Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 207576
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d’ampliació d’activitat existent amb gestió de residus, av. Llauradors, 49, polígon de Montecristo, Sant Antoni de Portmany(Exp. 141a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 de gener de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental del projecte d'ampliació d'activitat existent amb gestió de residus, av. Llauradors, 49, polígon de Montecristo, Sant Antoni de Portmany

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Resum del procés d'avaluació

Tramitació

Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears d'acord amb l'annex 2, Grup 9. Altres projectes: b) «Instal·lacions d'eliminació o valorització de residus no incloses a l'annex I, excepte l'eliminació o valorització de residus propis no perillosos al lloc de producció.»

D'acord amb l'anterior, el projecte serà objecte d'una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. El promotor del projecte és Fundació Deixalles i el projecte consisteix en l'ampliació de l'activitat permanent menor d'emmagatzematge i venda de material reutilitzat per poder incloure la gestió de residus tèxtils, la gestió dels quals consistirà en la recepció, classificació, preparació per a reutilització, venda com articles de segona mà i entrega a gestor autoritzat del rebuig.

2. Descripció de la nau:

«L'activitat es desenvolupa en un solar amb una edificació, la referència cadastral de la qual és 2714212CD6121S0001MF, situada en Av. Llauradors, 49, Polígon Industrial de Montecristo, T.M. Sant Antoni de Portmany (Eivissa).

Les coordenades UTM (FUS 31N) de la porta d'accés principal a l'activitat són X:362589, I: 4311213. S'accedeix al local directament des de la mateixa avinguda de Llauradors.»

3. Segons l'EIA l'ampliació de l'activitat no suposarà una modificació de l'edificació existent. El tractament de residus s'organitza de la manera següent:

«- Zona exterior d'emmagatzematge de gestió tèxtil: 3 contenidors homologats estancs de 6 m de llarg i 2,4 m d'ample segons es detalla en els planols. Entre dos contenidors existeix un espai baix sostre tipus porxo, on es col·loquen les gàbies (màxim 10) homologades per a l'emmagatzematge de roba.

- Zona interior d'emmagatzematge per a roba: S'emmagatzema en prestatgeries i en gàbies homologades destinades per a tal fi.»

4. Descripció de l'ampliació de l'activitat projectada:

«Els processos consisteixen a transportar els residus, classificar-los i emmagatzemar-los, preparar la roba per a la reutilització i venda com a articles de segona mà, i la resta agrupar-los per a lliurament a gestor extern i reciclatge.

Els vehicles o camions que transportin els residus per a la seva gestió (objecte del present projecte), accediran a l'establiment a través de la porta lateral esquerra que comunica amb el pati interior (veure plans del projecte). A l'altura de la porta gran lateral d'accés a la nau situat en aquest lateral una vegada dins del pati, realitzen la càrrega i descàrrega per a procedir al pesat i control del tèxtil per al seu enviament bé a les zones d'emmagatzematge interior o bé a la zona on es troben els contenidors homologats exteriors. En funció de cada material es realitzarà el corresponent tractament de classificació. Una vegada classificat el residu es passarà a la zona d'emmagatzematge interior on es dipositarà el mateix o directament serà transportat segons sigui procedent. En definitiva, es realitzaran els tractaments corresponents a cadascun d'ells per a ser finalment lliurat a un gestor autoritzat o lloc per a la seva venda d'article de segona mà.»

El total de residus tèxtils gestionats seran els següents:

  • 83 tones/any roba
  • 20 tones/any de teixits
  • 1 tona/any d'envasos tèxtils

Comptabilitzant un total de 104 tones/any.

3. Avaluació dels efectes previsibles

S'avaluen els vectors ambientals, impactes, en la fase d'explotació i la fase de clausura, la qual no suposarà la demolició de la nau i únicament suposarà la retirada del mobiliari i residus materials. No s'avalua la fase d'obres atès que no hi ha obres implicades, perquè la nau ja existeix i es mantindrà tal qual.

Segons el document ambiental presentat: «Les úniques accions del projecte que poden afectar l'atmosfera són l'activitat de càrrega, descàrrega i transport durant l'explotació i una situació accidental d'incendi.

Els residus que es gestionen són teixits, els quals no són materials pulverulents que puguin donar lloc a emissions de pols. Com s'ha indicat, l'emmagatzematge al pati exterior es realitza en contenidors i en gàbies. La resta de l'activitat es realitza a l'interior de la nau i les parets actuen com a barrera per a evitar l'emissió a l'exterior.

