Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 145068
Previsió de serveis a concertar durant l’any 2025 relatius als Serveis Socials de l’Ajuntament de Palma
De conformitat amb els articles 4.1., 4.2, i 5.2 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social, la Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma, en sessió ordinària de 19 de febrer de 2025, va aprovar la previsió de concertació i la definició dels serveis d'interès econòmic general per a l'any 2025. A més, en aquest acord també es va disposar que es procediria a la publicació del text íntegre del mateix en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, motiu pel que a continuació es procedeix a reproduir-lo:
Antecedents
L'Ajuntament de Palma té atribuïdes competències en matèria de serveis socials per la Llei 7/1985, de 2 d'abril de 1985, reguladora de les bases de règim local i per la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal de règim local de les Illes Balears, així com per la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
Així mateix mitjançant Decret número 10678 (SEGRA 670663), de 10 de setembre de 2024 (publicat al BOIB núm. 125 de 24 de setembre de 2024), d'Organització dels Serveis Administratius de l'Ajuntament de Palma, es determina que els Serveis Socials tenen competències en l'abordament de les necessitats socials, psicosocials i socioeducatives mitjançant actuacions individuals o familiars, grupals o comunitàries, prioritzant la faceta preventiva i reinseridora de l'atenció social municipal. A més, en la mateixa també es determina que ha d'impulsar, tramitar, coordinar i avaluar plans, programes o projectes transversals adreçats a col·lectius específics o grups poblacionals en l'àmbit de les seves competències i detecta, prevenir i intervenir, conjuntament amb altres serveis i entitats, en les famílies en situació de risc social.
L'article 38 de la Llei 4/2009, de 11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, atribueix als municipis la competència en la creació, organització i gestió dels serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmic i insular.
D'altra banda, aquesta Llei regula en el capítol III les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques, els programes, els projectes i les prestacions del sistema públic dels serveis socials. A mes regula per primera vegada les carteres de serveis socials, que es configuren com el resum sistematitzat i operatiu de prestacions que el sistema ofereix a la ciutadania segons les diferents situacions de necessitat social.
D'acord amb això cada administració, dintre del seu àmbit competencial territorial, ha d'aprovar la seva cartera de serveis socials.. En concret, i de conformitat amb l'article 27 de la Llei 4/2009, els Consell Insulars, en el marc de les seves competències estatutàries atribuïdes per l'article 70 de l'Estatut d'Autonomia, establirà les seves carteres de servei socials, el contingut de les quals ha de ser complementari al de la Cartera Bàsica. Així mateix, les entitats locals també podran establir les seves carteres de forma complementària i addicional a la Cartera Bàsica i a la cartera insular que pertoqui.
El Reglament municipal d'organització i funcionament dels serveis socials comunitaris té per objecte regular les competències, organització i funcionament dels serveis socials comunitaris de l'Ajuntament de Palma previstos a la cartera municipal amb la finalitat de garantir els drets socials i, particularment, l'atenció de les necessitats socials de les persones ciutadanes de Palma.
La Cartera Municipal de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma pel període 2022-2025, aprovada per la Junta de Govern de 28 de setembre de 2022 i publicada en el BOIB núm. 131 de 8 d'octubre de 2022, té el propòsit d'apropar a la ciutadania els serveis que es duen a terme des dels Serveis Socials.
La publicació d'aquesta cartera municipal de servei garanteix el dret a la informació en referència als serveis socials comunitaris de competència municipal i a la vegada, ordena i configura com un conjunt de serveis, prestacions, tràmits i actuacions de prevenció, atenció i promoció social que es duen a terme directament des de l'Ajuntament i en col·laboració amb les entitats del tercer sector.
La Cartera Municipal de Serveis Socials conté una descripció organitzativa dels serveis socials comunitaris bàsics i els Serveis comunitaris específics de l'Ajuntament, com a punt d'accés immediat al sistema públic de serveis socials i proper a la ciutadania.
La gestió dels serveis socials es pot fer mitjançant diverses fórmules, tal com indica l'article 89 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears. Entre altres, l'acció concertada és la figura de col·laboració entre el sector públic i el privat que més s'adequa als principis que han de regir el sistema de serveis socials, especialment arran de l'aprovació de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears. L'article 2 d'aquesta Llei preveu que les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no discriminació.
A més a més, el mateix article dóna una definició del règim d'acció concertada com és la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics. Aquest règim de concert previst en aquesta llei s'estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula la normativa de contractació del sector públic.
D'acord amb l'article 5 de la Llei 12/2018 poden subscriure acords d'acció concertada totes les entitats del tercer sector d'acció social que prestin els serveis objecte del concert i el sol·licitin expressament en els terminis i la forma que es determinin. No obstant això, en els procediments d'acció concertada de serveis declarats d'interès econòmic general, podem subscriure concerts totes les persones físiques o jurídiques de caràcter privat, amb ànim de lucre o sense, sigui quina sigui la forma jurídica que adoptin, que prestin els serveis objecte del concert i el sol·licitin expressament en els terminis i la forma que es determinin.
Amb la finalitat de garantir la publicitat i la transparència, la Llei 12/2018 disposa que amb una periodicitat anual, les administracions de les Illes Balears competents en matèria social i d'ocupació, com a part de les competències en planificació, han de fer una previsió de les prestacions i els serveis que pretenen que siguin objecte d'acció concertada, juntament amb una taxació del cost i un informe justificatiu de la mancança de mitjans propis per a la gestió, de la idoneïtat de la modalitat de gestió elegida i de la planificació establerta per dotar-se de mitjans propis per a la gestió directa d'aquestes prestacions o serveis quan sigui previsible que s'hagin de prestar permanentment i, a més, siguin essencials per a l'efectivitat dels drets socials.
Aquesta planificació també ha de definir, si s'escau, els serveis considerats, de manera excepcional, serveis d'interès econòmic general. Per determinar-ne aquest caràcter, s'ha de tenir en compte, com a criteri fonamental, l'arrelament de les persones usuàries als serveis i la implantació dels serveis al territori. En aquest sentit, es preveu per l'any 2025 el servei d'ajuda a domicili com a servei d'interès econòmic general, tenint en compte que en aquest tipus de servei és imprescindible comptar amb la col·laboració de la iniciativa privada mercantil per prestar -lo, que l'oferta pública és insuficient i que l'oferta del tercer sector social és pràcticament inexistent.
De conformitat amb això i d'acord amb l'informe adjunt en el qual es fa constar el contingut de l'article 4.1 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, en relació amb el cost i necessitat de concertar 3 tipologies de serveis socials per part de l'Ajuntament de Palma, es tramita la present proposta d'acord per aprovar la previsió de serveis a concertar per l'any 2025; les quals tenen caràcter estimatiu i poden estar subjectes a variacions.
Normativa Aplicable
1. Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
2. Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de règim local de les Illes Balears.
3. Llei 4/2009, de 11 de juny, de serveis socials.
4. Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social.
5. Llei 12/2018, de 15 de novembre de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears
6. Cartera Municipal de Serveis socials de l'Ajuntament de Palma.
7. Decret número 10678 (SEGRA 670663), de 10 de setembre de 2024 (publicat al BOIB núm. 125 de 24 de setembre de 2024), d'Organització dels Serveis Administratius de l'Ajuntament de Palma.
Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 127 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, es sotmet a la consideració de la Junta de Govern local l'adopció del següent:
ACORD
PRIMER.- Aprovar la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertar durant l'any 2025, detallat en l'annex I, d'acord amb l'article 4.1 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social, a l'Ajuntament de Palma.
SEGON.- Definir com a serveis d'interès econòmic general per l'any 2025, als efectes dels articles 4.2 i 5.2 de la Llei 12/2018, els serveis que es relacionen en l'annex II.
TERCER.- Publicar el text íntegre d'aquest Acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la pàgina web de l'Ajuntament de Palma.
ANNEX I Previsió dels serveis que s'han de concertar durant l'any 2025
1. Servei d'Ajuda a Domicili
— Ubicació: Palma.
— Número d'hores ordinàries: 112.740.
— Número d'hores festives: 720.
— Pressupost total: 11.256.488,16 €
— Pressupost 2025 (de l'1 de desembre de 2024 a 30 de novembre de 2025): 2.814.122,04 €. Aquest pressupost es desglossa de la següent forma a favor de:
— Data prevista per la finalització del concert: 30 de novembre de 2026.
2 Servei de repartiment de menjar a domicili i suport social
— Ubicació: Palma
— Nº de menús: 176.384.
— Pressupost total: 1.611.314,16 € (10% IVA deduïble inclòs).
— Pressupost 2025 (de l'1 de desembre de 2024 a 30 de novembre de 2025): 1.611.314,16 € (10% IVA deduïble inclòs). Aquest pressupost va destinat a l'execució del Concert per part de CRUZ ROJA ESPAÑOLA, com entitat adjudicatària, d'acord amb els preus formalitzats de 10,20 € per plaça de menú complet, 7,49 € per plaça de menú dinar i 5,84 € per plaça de menú sopar. Tots aquests preus inclouen el 10 % d'IVA deduïble.
— Data prevista per la finalització del concert: 30 de novembre de 2025.
3. Servei d'acolliment de curta estada
— Ubicació: Palma
— Places: 58
— Pressupost màxim previst des de l'16 de novembre de 2024 fins al 15 de novembre de 2028: 4.090.107,51 €.
— Pressupost 2025 (de l'1 de desembre de 2024 a 30 de novembre de 2025): 995.646,80 € (IVA exempt). Aquest pressupost va destinat a l'execució del Concert per part de FUNDACIÓ SANT JOAN DE DÉU, com entitat adjudicatària, d'acord amb els següents preus plaça unitaris formalitzats que aniran amb càrrec al pressupost de l'any 2025:
|
Preu unitari plaça ocupada / dia |
Preu unitari plaça sense ocupar / dia (50% del preu plaça ocupada) |
---|---|---|
2025 |
47,03 € |
23,52 € |
En relació a la despesa prevista a l'any 2025 (995.646,80 €), cal assenyalar que existeix una previsió per part dels responsables tècnics del seguiment de l'execució del servei d'ampliar les seves places en un número màxim de 30; establint-se en 492.000,00 € l'import màxim per assumir les obligacions pressupostàries derivades d'aquesta possible ampliació.
ANNEX II Serveis que es declaren d'interès econòmic general per l'any 2025
— Servei d'Ajuda a Domicili.
...”
(Signat electrònicament: 26 de febrer de 2025)
El director tècnic de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma Jaume Payeras Vives