Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 207589
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’una nau industrial per a l’activitat permanent major destinada al tractament de residus tèxtils, polígon industrial Ses Veles, parcel·la 10A, TM de Bunyola (Exp. 137a/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 12 de febrer de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'una nau industrial per a l'activitat permanent major destinada al tractament de residus tèxtils, polígon industrial Ses Veles, parcel·la 10A, TM de Bunyola
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Tramitació
Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears d'acord amb l'annex 2, Grup 9. Altres projectes: b) «Instal·lacions d'eliminació o valorització de residus no incloses a l'annex I, excepte l'eliminació o valorització de residus propis no perillosos al lloc de producció.»
D'acord amb l'anterior, el projecte serà objecte d'una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
1. L'activitat consisteix en la de gestió de residus no perillosos dins una nau en el Polígon Industrial de Ses Veles. Es preveu una capacitat anual de gestió de 15.270 t/any de residus tèxtils no perillosos, amb una quantitat total d'emmagatzematge de 10 t.
2. Descripció de la nau i de l'activitat projectada:
La nau serà aïllada i disposarà de 2.326,55 m2 en planta baixa i 90,55 m2 en planta altell, en una parcel.la de 3.710,00 m2, dels quals 1.292,90 m2 quedaran com a patis exteriors. Els patis es destinaran a la circulació de vehicles, pesatge i aparcament de vehicles propis. La planta altell es destinarà a usos auxiliars de l'activitat (oficines, vestuaris i menjador) mentre que en planta baixa, es disposarà d'una sala de control a la zona de la nau adjacent a la bàscula i una cambra higiènica adaptada. La nau disposarà de les zones següents:
- Zona de classificació i tractament de residus tèxtils: recepció, classificació, trituració i premsat de residus tèxtils. El primer pas serà la realització d'un triatge manual per a separar la roba apta per a la reutilització. Seguidament es realitzarà una classificació de forma automàtica mitjançant una línia automatitzada que mitjançant detectors òptics, d'infrarojos i de càmeres de detecció de color, seleccionen els diferents materials tèxtils a separar. Una vegada separats per tipologies, color i material, es disposarà d'unes taules de manipulació manual amb eines de tall per tal de separar els impropis que es troben adherits als tèxtils, tal com botons i cremalleres. Seguidament es formaran bales dels residus classificats i en alguns casos es trituren. El triturat es durà a terme mitjançant un triturador vertical d'alimentació manual. El premsat es durà a terme mitjançant dues premses verticals d'alimentació manual.
- Zona d'emmagatzematge de residus ja tractats. S'emmagatzemaran els residus en bales premsades apilades. Els residus triturats s'emmagatzemaran en bigbag en estanteries de paletització.
- Zona de càrrega i descàrrega de camions.
- Zona exterior per a la circulació i aparcament de vehicles, càrrega i descàrrega de camions i bàscula per a pesatge de camions.
3. Segons el projecte referent a l'energia i al combustible utilitzat:
- L'energia utilitzada per a la maquinària, l'enllumenat i condicionament de l'aire serà de tipus elèctric, provinent de la companyia elèctrica «GESA-ENDESA». La potència instal·lada en el conjunt de l'activitat és aproximadament de 130 kW. Tenint en compte l'ús intermitent de la maquinària, es preveu un ús continuat d'un 40% de la potencia nominal instal•lada, un funcionament de 11:00 h diàries durant 220 dies laborables anuals, preveient un consum anual aproximat d'uns 125.840 kWh/any.
- S'instal·laran 189 mòduls fotovoltaics a coberta, els quals aportaran una potència de pic de 83 kWp. La producció anual prevista és de 113.196,45 kW, que suposa un 89,95 % de l'energia consumida prevista anual. Es disposarà d'un dipòsit de gasoil per a subministrament a vehicles propis (principalment vehicles de circulació interna) amb una capacitat de 1.000 l. Es preveu un consum de 20 m3/any.
- Per a la generació d'aigua calenta de vestuaris, s'instal·larà un equip d'aerotèrmia amb volum acumulador de 200 l i un SCOP de 3,16.
3. S'inclou la construcció d'un aljub de 70 m3 dels quals 40 m3 dedicats a aigua contra incendis i la resta s'aprofitaran per a vàters i reg. Es disposarà també d'un dipòsit de gasoil per a subministrament a vehicles propis amb una capacitat de 1.000 litres i consum previst de 20 m3/any. Les aigües residuals, assimilables a les domèstiques, es conduiran de forma separativa.
4. Es justifica el compliment en matèria de protecció contra la contaminació acústica segons la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears i el Reial Decret 1367/2007, de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, de soroll, referent a la zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions, així com dels requeriments de l'ordenança municipal. El nivell sonor d'immissió al conjunt residencial més proper és inferior a 45 dBA.
5. En compliment de l'article 50 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminants de les Illes Balears, es diu que no s'importaran residus amb destinació a plantes de tractament públiques i es realitzarà notificació prèvia en cas de transportar residus entre gestors o instal·lacions de diferent titularitat en els supòsits recollits a l'article 51.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Segons el document ambiental el projecte generarà els següents impactes:
Fase d'obra: Moviment de terres i preparació del terreny: en aquesta fase es pot veure afectada la qualitat de l'aire per les activitats d'obra que poden donar lloc a emissions de gasos de la maquinària i pols.
Fase d'explotació: Transport, càrrega/descàrrega de residus pot afectar a l'atmosfera per emissió de gasos, pols i renous. La gestió diferenciada implica la classificació, tractament (classificació, trituració, premsat i reenvasat), l'emmagatzemament per tipus de materials i l'entrega a plantes de fabricació que puguin incorporar aquests materials i dur a terme el seu reciclatge. Els no reutilitzables ni reciclables es duran a valorització energètica i, només en darrer terme, es farà la seva eliminació. Aquestes accions poden afectar a l'atmosfera per emissió de pols i de renous i/o vibracions especialment en el procés de trituració, si bé es fa en nau tancada i els residus a tractar no són materials pulverulents.
Fase de clausura: No es preveu la demolició de les instal·lacions. En cas de cessament de l'activitat, els treballs a realitzar seran el desmuntatge d'elements i retirada de tots els materials per deixar la nau i la parcel·la neta i disponible per altres activitats. Aquestes activitats poden afectar a l'atmosfera per generació de renous i a la gestió de residus.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions públiques afectades i persones interessades, i a la data d'emissió del present informe a l'expedient, hi consten els següents informes:
El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera en relació amb la consulta efectuada conclou (19/08/2024):
«Un cop avaluada la informació s'emet informe favorable a l'execució del projecte i s'emeten les conclusions següents:
1. Es considera que la instal·lació, d'acord amb les dades indicades a l'EIA, i en consideració del RD 100/2011, serà un APCA classificada com a Almacenamiento u operaciones de manipulación tales como mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de residuos no metálicos o de residuos metálicos pulverulentos, con capacidad de manipulación de estos materiales < 100 t/día, classificada així doncs amb el codi APCA 09 10 09 52 (-).
Per aquest motiu, no tindrà obligacions de notificació d'APCA ni a autorització, però es recorda que sí que haurà de donar compliment a les obligacions genèriques d'APCA indicades a l'article 7 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera:
Artículo 7. Obligaciones de los titulares de instalaciones donde se desarrollen actividades potencialmente contaminadoras de la atmósfera.
1. Sin perjuicio de aquellas otras obligaciones que puedan establecer las comunidades autónomas, los titulares de instalaciones donde se desarrollen actividades potencialmente contaminadoras de la atmósfera recogidas en el catálogo que figura en el anexo IV, deberán:
a) Cumplir las obligaciones que se deriven de lo dispuesto en el artículo 13.
b) Respetar los valores límite de emisión en los casos en los que reglamentariamente estén establecidos.
c) Poner en conocimiento inmediato de la comunidad autónoma competente y adoptar, sin demora y sin necesidad de requerimiento alguno, las medidas preventivas necesarias cuando exista una amenaza inminente de daño significativo por contaminación atmosférica procedente de la instalación del titular.
d) Adoptar sin demora y sin necesidad de requerimiento alguno y poner en conocimiento inmediato de la comunidad autónoma competente, las medidas de evitación de nuevos daños cuando se haya causado una contaminación atmosférica en la instalación del titular que haya producido un daño para la seguridad o la salud de las personas y para el medio ambiente.
e) Cumplir los requisitos técnicos que le sean de aplicación conforme establezca la normativa y, en todo caso, salvaguardando la salud humana y el medio ambiente.
f) Cumplir las medidas contenidas en los planes a los que se refiere el artículo 16.
g) Realizar controles de sus emisiones y, cuando corresponda, de la calidad del aire, en la forma y periodicidad prevista en la normativa aplicable.
h) Facilitar la información que les sea solicitada por las Administraciones públicas en el ámbito de sus competencias.
i) Facilitar los actos de inspección y de comprobación que lleve a cabo la comunidad autónoma competente, en los términos y con las garantías que establezca la legislación vigente.
2. Quant a canvi climàtic la pròpia activitat que es genera serveix per donar compliment a la disposició final sisena de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, i suposa mitigar l'emissió de gasos d'efecte hivernacle.»
El Servei Tècnic d'Urbanisme del Consell de Mallorca en relació amb la consulta efectuada conclou (09/09/2024):
«Es tracta d'un projecte que haurà de complir amb les determinacions previstes pel planejament municipal i amb el que preveu la normativa sectorial en matèria de residus.
L'activitat que es vol introduir és un ús admès a la qualificació de la parcel·la i està d'acord amb les determinacions del Pla territorial insular de Mallorca (MD3PTIM) considerades dins aquest informe. A tal efecte i sempre i quan es compleixin les consideracions contingudes en el corresponent apartat, s'informa favorablement la proposta.
En qualsevol cas, les presents observacions es fan des d'una lectura del document que es cenyeix estrictament al previst en la legislació ambiental, a partir del nivell de definició de la documentació aportada, i sense perjudici del sentit dels informes que puguin emetre altres administracions afectades»
El Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública en relació amb la consulta efectuada conclou (06/11/2024):
«S'informa favorablement condicionat al compliment dels condicionants i mesures preventives i correctores establertes a l'estudi d'impacte ambiental, tenint especial cura en les relacionades amb les emissions a l'atmosfera (renous, partícules, gasos).»
El Servei de Protecció d'Espècies de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal en relació amb la consulta efectuada conclou (21/08/2024):
«Per tot això, inform favorablement sobre el projecte de construcció d'una nau industrial pel tractament de residus tèxtils, al polígon de Ses Veles, TM de Bunyola.»
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i es contempla que el projecte no té efectes significatius sobre el medi ambient:
a) Característiques i ubicació del projecte:
L'objecte del projecte és la construcció d'una nau industrial, de 2.326,55 m2 en planta i 12,00 m d'alçada, destinada al tractament de residus tèxtils, així com l'adequació de la parcel·la 10A, situada a l'àrea empresarial Ses Veles (ref. cad. 3396538DD7839N0001ZX), en el municipi de Bunyola. El projecte està promogut per ADALMO S.L. (CIF: B07047525). La població del municipi és de 7.121 habitants segons les darreres dades publicades per l'IBESTAT (revisió de data 01/01/2022).
Els terrenys tenen una proporció rectangular, amb unes dimensions de 39,60 m de façana amb el carrer Herba Sana i de 93,70 m de fons, sense desnivells pronunciats. La superfície cadastral de la parcel·la és de 3.710 m2. No s'acredita la titularitat. L'adequació de la parcel·la consisteix en l'execució d'una tanca de separació amb la parcel·la 10B i l'apertura d'un accés des del carrer Herba Sana. La resta de l'espai lliure exterior es fa servir per a zones de circulació i al pati lateral est es disposa una bàscula soterrada per al pesatge de camions.
b) Característiques del potencial impacte:
- En les fases d'obra: Moviment de terres i preparació del terreny: en aquesta fase es pot veure afectada la qualitat de l'aire per les activitats d'obra que poden donar lloc a emissions de gasos de la maquinària i pols.
- En les fases d'explotació: Transport, càrrega/descàrrega de residus pot afectar a l'atmosfera per emissió de gasos, pols i renous. La gestió diferenciada pot afectar a l'atmosfera per emissió de pols i de renous i/o vibracions especialment en el procés de trituració, si bé es fa en nau tancada i els residus a tractar no són materials pulverulents.
Per tant, atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes negatius sobre el medi ambient siguin mínims.
6. Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'Impacte Ambiental ordinària el projecte d'una nau industrial per a l'activitat permanent major destinada al tractament de residus tèxtils, polígon industrial Ses Veles, parcel·la 10A, TM de Bunyola, signat en data 07/06/2024 per Josep Bellavista Arimany, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores /protectores proposades en el document ambiental, signat per Maria Teresa Oms Molla, en data 07/06/2024, i els condicionants següents:
1. El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors als lavabos, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presencia o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.
2. Verificar la impermeabilització de la solera de formigó, corroborar una bona gestió de les fuites o vessaments accidentals de lixiviats i quin manteniment es durà a terme.
3. El buidatge anual dels dipòsits d'aigua potable del sistema contraincendis, en cas d'inspeccions o manteniments, es reutilitzarà dins de les mateixes instal·lacions.
També cal recordar que:
- D'acord amb el Servei Tècnic d'Urbanisme del Consell de Mallorca (09/09/2024): El projecte haurà de complir amb les determinacions previstes pel planejament municipal i amb el que preveu la normativa sectorial en matèria de residus.
- D'acord amb l'apartat 1 de l'article 51 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica (modificat per la Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears): «les noves edificacions o les que tenguin un canvi d'ús a sòl rústic han de cobrir la totalitat o part del consum anual elèctric previst mitjançant la instal·lació de generació renovable d'autoconsum. La instal·lació d'autoconsum pot ser aïllada o connectada a la xarxa, i en aquest darrer cas la potència mínima de generació que s'ha d'instal·lar és la que determinin dues hores d'ús diari de la potència prevista calculada segons el que estableix el Reglament electrotècnic per a baixa tensió, aprovat pel Reial decret 842/2002, de 2 d'agost».
- Queda totalment prohibit l'abocament als sistemes col·lectors de composts, matèries i residus en estat sòlid, líquid o gasós.
- S'haurà de donar compliment a les obligacions genèriques d'APCA indicades a l'article 7 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera.
Es recomana:
- Sempre que sigui viable, instal·lar un sistema recol·lector d'aigua de pluja neta de les cobertes amb l'objectiu d'emmagatzemar-la per al seu posterior ús a les instal·lacions.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental, al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 19 de març de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá