Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI DE SALUT DE LES ILLES BALEARS

Núm. 152241
Resolució del director general del Servei de Salut de les Illes Balears per iniciar i aprovar el procediment relatiu a l’habilitació de centres privats per a la seva integració o pròrroga d’habilitació en la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l’Assistència Urgent i Emergent a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 28 de març de 2024 es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, el Decret llei 1/2024, de 22 de març, pel qual es regulen determinats aspectes de l'activitat sanitària urgent i emergent a les Illes Balears.

2. En el títol II de l'esmentat Decret llei es regula la creació de la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a les Illes Balears, així com els requisits i el procediment d'habilitació, el qual ha de seguir els tràmits que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. El 27 d'abril de 2024 es va publicar el procediment relatiu a l'habilitació de centres privats per a la seva integració en la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a les Illes Balears.

4. L'article 13 del Decret llei 5/2024, de 13 de desembre, pel qual es modifiquen diverses normes de l'ordenament jurídic de les Illes Balears en matèria d'espais naturals, foment, agricultura, educació, ocupació pública, turisme, urbanisme i habitatge, modifica el Decret llei 1/2024, de 22 de març, pel qual es regulen determinats aspectes de l'activitat sanitària urgent i emergent a les Illes Balears. En aquest sentit, l'apartar 2 de l'article 1 del Decret llei 1/2024 queda modificat de la manera següent:

2. Així mateix, en el títol II es regula la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'assistència urgent i emergent de les Illes Balears i com a mitjà basat en el principi de lliure adhesió i baixa voluntària dels seus integrants, posat a disposició del Servei de Salut de les Illes Balears, a l'efecte de possibilitar la millor organització i prestació de l'assistència sanitària urgent i emergent regulada en l'annex IV del Reial decret 1030/2006, de 15 de setembre, pel qual s'estableix la cartera de serveis comuns del Sistema Nacional de Salut i el procediment per a la seva actualització. 

En relació amb aquesta Xarxa, s'estableixen les formes, els requisits i el procediment d'habilitació per a la prestació per part de centres i serveis sanitaris de titularitat privada de serveis sanitaris de caràcter urgent i emergent a les Illes Balears.

5. L'apartat 9 de l'article 13 del Decret llei 5/2024, del 13 de desembre, pel qual es modifica el Decret llei 1/2024, del 22 de març, afegeix un apartat 6 a l'article 16 del Decret llei 1/2024, amb la redacció següent:

6. Un cop que els centres hagin estat habilitats per primera vegada, poden sol·licitar la renovació de la seva habilitació en cadascuna de les successives convocatòries a les quals fa referència el punt 2, per mitjà d'una declaració responsable en la qual posin de manifest que mantenen inalterades les condicions en virtut de les quals se'ls va concedir la seva habilitació i interessen la seva renovació. Aquesta renovació els serà atorgada, sens perjudici de les comprovacions que el Servei de Salut de les Illes Balears estimi oportú fer.

En cas de pretendre ampliar o reduir el nombre de centres habilitats, hauran de formular aquesta sol·licitud pel procediment ordinari, dels punts 2 i següents d'aquest article.

6. L'article 11 del Decret llei 1/2024, amb la nova redacció donada pel Decret llei 5/2024, de 13 de desembre, estableix el contingut de l'assistència sanitària objecte d'aquesta norma i que és únicament l'atenció sanitària urgent i emergent; és a dir, l'atenció que es presta al pacient en els casos en els quals la situació clínica obliga a una atenció sanitària immediata, tal com s'estableix en l'annex IV de la cartera de serveis comuns de prestació d'atenció d'urgència de la cartera de serveis comuns del Sistema Nacional de Salut i el procediment per a la seva actualització, amb l'excepció dels processos d'assistència sanitària urgent, que per les seves característiques, complexitat o caràcter dependent del temps, només puguin ser prestats per centres específicament habilitats a aquest efecte.

 

Fonaments de dret

1. L'article 43 de la Constitució espanyola reconeix el dret a la protecció a la salut, i l'article 30.48 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, confereix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria d'organització, funcionament i control dels centres sanitaris públics i dels serveis de salut, planificació dels recursos sanitaris, coordinació de la sanitat privada amb el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat.

2. La Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, que té per objecte la regulació general de totes les accions que permetin fer efectiu el dret constitucional esmentat de protecció de la salut, estableix que són titulars d'aquest dret tots els espanyols i ciutadans estrangers que tenguin establerta la seva residència en el territori espanyol, així com els estrangers no residents a Espanya i els espanyols fora del territori nacional, que tenen garantit aquest dret en la forma que les lleis i els convenis internacionals estableixin. 

