Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT BALEAR DE LA DONA
Núm. 185507
Resolució de la directora de l’Institut Balear de la Dona per la qual s’aprova la convocatòria per l’atorgament dels Premis “Concurs d’Il·lustració IBDona” amb motiu del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona per l’any 2025
Antecedents
El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats que en depenen.
L'article 12 de la norma esmentada disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que l'òrgan competent n'hagi establert prèviament per ordre, fent ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.
El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula particularitats del procediment de concessió i justificació de les subvencions.
Mitjançant l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 (BOIB núm. 76, de 26 de maig) es varen establir les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis de l'Institut Balear de la Dona en matèria de polítiques d'igualtat envers les dones.
La igualtat d'oportunitats entre dones i homes és un principi bàsic i fonamental reconegut a la Constitució espanyola. Així, l'article 1.1 la propugna com a valor superior de l'ordenament jurídic, l'article 9.2 formula el manament exprés dels poders públics perquè la facin efectiva i l'article 14 prescriu qualsevol discriminació per raó de sexe.
L'article 86 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que correspon al Govern de les Illes Balears, en les matèries de la seva competència, l'exercici de l'activitat de foment, sens perjudici de l'activitat que correspon a l'Estat.
L'article 16 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears preveu que els poders públics de les Illes Balears han de defensar i promoure els drets socials dels ciutadans i les ciutadanes de les Illes Balears, que representen un àmbit inseparable de respecte dels valors i els drets universals de les persones i que constitueixen un dels fonaments cívics del progrés econòmic, cultural i tecnològic de la comunitat autònoma.
Així mateix, a l'article 17, preveu que totes les persones tenen dret al lliure desenvolupament de la seva personalitat, així com l'obligació de les administracions públiques de vetllar en tot cas perquè les dones i els homes puguin participar lliurament a la vida laboral, social, familiar i política sense discriminació de cap tipus, en igualtat de condicions.
D'acord amb el Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les Conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'Institut Balear de la Dona queda adscrit a la Conselleria de Famílies i Afers Socials.
L'Institut Balear de la Dona, creat per la Llei 5/2000, de 20 d'abril, com a entitat autònoma de caràcter administratiu amb personalitat jurídica pròpia i capacitat plena d'actuar, té com a finalitats bàsiques elaborar i executar les mesures necessàries per fer efectius els principis d'igualtat de l'home i la dona, a més d'impulsar i promoure la participació de la dona en tots els àmbits de la societat.
La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, indica que per fer efectiu el dret a la igualtat real i efectiva de les dones i els homes s'establiran i es regularan els mecanismes i dispositius, així com les mesures i els recursos adreçats a promoure i garantir la igualtat d'oportunitats i no discriminació per raó de sexe, en qualsevol dels àmbits, etapes i circumstàncies de la vida. Així mateix, l'apartat a) de l'article 13.3, assenyala que les competències objecte d'aquesta Llei corresponen a l'Institut Balear de la Dona, organisme autònom adscrit a la conselleria competent en igualtat.
El Pla Estratègic, aprovat per a l'Acord de Consell de Govern de 19 d'abril de 2024, de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024), amb la posterior modificació d' 11 de febrer de 2025 (BOIB núm. 19, de 11 de febrer de 2025), preveu en l'objectiu III, línia 4.34, la convocatòria d'ajuts per a premis i certàmens en matèria d'igualtat d'oportunitats entre homes i dones.
Per tramitar el procediment de concessió de subvencions, cal atenir-se al que disposen el Text refós de la Llei de subvencions; l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Fonaments de dret
1. Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears, regula particularitats del procediment de concessió i justificació de les subvencions.
4. Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
5. Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
6. Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis en matèria de polítiques d'igualtat envers les dones.
7. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
9. L'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024), amb la posterior modificació de l'annex, aprovada per resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació (BOIB núm. 19, de 11 de febrer de 2025).
Per tot això, dicto la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per als premis del “Concurs d'Il·lustració IBDona” amb motiu del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona per a l'any 2025, que es regeix per les bases que es publiquen com a annex d'aquesta Resolució.
2. Destinar a aquesta convocatòria un import màxim de 6.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 73101 G/ 323 C03 48000 00dels pressuposts generals prorrogats de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2025.
3. Designar a la cap del Servei d'Administració i Gestió Pressupostària de l'Institut Balear de la Dona òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant la directora de l'Institut Balear de la Dona o la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Palma, en data de la signatura electrònica (17 de març de 2025)
La directora de l'Institut Balear de la Dona Catalina Maria Salom Niell
ANNEX Bases específiques de la convocatòria d'ajuts per als premis del “Concurs d'Il·lustració IBDona” amb motiu del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona per a l'any 2025
Primer Objecte de la convocatòria
L'objecte d'aquesta convocatòria és regular el procediment per atorgar premis derivats del “Concurs d'Il·lustració IBDona” amb motiu del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona per a l'any 2025, amb els objectius i efectes de despertar consciències crítiques i sensibilitzar a la ciutadania des d'una perspectiva de gènere per a superar la discriminació per raó de sexe en el marc de les actuacions previstes en l'apartat o) de l'article 3 de les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis en matèria de polítiques d'igualtat envers les dones que s'estableixen mitjançant l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 (BOIB, núm. 76 de 26 de maig de 2009).
Segon Premis convocats
El present concurs comptarà amb una única categoria d'il·lustració.
La participació en aquest concurs es limita a una única il·lustració per persona.
Les persones guanyadores seran guardonades amb primer, segon o tercer premi. No es podran concedir premis ex aequo.
No es poden presentar en aquesta convocatòria aquelles il·lustracions que hagin estat premiades a qualsevol convocatòria pública o privada anterior a la data de publicació d'aquesta Resolució.
Tercer Finalitat de les il·lustracions premiades
Les il·lustracions premiades formaran part d'un arxiu propietat de l'Administració de la Comunitat Autònoma mitjançant el seu organisme autònom l'Institut Balear de la Dona per a la seva difusió en materials de màrqueting i difusió institucional, xarxes socials i pàgina web, cartelleria i altres productes, exposicions i esdeveniments, publicacions institucionals i campanyes educatives que ajudin a reforçar el missatge de sensibilització i eliminació de la violència contra la dona en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb els objectius de:
a) Sensibilitzar i conscienciar sobre la violència masclista:
b) Promoure la igualtat de gènere i el respecte:
c) Donar veu a través de l'expressió artística:
d) Visibilitzar la lluita i l'empoderament de les dones:
e) Denunciar i transformar:
f) Empoderar les dones:
g) Impulsar la col·laboració entre sectors:
Quart Bases reguladores
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis en matèria de polítiques d'igualtat envers les dones (BOIB núm. 76, de 26 de maig de 2009).
Cinquè Import màxim i crèdit pressupostari
L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 6.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària següent:
Aquest import es distribueix de la manera següent:
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2025 |
6.000,00 € |
73101 G/ 323 C03 48000 00 |
Aquest import es distribueix de la manera següent:
Sisè Les persones beneficiàries i requisits
Poden optar als premis del “Concurs d'il·lustració IBDona” les persones físiques amb residència a les Illes Balears.
Les persones beneficiàries han de complir amb els requisits següents:
a) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
b) Haver justificat suficientment, si s'escau, les subvencions i els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears.
c) Acreditar davant l'autoritat administrativa que no s'incorre en cap de les circumstàncies que estableix l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, o efectuar una declaració amb aquesta finalitat.
No poden ser beneficiaris d'aquests premis, les persones que s'incloguin a alguna de les causes que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/205, de 28 de desembre, ni les que hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni les que hagin estat sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni tampoc les que hagin estat sancionades o condemnades per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
Les persones participants, o els seus representants legals, si cal, seran els responsables íntegra i exclusivament dels continguts, missatges i/o comentaris que incorpori o comuniqui el treball objecte d'aquests premis. En aquest sentit, Les persones participants, o els seus representants legals es responsabilitzaran també, en tot cas, de tota reclamació relacionada, directa o indirectament, amb la vulneració dels drets d'imatge, protecció de dades, honor, intimitat i qualsevol altre dret propietat d'un tercer que s'hagi pogut vulnerar amb motiu de la il·lustració presentada al concurs, mantenint indemne en tot cas a l'Institut Balear de la Dona de qualsevol responsabilitat que es desprengui d'aquesta vulneració.
Setè Obligacions de les persones beneficiàries premiades
Les persones beneficiàries dels premis d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que estableix l'article 11 del Text Refós de la Llei de subvencions i les que s'indiquen a continuació:
a) Comunicar a l'òrgan competent, en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la data en què s'hagi rebut la notificació de la proposta de resolució del premi, si l'accepta expressament. En el cas que la persona interessada no faci cap tipus de manifestació o al·legació dins el termini establert, una vegada que aquest s'hagi exhaurit s'ha d'entendre que la proposta de resolució ha estat acceptada en els termes en què s'ha formulat.
b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
c) Acreditar, si escau, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, en la forma i l'abast que es determini reglamentàriament, que estan al corrent de les obligacions tributàries, o de qualsevol naturalesa, amb l'Administració autonòmica de les Illes Balears, amb l'Estat i amb la Seguretat Social.
d) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir-la.
e) Col·laborar en el control de l'activitat facilitant tota la informació i la documentació que li requereixi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control de la Unió Europea.
f) Reintegrar les quantitats percebudes en concepte de premis d'aquesta convocatòria, així com l'interès de demora corresponent, d'ençà del moment del pagament del premi fins a la data en què s'acordi que el reintegrament és procedent, quan concorrin alguna de les causes que assenyala l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. El procediment de reintegrament s'ha d'ajustar al que estableixen els articles 41 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l'article 42 i següents del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
g) Complir qualsevol altra obligació exigida per la normativa vigent que sigui aplicable.
Vuitè Imputació temporal de les accions premiables
Són premiables les il·lustracions portades a terme en el període comprès entre el primer de gener de 2025 i la data de finalització del termini de presentació de les sol·licituds a la subvenció de premis, d'acord amb l'import màxim i la partida pressupostària establerta en la base cinquena d'aquesta convocatòria.
Novè Presentació de sol·licituds i termini
Les persones físiques que es presentin al “Concurs d'Il·lustració IBDona” només poden presentar una única sol·licitud.
El model normalitzat de sol·licitud (annex 1) i altra documentació annexa estaran disponibles a la Seu electrònica de la CAIB https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones%20/tramites/previsualitzar/6312771 a la pàgina web de l'Institut Balear de la Dona (<http://ibdona.caib.es>).
El termini de presentació de sol·licituds és de trenta dies naturals comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquestes bases en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades poden presentar les sol·licituds i documentació adjunta de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud i documentació annexa específica del procediment signada electrònicament o bé, adreçar la sol·licitud a l'Institut Balear de la Dona i presentar-la al seu registre (c. d'Aragó, 26, 1r E, Palma) o a qualsevol dels llocs prevists a l'article 16 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, de règim jurídic de les administracions públiques.
Si la sol·licitud s'envia per correu, la documentació corresponent s'ha de presentar a les oficines de Correus en un sobre obert, de manera que el full de sol·licitud destinat a l'Institut Balear de la Dona es dati i es segelli abans que es certifiqui, d'acord amb el que estableix l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, que aprova el Reglament pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En el cas que l'oficina de Correus no dati ni segelli la sol·licitud, s'entén com a data vàlida de presentació la data d'entrada en el Registre de l'Institut Balear de la Dona.
Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de l'Institut Balear de la Dona, s'ha d'enviar a l'adreça de correu electrònic de l'Institut (ibdona@ibdona.caib.es) el full de sol·licitud en què consti el segell d'entrada dins el termini màxim de presentació establert en aquesta convocatòria, en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s'envia per correu certificat, s'ha d'enviar al correu electrònic esmentat el full de la sol·licitud datat i segellat per l'oficina de Correus en què consti que s'ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
La sol·licitud ha d'anar signada per la persona interessada o per la persona que tingui la representació legal, segons pertoqui. Quan es tracti de menors d'edat, la presentació de la sol·licitud signada pel seu representant legal (pare, mare o tutor/a) implica la seva autorització a poder participar al concurs.
Quan la presentació de les il·lustracions no es faci en format digital aquestes han d'anar dins un sobre, embalades i resguardades per evitar possibles desperfectes. A la part exterior del sobre hauran de figurar les dades identificatives de la persona participant. L'Institut Balear de la Dona no assumeix cap responsabilitat per les pèrdues o els danys causats durant la tramesa.
No s'acceptaran il·lustracions fora de termini, que arribin per una via diferent a la indicada o que no contenguin les dades abans esmentades.
Quant a les sol·licituds que es presentin fora de termini establert, se'n dictarà una resolució d' inadmissió, que es notificarà a la persona interessada, d'acord amb l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
L'Administració autonòmica obtindrà d'ofici i per via informàtica o telemàtica els certificats del compliment de les obligacions tributàries amb la hisenda de la comunitat autònoma i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, així com amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, tret que manifestin la seva oposició.
La persona sol·licitant ha de presentar:
a) El formulari de sol·licitud signat (annex 1) que recull les dades de les persones físiques i el seu representant legal, si cal.
b) Fotocòpia del DNI o NIE.
c) Certificat d'empadronament actualitzat de la persona participant que acrediti la seva residència a les Illes Balears en el moment de la presentació de la sol·licitud.
d) En el cas que la persona participant sigui menor d'edat o tutelat, s'haurà de presentar també DNI o NIE del seu representant legal junt amb una còpia de llibre de família o partida de naixement o document que acrediti la tutela o curatela, segons el cas.
e) Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens públic o privat (annex 2).
f) Una declaració responsable sobre el compliment de les condicions generals per rebre subvencions (annex 3)
g) Una declaració de veracitat de dades bancàries (annex 4).
Si la persona sol·licitant s‘oposa a què l'Institut Balear de la Dona obtingui o consulti les dades, els requisits i la informació necessària, juntament amb la sol·licitud (annex 1), a més de la documentació esmentada abans, ha de presentar:
h) Els certificats de trobar-se al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda autonòmica i l'estatal, com també de les obligacions amb la seguretat social.
No és necessari presentar la documentació abans esmentada en els supòsits prevists a l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius. En aquest cas, la persona sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l'expedient en el qual es troba la documentació i fer constar que no s'ha produït cap canvi respecte al contingut i la documentació que ja obra en poder de l'Administració.
Si durant el termini per presentar les sol·licituds s'observa una poca participació, la directora de l'Institut Balear de la Dona, abans de la finalització del mateix, pot ampliar el termini de presentació sempre que aquesta ampliació no excedi de la meitat del termini inicial i no perjudiqui a tercers. Aquesta ampliació de termini s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació d'aquest annex amb el seu clausulat que regula el procediment i l'atorgament dels premis.
Desè Selecció de les persones beneficiàries
D'acord amb els articles 11 i 12 de les bases reguladores, i de conformitat amb l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, la forma ordinària de selecció de les persones beneficiàries de les subvencions en forma de premi, ha de ser el procediment de concurs. Consisteix a concedir les subvencions després de valorar i comparar, en un únic procediment, les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir-ne una prelació d'acord amb els criteris de valoració prevists en el punt catorzè d'aquesta convocatòria. S'han d'atribuir els imports dels premis atorgats, d'acord amb l'ordre de prelació establert segons la puntuació obtinguda i conforme al punt cinquè d'aquesta convocatòria.
Onzè Òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre el procediment
L'inici del procediment de concessió de subvencions correspon a la directora de l'Institut Balear de la Dona.
La instrucció del procediment correspon al Servei d'Administració i Gestió Pressupostària de l'Institut Balear de la Dona.
El procediment d'instrucció s'ha d'ajustar al que disposa l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
L'òrgan competent per resoldre el procediment és la directora de l'Institut Balear de la Dona.
Dotzè Requisits
Les il·lustracions s'han d'ajustar a la temàtica de la convocatòria del “Concurs d'Il·lustració IBDONA”.
Les il·lustracions presentades han de ser originals, inèdites, no han de vulnerar de cap forma drets de propietat intel·lectual i industrial, protecció de dades o de qualsevol altra índole a tercers. Les il·lustracions no han de haver estat premiades en cap altre concurs o certamen d'acord amb el punt dos d'aquesta convocatòria, a més, no han d'estar signades per l'autor/a. Les persones participants són responsables de qualsevol reclamació per autoria o plagi.
Les il·lustracions podran ser de qualsevol estil o tècnica sempre que siguin reproduïbles.
Es permet l'ús de la Intel·ligència Artificial (IA) i/o mitjans tecnològics assimilables. Si es fa servir Intel·ligència Artificial (IA) per a la creació de la il·lustració, la implicació i la decisió humana haurà de prevaler sobre la utilització de la tecnologia IA.
Si l'obra presentada inclou imatges, logotips, retrats de persones o qualsevol altre element protegit, o si s'utilitzen sistemes d'Intel·ligència Artificial (IA), l'autor/a haurà d'obtenir prèviament les autoritzacions i permisos necessaris per a la seva utilització, reproducció i difusió, garantint sempre el respecte als drets de propietat intel·lectual.
Tots els treballs seran admesos per la secretaria del certamen (secretari/a del jurat/ comissió avaluadora), la qual en garantirà els drets de custòdia d'acord amb el procés de deliberació i selecció de persones guanyadores.
Tretzè Comissió Avaluadora
D'acord amb el que estableix l'article 15.4 de les bases reguladores, el jurat o la comissió de valoració és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les il·lustracions presentades i emetre'n un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor (la cap del Servei d'Administració i Gestió Pressupostària).
Els membres del jurat del premis del “Concurs d'Il·lustració IBDona” amb motiu del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona per a l'any 2025 seran els següents membres:
a) Presidenta: La directora de l'Institut Balear de la Dona o la persona en qui delegui.
b) Secretari/a: El tècnic/a de Comunicació de l'Institut Balear de la Dona.
c) Vocals:
El règim jurídic de la constitució i el funcionament del jurat és el previst als articles 15 a 18 de la Llei de règim jurídic del sector públic, i als articles 17 a 19 de la Llei de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Si la presidenta del jurat ho estima necessari, poden incorporar-se al jurat, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades amb coneixements o experiència en matèria d'igualtat o expertes en la matèria objecte del concurs d'il·lustració.
Correspondrà al secretari/a posar a disposició dels membres del jurat per a la seva valoració totes les il·lustracions presentades, aquest procediment es farà de forma que es garanteixi l'anonimat de cada il·lustració, amb la finalitat que els membres del jurat amb veu i vot no puguin associar la il·lustració amb l'autor/a. Una vegada els membres del jurat hagin valorat i feta la seva proposta d'atorgament de premis, el secretari/a associarà l'obra amb l'autor/a, amb l'objecte que l'òrgan instructor pugui fer la seva proposta de resolució de concessió.
El jurat ha d'aplicar els criteris de valoració establerts al punt catorzè d'aquesta convocatòria. Una vegada obtinguda la suma total de les puntuacions, ha d'emetre l'informe que servirà de base a l'òrgan instructor per fer la proposta de resolució en què constaran les persones guanyadores dels premis, que recauran en les que hagin obtingut la puntuació més alta. En cas d'empat, s'aplicarà l'establert a punt catorzè d'aquest annex.
El veredicte del jurat és inapel·lable. Les decisions s'han de prendre per majoria simple; no cal, doncs, unanimitat a l'hora d'establir la persona guanyadora de qualsevol dels premis.
Catorzè Criteris de valoració
La concessió dels premis d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, i s'ha de resoldre aplicant-los.
Els criteris de valoració d'acord amb els quals s'han de puntuar les il·lustracions del “Concurs d'Il·lustració IBDona” són els següents:
a) Originalitat de la idea i de l'enfocament de la proposta (de 0 a 15 punts).
b) Qualitat tècnica i estètica (de 0 a 15 punts).
c) Capacitat de transmetre i riquesa simbòlica i iconogràfica (de 0 a 15 punts).
d) Adequació de la il·lustració a la temàtica de la convocatòria en funció dels objectius exposats al punt tercer (de 0 a 15 punts).
Criteris de Valoració |
Descripció |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
---|---|---|---|---|---|---|
a) Originalitat de la idea i enfocament de la proposta |
La idea de la proposta és innovadora per reflectir l'assumpte que pretén expressar |
|
|
|
|
|
L'enfocament de la proposta és nou |
|
|
|
|
|
|
La composició de la proposta és sorprenent en un o més aspectes |
|
|
|
|
|
|
b) Qualitat tècnica i estètica |
Bon enquadrament, enfocament i lluminositat, ajustats al que pretén al proposta |
|
|
|
|
|
Finalitat estètica i expressiva adequades |
|
|
|
|
|
|
Perspectiva, profunditat i disposició dels elements adequats |
|
|
|
|
|
|
c) Capacitat de transmetre i riquesa simbòlica i iconogràfica |
La proposta provoca sensacions, emocions i convida a la reflexió |
|
|
|
|
|
La proposta és comunicativa |
|
|
|
|
|
|
Riquesa simbòlica i iconografia de la proposta |
|
|
|
|
|
|
d) Adequació de la il·lustració a la temàtica de la convocatòria |
La il·lustració i la temàtica connecten clarament |
|
|
|
|
|
La il·lustració i la temàtica es complementen i ambdós són necessaris per entendre plenament la proposta |
|
|
|
|
|
|
La il·lustració i la temàtica són adequats per a la categoria que participen |
|
|
|
|
|
La puntuació màxima de cada proposta, composta per una il·lustració, és de 60 punts.
En cas d'empat, en les puntuacions atorgades a les il·lustracions, es tindrà en compte la il·lustració que hagi tingut una millor puntuació segons el que estableix la lletra a) del punt catorzè d'aquesta convocatòria. Si encara persisteix l'empat, es tindrà en compte la millor puntuació segons el que disposa la lletra b), i així, successivament i en aquest ordre. Si l'empat persisteix, es tindrà en compte el registre d'entrada de la sol·licitud.
Les deliberacions del jurat i la decisió final relativa als premis es recolliran en un acta oficial. Aquesta acta serà elaborada pel secretari del jurat, qui registrarà de manera detallada les deliberacions, els criteris aplicats i les puntuacions assignades a les obres. L'acta serà signada per tots els membres del jurat i formarà part del registre oficial del concurs, garantint així la transparència i la traçabilitat del procés de selecció.
Quinzè Determinació de l'import de les subvencions
Per determinar l'import de la subvenció, cada expedient s'ha de valorar de 0 a 60 punts, d'acord amb els criteris que estableix el punt catorzè d'aquesta convocatòria.
Setzè Ordenació i instrucció del procediment
El procediment de concessió dels premis és de concurrència competitiva.
Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades amb les quals s'ha de basar per dictar la resolució, d'acord amb l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i amb el procediment que preveu aquest article.
L'òrgan competent per instruir el procediment pot sol·licitar els informes tècnics que consideri adequats per elaborar la proposta de resolució de la convocatòria. Aquests informes estaran a disposició del jurat. Els informes s'han d'emetre en un termini màxim de deu dies.
El Servei d'Administració i Gestió Pressupostaria revisarà les sol·licituds presentades per garantir el compliment dels requisits administratius establerts a aquesta convocatòria. Aquest Servei efectuarà, si cal, els requeriments necessaris respecte a la documentació administrativa presentada.
Una vegada les sol·licituds presentades acompleixin els requisits administratius per a la seva admissió, la secretaria del certamen adjuntarà les il·lustracions anonimitzades i, l'òrgan instructor traslladarà les sol·licituds presentades junt amb aquestes il·lustracions a la comissió avaluadora (membres del jurat) perquè les avaluï.
Una vegada completat l'expedient i sol·licitats els informes tècnics necessaris, amb el suport documental que es consideri oportú, l'òrgan instructor ha d'avaluar les sol·licituds d'acord amb els criteris establerts i ha d'elaborar una proposta de resolució, una vegada considerat l'informe del jurat que ha de servir de base per preparar-la.
La proposta de resolució s'ha de publicar al lloc web esmentat al punt novè i al tauler d'anuncis de la seu de l'Institut Balear de la Dona. Ha d'incloure a les persones físiques proposades per a l'atorgament de la subvenció (premi) i la quantia. Com annex a la proposta s'adjuntarà la llista de totes les persones participants amb la puntuació obtinguda per ordre decreixent de puntuació, així com també la llista de persones sol·licitants excloses, indicant-hi la causa d'exclusió.
L'òrgan instructor ha de notificar la proposta de resolució de l'atorgament del premi individualment a cada persona guanyadora i li ha de donar un termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació per acceptar la subvenció (premi) o renunciar-hi.
Si en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir de l'endemà d'haver-se notificat la proposta a persona guanyadora no s'ha produït aquesta comunicació, s'entén acceptada la subvenció tàcitament.
Aquesta proposta de resolució no crea cap dret a favor de les persones guanyadores proposades davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.
Dissetè Resolució i notificació
Les resolucions de concessió de premis han de ser motivades i han de fitxar l'import del premi.
La resolució de concessió ha de contenir:
a) La identificació de la persona guanyadora del premi.
b) La qualificació del premi i el seu import.
c) Les obligacions de la persona beneficiària.
d) La forma de pagament.
La resolució s'ha de notificar individualment a cadascuna de les persones guanyadores.
En el cas de no admissió a tràmit o de desistiment de sol·licituds, l'òrgan competent emetrà la resolució adient la qual serà motivada i es notificarà a les persones interessades.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió és de sis mesos comptadors a partir de la data en què hagi finalitzat el de presentació de sol·licituds.
El transcurs del termini anterior, sense que s'hagi dictat i notificat la resolució expressa, faculta a la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.
Divuitè Propietat de les il·lustracions i drets d'explotació
El fet de presentar-se en el “Concurs d'Il·lustració IBDona” suposa, i en aplicació de l'article 14 del Reial decret legislatiu 1/1996, de 12 d'abril, pel que s'aprova el Text refós de la Llei de propietat intel·lectual, implícitament, que les persones autores de les il·lustracions autoritzen a l'Institut Balear de la Dona a reproduir-les i publicar-les mitjançant qualsevol recurs, en el moment que ho trobi adient, i tantes vegades com consideri oportú, sense que això suposi cap cessió o limitació dels drets que ostentin els autors.
L'Institut Balear de la Dona es reserva el dret a reproduir, publicar i difondre (en qualsevol suport) les il·lustracions premiades. Les persones premiades ha de cedir, a títol gratuït, a favor de l'Institut Balear de la Dona, els drets d'explotació de la propietat intel·lectual, i en especial els drets de reproducció, transformació, distribució i comunicació pública de les obres premiades. Quan les il·lustracions s'hagin elaborat per a utilitzar-se en suport digital i el beneficiari del premi en sigui el titular, aquests drets d'explotació s'entenen cedits de manera no exclusiva a l'Institut Balear de la Dona per a que els publiqui, els editi, els distribueixi i en permeti la consulta i descàrrega per temps indefinit.
L'Institut Balear de la Dona pot exposar les il·lustracions amb el títol que consideri, i, per aquest motiu, pot sol·licitar que s'enviïn les il·lustracions en format d'alta resolució. En tot cas, l'Institut Balear de la Dona es compromet a fer un ús no lucratiu d'aquestes il·lustracions i a indicar-ne sempre l'autoria.
Les persones participants exoneren de tota responsabilitat a l'Institut Balear de la Dona en el cas que les il·lustracions resultin danyades o destruïdes en cas fortuït o de força major, mentre estiguin en el seu poder.
L'Institut Balear de la Dona no es fa responsable dels continguts inclosos a les il·lustracions, ni s'hi identifica necessàriament. En qualsevol cas, no s'admetran a concurs il·lustracions que facin una apologia explícita i clarament intencionada de la vulneració dels drets humans o que atemptin contra la legalitat. Si es produeix aquest supòsit, la directora de l'Institut Balear de la Dona, a proposta unànime de la Comissió Avaluadora, resoldrà excloure-les del concurs.
Dinovè Justificació
La justificació dels premis a l'òrgan que els atorga no requereix altra prova del compliment de la finalitat per a la que varen ser concedits, que l'acreditació per qualsevol mitjà admès en dret, que el sol·licitant compleix els requisits exigits a la convocatòria
Vintè Pagament del premi
El premis s'han de pagar a les persones guanyadores mitjançant transferència bancària al compte que designin. El pagament es fa una vegada resolta i notificada la concessió i verificada correctament la documentació exigida.
Els premis establerts en aquesta convocatòria es sotmeten, si escau, a les retencions que siguin adients conforme a la normativa vigent.
Vint-i-unè Lliurament de premis
El lliurament de premis s'ha de realitzar en un acte públic. La data i el lloc seran fixats per l'Institut Balear de la Dona que els comunicarà per correu electrònic i publicarà a la seva web d'IBDona.
L'acceptació dels premis per part de les persones guardonades amb primer, segon i tercer premi, du implícita la seva participació a l'acte d'entrega dels premis.
Amb l'acceptació del premis per part de les persones guanyadores o el seu representant legal, si és el cas, i en les persones menors d'edat, per part dels pares, mares o tutors/res legals, l'Institut Balear de la Dona es reserva el dret a utilitzar el nom i la imatge de les mateixes en qualsevol tipus de publicitat, promoció o publicació (inclosa Internet i les xarxes socials de l'Institut Balear de la Dona), o qualsevol altre mitjà, amb fins promocionals o informatius sempre que es relacionin amb aquest concurs, sense rebre cap tipus de compensació econòmica o de qualsevol classe per a les persones guanyadores, treta la pròpia entrega del premi obtingut com a conseqüència del concurs.
Vint-i-dosè Retirada de documentació
Les il·lustracions presentades per les persones participants que no resultin premiades es poden retirar en el termini de sis mesos a partir de la data de publicació de l'adjudicació dels premis a la seu de l'Institut Balear de la Dona. A partir d'aquesta data aquesta documentació queda a disposició de l'Institut Balear de la Dona, que, fins i tot, pot destruir-la. La persona participant perdria el dret a reclamar-la.
Vint-i-tresè Protecció de dades personals
De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i la Llei orgànica 3/2018, de 6 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garanties dels drets digitals, el tractament de les dades personals de les sol·licituds consisteix en el següent:
a) Finalitat del tractament: tramitació del procediment administratiu de concessió dels premis “Concurs d'Il·lustració IBDona” amb motiu del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona per l'any 2025 , d'acord amb el que preveuen el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 29 de desembre; l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Responsable del tractament: Institut Balear de la Dona, organisme autònom adscrit a la Conselleria de Famílies i Afers Socials.
c) Destinatari de les dades personals: no se cediran les dades personals a tercers, llevat que hi hagi obligació legal o interès legítim de fer-ho d'acord amb el RGPD i la Llei orgànica 3/2018.
d) Existència de decisions automatitzades: no hi ha decisions automatitzades en relació amb les persones afectades pels tractaments.
e) Termini de conservació de les dades personals: el mínim legal des de la data de tancament de l'expedient.
f) Transferència de dades a tercers països: Les dades personals no es transferiran a altres països.
g) Exercici de drets i reclamacions: D'acord amb els drets que li confereix la normativa vigent en protecció de dades, l'usuari pot adreçar-se a l'Autoritat de Control competent per presentar la reclamació que consideri oportuna, així com també podrà exercir els drets d'accés, rectificació, limitació de tractament, supressió, portabilitat i oposició al tractament de les seves dades de caràcter personal, així com a la retirada del consentiment prestat per al tractament dels mateixos.
h) Delegació de Protecció de Dades: La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques (pg. de Sagrera, 2, 07012 Palma; a/e: protecciodades@dpd.caib.es). El delegat de Protecció de dades (DPD) nomenat davant l'Agència Estatal de Protecció de Dades: Professional Group Conversia S.L., les dades de contacte són dpd.cliente@conversia.es.
Vint-i-quatrè Avaluació i control
Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressupostos de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i al control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els puguin requerir l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
Ocultar qualsevol informació sobre els requisits provoca la denegació o la revocació del premi obtingut.
Vint-i-cinquè Revocació i reintegrament
D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió del premi.
Com a conseqüència de la revocació del premi, queda sense efecte l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
Vint-i-sisè Infraccions i sancions
Si s'incompleixen els requisits que estableix aquesta Resolució, s'ha d'aplicar el règim d'infraccions i sancions que regula el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.
Vint-i-setè Normativa aplicable
Per tramitar el procediment de concessió de subvencions cal atenir-se al que disposen el Text refós de la Llei de subvencions; l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, de l'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.