Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE PALMA

AGÈNCIA DE DESENVOLUPAMENT LOCAL DE L'AJUNTAMENT DE PALMA - PALMAACTIVA-

Núm. 175044
PalmaActiva.- Extracte de la convocatòria de les subvencions destinades a la modernització i la innovació dels establiment de comerç i restauració a la ciutat de Palma de l’any 2025. (Publicat extracte a la Base de Dades Nacional de Subvencions ID 816676)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per Acord del Consell Rector de dia 13 de març de 2025, s'aprovaren les bases de la convocatòria pública per a la concessió de subvencions de comerç a la ciutat de Palma destinat a inversions per a la modernització i la innovació, l'adopció de mesures d'estalvi energètic i desenvolupament sostenible, de seguretat de les instal·lacions, d'accessibilitat i d'insonorització, per a l'any 2025.

De conformitat amb el que preveuen els articles 17.3.b y 20.8.a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, es publica l'extracte de la convocatòria; el text complet es pot consultar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index) i a la pàgina web www.palmaactiva.com

1. Objecte

Aquesta convocatòria té per objecte regular les condicions per accedir als ajuts destinats a inversions per a la modernització i la innovació, l'adopció de mesures d'estalvi energètic i desenvolupament sostenible, de seguretat de les instal·lacions, d'accessibilitat i d'insonorització.

2. Beneficiaris

Poden ser beneficiaris dels ajuts les persones físiques i persones jurídiques sotmeses a dret privat, les agrupacions d'aquestes i també les comunitats de béns i altres figures col·lectives civils, unitats econòmiques i patrimonis separats que desenvolupin una activitat comercial i/o de restauració al municipi de Palma que estiguin situats a peu de carrer o dins d'un mercat municipal.

Igualment, podran ser beneficiaris els sol·licitants que, sense haver iniciat l'activitat comercial/professional hagin presentat alta prèvia, això és, alta censal notificant el lliurament de béns o prestació de serveis posterior a l'adquisició de béns o serveis, i aquells que ja estant d'alta censal obrin nou establiment presentant una declaració responsable de compromís d'alta, l'alta de nous locals de negoci – declaració censal de nou locals directament afectes a l'activitat.

Requisits per a poder ser beneficiaris:

1. Estar donat d'alta amb anterioritat a la publicació d'aquestes bases en un o més dels epígrafs fiscals de l'Impost d'Activitats Econòmiques següents:

De la secció I.

  • L'agrupació 64: Comerç menor productes alimentaris, begudes i tabac (establiments permanents). Excepte: 646 comerços al detall de labors de tabac i d'articles de fumador, 647.5 productes alimentaris i begudes de màquines.
  • L'agrupació 65: Comerç menor productes industrials no alimentaris (establiments permanents). Tots els epígrafs, excepte: 652.1 farmàcies, 654 comerços al detall de vehicles terrestres, aeronaus, embarcacions i maquinària i accessoris, 655 comerços al detall de combustibles, carburants i lubricants.
  • El grup 662 (tots els epígrafs): Comerç menor de tota classe d'articles en economats i cooperatives de consum.
  • Grups 671, 672 i 673 (tots els epígrafs): Serveis d'alimentació en restaurants, cafeteries, cafès i bars. Els establiments de restauració, que compleixin els requisits anteriors, poden accedir a aquestes subvencions.
  • El grup 676: Serveis en xocolateries, gelateries i orxateries.
  • L'epígraf 972.1: Serveis de perruqueria senyores i senyors.
  • L'epígraf 972.2: Salons i instituts de bellesa.

2. Tenir la consideració de microempresa conforme al Reglament (UE) nº 651/201: Microempresa: La que ocupi a 10 o menys treballadors de mitjana anual i tingui un balanç general anual que no superi els 2 milions d'euros.

3. Disposar de la llicència d'activitats o un altre títol municipal habilitant per a l'exercici de l'activitat. En el cas de comerços ubicats dins d'un mercat municipal, s'haurà de tenir l'autorització corresponent per part del Servei de Mercats de l'Ajuntament de Palma.

4. Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb Hisenda (AEAT), la Seguretat Social (TGSS) i amb l'Ajuntament de Palma

5. Tenir l'establiment ubicat al terme municipal de Palma a peu de carrer o dins d'un mercat municipal. Queden exclosos i no poden ser beneficiaris els establiments ubicats dins d'un centre comercial o gran superfície, entesa com espai urbà delimitat que agrupa una oferta comercial concentrada, diversa i integrada de comerços i negocis independents que cooperen entre sí per a millorar el seu atractiu i el seu entorn, i que compten amb gestió professional i imatge comú.

6. Assolir com a mínim 1.000,00 euros (IVA exclòs), la suma de les inversions presentades.

7. No estar exclòs de l'accés a subvencions públiques per la comissió d'infraccions, art.10 de l'Ordenança Municipal de Subvencions.

8. No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003 General de Subvencions.

3. Accions subvencionables

Condicions generals:

Són subvencionables les actuacions d'inversió realitzades en el període comprés entre l'1 de juliol de 2024 i fins a la data de finalització de presentació de sol·licituds -sempre que hagin estat efectivament executades i finalitzades-.

S'entén per inversions elegibles aquelles necessàries per a la realització de les actuacions definides a continuació, que compleixen els següents requisits:

  • Tenen un caràcter durador en el temps i, per tant, s'han de comptabilitzar a comptes d'immobilitzat, d'acord amb la normativa comptable aplicable.
  • Es destinen a la millora, renovació o ampliació de mitjans productius (instal·lacions, equipament, tecnologia, etc.).
  • No han estat objecte d'altres subvencions incompatibles ni formen part de despeses excloses.

Actuació 1: Modernització i innovació

La modernització i innovació comprèn, entre d'altres:

1.1 L'adquisició i la instal·lació de l'equipament necessari per a la modernització de l'establiment comercial, com poden ser:

  • Mobiliari comercial per a la presentació i exposició de productes.
  • Maquinària i petit utillatge relacionat amb l'activitat econòmica, entre d'altres: caixa enregistradora, picadora, talladora, torradora, fregidora, pastadora, trituradora, cafetera domèstica, liquadora, espremedora, envasadora, ventilador, etc.
  • Elements per a la millora de la imatge comercial (retolació comercial de l'establiment, tot tipus elements referits a la imatge comercial, tant d'interior com d'exterior de l'establiment). S'inclouen els treballs de disseny i creació de marques i/o nom de l'establiment.

1.2 Els costs associats al condicionament físic de l'establiment, això és obres de reforma i de condicionament per a l'adequació i actualització del local.

1.3 Inversions dirigides a la transformació digital:

  • L'adquisició de hardware, com poden ser: equipaments informàtics (ordinador, monitor, teclat, ratolí, mòbil, càmera fotogràfica, televisió, tauleta tàctil, etc.), d'impressió (impressora tèrmica, impressora de tiquets, escàner, etiquetadora, etc.) i terminals de punt de venda.
  • L'adquisició de llicències de software homologat per l'AEAT per donar solució a les obligacions empresarials de facturació electrònica (Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses).

Actuació 2: Estalvi energètic i desenvolupament sostenible

L'estalvi energètic i el desenvolupament sostenible inclouen, entre d'altres:

2.1 Les inversions que impliquin la millora de l'eficiència energètica i la sostenibilitat, com poden ser:

  • Adquisició i instal·lació d'aparells de climatització i deshumidificadors.
  • Adquisició i instal·lació d'electrodomèstics i/o maquinària industrial: rentaplats, rentadores, assecadores, càmeres frigorífiques i congeladors (vitrines de gelats, armaris de congelació, armaris de refrigeració, geleres expositores, vitrines refrigeradores, etc.), forns elèctrics i microones, etc.
  • Adquisició i instal·lació d'elements d'il·luminació de baix consum.
  • Immobles: millora de la qualificació de l'eficiència energètica de l'immoble.

En el cas de les inversions de l'apartat 2.1 serà obligatori presentar la corresponent etiqueta d'eficiència energètica. En aquest punt, cal tenir en compte que s'ha produït un reescalat, un canvi en el sistema de classificació de l'etiqueta energètica que va començar a implementar-se l'any 2021. Abans del reescalat, l'etiqueta energètica utilitzava una escala de lletres que anava des de la lletra A+++ (la més eficient) fins a la G (la menys eficient); però, a partir de l'any 2021, s'ha simplificat l'escala, eliminant les categories A+, A++ i A+++, i s'ha creat una nova escala que va de la lletra A (la més eficient) a la G (la menys eficient).

En la present convocatòria, s'aplicaran les equivalències següents en les etiquetes d'eficiència energètica:

Etiqueta fins març de 2021

Etiqueta a partir de març de 2021

A+++

B

A++

C

A+

D

A

E

B

F

C

G

D

G

Per a l'acreditació de l'eficiència energètica d'aquest apartat, únicament serà vàlida la presentació de l'etiqueta d'eficiència energètica que es correspongui amb el model de l'aparell que figuri a la factura presentada.

2.2 L'adquisició i la instal·lació de sistemes que possibilitin el reciclat, la reducció i l'eliminació de residus, com maquinària de premsat i compactació.

Actuació 3: Seguretat, accessibilitat i insonorització

Amb relació a la subvenció, s'entén per seguretat, accessibilitat i insonorització, entre d'altres, els conceptes següents:

3.1 L'adquisició i la instal·lació d'elements destinats a garantir la vigilància, la seguretat a la micro empresa comercial i de les persones (sistemes d'alarma, detectors, càmeres de seguretat...).

3.2 Inversions per millorar l'accessibilitat i eliminació de barreres arquitectòniques: adequació física de l'establiment destinada a la millora de l'accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques (s'exclouen els costos dels projectes i estudis tècnics), ha d'anar acompanyada de la llicència municipal si escau i del rebut de pagament de les taxes.

3.3 Les activitats dels Grups IAE 671, 672, 673 i 676 (tots els epígrafs): Serveis d'alimentació en restaurants, cafeteries, cafès i bars les inversions associades a la insonorització de l'establiment. S'ha d'acompanyar el certificat signat pel tècnic competent de l'estudi acústic en el qual consti que s'ha redactat l'estudi acústic i que es compleix amb la normativa sobre renous i vibracions de referència.

Despeses no subvencionables

  • Els imposts, tributs, taxes, preus públics, despeses notarials, despeses associades a registres administratius, comercials, patents i marques, despeses financeres i altres de naturalesa similar als anteriors.
  • Els projectes i estudis tècnics per a les obres de reforma, de condicionament i d'adequació i/o d'insonorització del local i també visats de col·legis professionals.
  • Les despeses corrents i materials consumibles (papereria, tòners i similars).
  • Les despeses per a serveis d'assessorament, consultoria, comptables i similars.
  • Les despeses d'enviament, preparació de comandes, desmuntatge de mobiliari i equipaments a substituir.
  • Les reparacions, el manteniment i/o modificació d'instal·lacions (portes, finestres, persianes i similars) i/o equipaments ja existents, d'aplicacions i sistemes informàtics, d'equipaments de seguretat, de vehicles, d'alarmes, i/o d'altres de similar naturalesa.
  • Les adquisicions de vehicles, màquines de venda automàtica o expenedors de productes, béns de segona mà i elements adquirits mitjançant contractes de rènting o lising, així com d'altres d'obligat compliment legal (extintors, etc).
  • Les despeses publicitàries i d'estratègies de màrqueting digital de campanyes online i/o offline, la gestió de xarxes socials i clients, i també materials de despeses corrents com poden ser targetes, bosses, tríptics, fullets, consumibles, cartells informatius i promocionals o similars.
  • Les despeses de creació, millora, allotjament, actualització, optimització i/o posicionament del lloc web, l'adquisició de programes informàtics i altres conceptes similars.
  • Les despeses associades a la implementació de solucions digitals (comerç electrònic, intel·ligència empresarial i analítica, gestió de processos, serveis i eines d'oficina virtual, comunicacions segures i ciberseguretat).

4. Quantia

Aquesta convocatòria de subvencions compta amb el pressupost màxim de 200.000 euros. Les obligacions econòmiques derivades de la concessió de subvencions d'aquesta convocatòria van a càrrec de l'aplicació pressupostaria 50.43330.7700000 del pressupost de despeses de PalmaActiva de l'any 2025.

En tot cas, l'import màxim subvencionable és el 80% del cost total de la inversió presentada (IVA exclòs), amb un màxim de 6.000,00 euros per empresa o autònom.

5. Termini de presentació de sol·licituds

Les sol·licituds es poden presentar des del dia següent de la publicació al BOIB i fins als 60 dies naturals posteriors. La presentació de la sol·licitud per part dels interessats comporta l'acceptació expressa del contingut d'aquesta convocatòria.

Totes les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, de conformitat amb el que disposa l'apartat 2 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, a la data de firma electrònica (13 de març de 2025)

La gerent de PalmaActiva Carmen Aguiló Buades