Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT D'ESTUDIS BALEÀRICS

Núm. 128246
Resolució del president de l’Institut d’Estudis Baleàrics per la qual es convoquen ajuts destinats als mitjans de comunicació en llengua catalana a les Illes Balears per a l’any 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets i fonaments de dret

1. Els mitjans de comunicació són un element bàsic en la configuració de les societats modernes, ja que l'existència de pluralitat informativa és essencial per mantenir la salut democràtica d'un país. Entre els mitjans de comunicació, la premsa escrita en paper és la que té més tradició dins la nostra societat, si bé l'aparició de noves plataformes de difusió de continguts basades en les tecnologies digitals ha obligat a redefinir el concepte de premsa escrita. Així mateix, dins els mitjans de comunicació que actualment ja es consideren tradicionals, els audiovisuals han estat els que més han arrelat en la nostra societat per la rapidesa amb què s'hi actualitzen les informacions i arriben al públic.

Altrament, la comunicació local, en el context de la comunicació global, representa la confirmació d'una realitat que, en el temps de les tecnologies de la informació i la comunicació, suposa l'afirmació i la pervivència de la identitat històrica de les Illes Balears. L'extensió i la implementació de les xarxes que faciliten la comunicació arreu del món fan que la informació local cobri més valor perquè aporta a la mera informació el concepte d'identitat cultural, el qual expressa el sentiment de pertinença a un lloc i a una comunitat. En un món globalitzat, la informació local té un paper indiscutible.

En els darrers anys, per diversos motius s'ha produït un canvi molt profund en el panorama dels mitjans de comunicació audiovisual, un canvi que es va iniciar amb la irrupció dels canals de televisió convencionals privats, que va continuar amb la implantació de la TDT i l'aparició d'Internet com a nou suport de difusió dels mitjans de comunicació. Igualment, en l'era de la societat de la informació, tant el format com el suport en què apareixen les publicacions s'han transformat notablement.

2. D'altra banda, qualsevol societat normal i moderna es dota de mitjans de comunicació en la seva llengua pròpia. En el cas de les Illes Balears, els anys de proscripció de la llengua catalana del sistema educatiu i dels usos públics han condicionat la creació i la consolidació de publicacions i d'empreses periodístiques i audiovisuals que s'expressin en català. Però avui, quan fa anys que el català s'ha incorporat al sistema educatiu i és present en la resta d'àmbits públics, el nombre potencial de receptors de mitjans en català ha augmentat exponencialment.

No obstant això, la inèrcia d'una llarga època de prohibicions que ha afectat el català fa que encara siguin pocs els projectes empresarials que apostin decididament per aquesta llengua com a vehicular de l'edició o de la programació, i que es produeixi una situació de desavantatge competitiu respecte d'altres mitjans que en el mateix camp —sigui premsa, ràdio o televisió— usen altres llengües amb unes expectatives de mercat potencialment més àmplies i tradicionalment amb més suport dels poders públics.

3. Els poders públics disposen de la capacitat de subvencionar com a instrument eficaç per fomentar aquests tipus d'oferta. La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, té, entre d'altres, l'objectiu de fomentar l'ús de la llengua catalana en tots els mitjans de comunicació social (article 1.2.c). Així mateix, d'acord amb l'article 2 de la mateixa norma, el dret de saber i d'usar la llengua catalana implica poder rebre informació en català a tots els mitjans de comunicació social. D'altra banda, aquesta Llei, en l'article 27, estableix que el Govern autonòmic ha de promoure el coneixement i el desenvolupament de la llengua i la cultura catalanes, especialment des de la perspectiva de les Illes Balears, en tots els mitjans de comunicació social, mentre que en l'article 32 determina que els poders públics de la comunitat autònoma han de donar suport econòmic als mitjans de comunicació que emprin la llengua catalana de manera habitual, i que les mesures de suport econòmic i material que adopti el Govern per fomentar els mitjans de comunicació que emprin la llengua pròpia de les Balears s'han d'aplicar amb criteris objectius i sense discriminacions, dins les previsions pressupostàries.

4. Cal tenir en compte, a més, que el 2 d'abril de 2009 el Consell Social de la Llengua Catalana va aprovar el Pla General de Normalització Lingüística de les Illes Balears, un dels objectius del qual és incrementar la presència del català en la premsa, diària i no diària, d'abast general i de temàtiques específiques (infantil, esportiva, de societat, etc.). El 10 de desembre de 2010 el Consell de Govern va aprovar l'Acord pel qual es rep el Pla General de Normalització Lingüística.

5. L'article 1.2 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana (BOIB núm. 166, d'19/12/2024) preveu, entre les matèries que poden ser objecte de subvenció, la normalització de la llengua catalana.

6. L'Institut d'Estudis Baleàrics (d'ara endavant, IEB) és una entitat pública empresarial creada per l'article 40 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015 (BOIB núm. 178, de 30 de desembre de 2014). L'IEB, d'acord amb els seus Estatuts, aprovats mitjançant el Decret 48/2018, de 21 de desembre (BOIB núm. 6, de 12 de gener de 2019), té personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

Entre els objectius de l'IEB, segons l'apartat c) de l'article 5 dels seus Estatuts, es troba el foment dels usos socials de la llengua catalana en tots els àmbits de la vida diària, amb respecte i protecció de les modalitats insulars del català de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i sens perjudici de la unitat de la llengua.

7. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 52, de 20 d'abril de 2024, es va publicar l' Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, el qual preveu els ajuts destinats a actuacions de foment de l'ús de la llengua catalana a les Illes Balears, que es convoquen mitjançant aquesta Resolució.

8. Igualment, són aplicables a la Resolució la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

9. S'ha de tenir en compte, així mateix, que en l'exercici de 2025 hi ha disponibilitat pressupostària per atendre les despeses que derivin d'aquesta convocatòria d'ajuts.

10. Els ajuts que es convoquen mitjançant aquesta Resolució no compleixen tots els requisits establerts en l'apartat 1 de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Per tant, no constitueixen ajuda d'estat i no és necessària la comunicació o la notificació a la Comissió Europea. De fet, aquests ajuts no afecten el comerç intracomunitari, atès que es tracta d'ajuts a productes que es destinen a un mercat local. En conseqüència, aquests ajuts queden exclosos del procediment de notificació previst en l'article 108.3 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria d'ajuts destinats als mitjans de comunicació en llengua catalana a les Illes Balears per a l'any 2025, d'acord amb les bases específiques de l'annex.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 720.000 € (set-cents vint mil euros).

3. Autoritzar una despesa de 720.000 € (set-cents vint mil euros), amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics.

4. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l'Institut d'Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (24 de febrer de 2025)

El president de l'Institut d'Estudis Baleàrics Jaime Bauzá Mayol

 

ANNEX Bases específiques de la convocatòria

1. Objecte

L'objecte d'aquesta convocatòria de subvencions és donar suport als mitjans de comunicació en llengua catalana a les Illes Balears, amb la finalitat de contribuir a consolidar l'espai de comunicació que s'expressa en aquesta llengua, emmarcats en els projectes següents:

1. Publicacions periòdiques escrites en llengua catalana a les Illes Balears. L'activitat subvencionada consisteix en alguna de les actuacions següents:

a) L'edició, durant l'any 2024, d'una publicació periodística d'informació de caràcter generalista amb una periodicitat diària, en paper o en línia (línia A).

b) L'execució, durant l'any 2025, d'un projecte d'habilitació de l'edició en llengua catalana d'una publicació en castellà amb periodicitat diària existent actualment (línia B).

c) L'edició, durant l'any 2024, d'una publicació periòdica de caràcter local en paper, en línia o en suport electrònic (línia C).

d) L'edició, durant l'any 2024, d'una publicació periòdica de temàtica especialitzada, en paper, en línia o en suport electrònic (línia D).

e) L'edició, durant l'any 2024, d'un suplement periòdic escrit en català d'una publicació periodística d'informació de caràcter generalista escrita en castellà amb periodicitat diària existent actualment, en paper o en línia (línia E).

S'entén per publicació periodística la que es basa en els gèneres informatius i interpretatius de l'actualitat noticiable redactats d'acord amb els criteris deontològics de la professió periodística.

S'entén per publicació periòdica de caràcter local la que s'edita un mínim de dues vegades l'any, a intervals de temps determinats, amb data de publicació i, en el cas de les publicacions en paper, numeració correlativa, amb un contingut compost d'informacions relacionades amb l'actualitat d'una part del territori de les Illes Balears.

S'entén per publicació periòdica de temàtica especialitzada la que s'edita un mínim de dues vegades l'any, a intervals de temps determinats, amb numeració correlativa i data de publicació, amb un contingut compost d'informacions centrades principalment en una àrea temàtica determinada.

S'entén per suplement la publicació de caràcter complementari annexa a una altra. En el marc d'aquesta convocatòria de subvencions, els suplements han de tenir una periodicitat, que pot ser diària, setmanal, quinzenal o mensual.

S'entén per publicació en suport electrònic la publicació mitjançant la qual es creen continguts actuals i que té un suport digital diferent del de la pàgina web, com ara PDF.

2. Mitjans de comunicació audiovisual en llengua catalana a les Illes Balears. L'activitat subvencionada consisteix en alguna de les actuacions següents:

a) L'emissió, durant l'any 2024, de programació de televisió (línia F), en qualsevol suport.

b) L'emissió, durant l'any 2024, de programació de ràdio (línia G), en qualsevol suport.

S'entén per mitjà de comunicació audiovisual el mitjà de transmissió de la informació que emet una programació de manera regular i sostinguda i que té com a suport diversos sistemes auditius (ràdio) o audiovisuals (televisió) que es transmeten mitjançant emissions radioelèctriques, per cable, per satèl·lit o en línia.

3. Associacions de mitjans de comunicació majoritàriament en llengua catalana i de proximitat a les Illes Balears. L'activitat subvencionada consisteix en l'execució d'actuacions i mesures en defensa dels mitjans de comunicació en català i de proximitat i de l'espai de comunicació en català a les Illes Balears, i en el funcionament ordinari de les associacions que tenen aquest objecte social (línia H).

2. Import i partida pressupostària

1. L'import total destinat a aquesta convocatòria de subvencions és de 720.000 euros. Es preveu desglossar l'import de la manera següent:

  • 210.000,00 € per a l'edició, durant l'any 2024, d'una publicació d'informació general amb una periodicitat diària (línia A).
  • 40.000,00 € per als projectes d'habilitació de l'edició en català durant l'any 2025 (línia B).
  • 210.000,00 € per a l'edició, durant l'any 2024, d'una publicació de caràcter local (línia C).
  • 40.000,00 € per a l'edició, durant l'any 2024, d'una publicació de temàtica especialitzada (línia D).
  • 20.000,00 € per a l'edició, durant l'any 2024, d'un suplement en català d'una publicació d'informació general en castellà amb periodicitat diària (línia E).
  • 100.000,00 € per a l'emissió, durant l'any 2024, de programació de televisió (línia F).
  • 90.000,00 € per a l'emissió, durant l'any 2024, de programació de ràdio (línia G).
  • 10.000 € per a l'execució d'actuacions i mesures en defensa dels mitjans de comunicació en català i de proximitat (línia H).

2. Aquests imports s'imputen al capítol IV de l'IEB.

3. Les distribucions són orientatives i es poden modificar una vegada avaluades les sol·licituds presentades.

4. Si les disponibilitats pressupostàries ho permeten es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, sempre que l'ampliació de crèdit s'aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.

3. Beneficiaris

1. Els beneficiaris d'aquesta convocatòria de subvencions poden ser els següents:

a) Persones físiques residents a les Illes Balears.

b) Empreses privades amb domicili social a les Illes Balears que duen a terme, d'acord amb el seu objecte social, l'edició de publicacions de caràcter periodístic, de premsa de caràcter local o de temàtica especialitzada o l'emissió de programes televisius o radiofònics.

c) Entitats privades sense ànim de lucre que duen a terme, d'acord amb el seu objecte social, l'edició de publicacions de caràcter periodístic, de premsa de caràcter local o de temàtica especialitzada, l'emissió de programes televisius o radiofònics, o que tenen com a objecte agrupar i defensar els interessos dels mitjans de comunicació de les Illes Balears, de proximitat i en català.

d) Agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, es troben en la situació que motiva la concessió d'aquestes subvencions i tenen el domicili a les Illes Balears, els membres de les quals, en virtut de l'article 9.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, han de fer constar de manera explícita en la sol·licitud els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, com també l'import de la subvenció que hi ha d'aplicar cada un d'ells, que també tenen la consideració de beneficiaris. En tot cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció prevists en l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

e) Ajuntaments de les Illes Balears o ens públics i empreses públiques que en depenen, en el cas de la línia G.

2. Les persones o entitats beneficiàries han de complir els requisits addicionals següents:

a) Les persones jurídiques i les agrupacions de persones i entitats sense personalitat jurídica han d'estar constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre o registres corresponents, si escau; i han de disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.

b) Les persones jurídiques, públiques o privades, les agrupacions de persones i les entitats sense personalitat han de tenir la seu social dins l'àmbit territorial de les Illes Balears o, si no, el 25 % del capital social ha de ser propietat de socis o sòcies residents a les Illes Balears. En aquest cas, la subvenció que pertoqui s'ha de reduir aplicant a l'import corresponent el percentatge de participació dels socis o sòcies de les Illes Balears en el capital social de l'empresa. També poden participar en la convocatòria les empreses que radiquin o desenvolupin la seva activitat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. S'entén per radicada a les Illes Balears l'empresa que tingui un centre de treball obert i en funcionament en el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. No poden ser beneficiàries de les subvencions les persones, entitats o agrupacions que incorrin en alguna de les prohibicions que s'estableixen en l'article 10 del TRLS i en l'article 4.7 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.

4. Queden exclosos d'aquesta convocatòria de subvencions els mitjans de comunicació públics estatals i autonòmics.

4. Requisits generals i específics dels mitjans de comunicació subvencionables

1. Per poder beneficiar-se d'una subvenció, els mitjans de comunicació han de complir els requisits generals següents:

a) Haver emès o publicat durant l'any 2024.

b) Estar actiu i complir tots els requisits, tant els generals com els específics, en el moment de la convocatòria.

c) Tenir una trajectòria mínima de sis mesos.

d) Ajustar-se a les normes de correcció lingüística.

e) Ajustar-se a la normativa sobre la propietat intel·lectual.

En el cas de la línia H, per a les entitats que hi concorrin no és d'aplicació el requisit inclòs a la lletra a).

2. A més, han de complir els requisits específics per a cada una de les línies previstes.

Línia A:

a) Publicar-se amb una periodicitat diària, independentment del suport.

b) Tractar de continguts que abastin l'àmbit insular o el conjunt de l'arxipèlag balear.

c) Estar publicat en llengua catalana, és a dir, que com a mínim el 90 % dels continguts estiguin redactats en aquest idioma.

Línia B:

a) Publicar-se amb una periodicitat diària, independentment del suport.

b) Tractar de continguts que abastin l'àmbit insular o el conjunt de l'arxipèlag balear.

c) Presentar un projecte amb les característiques següents:

  • Tenir com a finalitat la publicació del mitjà diari en llengua catalana, és a dir, que com a mínim el 90 % dels continguts estiguin redactats en aquest idioma i que els texts s'ajustin a les normes de correcció i adequació lingüístiques.
  • Si el projecte està basat en la traducció automàtica, garantir la qualitat lingüística del producte resultant mitjançant la utilització d'un sistema de traducció automàtica basat en informació lingüística i la revisió posterior dels texts traduïts automàticament.
  • Preveure la doble direccionalitat de la traducció, a fi de garantir que el català pugui esdevenir llengua de treball per als redactors.

Línia C:

a) Tractar de continguts d'àmbit municipal, comarcal, insular o del conjunt de les Illes Balears.

b) Estar editat en llengua catalana, és a dir, que com a mínim el 90 % dels continguts estiguin redactats en aquest idioma.

Línia D:

a) Tractar de continguts de temàtiques específiques (infantil, esportiva, de societat, cultural, econòmica, gastronòmica, etc.).

b) Estar editat en llengua catalana, és a dir, que com a mínim el 90 % dels continguts estiguin redactats en aquest idioma.

Línia E:

a) Publicar-se amb una periodicitat diària, setmanal o quinzenal, de manera annexa a una publicació en castellà de periodicitat diària, independentment del suport.

b) Tractar continguts que abastin l'àmbit insular o el conjunt de l'arxipèlag balear, o de temàtiques específiques (infantil, esportiva, de societat, cultural, econòmica, gastronòmica, etc.).

c) Estar publicat en llengua catalana, és a dir, que com a mínim el 90 % dels continguts estiguin redactats en aquest idioma.

Línia F:

a) Haver emès un mínim de 20 hores setmanals de producció pròpia i original, excloent-ne la repetició de continguts i l'emissió de programes d'altres mitjans, que només es poden computar en el mitjà original.

b) Haver emès en català almenys un 80 % de la seva programació.

c) En el cas d'emissions de televisió per ones radioelèctriques, disposar de la llicència d'emissió corresponent.

Línia G:

a) Haver emès un mínim de 20 hores setmanals de producció pròpia i original, excloent-ne la ràdio fórmula musical, la repetició de continguts i l'emissió de programes d'altres mitjans, que només es poden computar en el mitjà original.

b) Haver emès en català almenys un 80 % de la seva programació.

c) En el cas d'emissions de ràdio per ones radioelèctriques, disposar de la llicència d'emissió corresponent.

Línia H:

a) Agrupar mitjans de comunicació de proximitat i en català, és a dir, que com a mínim el 70 % dels mitjans associats estiguin escrits o emetin en llengua catalana, d'acord amb els requisits establerts per a les línies anteriors.

3. En queden excloses les publicacions següents:

  • Els treballs de recerca o de comunicació científica i els de caràcter literari o artístic.
  • Les publicacions institucionals i les editades o coeditades per entitats públiques, per entitats privades amb participació majoritària d'institucions públiques en el finançament o en el govern de l'entitat, o per entitats privades per encàrrec d'institucions públiques.
  • Les publicacions (butlletins, revistes, etc.) d'empreses o entitats (associacions, fundacions, institucions religioses o similars) el contingut de les quals s'adreci exclusivament als membres d'una empresa, d'una entitat o comunitat determinada o d'una agrupació o federació d'entitats.
  • Les publicacions editades per partits polítics, coalicions electorals, sindicats, organitzacions empresarials, col·legis professionals i associacions professionals.
  • Les revistes escolars.
  • Els reclams publicitaris i, en general, totes les publicacions el contingut de les quals sobrepassi el 50 % de publicitat pròpia o aliena.
  • Les cartelleres de ràdio i de televisió.
  • Les publicacions editades per persones físiques sota la forma de blogs (blog, audioblog, open blog i altres) o en xarxes socials.
  • Les agendes culturals, d'espectacles, d'art i/o d'altres esdeveniments, que es limitin a reproduir les dades bàsiques de l'esdeveniment sense aportar cap contingut complementari.
  • Les publicacions editades per proveïdors d'Internet, organitzacions que tenen com a activitat principal oferir serveis d'Internet a tercers (connectivitat, allotjament, disseny de webs i d'aplicacions, etc.), conegudes generalment com a ISP (Internet service provider), en el desenvolupament d'aquesta activitat.
  • Les publicacions escrites en línia que reprodueixen, principalment, continguts prèviament o simultàniament publicats en suport paper o en altres mitjans digitals, o difosos per ràdio o televisió.

4. També en queden exclosos els mitjans que difonguin continguts violents o discriminatoris, i els editats per persones físiques, empreses, entitats sense ànim de lucre, agrupacions de persones físiques, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, en finalitzar el termini de presentació de sol·licituds, tenguin pendent de complir qualsevol obligació assumida en la seva condició de beneficiaris d'altres ajuts concedits per al mateix objecte previst en aquesta Resolució.

5. En concret, queden excloses de les línies A i B les publicacions següents:

  • Les publicacions que no tenen una periodicitat diària.
  • Les publicacions periodístiques que tracten majoritàriament de continguts d'àmbit local o comarcal.

6. En concret, queden excloses de les línies C i D les publicacions següents:

  • Les publicacions periodístiques d'informació general amb una periodicitat diària.

7. Les capçaleres o mitjans editors de les publicacions (suplements) que optin a un ajut de la línia E no poden rebre un altre ajut per una línia diferent en el marc d'aquesta convocatòria.

5. Despeses subvencionables

1. En general, són subvencionables les despeses que responguin sens dubte a la naturalesa de l'activitat subvencionada i que s'hagin duit a terme durant el període subvencionable. En cap cas el cost de les despeses de l'activitat no pot ser superior al valor de mercat.

En tot cas, es desestimaran les despeses la relació directa de les quals amb l'activitat presentada no es pugui comprovar o que es puguin imputar a altres activitats no subvencionables per aquesta convocatòria.

Els tributs són despesa subvencionable quan tinguin relació amb l'activitat subvencionada i l'entitat beneficiària de la subvenció els aboni de manera efectiva. En cap cas no es consideren despeses subvencionables els imposts indirectes si són susceptibles de recuperació o compensació, ni els imposts personals sobre la renda, si el beneficiari de la subvenció és el subjecte passiu d'aquests imposts directes sobre la renda.

2. En concret, són subvencionables les despeses següents:

  • Les derivades de la reparació i el manteniment de sistemes i d'equipaments informàtics directament relacionats amb l'activitat.
  • Les despeses salarials del personal en nòmina directament implicat en l'activitat. En el cas que una persona en nòmina sigui l'administrador de la societat beneficiària de la subvenció, només es pot considerar com a despesa subvencionable en la mesura que la seva feina estigui directament relacionada amb l'activitat.
  • En el cas que el beneficiari de la subvenció (com a titular del mitjà) sigui una persona física donada d'alta en el Règim Especial d'Autònoms, les cotitzacions d'autònoms a la Seguretat Social i el treball duit a terme pel beneficiari mateix per a l'execució del projecte. Aquestes despeses no poden superar el 20 % del cost total de l'activitat. El límit per a aquestes despeses subvencionables també s'aplica a les cotitzacions i al treball de les persones físiques sòcies de cooperatives de treball associat, en el cas que una cooperativa sigui beneficiària de la subvenció.
  • Les derivades de l'intercanvi d'informació i de la connexió dels diversos dispositius electrònics (telèfon, connexió a Internet, etc.).
  • En el cas de les línies A, C, D, E, F i G, les derivades de les tasques de redacció (inclòs l'assessorament lingüístic), edició, comercialització i publicitat, així com les derivades de la preproducció, la producció, la publicació, la difusió i la distribució del mitjà o publicació, independentment del suport.
  • En el cas de la línia B, les derivades de la contractació i la personalització de sistemes de traducció automàtica basats en informació lingüística, dels assessors lingüístics que participin en la implantació del projecte i de l'edició en línia de la versió catalana del mitjà (allotjament web, domini...).
  • En el cas de la línia H, les derivades del funcionament ordinari de l'entitat i de l'execució de les actuacions i mesures en defensa dels mitjans de comunicació en català i de proximitat i de l'espai de comunicació en català a les Illes Balears.

3. No són subvencionables les despeses següents:

  • Les financeres, de garantia bancària, notarials i pericials, i també les d'administracions específiques (gestoria, comptabilitat, etc.).
  • Les derivades de serveis de neteja, seguretat, prevenció de riscs laborals, custòdia i vigilància.
  • Les derivades d'arrendaments de locals, espais, vehicles, etc.
  • Les derivades de trasllats de persones o de materials o similars.
  • Les derivades de la utilització de mitjans i recursos propis del beneficiari, és a dir, tots els recursos i béns de què disposa el beneficiari i que, per tant, no es poden considerar com a despesa subvencionable de l'acció, inclosos els subministraments d'electricitat, aigua i gas. A aquest efecte, no es consideren recurs propi les despeses salarials del personal en nòmina.
  • Les derivades de la compra d'aparells telefònics i d'equipaments informàtics (ordinadors i perifèrics).
  • Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals, i les despeses de procediments judicials.
  • En el cas de les línies F i G, per als mitjans que no comptin amb llicència d'emissió per ones radioelèctriques, les derivades del procés de distribució i emissió del senyal per aquest canal.
  • Les despeses que tenguin el caràcter de despeses vinculades segons la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, llevat que obtenguin l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan instructor prevista en l'article 38.7.d) del TRLS, en els mateixos termes que els establerts en els articles 9.2, 9.3 i 28.4 de l'Ordre de bases, d'acord amb el model de l'annex 3.

6. Subcontractació

1. En el cas de les línies F i G, els beneficiaris poden subcontractar fins a un 100 % de l'import de l'activitat subvencionada, de conformitat amb l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions i amb l'article 28 de les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.

2. Queda fora del concepte de subcontractació la contractació de les despeses en què el beneficiari hagi d'incórrer per realitzar per si mateix l'activitat subvencionada.

7. Període d'imputació de les despeses

1. En els casos de les línies A, C, D, E, F, G i H, es poden subvencionar les despeses que s'hagin produït durant el període en què s'hagi duit a terme l'activitat subvencionable, que ha de quedar inclòs entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2024, i que hagin estat efectivament pagades abans de l'acabament del termini de justificació, que en aquests casos coincideix amb el termini de presentació de sol·licituds.

2. En el cas de la línia B, es poden subvencionar les despeses que s'hagin produït durant el període en què s'hagi duit a terme l'activitat subvencionable, que ha de quedar inclòs entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2025, i que hagin estat efectivament pagades abans de l'acabament del termini de justificació.

8. Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds és de vint dies hàbils comptadors a partir de dia 10 de març de 2025.

2. Les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta s'han de presentar de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat en la Seu Electrònica de la CAIB, al qual es pot accedir des de la pàgina web de l'IEB, www.iebalearics.org.

3. D'acord amb l'article 12.2 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, no es tendran per presentades en el registre les sol·licituds que es lliurin per qualsevol altre mitjà diferent del tràmit telemàtic establert.

En cas que les sol·licituds es duguin a terme de manera presencial, l'Administració, d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, farà el requeriment perquè es presentin en la forma indicada anteriorment, sense perjudici que la data de la presentació presencial es tengui en compte a efectes del còmput de presentació en termini.

4. S'ha de presentar una sol·licitud de subvenció per cada mitjà de comunicació i s'ha d'especificar la línia a la qual s'opta.

5. La presentació de la sol·licitud suposa la plena acceptació d'aquestes bases específiques.

9. Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

1. Documentació necessària per identificar la persona sol·licitant:

a) Document oficial d'identitat o fotocòpia de la targeta d'identificació fiscal del sol·licitant, només en el cas que aquest s'oposi expressament que l'Administració consulti les dades identificatives.

b) Escriptura de constitució de l'empresa o dels estatuts reguladors de l'entitat i de les modificacions posteriors, si és el cas, i de l'acreditació de la inscripció de l'escriptura o els estatuts i de les modificacions d'aquests, si és el cas, en els registres corresponents. En el cas que el sol·licitant sigui una associació, fundació o cooperativa inscrita en el Registre d'associacions del Govern de les Illes Balears, no cal que ho presenti llevat que s'oposi expressament que l'Administració consulti les dades.

c) Un document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona física que signa la sol·licitud, el qual ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud.

d) Document d'identitat del representant, només en el cas que aquest s'oposi expressament que l'Administració consulti les dades identificatives.

e) En el cas de les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sense personalitat jurídica, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, i també l'import de la subvenció que hi ha d'aplicar cada un d'ells, que també tenen la consideració de beneficiaris (art. 9.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005). En aquests casos, també s'ha d'aportar un document que acrediti qui actua com a representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació.

f) En el cas dels ajuntaments, un certificat, signat pel secretari de l'entitat local, conforme l'òrgan competent ha aprovat la presentació de la sol·licitud.

g) En el cas dels ajuntaments, un certificat, signat pel secretari de l'entitat local, en què s'acrediti que la persona que signa la sol·licitud exerceix la representació de l'entitat.

Si aquesta documentació ja es va aportar en alguna convocatòria anterior en aquesta Administració, sempre que estigui en vigor i no hagi experimentat cap canvi, no cal que es torni a presentar. S'haurà d'indicar l'expedient i la convocatòria a la qual es va presentar anteriorment la documentació i s'haurà de declarar responsablement que no ha experimentat cap canvi. Aquestes previsions no s'apliquen a la documentació prevista per als ajuntaments en les lletres f) i g).

2. Documentació relativa al mitjà o entitat:

a) Fitxa tècnica del mitjà o entitat (annex 2) i documentació adjunta (propietat intel·lectual, tiratge, impressió, distribució, nombre de visites a la versió en línia...).

b) Un certificat de la direcció del mitjà o entitat amb una relació detallada del personal en nòmina, en la qual s'especifiqui si els treballadors estan contractats a temps complet o a temps parcial i, en aquest darrer cas, a quin percentatge. També s'hi ha de fer constar el percentatge del temps efectiu de feina que dediquen a l'activitat subvencionada, en el cas que sigui inferior al temps per al qual estan contractats.

c) En el cas de les línies A, C, D i E, una mostra de les publicacions editades en paper durant l'any 2024, una mostra de les publicacions electròniques difoses durant l'any 2024 o enllaços o captures de pantalla de les publicacions en línia corresponents als continguts publicats durant l'any 2024, segons el mitjà de difusió de cada publicació.

d) En el cas de la línia B, una memòria descriptiva del projecte d'incorporació del català a la publicació, en la qual han de constar, com a mínim, els continguts següents: sistema de traducció (tipus de traductor, període de proves, personalització del sistema, direcció de la traducció...) i personal assessor lingüístic per revisar els texts traduïts (nombre, titulació...) que es preveu contractar, abast de la incorporació del català (versió en paper, en línia o ambdues), domini propi i ubicació de l'accés al web per a la versió en català.

e) En el cas de les línies F i G:

  • Un certificat de la direcció de l'emissora amb la graella tipus de programació representativa de les emissions corresponents a tot l'any 2024, i una altra graella de programació corresponent al moment de presentació de la sol·licitud, en les quals s'ha d'indicar detalladament la llengua d'emissió de cada programa, amb la indicació dels programes que són repeticions, els programes d'altres mitjans i, en el cas de les ràdios, els programes de ràdio fórmula.
  • Un certificat de la direcció de l'emissora amb una explicació detallada dels programes emesos en català al llarg del 2024, així com dels programes en català en emissió en el moment de presentació de la sol·licitud. Si algun programa s'emetia o s'emet també per un altre mitjà, s'ha de fer constar aquesta circumstància i s'ha d'indicar quin era l'altre mitjà.
  • Una mostra de cada un dels programes emesos en català al llarg del 2024.
  • En el cas que es tracti de mitjans de televisió o de ràdio que emetin per ones radioelèctriques, la llicència d'emissió corresponent.

f) Altres dades del mitjà que no figurin en la fitxa tècnica i que es considerin d'interès.

g) En el cas de la línia H, una relació dels mitjans de comunicació de les Illes Balears que formen part de l'entitat o associació, en què ha de constar l'àmbit territorial de difusió i la llengua en què es publica, s'emet o es difon cada mitjà.

En el formulari de la fitxa tècnica (annex 2) s'indica la documentació que s'ha d'ajuntar per a cada línia de la subvenció amb l'objecte d'acreditar la informació que es declari. La informació que no s'acrediti documentalment no es tindrà en compte a l'efecte d'aplicar el barem establert en el punt 14.2.

3. Documentació de caràcter econòmic:

a) En el cas de la línia B, pressupost de l'activitat que s'ha de subvencionar, com a relació de les despeses imputables a l'activitat, que s'han de desglossar en subvencionables i no subvencionables i per conceptes, amb una descripció detallada de cada concepte i amb tota la informació necessària per interpretar correctament la relació presentada. S'hi ha d'especificar el cost total de l'activitat.

El total de les despeses subvencionables, que hi ha d'aparèixer explícitament, tindrà la consideració d'import sol·licitat i és l'import màxim que el sol·licitant pot percebre si se li concedeix la subvenció.

b) Declaració responsable en què es manifesti que la persona o l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (annex 2). Hi ha de constar l'import total o percentatge de l'ajut rebut o sol·licitat, i la identificació de l'òrgan concedent.

c) Declaració responsable sobre la situació relativa a l'IVA de la persona o l'entitat sol·licitant (annex 2).

d) Declaració responsable de la persona o l'entitat sol·licitant de no estar sotmesa a cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. (annex 2).

e) Declaració responsable relativa al compliment de les obligacions que estableixen l'article 11 del TRLS, i l'article 17 de l'Ordre de bases, com també les que s'estableixin en la convocatòria corresponent (annex 2).

f) Declaració responsable de no haver estat sancionat o condemnat en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma (annex 2).

g) Declaració responsable en què es manifesti que entre les despeses per a les quals se sol·licita finançament no hi ha operacions amb persones o entitats vinculades a la persona sol·licitant (annex 2), o, en cas contrari, sol·licitud d'autorització de la despesa o subcontractació amb persones o entitats vinculades (annex 2).

h) En el cas que el sol·licitant s'oposi expressament al fet que l'Administració obtengui els certificats telemàtics d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'han de presentar els certificats corresponents, per a totes les sol·licituds de subvencions, independentment del seu import.

i) Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades (annex 2).

4. Documentació justificativa:

Per a aquelles línies en què l'activitat subvencionada s'ha duit a terme durant l'any 2024 (A, C, D, E, F, G i H), la documentació justificativa s'ha de presentar adjunta a la sol·licitud de l'ajut, de manera que el termini de presentació de sol·licituds coincideix amb el termini de justificació.

Per contra, en el cas de la línia B, el termini de justificació és posterior a l'acabament de l'activitat.

Els sol·licitants de les subvencions han de presentar un compte justificatiu per a cada mitjà o entitat, degudament emplenat i signat per la persona representant, d'acord amb els models normalitzats i mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica de la CAIB i al qual es podrà accedir també mitjançant la pàgina web www.iebalearics.org. El compte justificatiu ha d'incloure la documentació següent:

a) Una declaració i memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions establertes a la convocatòria, amb indicació de l'activitat realitzada, de les despeses objecte de l'ajuda i dels resultats obtinguts, segons el model disponible a l'efecte al web http://www.iebalearics.org (annex 4). La memòria d'actuació ha de permetre comprendre l'activitat que efectivament ha duit a terme el mitjà o l'entitat durant l'any 2024 i el compliment de l'activitat subvencionada d'acord amb els requisits establerts, amb tota la informació necessària per interpretar correctament la justificació de despeses presentada i la imputació de les despeses a cada concepte.

b) Una memòria econòmica justificativa de la totalitat de la despesa realitzada per al projecte subvencionat, degudament signada per la persona sol·licitant, segons el model disponible al web http://www.iebalearics.org (annex 5), en el qual s'ha de consignar:

  • Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. La relació de despeses s'ha de desglossar per conceptes, amb una descripció detallada de cadascun, i amb tota la informació necessària per interpretar correctament la relació presentada. S'han d'especificar clarament les despeses subvencionables, les no subvencionables i el cost total de l'activitat. En el cas de les línies A, C, D, E, F, G i H, el total de les despeses subvencionables, que ha d'aparèixer explícitament, tindrà la consideració d'import sol·licitat i és l'import màxim que el sol·licitant pot percebre si se li concedeix la subvenció.
  • Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència. Per calcular l'import de l'ajut que s'ha de concedir, es deduiran del cost total de l'activitat els ingressos declarats. En el cas que l'import dels ingressos declarats sigui superior al cost total de l'activitat, no es podrà concedir cap ajut.

La memòria econòmica justificativa, a més, s'ha de trametre a l'adreça foment@iebalearics.org en format digital com a full de càlcul que es pot descarregar del web www.iebalearics.org.

c) Les factures, completes o simplificades, han de complir els requisits que estableix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.

  • La descripció de l'operació ha d'aportar informació suficient sobre el concepte i el període objecte de facturació per tal que es pugui verificar la seva correspondència amb la despesa objecte de l'ajut. Si el concepte de la factura no és prou explicatiu, cal adjuntar els albarans de lliurament corresponents o altra documentació justificativa. En tot cas s'ha de poder verificar el preu unitari de l'operació. En el cas que en algunes de les factures sol·licitades no hi consti l'IVA, és obligatori fer referència a la disposició normativa en virtut de la qual és aplicable l'exempció d'acord amb l'article 6.1.j) del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
  • No s'admeten les factures que no desglossin amb detall els serveis contractats.
  • Les factures han de ser emeses i pagades amb anterioritat a la finalització del període de justificació.

d) La documentació justificativa per acreditar de manera suficient els pagaments:

  • En el cas que es tracti de transferències, l'ordre de transferència en què es carregui en compte el pagament. Les ordres de transferència han d'incloure la identificació de la persona beneficiària i la de l'ordenant del pagament. L'ordenant ha de ser la persona beneficiària de l'ajut i hi ha de constar el seu NIF i la denominació social. Així mateix, les ordres de transferència han d'indicar el concepte amb què s'ordena el pagament i la remissió al número o números de factura a què correspon. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre la despesa i el pagament. En cas que l'import de la transferència no coincideixi amb l'import de la factura, s'ha d'entregar una nota d'aclariment i els documents addicionals que demostrin aquest import.
  • En el cas que es tracti de pagaments fets amb targeta de crèdit o de dèbit, o PayPal, l'ordre de pagament en què es carregui en compte el pagament. Les ordres de pagament han d'incloure la identificació de la persona beneficiària i la de l'ordenant del pagament. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre la despesa i el pagament.
  • En el cas que es tracti de pagaments agrupats, el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.
  • No s'accepta cap document acreditatiu del pagament que sigui en efectiu o en espècie.
  • No s'accepta cap justificació de pagament per compensació.
  • Les factures i els justificants de pagament s'han de lliurar en el mateix ordre en què apareixen en el compte justificatiu.
  • Es considera despesa realitzada únicament la que s'hagi pagat amb anterioritat a la finalització del període de justificació.
  • No obstant això, es poden justificar totes les despeses relatives a la liquidació de tributs i pagaments a la Seguretat Social que, conforme a dret, s'hagin meritat fins a 31 de desembre de 2025, amb independència que s'hagin abonat o no.

e) La documentació acreditativa de les mesures de difusió establertes en el punt 10.1.

f) D'acord amb l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per als contractes menors (15.000 €), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé.

L'elecció entre les tres ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficàcia i economia. En cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria.

No és necessari sol·licitar les tres ofertes quan, per les característiques especials, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que prestin el servei o subministrin el bé, o quan la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. No obstant això, la persona beneficiària haurà de presentar, junt amb la sol·licitud, la informació suficient sobre l'adequació d'aquestes despeses de contractes superiors a 15.000 euros als preus de mercat.

g) Nòmines dels treballadors desglossades, amb la indicació de l'import retingut a compte de l'IRPF, i justificants de pagament dels sous.

h) Documents de relació nominal de treballadors (RNT, antic TC2) i rebut de liquidacions de cotització (RLC, antic TC1), juntament amb una llista en què figurin de manera detallada, per mes i treballador, els imports corresponents al total meritat a la nòmina i justificants de pagament.

i) Documents d'IRPF i d'altres tributs no susceptibles de recuperació o compensació, i justificants de pagament.

D'acord amb la disposició addicional tercera del TRLS, quan els beneficiaris siguin entitats locals, així com les seves entitats instrumentals, no cal que presentin compte justificatiu. La justificació de la subvenció es pot fer mitjançant un certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció, i també un informe emès per la Intervenció o l'òrgan de control equivalent de l'entitat local que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció. A aquest efecte, el certificat ha de contenir, com a mínim, les dades identificatives de l'entitat beneficiària i del projecte subvencionat, així com de la persona signant de l'informe de justificació; una manifestació expressa acreditativa de la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa i, finalment, una relació detallada identificativa dels documents justificants, així com de la data de pagament.

10. Obligacions dels beneficiaris

1. Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:

a) Acreditar davant l'Institut d'Estudis Baleàrics, dins el termini que estableix el punt 16, que l'activitat s'ha duit a terme i que s'han complert els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació dels òrgans administratius de control tècnic i financer i facilitar-los tota la informació que els requereixin.

c) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la comptabilitat o en els llibres de registre de l'empresa o l'entitat o, en el cas de no estar obligats a tenir-ne, en la documentació que els substitueixi.

d) Destinar l'import de la subvenció al finançament del mitjà objecte de l'ajut.

e) En el cas de les línies A, C, D, E, F i G, mantenir el mitjà de comunicació actiu en llengua catalana, d'acord amb els requisits específics establerts per a cada línia, durant un període mínim de dotze mesos a partir de la concessió de la subvenció i, durant aquest període, reflectir-hi la col·laboració de l'Institut d'Estudis Baleàrics mitjançant la inclusió del logotip institucional.

En el cas de la línia B, editar-se en llengua catalana en un termini màxim de sis mesos comptadors a partir de la finalització del termini de justificació de la subvenció establert en l'apartat 1 del punt setzè, i reflectir-hi, durant un període mínim de sis mesos, la col·laboració de l'Institut d'Estudis Baleàrics mitjançant la inclusió del logotip institucional.

f) En el cas de la línia B, dur a terme l'activitat objecte de la subvenció d'acord amb el projecte presentat. Qualsevol canvi en el projecte o calendari presentat s'ha de comunicar a l'Institut d'Estudis Baleàrics amb anterioritat a la finalització del termini d'execució, en els termes establerts en l'article 29 de l' Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana. L'IEB pot autoritzar la modificació sol·licitada, en el termini d'un mes des de la recepció de la sol·licitud, si no comporta canvis substancials ni representa un incompliment dels requisits i les condicions que estableixen aquesta convocatòria i l'Ordre 40/2024. Els canvis no comunicats o que no hagin estat acceptats de manera expressa poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.

g) Complir la resta d'obligacions previstes en la normativa de subvencions, en particular les contingudes en l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 17 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.

2. La constatació de l'incompliment d'alguna de les obligacions previstes en les lletres a), b), c) i d) de l'apartat anterior comporta el reintegrament de les quantitats percebudes. Si s'incompleix l'obligació prevista en la lletra e), s'ha de reintegrar la part de la subvenció percebuda proporcional a la fracció dels mesos en què el mitjà en català ha deixat d'emetre o de publicar-se o no ha inclòs el logotip institucional, o el total de la subvenció en el cas que l'edició en llengua catalana d'una publicació diària existent en castellà no es publiqui.

Per a la resta d'obligacions previstes en aquesta convocatòria i en la normativa que regula les subvencions, l'incompliment du associat les conseqüències previstes en els punts 19 i 20 d'aquesta convocatòria.

11. Comissió Avaluadora

1. De conformitat amb l'article 11 de l'Ordre del conseller de Turisme, Cultura i Esports, de 13 de desembre de 2024, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, s'ha de constituir una Comissió Avaluadora, que és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, resoldre les possibles al·legacions i emetre'n un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2. La Comissió Avaluadora ha de tenir la composició següent:

a) El president, que és la direcció de l'IEB o la persona en qui delegui.

b) Tres vocals, nomenats per la direcció de l'IEB entre el personal de l'Institut d'Estudis Baleàrics, designats d'acord amb criteris de competència professional i experiència.

c) Un secretari, nomenat per per la direcció de l'IEB entre el personal de l'Institut d'Estudis Baleàrics.

3. La composició de la Comissió Avaluadora es farà pública amb la relació definitiva d'admesos i exclosos.

4. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora es regeix pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

12. Règim del procediment i òrgan instructor

1. El procediment per concedir aquestes subvencions s'ha de tramitar en règim de concurrència competitiva d'acord amb les línies desglossades en el punt 1, de conformitat amb l'article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions i amb l'article 6.2 de l'Ordre de bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, amb la finalitat de comparar en un únic procediment totes les sol·licituds presentades i d'establir una prelació entre aquestes d'acord amb els criteris de valoració fixats en el punt 14 d'aquesta convocatòria.

2. Correspon a la direcció de l'IEB la instrucció i la tramitació del procediment.

13. Esmena d'errors en les sol·licituds

1. Una vegada que l'òrgan instructor hagi revisat totes les sol·licituds rebudes, ha d'elaborar una llista de sol·licituds admeses i excloses, en la qual s'ha d'especificar, si escau, les deficiències i les mancances detectades en la documentació presentada. Aquesta llista s'ha de publicar a la Seu Electrònica de la CAIB i a la pàgina web http://iebalearics.org.

2. Els sol·licitants disposaran de deu dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de la llista per esmenar les deficiències detectades en la sol·licitud o la documentació que l'acompanyi. Les esmenes s'han de presentar mitjançant el tràmit que estarà disponible a la pàgina del procediment de la Seu Electrònica de la CAIB, a la qual es podrà accedir també des de la pàgina web www.iebalearics.org.

3. Transcorregut el termini per presentar esmenes, i després que l'òrgan instructor les hagi revisades, es considerarà que les sol·licituds que no s'hagin esmenat desisteixen de la sol·licitud. L'òrgan instructor ha de dictar la resolució que en determini el desistiment, en els termes prevists en l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i s'arxivarà l'expedient sense cap més tràmit. Aquesta Resolució s'ha de publicar en la Seu Electrònica de la CAIB i a la pàgina web www.iebalearics.org, i hi pot incloure la llista definitiva de sol·licituds admeses i excloses, d'acord amb el que disposa l'article 13.2 de les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.

4. L'incompliment dels requisits no esmenables o del termini de presentació de sol·licituds que estableixi la convocatòria comporta la inadmissió de la sol·licitud.

14. Criteris d'assignació i límits de les subvencions

1. L'import cert que s'ha de destinar a cada sol·licitud amb dret a percebre la subvenció s'ha de calcular d'acord amb la puntuació que cadascun obtengui a partir del barem especificat en el punt següent, d'acord amb la fórmula que hi ha a continuació:

ICBx = [210.000 € / ƩpBx...n] x PBx, en el cas de la línia A

ICBx = [40.000 € / ƩpBx...n] x PBx, en el cas de la línia B

ICBx = [210.000 € / ƩPBx...n] x PBx, en el cas de la línia C

ICBx = [40.000 € / ƩPBx...n] x PBx, en el cas de la línia D

ICBx = [20.000 € / ƩPBx...n] x PBx, en el cas de la línia E

ICBx = [100.000 € / ∑PBx...n] x PBx, en el cas de la línia F

ICBx = [90.000 € / ∑PBx...n] x PBx, en el cas de la línia G

ICBx = [10.000 € / ∑PBx...n] x PBx, en el cas de la línia H

On ICBx és l'import cert que s'ha de destinar al beneficiari X; ƩPBx...n és el resultat de sumar les puntuacions obtingudes per tots els sol·licitants de la línia amb dret a subvenció aplicant el barem que es detalla en el punt següent, i PBx és la puntuació obtinguda pel beneficiari X a la línia aplicant el mateix barem.

Una vegada feta la distribució prevista, si hi ha un romanent, es repartirà proporcionalment entre els beneficiaris de la primera distribució als quals s'hagi assignat un import inferior al cost subvencionable i que no hagin arribat als màxims establerts per a cada línia

2. El barem per calcular la puntuació de cada beneficiari és el següent:

Línia A

Criteris

Punts

Nombre de treballadors en nòmina dedicats directament al mitjà (els treballadors a temps parcial s'han de comptar proporcionalment, i les fraccions resultants s'arrodoniran)

1-5 treballadors, 1

6-10 treballadors, 2,5

11-15 treballadors, 5

16-20 treballadors, 7,5

21 o més treballadors, 10

Nombre de publicacions en paper associades al mitjà editades el 2024 (resultant de multiplicar els números editats pel tiratge de cada publicació)

0,00008 per exemplar

Nombre mitjà de pàgines de les publicacions en paper associades al mitjà editades el 2024, comptant-hi la portada, la contraportada i els suplements

0,05 per pàgina

Nombre d'illes en què es van distribuir les publicacions en paper associades al mitjà, editades el 2024

1,25 per illa

Nombre mitjà de seccions de les publicacions en paper associades al mitjà, editades el 2024. Les seccions han d'estar clarament identificades (amb la maquetació i la tipografia), i se n'exclouen la portada, la contraportada, les subseccions i els suplements.

0,5 per secció

Nombre mitjà de subscriptors de pagament durant el 2024

0,002 per subscriptor

Mitjana mensual de visites a pàgines de l'edició en línia el 2024

Fins a 150.000, 1

Entre 150.001 i 300.000, 2

Entre 300.001 i 450.000, 3

Més de 450.000, 4

Mitjana mensual d'usuaris únics del web el 2024

Fins a 50.000, 1

Entre 50.001 i 100.000, 2,5

Entre 100.001 i 150.000, 5

Més de 150.000, 7,5

Nombre mitjà d'ítems periodístics actualitzats per dia en l'edició en línia el 2024

0,1 per ítem

Nombre mitjà de seccions de l'edició en línia el 2024. Les seccions han d'estar clarament identificades (amb la maquetació i la tipografia), i se n'exclouen la portada, la contraportada, les subseccions i els suplements.

0,25 per secció

Perfil o canal de la publicació a les xarxes socials (Instagram, Facebook, X abans, Twitter, YouTube, Telegram, WhatsApp, etc.) en el moment de sol·licitar la subvenció

A una xarxa, 1

A dues xarxes, 1,5

A tres xarxes, 2

A més de tres xarxes, 2,5

Nombre total de seguidors del perfil de la publicació al conjunt de les xarxes socials en el moment de sol·licitar la subvenció

Fins a 5.000, 1

Entre 5.001 i 20.000, 2

Entre 20.001 i 50.000, 3

Més de 50.000, 4

L'import màxim que es pot percebre per cada publicació generalista de periodicitat diària en català és de 175.000 euros, en el cas que tengui una edició periòdica en paper.

En el cas que la publicació només tengui una edició digital, l'import màxim que pot rebre és de 40.000 euros.

En el cas de les publicacions, en qualsevol suport, que siguin traduccions d'un mitjà en una altra llengua, l'import màxim que es pot percebre és de 7.500 euros.

Línia B

Criteris

Punts

Nombre de treballadors en nòmina dedicats directament al mitjà (els treballadors a temps parcial s'han de comptar proporcionalment, i les fraccions resultants s'arrodoniran)

1-5 treballadors, 1

6-10 treballadors, 2,5

11-15 treballadors, 5

16-20 treballadors, 7,5

21 o més treballadors, 10

Nombre d'exemplars editats el 2024 (resultant de multiplicar els números editats pel tiratge de cada número)

0,00008 per exemplar

Nombre mitjà de pàgines dels números impresos el 2024, comptant-hi la portada, la contraportada i els suplements

0,05 per pàgina

Nombre d'illes en què es va distribuir l'edició en paper de la publicació el 2024

1,25 per illa

Nombre mitjà de subscriptors de pagament durant el 2024

0,002 per subscriptor

Mitjana mensual de visites a pàgines de l'edició en línia el 2024

Fins a 150.000, 1

Entre 150.001 i 300.000, 2

Entre 300.001 i 450.000, 3

Més de 450.000, 4

Mitjana mensual d'usuaris únics del web el 2024

Fins a 50.000, 1

Entre 50.001 i 100.000, 2,5

Entre 100.001 i 150.000, 5

Més de 150.000, 7,5

Suport en què s'incorpora el català

A la versió en paper, 5

A la versió en línia, 5

Tant a la versió en paper com a la versió en línia, 15

Assessors lingüístics que es preveu contractar

Entre 1 i 3 assessors, 5

Entre 4 i 6 assessors, 10

Més de 6 assessors, 15

Ubicació destacada de l'accés a la versió en línia en català

2

L'import màxim per projecte d'habilitació de l'edició en català d'una publicació diària en castellà és de 30.000 euros.

Línies C i D

Criteris

Punts

Nombre de treballadors en nòmina dedicats directament al mitjà (els treballadors a temps parcial s'han de comptar proporcionalment, i les fraccions resultants s'arrodoniran)

1 treballador, 1

2 treballadors, 2

3 treballadors, 3

4 treballadors o més, 4

Abast territorial de la publicació segons els continguts que inclogui

Local,1

Comarcal, 2

Insular, 3

Arxipèlag, 4

Publicació de números extraordinaris

Per publicació d'un número extraordinari, 0,5

Per publicació de més d'un número extraordinari, 1

Mitjana d'exemplars impresos per cada número

Fins a 500, 1

Entre 501 i 750, 2

Entre 751 i 1.000, 2,5

Entre 1.001 i 1.500, 3

Entre 1.501 i 2.000, 3,5

Més de 2.000, 4,00

Nombre mitjà de pàgines dels números editats, en paper o en suport electrònic, comptant-hi la portada, la contraportada i els suplements

Fins a 25, 1

Entre 26 i 50, 2

Més de 50, 3

Periodicitat de la publicació en paper

Superior a dos mesos, 1

Bimestral, 1,5

Mensual, 2

Quinzenal, 4

Setmanal, 7

Punts de venda de premsa en què es distribueix la publicació en paper

Fins a 5, 1

Entre 6 i 20, 2

Entre 21 i 50, 3

Més de 50, 4

Presència a plataformes de distribució de premsa electrònica

1 per plataforma

Difusió de la publicació en suport electrònic a través d'una pàgina web

1 per pàgina web

Difusió de butlletins informatius per correu electrònic

Tramès mensualment o quinzenalment, 1

Tramès setmanalment o més d'un cop a la setmana, 2

Nombre de subscriptors de pagament

Fins a 100, 1

Entre 101 i 500, 2

Més de 500, 3

Actualització de la publicació en línia

Superior a la setmana, 1

Setmanal, 2

Entre dues i quatre vegades per setmana, 3

Diària, 5

Mitjana mensual d'usuaris únics del web de la publicació en línia

Fins a 2.000, 1

Entre 2.001 i 5.000, 2

Entre 5.001 i 10.000, 3

Més de 10.000, 4

Mitjana mensual de visites a pàgines

Fins a 2.000, 1

Entre 2.001 i 10.000, 2

Entre 10.001 i 30.000, 3

Més de 30.000, 4

Perfil o canal de la publicació a les xarxes socials (Instagram, Facebook, X abans, Twitter, YouTube, Telegram, WhatsApp, etc.) en el moment de sol·licitar la subvenció

A una xarxa, 1

A dues xarxes, 1,5

A tres xarxes, 2

A més de tres xarxes, 2,5

Nombre total de seguidors del perfil de la publicació al conjunt de les xarxes socials en el moment de sol·licitar la subvenció

Fins a 1.000, 1

Entre 1.001 i 2.000, 2

Entre 2.001 i 4.000, 3

Més de 4.000, 4

En general, l'import màxim que es pot percebre per cada publicació és de 5.000 euros en el cas que s'editi en línia o en suport electrònic, i de 7.500 euros si s'edita en paper. En el cas que la publicació s'editi en paper i un altre suport, el màxim és de 10.000 euros.

En el cas que la publicació tengui dos treballadors o més en nòmina a temps complet, o l'equivalent en jornades parcials, els imports màxims que pot rebre són de 20.000 euros si s'edita en un suport, i de 25.000 euros si s'edita en paper i un altre suport.

Línia E

Criteris

Punts

Nombre de treballadors en nòmina dedicats directament al suplement (els treballadors a temps parcial s'han de comptar proporcionalment, i les fraccions resultants s'arrodoniran)

1 treballador, 1

2 treballadors, 2

3 treballadors, 3

4 treballadors o més, 4

Nombre d'exemplars editats el 2024 (resultant de multiplicar els números editats pel tiratge de cada número)

0,00008 per exemplar

Nombre mitjà de pàgines del suplement, en paper o en suport electrònic

Fins a 4, 1

Entre 5 i 10, 2

Més de 10, 3

Periodicitat del suplement, en paper o en suport electrònic

Quinzenal, 1

Setmanal, 2,5

Diari, 5

Suport en què es publica el suplement

En paper, 5

Electrònic o en línia, 5

Tant en paper com electrònic o en línia, 15

Nombre d'illes en què es va distribuir l'edició en paper de la publicació el 2024

1,25 per illa

Nombre mitjà de subscriptors de pagament durant el 2024

0,002 per subscriptor

Mitjana mensual de visites a pàgines de l'edició en línia el 2024

Fins a 150.000, 1

Entre 150.001 i 300.000, 2

Entre 300.001 i 450.000, 3

Més de 450.000, 4

Mitjana mensual d'usuaris únics del web el 2024

Fins a 50.000, 1

Entre 50.001 i 100.000, 2,5

Entre 100.001 i 150.000, 5

Més de 150.000, 7,5

En general, l'import màxim que es pot percebre per cada publicació (suplement) és de 7.500 euros en el cas que s'editi en línia o en suport electrònic, i de 10.000 euros si s'edita en paper. En el cas que el suplement s'editi en paper i un altre suport, el màxim és de 15.000 euros.

Línies F i G

Criteris

Punts

Nombre de treballadors en nòmina dedicats directament al mitjà (els treballadors a temps parcial s'han de comptar proporcionalment, i les fraccions resultants s'arrodoniran)

1 per treballador

Certificats de català del personal periodista en nòmina (els certificats dels treballadors a temps parcial s'han de comptar proporcionalment). Només es valora un certificat per treballador.

0,5 B1

1 B2

1,5 C1

2 C2

Certificats de coneixements específics de català als mitjans de comunicació del personal periodista en nòmina (els certificats dels treballadors a temps parcial s'han de comptar proporcionalment)

2 per certificat

Hores de formació lingüística específica en català del personal periodista en nòmina (les hores de formació dels treballadors a temps parcial s'han de comptar proporcionalment)

0,025 per hora de formació

Abast territorial

Municipal, 2

Comarcal, 4

Insular, 6

Dues illes o tres, 8

Arxipèlag, 10

Nombre d'hores setmanals de programació original en català (s'exclou la repetició de continguts, l'emissió de programes d'altres mitjans i, en el cas de la línia F, la ràdio fórmula musical)

0,05 per hora

Nombre d'hores setmanals de repetició de programació en català (s'exclou l'emissió de programes d'altres mitjans i, en el cas de la línia F, la ràdio fórmula musical)

0,025 per hora

Nombre d'hores setmanals de programació en català d'altres mitjans

0,015 per hora

Nombre d'hores setmanals de programació de ràdio fórmula musical amb locutor en català (s'exclou la repetició de programació), en el cas de la línia F

0,015 per hora

Percentatge de cançons interpretades en llengua catalana per hora de ràdio fórmula musical, en el cas de la línia F

Fins a un 10 %, 2

Entre 11 % i 20 %, 4

Entre 21 % i 34 %, 7

35 % o més, 10

Pàgina web en català

2

Emissió en directe a través d'Internet (només per a les emissores que no tenen Internet com a únic suport)

3

Continguts a la carta per Internet (només per a les emissores que no tenen Internet com a únic suport)

3

Perfil o canal del mitjà a les xarxes socials (Instagram, Facebook, X abans, Twitter, YouTube, Telegram, WhatsApp, etc.) en el moment de sol·licitar la subvenció

A una xarxa, 1

A dues xarxes, 1,5

A tres xarxes, 2

A més de tres xarxes, 2,5

Nombre total de seguidors del perfil del mitjà al conjunt de les xarxes socials en el moment de sol·licitar la subvenció

Fins a 5.000, 1

Entre 5.001 i 10.000, 2

Entre 10.001 i 15.000, 3

Més de 15.000, 4

L'import màxim per mitjà és de 60.000 euros per a la línia F (televisions).

Per a la línia G (ràdios), l'import màxim que es pot percebre per cada mitjà és de 14.000 euros en el cas que emeti només en digital o només en ones radioelèctriques, i de 23.000 euros si emet en les dues modalitats.

Línia H

Criteris

Punts

Nombre de treballadors en nòmina dedicats directament a l'entitat (els treballadors a temps parcial s'han de comptar proporcionalment, i les fraccions resultants s'arrodoniran)

1 per treballador

Nombre de mitjans associats

Entre 2 i 5, 2

Entre 6 i 10, 4

Entre 11 i 20, 6

Més de 20, 8

Àmbit territorial

Insular, 2

Arxipèlag, 4

Percentatge de mitjans associats en català

Entre 70 % i 84 %, 2

85 % o més, 4

L'import màxim que pot percebre cada entitat és de 7.000 euros.

3. Cada ítem del barem corresponent es refereix al període en què s'ha duit a terme l'activitat dins l'any 2024. En cas que el mitjà hagi estat actiu només durant un temps determinat de l'any 2024, a la puntuació obtinguda se li ha d'aplicar el percentatge corresponent a la fracció dels mesos en què hagi estat actiu.

4. D'acord amb l'article 20 del Text refós de la Llei de subvencions, l'import concedit no pot ser, en cap cas, una quantitat que, aïlladament o en concurrència amb ajuts de la mateixa Administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat duita a terme per l'entitat beneficiària. Igualment, l'import concedit no pot superar, en cap cas, el total de les despeses subvencionables de l'activitat presentada.

En tot cas, l'import de la subvenció no pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.

15. Proposta de resolució, resolució i notificació

1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar i valorar les sol·licituds admeses.

Una vegada la Comissió Avaluadora hagi revisat les sol·licituds, ha d'aixecar acta i emetre un informe en el qual s'ha d'indicar, de manera provisional, les persones beneficiàries, la puntuació obtinguda i l'import adjudicat a cada projecte. Aquest informe s'ha de publicar en la Seu Electrònica de la CAIB i a la pàgina web www.iebalearics.org, i s'ha de concedir als interessats un termini de deu dies hàbils a fi que puguin formular les al·legacions que considerin oportunes a través del tràmit establert a l'efecte en la Seu Electrònica del procediment.

2. Així mateix, en el cas de la línia B, quan l'import de la subvenció proposada sigui inferior a l'import sol·licitat, els sol·licitants que així ho desitgin podran reformular la seva sol·licitud en el termini esmentat en el punt anterior, a fi d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. Aquesta modificació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en la convocatòria.

3. La Comissió Avaluadora, si escau, s'ha de reunir novament per tal de revisar les al·legacions presentades i emetre l'informe definitiu que ha de servir de base a la proposta de resolució de la direcció de l'IEB, la qual, si escau, s'ha de pronunciar sobre les al·legacions presentades en el tràmit d'audiència, i ha d'incloure, com a mínim, la llista de persones beneficiàries a les quals es proposa l'atorgament de la subvenció i la quantia d'aquesta. La proposta de resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en la Seu Electrònica de la CAIB i en la pàgina web www.iebalearics.org.

4. Una vegada notificada la proposta de resolució, els beneficiaris han de comunicar a l'Institut d'Estudis Baleàrics si accepten la subvenció o hi renuncien. En qualsevol cas, si en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació de la proposta de resolució el beneficiari no fa constar el contrari, s'entendrà que accepta la subvenció proposada.

5. En el cas que, dins aquest termini, alguna persona beneficiària renuncii a la subvenció proposada, el seu import es podrà repartir entre la resta de beneficiaris als quals s'hagi assignat un import inferior al màxim establert, d'acord amb els termes establerts en el punt 14.

6. A partir de la proposta de resolució de la direcció de l'Institut d'Estudis Baleàrics, el president de l'Institut d'Estudis Baleàrics ha de dictar la resolució de concessió, que ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents: la identificació de la persona o entitat beneficiària, la descripció de l'activitat o projecte que s'ha de subvencionar, el pressupost total de l'activitat subvencionada, l'import de la subvenció concedida i la inclusió o l'exclusió de l'IVA suportat. La resolució ha d'acordar tant l'atorgament de les subvencions com la denegació i la no concessió, per desistiment, renúncia al dret o impossibilitat material sobrevinguda.

7. La resolució de concessió s'ha de notificar mitjançant la publicació en el BOIB en el termini de sis mesos comptadors des de l'endemà de l'acabament del termini per presentar les sol·licituds fixat en el punt 8 d'aquesta convocatòria.

8. Contra la resolució de concessió, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la data de publicació de la resolució.

16. Justificació de la subvenció

1. En el cas de la línia B, el termini de justificació és fins el 31 de gener de 2026. Per a la resta de línies, la documentació justificativa s'ha de presentar dins el termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que estableixen els punts 8 i 9 d'aquestes bases.

2. Els beneficiaris de les subvencions han de presentar un compte justificatiu per a cada mitjà, degudament emplenat i signat per la persona representant, d'acord amb els models normalitzats i mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica de la CAIB i al qual es podrà accedir també mitjançant la pàgina web www.iebalearics.org. El compte justificatiu ha d'incloure la documentació enumerada en l'apartat 9.4 d'aquestes bases. A més, en el cas de la línia B s'hi han d'afegir els documents següents:

a) Si s'escau, la memòria econòmica justificativa ha d'incloure les desviacions que es produeixin respecte al pressupost inicial, que s'han d'indicar i s'han de motivar. Només es tenen en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud. Qualsevol modificació s'haurà d'haver sol·licitat per escrit i ha d'haver estat autoritzada expressament per l'òrgan instructor.

b) Quan les despeses s'imputin parcialment a altres subvencions, cal indicar la quantia exacta o el percentatge imputat a cadascuna i identificar els òrgans concedents. Altrament, a la memòria econòmica justificativa s'ha d'incloure una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que la persona o entitat que ha rebut la subvenció no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.

 

17. Esmena dels errors en la justificació i pagament

1. En el cas que es detectin mancances o defectes esmenables en la documentació justificativa que no permetin comprovar adequadament que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, s'ha de requerir els beneficiaris que els esmenin. Aquests disposaran de deu dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la recepció del requeriment, per aportar la documentació que calgui per esmenar les deficiències o mancances detectades.

Seguint l'article 43.2 de la Llei 39/2015 de procediment administratiu comú de les administracions públiques, quan la notificació per mitjans electrònics sigui de caràcter obligatori, o hagi estat expressament triada per l'interessat, s'entendrà rebutjada quan hagin transcorregut deu dies naturals des de la posada a disposició de la notificació sense que s'hagi accedit al seu contingut.

2. Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, poden donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

3. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa aplicable, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor serà l'encarregat de dirimir-la.

4. L'import de la subvenció només s'ha d'abonar una vegada que el beneficiari hagi justificat que ha duit a terme les activitats i els projectes que fonamenten la concessió de l'ajut i les despeses que l'activitat o projecte ha suposat.

5. Una vegada comprovada la justificació de la subvenció, la direcció de l'IEB ha de dictar i notificar la liquidació de la subvenció en el termini de prescripció de quatre anys, sense més actuacions, d'acord amb l'article 42 bis del TRLS i amb caràcter previ al pagament total o parcial de la subvenció o a l'inici, si escau, dels procediments de revocació total o parcial de la subvenció.

6. L'import de la subvenció només s'ha d'abonar una vegada que s'ha comprovat que el beneficiari ha justificat que ha duit a terme les actuacions que fonamenten la concessió de l'ajut i les despeses que aquesta actuació ha suposat.

18. Control

1. Els beneficiaris queden sotmesos a les mesures de fiscalització i control i al deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de subvencions, en l'article 27 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, així com als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dels mitjans o entitats o sobre el compliment de les obligacions dels beneficiaris dona lloc a la revocació de la subvenció concedida en els termes prevists en el punt 19 d'aquesta convocatòria.

3. Per intensificar el control a fi d'evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajuts, l'Administració pot determinar si s'ha produït l'ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de les administracions públiques.

19. Revocació de la subvenció concedida

L'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tots els casos, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada. La revocació, en el seu cas, s'ha de dur a terme d'acord amb les previsions establertes en l'article 31 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.

20. Reintegrament de les subvencions concedides

1. Si es produeix alguna de les circumstàncies previstes en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, els beneficiaris tenen l'obligació de reintegrar, de manera total o parcial, les quantitats percebudes, juntament amb l'interès de demora calculat des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual es determina el reintegrament. La revocació, en el seu cas, s'ha de dur a terme d'acord amb les previsions establertes en l'article 32 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.

2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

 

21. Règim d'infraccions i sancions

Si s'incompleixen els requisits que estableixen aquesta Resolució i l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, s'ha d'aplicar el règim d'infraccions i sancions que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions i les normes que la despleguen.