Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 207558
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental del Projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Son Frare», polígon 7, parcel·la 233 al T.M. de Petra. (Exp. 87a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 22 de gener de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental referent al projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Son Frare», polígon 7, parcel·la 233, al T.M. de Petra.

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III d'aquesta Llei: Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada; grup 3: Perforacions, dragatges i altres instal·lacions mineres i industrials, punt a, 3.º Perforacions per a l'abastiment d'aigua, han de ser objecte d'avaluació ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions dels articles 21 i 22 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. Segons l'indicat al document ambiental, l'objecte del projecte és la realització d'un sondeig (AAS_21740) per a destinar l'aigua que se n'extregui a ús domèstic i reguiu dels cultius presents a la parcel·la: oliveres i hort d'autoconsum. A la documentació tècnica, s'adjunta l'informe tècnic pericial del consum hídric on s'indica que a la parcel·la actualment s'hi sembra cereal i que el projecte d'aprofitament d'aigua es vol destinar al reguiu d'una població d'oliveres i un hort d'autoconsum que es vol implantar a la parcel·la. Així doncs, dels 20.000 m2 de terreny disponible, 15.000 m2 corresponen a olivera (amb 306 exemplars) i 5.000 m2 a l'hort.

2. El document ambiental ha estat elaborat per José Morell Fuster, enginyer tècnic agrícola, i signat electrònicament en data 21 d'abril de 2024.

En resposta al punt a) «Justificació de l'autoria del document ambiental» de l'esmena de deficiències, el promotor respon aportant el certificat de col·legiació de l'autor del document ambiental al col·legi oficial d'enginyers tècnics agrícoles de les Illes Balears.

3. Les coordenades de la ubicació de la perforació (UTM-ETRS89), indicades al document ambiental, són: x = 511.549, y = 4.385.775, z = 103 m.

4. El sondeig projectat, s'ubica sobre la massa d'aigua MAS18.16.M2 Son Real. Segons l'article 27 del PHIB, l'estat de les masses d'aigua subterrània es determina pel pitjor valor del seu estat quantitatiu i del seu estat químic. Així doncs, aquesta massa està classificada com una massa amb un mal estat quantitatiu (índex d'explotació del 114%) i estat químic dolent (a causa de l'elevat contingut en clorurs). La vulnerabilitat de contaminació de l'aqüífer és considerada com a moderada (7).

5. El punt projectat per el nou sondeig, no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, d'incendi, erosió o esllavissaments.

6. La parcel·la on es vol desenvolupar el sondeig no es troba afectada per cap espai de la Xarxa Natura 2000. Tampoc es troba a cap zona definida per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN).

7. Segons s'indica al projecte, l'empresa que realitzarà el sondeig farà ús d'equips de perforació amb rotopercussió amb circulació directa de fluids que funcionin amb aigua i escumant biodegradable (COPANETT S'96). Posteriorment, es procedirà a la seva intubació.

8. Les característiques del sondeig plantejades al projecte, són les següents:

- Cabal màxim instantani: 0,5 l/s.

- Ús de les aigües: Reguiu i domèstic a la pròpia finca.

- Volum màxim anual: 4000,5 m3 .

- Profunditat màxima d'instal·lació de la bomba: s'instal·larà com a màxim a profunditat de 175 metres.

- Tècnica perforació: Rotopercussió.

9. Pel que respecta a les bombes d'extracció, el document ambiental fa referència al fet que a la fase de funcionament s'instal·larà una bomba que funcionarà amb energia elèctrica.

10. Anàlisis de les alternatives del document ambiental:

El document ambiental contempla les següents alternatives:

- Alternativa 0 (no execució del projecte): Segons l'indicat al document ambiental, la no execució del projecte de sondeig, enfront de la impossibilitat de connexió a xarxa d'aigua o a xarxa d'aigües regenerades, fa que l'única solució per a poder disposar d'aigua pel reg, sigui la compra d'aigua i el seu transport amb camions cisterna. Es contempla la possibilitat de recollida d'aigua de pluja a l'habitatge, no obstant això, s'al·lega que tan sols es pot considerar com un complement al subministrament bàsic, que ha de tenir un altre origen al pluvial, al ser aquest insuficient per a cobrir les necessitats de la finca.

- Alternativa 1 (realització del sondeig a una altra ubicació): No es contempla realitzar el sondeig a un altre lloc de la finca o parcel·la, ja que això implicaria una major eliminació de vegetació per a la col·locació de les canonades de conducció d'aigua.

- Alternativa 2 (realitzar el sondeig amb un altre mètode de perforació): Es descarta fer el projecte amb un altre mètode de perforació diferent del de rotopercussió, pels avantatges que suposa aquesta tècnica enfront de les altres.

- Alternativa 3 (realització del sondeig a la parcel·la objecte d'aquest informe): Es considera pel promotor com l'elecció més adient atenent les següents consideracions:

- Possibilitat de trobar aigua durant la perforació.

- Menor eliminació de vegetació.

- Menor afecció a la fauna i als veïns.

- Facilitat d'accés de la maquinària de perforació al punt projectat pel sondeig.

11. Respecte al consum energètic, al document ambiental s'indica que, enfront de la impossibilitat de subministrament d'energia al lloc de treball, les tasques de perforació es duran a terme amb equips amb motors de combustió. Així doncs, les principals fonts d'energia provindran de combustibles fòssils com gasoil i/o benzina, fonts d'energia no renovables.

12. Durant l'execució del sondeig, existeix el risc de contaminació de l'aigua de l'aqüífer per part de substàncies químiques, com ara vessaments de combustibles de les màquines perforadores o altres contaminants que puguin infiltrar-se a través de les capes del sòl. En relació amb l'anterior, el document ambiental planteja l'adopció de les mesures de manteniment adients perquè la maquinària es trobi en òptimes condicions, material absorbent (sepiolita) i un bidó per a la recollida dels vessaments.

13. El document ambient no fa referència al temps estimat d'execució dels treballs de perforació i entubat, no obstant això, s'indica que les tasques es desenvoluparan en horari diürn durant 8 hores al dia.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental, els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte. Tots ells són considerats pel promotor com a impactes amb poca o nul·la afecció al medi ambient. Els impactes previstos al document ambiental, tendran efectes sobre: el medi atmosfèric, factors climàtics i canvi climàtic, població, hidrologia, sòl, medi biòtic i paisatge. D'acord amb el document ambiental, la superfície total de la parcel·la que es veuria afectada per l'eliminació de les espècies vegetals existents, la instal·lació de la perforadora, compressor i camió amb els materials, s'estima seria d'uns 60 m2.

Una vegada identificats els efectes previsibles i els principals impactes, el document ambiental contempla tota una sèrie de mesures preventives i reductores que tenen com a objectiu la reducció, eliminació o modificació dels efectes ambientals negatius significatius del projecte. En aquest sentit, la curta duració de la fase d'obres facilita l'aplicació de les mesures proposades.

El document ambiental recull un apartat de seguiment de les mesures preventives i reductores proposades, amb l'objectiu principal de garantir que es produirà la mínima afecció ambiental, tant a la fase d'execució de les obres com a la fase d'explotació i fase de clausura (si escau). A la fase d'execució de les obres, es contemplen activitats per minimitzar la contaminació de l'aqüífer: manteniment de la maquinària en òptimes condicions, per tal d'evitar vessaments accidentals i cimentació del sondeig. Com a mesures reductores, destaca l'adopció de mesures per evitar l'impacte visual, com és que la torre de perforació només serà hissada durant les tasques de perforació. Per tal d'evitar pertorbar a la fauna i la població, amb el soroll i les vibracions de les màquines, les activitats es desenvoluparan en horari diürn.

Cal esmentar que el document ambiental adjunta el càlcul de la petjada de carboni que suposarà l'activitat a desenvolupar durant 8 hores al dia, els 2-5 dies que durin les tasques de perforació. Aquest càlcul s'estima és de: 208,08 kg de CO2.

El document ambiental contempla mesures per a controlar el vessament accidental de combustibles i/o olis de la maquinària, com són: la disposició de material absorbent (sepiolita) que serà gestionada per gestors autoritzats, el correcte manteniment dels equips de perforació, entre altres mesures, totes elles orientades a evitar la contaminació de l'aqüífer.

El promotor adjunta el pressupost del cost de les mesures mediambientals que s'adoptaran, consistents en: cimentació del sondeig, cost de l'obra a la boca del sondeig, cost d'un sac de sepiolita i cost del tancament del sondeig previ a la instal·lació de la bomba d'extracció. Així doncs, el cost total de les mesures anteriorment descrites s'estima serà de 925 euros.

També es contempla que l'activitat derivada de la perforació i extracció pugui generar soroll. En relació amb la contaminació acústica, el promotor indica que la curta duració del període d'obres i l'adopció de mesures preventives, minimitzarà les afeccions provocades per aquest impacte.

Pel que respecta a les bombes d'extracció, el document ambiental fa referència al fet que a la fase de funcionament s'instal·larà una bomba elèctrica. No obstant això, aquest punt no serà objecte del present projecte.

Atès que a la capa de l'IdeIB el punt del sondeig apareix ja classificat com «AAS_21740 Vigent», que al document ambiental s'adjunten fotografies on apareixen canonades de reg a la parcel·la i a que no es fa menció de com s'obté actualment l'aigua que s'empra pel reg de la finca, a l'esmena de deficiències enviada a promotor i a òrgan substantiu, al seu punt b) «Justificació de l'obtenció de l'aigua en l'actual situació», aquest òrgan va recordar que, d'acord amb l'article 9.1 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental «no es realitzarà l'avaluació d'impacte ambiental regulada en el títol II dels projectes inclosos a l'article 7 d'aquesta llei que es trobin parcial o totalment executats sense haver estat sotmesos prèviament al procediment d'avaluació d'impacte ambiental». El promotor, en resposta a l'anteriorment formulat, va esmenar el següent: «Las instalaciones de riego fotografiadas se alimentan de camiones cisterna. Precisamente el coste de este tipo de suministro es el que ha impulsado a solicitar una perforación». Així mateix, a la seva resposta s'adjunta el següent en referència a si es tracta d'una legalització d'un projecte ja executat: «La referencia AAS_21740 es la otorgada por la DGRRHH al expediente de solicitud de sondeo en la parcela 233, polígono 7 de Petra. No está autorizada todavía la captación, ni tampoco se tramita lo presentado y expuesto al órgano competente sobre la AIA presentada para que se pueda desbloquear la tramitación de la petición del sondeo de referencia AAS_21740».

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, l'òrgan ambiental ha realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades:

- Ajuntament de Petra.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la Direcció General d'Economia

Circular, Transformació Energètica i Canvi Climàtic.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Consell Insular de Mallorca.

- Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

- Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública.

- GOB Mallorca.

- Amics de la Terra.

Cal indicar que la sol·licitud d'inici de tramitació d'Avaluació Ambiental Simplificada per part del Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics, va acompanyada de la següent informació: «Vistes les característiques de l'obra i els paràmetres d'explotació sol·licitats, aquest Servei d'Aigües Subterrànies considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on es troba ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables».

En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades:

- Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

Es conclou que:

«Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius, pel que s'emet informe favorable».

- Informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

Es conclou que:

«[...] vista la documentació presentada, la parcel·la forma part de la base territorial de l'explotació agrària a nom de Miquel Villalonga Maimó, inscrita en el registre amb el número 19.158 com a Prioritària.

Aquesta explotació genera 1,09 UTAs i rep ajudes de la PAC.

Per tant, aquesta Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, mitjançant el servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, informa favorablement l'objecte del projecte des del punt de vista agrari».

- Informe del Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública.

Es conclou que:

«[...] S'informa favorablement condicionat a l'ús de la captació establert al projecte (reguiu i ús domèstic).

Aquesta captació no podrà utilitzar-se per abastiment d'aigua de consum si no disposa de l'informe sanitari favorable corresponent.

Es recomana al titular de la captació que analitzi la qualitat de l'aigua abans de consumir-la i que, i en cas que la qualitat no sigui l'establerta al Real Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament, prengui mesures per tal de complir els valors paramètrics establerts a aquesta norma».

- Informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell Insular de Mallorca.

Es conclou que:

«[...] Atès el contingut del cos de l´informe, des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies al TM de Petra, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient en tant que serveixi a usos legalment implantats a la parcel·la. Aquest informe s'emet en relació a les competències del Consell de Mallorca en matèria d'ordenació territorial i paisatge, sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes, i no pressuposa cap pronunciament sobre l'adequació a la legalitat dels usos i de les construccions de la parcel·la de l'assumpte».

5. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la realització d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig AAS_21740) a la finca «Son Frare», al T.M. de Petra, per part del promotor Miquel Villalonga Maimó. La referència cadastral de la parcel·la és 07041A007002330000IU, amb una superfície total de 22.128 m2. La motivació de l'execució del projecte és la de destinar l'aigua que s'extregui a ús domèstic i al reg dels cultius presents a la parcel·la, atesa la impossibilitat, segons indica el document ambiental, d'obtenir l'aigua a través de connexió a xarxa d'aigües potables i/o regenerades.

D'acord amb el document ambiental, el promotor sol·licita una autorització per a ús domèstic i de reguiu, amb un volum màxim anual de 4000,5 m3.

2. Ubicació del projecte: El nou sondeig es vol realitzar al polígon 7, parcel·la 233, al T.M. de Petra. La parcel·la està classificada com a sòl rústic de caràcter general ús agrari. Segons les coordenades adjuntes al document ambiental, el promotor projecta realitzar el sondeig a una distància inferior a 50 metres d'una edificació present a la parcel·la.

El punt projectat per el nou sondeig, no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, d'incendi, d'erosió o d'esllavissaments.

La parcel·la on es vol desenvolupar el sondeig no es troba afectada per cap espai de la Xarxa Natura 2000. Tampoc es troba a cap zona definida per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN).

3. Característiques del potencial impacte: Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar (realització de sondeig), a la seva escassa magnitud mediambiental i a la curta duració del període d'obres, es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i reductores proposades al document ambiental i es fa un correcte seguiment ambiental de la seva aplicació a la fase d'obres, de funcionament, de clausura (si escau) i a llarg termini.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig) per a ús de reguiu i domèstic, a la finca «Son Frare», polígon 7, parcel·la 233, al T.M. de Petra», a proposta del promotor Miquel Villalonga Maimó, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental, signat electrònicament pel Senyor José Morell Fuster, Enginyer Tècnic Agrícola, en data 21 d'abril de 2024, i els següents condicionants:

1. Amb l'objectiu de vetllar pel compliment de les mesures de seguiment ambiental proposades al document ambiental, el promotor haurà de designar un responsable que s'encarregui de controlar la correcta aplicació de les mesures preventives i reductores establertes a cada una de les fases del projecte. El responsable designat a tal efecte haurà de: controlar la correcta aplicació per part dels operaris de les mesures establertes al document ambiental (revisió de la maquinària, etc.) i comprovar que els impactes que es puguin produir durant l'execució del projecte no excedeixin els previstos. Així mateix, es garantirà la correcta gestió dels residus que es puguin produir i/o de qualsevol anomalia que es pugui detectar o produir a qualsevol de les fases del projecte.

2. Amb l'objectiu d'evitar la contaminació de l'aqüífer durant la realització del sondeig, s'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, tenint especial cura a les fases de cimentació i desinfecció del sondeig.

3. Atès que el projecte es troba en zona de vulnerabilitat moderada d'aqüífers, durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries. Amb l'objectiu d'evitar vessaments accidentals derivats de l'ús de la maquinària, s'haurà de realitzar una revisió diària dels equips abans de començar les tasques. Es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental que haurà de ser gestionat per gestors autoritzats. Les funcions de manteniment (canvi d'olis, abastiment de combustible, etc.) sempre es duran a terme fora de la parcel·la on s'ubica el sondeig.

4. En cas que el sondeig sigui negatiu i es procedeixi a la seva clausura definitiva, s'hauran de seguir les directrius recollides a l'annex 8 «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB. Es vetllarà pel seu correcte manteniment a llarg termini.

5. En cas que la ubicació del sondeig pugui sofrir variacions en funció del replanteig el dia de la perforació, condicionada pel posicionament de la maquinària, en cap cas podrà suposar una afecció ambiental major a la ja prevista.

6. Per tal d'evitar la dispersió de pols derivada dels processos de perforació i minimitzar el seu impacte sobre el medi, s'hauran de prendre mesures com la realització de regs periòdics (si escau), la realització de moviments de terra en condicions atmosfèriques favorables i la limitació de la velocitat dels vehicles i la maquinària.

Es recorda que:

1. El titular de la captació haurà de complir el recollit a l'apartat d'atorgament d'autoritzacions per a ús domèstic descrit a l'article 114 «Normes per l'atorgament d'autoritzacions» del PHIB, justificant el volum màxim anual sol·licitat d'acord amb el corresponent estudi agronòmic que es presenti a l'Administració Hídrica.

2 Atès que la massa presenta una explotació superior al 100%, l'ús que se'n faci de l'aigua que s'extregui hauria de ser per a reguiu i sempre que es compleixi amb l'estipulat a l'article 123 del PHIB vigent.

3. En cas de ser necessari l'ús de bentonita com a llot de perforació, el perforista haurà de valorar si escau la col·locació d'una bassa de llots adequada al volum necessari per evitar el seu vessament al terreny. Els residus seran gestionats de forma adequada.

Es recomana que:

1. Pel que fa a la penetració d'energies renovables al projecte, sempre que sigui viable, en cas que el sondeig sigui positiu i es vulgui procedir a la instal·lació de la bomba d'extracció, atès que el document ambiental indica que aquesta serà elèctrica, seria recomanable incloure la instal·lació d'un sistema de producció d'energia renovable, per exemple mitjançant plaques fotovoltaiques o panells solars, que permetin reduir al màxim el consum energètic.

2. En cas que el sondeig sigui positiu i es procedeixi a l'extracció d'aigua de l'aqüífer, amb l'objectiu d'afavorir un ús responsable, s'hauria de preveure la recollida i emmagatzematge de l'aigua de pluja pel seu posterior aprofitament. Així mateix, en cas d'instal·lació de jardins ornamentals, el promotor del projecte hauria d'incorporar els sistemes de reg eficients necessaris per a reduir el consum d'aigua, revisant periòdicament les conduccions per tal de detectar qualsevol pèrdua d'aigua, sent sempre recomanable l'elecció d'espècies de baix requeriment hídric. El promotor del projecte incorporarà els sistemes de reg eficients necessaris per a reduir el consum d'aigua, revisant periòdicament les conduccions per tal de detectar qualsevol pèrdua d'aigua.

3. D'acord amb l'informe del Servei de Salut Pública, el titular de la captació hauria d'analitzar la qualitat de l'aigua abans de consumir-la, prenent les mesures adients per tal de complir els criteris i valors paramètrics establerts al Real Decret 3/2023, de 10 gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum.

4. Atès que la massa està en mal estat quantitatiu (explotació aproximadament del 114%) i a que el seu estat qualitatiu és dolent: elevada concentració de clorurs, es considera recomanable comptabilitzar de forma conjunta totes les autoritzacions d'extracció d'aigua de la massa de Son Real per valorar-ne l'afecció global, abans de concedir-ne de noves.

5. D'acord amb l'article 54 del PHIB, «Reutilització d'aigües regenerades per al seu ús en reguiu» i atès que l'aqüífer es troba en mal estat quantitatiu, sempre que sigui viable, s'hauria de valorar la possibilitat, actual o futura de poder aprofitar les aigües regenerades del sistema Maria-Ariany-Petra.

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 11 de març de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá