Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE CULTURA I PATRIMONI
Núm. 184833
Inclusió d'enllaç a la resolució d’aprovació de les normes reguladores de selecció de projectes expositius per a les sales d’exposicions del Consell de Mallorca per a l’any 2025
La vicepresidenta primera i consellera executiva del Departament de Cultura, Patrimoni ha dictat, el 13 de març de 2025 (CSV: K7AADQFVXVHQMWPADUMF), la resolució que transcric literalment a continuació:
¨Fets
L'1 de març de 2025 es va publicar al BOIB núm. 27 la resolució d' aprovació de les normes reguladores de selecció de projectes expositius per a les sales d'exposicions del Consell de Mallorca per a l'any 2025.
S'ha comprovat que en el punt 3 de les Normes de selecció de projectes expositius per a les sales d'exposicions del Consell de Mallorca per l'any 2025 relatiu al termini de presentació de la documentació manca l'enllaç directe a la seu electrònica del procediment.
El 12 de març de 2025 la secretaria tècnica de Cultura i Patrimoni ha emès informe jurídic en relació a la necessitat de procedir a l´afegiment de l´enllaç anteriorment esmentat.
Normativa
Articles 4 i 109 de la Llei 39/2015 de d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. A partir d'ara Llei 39/2015.
Ordenança reguladora de l'administració electrònica del Consell Insular de Mallorca i els seus organismes dependents aprovada per Acord del Ple de 14 de febrer de 2013.
Atès l'anterior, en dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Incloure en el punt 3 de les Normes de selecció de projectes expositius per a les sales d'exposicions del Consell de Mallorca per l'any 2025 el següent: Poden presentar-se les sol·licituds accedint al Procediment publicat a la Seu Electrònica del Consell De Mallorca mitjançant el següent enllaç: https://seu.conselldemallorca.net/fitxa?key=179975
2. Publicar aquesta resolució al BOIB i obrir un nou termini de presentació de sol·licituds de 15 dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució.
3. Acceptar la documentació presentada en el Registre General del CIM des del dia 2 de març de 2025 fins la data d'aquesta publicació (ambdós inclosos) .
Palma, data de la signatura electrònica (17 de març de 2025)
La vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni (Per delegació del Consell Executiu. Acord del Consell Executiu de 2 de març de 2023 de delegació d´atribucions del Consell Executiu als consellers executius i conselleres executives. BOIB núm. 30 de 9 de març de 2023) Antònia Roca Bellinfante
NORMES DE SELECCIÓ DE PROJECTES EXPOSITIUS PER A LES SALES D'EXPOSICIONS DEL CONSELL DE MALLORCA PER A L'ANY 2025
El Consell de Mallorca, mitjançant el Departament de Cultura i Patrimoni, duu a terme el projecte de programació de propostes expositives per a l'any 2025 a les sales pròpies del Departament amb la voluntat de fomentar la difusió de les arts, fent especial menció a les arts plàstiques i visuals, però també a totes les seves altres manifestacions artístiques.
El Departament de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca, atesa la seva atribució competencial de fomentar i difondre la creació artística i amb l'objectiu de millorar la continuïtat, coherència i transparència de la gestió dels espais expositius, obre una convocatòria de selecció de projectes artístics de l'àmbit de les arts visuals per exhibir-los a la planta baixa de les sales multiusos, capella i sala d'exposicions temporals del centre Krekovic.
L'objectiu d'aquesta actuació és la promoció i la divulgació cultural, així com la sensibilització social per les iniciatives de caràcter plàstic i visual.
Les exposicions o projectes de comunicació que realitza el Departament, objecte d'aquestes normes, tenen tres tipus de gènesi:
a) Exposicions al Centre Krekovic, que segueixen dues línies bàsicament: d'una banda, es vol donar continuïtat a aquest projecte de Kristian Krekovic, fent-lo extensiu als creadors procedents de l'exterior vinguts des d'altres punts geogràfics però que han tingut vincles artístics amb la nostra illa; i, d'altra banda, el pintor sempre va voler que el Museu fos un punt de referència cultural del barri i per això es valoraran les col·laboracions de caire integradores, socials, dinamitzadores del barri com puguin ser amb les associacions de veïns del barri o instituts de batxillerat artístic de la zona, en el període entre juny i desembre 2025.
b) Exposicions a la sala multiusos de la planta baixa de l'edifici entre patis de la Misericòrdia, en el període entre juny i desembre 2025.
c) Exposicions a la capella, en el període entre juny i desembre 2025.
Aquesta convocatòria regula les exposicions sol·licitades a les tipologies d'espais abans esmentades i pels períodes expressats.
No entren dins aquesta convocatòria les demés sales multiusos de l'edifici de la Misericòrdia ni les sales annexes a l'aljub ni els espais descrits als paràgrafs anteriors fora dels terminis acotats. Tots aquests espais es reserven per exposicions de caire commemoratiu, lúdic o exposicions de col·leccions d'objectes promogudes des de la Direcció Insular de Cultura.
1. Requisits per participar en la selecció
Aquesta selecció està oberta a qualsevol persona, col·lectiu, associació o entitat que realitzi una sol·licitud de manera individual o col·lectiva, en qualsevol modalitat de les arts plàstiques i visuals i amb projectes expositius inèdits, expressament concebuts o adaptats als espais de les sales multiusos, capella i sala d'exposicions temporals del Centre Krekovic (exposicions de foment de barri o d'artistes estrangers vinculats amb Mallorca).
La secció de Museus del Servei de Cultura facilitarà la informació necessària sobre les característiques d'aquests espais als artistes interessats.
La selecció dels projectes d'activitats per formar part d'aquesta borsa resta condicionada al pressupost disponible, així com a la valoració que la comissió avaluadora realitzi dels projectes presentats, sense atorgar cap dret als interessats.
2. Documentació
La documentació que s'ha de presentar per participar en la selecció és la següent:
1. Sol·licitud degudament emplenada (annex 1)
2. Fotocòpia del NIF o document equivalent de la persona física o jurídica sol·licitant.
3. Fotocòpia del NIF o document equivalent de la persona representant legal o bé de la persona autoritzada que signa.
4. Documentació que acrediti la vigència del càrrec de representant legal en virtut del qual actua la persona que signa la sol·licitud o de l'autorització corresponent i suficient, si la signa una altra persona.
5. Currículum de l'artista
6. Projecte expositiu que inclogui un dossier amb el contingut següent:
7. Valoració econòmica del contingut del projecte expositiu per tal de poder tramitar la pertinent assegurança. Aquesta valoració es podrà presentar amb la sol·licitud o, en el cas de ser un projecte seleccionat, fins a 15 dies hàbils abans de l'inici de l'exposició.
Totes les exposicions hauran de ser dutes a terme per un comissari amb experiència demostrable (mínim de 5 exposicions). Així mateix, cal remarcar que el comissari sols podrà presentar un projecte per convocatòria.
Aquesta documentació s'ha de presentar en format word i pdf, amb un màxim de 10 pàgines (imatges incloses) per dues cares, en DINA4, i s'ha de lliurar electrònicament fent constar «Selecció de projectes expositius als centres de la Misericòrdia i Krekovic», com a assumpte.
El comissari haurà de comunicar en el mateix annex d'aquestes bases si l'artista o artistes estan inscrits a la VEGAP o altres associacions similars.
En el cas que la documentació presentada sigui incompleta o sigui necessari fer qualque aclariment per poder valorar correctament el projecte expositiu, la comissió avaluadora farà els requeriments oportuns al sol·licitant pels mitjans legalment establerts. En cas de no donar resposta en el termini establert (5 dies hàbils), es suposarà desestimada la sol·licitud.
3. Termini de presentació de la documentació
Els projectes expositius s'han de presentar en el termini de quinze dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de publicar-se aquestes normes en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Cal presentar la documentació d'acord amb l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Poden presentar-se les sol·licituds accedint al Procediment publicat a la Seu Electrònica del Consell De Mallorca mitjançant el següent enllaç: https://seu.conselldemallorca.net/fitxa?key=179975
4. Comissió tècnica avaluadora
La comissió tècnica avaluadora la integren les persones relacionades a continuació:
Presidència:
Titular: Sr. Guillem Ginard Sala, director insular de Cultura. La seva substituta és la Sra. Maria M. Morey Martorell , cap de servei de Cultura.
Vocalies
1. Sr. David Barro López, director d'Es Baluard, Museu d'Art Contemporani de Palma o la persona tècnica d'Es Baluard que el substitueixi.
2. Sra. Maria Gràcia Salvà Picó, directora del Museu de Mallorca o la persona tècnica del Museu de Mallorca que la substitueixi.
3. Sr. Climent Romaguera Rubí, tècnic grau mitjà de Cultura, o la funcionària o el funcionari que el substitueixi.
4. Sr. Francesc Bonnín Salamanca, director de l'Arxiu del So i de la Imatge, o la persona tècnica de l'ASIM que el substitueixi.
5. Un representant de la Universitat de les Illes Balears (UIB).
6. Un representant de l'Associació de Professionals de la Gestió Cultural de les Illes Balears (AGCIB).
7. Un representant de l'Associació de Crítics d'Art i Comissaris de les Illes Balears, en qualitat de comissari i de reconegut prestigi a nivell de Mallorca (ACCAIB).
8. Sr. Fernando Gómez de la Cuesta, coordinador general de Cultura i Arts Visuals de l'Ajuntament de Palma o persona que el substitueixi.
9. Sr. Pedro Vidal Monserrat, secretari autonòmic de Cultura i Esports del Govern de les Illes Balears o persona que el/la substitueixi.
Secretaria:
Sr. Gabriel Pons Homar, cap de la Secció de Museus, o la funcionària o el funcionari que el substitueixi.
Perquè es pugui constituir la comissió de manera vàlida i fer sessions, deliberar i prendre acords, es requereix l'assistència, presencial o a distància, de les persones que ocupen la presidència i la secretaria o, si escau, de les persones que les supleixin, i la de la meitat, almenys, dels membres, en els termes que es regula en l'article 17 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre de Règim Jurídic del Sector Públic.
La comissió tècnica avaluadora pot convocar les persones o entitats integrants del projecte a una reunió prèvia a la selecció del projecte per obtenir-ne més informació.
La persona que ocupa la presidència de la comissió tendrà vot de qualitat. La persona que ocupa la secretaria tendrà veu, però no vot.
Les funcions de la comissió tècnica avaluadora són:
5. Criteris de selecció
Els projectes han de ser concebuts per exhibir-se, bàsicament, dins els espais de les sales multiusos, capella o a la sala d'exposicions temporals del Centre Krekovic sempre que sigui viable i considerant els criteris següents:
Tendran preferència els projectes que encaixin amb les línies expositives que a continuació s'exposen:
1. Les exposicions sobre els artistes mallorquins
2. Els artistes forans que han residit a Mallorca
3. Les exposicions i propostes comunicatives dels artistes joves (fins als 35 anys) a l'àmbit insular
4. Els artistes guanyadors de premis de certàmens o beques impulsades pel Consell de Mallorca
La comissió tècnica avaluadora descartarà les propostes expositives que incloguin continguts racistes, sexistes, homòfobs o que vulnerin els drets de les persones.
Així mateix, proposarà el lloc expositiu més adient per a cada projecte seleccionat.
A més a més, la comissió proposarà un llistat de projectes, no seleccionats en primera instància, que constituirà una llista d'espera per cobrir els casos de renúncia, desistiment o qualsevol altre cas de manca d'execució dels projectes seleccionats.
6. Resolució
L'òrgan competent per determinar les persones o entitats seleccionades segons els criteris establerts a aquestes normes de selecció és la persona responsable del Departament competent en matèria de Cultura del Consell de Mallorca, a proposta de la comissió tècnica avaluadora.
La instrucció correspon a la Secretaria Tècnica del Departament de Cultura i Patrimoni, la qual ha de dur a terme totes les actuacions o els actes de tràmit necessaris per vetllar pel compliment dels requisits de la convocatòria.
El termini màxim per resoldre i notificar la resolució d'aquest procediment és de 2 mesos, comptadors a partir del dia que acaba el termini de presentació de les sol·licituds, transcorreguts els quals sense que se s'hagi dictat la resolució, s'entenen desestimades totes les sol·licituds.
La participació en aquesta convocatòria implica el coneixement i la plena acceptació de les normes de selecció.
7. Obligacions dels usuaris
a. L'ús dels espais expositius és gratuït i no té caràcter comercial (no s'hi pot vendre cap obra).
b. L'accés a l'exposició serà gratuït.
c. Lliurar una valoració econòmica del contingut del projecte expositiu signada pel responsable de l'exposició (preferentment el comissari, en el seu defecte, per l'artista) per tal de poder tramitar la pertinent assegurança. Aquesta valoració es podrà presentar amb la sol·licitud o, en el cas de ser un projecte seleccionat, fins a 15 dies hàbils abans de l'inici de l'exposició.
8. Actuacions per part del Consell de Mallorca
a. Exposicions al Centre Krekovic (exposicions de foment de barri o d'artistes estrangers vinculats amb Mallorca) en el període entre juny i desembre 2025.
El Consell de Mallorca es farà càrrec de les despeses de transport, muntatge i desmuntatge, si escau.
b. Exposicions a la sala multiusos de la planta baixa de l'edifici entre patis de la Misericòrdia, en el període entre juny i desembre 2025.
El Consell de Mallorca assumirà, si així es sol·licita, les despeses de transport, muntatge i desmuntatge; disseny i impressió d'un fulletó; despeses de fotografia i les despeses d'un comissari de l'exposició titulat amb experiència acreditada d'un mínim de 5 exposicions (fins a un màxim de 1.500€).
c. Exposicions a la capella, en el període entre març i desembre 2025.
El Consell de Mallorca es farà càrrec, si així es sol·licita, de les despeses de transport, muntatge i desmuntatge; de la producció i impressió d'un catàleg de l'exposició; de fotografia; i de les despeses d'un comissari de l'exposició titulat amb experiència acreditada d'un mínim de 5 exposicions (fins a un màxim de 2.500€).
Per a l'execució dels projectes seleccionats en aquesta convocatòria es tramitarà un expedient administratiu de contractació per exposició amb una despesa màxima de 14.999.-€ + IVA.
Cada un dels espais expositius que gestiona el Departament de Cultura i Patrimoni exposats a l'apartat 1, exhibiran un màxim de quatre projectes emanats d'aquesta convocatòria en l'any.
En el cas de què el Consell de Mallorca signi un Conveni o document vinculant amb l'Associació d'artistes visuals de les Illes Balears (AAVIB) per al compliment del codi de bones pràctiques en les arts visuals, s'incorporarà, com a obligació del Consell de Mallorca, l'abonament de la remuneració de l'artista en els termes allà expressats, respectant, en tot cas, el topall de despesa màxima abans esmentat.
Suport
El Consell de Mallorca oferirà l'adequació de les sales; estris necessaris (vitrines, peanes, projectors i demés); suport tècnic en temes d'il·luminació i d'organització de l'espai expositiu i pintat de la sala de color blanc, si escau. En el cas que es vulgui pintar d'un altre color la pintura i el treball de pintar-les anirà a càrrec de les despeses de l'expedient. Així mateix, s'encarregarà de la vigilància i de la neteja de l'exposició.
El Consell de Mallorca es farà càrrec de l'assegurança clau a clau de les obres que s'exposen, sempre i quan s'hagi pogut tramitar l'assegurança corresponent. Per fer-ho resulta imprescindible comptar amb la valoració econòmica, en el termini establert, exigida al punt 2.7.
Difusió
Es farà difusió de l'exposició mitjançant tots els mitjans propis (xarxes socials, web, fulletons i d'altres) utilitzats pel Departament competent en matèria de Cultura.
Els projectes seleccionats s'exposaran durant un període mínim de trenta dies naturals i fins a un màxim de noranta dies naturals.
9. Publicitat
Aquestes normes de selecció es publicaran al BOIB i a la seu electrònica del Consell de Mallorca.
10. Ineficàcia sobrevinguda
Si per circumstàncies sobrevingudes d'interès públic el Consell de Mallorca no pot dur endavant la tramitació de la selecció, l'òrgan que ha aprovat les normes de selecció les ha de deixar sense efectes, previ informe justificatiu del Servei competent en matèria de Cultura.
Per altra banda, en el cas de què 15 dies naturals abans de la data prevista d'inauguració de l'exposició, els tècnics del Consell de Mallorca vegin compromesa la viabilitat del projecte per causes imputables al promotor, previ informe justificatiu del Servei competent en matèria de Cultura, el projecte quedarà suspès i, així mateix, quedarà suspesa l'assumpció per part del Consell de Mallorca dels costs derivats d'aquest.
11. Recursos
Contra la resolució que aprova aquesta convocatòria, i contra la resolució de concessió que en derivi i que no posen fi a la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada, en el termini d'un mes, davant aquest conseller executiu/consellera executiva o davant la presidència, comptador a partir de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada, hi podeu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la desestimació.
Un cop transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada sense haver rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, es pot interposar qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.