3. La Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, estableix en l'article 2.g), com a principi general, la col·laboració entre els serveis sanitaris públics i privats en la prestació dels serveis als usuaris del Sistema Nacional de Salut. L'article 3 d'aquesta mateixa llei estableix que són titulars del dret de protecció de la salut i a l'atenció sanitària totes les persones amb nacionalitat espanyola i les persones estrangeres que tenguin establerta la seva residència en el territori espanyol. A més, afegeix que les persones amb dret a l'assistència sanitària a Espanya, en aplicació dels reglaments comunitaris de coordinació de sistemes de seguretat social o dels convenis bilaterals que comprenguin la prestació d'assistència sanitària, hi tenen accés, sempre que resideixin en territori espanyol o durant els seus desplaçaments temporals a Espanya, en la forma, l'extensió i les condicions que s'estableixen en les disposicions comunitàries o bilaterals indicades.

4. L'article 4 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, disposa que són titulars dels drets i deures, sense perjudici del que estableixi la llei estatal, els espanyols i estrangers residents en qualsevol municipi de les Illes Balears; els espanyols i els estrangers no residents a les Illes Balears que tenguin establerta la residència en el territori espanyol, amb l'abast que determini la legislació estatal; els nacionals dels estats membres de la Unió Europea, respecte dels drets que resultin de l'aplicació del dret comunitari europeu i dels tractats i convenis subscrits per l'Estat espanyol que els sigui aplicable, i els nacionals dels estats que no pertanyin a la Unió Europea, només respecte dels drets que els reconeguin les lleis, els tractats i els convenis subscrits per l'Estat espanyol amb els seus països d'origen.

En virtut de les consideracions anteriors i fent ús de les atribucions que em confereix el Decret 39/2006, de 21 d'abril, pel qual s'aproven els estatuts de l'ens públic Servei de Salut de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar el procediment que s'estableix en l'annex 1 per habilitar els centres privats autoritzats pel Servei de Salut de les Illes Balears perquè s'integrin en la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a les Illes Balears. 

2. Aprovar el termini per sol·licitar l'habilitació o la pròrroga establert en l'annex 1.

3. Aprovar els annexos de l'1 al 4.

4. Publicar aquesta resolució en el BOIB, establint-ne la vigència des de l'endemà de la seva publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. També s'hi pot interposar qualsevol altre recurs que es consideri procedent.

No obstant això, les persones interessades poden optar per interposar contra aquesta resolució un recurs de reposició davant el mateix òrgan que la dicta en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la data de publicació. En aquest cas no es podrà interposar el recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi dictat una resolució expressa o presumpta sobre el recurs de reposició, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Signat electrònicament (Palma, 5 de març de 2025)

El director general del Servei de Salut Javier Ureña Morales

 

ANNEX 1 Procediment d'habilitació per a la integració en la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a les Illes Balears

1. Destinataris

Els destinataris són tots els centres sanitaris amb internament o hospitals de titularitat privada als quals es refereix l'article 14.1 del Decret Llei 1/2024, de 22 de març, pel qual es regulen determinats aspectes de l'activitat sanitària urgent i emergent a les Illes Balears (modificat pel Decret llei 5/2024) que ofereixin la prestació sanitària urgent i immediata que es defineix en l'article 3.

Aquests centres poden sol·licitar per mitjà dels seus titulars o gestors l'adhesió d'admissió en la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent, en la qual se'ls ha d'admetre en condicions d'igualtat en el règim que estableix aquesta norma, sempre que compleixin amb els requisits que disposen els articles 14 i 15 del Decret llei 1/2024.

També es podrà sol·licitar l'habilitació de centres sanitaris sense internament i unitats assistencials classificades amb epígraf u100 en els termes que s'especifiquen en el punt 2 d'aquest annex.

2. Requisits

2.1. Requisits generals

Poden ser objecte d'habilitació, per a la seva integració en Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a les Illes Balears els centres hospitalaris de titularitat privada que disposin dels recursos següents:

a) Servei d'hospitalització convencional

b) Servei d'urgències

c) Atenció quirúrgica d'urgències

d) Unitat de vigilància intensiva (UCI)

e) Servei de transport sanitari urgent propi o contractat

També poden ampliar la cartera de serveis els centres sanitaris sense internament que tinguin autoritzades, com a mínim, unitats assistencials dels epígrafs u1, u2 i u68 dels que estableix l'annex II del Reial decret 1277/2003, de 10 d'octubre, pel qual s'estableixen les bases generals sobre l'autorització de centres, serveis i establiments sanitaris, sempre que aquests centres sense internament estiguin vinculats a un centre hospitalari de titularitat privada habilitat.

Aquesta habilitació també es podrà estendre al servei de transport sanitari urgent propi o concertat amb capacitat d'atenció a urgències o situacions d'emergència, és a dir, unitats d'assistències autoritzades sota l'epígraf u100 de l'annex II del Reial decret 1277/2003, de 10 d'octubre, pel qual s'estableixen les bases generals sobre l'autorització de centres, serveis i establiments sanitaris, sempre que aquests centres sense internament estiguin vinculats a un centre hospitalari de titularitat privada habilitat.

2.2 Condicions per habilitar

Els centres i serveis sanitaris de titularitat privada els titulars o els gestors dels qual pretenguin habilitar a l'efecte de la realització de les prestacions que es determinen en aquest Decret llei i la seva modificació, han de complir amb la legislació vigent en matèria de requisits mínims necessaris per dur a terme l'activitat sanitària i estar inscrits en el registre corresponent.

Els titulars o gestors de centres i serveis sanitaris privats poden, en qualsevol moment, incorporar nous centres sanitaris hospitalaris o centres sense internament vinculats a un centre hospitalari habilitat, sempre que es doni compliment als requisits per ser autoritzats com a centre establiment sanitari, així com en qualsevol moment es pot sol·licitar la baixa de la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport.

En tots dos casos, s'ha de comunicar al Servei de Salut amb un mes d'antelació.

3. Documentació i procediment

3.1 El procediment d'adhesió ha de seguir els tràmits que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, adjuntant la documentació següent:

a) Sol·licitud d'adhesió a la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport

b) Tota la documentació acreditativa del compliment dels requisits per a l'habilitació

c) Una declaració responsable per la qual es comprometen a complir totes les obligacions previstes, que s'obliguen a comunicar qualsevol variació de dades, i que disposen dels mitjans humans i materials necessaris per dur a terme les actuacions sanitàries que regula aquesta norma

d) Centre hospitalari, una llista de centres sense internament i serveis sanitaris (ambulàncies) que cada titular o gestor pretengui habilitar

e) El contracte, en vigor, de l'assegurança de responsabilitat civil professional

3.2 De conformitat amb l'apartat 6 de l'article 16 del Decret llei 1/2024 (modificat pel Decret llei 5/2024) pel qual es regulen determinats aspectes de l'activitat sanitària urgent i emergent a les Illes Balears, en els casos en virtut dels quals els centres privats formin part de la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport, per tenir reconeguda aquesta condició per mitjà de resolució del director general del Servei de Salut, podran presentar únicament la sol·licitud de pròrroga d'habilitació, sempre i quan es mantinguin els requisits i les condicions requerides.

4. Registre de sol·licituds, terminis i resolució d'adhesió o pròrroga

Les sol·licituds d'habilitació s'hauran de presentar per registre electrònic en qualsevol moment a partir de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB); el termini per sol·licitar la pròrroga d'una habilitació serà d'un mes des de la publicació de la convocatòria.

En el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data d'entrada de la sol·licitud d'adhesió a aquest procediment, o, de la pròrroga corresponent, en el Registre dels Serveis Corporatius del Servei de Salut, el director general ha de dictar i notificar una resolució motivada per la qual concedeixi o denegui la sol·licitud d'habilitació.

La falta de resposta dins aquest termini suposa que la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada per silenci administratiu.

5. Finançament

El finançament de l'assistència sanitària es regularà segons el que s'estableix en l'article 20 del Decret llei 1/2024, de 22 de març (modificat pel Decret llei 5/2024), pel qual es regulen determinats aspectes de l'activitat sanitària urgent i emergent a les Illes Balears. El finançament estarà limitat a l'import, vigent en cada moment, equivalent al 65 % dels preus públics referits conforme a les prestacions que hagin duit efectivament a terme, prèvies les revisions i comprovacions oportunes per part del Servei de Salut. El mateix article també diferencia les assistències que no seran objecte de finançament.

6. Protecció de dades

6.1 Les parts estan obligades a respectar les disposicions i les exigències que s'estableixen en la normativa reguladora de la protecció de dades de caràcter personal (Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre; Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i deures en matèria d'informació i documentació clínica), a més dels criteris sobre aquesta matèria que s'indiquen en la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, i per la resta de la normativa de desplegament.

6.2 Així mateix, les parts manifesten que coneixen el caràcter estrictament confidencial i el conjunt de deures que la protecció legal atorga a les dades de tipus personal a les quals tindran accés per raó de l'activitat que és l'objecte d'aquest procediment, i per això es comprometen a aplicar les mesures de seguretat i altres requeriments legals inherents al nivell de seguretat alt, exigit per a aquest tipus de dades de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.

 

ANNEX 2 Processos assistencials d'especial rellevància

Els centres i serveis sanitaris — sempre que ho sol·licitin i reuneixin els requisits que s'estableixen en plans autonòmics de resposta de processos— seran objecte d'habilitació expressa per als processos assistencials d'especial rellevància, com

a) El codi ictus,

b) El codi infart

c) L'atenció del trauma greu,

Sense aquesta habilitació expressa, específica i addicional no poden rebre pacients que presentin sospita d'aquestes malalties.

Aquesta habilitació també es podrà estendre al servei de transport sanitari urgent propi o concertat amb capacitat d'atenció a urgències o situacions d'emergència, és a dir, unitats d'assistències autoritzades sota l'epígraf u100 de l'annex II del Reial decret 1277/2003.

 

ANNEX 3 Model de declaració responsable per a manifestar el compromís de mantenir el compliment de totes les obligacions previstes, i l'obligació de comunicar qualsevol variació de dades, i que disposen dels mitjans humans i materials necessaris per dur a terme les actuacions sanitàries que regula el Decret llei 1/2024, de 22 de març, pel qual es regulen determinats aspectes de l'activitat sanitària urgent i emergent a les Illes Balears.

DECLARACIÓ RESPONSABLE

Nom de l'empresa:....................................................................................................................................

NIF:.........................................................................................................................................................

Nom i llinatges del representant:.............................................................................................................

Número de document d'identitat del representant: ......................................................................

Data de l'acreditació de representació per mitjà de poder notarial:................................................

DECLAR:

  • Que l'empresa compleix amb els requisits i les acreditacions necessaris que s'estableixen en la legislació vigent i disposa dels mitjans humans i materials necessaris per dur a terme les actuacions sanitàries que regula el Decret llei 1/2024, de 22 de març (i la seva modificació pel Decret llei 5/2024, de 13 de desembre).

  • Que l'empresa es compromet a mantenir els requisits i a complir amb les obligacions necessaris segons el que s'estableix en el Decret llei 1/2024, de 22 de març,

  • Que l'empresa es compromet a comunicar qualsevol variació de dades.

  • Que els treballadors de l'empresa no incorren en cap de les incompatibilitats que es determinen en la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici d'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat; per la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, i pel Reial decret 598/1985, de 30 d'abril, sobre incompatibilitats del personal al servei de l'Administració de l'Estat, de la Seguretat Social i dels ens, els organismes i les empreses dependents, i per altres normes que hi siguin aplicables.

  • Que l'empresa es responsabilitza de la confidencialitat de la informació a la qual pugui tenir accés a causa de les actuacions previstes en aquest acord, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018. Aquesta responsabilitat inclou tant la persona responsable dels fitxers com el personal d'aquesta empresa que intervingui en qualsevol fase del tractament de les dades

  • Que són certes les dades manifestades i conec que la inexactitud, la falsedat o l'omissió de qualsevol dada o document pot produir els efectes prevists a l'article 69.4 de la Llei 39/2015.

................................ ,...... d  ....................................  de 202....

 

ANNEX 4 Model de sol·licitud de pròrroga i compromís de mantenir el compliment de totes les obligacions previstes, i la obligació de comunicar qualsevol variació de dades, i que disposen dels mitjans humans i materials necessaris per dur a terme les actuacions sanitàries que regula el Decret llei 1/2024, de 22 de març, pel qual es regulen determinats aspectes de l'activitat sanitària urgent i emergent a les Illes Balears

DECLARACIÓ RESPONSABLE

Nom de l'empresa:....................................................................................... NIF:......................................

Nom i llinatges del representant:.............................................................................................................

Número de document d'identitat del representant: ......................................................................

Data de l'acreditació de representació per mitjà de poder notarial:................................................

DECLAR:

  • Que l'empresa compleix amb els requisits i les acreditacions necessaris establertes a la legislació vigent i disposa dels mitjans humans i materials necessaris per dur a terme les actuacions sanitàries que regula el Decret llei 1/2024, de 22 de març (i la seva modificació pel Decret llei 5/2024, de 13 de desembre).

  • Que l'empresa comunicarà qualsevol variació de dades.

  • Que els seus treballadors no incorren en cap de les incompatibilitats previstes per la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici d'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat; per la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, i pel Reial decret 598/1985, de 30 d'abril, sobre incompatibilitats del personal al servei de l'Administració de l'Estat, de la Seguretat Social i dels ens, els organismes i les empreses dependents, i per altres normes que hi siguin aplicables.

  • Que l'empresa es responsabilitza de la confidencialitat de la informació a la qual pugui tenir accés a causa de les actuacions previstes en aquest acord, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018. Aquesta responsabilitat inclou tant la persona responsable dels fitxers com el personal d'aquesta empresa que intervingui en qualsevol fase del tractament de les dades

  • Que són certes les dades manifestades i conec que la inexactitud, la falsedat o l'omissió de qualsevol dada o document pot produir els efectes prevists a l'article 69.4 de la Llei 39/2015.

  • Que l'empresa que represent forma part de la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a les Illes Balears, en virtut de Resolució del director general del Servei de Salut de data .................................., publicada en el BOIB n. .......................................

SOL·LICIT:

Prorrogar l'habilitació com a part integrant de la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a les Illes Balears.

................................ ,...... d  ....................................  de 20.......