Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MAÓ

Núm. 193332
Aprovació definitiva del Reglament d'organització i funcionament dels Consells Municipals de Maó

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Maó, en sessió ordinària de data 28 de novembre de 2024, va aprovar inicialment, entre d'altres, el Reglament que regula el funcionament i l'organització dels Consells Municipals de Maó.

Finalitzat el període d'exposició pública de 30 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació de l'anunci al BOIB, i segons consta al certificat de Secretaria de data 5 de març de 2025, durant el termini d'exposició pública, no s'han presentat ni al·legacions, ni documents, ni justificacions respecte a l'edicte esmentat, quedant aprovat definitivament en data 03/03/2025

En conseqüència, l'aprovació del Reglament d'organització dels Consells Municipals de Maó, s'eleva a la categoria de definitiva i, d'acord amb els articles 49 i 70.2 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, de les bases reguladores de règim local, és procedent publicar el text complert aprovat del Reglament, la redacció del qual és la següent:

REGLAMENT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DELS CONSELLS MUNICIPALS DE MAÓ

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Àmbit d'actuació

Article 2. Missió dels consells municipals

Article 3. Objectius generals

Article 4. Objectius específics

Article 5. El Consell de Consells

CAPÍTOL II. ORGANITZACIÓ DELS CONSELLS MUNICIPALS

Article 6. Òrgans dels consells municipals

Secció I. La Presidència

Article 7. La Presidència

Article 8. Funcions

Secció II. La Vicepresidència

Article 9. La Vicepresidència

Secció II. L'Assemblea

Article 10. Composició

Article 11. Funcions

Secció III. Les comissions de treball

Article 12. Composició

Article 13. Creació

Article 14. Funcions

Article 15. La Secretaria

CAPÍTOL III. FUNCIONAMENT

Article 16. Funcionament general

Article 17. Ús de les TIC als consells

Article 18. Durada del mandat

Article 19. Procediment per sol·licitar formar part dels consells municipals

Article 20. Pèrdua de la condició de membre dels consells municipals

Article 21. Convocatòries

Article 22. Ordre del dia

Article 23. Periodicitat

Article 24. Constitució

Article 25. Votacions

Article 26. Sobre les actes i altres documents

Article 27. Drets i deures dels membres dels consells municipals

 

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Àmbit d'actuació

L'àmbit d'actuació dels consells municipals és el municipi de Maó.

Article 2. Missió dels consells municipals

La missió dels consells municipals és fomentar, promocionar i canalitzar la participació de les entitats, organismes, agents del territori i la ciutadania en els assumptes relacionats amb els àmbits de competència de cada consell, que ve determinat per la seva denominació concreta.

Article. 3. Objectius generals

Els objectius generals i compartits per tots els consells municipals són:

a. Participar en la millora de la qualitat de vida de la ciutadania, amb iniciatives compartides entre les diferents entitats i agents del territori.

b. Promoure el diàleg, el debat i la relació entre les diferents entitats i agents que participen en el territori.

c. Promoure el sentiment de pertinença de la ciutadania i l'estima al municipi.

d. Facilitar la capacitat d'aquests agents del territori per traslladar les seves propostes i opinions als òrgans de govern de l'Ajuntament.

e. Millorar la informació i la transparència de l'Ajuntament en relació amb els serveis, els programes i els projectes de Maó.

Article 4. Objectius específics

Són objectius específics i compartits per tots els consells municipals:

a. Fomentar la participació de les maoneses i els maonesos en la xarxa associativa, en la vida social, esportiva, veïnal, cultural i en la definició del futur del municipi.

b. Col·laborar en el desenvolupament i millora del teixit associatiu, sota els principis de la democràcia participativa, el pluralisme i l'autonomia.

c. Proposar accions per promoure el desenvolupament equilibrat i sostenible del municipi i la cohesió social, cultural i econòmica, per millorar la qualitat de vida de la ciutadania.

d. Fomentar els valors per a una bona convivència, basada en el respecte i la igualtat.

e. Impulsar processos participatius de consulta en temes concrets.

f. Vetlar perquè totes les associacions que pertanyen als consells municipals assolesquin els seus objectius, tot potenciant la col·laboració entre les entitats del mateix consell i entre els diferents consells municipals.

g. Conèixer els projectes de les diferents entitats i potenciar la coparticipació i corresponsabilitat entre les entitats.

h. Assessorar els òrgans de govern en la definició de les grans línies de la política i la gestió municipals, i generar el consens de la ciutadania.

i. Conèixer i debatre els grans projectes del municipi, el Pla d'acció municipal, si escau, i els resultats de la valoració dels indicadors de gestió municipal.

j. Ser informats sobre els pressupostos municipals i les ordenances municipals, i els reglaments generals i específics de l'Ajuntament, així com d'altres que afectin el municipi de forma total o parcial.

k. Treballar en les qüestions relacionades amb els àmbits d'actuació del consell municipal i que cada un acordi.

l. Col·laborar amb les restants administracions i institucions públiques en tots aquells assumptes que contribueixin a millorar la coordinació i generar espais de confluència entre totes aquestes.

 

m. Assessorar i informar sobre l'impacte de les polítiques municipals en aspectes relacionats amb les desigualtats socials que es puguin produir.

n. Proposar a l'Ajuntament estudis, programes i actuacions que millorin les condicions de vida de les persones i col·lectius de l'àmbit material d'actuació del corresponent consell.

o. Donar a conèixer a les institucions i particulars la problemàtica de les persones i col·lectius que integren el consell, tot promovent solucions al respecte.

p. Promoure l'elaboració de programes, projectes i campanyes de prevenció i sensibilització social.

q. Aquells altres que els sol·liciti la Corporació.

Article 5. El Consell de Consells

1. Quan els temes a tractar afectin diferents consells municipals o siguin d'interès general del municipi, es poden celebrar sessions conjuntes entre dos o més consells, amb el format de Consell de Consells.

2. El Consell de Consells es podrà convocar a petició de dos o més consells municipals, mitjançant els seus presidents/es i acordat per l'Assemblea dels consells afectats.

3. Qualsevol consell municipal podrà proposar la convocatòria del Consell de Consells, tot informant la resta de consells sobre les temàtiques d'interès general o transversal a tractar; i caldrà la resposta positiva de, com a mínim, un altre consell municipal per activar el Consell de Consells.

4. En aquests casos, serà designat un únic secretari/ària entre els secretaris o les secretàries dels consells municipals implicats; i se'n redactarà una única acta.

 

CAPÍTOL II ORGANITZACIÓ DELS CONSELLS MUNICIPALS

Article 6. Òrgans dels consells municipals

1. Són òrgans necessaris dels consells municipals:

a. La Presidència

b. La Vicepresidència

c. L'Assemblea

2. Són òrgans complementaris dels consells municipals les comissions de treball.

 

Secció I La Presidència

Article 7. La Presidència

L'alcalde o l'alcaldessa, o regidor/a en qui delegui, és el president/a dels consells municipals.

Article 8. Funcions

Són funcions de la Presidència:

a. Representar els consells municipals i dirigir la seva activitat.

b. Nomenar i cessar els membres dels consells municipals, a proposta de les entitats membres dels consells.

c. Elaborar l'ordre del dia, convocar i presidir les sessions de l'Assemblea, tot moderant-ne el desenvolupament.

d. Efectuar propostes d'acord als consells municipals.

e. Elevar als òrgans competents de l'Ajuntament de Maó els acords i propostes que acordin els consells municipals.

f. Exercir el seu dret a vot, que serà de qualitat en cas d'empat.

g. Adoptar les resolucions oportunes per al bon funcionament dels consells municipals.

h. Donar el vistiplau a les actes i certificacions dels acords.

 

 

Secció II La Vicepresidència

Article 9. La Vicepresidència

1. La Vicepresidència correspondrà a una persona membre del Consell que no pertanyi a la corporació i realitzarà les funcions que li delegui la Presidència en matèria de representativitat institucional del Consell i altres de similar naturalesa.

2. Així mateix, se li encomanaran funcions de suport, assessorament tècnic a la Presidència i altres d'anàlogues.

3. La delegació de funcions en la Vicepresidència per part de la Presidència es posarà en coneixement de l'Assemblea.

 

Secció III L'Assemblea

Article 10. Composició

1. Formen part de l'Assemblea dels consells municipals els membres següents:

a. L'alcalde o l'alcaldessa, o regidor/a en qui delegui.

b. Fins a dos representants de cada una de les entitats que estiguin registrades en el Registre Municipal d'Entitats de l'Ajuntament, segons la seva classificació en relació amb el tipus de consell municipal. En cas de ser dos representants, un actuarà amb veu i vot, i l'altre, amb veu però sense vot.

Qualsevol entitat que es constituesqui a Maó i estigui registrada en el Registre Municipal d'Entitats és membre nat dels consells municipals, sempre que comuniqui per escrit al president/a dels consells municipals el nomenament dels dos representants.

La seva incorporació de ple dret als consells municipals es podrà fer efectiva en la convocatòria següent, prèvia comunicació per escrit, per part del president/a dels consells municipals, a la resta de membres.

c. Tots els partits polítics legalment constituïts i registrats al Registre Municipal d'Entitats de Maó poden formar part dels diferents consells, amb veu i vot. El representant ha de ser designat per escrit.

d. Podran formar part de l'Assemblea, amb veu i sense vot, els grups polítics municipals amb representació municipal. La persona representant serà proposada pel mateix grup municipal i serà designada per decret d'Alcaldia.

2. Totes les sessions dels consells municipals són públiques; i les persones assistents que no siguin membres dels consells municipals disposen de l'ús de la paraula, però no del vot.

3. El personal tècnic de l'Ajuntament assistirà, amb veu però sense vot, sempre que la Presidència així ho sol·liciti.

4. Tots els membres que es designin tindran un/a titular i un/a suplent.

Article 11. Funcions

L'Assemblea és l'òrgan de màxima representació dels consells municipals de Maó. Les seves funcions principals són:

a. Vetlar per assolir els objectius generals, específics i particulars.

b. Crear les comissions de treball necessàries.

c. Debatre i aprovar les disposicions i/o propostes.

d. Fixar les línies generals d'actuació dels consells municipals i formular la proposta d'activitat anual.

e. Qualsevol altra competència necessària per a l'assoliment dels objectius generals, específics i particulars, i que no estigui expressament atribuïda a altres òrgans.

f. Proposar als altres consells municipals la convocatòria del Consell de Consells, quan hi hagi temes d'interès transversal o general que es vulguin tractar de manera conjunta entre diferents consells.

 

Secció III Les comissions de treball

Article 12. Composició

1. Les comissions de treball estan formades per les persones conselleres que proposi l'Assemblea. Podran sol·licitar, mitjançant la Presidència dels consells, l'assistència tècnica que considerin oportuna.

2. Aquestes comissions estaran presidides per un/a representant, a elecció de l'Assemblea General.

Article 13. Creació

1. La creació de les comissions de treball serà aprovada per l'Assemblea del respectiu consell. Una vegada creada, la comissió de treball designarà la persona de la comissió que farà les funcions de coordinació i de portaveu.

2. Es podrà fer una crida generalitzada, per mitjans telemàtics, als membres integrants dels diferents consells i a d'altres membres de les entitats inscrites en el Registre Municipal d'Entitats perquè participin a les comissions de treball.

3. Les comissions de treball poden ser d'un únic consell municipal o bé entre diferents consells municipals, en funció de les temàtiques a tractar.

4. L'Ajuntament pot designar un tècnic/a de suport a cada una de les comissions de treball que es constituesquin.

Article 14. Funcions

1. Són funcions de les comissions de treball:

a. Aprofundir en temàtiques específiques.

b. Treballar més detalladament els aspectes que no es puguin tractar en una assemblea dels consells municipals, sobre temes concrets.

c. Elaborar informes, treballs o estudis que es podran elevar a les assemblees dels consells municipals.

2. Els informes de les comissions de treball no tindran caràcter vinculant. Requeriran ser aprovats per l'Assemblea General per poder ser elevats, per a la seva consideració, als òrgans municipals que en resultin competents, en funció de la matèria objecte d'informe.

Article 15. La Secretaria

1. La Secretaria correspon a la persona que ostenti el lloc de feina de secretari/ària general de l'Ajuntament de Maó o empleat/ada públic/a en qui delegui.

2. Correspondrà a la Secretaria vetlar per la legalitat formal i material de les actuacions de l'òrgan col·legiat, certificar les seves actuacions i garantir que els procediments i regles de constitució i adopció d'acords són respectades.

 

CAPÍTOL III FUNCIONAMENT

Article 16. Funcionament general

Cada un dels consells municipals funciona de manera autònoma, tot i que es poden establir sessions conjuntes, sota el paraigua del Consell de Consells.

Igualment, s'articularan mecanismes per a la interrelació entre els diferents consells, per qualsevols dels mitjans disponibles, per tal d'assolir amb més eficàcia els objectius generals, específics i particulars de cada consell sectorial.

Article 17. Ús de les TIC als consells

L'Ajuntament impulsarà l'ús dels mitjans electrònics en la convocatòria, la constitució, l'adopció i la documentació d'acords dels consells; i podrà realitzar les diferents sessions de treball dels consells tant de manera presencial com digital, mitjançant la utilització de les TIC.

Com a regla general, les sessions seran presencials; no obstant, quan concorrin situacions excepcionals de força major, de greu risc col·lectiu o catàstrofes públiques que impedesquin o dificultin de manera desproporcionada el normal funcionament del règim presencial de les sessions dels consells, es podran celebrar a distància, una vegada apreciada la concurrència de la situació per la Presidència.

Article 18. Durada del mandat

Els consells municipals es renoven quan es renova la Corporació municipal.

Els membres de la Corporació es nomenaran amb el nou mandat, de forma obligatòria.

Els membres de cada associació o entitat seran els mateixos de l'anterior mandat, excepte quan hi hagi canvis, que seran comunicats a l'Ajuntament, de forma obligatòria, per mitjà de la persona que els representa, per escrit, mitjançant instància telemàtica; i es podrà efectuar al llarg del mandat. Aquesta designació o revocació s'haurà d'introduir a la convocatòria com a segon punt: “Actualització de membres d'associacions o entitats”.

Article 19. Procediment per sol·licitar formar part dels consells municipals

1. Les entitats que vulguin formar part dels consells municipals ho han de sol·licitar telemàticament a l'Ajuntament, explicitant el consell al qual desitgen incorporar-se i les persones designades per l'entitat, així com els seus suplents. L'entitat ha d'estar correctament inscrita en el Registre Municipal d'Entitats.

2. La ciutadania que, a títol individual, vulgui formar part d'algun dels consells municipals ho ha de sol·licitar igualment per escrit, mitjançant la instància telemàtica de l'Ajuntament, explicitant el consell al qual desitja incorporar-se. L'haurà d'identificar i exposar-hi una breu descripció de les motivacions o interessos per participar al consell sol·licitat.

3. Quan un col·lectiu no constituït jurídicament sol·liciti formar part, com a membre del consell municipal, al president/a, i aquest li doni el vistiplau, la citada incorporació s'ha d'introduir a la convocatòria com a punt de l'ordre del dia.

Si el consell sectorial no hi té cap inconvenient, la incorporació serà definitiva; en el cas que qualque membre del consell no s'hi mostri favorable, se n'haurà de decidir, per majoria simple del consell, l'acceptació o la no acceptació.

4. Els consells són oberts a tota la ciutadania. Poden assistir a les reunions com a membres dels consells municipals, amb veu però sense vot, les persones que ho sol·licitin prèviament, de forma motivada, en el termini màxim de dos dies hàbils abans de la celebració de la corresponent sessió. El torn de paraula que els correspongui haurà de ser utilitzat de manera respectuosa i garantint la fluïdesa de la sessió. Igualment, hauran de respectar tots els acords i normes de funcionament dels consells.

Article 20. Pèrdua de la condició de membre dels consells municipals

Es perd la condició de membre dels consells municipals per les causes següents:

1. Dissolució de l'entitat o baixa en el Registre Municipal d'Entitats.

2. Renúncia expressa de l'associació o entitat.

3. Revocació, per part de l'òrgan competent de l'entitat, del seu propi/a representant designat/ada.

4. Incompliment reiterat d'aquest Reglament, dels acords presos i/o la pertorbació greu del funcionament dels consells municipals.

5. Per dur a terme activitats, mantenir conductes o fer declaracions contràries als principis i objectius dels consells municipals.

El cessament ha de ser acordat per l'Assemblea, a proposta de la Presidència, una vegada realitzat el tràmit d'audiència a l'entitat i/o persona implicada. El cessament com a membre dels consells municipals d'una entitat no impedeix que s'hi pugui reincorporar una vegada desapareguin les causes que el van motivar.

En qualsevol moment, les persones membres dels consells municipals poden sol·licitar donar-se de baixa, mitjançant un escrit on han de fer constar la seva renúncia expressa. Les entitats a les quals representen podran designar per escrit les persones que les substituiran.

Article 21. Convocatòries

1. Les sessions ordinàries han de ser convocades, de forma telemàtica, pels presidents/es dels consells municipals, amb un mínim de 10 dies hàbils d'antelació. Juntament amb la convocatòria, s'han de lliurar l'ordre del dia i l'acta de la sessió ordinària anterior, si n'hi ha.

2. Les sessions extraordinàries han de ser convocades, de forma telemàtica, per la Presidència dels consells municipals, amb un mínim de 3 dies hàbils d'antelació.

3. Les sessions extraordinàries i urgents han de ser convocades, de forma telemàtica, per la Presidència dels consells municipals, amb un màxim de 24 hores d'antelació.

4. També poden ser convocades de manera extraordinària i extraordinària i urgent pels presidents/es quan ho demani un terç dels membres dels consells municipals, proposant-hi els temes a tractar.

3. Les sessions ordinàries s'han de celebrar en un termini màxim de set dies hàbils, a partir de la data de convocatòria. S'ha de fer difusió de la convocatòria al conjunt de la ciutadania de Maó, pels mitjans d'informació municipals.

4. Es podran celebrar sessions dels òrgans col·legiats a distància. Els seus membres es podran trobar en diferents llocs, sempre que s'asseguri per mitjans electrònics –tenint consideració de tals, també, els mitjans telefònics i audiovisuals– la identitat dels membres o persones que els suplesquin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en què aquestes es produeixen, així com la interactivitat i intercomunicació entre si en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió. Entre d'altres, es consideraran inclosos entre els mitjans electrònics vàlids les audioconferències i les videoconferències.

Article 22. Ordre del dia

1. L'ordre del dia ha de ser confeccionat per la Presidència dels consells municipals.

2. Tots els membres dels consells municipals poden sol·licitar per escrit a la Presidència o al departament o àrea municipal corresponent, amb un termini de 10 dies hàbils abans de la data de la convocatòria de la sessió dels consells municipals, la inclusió de punts a tractar a l'ordre del dia.

3. El president/a ha de justificar, en la sessió corresponent, la no inclusió a l'ordre del dia d'un tema proposat.

4. Tots els òrgans de l'Ajuntament i els membres de la Corporació poden proposar a la Presidència dels consells la inclusió d'un tema a l'ordre del dia, així com fer-los arribar suggeriments, informes, dictàmens i altres documents similars, comunicant-ho als presidents/es dels consells municipals amb una antelació mínima de deu dies hàbils.

5. Caldrà tenir en compte si hi ha nous membres per formar part del consell sectorial, i aquesta incorporació es posarà com a segon punt a l'ordre del dia, perquè passi a definitiva o bé quedi anul·lada.

Article 23. Periodicitat

1. Els consells municipals s'han de reunir, com a mínim, una vegada a l'any, en sessió ordinària, amb l'objectiu de facilitar la constitució de comissions de treball a partir de centres d'interès.

2. Cada consell, respectant sempre aquest mínim d'una sessió ordinària anual, pot acordar la periodicitat de les sessions ordinàries que consideri necessàries, que podrà ser modificada sempre que hi hagi acord entre els membres.

3. El mes d'agost és declarat inhàbil. Poden ser convocades sessions extraordinàries quan sorgesquin temes urgents o quan l'evolució dels treballs així ho requeresqui.

4. L'assistència als consells municipals pot ser un dels criteris que es valori en la convocatòria de subvencions a entitats, d'acord amb el que especifiquin les bases o instrument regulador.

Article 24. Constitució

1. Els òrgans col·legiats dels consells municipals es consideren vàlidament constituïts quan hagin estat convocats d'acord amb aquest Reglament i hi siguin presents, en primera convocatòria, un terç dels seus membres; i, en segona convocatòria, 10 minuts més tard, sigui quin sigui el nombre de membres presents.

2. És indispensable la presència de la Presidència, o regidor/a delegat/ada, per constituir els consells municipals; i del secretari o secretària del Consell, que, en el cas de sessions conjuntes en el marc del Consell de Consells, serà un únic secretari/ària.

Article 25. Votacions

1. El sistema habitual de treball és la recerca del consens per adoptar els acords o resolucions; si no és possible, s'han de prendre per majoria simple dels membres presents, fent-ne constar els vots particulars.

2. Si cal fer votacions, el sistema de votació dins els consells municipals sobre les propostes presentades és el de vot per majoria simple.

3. Cada entitat membre dels consells municipals disposa d'un vot.

4. En cas d'empat, els presidents/es disposen del vot de qualitat.

5. Les votacions es fan a mà alçada, llevat que una quarta part de les persones assistents sol·liciti una votació nominal o secreta.

Article 26. Sobre les actes i altres documents

1. Les sessions dels òrgans col·legiats seran gravades, a efectes de constància i per a l'elaboració de l'acta; aquestes gravacions quedaran sota la custòdia del secretari o secretària de l'Ajuntament, o persona delegada.

2. El fitxer resultant de l'enregistrament, juntament amb la certificació expedida pel secretari o secretària sobre la seva autenticitat i integritat, i tots els documents que, en suport electrònic, es fessin servir com a documents de la sessió, s'acompanyaran a l'acta de les sessions, sense necessitat de fer-hi constar els punts les deliberacions.

3. L'enregistrament de les sessions celebrades o la utilització de documents en suport electrònic es conservaran de manera que es garantesqui la integritat i autenticitat dels fitxers electrònics corresponents i el seu accés per part dels membres de l'òrgan col·legiat.

No obstant, es deixarà constància en acta d'un extracte material dels temes i assumptes que examinin, previ resum efectuat per la Presidència.

4. Les sessions i les actes son públiques.

Article 27. Drets i deures dels membres dels consells municipals

Els membres dels consells municipals tenen dret a:

a. Assistir a les sessions plenàries, amb veu, per expressar lliurement les seves idees, postures i propostes dins el marc funcional i operatiu dels consells municipals.

b. Només els membres representants d'entitats registrades podran exercir el seu dret a vot. Els membres procedents de col·lectius no constituïts jurídicament, excepte si el mateix consell ho autoritza, no tenen dret a vot. Els membres que participin al consell a títol individual no tenen dret a vot.

c. Rebre les convocatòries i les actes del consell.

d. Proposar temes a l'ordre del dia de les sessions del consell.

e. Ser informats sobre els temes relacionats amb els objectius i funcions atribuïdes.

Els membres dels consells municipals tenen el deure de:

a. Respectar les opinions, postures i propostes de la resta de membres.

b. Ajustar-se a la normativa del present Reglament, així com a la resta de normativa vigent aplicable.

c. Assistir a les sessions que es convoquin o justificar-ne la seva absència.

d. Col·laborar i participar per assolir els objectius i desenvolupar les funcions atribuïdes.

 

Maó, en la data de la firma electrònica: 18 març de 2025

L'alcalde Héctor Pons Riudavets