Respecte a les emissions associades al transport de tot el conjunt de l'activitat, s'estima un consum de 5.000 litres/any de gasoil, els quals equivalen a 12,54 t CO2/any.

No es considera que puguin tenir un impacte significatiu sobre la qualitat de l'aire per magnitud sobretot tenint en compte que a Eivissa, en el 2019 s'han consumit 105.010.000 litres de gasoil.

Per això, es considera que l'impacte del transport, càrrega i descàrrega de residus sobre el factor atmosfera, tenint en compte les mesures previstes en el projecte, serà: molt baix, localitzat i discontinu i cessa amb el cessament de l'activitat, per la qual cosa es valora com a COMPATIBLE. »

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions públiques afectades i persones interessades, i a la data d'emissió del present informe a l'expedient, hi consten els següents informes:

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera en relació amb la consulta efectuada conclou (27/08/2024):

«Un cop avaluada la informació s'emet informe favorable a l'execució del projecte i s'emeten les conclusions següents:

1. Es considera que la instal·lació, d'acord amb les dades indicades a l'EIA, i en consideració de l'RD 100/2011 serà una APCA classificada com a Almacenamiento u operaciones de manipulación tales como mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de residuos no metálicos o de residuos metálicos pulverulentos, con capacidad de manipulación de estos materiales < 100 t/día, classificada així doncs amb el codi APCA 09 10 09 52 (-). Per aquest motiu, no tindrà obligacions de notificació d'APCA ni a autorització, però es recorda que sí que haurà de donar compliment a les obligacions genèriques d'APCA indicades a l'article 7 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera:

Artículo 7. Obligaciones de los titulares de instalaciones donde se desarrollen actividades potencialmente contaminadoras de la atmósfera. 1. Sin perjuicio de aquellas otras obligaciones que puedan establecer las comunidades autónomas, los titulares de instalaciones donde se desarrollen actividades potencialmente contaminadoras de la atmósfera recogidas en el catálogo que figura en el anexo IV, deberán:

a) Cumplir las obligaciones que se deriven de lo dispuesto en el artículo 13.

b) Respetar los valores límite de emisión en los casos en los que reglamentariamente estén establecidos.

c) Poner en conocimiento inmediato de la comunidad autónoma competente y adoptar, sin demora y sin necesidad de requerimiento alguno, las medidas preventivas necesarias cuando exista una amenaza inminente de daño significativo por contaminación atmosférica procedente de la instalación del titular.

d) Adoptar sin demora y sin necesidad de requerimiento alguno y poner en conocimiento inmediato de la comunidad autónoma competente, las medidas de evitación de nuevos daños cuando se haya causado una contaminación atmosférica en la instalación del titular que haya producido un daño para la seguridad o la salud de las personas y para el medio ambiente.

e) Cumplir los requisitos técnicos que le sean de aplicación conforme establezca la normativa y, en todo caso, salvaguardando la salud humana y el medio ambiente.

f) Cumplir las medidas contenidas en los planes a los que se refiere el artículo 16.

g) Realizar controles de sus emisiones y, cuando corresponda, de la calidad del aire, en la forma y periodicidad prevista en la normativa aplicable.

h) Facilitar la información que les sea solicitada por las Administraciones públicas en el ámbito de sus competencias.

i) Facilitar los actos de inspección y de comprobación que lleve a cabo la comunidad autónoma competente, en los términos y con las garantías que establezca la legislación vigente.

2. Quant a canvi climàtic la pròpia activitat que es genera serveix per donar compliment a la disposició final sisena de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, i suposa mitigar l'emissió de gasos d'efecte hivernacle, però per alinear-se amb els objectius de la Llei d'una progressiva penetració de les energies renovables, seria recomanable la instal·lació d'energies renovables.»

El Departament de Gestió Ambiental, Sostenibilitat, Innovació i Transparència del Consell d'Eivissa en relació amb la consulta efectuada conclou (05/09/2024):

«En funció de que el projecte no presenta afeccions significatives sobre la realitat ambiental i territorial i que el document ambiental compleix amb l'exigit per la normativa vigent, es considera que s'ha analitzat de manera correcta els potencials impactes derivats del projecte segons els criteris de l'annex III de la Llei estatal d'impacte ambiental, 21/2013» .

El Departament de Territori, Ordenació Turística, Mobilitat, Infraestructures Viàries i Intrusisme del Consell d'Eivissa en relació amb la consulta efectuada conclou (06/09/2024):

«Vist que el projecte es refereix a una activitat de tractament de residus tèxtils en una nau existent en sòl urbanitzable, no afecta les competències del Servei de Territori del Consell Insular d'Eivissa.»

El Servei de Protecció d'Espècies de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal en relació amb la consulta efectuada conclou (11/09/2024):

«Per tot això, inform favorablement sobre l'ampliació de l'activitat de gestor de residus per gestionar residus tèxtils, al Polígon de Montecristo, al TM de Sant Antoni de Portmany»

El Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (DGRH) de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua en relació amb la consulta efectuada conclou (08/11/2024):

«Per tot l'anterior, des d'un punt de vista de suficiència hídrica, capacitat de sanejament i depuració i protecció del domini públic hidràulic subterrani, informam favorablement sobre l'ampliació de l'activitat de la Fundació Deixalles al TM de Sant Joan de Labritja, amb les següents condicions:

1. El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors als lavabos, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.

2. Es recomana, sempre que sigui viable, instal·lar un sistema recol·lector d'aigua de pluja neta de les cobertes amb l'objectiu d'emmagatzemar-la per al seu posterior ús a les instal·lacions.

3. Verificar la impermeabilització de la solera de formigó, corroborar una bona gestió de les fuites o vessaments accidentals de lixiviats i quin manteniment es durà a terme.

4. El projecte de la Fundació Deixalles, per a l'emmagatzematge i tractament de residus, precisa d'informe favorable de l'Administració Hidràulica.

5. Queda totalment prohibit l'abocament als sistemes col·lectors de composts, matèries i residus en estat sòlid, líquid o gasós.

6. El buidatge anual dels dipòsits d'aigua potable del sistema contraincendis, en cas d'inspeccions o manteniments, es reutilitzarà dins de les mateixes instal·lacions.

7. Es recomana la instal·lació d'un separador d'olis i greixos per poder reutilitzar les aigües pluvials per a reg o per a la neteja de les instal·lacions i no abocar-les directament a la xarxa de pluvials municipal.»

El Servei de Planificació d'Emergències en relació amb la consulta efectuada conclou (05/11/2024):

«Per tot l'anterior, s'informa al sol·licitant del present informe que el titular del projecte de l'assumpte, haurà de valorar si l'activitat en qüestió disposa d'una normativa sectorial específica que estableixi obligacions d'autoprotecció en els termes que defineix la Norma Bàsica d'Autoprotecció (Decret 8/2004, de 23 de gener, pel qual es despleguen determinats aspectes de la llei d'ordenació d'emergències a les Illes Balears i/o el Reial decret 393/2007, de 23 de març, pel qual s'aprova la Norma Bàsica d'Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d'emergències), el titular de l'activitat haurà de disposar d'un Pla d'Autoprotecció que una vegada elaborat, l'ha de presentar i registrar a la present direcció General per a la seva revisió i informació.»

El Servei de Planificació en relació amb la consulta efectuada conclou (22/11/2024):

«Una vegada examinada la documentació del projecte d'ampliació d'activitat existent (Fundació Deixalles) al municipi de Sant Antoni de Portmany, es proposa informar favorablement. Es recorda al titular l'obligatorietat de redactar un pla d'autoprotecció on reculli i implanti mesures d'autoprotecció de la instal·lació definint els accessos i àrees de maniobre de vehicles pesants, així com incorporar mesures adequades per a protegir-la tant dels riscos generats per la pròpia instal·lació com dels riscos exteriors que poden afectar-la.»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i es contempla que el projecte no té efectes significatius sobre el medi ambient:

a) Característiques i ubicació del projecte:

El projecte consisteix en l'ampliació de l'activitat de la gestió de residus ja existent executada a una instal·lació ubicada a l'av. Llauradors, 49, dins del Polígon Industrial de Montecristo a Sant Antoni de Portmany (Eivissa). Actualment la Fundació Deixalles ja disposa d'una activitat permanent de magatzem i venda de material reutilitzat i amb un servei ocupacional i activitats per a foment d'ocupació a persones en situació d'exclusió social.

El projecte d'ampliació consisteix en incorporar a les activitats actuals la gestió de residus com ara roba, teixits i tèxtils dels diferents tipus. Els processos consisteixen a transportar els residus, classificar-los i emmagatzemar-los, preparar la roba per a la reutilització i venda com a articles de segona mà, i la resta agrupar-los per entrega a gestor extern i reciclatge.

