'aquesta circumstància per a poder obtenir la corresponent autorització.
Tercer. Determinació del sistema d'assignació de quotes per a comercialització diària de vehicles de lloguer.
Establir que a les empreses interessades a comercialitzar vehicles de lloguer a l'illa d'Eivissa durant el període de limitació, els resultaran d'aplicació les regles següents per a l'obtenció de les corresponents autoritzacions:
3.1. Per al període de limitació comprès entre 1 de juny i 30 de setembre de 2025, es fixa en 16.000 el volum màxim de vehicles sense conductor que, d'acord amb l'art. 6 de la Llei 5/2024, d'11 de novembre, poden circular diàriament en modalitat d'arrendament sense conductor a l'illa d'Eivissa. A l'efecte de determinació dels càlculs aquest valor s'identifica amb la denominació de "Vmax".
No s'estableix per a aquest primer any cap limitació als vehicles que poden entrar, anualment, per a la seva comercialització, podent ser, en tot cas, un valor coincident o superior al volum de vehicles que com a màxim podran ser utilitzats diàriament.
3.2. Es determina el valor "n" corresponent al nombre d'empreses que sol·licitin comercialitzar vehicles de lloguer sense conductor a l'illa d'Eivissa durant el període de limitació.
3.3. Es determina el valor "s1", "s2, "s3"... "sn" corresponent al nombre d'autoritzacions sol·licitat per cadascuna de les "n" empreses. A aquest efecte, resultaran els valors "v1", "v2", "v3"... "vn" corresponents al nombre de vehicles sol·licitats ("s"), que realment obtinguin autorització ("v"). El sumatori dels valors "v1", "v2", "v3"... "vn" serà coincident amb el valor "Vmax".
3.4. Per a la determinació dels valors que s'autoritzin cada empresa, s'estableix prèviament el valor "m", corresponent al màxim nombre d'autoritzacions que s'atorgaran automàticament a les "n" empreses sense necessitat de repartiment de quotes. Aquest valor té igualment consideració de mòdul de repartiment en l'algoritme d'adjudicació que s'exposarà a continuació.
L'anterior únicament per al cas que el nombre total d'autoritzacions automàtiques, el producte "n * m", resulti inferior al valor "Vmax". En el cas que "n * m" > "Vmax", s'haurà d'establir un nou valor d'assignació de quotes "m1", resultant de l'operació de divisió "Vmax / n".
3.5. Per al cas que el valor inicial "n * m" resulti inferior a "Vmax", s'assignarà d'entenimentat a l'algoritme següent:
3.5.1. En primer lloc s'assignaran les autoritzacions corresponents a les empreses que hagin sol·licitat un nombre total d'autoritzacions "s" amb valor inferior al valor "m" establert com a mòdul de repartiment.
3.5.2. A continuació s'assignarà a cadascuna de les "n" empreses, en una primera ronda automàtica d'assignacions, un valor inicial de "v" autoritzacions igual al valor del mòdul de repartiment "m". Es procedirà de forma ordenada, atès el moment de realització de sol·licitud dins del període establert per a la seva presentació.
3.5.3. Es continuaran realitzant successives rondes d'adjudicació de quotes d'acord amb el mòdul de repartiment, assignant entre les empreses, de manera successiva "m" autoritzacions addicionals.
3.5.4. No es podrà iniciar una nova ronda d'adjudicació de mòduls de repartiment "m" fins que no s'hagi atès, per a aquesta ronda, la petició individualitzada de cadascuna de les empreses, amb excepció d'aquelles que ja haguessin contingut el valor "v" coincident amb el valor "s" sol·licitat en el seu cas. A aquest efecte, en l'última ronda en què una empresa aconsegueixi el valor sol·licitat inicialment, el mòdul de repartiment coincidirà per a aquest cas amb la resta necessària per a aconseguir el valor "s" sol·licitat.
3.5.5. El procediment recursiu continuarà fins que totes les "n" empreses sol·licitants hagin obtingut les autoritzacions inicialment sol·licitades de manera que "s1 = v1", "s2 = v2",... "sn = vn", o fins que s'aconsegueixi el valor "Vmax", i en aquest cas ja no procedirà continuar amb el procediment d'adjudicació.
3.5.6. El sumatori de les quantitats autoritzades a cada empresa sempre serà igual o inferior al valor "Vmax", i es podrà establir per part del Consell Insular d'Eivissa , en cas de considerar-se necessari, un nou procediment addicional per obtenir noves autoritzacions si existeixen noves peticions fora dels terminis de sol·licitud inicialment fixats.
3.5.7. Transparència i publicitat. En el procediment seguit es garantirà l'accés a les persones interessades al mateix a l'efecte de comprovació dels procediments seguits (rondes, adjudicacions i quotes), amb les úniques limitacions derivades de normativa superior d'aplicació, en matèria de protecció de dades o unes altres que puguin restringir el complet accés. En tot cas es garantirà obtenir informació completa en relació al nombre d'empreses concurrents, contingents assignats o sobrants, quotes repartides per empreses i tota informació existent de caràcter estadístic.
3.6. Determinació dels valors i terminis del procediment.
Una vegada descrit el procediment de repartiment o adjudicació de quotes de vehicles sense conductor que es poden comercialitzar per a ser utilitzats diàriament a l'illa d'Eivissa, es recullen a continuació els valors determinants següents:
3.6.1. "Vmax" = 16.000 vehicles de lloguer sense conductor
3.6.2. "m" = 150 vehicles (mòdul de repartiment)
3.6.3. Terminis i requisits de sol·licitud: un màxim de 10 dies hàbils a partir de l'endemà a la publicació en el BOIB de l'acord del ple del Consell Insular d'Eivissa que aprovi aquests valors i el procediment descrit per a la seva adjudicació.
Resulten subjectes a les limitacions establertes en el present acord les empreses a les quals es refereix l'art. 2.2. del Reial decret 933/2021, de 26 d'octubre, pel qual s'estableixen les obligacions de registre documental i informació de les persones físiques o jurídiques que exerceixen activitats d'hostatge i lloguer de vehicles a motor i que pretenguin operar durant el període de limitació a l'illa d'Eivissa, incloses les recollides en el seu apartat c) dirigit a plataformes d'intermediació.
El model de sol·licitud, amb indicació de requisits i documentació a aportar, forma part dels documents annexos al present acord.
3.6.4. Procediments addicionals per insuficiència de sol·licituds: El Consell Insular d'Eivissa es reserva la possibilitat d'establir un o més terminis addicionals de sol·licitud per al cas en què no s'aconsegueixi, amb el primer període de sol·licitud i aplicació de les rondes d'adjudicació, el valor "Vmax" ja determinat per al període de limitació de 2025, per a això s'haurà d'adoptar el corresponent acord i publicar-se al BOIB. A aquests eventuals nous procediments d'adjudicació de quotes es podran presentar persones sol·licitants que hagin participat en procediments anteriors, amb les limitacions recollides en el següent apartat.
3.6.5. Terminis per a confirmar l'efectiva comercialització: S'estableixen les següents dates màximes per aportar al Consell Insular d'Eivissa la documentació acreditativa de la disposició efectiva dels vehicles que es comercialitzaran:
3.6.6. Procediments addicionals per no comercialització de quotes atorgades: El Consell Insular d'Eivissa es reserva la possibilitat d'establir un o més terminis de sol·licitud per al cas en què existeixin contingents sobrants derivats de la no efectiva comercialització de quotes inicialment assignades, per a això s'haurà d'adoptar el corresponent acord i publicar-se al BOIB.
Els nous contingents es formaran a partir del sumatori del volum de matrícules no acreditades en els terminis assenyalats i sempre en relació als percentatges recollits per a cada moment, en els termes recollits en l'apartat 3.6.5 anterior. En aquests procediments no podran participar les empreses que haguessin generat part dels contingents sobrants en no haver registrat matrícules de vehicles disponibles d'acord amb els terminis i percentatges recollits en l'apartat anterior.
Quart. Publicació i difusió
Publicar íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) el present acord plenari (i els seus documents annexos), a l'efecte de donar publicitat. Així mateix, publicar en iguals termes en la seu electrònica de la corporació (https://seu.conselldeivissa.es/) i dur a terme accions de difusió del contingut de les restriccions derivades del present acord.
Documents annexos:
DESCRIPCIÓ |
CSV |
---|---|
Estudi "Movytrans" de capacitat per a limitació vehicles |
15706073267761076741 |
Informe tècnic-jurídic contestació al·legacions |
15704506405465542505 |
Model instància sol·licitud assignació quotes vehicles de lloguer |
15704506560277146432 |
Eivissa, 28 de març de 2025
El cap de servei de Transports Antonio Montero Guasch
Model d'instància de sol·licitud d'assignació de quota per a comercialització de vehicles de lloguer sense conductor en circulació diària durant el període de limitació
El Sr./La Sra. ................................................................................................... amb DNI/NIE núm. ....................................... en representació de l'empresa dedicada al lloguer de vehicles ......................................................................... amb domicili a l'efecte de notificacions en ...................................................................................., població ..........................................., CP ..............., telèfon ..........................., correu electrònic .......................................................... d'acord amb el que es preveu en l'acord plenari de data ......................... del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. ......... de data .....................), mitjançant el present escrit
SOL·LICITO:
l'assignació d'una quota de ........... (en número) ............................................... (en lletra) vehicles de lloguer sense conductor per a poder ser comercialitzats per a circulació diària durant el període de limitació establert en aquest acord plenari per al present any 2025, per a això es presenta la següent documentació:
Nota important: en el cas de no aportar documentació referida a les obligacions contingudes en els punts 6, 7 o 8, AUTORITZO el Consell Insular d'Eivissa a sol·licitar i obtenir aquesta informació en el meu nom. Sí ( ) No ( ) (assenyalar el que procedeixi)