Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 207584
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de traçat: "Condicionament de la carretera EI-700 entre Sant Josep de sa Talaia i Sant Antoni de Portmany" (Exp. 147a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 5 de febrer de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de traçat: "Condicionament de la carretera EI-700 entre Sant Josep de sa Talaia i Sant Antoni de Portmany"

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Tramitació

Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental d'acord amb l'article 13.2.d) del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

D'acord amb l'anterior, el projecte serà objecte d'una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El "Projecte de traçat i projecte constructiu de condicionament de la carretera EI-700" té com a objectiu principal l'adequació tècnica d'aquesta via per complir amb els estàndards de la xarxa primària i reduir l'accidentalitat en les interseccions existents, així com millorar-ne el traçat en la seva totalitat. El projecte forma part del Pla Director Sectorial de Carreteres d'Eivissa (PDSC), aprovat el 29 d'abril de 2016, que inclou aquesta actuació dins la fase 1 (2015-2022).

Ubicació

Localització geogràfica: Es troba al sud-oest de l'illa d'Eivissa, connectant les localitats de Sant Josep de sa Talaia i Sant Antoni de Portmany, afectant principalment el municipi de Sant Josep.

Tram afectat: Comprèn una longitud d'aproximadament 6.700 metres, des del punt quilomètric 12+330 fins al 19+010.

Mapa de referència: El traçat travessa diferents unitats paisatgístiques, incloent zones urbanes, agrícoles, forestals i al·luvials.

Descripció del projecte

Objectius del projecte:

Adaptació de la carretera EI-700 als requisits tècnics de la xarxa primària.

Millora de la seguretat viària a través de la reconfiguració de les interseccions i l'adequació de les zones més perilloses.

Condicionament global del traçat per facilitar una millor mobilitat insular.

Integració d'una xarxa interurbana de vials ciclistes, connectant Eivissa, Sant Josep, Sant Antoni i la zona de Cala de Bou.

 

Característiques del traçat:

Tram nord: vall fluvial del torrent "Es Torrent".

Tram central: peneplà evolucionat amb terres agrícoles i zones residencials disperses.

Tram sud: plana al·luvial de Sant Antoni amb una vegetació més alterada i zones urbanes.

Justificació del projecte:

La necessitat d'aquest projecte es fonamenta en:

L'adequació tècnica del traçat a les condicions actuals de trànsit i seguretat.

La necessitat de reduir els riscos d'accidentalitat viària.

La previsió del Pla Director Sectorial de Carreteres d'Eivissa per fomentar la connexió entre municipis mitjançant vials moderns i sostenibles.

Entorn i afectació:

Sòl rústic i urbà: La major part del traçat travessa sòls rústics amb ús agrícola o forestal, alternats amb zones urbanes de baixa densitat.

Vegetació i fauna: Inclou camps de cultiu, masses forestals de pinar savinar i hàbitats d'espècies protegides.

Infraestructures actuals: La carretera actual es troba en condicions limitades, amb una Intensitat Mitjana Diària (IMD) de trànsit entre 7.000 i 10.000 vehicles en època estival.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Els possibles efectes adversos significatius sobre el medi s'avaluen en el document ambiental segons diversos factors clau. A continuació, es resumeixen els aspectes destacats:

1. Medi atmosfèric i qualitat de l'aire

Increment d'emissions a l'atmosfera derivat de l'activitat constructiva, principalment a causa de l'ús de maquinària pesada i vehicles durant les obres.

Generació de pols en àrees no pavimentades i durant la demolició i moviment de terres.

2. Soroll i vibracions

Augment de la contaminació acústica en zones properes al traçat durant la construcció, degut a l'ús de maquinària pesada i vehicles.

En la fase de funcionament, l'increment del trànsit podria mantenir nivells elevats de soroll, especialment a les zones properes a àrees residencials.

3. Hidrologia i hidrogeologia

Alteracions temporals en els cursos d'aigua a causa de la construcció d'infraestructures com drenatges o ponts.

Risc de contaminació de masses d'aigua subterrània per vessaments accidentals o infiltració de substàncies químiques utilitzades a l'obra.

4. Vegetació i sòl

Pèrdua de vegetació natural als marges del traçat, incloent-hi zones de cultius agrícoles afectats per l'expropiació de terrenys.

Degradació del sòl per compactació durant les obres, fet que podria reduir-ne la fertilitat i la qualitat ecològica.

5. Fauna

Fragmentació d'hàbitats i alteració de corredors biològics, especialment per a ocells i petits mamífers.

Afectació directa sobre la fauna per l'activitat constructiva (soroll, vibracions, contaminació) i la reducció de la cobertura vegetal.

6. Paisatge

Impactes visuals derivats de la eliminació de vegetació, la instal·lació de maquinària pesada i les modificacions topogràfiques del terreny.

Alteració del paisatge intrínsec i extrínsec, reduint la qualitat visual en unitats paisatgístiques sensibles.

7. Residus generats

Producció de residus sòlids i runa durant les fases de demolició i construcció.

Una gestió inadequada dels residus podria derivar en impactes significatius sobre el sòl i l'aigua.

8. Mobilitat induïda i petjada de carboni

Increment del trànsit de vehicles a la carretera EI-700, fet que podria augmentar la petjada de carboni a la zona.

Major pressió sobre la infraestructura viària durant la temporada turística.

9. Riscos naturals

Increment de la vulnerabilitat als incendis forestals en àrees catalogades com d'alt risc (zones APR d'incendis).

Augment del risc d'erosió en zones sensibles travessades pel traçat.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions públiques afectades i persones interessades, i a la data d'emissió del present informe a l'expedient hi consten els següents informes:

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera en relació amb la consulta efectuada conclou (14/08/2024):

«Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica, a més dels impactes avaluats en el Document Ambiental s'ha de tenir en compte l'impacte sobre el consum energètic, així com la vulnerabilitat davant augment de temperatures i canvis en el règim de precipitacions, tot i això, no es preveu que el projecte pugui causar efectes ambientals significatius, sempre que es compleixin els següents condicionants, que s'han d'incloure al projecte d'execució:

1. Instal·lació d'enllumenat públic d'alta eficiència i baix consum.

2. Aplicar bones pràctiques durant la fase de construcció per minimitzar la contaminació atmosfèrica, document que es pot consultar en el següent enllaç:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/.

3. Instal·lació de Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible, per facilitar la infiltració de l'aigua al sòl.

4. Plantació d'arbrat per aportar ombra a la via ciclable i els itineraris a peu dels vianants, preferentment d'origen mediterrani i de baix requeriment hídric.

Per altra banda, es recomana:

- Ús de materials de construcció i rehabilitació atenent l'anàlisi del seu cicle de vida i la seva petjada de carboni. A tal efecte es pot consultar el Catàleg de materials sostenibles de les Illes Balears que es pot consultar en el següent enllaç: https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/151761/Memoria_EPS U1002.pdf?sequence=1

- Recollida i reutilització d'aigües pluvials per reg de vegetació integrada en el projecte.

- Utilitzar paviments freds a les vies urbanes (Projecte Life Heatland) per disminuir l'efecte illa de calor.»

El Servei de Protecció d'Espècies de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal en relació amb la consulta efectuada conclou (03/01/2025):

«Per tot això, inform favorablement sobre el projecte de condicionament de la carretera EI-700 entre Sant Josep de sa Talaia i Sant Antoni de Portmany amb el següent condicionant:

- El document ambiental proposa realitzar les operacions de desmunt i eliminació de vegetació fora del període de nidificació, entre el 15 de març i el 15 de juny. Aquest període s'ha de modificar pel comprès entre els dies 1 d'abril i 31 juliol.»

El Servei de Gestió Forestal de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal en relació amb la consulta efectuada conclou (03/01/2025):

«Sense cap inconvenient o consideració específica amb relació al risc d'incendi forestal, tot i que en qualsevol cas, cal recordar:

- Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 82.c).

- Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:

L'article 48.6.d de la Llei 43/2003, modificada per l'RD15/2022, que prohibeix l'ús d'aquestes màquines quan el risc d'incendis sigui molt alt o extrem (Alerta Foc 4). Es pot consultar a la pàgina alertafoc.caib.es el nivell diari d'alerta per risc meteorològic d'incendi forestal vigent.

Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.

- En les zones on el traçat de l'obra travessa o és confrontant amb una àrea de APR-Incendis cal executar una franja d'autoprotecció en compliment del article 77 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi pugui causar.»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i es contempla que el projecte no té efectes significatius sobre el medi ambient:

a) Característiques i ubicació del projecte:

El projecte de traçat i condicionament de la carretera EI-700 té com a objectiu millorar la seguretat i funcionalitat de la via entre Sant Josep de sa Talaia i Sant Antoni de Portmany, a l'illa d'Eivissa. Amb una longitud aproximada de 6.700 metres, el projecte afecta el tram comprès entre els punts quilomètrics 12+330 i 19+010. Es pretén modernitzar el traçat, ampliar la plataforma viària i integrar un carril bici i per a vianants per fomentar una mobilitat sostenible. A més, s'hi inclouen diverses rotondes per pacificar el trànsit i millorar la seguretat en les interseccions.

La carretera travessa una àmplia varietat de paisatges, incloent zones agrícoles, forestals amb pinar-savinar i trams urbans. S'han previst mesures per minimitzar l'impacte ambiental, com la revegetació de talussos i la protecció de l'entorn natural. La carretera forma part de la xarxa viària primària complementària d'Eivissa i es considera essencial per millorar la connexió entre els municipis i afavorir la mobilitat no motoritzada.

b) Característiques del potencial impacte:

No es preveuen impactes ambientals considerables si es duen a terme els treballs, les mesures correctores i el pla de vigilància ambiental que inclou el document ambiental, així com les condicions d'aquest informe.

6. Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'Impacte Ambiental ordinària el projecte de traçat: "Condicionament de la carretera EI-700 entre Sant Josep de sa Talaia i Sant Antoni de Portmany", atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores /protectores proposades en el document ambiental, redactat per la consultora TYPSA, en data de gener de 2022 i els condicionants següents:

1. D'acord amb el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (14/08/2024):

- Instal·lació d'enllumenat públic d'alta eficiència i baix consum.

- Aplicar bones pràctiques durant la fase de construcció per minimitzar la contaminació atmosfèrica, document que es pot consultar en el següent enllaç:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

- Instal·lació de Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible, per facilitar la infiltració de l'aigua al sòl.

- Plantació d'arbrat per aportar ombra a la via ciclable i els itineraris a peu dels vianants, preferentment d'origen mediterrani i de baix requeriment hídric.

2. D'acord amb el Servei de Protecció d'Espècies de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal (03/01/2025):

- El document ambiental proposa realitzar les operacions de desmunt i eliminació de vegetació fora del període de nidificació, entre el 15 de març i el 15 de juny. Aquest període s'ha de modificar pel comprès entre els dies 1 d'abril i 31 juliol.

També cal recordar que:

- Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 82.c).

- Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:

L'article 48.6.d de la Llei 43/2003, modificada per el RD 15/2022, que prohibeix l'ús d'aquestes màquines quan el risc d'incendis sigui molt alt o extrem (Alerta Foc 4). Es pot consultar a la pàgina alertafoc.caib.es el nivell diari d'alerta per risc meteorològic d'incendi forestal vigent.

Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o a menys de 500 metres dels mateixos, s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.

- En les zones on el traçat de l'obra travessa o és confrontant amb una àrea de APR-Incendis cal executar una franja d'autoprotecció en compliment de l'article 77 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

Es recomana:

- Ús de materials de construcció i rehabilitació atenent l'anàlisi del seu cicle de vida i la seva petjada de carboni. A tal efecte es pot consultar el Catàleg de materials sostenibles de les Illes Balears en el següent enllaç:

https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/151761/Memoria_EPS U1002.pdf?sequence=1

- Recollida i reutilització d'aigües pluvials per reg de vegetació integrada en el projecte.

- Utilitzar paviments freds a les vies urbanes (Projecte Life Heatland) per disminuir l'efecte illa de calor.

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental, al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 19 de març de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá