Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 212253
Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives, per la qual s’estableix el calendari del procés d’admissió i matriculació dels ensenyaments artístics professionals i elementals de música i de dansa dels centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de Illes Balears per al curs 2025-2026, s’autoritza el Programa d’Ensenyaments Integrats (PEI), es dicten les normes d’admissió, s’estableix el procediment de sol·licitud d’exempcions i convalidacions, i s’aprova el calendari d’admissió al PEI
Versió PDF
Fets
L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 14 d'abril de 2009 (BOIB núm. 57 ext. de 20 d'abril), modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 20 de maig de 2010 (BOIB núm. 89, de 12 de juny), regula el procés d'admissió i de matriculació dels alumnes als ensenyaments de règim especial i als ensenyaments de persones adultes als centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
D'acord amb l'apartat segon de l'article 1 de l'Ordre esmentada, els calendaris dels diferents centres s'han de publicar en una resolució anual de la direcció general amb competències en ensenyaments de règim especial.
El Decret 2/2025, de 7 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig, i pel Decret 5/2024, de 29 de maig estableix que la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives és competent en els ensenyaments de règim especial.
L'annex 1 d'aquesta resolució estableix els calendaris de matriculació per al curs 2025-2026, tant per a l'alumnat oficial que cursa els ensenyaments elementals i professionals de música i dansa, com per al de nova admissió que vol accedir als ensenyaments elementals i professionals de música i dansa.
La formació musical i de dansa als conservatoris professionals se superposa a l'educació secundària al llarg dels quatre cursos d'ESO i dels dos de batxillerat. Aquest fet exigeix als alumnes un esforç molt important per compatibilitzar els seus estudis.
L'elevada càrrega lectiva dels ensenyaments professionals de música i dansa, combinada amb la dedicació obligatòria a l'educació secundària, i les dificultats derivades dels desplaçaments i l'organització horària del conservatori, dificulta la racionalització de les hores d'estudi. Aquesta càrrega, en alguns casos, pot arribar a les 43 hores lectives setmanals de docència directa en els estudis de música i les 54 hores en dansa.
Amb la finalitat de millorar el rendiment de l'alumnat que cursa simultàniament els ensenyaments professionals de música o dansa i l'educació secundària, la Conselleria d'Educació i Formació Professional va posar en funcionament el Programa d'Ensenyaments Integrats (PEI) a l'illa de Mallorca el curs 2015-2016 a l'IES Joan Maria Thomàs i al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca. A l'illa d'Eivissa, es va iniciar el curs 2016-2017, a l'IES Sa Colomina i al Conservatori Professional de Música i Dansa d'Eivissa i Formentera. A l'illa de Menorca, es va iniciar a Ciutadella a l'IES Josep Maria Quadrado i a l'aula d'ampliació del Conservatori Professional de Música a aquesta localitat el curs 2017-2018; i a Maó, a l'IES Pasqual Calbó, a la seu del Conservatori Professional de Música de Menorca el curs 2019-2020.
La disposició addicional sisena de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 7 d'abril de 2016 que regula el procés d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial de les Illes Balears, estableix que el director general de Planificació, Ordenació i Centres dictarà les normes específiques d'admissió al PEI tenint en compte les característiques d'ambdós tipus d'ensenyaments i les normes reguladores dels ensenyaments professionals de música i dansa. La mateixa disposició sisena estableix que els alumnes d'ensenyaments professionals de dansa tenen prioritat en l'admissió al PEI, ja que els alumnes de nova admissió només poden cursar ensenyaments professionals de dansa si participen en aquest programa. Així mateix, la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives publica la resolució anual per la qual es despleguen determinats aspectes, per al curs escolar, respecte als processos d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial a les Illes Balears.
La Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives per la qual s'estableix l'ordenació i les instruccions d'organització i funcionament del Programa d'Ensenyaments Integrats (PEI) a partir del curs escolar 2023-2024 (BOIB núm. 170 de 16 de desembre de 2023) estableix les normes general d'admissió, organització i funcionament d'aquest programa d'acord amb les convalidacions i exempcions establertes en la normativa vigent de la ESO i del batxillerat i la seva correspondència amb els ensenyaments artístics professionals de música i de dansa.
Aquesta resolució detalla als seus annexos els procediments i requisits per al Programa d'Ensenyaments Integrats (PEI) del curs 2025-2026. L'annex 2 d'aquesta resolució, presenta el calendari d'admissió i matricula, l'annex 3 la sol·licitud per participar al programa, els annexos 4 i 5 les sol·licituds de convalidacions i exempcions de matèries per a alumnes que cursen els ensenyaments professionals de dansa i/o de música respectivament, i l'annex 6 els criteris i normes específiques d'admissió.
Fonaments de dret
1. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, a l'article 36.2 estableix que, en matèria d'ensenyaments, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
2. L'article 47 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 3/2020 de 29 de desembre (BOE núm.340, de 30 de desembre) estableix que les Administracions educatives facilitaran la possibilitat de cursar simultàniament els ensenyaments artístics professionals de música i dansa i l'educació secundària, i que per fer-ho efectiu, es podran adoptar les mesures oportunes, d'organització i d'ordenació acadèmica, d'ambdós tipus d'ensenyaments, que inclouran, entre altres, les convalidacions i la creació de centres integrats.
3. La Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la que es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
4. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.
5. El Reial Decret 1577/2006, de 22 de desembre, pel qual es fixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments professionals de música regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
6. El Reial Decret 85/2007, de 26 de gener, pel qual es fixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments professionals de Dansa regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
7. El Reial Decret 242/2009, de 27 de febrer, per el que s'estableixen convalidacions entre els ensenyaments professionals de música i de dansa i l'Educació secundària obligatòria i el batxillerat, així com els efectes que sobre la matèria d'Educació física han de tenir la condició d‘esportista d'alt nivell o alt rendiment i els ensenyaments professionals de Dansa.
8. El Reial Decret 14/2023, de 17 de gener, per el qual es modifica el Reial Decret 242/2009, de 27 de febrer, pel qual s'estableixen convalidacions entre els ensenyaments professionals de música i de dansa i l'educació secundaria obligatòria i el batxillerat, així com els efectes que sobre la matèria d'Educació Física han de tenir la condició d'esportista d'alt nivell o alt rendiment i els ensenyaments professionals de música i de dansa.
9. El Decret 23/2011, d'1 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i el currículum dels ensenyaments elementals de música regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
10. El Decret 24/2011, d'1 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i el currículum dels ensenyaments elementals de dansa regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
11. El Decret 36/2018, de 9 de novembre, pel qual s'estableix el currículum dels ensenyaments professionals de música regulats per la llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
12. El Decret 54/2011, de 20 de maig de currículum dels ensenyaments professionals de dansa.
13. Decret 32/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
14. El Decret 33/2022, d'1 d'agost pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears.
15. El Decret 64/2019 de 2 d'agost pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
16. L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, de 14 d'abril de 2009, per la qual es regula el procés d'admissió i de matriculació dels alumnes als ensenyaments de règim especial i als ensenyaments de persones adultes als centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
17. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 7 d'abril de 2016 que regula el procés d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial de les Illes Balears.
18. Decret 43/2024, de 27 de setembre, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres educatius sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es modifiquen el Decret 30/2023, de 22 de maig, i el Text consolidat del Decret 23/2020, de 31 de juliol
19. Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives per la qual es regulen, per al curs escolar 2025-2026, els processos d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial a les Illes Balears
20. Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives per la qual s'estableix l'ordenació i les instruccions d'organització i funcionament del Programa d'Ensenyaments Integrats (PEI) a partir del curs escolar 2023-2024.
21. Resolució conseller d'Educació i Universitats per la qual es prorroga la realització del Programa d'Ensenyaments Professionals de Música (PREP) a les Escoles de Música Reconegudes autoritzades a impartir aquest programa (EMDR Alcúdia, EMDR Pollença, EMDR Muro, EMDR Santa Margalida i EMDR Santanyí) a tots els cursos, fins a la seva extinció el curs 2026-2027.
22. El Decret 2/2025, de 7 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig, i pel Decret 5/2024, de 29 de maig estableix que la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives és competent en els ensenyaments de règim especial.
Per tot això, i a l'empara de l'article 16 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar el calendari del procés d'admissió i de matriculació per al curs 2025-2026 dels alumnes dels centres d'ensenyaments artístics professionals i elementals de música i dansa sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquest calendari es detalla a l'annex 1 d'aquesta Resolució.
Segon
Autoritzar la publicació de la previsió del nombre de vacants disponibles per a cada especialitat dels ensenyaments de música i de dansa a les webs dels centres, subjecta a la prèvia revisió i autorització del Servei de Planificació Educativa, establerta en l'annex 1.
La previsió de vacants s'ha d'obtenir a partir de:
a. Les dades que figuren al full de matrícula i adscripció del curs 2024-2025 (GESTIB), referents al nombre d'alumnes matriculats a 6è d'ensenyaments professionals i 4t d'ensenyaments elementals.
b. Els resultats de la segona avaluació del curs 2024-2025, incloent-hi les baixes, renúncies confirmades i nombre d'alumnat que finalitzen el 6è d'ensenyaments professionals i el 4t d'ensenyaments elementals.
c. La previsió d'hores assignades als òrgans de govern i coordinació docent, segons els criteris de quota establerts.
Tercer
Determinar que els processos d'inscripció a les proves als ensenyaments elementals i professionals de música i dansa es realitzarà preferentment per via telemàtica, mitjançant les pàgines web dels respectius centres, tot i que també es manté la possibilitat de realitzar la inscripció presencialment als serveis administratius dels centres.
El lliurament de la documentació que acompanyi la inscripció es realitzarà preferentment per via telemàtica, mitjançant els formularis habilitats o els correus electrònics indicats per cada centre. També es permet el lliurament presencial als serveis administratius dels centres.
La matrícula als ensenyaments elementals i professionals de música i dansa es formalitzarà mitjançant l'eina GESTIB.
La presentació de possibles reclamacions o al·legacions incloses en el calendari d'admissió i matriculació que s'aprova en aquesta Resolució es realitzaran preferentment per via telemàtica, tot i que també es podrà realitzar presencialment als serveis administratius dels centres.
Els centres han de fer públiques les corresponents instruccions per dur a terme els processos telemàtics, publicant-les a les seves respectives pàgines web.
Quart
Determinar que la realització de les proves d'accés als diferents ensenyaments es duran a terme entre el 16 i el 27 de juny, segons el calendari detallat a l'annex 1 d'aquesta Resolució.
Cinquè
Establir que les places vacants dels ensenyaments professionals i elementals de música i de dansa s'han d'adjudicar d'acord amb l'ordre decreixent establert a la llista que faci públics els resultats de la nota obtinguda a la prova d'accés i ha de començar pels ensenyaments professionals, tal com determina l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, de 14 d'abril de 2009.
Sisè
D'acord amb el punt anterior, determinar que l'ordre de prelació que s'ha de seguir per a l'adjudicació de vacants en l'admissió del nou alumnat als ensenyaments professionals i elementals de música és el següent:
1. Reserva de places per a l'alumnat PREP: En l'admissió de l'alumnat a 5è d'ensenyaments professionals de música en el CMD de Mallorca, es reserven 6 places per a l'alumnat de quart curs del programa d'ensenyaments professionals (PREP), que hagi superat les proves de totes les assignatures de l'avaluació ordinària i/o extraordinària PREP, amb les mateixes condicions establertes en l'inici del programa. Aquestes proves tenen la consideració de proves d'accés.
2. Alumnes de nova admissió que hagin superat les proves d'accés als ensenyaments professionals.
3. Alumnes d'ensenyaments professionals que sol·licitin el reingrés al centre (màxim 2 cursos acadèmics).
4. Alumnes d'ensenyaments professionals que sol·licitin trasllat d'expedient amb un màxim de 2 anys des que abandonaren els ensenyaments professionals.
5. Alumnes de nova admissió que hagin superat les proves d'accés als ensenyaments elementals.
6. Alumnes d'ensenyaments elementals que sol·licitin el reingrés al centre.
7. Alumnes d'ensenyaments elementals que sol·licitin trasllat d'expedient amb un màxim de 2 anys des que abandonaren els ensenyaments elementals.
Setè
Autoritzar la realització del Programa d'Ensenyaments Integrats (PEI) per a tots els cursos dels ensenyaments professionals de música i dansa i en l'educació secundària obligatòria i batxillerat, amb la següent distribució d'unitats PEI:
Mallorca - IES Joan Maria Thomàs i Conservatori Professional de Música i Dansa:
Eivissa - IES Sa Colomina i al Conservatori Professional de Música i Dansa d'Eivissa i Formentera:
Menorca - IES Josep Maria Quadrado de Ciutadella, l'IES Pasqual Calbó de Maó i Conservatori Professional de Música i Dansa de Menorca:
Aprovar els següents documents per al Programa d'Ensenyaments Integrats (PEI) per al curs 2025-2026, detallats als annexos d'aquesta Resolució:
Vuitè
Comunicar als directors dels centres els calendaris i les normes esmentades, perquè els apliquin als seus centres i informin els claustres i consells escolars.
Novè
Ordenar la publicació d'aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a les pàgines web de cada un dels Conservatoris i IES autoritzats a impartir el PEI.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998.
Palma, en data de la signatura electrònica (25 de març de 2025)
La directora general de Planificació i Gestió Educatives Catalina Maria Ginart Serrano