Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 219856
Resolució de l’administrador tributari de l’Agència Tributària de les Illes Balears mitjançant la qual es publiquen les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari de l’any 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 116 de la Llei 58/2003, general tributària, de 17 de desembre, estableix que l'Administració tributària ha d'elaborar anualment un Pla de Control Tributari que tindrà caràcter reservat, si bé es poden fer públics els criteris generals que l'informen.

L'Agència Tributària de les Illes Balears, regulada per la Llei 3/2008 de 14 d'abril, constitueix l'Administració tributària de les Illes Balears, i entre els seus principis d'organització i actuació està el de transparència respecte a la fixació de criteris i objectius en els seus àmbits d'activitat.

En aquest sentit, el Consell General de l'ATIB, en sessió de 13 de març de 2025 va acordar aprovar el Programa Anual d'Actuació, que incorpora el Pla de Control Tributari, i que va ser ratificat pel conseller d'Economia, Hisenda i Innovació en data 13 de març de 2025. En la mateixa resolució, també s'ordena la publicació de les directrius generals que informen el Pla de Control Tributari. 

Per tot això, dict la següent

Resolució

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears les directrius generals que informen el Pla de Control Tributari de 2025.

 

Palma (data de la signatura electrònica: 27 de març de 2025)

L'administrador tributari de l'Agència Tributària de les Illes Balears Justo Alberto Roibal Hernández (Per vacant de la Direcció de l'ATIB, art. 5.3, de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22/12/2016,  BOIB núm. 163, de 29/12/2016)

 

PLA DE CONTROL TRIBUTARI 2025 (DIRECTRIUS GENERALS)

1.1. Normativa aplicable

L'article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària (en endavant LGT), i l'article 170 del Reglament general d'actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs aprovat del Reial decret 1065/2007 de 27 de juliol (d'ara endavant RGGI), estableixen que existeix l'obligació de disposar d'un pla de control tributari. En l'àmbit de la planificació, l'article 170, disposa que és el conjunt de plans i programes definits sobre determinades àrees o sectors d'activitat, operacions i supòsits de fet, de les relacions jurídic-tributàries i d'altres conforme a les quals els òrgans d'inspecció desenvolupen la seva activitat. Cada administració tributària integrarà en el pla de control tributari el pla d'inspecció, que es basarà en determinats criteris de risc, oportunitat, aleatorietat i altres que s'estimin pertinents.

El caràcter reservat del pla o plans d'actuació ho estableix l'article 116 de la LGT de tal manera que s'indica que ha de tenir caràcter reservat sense perjudici de la necessària publicitat a través de les directrius generals que ho informen.

Tal com els anys precedents, el Pla de Control Tributari de 2025 contempla les línies d'actuació de prevenció i control del frau, referides per a cadascun dels tributs dels quals s'ostenten competències, sense perjudici que les mateixes es concretin encara més en els plans parcials d'actuació que tenen caràcter reservat.

 

1.2.  Factors considerats per a elaborar el Pla de Control Tributari

Son els següents quatre factors:

̶  Primer. Actuacions de col·laboració i cooperació amb altres administracions tributàries

En l'àmbit tributari la col·laboració es dona fonamentalment amb els intercanvis d'informació i poder així interrelacionar la informació dels diferents ens. La informació de que disposa l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (d'ara endavant AEAT) és fonamental per a l'ATIB. La normativa  que determina la col·laboració és, essencialment, la Llei 40/2015 de 1'octubre, de régim jurídic del sector públic (art.3),  la LGT (art.5), la Llei 22/2009, de 18 de desembre, que regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries (art.61). Així, s'estableix el foment i el desenvolupament dels intercanvis d'informació entre les administracions tributàries autonòmiques i estatal, com també la necessitat de fixar una planificació coordinada de les actuacions sobre els tributs cedits.

Aquesta col·laboració permet, a més de una major eficàcia en la lluita contra el  frau fiscal, l'obtenció de dades estadístiques que són bàsiques per a dur a terme l'anàlisi de la recaptació tributària.

La Llei 22/2009 esmentada, que regula l'abast de la cessió de tributs,  regula en els  seus articles 65 i 66, preveu l'existència de, entre d'altres, dos òrgans col·legiats. A nivell centralitzat, el Consell Superior per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària, format per representants de l'Administració central principalment de l'AEAT, i de la Direcció General de Tributs i per personal de les administracions autonòmiques; directors generals de tributs o directors o gerents d'agències tributàries autonòmiques. I en l'àmbit territorial de cadascuna de les comunitats autònomes, els Consells Territorials per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària, que són  òrgans de coordinació dels tributs cedits. La composició d'aquest òrgan està formada per personal d'ambdues administracions.

Dins el Consell Territorial,  l'ATIB té especial interès en l'impuls de la remissió mútua de diligències de col·laboració conseqüència de les actuacions que duen a terme l'ATIB i l'AEAT en relació a totes les operacions i els negocis jurídics amb transcendència tributària. Aquestes diligències de col·laboració apareixen regulades en els articles 167 del RGGI i en l'article 58 de la repetida Llei 22/2009. 

̶  Segon. Coordinació del compliment dels intercanvis d'informació entre les Administracions.

Es fa un seguiment dels intercanvis d'informació entre les diferents administracions per que es duguin a terme en les dates previstes. Respecte als intercanvis d'informació entre l'administració estatal (AEAT) les dates d'intercanvi estan fixades en el calendari d'intercanvi d'informació que s'aprova anualment en el si del Consell Superior.

En l'àmbit de la recerca, és molt important la remissió del cens d'explotadors d'establiments turístics per part de l'administració competent en matèria de turisme, als efectes de poder dur a terme amb eficàcia un millor control de l'impost sobre estades turístiques. La cessió de les dades del model 179 -actual  238-, la competència del qual és de l'AEAT serveix també com a coadjuvant de les tasques de recerca.

Un altre model que està inclòs, des de l'any 2024, dins el calendari de l'intercanvi d'informació és el model 593, de caràcter trimestral, referit a l'impost sobre el dipòsit de residus en abocadors, la incineració i la coincineració de residus.

A més de ser útil per a les actuacions de recerca, en determinats casos són d'utilitat per a posar a la disposició dels contribuents, en la informació sobre les imputacions fiscals de les campanyes de renda.

̶  Tercer. Desenvolupament de l'administració electrònica amb relació a l'assistència als contribuents

La seu electrònica de l'ATIB va incorporant de cada vegada més tràmits i serveis, amb el nivell de seguretat que requereixen les seus electròniques. L'any 2024 s'ha posat en funcionament la tramitació de la sol·licitud de devolució autonòmica  per naixement a l'IRPF en cas d'insuficiència de quota i també la sol·licitud d'abonament anticipat. Tots els tràmits que es generen es realitzen des de la seu electrònica, encara que la sol·licitud de la devolució també es pot presentar presencialment a totes les oficines d'assistència en matèria de registre (OAMR). L'any 2025, es pretén aconseguir uns més que acceptables temps de tramitació de les noves sol·licituds.

Amb les incorporacions de nous tràmits i serveis es dona compliment al que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, respecte del dret dels ciutadans a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques.

̶  Quart. Tractament de la informació subministrada en les declaracions informatives.

En aquest cas el que destaca és l'utilització de la informació que es subministrada pels obligats tributaris en les declaracions de caire informatiu que és d'utilitat per fer més eficaç les actuacions de recerca en relació a possibles incumplidors. Destaca la informació dels índexs notarials de tots els documents autoritzats i altres documents privats que puguin contenir  contractes subjectes a l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats o que puguin donar lloc a increments patrimonials en l'impost sobre successions i donacions, i que s'hagin presentat perquè es tingui coneixement o es legitimin les signatures. Aquesta informació és determinant per tal d'evitar les prescripcions en les comprovacions.

1.3. Característiques, objectiu i estructura del pla de control tributari

El Pla de Control Tributari, té caràcter reservat, encara que això no impedeix que es facin públics els criteris generals que ho informen respecte a les línies d'actuació de prevenció i control del frau que es consideren més rellevants, sense perjudici que les mateixes es concretin encara més en els plans parcials d'actuació que tenen caràcter reservat.  (art. 116 de la LGT).  Així doncs, mitjançant resolució  de l'ATIB es donarà publicitat als criteris o directrius generals del Pla de Control Tributari.

El Pla de control tributari està estructurat per:

a) Els criteris o directrius generals del Pla que es fan públics en el qual es defineixen les principals línies d'actuació i procedeix tramitar la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Els plans parcials del Departament Tributari que afecta a les Àrees de Gestió Tributària, Recaptació i Inspecció, totes amb responsabilitat en el control tributari i que tenen caràcter reservat d'acord amb el que es disposa en l'article 116 de la LGT.

El Pla de Control Tributari té per objectiu aconseguir una planificació ordenada de les actuacions dels òrgans competents en matèria d'aplicació de tributs.

Les actuacions de comprovació i recerca sobre determinats obligats tributaris estan supeditades, amb caràcter general, a la seva inclusió en alguna de les comprovacions contemplades en el present pla. No obstant l'anterior, raons d'eficàcia o oportunitat o, per motius de col·laboració entre administracions públiques, conseqüència o no de l'exercici del dret de denúncia previst en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, podrà acordar-se l'inici d'actuacions de comprovació sobre obligats tributaris que inicialment no estaven inclosos en plans de comprovació.

Els plans parcials d'actuacions, que són de caràcter reservat, desenvolupen més detalladament les actuacions que es preveuen dur a terme en les Àrees de Gestió Tributària, Recaptació i Inspecció.

Tots el mitjans, aplicacions, sistemes d'informació, accés a bases de dades d'administracions tributàries, així com el plans d'inspecció que són utilitzats com a sistemes de selecció dels obligats tributaris que vagin a ser objecte d'actuacions inspectores tindran caràcter reservat, no seran objecte de publicitat o de comunicació ni es posaran de manifest als obligats tributaris ni a òrgans aliens a l'aplicació  dels tributs.

1.4. Actuacions del Pla de Control Tributari

Seguint l'estructura dels anys precedents, el Pla de Control Tributari es desenvolupa entorn de dos grups d'activitats:  les actuacions d'informació i assistència i la lluita contra el frau fiscal.  

1.4.1. Actuacions d'informació i assistència

La reducció del frau fiscal és l'objectiu prioritari de les administracions tributàries i es duu a terme no només amb actuacions repressives com són les comprovacions realitzades per la Inspecció Tributària i la incoació d'expedients sancionadors,  o bé per els òrgans o serveis de la Gestió Tributària per mitjà de les comprovacions limitades o de verificació de dades, sinó també amb la prestació de serveis d'assistència per facilitar el compliment de les obligacions tributàries, tant pel que fa al pagament de deutes, com al compliment de les obligacions formals.

Aquesta assistència al ciutadà es presta bàsicament amb dues formes d'actuació, d'una banda, amb el que es coneix com el desenvolupament de l'administració electrònica, amb programes i aplicacions d'ajuda, que permet una immediatesa en la prestació del servei, en qualsevol indret i, de manera contínua les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana, l'altra forma d'actuació es realitza per mitjà de l'atenció presencial.

El servei d'ajuda per mitjà de l'administració electrònica, no ha de suposar deixar de costat l'assistència que demanda una part de la societat que té escassa formació en l'ús d'eines ofimàtiques, sinó més aviat al contrari, s'ha de potenciar l'assistència presencial en les diferents oficines OAMR de què disposa l'ATIB.

Els avanços s'han de produir amb caràcter general en la prestació d'un servei àgil i eficaç, la reducció o simplificació dels diferents tràmits i la generalització del sistema de cita prèvia amb la finalitat de distribuir les persones que es desplacen a les oficines i evitar que es produeixin acumulacions a unes determinades hores.  Les aplicacions de gestió de cues permeten obtenir informació de caire estadístic que  permet la presa de decisions per aconseguir una major eficàcia i una assignació eficient dels recursos materials i humans.

Tot i que el sistema de tributació segueix el sistema d'autoliquidacions,  pel qual les persones declaren els fets imposables i calculen l'import del deute tributari, l'ATIB té interès en mantenir els sistemes dedicats a l'aplicació dels tributs. Així, es manté el sistema d'assistència conegut com MAYUDA,  per mitjà del qual, els obligats tributaris dels imposts sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats (d'ara endavant ITP-AJD) i de successions i donacions (d'ara endavant ISD), determinats contribuents, presenten els expedients en les nostres oficines perquè sigui personal tècnic i qualificat el que calculi i empleni l'autoliquidació. Posteriorment, en cas d'estar d'acord amb l'autoliquidació calculada, una vegada tramitat el pagament, es procedeix a la presentació de l'expedient.

D'altra banda pel que afecta a la presentació dels expedients telemàtics són clars exemples dels avanços produïts en l'àmbit de l'administració electrònica.  En aquest sentit, l'actuació de l'ATIB persegueix consolidar i millorar les aplicacions i els programes d'ajuda allotjats en el lloc web (www.atib.es).

Les actuacions d'informació i assistència apareixen regulades en el capítol I del títol III de la LGT (articles 85 a 90). A títol no exhaustiu, aquestes actuacions en les quals l'ATIB té un especial interès són les que es descriuen a continuació.

Les actuacions d'informació i assistència que, entre d'altres, apareixen en la LGT són:

  • La informació tributària presencial, que es presta en les oficines de l'ATIB.
  • Informació telefònica: tots els dies laborables de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores.
  • Informació per via telemàtica a través de les diferents aplicacions existents a la web: publicació de les novetats normatives; guies per a no experts, i una aplicació d'informació i consultes, en la qual els ciutadans i professionals mitjançant els seus col·legis, poden presentar consultes no vinculants e informatives respecte tributs gestionats per l'ATIB.
  • Comunicació de noves tarifes i tipus tributaris aplicables.
  • Expedició de certificats per a contractistes i subvencions (servei presencial i per mitjà electrònic a la SE).
  • Generació de l'autoliquidació i càlcul de la quota tributària en la transmissió de vehicles entre particulars.
  • Tramitació de sol·licituds de valoració de béns immobles rústics o urbans (quan no sigui aplicable el valor de referència).
  • Assistència per emplenar per mitjans telemàtics determinades declaracions/ autoliquidacions, (servei conegut com MAYUDA).
  • Actualització contínua de la normativa tributària a la web.

1.4.2 Lluita contra el frau fiscal

Dins les actuacions de lluita contra el frau fiscal, les àrees de risc i els criteris bàsics d'actuació poden classificar-se d'acord als tres àmbits tributaris següents:

1.4.2.a. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears no té les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, de l‘impost sobre la renda de les persones físiques.

La regulació d'aquesta matèria es troba en la Llei 28/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l'Estat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de fixació de l'abast i les condicions de la cessió, i en la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes (després de la reforma de la Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desenvolupada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries. Entre d'altres és objecte de cessió en l'I.R.P.F. les quotes líquides autonòmiques resultants dels residents en les Illes Balears, minorades  en l'import establert en l'indicada Llei 22/2009, així com certes competències normatives.

En relació a l'abast de les competències normatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'IRPF,  l'article 46 de la Llei 22/2009 li atribueix competències normatives sobre aplicació de mínims personals i familiars per al càlcul del gravamen autonòmic, l'escala autonòmica i deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions. Per contra, no han estat objecte de delegació competències de gestió, liquidació, recaptació i inspecció d'aquest impost.

En l'exercici de les competències normatives atribuïdes, es va aprovar l'aplicació d'una tarifa autonòmica, diferents deduccions autonòmiques i, en determinats supòsits, d'un increment en els mínims personals i familiars. La regulació actual de les disposicions normatives en matèria de tributs cedits aprovada per la CAIB es troba en el Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual es va aprovar el Text refós de les disposicions legals en matèria de tributs cedits per l'Estat (arts. 1 a 7).

Les actuacions de les comunitats autònomes en aquest àmbit, es limita a proposar, en els grups de treball constituïts (de coordinació normativa i d'intercanvi d'informació) la realització de manera conjunta d'una sèrie de actuacions de col·laboració, així como de possibles actuacions a realitzar per l'AEAT, de las quals les administracions autonòmiques en traurien profit, com puguin ser:

  • Intercanvi d'informació entre l'AEAT i les administracions tributàries autonòmiques, en els supòsits en els quals, com a resultat d'un procediment de comprovació dut a terme per qualsevol d'elles, es determini la improcedència del tribut la gestió del qual li correspon i en conseqüència la procedència d'un altre gestionat per l'altra administració tributària.
  • Intercanvi d'informació en relació al compliment de la condició d'habitatge habitual, quan en el curs d'un procediment desenvolupat per qualsevol de les administracions tributàries en relació als impostos la gestió dels quals els correspon, es detecti l'incompliment d'aquesta condició, a fi de controlar l'aplicació de beneficis fiscals o tipus reduïts en els impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions.
  • Comprovació de la residència habitual i/o el domicili fiscal per a detectar deslocalitzacions per canvis de domicili ficticis.

Des de fa uns anys aquesta col·laboració existeix en relació als models informatius de caràcter periòdic com són, els models 901, 980, 933, 990, 991, 593 referits respectivament a; certificats d'eficiència energètica emesos i subvencions atorgades, pagament d'interessos de demora a contribuents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, relació de centres d'educació infantil i escoletes autoritzades per la conselleria d'Educació i Universitats, persones que tenen la condició de discapacitat, declaració informativa de fiances dipositades conseqüència d'arrendament d'immobles. En darrer lloc, el model 593 referit a l'impost sobre el dipòsit de residus en abocadors, la incineració i la coincineració de residus.

Els resultats de les actuacions de l'AEAT quant a la comprovació dels declarants de l'IRPF,  pel que fa a les mesures aprovades a nivell autonòmic com poden ser les deduccions autonòmiques es presenten en les sessions del Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària o en les sessions del grup de treball d'intercanvi d'informació existent en el si del Consell Superior.

1.4.2.b. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

De conformitat amb la Llei 28/2010, la Llei 22/2009 i amb la Llei orgànica 8/1980, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, dels tributs següents:

  • Impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats
  • Impost sobre successions i donacions
  • Impost sobre el patrimoni
  • Tributs sobre el joc
  • Impost sobre el dipòsit de residus en abocadors, la incineració i la coincineració de residus, creat per la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

Els tipus d'actuacions que s'han de dur a terme , es poden classificar en:

a) Actuacions de control extensiu

b) Actuacions de control intensiu

c) Actuacions de gestió recaptatòria

Aquestes actuacions es desenvolupen per les diferents àrees funcionals implicades en el control, desenvolupant actuacions de tipus extensiu o intensiu, en funció del nombre i complexitat de les mateixes, assignant-se en el primer cas a l'àrea de gestió i en el segon a la d'inspecció.

a) Actuacions de control extensiu

Les actuacions de caràcter extensiu les efectuen els òrgans de l'Àrea de Gestió Tributària. Es tracta d'actuacions de verificació, comprovació i control que han de desenvolupar els òrgans de gestió.

Se sotmeten a control les declaracions tributàries presentades pels obligats tributaris amb l'objectiu de detectar i corregir els incompliments tributaris menys greus. S'analitza la informació disponible en poder de l'Administració mitjançant processos automatitzats, i la comprovació s'estén als diferents elements de l'obligació tributària i a la seva quantificació.

En primer lloc, dins les actuacions de control extensiu, es treballa sobre la informació subministrada:

  • Control del compliment de l'obligació, si escau, de presentar declaracions tributàries i censals.
  • Control de declaracions informatives corresponents a índexs notarials, o de la Gerència del Cadastre en relació al subministrament d'informació anual, o d'altres administracions públiques sobre relació de defuncions, entre d'altres.
  • Anàlisi de la informació que es pot obtenir per mitjà dels zújars generats per l'AEAT que es posa a disposició de les diferents comunitats autònomes.

Cal destacar la previsió que durant l'any 2025 l'AEAT atengui la petició de les comunitats autònomes sobre la realització d'un curs formatiu sobre la utilització de l'eina zújar, per treure'n el màxim profit.

En segon lloc, s'efectuen actuacions de comprovació d'acord amb els principals procediments que integren la gestió tributària, segons l'article 123 de la Llei 58/2003 (LGT) i l'article 153 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comuns dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27  de juliol, en particular:

  • Procediment de verificació de dades quan es detecten discrepàncies entre les dades facilitades pels obligats tributaris a les declaracions i autoliquidacions presentades i les dades de que disposa l'ATIB.
  • Procediment de comprovació limitada, quan s'hagin de comprovar els fets, actes, o resta d'elements determinants de l'obligació tributària d'acord amb la normativa vigent.
  • Procediment de comprovació de valors, quan correspongui verificar l'adequació dels valors declarats pels contribuents d'acord als mitjans previstos en l'article 57 de la LGT (quan no sigui aplicable el valor de referència).

Concretament, per cadasun dels imposts, les actuacions de caràcter extensiu seràn:

̶  Criteris d'actuació EXTENSIVA (GESTIÓ TRIBUTARIA) en l'àmbit de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats

Les actuacions en l'àmbit de l'impost, es referiran, amb caràcter general, a fets imposables meritats en els anys 2022-2025. Seran objecte d'atenció prioritària les operacions immobiliàries d'adquisicions oneroses, en general mitjançant:  

  • Comprovació de dades declarades: verificació de les declaracions presentades pels contribuents.
  • Comprovació i quantificació dels diferents elements de l'obligació tributària.
  • Comprovació de la qualificació jurídica adequada del fet imposable, acte o negoci realitzat.
  • Control de les autoliquidacions en les quals s'apliquen beneficis fiscals (tipus reduïts o bonificacions): comprovació del compliment dels requisits existents per a la seva aplicació.
  • Comprovació dels documents qualificats d'exempts o no subjectes de l'impost pels contribuents.
  • Control dels fets imposables que contenen els documents presentats i no declarats en les autoliquidacions presentades pels contribuents.
  • Control de terminis voluntaris de presentació i d'ingrés d'autoliquidacions per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003.

I en particular, es comprovarà:

  • La correcta aplicació del tipus mitjà quan el valor de l'immoble superi els 400.000.- euros a la modalitat transmissions patrimonials (article 10.a DL 1/2014), i del tipus incrementat de la modalitat actes jurídics documentats quan el valor immoble superi 1.000.000.- euros (article 17 bis DL 1/2014).  
  • L'aplicació correcta dels tipus de gravamen reduïts i bonificacions en la compravenda de vivenda habitual
  • El compliment dels requisits legals per tributar per l'IVA, així com per la renúncia  a l'exempció de l'article 20.Un.2n de la Llei 37/1992 de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, per tal de detectar operacions d'elusió de la subjecció a la modalitat transmissions oneroses.
  • Si l'immoble té valor de referència, la correcta autoliquidació de la base imposable, pel major valor (preu declarat o valor de referència),
  • Si l'immoble no té valor de referència, pràctica de la comprovació de valors pels mitjans del l'article 57 LGT, valor hipotecari, assegurança desenal, altres preus, i dictamen de perits (amb visita , excepte que sigui innecessària o negativa).
  • Les concessions administratives (no vinculades a obres o de gestió de serveis amb reversió de bens)  i l'adquisició de drets d'amarratge en ports esportius

Pel que fa  a la transmissió de bens mobles:

  • Comprovació de la transmissió de vehicles usats per verificar el compliment dels requisits legalment establerts per aplicar l'exempció de l'article 45.I.B 17 del RDL 1/1993 (caucionals).

̶  Criteris d'actuació EXTENSIVA (gestió tributària) en l'àmbit de l'impost sobre successions i donacions

Les actuacions en l'àmbit de l'impost, es referiran, amb caràcter general, a fets imposables meritats, en general, en els anys 2022-2025.

  • Verificació i comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents els darrers anys quan no hagi prescrit el dret a determinar el deute tributari. 
  • Desenvolupament i anàlisi de la informació existent en les bases de dades de l'ATIB resultat de creuar la informació a partir de la informació d'òrgans administratius i judicials i altres obligats tributaris, respecte a les defuncions produïdes en l'àmbit territorial d'actuació de l'ATIB.
  • Comprovació del contingut de la massa hereditària (cabal relicte) i del valor dels béns, d'acord a la integració de les dades procedents de l'impost sobre el patrimoni, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de la informació existent en les bases de dades d'altres administracions que estan a disposició de l'ATIB.
  • Comprovació del compliment dels requisits per a l'aplicació de les reduccions i les bonificacions declarades, així com també de la realitat i l'import de les càrregues i dels deutes deduïts. Específicament, la bonificació autonòmica a les adquisicions mortis causa de subjectes passius inclosos grups I i II del art. 36 i dels grups III i V del art.36 bis del DL 1/2014;  així com les reduccions en les donacions intervius dels articles 48 i 49 d'aquesta norma.
  • Comprovacions d'expedients en quès'hagi produït excessos d'adjudicació a conseqüència de l'adjudicació de l'herència.
  • Revisió de l'acumulació a la base imposable de donacions rebudes del causant en els quatre anys anteriors a la defunció, amb la finalitat de calcular el tipus mitjà.
  • Comprovació i control dels documents qualificats com prescrits pels contribuents.
  • Control i seguiment de les sol·licituds de pròrroga efectuades, i també d'altres supòsits en què sigui procedent la suspensió de terminis.
  • Revisió d'expedients en què s'apliqui la reducció desenal.
  • Control de terminis de presentació i ingrés d'autoliquidacions sense requeriment previ de l'Administració, per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003.
  • Comprovació en l'aplicació dels pactes successoris regulats a la Llei 8/2022, de 11 de novembre, de successió voluntària paccionada o contractual de las Illes Balears i la seva correcta aplicació de conformitat amb l'art.56 del Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de les disposicions legals de la CAIB en matèria de tributs cedits per l'Estat, en coordinació amb l'Àrea d'Inspecció .
  • Comprovació i correcta qualificació de préstecs privats, sense reintegrament, com donació.

Si hi ha immobles a l'operació subjecta i no exempta del ISD:

  • Si l'immoble té valor de referència, verificació de la correcta autoliquidació de la base imposable, pel major valor (valor declarat o valor referència).
  • Si l'immoble no té valor de referència, pràctica de la comprovació de valors pels mitjans de l'art. 57 LGT, valor hipotecari, assegurança desenal, altres preus, i dictamen de perits (amb visita , excepte que sigui innecessària o negativa).

̶  Criteris d'actuació extensiva (gestió) en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni

Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, amb caràcter general, a les declaracions dels anys 2021-2024. Es preveu dur a terme les actuacions següents de control de les autoliquidacions presentades pels contribuents:

  • Declaracions presentades en termini voluntari sense ingrés o amb ingrés inferior a la quota resultant. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute i reclamar, si cal, el deute pel procediment executiu.
  • Comprovació de les declaracions presentades fora de termini sense realització del corresponent ingrés. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute, per practicar les liquidacions de recàrrecs que procedeixin i reclamar, si cal, el deute pel procediment executiu.
  • Control de la correcta aplicació del límit de la quota regulat a l'article 31 de la Llei 19/1991 de l'impost sobre el patrimoni.
  • Control de les autoliquidacions extemporànies presentades pels contribuents per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003, d'acord a la nova redacció introduïda per la Llei 11/2021. Aquesta actuació es referirà a tots els exercicis.
  • Explotar la informació existent a les bases de dades sobre béns situats a l'estranger de contribuents residents a les Illes Balears.
  • Explotar la informació de les bases de dades existents  per tal d'identificar possibles contribuents deslocalitzats fictíciament a altres comunitats autònomes amb la finalitat d'aconseguir una menor tributació.

Comprovació de “no declarants” i, si escau, “discrepants”, amb baix nivell de risc, mitjançant l'elaboració de “zújars” que explotin la informació existent en la base de dades de l'AEAT i de l'ATIB.

̶  Criteris d'actuació extensiva (gestió) en l'àmbit de la tributació sobre el joc

S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:

  • Comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents.
  • Respecte de les màquines de tipus B o recreatives amb premi i de tipus C o d'atzar, actuacions de verificació i comprovació de la presentació de la declaració censal de màquines (model C045).
  • Tramitació dels expedients de sol·licitud de devolució d'ingressos.

̶  Criteris d'actuació extensiva (gestió) en l'àmbit de la tributació de l'impost  sobre el depòsit de residus en abocadors, la incineració i la coincineració de residus

Aquest impost, que va entrar en vigor l'1 de gener de 2023, està regulat a la Llei  7/2022 de 8 d'abril, de residus i sols contaminats per a una economia circular. Es configura com un tribut cedit a les comunitats autònomes, de manera que l'import recaptat correspondrà a aquestes en funció del lloc on es realitzin els fets imposables gravats per aquest. A més, les comunitats autònomes, poden assumir, per delegació de l'Estat, la gestió, recaptació i inspecció de l'impost, i així ho ha fet la CAIB, de forma que la gestió, recaptació i inspecció d'aquest impost correspon a l'ATIB.

Les actuacions de l'ATIB tindran com a finalitat determinar els subjectes passius donats d'alta en el Cens de substituts del cànon autonòmic sobre l'abocament i la incineració de residus passin a formar part del Cens d'obligats tributaris de l'impost sobre el dipòsit de residus en abocadors, la incineració i coincineració de residus.

Per altra banda les actuacions seran la comprovació de la realització de la presentació i l'ingrés de les autoliquidacions trimestrals, mitjançant el model 593, així com la coordinació amb la conselleria competent amb matèria de medi ambient, per a la comprovació de la correcció dels fets imposables i la base autoliquidats pels subjectes passius.

b) Actuacions de control intensiu

D'acord amb l'article 141 de la Llei 58/2003, la inspecció tributària consisteix en l'exercici de funcions administratives dirigides fonamentalment a descobrir supòsits de fet de les obligacions tributàries que siguin desconegudes per l'Administració, comprovar la veracitat i l'exactitud de les declaracions presentades pels obligats tributaris i comprovar també els valors dels elements bàsics i determinants del fet imposable. Conforme a l'anterior, l'activitat de l'Àrea d'Inspecció de l'ATIB s'orienta a la consecució de dos objectius bàsics: corregir els incompliments tributaris i prevenir els que es puguin produir en el futur.

Amb la finalitat d'aconseguir els seus objectius, les funcions inspectores es realitzaran, per mitjà d'informació obtinguda de les bases de dades i de requeriments d'informació, principalment mitjançant procediments d'inspecció, comprovació limitada, de comprovació de valors (en cas de que no sigui aplicable el valor de referència).

En relació als plans d'inspecció, les actuacions se centralitzen principalment en els negocis jurídics que s'indiquen a continuació.

̶  Criteris d'actuació intensiva (inspecció) en l'àmbit de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats

Es preveu dur a terme les actuacions següents:

  • Comprovació prioritària a les operacions immobiliàries – adquisicions d'immobles, transmissions més rellevants i complexes amb especial atenció a les transmissions de grans edificacions i edificis singulars. 
  • Revisió dels documents en els negocis jurídics sotmesos a qualsevol de les modalitats de l'impost, dels quals hagi tingut coneixement l'ATIB per mitjà de la informació a través dels índexs notarials i que no s'hagin presentat. Es requerirà la informació i, si escau, es regularitzarà la situació tributària.
  • Recerca i selecció de fets imposables no declarats amb la finalitat d'aconseguir reduir les declaracions no presentades.
  • Transmissions immobiliàries en les quals s'hagi repercutit indegudament l'impost sobre el valor afegit, per absència de condició empresarial del transmitent. En particular quan es tracti de societats sense activitat econòmica rellevant, o per aplicació d'algun supòsit d'exempció o de no subjecció, -com supòsits de transmissió d'unitats econòmiques autònomes amb immobles del art.7.1 de la Llei 37/1992, de l'IVA-  i que, per tant, s'hagin de subjectar a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
  • Transmissions immobiliàries a les quals s'hagi aplicat la renúncia a l'exempció de l'impost sobre el valor afegit, de conformitat amb l'article 20.2 de la Llei 37/1992. Es comprovarà el compliment dels requisits per a l'aplicació correcta de la renúncia a l'exempció.
  • Adquisicions de valors mobiliaris a les quals es podria aplicar l'article 314 del Reial decret 4/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de mercat de valors, quant a la consideració com a transmissions no exemptes de gravamen.
  • Actuacions en aquells supòsits de simulació que donen lloc a adquisició d'immobles per societats.
  • Investigació i comprovació de l'aplicació correcta, si escau, de les bonificacions a la base imposable i dels tipus de gravamen reduïts.
  • Comprovació de la tributació correcta d'operacions referents a concessions administratives (relatives obres o gestió de serveis, amb reversió d'immobilitzat).
  • Investigació i comprovació de tributació dels fets imposables en la transmissió de punts d'amarratge.
  • Comprovació de les entitats dedicades a la compravenda de béns usats. Especialment, després de la STS 4034/2019 de la Sala del Contenciós, pel que fa a la compravenda d'or.

̶  Criteris d'actuació intensiva (inspecció) en l'àmbit de l'impost sobre successions i donacions

  • Adquisicions mortis causa i inter vius no declarades. Investigació i comprovació de les adquisicions derivades de defuncions o donacions,  si escau, de les quals no s'hagin presentat les declaracions tributàries corresponents.
  • Adquisicions mortis causa declarades incorrectament. Comprovació de la massa hereditària, especialment la seva adequació als registres administratius i fiscals; comprovació d'actes anteriors del causant; addició de béns en els supòsits establerts en la normativa, i comprovació de càrregues, deutes i despeses.
  • Comprovar declaracions de concessió de préstec personal sense acreditació de reintegrament.
  • Control de l'aplicació indeguda de beneficis fiscals.
  • Recerca i comprovació en relació als expedients que apliquin reduccions per la transmissió mortis causa d'empreses individuals i familiars i negocis individuals.
  • Control i revisió del compliment del requisit de manteniment durant el termini legalment establert de les condicions exigides per gaudir de l'aplicació de reduccions per la transmissió mortis causa d'empreses individuals i familiars i negocis individuals.
  • Control de l'aplicació indeguda dels beneficis fiscals en les transmissions lucratives inter vius. Es comprovarà el compliment adequat dels requisits exigits per aplicar les reduccions establertes per a les transmissions inter vius en l'article 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'impost sobre successions i donacions, o en la normativa autonòmica aprovada.
  • Funcions de comprovació en l'aplicació dels pactes successoris regulats a la Llei 8/2022, d'11 de novembre, de successió voluntària paccionada o contractual de las Illes Balears i la seva correcta aplicació de conformitat amb l'art.56 del Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de les disposicions legals de la CAIB en matèria de tributs cedits per l'Estat.

̶  Criteris d'actuació intensiva (inspecció) en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni

Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, amb caràcter general, a les declaracions dels anys 2021-2024.

Es preveu dur a terme les actuacions següents:

  • Investigació i comprovació dels no declarants de l'impost, en particular els casos de contribuents que, de l'examen de la informació de les bases de dades, es dedueixi que són titulars de béns i drets amb obligació de presentar la declaració o autoliquidació de l'impost, recolzant-se, entre altres eines, en la generació de “zújars” que explotin la informació existent en la base de dades de l'AEAT.
  • Comprovació de la situació tributària dels contribuents en relació als quals es produeixen discrepàncies entre el patrimoni declarat i el calculat, en virtut de l'encreuament de dades, d'acord amb la informació existent en les bases de dades de l'ATIB o de l'AEAT, recolzant-se en la generació de “zújars”.
  • Comprovar la situació tributària dels subjectes passius afectats per actuacions de comprovació dutes a terme per l'AEAT en l'impost sobre la renda i impost sobre  societats, amb incidència en aquest impost.
  • Comprovació de la procedència de l'aplicació de les exempcions previstes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l'article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'impost sobre el patrimoni. Si en el curs de les actuacions, es detecten casos en els quals s'han aplicat indegudament les exempcions esmentades en l'impost sobre el patrimoni, s'analitzarà, si escau, la repercussió en les reduccions de l'impost sobre successions i donacions.
  • Actuacions amb la finalitat de detectar la falta de tributació per canvi de domicili que no suposi una alteració del punt de connexió i deslocalització a altres territoris amb fiscalitat més baixa.
  • Explotar la informació existent en les bases de dades sobre béns situats en l'estranger titularitat de residents a les Illes Balears.

Les actuacions de la Inspecció de Tributs de l'ATIB respecte d'aquest tribut s'articularan, quan es consideri oportú, en col·laboració amb l'AEAT, segons l'especificació dels plans i programes que s'han de desenvolupar i executar, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat. 

̶  Criteris d'actuació intensiva (inspecció)  en l'àmbit de la tributació sobre el joc

Comprovació i recerca dels no declarants d'acord amb la informació obtinguda d'altres entitats o òrgans que puguin implicar fets o bases imposables no declarades.

̶  Criteris d'actuació intensiva (inspecció) en l'àmbit de la tributació de l'impost  sobre el depòsit de residus en abocadors, la incineració i la coincineració de residus

Comprovació i recerca de no declarants d'acord amb la informació obtinguda d'altres entitats, així com de l'incorrecta autoliquidació del model 593, a partir de les actuacions coordinades amb la conselleria competent amb matèria de medi ambient.

c) Actuacions de gestió recaptatòria

Respecte de les actuacions de recaptació, el Pla de Control ha de recollir les actuacions de la gestió recaptadora que han de dur a terme els òrgans o les àrees de recaptació de l'ATIB. Les actuacions han d'entendre's que són indistintes en cas de tractar-se de tributs cedits com en el cas dels tributs propis.

Les actuacions tenen caràcter extensiu, atès que es tracta d'accions en relació amb tot tipus de deutes i amb tots els tributs, propis i cedits, i amb aquells altres ingressos de dret públic la recaptació dels quals tingui encomanada l'ATIB. No obstant això, s'han d'identificar les àrees en les quals s'han de concentrar els esforços de la gestió recaptatòria per obtenir una millora de la gestió.

̶  Criteris en l'àmbit de la gestió recaptatòria

Les actuacions s'estructuren en els àmbits següents:

  • Coordinació amb òrgans de gestió i inspecció tributària des de l'inici de les actuacions amb la finalitat d'anticipar les mesures que puguin millorar o assegurar el cobrament dels deutes tributaris liquidats.
  • Control de l'inici periòdic del procediment de constrenyiment, una vegada finalitzat el període voluntari de pagament dels deutes tributaris en període voluntari.
  • Anàlisi i control de la situació del deute. Coordinar amb altres òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma la periodicitat en la cessió d'informació que permeti analitzar i depurar la situació del deute en els casos en què estigui en situació de suspensió o pendent de notificació.
  • Control del pagament dels deutes tributaris. Amb l'objectiu de garantir el cobrament dels deutes tributaris, s'han d'intensificar i agilitzar els intercanvis d'informació amb altres administracions tributàries o amb la resta d'òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
  • Col·laboració amb l'AEAT. Reforçar, per mitjà del “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària”, la coordinació i la col·laboració en el marc del conveni per a la recaptació d'ingressos de naturalesa pública per la via de constrenyiment.
  • Control dels expedients d'ajornaments i fraccionaments de deutes. S'ha de fer un seguiment dels expedients per analitzar si s'aconsegueix el compliment efectiu dels pagaments continguts en les resolucions. Cal analitzar, si escau, la possibilitat que els beneficiaris d'ajornaments o fraccionaments que puguin disposar de recursos suficients satisfacin els pagaments en terminis més curts.
  •  Compensació de deutes tributaris. Actuacions d'impuls, reforç, agilització i control de les sol·licituds de compensació de deutes tributaris amb els crèdits reconeguts.
  • Revisió de fallits. Reforçar el seguiment dels deutors declarats fallits amb la finalitat d'aconseguir el cobrament dels crèdits declarats incobrables en el moment oportú, mitjançant la rehabilitació d'aquests crèdits davant una possible solvència sobrevinguda dels obligats al pagament.
  • Potenciació de les actuacions d'embargament de béns i drets, amb una  incidència especial en els saldos de comptes bancaris i en les devolucions tributàries de l'AEAT.
  • Seguiment dels procediments concursals i de les reclamacions de terceria de domini o de millor dret.
  • Impuls d'actuacions de recaptació en l'àmbit de la derivació de responsabilitat.
  • Seguiment dels ingressos mitjançant les entitats col·laboradores autoritzades.

1.4.2.c. Tributs propis

De conformitat amb la Llei orgànica 1/2007, de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, i la Llei orgànica 8/1980, de finançament de les comunitats autònomes, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears,  per llei del Parlament, ha creat dos tributs, respecte dels quals té plena competència normativa, així com les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió. Són els tributs següents:

  • Impost sobre el cànon de sanejament d'aigües (Text refós de la Llei 9/1991, de 27 desembre, reguladora del cànon de sanejament d'aigües, aprovat per Decret legislatiu 172016 de 6 de maig). 
  • Impost sobre estades turístiques  (Llei 2/2016 de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques  a les Illes Balears i de mesures d'impuls al turisme sostenible).

Els tipus d'actuacions que s'han de dur a terme es poden classificar en:

a) Actuacions de control extensiu

b) Actuacions de control intensiu

c) Actuacions de gestió recaptatòria

Aquestes actuacions es desenvolupen per les diferents àrees funcionals implicades en el control, desenvolupant actuacions de tipus extensiu o intensiu, en funció del nombre i complexitat de les mateixes, assignant-se en el primer cas a l'àrea de gestió i en el segon a la d'inspecció

a) Actuacions de control extensiu en tributs propis

̶  Criteris d'actuació extensiva (gestió) en l'àmbit del cànon de sanejament d'aigües

S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions de verificació i comprovació limitada següents:

  • Substituts del contribuent: comprovació de la situació tributària per als exercicis o períodes no presentats.
  • Contribuents directes: actuacions de comprovació per ampliar el padró de contribuents.
  • Tramitació dels expedients de sol·licitud de devolució d'ingressos.

De la mateixa manera, es preveu dur a terme actuacions de comprovació sobre el compliment de les obligacions formals establertes en les normes reguladores del cànon de sanejament d'aigües.

̶  Criteris d'actuació extensiva (gestió) en l'àmbit de l'impost sobre estades turístiques

S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:

  • Informació i assistència tributària.
  • Elaboració i manteniment del cens tributari.
  • Actuacions d'actualització del cens en coordinació amb l'Àrea d'Inspecció.
  • Comprovació i realització de les devolucions previstes en la normativa tributària.
  • Actuacions de liquidació a aquells substituts del contribuent que explotin establiments turístics inclosos en el grup vuitè del punt 2 de l'annex 1 del Decret 35/2016.
  • Resolució d'expedients de sol·licitud de rectificació d'autoliquidacions.
  • Realització d'actuacions de control del compliment de l'obligació de presentar declaracions tributàries en el règim d'estimació directe i, si cal, en el règim d'estimació objectiva, així com a altres obligacions formals.
  • Obtenció de la informació presentada a l'AEAT en el model 179 de declaració informativa anual de la cessió de l'ús d'habitatges amb finalitat turística. Exportació de la informació al sistema informàtic de l'ATIB.
  • Recerca dels declarats en el model 179 gestionat per l'AEAT que no consten en el cens de l'impost d'estades turístiques i procedir a la regularització de la situació tributària si cal.
  • Realització d'actuacions de control i actualització del Cens d'establiments turístics inclosos en el grup vuitè del punt 2 de l'annex 1 del Decret 35/2016, mitjançant l'encreuament de dades inscrites als registres dels consells insulars, i requeriments als contribuents.

b) Actuacions de control intensiu en tributs propis

̶  Criteris d'actuació en l'àmbit del cànon de sanejament d'aigües

  • Actuacions de control de les entitats subministradores per perseguir possibles accions de frau fiscal.
  • Actuacions de control en relació amb subministraments propis per detectar autoconsums no declarats i corregir el consum declarat.
  • Actuacions de control de deduccions per insolvències.
  • Control de la categoria i del nombre de places declarades pels establiments hotelers.

- Criteris d'actuació en l'àmbit de l'impost sobre estades turístiques

  • Control dels paràmetres necessaris per a l'aplicació del mètode d'estimació objectiva.
  • Control dels no declarants.
  • Actuacions coordinades amb l'Àrea de Gestió Tributària per al manteniment del Cens d'establiments turístics.

c) Actuacions de recaptació en tributs propis

Es dona per reproduït l'indicat a l'apartat de tributs cedits.