La parcel·la en qüestió compta amb una edificació existent, la qual no es modifica. La superfície gràfica de la parcel·la és de 1.408 m2 i la superfície construïda és de 800 m2 , de la quin 665 m2 són de planta baixa i 145 m2 són de planta 1.

El projecte d'ampliació de l'activitat no requereix cap tipus d'obres i no suposa una modificació substancial de les instal·lacions existents.

La zona on s'ubica la instal·lació on es projecta l'ampliació de la seva activitat està classificat com a urbà i l'ús principal de la parcel·la és industrial. El solar és confrontant amb infraestructura viària de l'autovia d'Eivissa a Sant Antoni i rodejada d'altres naus i instal·lacions industrials en situar-se dins un polígon industrial.

L'àrea afectada directament per la instal·lació, manca completament de vegetació natural al constituir sòl industrial. Als voltants de la parcel·la objecte del projecte ja n'hi ha d'altres instal·lacions construïdes la qual cosa implica que no existeix cap tipus de vegetació d'interès a causa de la intensa antropització de la zona. Faunísticament poden existir espècies de caràcter totalment antròpic donades les característiques urbanes i industrials de la zona.

La zona no presenta risc d'incendi forestal donat el seu caràcter industrial, de fet així està catalogat segons el IV Pla Forestal 2015-2024 i presenta una vulnerabilitat de contaminació d'aqüífers moderada.

b) Característiques del potencial impacte:

A la fase de funcionament i clausura de l'activitat, ateses les característiques de la zona industrial on es troba les instal·lacions i la tipologia de la nova activitat de gestió de residus i la classificació d'aquests, no es preveu cap afecció sobre els valors naturals, paisatge, hidrologia ni sobre el medi atmosfèric. A més, no es considera una incidència ambiental significativa quant al consum de recursos, residus generats, ni a la mobilitat de la zona d'influència.

A nivell social aquest projecte tindrà un impacte positiu, donada la seva contribució, al facilitar que s'assoleixin els objectius de reutilització i reciclatge proposats per la Unió Europea però també sobre l'economia circular i la creació de llocs de treball a nivell local, especialment en un sector de població amb risc d'exclusió social.

6. Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'Impacte Ambiental ordinària el projecte d'ampliació d'activitat existent amb gestió de residus, av. Llauradors, 49, polígon de Montecristo, Sant Antoni de Portmany, signat per l'enginyer tècnic industrial José María Pecharromán Lázaro, en data de març de 2024, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores /protectores proposades en el document ambiental, redactat per la consultora Gemax Estudios Ambientales, en data d'abril de 2024 i els condicionants següents:

1. D'acord amb el Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (08/11/2024):

  • El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors als lavabos, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presencia o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.
  • Verificar la impermeabilització de la solera de formigó, corroborar una bona gestió de les fuites o vessaments accidentals de lixiviats i quin manteniment es durà a terme.
  • El buidatge anual dels dipòsits d'aigua potable del sistema contraincendis, en cas d'inspeccions o manteniments, es reutilitzarà dins de les mateixes instal·lacions.

També cal recordar que:

  • Queda totalment prohibit l'abocament als sistemes col·lectors de composts, matèries i residus en estat sòlid, líquid o gasós.
  • El projecte de la Fundació Deixalles, per a l'emmagatzematge i tractament de residus, precisa d'informe favorable de l'Administració Hidràulica.
  • S'haurà de donar compliment a les obligacions genèriques d'APCA indicades a l'article 7 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera.
  • Es recorda al titular l'obligatorietat de redactar un pla d'autoprotecció on reculli i implanti mesures d'autoprotecció de la instal·lació definint els accessos i àrees de maniobra de vehicles pesants, així com incorporar mesures adequades per a protegir-la tant dels riscos generats per la pròpia instal·lació com dels riscos exteriors que poden afectar-la.

Es recomana:

  • La instal·lació d'un separador d'olis i greixos per poder reutilitzar les aigües pluvials per a reg o per a la neteja de les instal·lacions i no abocar-les directament a la xarxa de pluvials municipal.
  • Instal·lar un sistema recol·lector d'aigua de pluja neta de les cobertes amb l'objectiu d'emmagatzemar-la per al seu posterior ús a les instal·lacions.
  • La instal·lació d'energies renovables.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 19 de març de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá