Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 173043
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental del parc fotovoltaic Ferreret Solar, polígon 6, parcel·la 239 del terme municipal de Marratxí promogut per Castlewood Investments S.L. (164A/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 17 de gener de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la disposició transitòria primera del Decret llei 3/2024, de 24 de maig
RESOLC FORMULAR
La declaració d'impacte ambiental del parc fotovoltaic FERRERET SOLAR, polígon 6, parcel·la 239 del terme municipal de Marratxí promogut per CASTLEWOOD INVESTMENTS S.L.
Es tracta d'una instal·lació fotovoltaica de 12 MWp en sòl rústic, tipus D (superior a 10 ha). L'ocupació de la instal·lació del parc fotovoltaic és de 26,2 ha (20 ha de superfície de plaques), i d'acord amb el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (d'ara endavant PDSEIB) s'ubica en unes parcel·les situades en zones d'aptitud alta.
Segons s'estableix a les lletres a) i b) de l'article 13.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental, o els projectes que figurin en l'annex 1, i el projecte del parc fotovoltaic “Ferreret”, per les seves característiques, d'acord amb l'Estudi d'Impacte Ambiental s'inclou en el Grup 3. Energia, punt 12:
«12. Les següents instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa:
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 1ª de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental. A més, s'han de complir les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.
1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció
El parc fotovoltaic «Ferreret Solar» es projecta a una parcel·la vallada del terme municipal de Marratxí, al polígon 6, parcel·la 239, al Camí de Sa Fita, amb referència cadastral 07036A006002390000MM, amb una superfície de 367.569 m2 de la qual la instal·lació ocuparà una superfície total de 262.000 m2 (71,28%).
La finca forma part d'una explotació agrària de 145 Ha, de les quals 134,72 són fruits secs, situada a diverses parcel·les del polígon 6 de Marratxí i al polígon 22 de Palma.
La instal·lació tendria una potència d'instal·lació de 12 KWp (24.459,00 Mwh/any), i una potència nominal de 10 MW, amb 18.368 plaques solars de 655 Wp de potència, es distribueixen en 656 strings i 328 trackers de forma que estaran connectats a 2 estacions de potència que compten amb un total de 4 inversors, 2 centres d'Inversió i Transformació d'Alta tensió i 1 centre de maniobra i mesura (CMM).
En el document ambiental s'estima un estalvi d'emissions de CO2 d'unes 265.991,63 tones a una vida útil de 25 anys. Segons el projecte bàsic, les superfícies construïdes permanents són un edifici d'operacions i manteniment (O&M) que inclou sala de supervisió, sala de comunicacions, sala de reunions, menjador, vestidor i banys de 155 m2, i un magatzem de 205 m2, amb un total de superfície construïda de 360 m2.
Al projecte es planteja la revegetació amb espècies autòctones, de tipus arbori i arbustiu, només a la zona sud de la instal·lació. L'accés a la parcel·la es farà des del nord pel carrer del Romaní i a l'est pel camí de Sa Fita.
L'accés des del camí de Sa Fita queda descartat per trànsit de vehicles pesats d'acord amb l'informe de Comptabilitat Urbanística. La línia anomenada LMT 15 kV PFV FERRERET SOLAR es projecta com una línia subterrània de longitud 3.257 m fins a la subestació «SET Polígon», de e-Distribución.
El nivell de tensió nominal de funcionament de la línia és de 15 kV i es té una tensió projectada en cas de variació de 17,5 kV.
Per a la línia d'evacuació es descriuen quatre encreuaments: a 109,24 m Torrent Gros (Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears), a 2.860,89 m amb el Carrer del Gremi de Sucrers i Candelers, a 2.925,03 m amb el Carrer Setze de Juliol Ajuntament de Palma, i a 3.093,37 m amb el Ferrocarril de Sóller (Ferrocarril de Sóller S.A.).
El projecte preveu en una Fase II, la instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge energètic en bateries d'ió liti, que cercarà injectar energia a la xarxa fora de les hores d'irradiació solar, podent la injecció espaiar-se en el temps, aplanant la necessitat de participació dels cicles combinats. També s'especifica que el desenvolupament d'aquesta fase II està subjecta a la viabilitat tècnic-econòmica dels sistemes d'emmagatzematge. Es preveu la seva ubicació al sud de la instal·lació.
Alternatives
La valoració d'alternatives es realitza sobre un pes ponderat entre 1 i 15 de criteris amb influència en els àmbits tècnics, mediambiental i socioeconòmics,mentre que cada criteri es valora entre 0 i 10, on finalment s'aplica un càlcul d'integració per funció d'utilitat.
Les dues alternatives es troben a zona d'aptitud fotovoltaica alta, i a sòl rústic general. Cap de les dues alternatives afecten a espais protegits o hàbitats d'interès comunitari, previsiblement tenen el mateix impacte a flora i fauna.
En el document ambiental analitza les següents alternatives:
a) Alternatives 0: no creació de la planta fotovoltaica. Es descarta per obtenir una valoració pitjor, perquè al criteri de la reducció de les emissions de gasos d'efecte hivernacle es valora amb un pes elevat, així com el desenvolupament econòmic.
b) Alternativa d'emplaçament 1: amb un nombre major d'encreuaments, pitjor accés als camins, més a prop d'un centre de població, major superfície d'ocupació i presumiblement major impacte visual, major nombre de rases i pitjor orientació, suposa major intrusió visual i major afecció als criteris ambientals del sòl, amb una pitjor ponderació d'impacte .
c) Alternativa d'emplaçament 2 (la seleccionada): amb una superfície menor, menor longitud de línia d'evacuació, major distància als nuclis de major població, major distància a espais naturals, menor nombre de rases, una millor orientació, una probable visibilitat menor, suposa menor intrusió visual i menor afecció al sòl, amb una millor ponderació d'impacte.
Encara que l'alternativa 1 afecta en grau menor a elements arqueològics i hidrològics (encreuament amb el Torrent Gros), en el conjunt de les característiques ambientals, l'alternativa 2 obté una millor puntuació ponderada, amb un menor impacte ambiental.
2. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte.
1. Les parcel·les es situen a la Unitat de Paisatge UP-4 de Badia de Palma i Pla de Sant Jordi. Limita pel costat nord amb un Àrea d'Intervenció Paisatgística AIP-II, Entorn de Son Reus, i per l'oest amb un nucli rural d'assentament residencial denominat «Urbanització Can Garriga».
2. Pel que fa a la topografia del terreny, és plana, sense relleus o desnivells importants i amb un pendent menor al 5%. No hi ha cap APR d'esllavissament.
3. Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Tampoc formen part de Xarxa Natura 2000, ni es troba cap Hàbitat d'Interès Comunitari.
4. El projecte no es troba en àrea d'inundació ni es troba dins Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals.
5. Masses d'aigua subterrània: el parc es localitza sobre la MAS 1814M4 Son Reus, és un aqüífer profund i la massa es troba en bon estat tant qualitatiu com quantitatiu. El nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és moderat i l'activitat no està afectada pels perímetres de restriccions de pous de proveïment urbà.
A l'àmbit del projecte no hi ha cap massa d'aigua superficial, ni zona inundable.
6. Segons el Bioatles (quadrícules 1x1, codis 2821 2822 2832), l'àrea d'implantació és la zona de distribució d'una espècie amenaçada (milana reial Milvus milvus) i de cinc espècies catalogades (esplugabous Bubulcus ibis, sebel·lí Burhinus oedicnemus, xoriguer Falco tinnunculus, puput Upupa epops, eriçó Atelerix algirus). El Servei de Protecció d'Espècies ha informat favorablement l'11 de gener de 2023, i indica que a la zona no hi ha constància de la presència d'espècies protegides.
Com a part de l'Estudi d'Impacte Ambiental, el promotor ha realitzat un informe de seguiment per a animals vertebrats, on hi ha detectat 41 especies d'aus diferents, entre les que es troba una milana reial (amenaçada) i d'una parella de sebel·lins (catalogat). Com a mesura, el Pla de Vigilància inclou la realització de censos dels cicles anuals d'avifauna.
7. Referent al Patrimoni, les edificacions de la possessió Can Garriga són un Bé Catalogat com d'Interès Artístic (fitxa 173 del Catàleg), però no hi ha afecció al seu espai amb cautela patrimonial. El promotor va realitzar, mitjançant la contractació d'un tècnic arqueòleg, una prospecció arqueològica en la qual no es trobaren indicis d'elements patrimonials que poguessin estar afectats. El Servei de Patrimoni Històric va emetre Resolució favorable al projecte el 17 de juliol de 2023.
Encara que a la documentació ambiental es concreta que es durà a terme la seva restauració, no s'ha inclòs pressupost ni termini per aquesta actuació.
8. Emissions d'efecte hivernacle. El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera estima l'estalvi de gasos d'efecte hivernacle, i considerant el darrer factor d'emissió del mix Elèctric balear publicat per la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, seran de 24.741 MWh/any * 0,418 tn CO2eq/MWh = 10.341,74 tnCO2eq/any.
3. Tramitació (exposició pública)
El 8 de juny de 2024 es va publicar en el BOIB núm. 77 la informació pública d'autorització administrativa, declaració de projecte industrial estratègic i EIA del parc fotovoltaic Ferreret de 12 Mwh, durant un termini de 30 dies. També es va publicitar en el diari Ultima Hora el 6 de juny de 2024 i al diari AraBalears el dia 8 de juny de 2024.
Durant la IP han estat consultades les següents administracions i entitats afectades:
1. Ajuntaments:
2. Consell Insular de Mallorca:
3. Govern de les Illes Balears:
Direcció General d'Emergències i Interior
Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics
Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia
Direcció General Espais Naturals i Biodiversitat.
Servei de Transport i Distribució d'Energia
Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera
S'han rebut els següents informes:
Informe favorable del Servei d'Agricultura (PFV-11/2024 RE 022/22, de 21/10/2023), que conclou:
«Antecedents
(...) 7. D'acord amb la Instrucció 1/2023 de 18 de gener de 2023 del director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural per la qual es modifica la Instrucció 2/2021 de 5 d'octubre de 2021 sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic, se podrà emetre un informe favorable als projectes que vagin acompanyats de la presentació de mesures de complementarietat amb l'activitat agrària o ramadera de compensació.
8. Les mesures de compensació i complementarietat presentades són les següents:
Compensació, Projecte Innovador, Garrover en regadiu 16 ha, Marratxí Polígon 6 Parcel·la 48 Recintes 1, 21 o 25
9. D'acord amb l'informe agronòmic sobre el projecte per a la instal·lació dels parcs solars fotovoltaics, la superfície prevista d'ocupació del parc solar fotovoltaic la divideixen en 2 zones. La classificació dels sòls resultant en funció del seu valor agronòmic és la següent:
a. zona amb classificació de nivell III i una superfície de 19,84 ha
b. zona amb classificació de nivell V i una superfície de 6,36 ha
Per tal cosa, d'acord amb la Instrucció 1/2023 la superfície a compensar és de 26,20.
10. La proposta de compensació proposada a l'informe és la plantació de 16 ha de garrovers en règim de regadiu.
Conclusió
Vist tot l'exposat, i d'acord amb la Instrucció 1/2023, de 18 de gener de 2023, sobre els criteris per emetre informes per la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic i vistes les mesures de compensació proposades, se procedeix a informar favorablement la instal·lació de parc fotovoltaic Ferreret Solar al polígon 6, parcel·la 239 del terme municipal de Marratxí.
Aquest informe s'emet en base a la documentació tècnica presentada, sense perjudici que com a conseqüència de qualsevol modificació posterior puguin variar les circumstàncies inicials que l'han motivat.»
Informe favorable del Departament d'Emergències (SP_72_77/2024 de 07/08/2024), que conclou:
«Una vegada examinada la documentació del projecte Parc Fotovoltaic, Ferreret Solar, Polígon 6, Parcel·la 239, Marratxí, ates que la parcel·la està afectada per la taca d'inundació es proposa informar favorablement condicionat que el titular concreti i implanti les mesures correctores adients per tal que la velocitat i el cabal de l'aigua no afectin a la instal·lació. Es recorda al promotor ha de redactar un pla d'autoprotecció on reculli i implanti mesures d'autoprotecció de la instal·lació definit els accessos i àrees de maniobra de vehicles pesants, així com establir les mesures preventives segons el que preveu el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (Decret 33/2015, de 15 de maig).»
Informe favorable del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (exp. 117/22-CA, 13/12/2022), que conclou:
«Per tot això, es considera que el projecte és FAVORABLE en quant els objectius de reducció d'emissions i reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que marca la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica»
Informe favorable del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (Exp. 2024_00173E, de 05/08/2024) que informa:
«Per tot l'anterior, des d'un punt de vista de suficiència hídrica, capacitat de sanejament i depuració i protecció del domini públic hidràulic subterrani, informam favorablement sobre el parc fotovoltaic FERRERET SOLAR, ubicat al polígon 6 parcel·la 239 de Marratxí, amb les següents condicions:
1. Les aigües utilitzades per minimitzar emissions de pols durant la fase d'obres seran preferentment regenerades.
Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.
2. El projecte ha de preveure la recollida de les pluvials amb un sistema recol·lector de l'aigua de pluja de les cobertes de les edificacions amb el que emmagatzemar i regenerar l'aigua per a ús propi de les instal·lacions.
3. Es prioritzarà la neteja en sec de les plaques fotovoltaiques. Si no fos suficient, sota el compliment del RD 1620/2007 del 7 de desembre, es recomana l'ús d'aigües regenerades per a ús propi de les instal·lacions.
4. El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.
5. El projecte ha de complir tots els requisits respecte als dipòsits estancs de buidatge periòdic i presentar el registre de les operacions de neteja, manteniment i la gestió dels llots procedents de tractament de les aigües, així com de qualsevol incidència detectada.
6. No es permet l'abocament d'aigües residuals sense tractar, independentment del tipus d'abocament, directe o indirecte, o del punt d'abocament.
7. En el cas de voler emprar la captació: ARE_1105_Vigent-DI-_30046 ubicada a la parcel·la objecte del projecte, prèviament s'haurà de regularitzar la situació al Servei d'Aigües Subterrànies de la DGRH.»
Informe favorable del Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca (Exp. 454/2022 SEGEX 871405K, de 03/02/2023) que indica:
«En data 28 de juny de 2022, es lliurat, per Raquel Barceló Expósito, el projecte de prospecció arqueològica de la parcel·la 239 del polígon 6 de Marratxí. Aquest projecte és subsidiari d'una eventual instal·lació d'una planta fotovoltaica a l'esmentada parcel·la anomenada de Can Garriga. En resolució emesa el 9 de setembre de 2022, s'autoritza a l'arqueòloga Raquel Barceló Expósito l'execució del seu projecte de prospecció. Consultada la base de dades de Patrimoni, es fa constar que a la parcel·la 239 s'hi localitza la possessió de Can Garriga, recollida al catàleg del municipi amb la clau 173.
Dia 31 de gener de 2023, l'esmentada arqueòloga lliura al registre del Consell de Mallorca els resultats de la prospecció, on es conclou:
- “La prospección del terreno no mostró indicios de elementos patrimoniales que puedan ser afectado por parte de la instalación de las placas solares. El único elemento a proteger se trataría de la vivienda de Can Garriga así como de los elementos asociados a ella y protegidos ya por el Catálogo de patrimonio del Ayuntamiento de Marratxí y que no se ven afectados en ningún momento por el transcurso de la obra”. Vista la documentació, i per tal de seguir la tramitació, s'ha de presentar el projecte d'instal·lació del camp fotovoltaic a la parcel·la anomenada de Can Garriga.
Dia 19 de juny, Juan Cano Rodríguez-Arias, com a representant de Castlewood Investments SL lliura al registre general del Consell de Mallorca el Projecte tècnic d'instal·lació FV Ferreret Solar 12,00 MWp / 10,00 MWn sol·licitant informe.
Consultada la documentació, i sense perjudici del que dictin les normes urbanístiques i altres organismes competents, es proposa informar favorablement el projecte de referència amb la prescripcions que es puguin recollir a la fitxa del catàleg municipal.
Qualsevol modificació del projecte que pugui afectar a les cases de Can Garriga o els sestadors vells, haurà de ser comunicada a la DIPH.
Cas de localitzar restes arqueològiques durant l'execució de les obres, s'haurà de posar en coneixement de les administracions competents en el termini de 48 hores (art. 50.5 i art. 60.1 LPHIB).»
Informe favorable de la Direcció General de Mobilitat (Exp. 12/2024 AUT, de 19/09/2024) amb els següents condicionants:
«Conclusió
Atès tot el que s'exposa, des del punt de vista tècnic i de les competències de la direcció General de Mobilitat, en el procediment d'informació pública del projecte del parc fotovoltaic FERRERET SOLAR, ubicat a la parcel·la 239 del polígon 6 de Marratxí, als efectes de l'autorització administrativa i declaració d'utilitat pública, s'emet un dictamen favorable condicionat al compliment de les indicacions assenyalades al punt 4 i següents d'aquest informe, devent recollir-se al projecte constructiu.
S'ha de recordar que una vegada finalitzat el procediment d'informació pública del projecte als efectes de l'autorització administrativa i declaració d'utilitat pública, en el cas que la configuració definitiva de les noves instal·lacions o els seus elements accessoris envaeixin de qualsevol manera dl Domini Ferroviari, serà necessari que els promotors sol·licitin la corresponent autorització d'obres a la D.G. de Mobilitat estipulada a l'article 132 de la LTTMSIB, considerant les limitacions a la propietat que indica la Llei 4/2014, de 20 de juny de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.
Tot això sense perjudici de l'obligació de l'interessat d'obtenir les corresponents autoritzacions de les administracions i organismes afectats.
De tot el qual s'informa als efectes oportuns, quedant en tot cas les conclusions d'aquest informe sotmeses a criteri tècnic superior o dictamen jurídic corresponent.»
Informe del Servei d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Mallorca (Exp. 107118K, del 22/07/2024), que exposa:
«A la vista de les consideracions tècniques expressades a l'apartat II de l'informe, no es pot informar de forma conclusiva el projecte del parc fotovoltaic Ferreret Solar atès que manca documentació rellevant pel que fa a la justificació del compliment de l'annex F del Pla Director sectorial Energètic de les Illes Balears. No obstant això, es fan les observacions següents en relació amb la documentació analitzada, en vista a la millora i compleció de la proposta:
1. S'observen discrepàncies en la documentació aportada, en relació amb l'alçada dels panells. En cas de ser 7,4 m la proposada, cal reduir l'alçada dels panells per tal que l'alçada màxima no superi els 4m, tal com estableixi el PDSEIB. En tot cas, seria convenient que l'alçada màxima dels panells no superi els 3 m, per tal de reduir els seu impacte ambiental i paisatgístic en l'entorn, tenint en compte l'escala en l'àmbit on s'ubicarà el parc.
2. S'observa que no s'ha realitzat l'impacte acumulatiu derivat de la ubicació del nou parc amb altres instal·lacions existents o en tràmit o amb altres infraestructures.
3. Seria convenient augmentar la distància entre el límit de la parcel·la i el tancament del parc, en els límits nord oest i (fins un mínim de 30 m) per tal de, per una banda, reduir l'impacte de la nova instal·lació en allunyar-ne la percepció, i per altra banda, mantenir i completar la plantació agrícola de garrovers i ametllers existents perquè conforma el paisatge característic de la zona i millora la integració del parc.
4. Seria convenient incorporar una barrera vegetal perimetral, en el límit oest, nord i est de la parcel·la, arboraria i arbustiva, d‘espècies autòctones i de baix requeriments hídrics, preferentment presentats en l'entorn i de creixement ràpid (per exemple ullastres), des de l'inici de la implantació del parc, per tal de reduir al més aviat possible l'impacte ambiental i paisatgístic, de la nova instal·lació. A més, aquesta barrera, en el límit oest del parc amb la zona d'habitatges, s'hauria de situar el més a prop possible dels habitatges, ,per tal de reduir la visibilitat del parc.
5. Seria convenient completar la plantació agrícola existent en la zona sud de la parcel·la amb els arbres extrets dels terrenys que ocuparà el parc fotovoltaic o, amb altres de les mateixes espècies existents (ametllers i garrovers), per reduir la visibilitat del parc a lhora que es manté el paisatge característic de la zona.
6. Seria convenient modificar l'acabat de les edificacions auxiliars tipus Power Station, per tal d'adaptar-se a l'entorn i reduir el seu impacte paisatgístic, tal i com indica l'annex F del PDSEIB i la norma 22 del PTIM (acabats de façana color ocre terra, coberta inclinada amb teula àrab...)
7. Seria convenient modificar l'acabat del sistema d'emmagatzematge proposat amb colors més adequats a l'entorn (colors ocres terra), així com definir millor gràficament la ubicació i dimensió de les bateries i estudiar el seu trasllat en una zona més allunyada de les cases i amb una orientació similar al traçat parcel·lari, per tal de millorar la seva integració paisatgística.
8. Seria convenient estudiar la possible ubicació de l'edifici d'operació i manteniment (O¬M), tenint en compte que haurà de complir les condicions recollides en la norma 22 DEL PTIM (acabats de façana color ocre terra, coberta inclinada amb teula àrab...).
9. Seria convenient modificar l'acabat dels nous camins projectats, per tal de complir les condicions recollides en l'Annex F del PDSEIB. A més, cal reduir l'amplada dels camins (6 m), al mínim necessari, per tal de reduir el seu impacte ambiental i paisatgístic.
10. Seria convenient, sempre que sigui tècnicament viable, trasplantar els arbres de més dimensió que s'hagin de llevar per implantar els panells, a aquesta franja perimetral de 30 m d'amplada de plantació agrícola, o a la zona sud de la parcel·la amb plantació agrícola per tal de reduir l'impacte paisatgístic del parc.
Tot això d'acord amb les competències del Consell de Mallorca en matèria d'ordenació del territori i del paisatge, sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes.»
Informe desfavorable del Servei d'Urbanisme de l'Ajuntament de Marratxí (Exp. 2024/00005147H, el 22/07/2024), que conclou:
«El proyecto presentado no subsana ni desarrolla las deficiencias detectadas en el informe técnico municipal de 27 de julio de 2022.
Por otra parte, el proyecto incluye una zona de instalación de baterías que perjudica de forma importante el proyecto de planta fotovoltaica anterior.
A la vista del informe y de los antecedentes, el técnico que suscribe informa DESFAVORABLEMENTE el proyecto desde el punto de vista de la normativa e intereses municipales»
Resposta del promotor (30/08/2024) a l'informe desfavorable de l'Ajuntament de Marratxí:
«En respuesta al informe de alegaciones realizado por parte del Ayuntamiento de Marratxí, con número de expediente 2024/00005147H, referente a nuestro parque fotovoltaico denominado “Ferreret Solar”, promovido por la sociedad Castlewood Investments, S.L., (en adelante, el “Proyecto”). A continuación, exponemos, explicamos y justificamos cada uno de los requerimientos exigidos por parte de este Ayuntamiento.
En referencia a su solicitud de modificar o completar información del Proyecto Técnico Administrativo, confirmamos que nuestra ingeniería está realizando las modificaciones pertinentes que ustedes nos han expuesto. Éstas serán presentadas ante la Dirección General de Energía y Cambio Climático a través de un anexo al Proyecto Técnico de Administrativo.
Por otro lado, en lo referente a las exigencias de modificar o completar información del Estudio de Impacto Ambiental, les confirmamos también que nuestra ingeniería ambiental está trabajando en la realización de dichos cambios. Estas modificaciones e información complementaria se presentarán ante la Dirección General de Energía y Cambio Climático a través de un anexo a la documentación ambiental.
Por último, en su informe se expone lo siguiente: “Por otro lado, el nuevo proyecto incluye una nueva zona de instalación de baterías con un impacto especialmente negativo sobre los edificios catalogados de la parcela, al carecer dichas instalaciones ningún tipo de ordenación en relación a la instalación fotovoltaica ni a los elementos catalogados.”. Ante esto, les confirmamos que no se va a proceder a la instalación de baterías en esta primera fase del Proyecto. En caso de iniciar la instalación de estas, se comenzará cuando la planta fotovoltaica esté construida.
SOLICITA
Por todo ello, solicitamos que tengan por presentado este escrito, y en consecuencia, tengan a bien considerar y aceptar nuestras respuestas a las alegaciones realizadas por parte del Ayuntamiento de Marratxí, para continuar así con la tramitación y obtención de la DPIE del Proyecto.»
Resposta del promotor (29/07/2024) a la plataforma «Energia Solar Sí, Però No Així» i a la Comunitat de Veïns de Can Garriga:
«El nostre objectiu és no només proporcionar energia neta i renovable, reduint així la dependència de combustibles fòssils, sinó també contribuir positivament a l'entorn local.
Per això, des de Castlewood Investments S.L., promotora del Projecte, plantegem una sèrie de mesures per afavorir l'entorn local en el qual es troba el nostre Projecte:
Respecte a la preocupació per la salut dels veïns a llarg termini, volem explicar-los que el camp magnètic produït pel sistema no afecta la salut humana. Els valors de radiació no ionitzant compleixen amb totes les normes especificades en el Reglament del Ministeri de Medi Ambient sobre nivells acceptables de camps electromagnètics. El nostre Projecte compleix així amb tota la reglamentació establerta.
Així mateix, el Projecte compleix amb els nivells d'emissions acceptats per la UNE-EN IEC 61000-3-2:2019 i el Reial decret 1066/2001 del 28 de setembre. En conclusió, lluny de suposar una degradació de l'entorn, la instal·lació del Projecte suposarà una oportunitat per desenvolupar la zona.
Finalment, volíem indicar-los que el dia 7 de novembre del 2023, vam mantenir una reunió amb els veïns de Marratxí, juntament amb l'exregidor de l'Ajuntament, Miquel Cabot. En aquesta reunió es van proposar diferents mesures de compensació per a la comunitat de veïns com ara l'enllumenat del camí que hi ha al nord de la planta que connecta la zona d'habitatges amb la carretera, o el subministrament energètic del pou d'aigua que alimenta la comunitat de veïns.
Per tot això, sol·licitem que tingui per presentat aquest escrit juntament amb la documentació que l'acompanya i, en conseqüència, tingui per bé considerar i acceptar les nostres respostes a les al·legacions realitzades per la Comunitat de Veïns de Can Garriga, i concertar, si us plau, una reunió amb el seu president per poder discutir i explicar les mesures compensatòries que implementarem en el seu benefici.»
4. Consideracions tècniques
1. Retroactivitat de la DIA.
En data 22 d'octubre de 2024 el promotor va sol·licitar la retroactivitat de la DIA del projecte. Una vegada revisada la documentació i d'acord amb l'informe del Cap de Departament d'Avaluacions Ambientals de 3 de desembre de 2024, es pot concloure que es donen les circumstàncies de l'article 39.3 de la Llei 39/2015 per atorgar eficàcia retroactiva a la declaració d'impacte ambiental del projecte de Parc Fotovoltaic FERRERET SOLAR, polígon 6, parcel·la 239 del terme municipal de Marratxí promogut per CASTLEWOOD INVESTMENTS S.L. (exp. 164A/2024) a data 21/10/24.
2. Línia d'evacuació.
La línia d'evacuació té quatre encreuaments: dues amb carreteres, una amb el ferrocarril de Sóller i un encreuament amb el Torrent Gros.
La canalització per l'encreuament amb el Torrent Gros serà soterrada, amb perforació horitzontal dirigida mitjançant un tub de 500 mm de diàmetre que permetrà la inserció del cable sense intervenció en superfície, a una profunditat de 2 metres reduint així l'impacte en la ribera i la llera del torrent que es produiria amb altres tècniques.
La línia d'evacuació ha estat modificada durant el tràmit administratiu per recórrer el camí al nord a la parcel·la amb referència cadastral 07040A02309003 per evitar travessar la parcel·la amb referència cadastral 07040A02300096, així com la modificació de la Perforació Horitzontal Dirigida per a salvar l'encreuament del Torrent Gros des de la parcel·la amb referencia cadastral 07036A00600255 fins el camí prèviament descrit.
El Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics va emetre informe favorable (Exp. 2024_00173E, de 05/08/2024, de 05/08/2024).
No obstant això, no consta a l'expedient informe del Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic (DPH) de la Direcció general de Recursos Hídrics, ni que s'hagi consultat a aquest, per tant i atès que part de la línia s'ubica a DPH s'haurà d'obtenir informe favorable del Servei de DPH.
Un dels motius de les al·legacions a la instal·lació que han presentat els veïnats, és la instal·lació de la línia d'evacuació, que podria tenir repercussions per a la salut. El traçat de la línia d'evacuació no és paral·lela a la urbanització, sinó que parteix del punt sud de la mateixa, i així mateix, d'acord amb el document ambiental, especificat a l'apartat d'emissions electromagnètiques, la distància o radi d'influència de les emissions del camp electromagnètic de la línia d'evacuació pràcticament queda enclavada a la mateixa rasa on va soterrada, per la qual cosa no suposa perill pels habitatges al voltant de la mateixa.
3. Mesures de compensació i complementarietat Agrícola.
La plantació compta amb ametllers, garrovers i 2 ha de cereal. Els ametllers són en gran part majors de 50 anys amb baixa productivitat, amb signes d'afecció per Xylella, però part de la plantació, a la zona est, es va substituir fa entre 15 i 20 anys i està en bon estat agronòmic. El sistema SIGPAC permet identificar geogràficament els llocs declarats per agricultors i ramaders, a qualsevol règim d'ajuts relacionat amb la superfície cultivada o aprofitada per la ramaderia, i aquesta finca forma part d'una explotació agrària amb ajudes de la PAC 2023, amb un total de 145,51 ha, disposa de 150,84 drets de pagament bàsic dels que perdria 26,6 drets amb la substitució actual.
L'informe agronòmic divideix la superfície prevista d'ocupació del parc solar fotovoltaic en 2 zones, d'acord amb la classificació dels sòls en funció del seu valor agronòmic resultant dels anàlisis químics i composició (es realitzaren 12 mostres distribuïdes per l'àrea d'implantació):
a. zona amb classificació de nivell III i una superfície de 19,84 ha, amb cultiu de 1,6 ha de cereal de secà, 1,45 ha de garrover de secà, i 16,79 ha de ametller de secà,
b. zona amb classificació de nivell V i una superfície de 6,36 ha, amb cultiu 0,19 ha de cereal de secà, 4,9 ha d'ametller secà i 1,2 ha de garrover secà, amb una zona total ocupada perimetral per la instal·lació de 26,20 ha (20 ha de superfície de plaques solars).
A la finca hi ha un ramat oví de 57 ovelles femelles, que es podria mantenir amb una gestió adequada de la zona entre les plaques, amb una distància de 6 metres que permeti el treball amb tractor de dimensions mitjanes, amb tasques de llaurat i plantació de farratgeres, de manera semblant al que s'està fent actualment, amb 13 ha de pastures i 13 d'espècies mel·líferes. Això també possibilita usos apícoles si es troba convenient.
D'acord amb la Instrucció 1/2023 la superfície s'ha de compensar en Unitats de Treball Agrícola (UTAs) igual o superior corresponent a 1,79 ha de cereal de secà, 2,65 ha de garrover de secà i 21,69 ha d'ametller de secà. Aquesta compensació es farà mitjançant la plantació de 16 ha de garrovers en règim de regadiu a la parcel·la 261 del polígon 1 del terme municipal de Consell, dins d'una Explotació Agrària Prioritària. El balanç de compromís d'UTAs s'incrementa en 0,15 punts.
El Servei d'Agricultura va informar favorablement el 21 d'octubre de 2023 les mesures proposades a l'informe agronòmic.
4. Respecte a la implantació
Després de l'anàlisi de les alternatives presentades, i de la ponderació utilitzada, és correcte l'afirmació del document ambiental que l'alternativa seleccionada és l'ambientalment més adient.
L'ajuntament ha emès un informe desfavorable, entre d'altres, pels següents motius:
«El estudio de impacto ambiental hace referencia a que se preservaran y restauraran los bienes catalogados existentes en la finca. No obstante, el presupuesto no incluye ninguna previsión económica para dicha restauración. La restauración debe incluir el acceso desde el Camí de Sa Fita, conservando los 2 elementos de piedra que marcan el acceso.» (...) «La ubicación del cerramiento perimetral de la instalación no se corresponde con las alineaciones de los caminos rústicos de “Sa Fita” y de acceso al Núcleo Rural Can Garriga. Dichas alineaciones se deberán comprobar por los servicios técnicos municipales y estarán a 3,5 m del eje de ambos caminos (art. 171 NNSS). Los cerramientos y vallas de la finca deberán cumplir con las condiciones de las NNSS y del Plan Territorial de Mallorca.
4. Con el objetivo de perjudicar lo mínimo posible los bienes catalogados y su perspectiva, los viales de mantenimiento de la instalación se deberían ordenar según los siguientes criterios:
a. El vial sur de la zona del inversor 2/2 debe ser paralelo al acceso a las edificaciones catalogadas desde el camí de Sa Fita.
b. Se deberá desplazar el vial de la zona sur de las edificaciones catalogadas por la zona norte. Se adjunta plano aclaratorio.
Vistas las características de las obras necesarias para la implantación de la planta y su mantenimiento, se recuerda que el Camí de Sa Fita no soporta tráfico pesado, por lo que el acceso a la finca deberá realizarse por la zona norte, desde la Ma-11»
Per tant, s'entén que el projecte s'haurà d'ajustar a les condicions de tancament que s'alineen amb els eixos dels camins, a partir del qual s'ha de construir l'apantallament vegetal, així com el desplaçament del camí de manteniment més al nord de les edificacions catalogades. En el document de resposta del promotor de 30/08/2024 a l'Ajuntament de Marratxí, informava de la modificació del Projecte tècnic per tal d'adaptar-lo a aquestes consideracions tècniques. L'article 182 sobre sòl rústic de les normes subsidiàries de Marratxí (Capítol IV, Normes Particulars per al Sòl Rústic Comú), s'estipula que la distància a llindars és de 10 metres, però al document ambiental i la documentació gràfica, no s'especifica la distància exacte entre el tancat perimètric i els llindars de la parcel·la, espai on se situarà la barrera vegetal de 3 metres. Encara així, per permetre una millor integració de la instal·lació, la distància al llindar oest que limita amb la zona residencial i les plaques solar, hauria d'ampliar-se a 30 metres, mesurats des de les façanes de les edificacions.
Respecte a l'altura de les plaques solars, s'observen discrepàncies en la documentació aportada, en relació amb l'alçada dels panells. En cas de ser 7,4 m la proposada, aquesta no compleix l'alçada màxima permesa en el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSEIB), cal reduir l'alçada dels panells fotovoltaics almanco fins el màxim permès de 4m (SOL-D03), i la planificació de l'estructura de la barrera vegetal ha de permetre que l'altura dels elements arboris sigui igual o superior a l'altura dels panells fotovoltaics.
Per una altra banda, al document ambiental s'indica que l'estructura de suport és insert al terra, a excepció si és necessari de la creació d'una base de formigó, depenent del resultat de l'estudi geotècnic. S'ha d'indicar que el sistema d'ancoratge d'acord amb la mesura SOL-B09 a l'annex F del Pla Sectorial Energètic de les Illes Balears, especifica que el sistema d'ancoratge a instal·lacions de tipologia D, com és el cas, ha de ser mitjançant perns perforadors o sistema equivalent, per la qual cosa s'ha de descartar la utilització de formigó.
Respecte a l'accés a l'aigua potable, és farà mitjançant de camions cisterna generant finalment aigües grises i residuals, que per recollir-les s'instal·larà un sistema estanc per a l'emmagatzematge de les aigües residuals. No s'esmenta les condicions del sistema estanc de recollida, ni la recollida d'aigües pluvials. Hi ha un pou amb denominació ARE_1105_Vigent-DI-_30046 ubicat a la parcel·la objecte del projecte, però no s'esmenta el seu ús com a font d'aigua.
Encara que el document ambiental esmenta que la fase de construcció es limitaria fora dels mesos de març a juny, en el cronograma d'implantació inclou activitats dins l'època de reproducció. Si bé es cert que la instal·lació no ha de suposar emissions molt constants i dilatades en el temps, la seva creació s'ha d'adaptar a la classificació rústica del sòl, i la seva utilitat ambiental. Les zones de cultiu de secà amb plantes herbàcies forma part del mosaic paisatgístic i d'usos que afavoreix la proliferació de les espècies i el manteniment dels corredors d'hàbitats, especialment per a espècies ornítiques. Compactar les actuacions fora del termini de cria i nidificació permet l'ús compatible entre les dues actuacions en el mateix espai. Per tant, les activitats que suposin una alta presència o moviments en el terreny (no només la fase «constructiva») s'haurien de fer fora de l'època de reproducció.
5. Biodiversitat.
Dins l'estudi de fauna vertebrada realitzat per al document ambiental, s'especifica que la modificació del camp obert cap a una zona amb llocs de refugi del PFV, podria afavorir espècies com la perdiu, el sibel·lí, la cogullada montesina i la llebre, però no espècies d'us troglodites. Com a part del Pla de Vigilància, s'indica que es farà un seguiment de l'evolució a les poblacions i presència d'aus a la parcel·la.
Aquest estudi, per afavorir la diversitat, recomana:
6. Participació ciutadana
Hi ha hagut al·legacions presentada per la plataforma «Renovables Sí, Però Així No». Amb aquestes al·legacions s'han presentat unes 2.300 signatures de tots els municipis de
Mallorca, d'aquestes s'han compatibilitat unes 280 signatures (12% aprox) del terme municipal de Marratxí, on hi ha un important desenvolupament d'instal·lacions fotovoltaiques, de les quals 1 signa específicament com a veïnat de la Urbanització de Sa Garriga, urbanització situada entre l'àrea d'implantació i el Torrent Gros. La plataforma abans esmentada, que representa un conjunt d'altres entitats entre les quals trobem «Assemblea Popular Son Sardina» i l'«Associació de Veïns de Can Garriga».
Els motius ambientals, a part d'altres al·legacions, que fa referència la Plataforma és la pèrdua del valor paisatgístic i a la degradació del medi i hàbitat natural, reduint la biodiversitat. S'ha de dir que, si bé s'elimina una gran quantitat d'arbres, es tracta d'un monocultiu, en gran part ametllers amb més de 50 anys d'antiguitat amb signes de Xylella, que, d'acord amb la normativa europea, s'han d'eliminar. Com a comunitat vegetal o de biodiversitat, en lloc de cultiu d'arbres de cultiu de secà, la sembra de ferratgeres i cultiu d'herbàcies de secà entre les plaques permet el manteniment de les espècies associades a aquests ambients, i es sol·licitarà la col·locació de caixes niu per a aus al voltant de la instal·lació. Per compensar la pèrdua de fixació de CO2, s'ha sol·licitat la sembra almanco del mateix nombre d'elements arboris eliminats a l'apantallament vegetal i a la zona no ocupada.
Des del punt de vista agrari, es desenvolupa un projecte de sembra de 16 ha de garrovers en regadiu a un altra parcel·la al terme municipal de Consell.
Si bé es cert que la col·locació de les plaques interromp la continuïtat del paisatge, la barrera vegetal visual perimetral permetrà reduir considerablement l'impacte als habitatges situats al voltant de la mateixa, especialment aquells més propers i limítrofes amb la instal·lació, sempre i quan la barrera es realitzi de la manera adequada, per això es sol·licita que la barrera sigui perimetral a tota la instal·lació, de 3 metres d'amplada, amb línies alternes, que els arbres que en formin part tenguin almanco 1,5 metres en el moment de la seva sembra, i haurà d'anar reforçat amb un sistema de reg que permeti el seu manteniment durant els dos primers anys de creixement. Per permetre una millor integració de la instal·lació, la distància al llindar oest que limita amb la zona residencial i les plaques solar, hauria de ser al manco de 30 metres, mesurats des de la façana de les edificacions.
Amb aquestes mesures, es pot donar resposta a part de les al·legacions ambientals de la plataforma de participació ciutadana i de les associacions de veïnats.
7. Integració paisatgística.
El document ambiental no indica molts detalls sobre la integració paisatgística. Fa una anàlisi de l'estat actual i aporta un reportatge fotogràfic de la parcel·la. Respecte a les actuacions de revegetació, només indica, que, un pic es finalitzin les obres, es realitzarà una barrera visual vegetal, però només al sud de la parcel·la i no fa una descripció acurada de la mateixa. L'ajuntament va emetre informe el (exp. 2024/00005147H) en el qual indicava la mancança de l'estudi d'impacte i integració paisatgística, les observacions en aquest aspecte de l'Ajuntament de Marratxí són les següents:
“(...) Una de las posibles actuaciones para integrar la ubicación de la planta fotovoltaica respecto a la zona urbanizada colindante, seria conectar el Torrent Gros con el Camí de Sa Fita por el lindero sur de la finca, retranqueando el cerramiento proyectado y creando un circuito entorno a la planta.
7. En la memoria del proyecto se hace referencia a la plantación de especies de arbolado tipo “Thuja” a lo largo del perímetro interior de la planta fotovoltaica, no obstante no se presupuesta dicho arbolado. Se deberá garantizar la compatibilidad de esta plantación con las líneas de alta tensión de los linderos Este y Oeste.
8. Las edificaciones y equipos técnicos de la planta fotovoltaica deberán cumplir las condiciones de estética de edificaciones en suelo rústico, previstas en los art. 162 y siguientes de las NNSS. (...)
No se tiene conocimiento de ningún estudio de paisaje o de adopción de medidas correctoras para la planta. El proyecto, con un presupuesto de ejecución material de 8.222.802,56 €, no incluye partidas para reducir el impacto visual de la instalación. Se detectan valores contradictorios del presupuesto en documentos del mismo proyecto.»
A l'informe Servei d'Ordenació del Territori del Consell Insular (Exp. 107118K, del 22/07/2024), s'especificava:
«A la vista de les consideracions tècniques expressades a l'apartat II de l'informe, no es pot informar de forma conclusiva el projecte del parc fotovoltaic Ferreret Solar atès que manca documentació rellevant pel que fa a la justificació del compliment de l'annex F del Pla Director sectorial Energètic de les Illes Balears.
No obstant això, es fan les observacions següents en relació amb la documentació analitzada, en vista a la millora i compleció de la proposta:
1. S'observen discrepàncies en la documentació aportada, en relació amb l'alçada dels panells. En cas de ser 7,4 m la proposada, cal reduir l'alçada dels panells per tal que l'alçada màxima no superi els 4m, tal i com estableixi el PDSEIB. En tot cas, seria convenient que l'alçada màxima dels planells no superi els 3 m, per tal de reduir els seu impacte ambiental i paisatgístic en l'entorn, tenint en compte l'escala en l'àmbit on s'ubicarà el parc.
2. S'observa que no s'ha realitzat l'impacte acumulatiu derivat de la ubicació del nou parc amb altres instal·lacions existents o en tràmit o amb altres infraestructures.
3. Seria convenient augmentar la distància entre el límit de la parcel·la i el tancament del parc, en els límits nord oest i (fins un mínim de 30 m) per tal de, per una banda, reduir l'impacte de la nova instal·lació en allunyar-ne la percepció, i per altra banda, mantenir i completar la plantació agrícola de garrovers i ametllers existents ja que conforma el paisatge característic de la zona i millora la integració del parc.
4. Seria convenient incorporar una barrera vegetal perimetral, en el límit oest, nord i est de la parcel·la, arborària i arbustiva, d‘especies autòctones i de baix requeriments hídrics, preferentment presentats en l'entorn i de creixement ràpid (per exemple ullastres), des de l'inici de la implantació del parc, per tal de reduir al més aviat possible l'impacte ambiental i paisatgístic, de la nova instal·lació. A més, aquesta barrera, en el límit oest del parc amb la zona d'habitatges, s'hauria de situar el més a prop possible dels habitatges, per tal de reduir la visibilitat del parc.
5. Seria convenient completar la plantació agrícola existent en la zona sud de la parcel·la amb els arbres extrets dels terrenys que ocuparà el parc fotovoltaic o, amb altres de les mateixes espècies existents (ametllers i garrovers), per reduir la visibilitat del parc alhora que es manté els paisatges característic de la zona.
6. Seria convenient modificar l'acabat de les edificacions auxiliars tipus Power Station, per tal d'adaptar-se a l'entorn i reduir el seu impacte paisatgístic, tal com indica l'annex F del PDSEIB i la norma 22 del PTIM (acabats de façana color ocre terra, coberta inclinada amb teula àrab...)
7. Seria convenient modificar l'acabat del sistema d'emmagatzematge proposat amb colors més adequats a l'entorn (colors ocres terra), així com definir millor gràficament la ubicació i dimensió de les bateries i estudiar el seu trasllat en una zona més allunyada de les cases i amb una orientació similar al traçat parcel·lari, per tal de millorar la seva integració paisatgística.
8. Seria convenient estudiar la possible ubicació de l'edifici d'operació i manteniment (O¬M), tenint en compte que haurà de complir les condicions recollides en la norma 22 DEL PTIM (acabats de façana color ocre terra, coberta inclinada amb teula àrab...)
9. Seria convenient modificar l'acabat dels nous camins projectats, per tal de complir les condicions recollides en l'Annex F del PDSEIB. A més, cal reduir l'amplada dels camins (6 m), al mínim necessari, per tal de reduir el seu impacte ambiental i paisatgístic.
10. Seria convenient, sempre que sigui tècnicament viable, trasplantar els arbres de més dimensió que s'hagin de llevar per implantar els panells, a aquesta franja perimetral de 30 m d'amplada de plantació agrícola, o a la zona sud de la parcel·la amb plantació agrícola per tal de reduir l'impacte paisatgístic del parc.
Tot això d'acord a les competències del Consell de Mallorca en matèria d'ordenació del territori i del paisatge, sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes.»
Considerant que tot al voltant de la parcel·la existeixen camins o carreteres transitables, i que la zona és molt plana, la creació d'una barrera visual és necessària al voltant DE TOTA la instal·lació. Així, tot al voltant, entre el tancat perimetral de la instal·lació i els límits de la parcel·la, s'ha de crear una barrera visual vegetal, independentment de l'alçada del tancament, amb alternança de peus d'arbres, i de port de creixement necessari per arribar a la mateixa alçària que l'altura de les plaques (4 metres). La creació de la barrera s'haurà de crear en detriment de la superfície de plaques solars, és a dir, si és necessari s'ampliarà la distància entre el tancat perimetral i el límit de la parcel·la o de la instal·lació de plaques que permeti en qualsevol cas la creació d'aquella en l'amplitud mínima de 3 metres. La composició de la barrera visual ha d'incloure espècies vegetals autòctones de baix requeriment hídric, ser una combinació d'arbres i bardisses amb mates i llampúdols a la part inferior, i tenir una frondositat suficient per actuar d'apantallament. Per permetre l'efecte d'apantallament en la amplitud de la barrera s'han de crear línies alternes d'arbres que omplin els buits, però amb la distància entre ells que permetin el desenvolupament òptim de les especies. Per que l'efectivitat de la barrera es pugui aconseguir el més aviat possible, els peus a sembrar han de tenir un desenvolupament almanco de 1,5 m en el moment de la sembra, i s'ha de fer, en la manera del possible, el trasplantament dels garrovers de major port de la zona afectada. S'hauran de realitzar regs de reforçament o un sistema de reg automàtic, durant la fase de sembra i els dos primers anys. S'ha de fer un seguiment, especialment durant els dos primers anys, per assegurar la seva frondositat i eficàcia com apantallament, fent les substitucions i complementacions necessàries mitjançant el Pla de Seguiment Ambiental. El nombre d'arbres sembrats (ja sigui a la barrera d'apantallament o a la superfície no ocupada per plaques) ha de ser al manco el mateix que l'eliminat.
No s'especifica a l'estudi d'impacte ambiental el compliment de la Norma 22 del Pla Territorial de Mallorca sobre l'aspecte i acabats dels edificis de la instal·lació (centre de control, serveis per als empleats, centre de transformació, etc.) que han de ser visualment amb materials i acabats de les façanes de la gamma de la pedra, del marès o dels ocres terra, mai amb elements constructius vists com maó, bloc de formigó i similars, i la coberta serà inclinada de teula àrab. Respecte a la instal·lació de les bateries, tampoc la descripció permet concretar que la seva aparença compleixi amb els articles d'integració paisatgística del territorial de Mallorca, ni que estigui inclosa en l'interior de la barrera visual plantejada en el document ambiental.
És necessari també, per a la integració paisatgística, la restauració de les parets seques al llarg del camí de Sa Fita, almanco des del número 112 del camí de Sa Fita fins l'encreuament d'aquest amb el carrer del Romaní, i mantenir i integrar adequadament els dos elements de pedra de delimitació de l'entrada al camí de Sa Fita esmentats a l'informe de Patrimoni del Consell Insular de Mallorca.
8. Sistema d'emmagatzematge amb bateries
El projecte preveu en una Fase II, la instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge energètic en bateries d'ió liti, per injectar energia a la xarxa fora de les hores d'irradiació solar, podent la injecció espaiar-se en el temps, aplanant la necessitat de participació dels cicles combinats. També s'especifica que el desenvolupament d'aquesta fase II està subjecta a la viabilitat tècnic-econòmica dels sistemes d'emmagatzematge. Es preveu la seva ubicació a la zona sud del parc, adjacent al transformador de sortida de la planta solar o al costat de la subestació prèvia a la seva entrada.
Encara així, no hi ha un desenvolupament d'identificació dels impactes d'aquesta segona fase i la descripció específica de la tecnologia que es farà servir i dels riscos associats (substàncies perilloses, perill d'incendis, intensitat de les emissions electromagnètiques, etc), tampoc la descripció de les actuacions per a la seva integració paisatgística (pareix estar fora de la pantalla vegetal i no estar adaptat a les normes del Pla Territorial de Mallorca), i es desenvolupa a una una superfície no considerada per a la compensació d'UTAs de l'informe agrònom.
Així mateix, el promotor, a la seva resposta a l'informe desfavorable de l'ajuntament de Marratxí, no especificava mesures correctores, sinó que indicava: «Ante esto, les confirmamos que no se va a proceder a la instalación de baterías en esta primera fase del Proyecto. En caso de iniciar la instalación de estas, se comenzará cuando la planta fotovoltaica esté construida.»
Si bé és adequada i recomanable la instal·lació de les bateries, no hi ha informació suficient per avaluar els impactes i les mesures correctores suficients en aquesta fase d'execució. En el moment de la seva execució, s'ha de tenir en compte que l'article 7.2 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental, estableix que seran objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes compresos a l'annex II. El Reial decret 445/2023, de 13 de juny, modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental, i conté, al Grup 4, els projectes en relació amb la indústria energètica sotmesa al procediment simplificat, concretament:
«n) emmagatzemament energètic stand-alone mitjançant bateries electroquímiques o qualsevol altra tecnologia de caràcter híbrid amb instal·lacions d'energia elèctrica».
9. Camps electromagnètics
La modelització dels camps electromagnètics és important per als parcs que estiguin propers a un nucli de població o a habitatges aïllats.
La zona d'afecció segons la guia per a l'elaboració d'estudis d'impacte ambiental de projectes de plantes solars fotovoltaiques i les infraestructures d'evacuació del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic per a nuclis urbans és d'una distància de 200 m als punts d'emissió del parc fotovoltaic i a habitatges aïllats és de 100 m.
Si bé l'Estudi d'Impacte ambiental indica un apartat sobre la producció de camps electromagnètics, on considera donar compliment al Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques (radiacions no ionitzants en el rang de freqüències 0 Hz – 300 GHz), transposant els valors límit proposats per la Recomanació 1999/519/CE amb caràcter imperatiu a les zones on puguin romandre habitualment les persones, no s'ha inclòs una modelització del valor del camp electromagnètic en l'estat de càrrega màxima del parc fotovoltaic, incloent-hi el sistema d'emmagatzemament, en els límits exteriors dels habitatges de la urbanització de Can Garriga que es troben a menys de 100 metres, considerant per al càlcul les distàncies especificades a la norma UNE-EN 62110, ni les mesures correctores necessàries en el cas de superar el límit de 0,4 microTesles al voltant d'aquests.
Aquesta mancança de concreció, és especialment important en relació al sistema d'emmagatzematge amb bateries, que seria el punt de màxima emissió. D'acord amb l'estudi d'impacte ambiental i els plànols adjunts, quedarien a una suficient distància.
10. Descripció dels impactes
A la documentació d'esmena es fa una descripció i valoració dels impactes prevists. Així mateix, per cada un dels possibles impactes es descriuen les mesures correctores, i s'estableix un Pla de Vigilància Ambiental per al seu seguiment.
Durant la fase de construcció determina com a impactes: emissions de pols i soroll, possibles contaminacions puntuals per vessaments accidentals, durant les obres, el desbrossament i retirada de terra vegetal (reubicada en la mateixa parcel·la) per a l'excavació de rases per al cablejat i cimentació per a instal·lació de les casetes prefabricades, col·locació de les estructures de suport de les plaques fotovoltaiques, construcció de les infraestructures auxiliar, tancat perimetral, generació de residus de construcció.
Durant la fase de funcionament: ocupació del territori i operacions de manteniment .
Durant la fase de desmantellament: emissions de pols i soroll, possibles contaminacions puntuals per vessaments accidentals, generació de residus de demolició, elèctrics, metàl·lics, i panells fotovoltaics. Indica que els residus seran gestionats segons la seva naturalesa i per un gestor autoritzat, i que condicionarà el terreny a la seva situació de no intervenció per a la recuperació de l'ús tradicional. Tots ells es determinen com nuls a moderats amb l'aplicació de les mesures de correcció descrites a l'EIA.
Com a efectes positius es consideren la millora de l'explotació agrària i la creació d'explotació ramadera, així com l'aportació a la reducció de gasos d'efecte hivernacle i la creació d'economia i feina.
En conclusió, la documentació per a la instal·lació de les plaques fotovoltaiques per a la generació d'energia ha estat suficient per considerar que no es produiran impactes adversos significatius, però, en canvi, no resulta suficient per avaluar el sistema d'emmagatzematge.
Per tot l'anterior,
CONCLUSIÓ
Primer. Es formula la declaració d'impacte ambiental favorable del projecte del parc fotovoltaic Ferreret, polígon 6, parcel·la 239, del terme municipal de Marratxí promogut per CASTLEWOOD INVESTMENTS S.L., atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures correctores i preventives previstes a l'Estudi d'Impacte Ambiental redactat per l'Entitat Azentúa el 19 de gener de 2024, així com la documentació d'esmena signada en octubre de 2024, i els següents condicionants:
1.- La present declaració d'impacte ambiental no inclou la fase 2 del sistema d'emmagatzematge d'energia per bateries, atès que si bé aquesta és recomanable, no es poden avaluar els impactes de la seva incorporació i, per tant, d'acord amb l'annex II Grup 4 apartat n) de la Llei 21/2023, d'avaluació ambiental, aquests sistemes s'hauran de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental simplificada si finalment s'executen.
2.- Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a l'òrgan ambiental un Pla de Vigilància actualitzat que haurà d'incloure i pressupostar els condicionants inclosos en la present Declaració d'Impacte Ambiental.
3.- L'alçada màxima de les instal·lacions ha de ser de 4 metres, i el sistema d'ancoratge s'ha de realitzar mitjançant perns perforadors o sistema equivalent, d'acord amb el que estableix l'annex F del Pla Director Sectorial energètic de les Illes Balears.
4.- La distància al llindar oest que limita amb la zona residencial de can Garriga i les plaques solars ha de ser al manco de 30 metres, mesurats des de la façana de les edificacions, per minimitzar l'afecció paisatgística a la zona residencial.
5.- L'apantallament vegetal ha de cobrir tot el perímetre de la instal·lació, i independentment de l'alçada del tancament, ha de ser com a mínim de la mateixa altura que les plaques (4 metres). La barrera s'haurà de crear en detriment de la superfície de plaques solars, és a dir, si és necessari s'ampliarà la distància entre el tancat perimetral i el límit de la parcel·la o de la instal·lació de plaques, que permeti, en qualsevol cas, la creació de l'amplitud mínima de 3 metres. La composició de la barrera visual ha d'incloure espècies vegetals autòctones de baix requeriment hídric, ser una combinació d'arbres i bardisses amb mates i llampúdols a la part inferior, i tenir una frondositat suficient per actuar d'apantallament. Per permetre l'efecte d'apantallament en la amplitud de la barrera s'han de crear línies alternes d'arbres que omplin els buits, però amb la distància entre ells que permetin el desenvolupament òptim de les especies. Perquè l'efectivitat de la barrera es pugui aconseguir el més aviat possible, els peus a sembrar han de tenir un desenvolupament almanco d'1,5 m en el moment de la sembra. S'hauran de realitzar regs de reforçament o un sistema de reg automàtic, durant la fase de sembra i els dos primers anys. S'ha de fer un seguiment, especialment durant els dos primers anys, per assegurar la seva frondositat i eficàcia com apantallament, fent les substitucions i complementacions necessàries mitjançant el Pla de Seguiment Ambiental. El nombre d'arbres sembrats (ja sigui a la barrera d'apantallament o a la superfície no ocupada per plaques) ha de ser al manco el mateix que l'eliminat, i s'ha de fer, en la mesura possible, el trasplantament dels garrovers de major port de la zona afectada.
6.- Per a la integració paisatgística i ambiental, els tancaments de la finca hauran de permetre la circulació de fauna i complir amb les condicions de les Normes Subsidiàries de Marratxí i del Pla Territorial de Mallorca (alçada màxima de 2,20 m), així com evitar la parcel·lació doble o triple en la mesura del possible. Els edificis de la instal·lació (centre de control, serveis per als empleats, centre de transformació, etc.) hauran de complir les normes d'integració paisatgística de la Norma 22 del Pla Territorial de Mallorca.
7.- Per tal de millorar la integració paisatgística s'ha de conservar i restaurar el tram de paret de pedra seca des del número 112 del camí de Sa Fita fins a l'encreuament d'aquest amb el carrer del Romaní, i mantenir i integrar adequadament els dos elements de pedra de delimitació de l'entrada del carrer de Sa Fita, sense perjudici d'admetre el desmuntatge dels trams estrictament indispensables. Convé tenir especial esment en no desplaçar ni retirar el material (pedres) provinent dels esbaldrecs de les parets de tancament confrontants. Les restauracions dels murs de pedra seca hauran de garantir el manteniment de les característiques volumètriques dels murs (amplada i alçada aproximada), així com dels materials i tècniques de construcció tradicional: murs a partir de pedra poc o mica treballada, disposada en doble filada, correctament travada i tasconada sense cap classe de morter d'unió, rebliment de la part central del mur i coronament amb enllosat.
8.- Les actuacions que suposin l'ocupació i/o moviments de gran part del terreny, inclosa la la fase de construcció i la fase de desmantellament, s'han de fer fora de l'època de reproducció de les aus que hi són presents, és a dir, s'han de fer en el període comprès entre setembre i març, i les activitats de desbrossament entre setembre i gener.
9.- No es poden emprar plaguicides ni altres verins al terreny del parc fotovoltaic.
10.- Les obres que puguin incrementar el risc d'incendi es realitzaran fora de l'època de risc d'incendis i es prendran les mesures establertes al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, en concret l'article 8.c.
11.- Es prohibeix la crema de rostolls i restes de vegetació que puguin generar-se durant els desbrossaments a les diferents fases del projecte (construcció i explotació). Les restes vegetals s'hauran de dur a instal·lacions que ho puguin aprofitar per fer compost o esser recollits per empreses que facin aquesta valorització.
12.- Just en acabar les obres de la línia d'evacuació s'hauran de retornar a l'estat original o adequat tot el ferm dels camins alterats; en l'execució de les obres s'hauran de conservar els tancaments laterals; en el soterrament i canalització de les infraestructures s'evitarà que afectin a la seguretat i estructura dels camins, i quan sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. Convé tenir especial esment en no desplaçar ni retirar el material (pedres) provinent dels esbaldrecs de les parets de tancament confrontants.
13.- Les instal·lacions s'han de dissenyar perquè els nivells de renou exterior siguin els nivells de qualitat acústica establerts per la normativa estatal, autonòmica i local en matèria acústica, a més de complir també amb el Codi Tècnic d'Edificació.
14.- S'hauran de realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica, aquestes mesures s'hauran de programar en els moments de màxima producció dels parcs fotovoltaics i s'ha de complir amb l'establert al Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques. En els límits exteriors d'habitatges a menys de 100 m dels punts d'emissió s'haurà de comprovar el valor del camp electromagnètic en l'estat de càrrega màxima del parc fotovoltaic, considerant per al càlcul a una distància de 0,2 m dels límits d'aquest i a una altura d'1 m, i, en el cas de superar els límits permesos, s'hauran d'incloure també mesures de correcció i seguiment dels camps electromagnètics al Pla de Vigilància, amb un límit d'emissions de 0,4 microTesles als exteriors de les instal·lacions i habitatges que l'enrevolten.
15.- Se seleccionaran equips que no usin hexafluorur de sofre (SF6) o que tinguin un consum mínim d'aquest gas. En cas contrari, es disposarà d'un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidatge d'equips que utilitzin gas SF6; detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, disposant de la superfície necessària per a absorbir la quantitat equivalent a les emissions anuals de SF6.
16.- En el cas de disposar d'instal·lacions amb SF6, ha de realitzar-se un control del gas de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fugides. En les operacions de manteniment que impliquin el buidatge del gas, aquest haurà de ser recuperat.
17.- S'hauran de gestionar correctament els panells fotovoltaics, atès que tenen materials contaminants, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu en el RD 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.
18.- Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, d'acord amb l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, es designarà un auditor ambiental. Serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar, principalment la pantalla vegetal, el seguiment ambiental i el desmantellament; a més de l'elaboració d'informes.
19.- Una vegada finalitzada la vida útil de les instal·lacions fotovoltaiques (que es preveu en 25-30 anys) es recuperarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. Això no obstant, si en el termini de 25-30 anys es vol continuar explotant com a parc, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.
20.- D'acord amb l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (Exp. 2024_00173E, de 05/08/2024):
a) Les aigües utilitzades per minimitzar emissions de pols durant la fase d'obres seran preferentment regenerades. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.
b) Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà el que disposa l'art. 2.1.c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: "Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les plaques fotovoltaiques.
c) El projecte ha de preveure la recollida de les pluvials amb un sistema recol·lector de l'aigua de pluja de les cobertes de les edificacions amb el que emmagatzemar i regenerar l'aigua per a ús propi de les instal·lacions.
d) Es prioritzarà la neteja en sec de les plaques fotovoltaiques. Si no fos suficient, sota el compliment del RD 1620/2007 del 7 de desembre, es recomana l'ús d'aigües regenerades per a ús propi de les instal·lacions.
e) El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.
f) El projecte ha de complir tots els requisits respecte als dipòsits estancs de buidatge periòdic i presentar el registre de les operacions de neteja, manteniment i la gestió dels llots procedents de tractament de les aigües, així com de qualsevol incidència detectada.
g) No es permet l'abocament d'aigües residuals sense tractar, independentment del tipus d'abocament, directe o indirecte, o del punt d'abocament.
h) En el cas de voler emprar la captació: ARE_1105_Vigent-DI-_30046 ubicada a la parcel·la objecte del projecte, prèviament s'haurà de regularitzar la situació al Servei d'Aigües Subterrànies de la DGRH.
Es recomana:
Es recorda que:
Segon. Aquesta declaració d'impacte ambiental tendrà eficàcia retroactiva a data 21 d'octubre de 2024 atès que els supòsits de fet necessaris existien ja a la data a la que es retrotreu l'eficàcia d'aquest acte i ateses les circumstàncies excepcionals considerades a l'informe jurídic de la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental de data 3 de desembre de 2024, d'acord amb allò que estableix l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d‘octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Tercer. Es publicarà la present declaració d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.
Quart. La declaració d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Cinquè. La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 41.4 de la Llei 21/2013.
Sisè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 10 de març de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá