Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT D'ESTUDIS BALEÀRICS
Núm. 127640
Resolució del president de l’Institut d’Estudis Baleàrics per la qual es convoquen ajuts destinats a actuacions de foment de l’ús de la llengua catalana i a la creació de vídeos en català per a les xarxes socials a les Illes Balears per a l’any 2025
Fets i fonaments de dret
1. L'article 4.2 de l'Estatut d'autonomia estableix el dret de tots els ciutadans a conèixer i a usar la llengua catalana, i l'article 4.3, l'obligació de les institucions d'adoptar les mesures necessàries per assegurar-ne el coneixement i crear les condicions que permetin arribar a la igualtat plena de les llengües catalana i castellana quant als drets dels ciutadans de les Illes Balears.
2. D'altra banda, l'article 35 de l'Estatut d'autonomia estableix que un dels objectius dels poders públics de la comunitat autònoma ha de ser la normalització de la llengua catalana. És obligació de les institucions, doncs, prioritzar totes les actuacions destinades a fer que la llengua catalana assoleixi les condicions màximes de normalitat en la nostra societat.
3. A més, la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, té, entre d'altres, l'objectiu de normalitzar la llengua catalana en tots els àmbits.
4. Els poders públics disposen de la capacitat de subvencionar com un instrument eficaç per fomentar aquests tipus d'oferta. La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, estableix que els poders públics han d'adoptar les mesures pertinents i proveir dels mitjans necessaris per al coneixement i ús de la llengua catalana en tots els àmbits i activitats de la vida social.
5. Així mateix, el 2 d'abril de 2009 el Consell Social de la Llengua Catalana va aprovar el Pla General de Normalització Lingüística de les Illes Balears, una de les finalitats del qual és donar més efectivitat als principis de la normalització lingüística en els camps de la contractació de serveis i de la concessió d'ajudes i subvencions. El 10 de desembre de 2010 el Consell de Govern va aprovar l'Acord pel qual es rep el Pla General de Normalització Lingüística.
6. D'acord amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 97, de 10/07/2023), l'Institut d'Estudis Baleàrics, ens del sector públic instrumental autonòmic, queda adscrit a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports. Segons el Decret 77/2023, d'1 de setembre, una de les competències de l'Institut d'Estudis Baleàrics és la normalització de la llengua catalana. Per això, aquesta convocatòria de subvencions té com a objectiu donar suport a totes les iniciatives encaminades a dur a terme actuacions de foment de l'ús de la llengua catalana.
7. L'article 1.2 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana (BOIB núm. 166, de 19 de desembre de 2024) preveu, entre les matèries que poden ser objecte de subvenció, la normalització de la llengua catalana.
8. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 52, de 20 d'abril de 2024, es va publicar l' Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, el qual preveu els ajuts destinats a actuacions de foment de l'ús de la llengua catalana a les Illes Balears, que es convoquen mitjançant aquesta Resolució.
9. Igualment són aplicables a la Resolució la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
10. S'ha de tenir en compte, així mateix, que en l'exercici de 2025 hi ha disponibilitat pressupostària per atendre les despeses que derivin d'aquesta convocatòria d'ajuts, la qual ha estat objecte de la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria d'ajuts destinats a actuacions de foment de l'ús de la llengua catalana i a la creació de vídeos en català per a les xarxes socials a les Illes Balears per a l'any 2025, d'acord amb les bases específiques de l'annex.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 305.000 € (tres-cents cinc mil euros) per a la línia A i 20.000 € (vint mil euros) per a la línia B.
3. Autoritzar una despesa de 325.000 euros € (tres-cents vint-i-cinc mil euros), amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics.
4. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l'Institut d'Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (24 de febrer de 2025)
El president de l'Institut d'Estudis Baleàrics Jaime Bauzá Mayol
ANNEX Bases específiques de la convocatòria
1. Objecte
1.1. L'objecte general de la convocatòria és donar suport a activitats que tenguin com a finalitat la difusió i la promoció de l'ús social de la llengua catalana entre la població general, tant d'origen autòcton com d'origen al·lòcton (línia A) i a la creació de vídeos en català per a les xarxes socials (línia B).
1.2. En el cas de la línia A, l'activitat subvencionada s'ha de dur a terme entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2025. En el cas de la línia B, els vídeos s'han de crear i publicar entre la data de publicació de la resolució de concessió i el 31 de maig de 2026.
1.3. L'activitat subvencionada s'ha de correspondre amb alguna de les activitats següents:
1.3.1. Línia A
a) Projectes d'acompanyament lingüístic (parelles i grups de conversa, voluntariat lingüístic, etc.) en l'àmbit sectorial o local, que han de tenir la finalitat de crear un espai en què persones no catalanoparlants puguin practicar la llengua catalana a través de la conversa, i adquirir fluïdesa i seguretat a l'hora d'emprar-la, i de fomentar la integració sociocultural de persones no catalanoparlants.
b) Activitats de formació lingüística i cultural (cursos, tallers, material didàctic...) destinades a sectors específics de població (joves, col·lectius professionals, persones no catalanoparlants, etc.).
c) Activitats, programes i projectes de lleure que tenguin com a finalitat fomentar l'ús de la llengua catalana en àmbits amb escassa o nul·la presència del català, com ara la creació de productes competitius en llengua catalana aplicant les noves tecnologies, l'ampliació de l'oferta de cinema en català, cinefòrums en català, l'organització de jocs d'escapada, jocs de taula i altres recursos lúdics, etc.
d) Activitats de promoció de la integració lingüística.
e) Projectes de sensibilització lingüística.
1.3.2. Línia B
Projectes de creació, publicació, difusió i promoció de vídeos en català de creadors de continguts per a les xarxes socials, amb les especificacions següents:
a) El projecte ha de consistir en la publicació d'un conjunt de, com a mínim, 10 vídeos que segueixin una línia temàtica i d'estil i que es publiquin amb una determinada periodicitat a les xarxes socials en canals o comptes d'accés obert.
b) S'entén per creadors de continguts aquelles persones responsables de la creació dels vídeos, que poden dur a terme totes o algunes de les tasques necessàries per obtenir el producte final (edició, guió, realització, producció, conducció, etc.).
c) S'entén per xarxes socials aquelles plataformes d'internet que permeten a una comunitat d'usuaris o internautes interaccionar i també compartir i intercanviar informació i continguts, especialment de caràcter audiovisual.
d) Els vídeos han de ser inèdits, i s'han de crear durant el termini d'execució.
En tot cas, en ambdues línies, l'Institut d'Estudis Baleàrics podrà denegar la sol·licitud, de forma motivada, quan no s'ajusti a la seva línia d'actuació d'acord amb les polítiques de foment i defensa de l'ús del català.
1.4. En queden excloses les iniciatives següents:
a) Les activitats que emprin un model de llengua catalana que no s'ajusti a la normativa establerta per l'Institut d'Estudis Catalans i la Universitat de les Illes Balears.
b) L'edició de llibres, revistes i butlletins en qualsevol format redactats en català que no responguin a l'objecte específic d'aquesta convocatòria, incloent-hi els llibres de text per a cursos generals d'ensenyament de català.
c) L'organització d'activitats de lleure, com ara espectacles musicals i teatrals, i activitats culturals similars, pel fet de tenir el català com a llengua d'expressió, que no formin part de cap acció que tengui com a objectiu fomentar l'ús del català.
d) L'oferta formativa de llengua catalana general (cursos de català per nivells, punts d'autoaprenentatge...).
e) L'organització d'activitats dirigides a alumnes que es duguin a terme en horari lectiu, independentment que es facin en el centre escolar o en una altra ubicació.
f) L'organització d'activitats de foment de la lectura que tenguin com a principals destinatàries persones catalanoparlants.
g) En general, qualsevol activitat que no respongui a l'objecte de la convocatòria, és a dir, les activitats que no tenguin com a finalitat la difusió i la promoció de l'ús social de la llengua catalana, encara que es facin en català.
h) Específicament per a la línia B:
2. Import i partida pressupostària
2.1. L'import total destinat a aquesta convocatòria és de 325.000 euros. Aquest import es distribueix de la manera següent:
2.1.1. Línia A: 305.000 euros.
2.1.2. Línia B: 20.000 euros.
2.2. Aquesta distribució és orientativa i es pot modificar una vegada avaluades les sol·licituds de subvenció presentades.
2.3. Aquest import s'imputa al capítol 4 del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics per al 2025.
2.4. Si les disponibilitats pressupostàries ho permeten, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, sempre que l'ampliació de crèdit s'aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.
3. Beneficiaris
3.1. Els beneficiaris d'aquesta convocatòria de subvencions poden ser els següents:
Per a la línia A:
a) Entitats locals de les Illes Balears i ens públics que en depenen.
b) Associacions, fundacions o qualsevol altra entitat privada sense ànim de lucre.
Per a la línia B:
a) Persones físiques creadores dels vídeos, majors d'edat i residents a les Illes Balears.
b)Agrupacions de persones físiques sense personalitat jurídica que es reuneixin per a la creació conjunta de vídeos, sempre que tots els seus membres, que han de tenir la consideració de beneficiaris, compleixin les condicions que exigeixen aquestes bases. En aquest cas, és obligatori que els sol·licitants es presentin com a agrupacions de persones físiques.
En el cas de les agrupacions de persones físiques sense personalitat jurídica s'han de fer constar de manera explícita, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de la subvenció que ha d'aplicar cadascun d'ells, que també tindran la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, ha de nomenar-se un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció prevists en la Llei de finances de la Comunitat Autònoma i en els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions (TRLS), aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3.2. Les persones o entitats beneficiàries han de complir els requisits addicionals següents:
a) Les persones jurídiques i les agrupacions de persones i entitats sense personalitat jurídica han d'estar constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre o registres corresponents, si escau; i han de disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.
b) Les persones jurídiques, públiques o privades, les agrupacions de persones i les entitats sense personalitat han de tenir la seu social dins l'àmbit territorial de les Illes Balears.
3.3. No poden ser beneficiàries de les subvencions les persones, entitats o agrupacions que incorrin en alguna de les prohibicions que s'estableixen en l'article 10 del Text refós de la llei de subvencions (TRLS) i en l'article 4.7 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.
4. Requisits i condicions per a la línia B
a) Cada sol·licitant només pot presentar una única sol·licitud, per a un únic projecte.
b) El projecte objecte de l'ajut s'ha de dur a terme entre la data de publicació de la resolució de concessió i el 31 de maig de 2026.
c) Cada episodi de la sèrie de vídeos ha de tenir una durada mínima de 5 minuts.
d) El contingut dels vídeos no pot incloure manifestacions racistes, homòfobes o altres manifestacions de discriminació o de violència contràries als drets humans, ni apologia o el consum de substàncies estupefaents o psicotròpiques, alcohol o tabac.
e) La sèrie de vídeos objecte de l'ajut s'ha de promocionar en català mitjançant els sistemes de publicitat de les xarxes socials i ha de comportar una despesa d'un import que sigui, com a mínim, del 5 % de l'ajut en concepte de promoció del vídeo.
f) El contingut lingüístic de la sèrie de vídeos objecte de la subvenció ha de ser totalment en català.
5. Despeses de l'activitat (únicament per a la línia A)
5.1. Són subvencionables les despeses que responguin sens dubte a la naturalesa de l'activitat subvencionada i que es duguin a terme entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2025. En cap cas el cost de les despeses de l'activitat no pot ser superior al valor de mercat.
En tot cas, es desestimaran les despeses la relació directa de les quals amb l'activitat presentada no es pugui comprovar o es pugui imputar a altres activitats no subvencionables per aquesta convocatòria.
Els tributs són despesa subvencionable quan tinguin relació amb l'activitat subvencionada i l'entitat beneficiària de la subvenció els aboni de manera efectiva. En cap cas no es consideren despeses subvencionables els imposts indirectes si són susceptibles de recuperació o compensació, ni els imposts personals sobre la renda, si el beneficiari de la subvenció és el subjecte passiu d'aquests imposts directes sobre la renda.
5.2. En concret, són subvencionables les despeses següents:
a) Desplaçaments en avió, vaixell, tren o autocar. També poden imputar-se les despeses de transport interurbà —autobús, metro, tren, etc.— dins el territori de les Illes Balears, llevat de desplaçaments en taxi, sempre que es justifiquin amb una factura adreçada al sol·licitant de la subvenció.
b) Allotjaments en establiments hotelers o altres tipus d'allotjament a l'Estat espanyol. No es poden imputar si l'allotjament és a la mateixa illa, excepte en el cas d'excursions o campaments, en què només s'exigeix pernoctar en un municipi diferent del d'origen. El límit màxim per persona i dia és de 100 euros. No són objecte de subvenció les despeses extraordinàries, com ara telèfon, minibar, bugaderia, etc.
c) Manutenció bàsica només quan la naturalesa de l'activitat ho requereixi.
Poden justificar-se amb càrrec a aquest concepte les despeses de viatge i allotjament dels participants en conferències o col·loquis, i dels artistes i músics quan el projecte ho prevegi expressament i sempre que es respectin els límits establerts.
5.3. No són subvencionables les despeses següents:
a) Les financeres, de garantia bancària, notarials i pericials, i també les d'administracions específiques (gestoria, comptabilitat, etc.).
b) Les retencions i els ingressos a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques dels subjectes passius de l'impost.
c) Les derivades de l'adquisició d'aplicacions i material informàtic.
d) Les derivades de l'adquisició de qualsevol material no fungible que es pugui considerar inversió.
e) Les derivades de serveis de neteja, seguretat, custòdia i vigilància.
f) Les derivades del lloguer de vehicles, així com els costs del combustible, o del lloguer de vehicles amb conductor.
g) Les de bars, restaurants o serveis d'àpats quan no es tracti de la manutenció bàsica requerida per la naturalesa de l'activitat.
h) Les derivades d'arrendaments no vinculats directament amb l'activitat.
i) Les derivades de la utilització de mitjans i recursos produïts per la mateixa entitat beneficiària, és a dir, tots els recursos i béns de què disposa el beneficiari i que, per tant, no es poden considerar com a despesa subvencionable de l'acció. A aquest efecte, no es considera recurs propi el personal en nòmina.
j) Les vinculades a la preparació del dossier tècnic i administratiu per a la sol·licitud de l'ajut.
k) Les facturacions entre empreses o entitats participants en un mateix projecte.
l) Les despeses que tenguin el caràcter de despeses vinculades segons la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, llevat que obtenguin l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan instructor prevista en l'article 38.7.d) del TRLS, en els mateixos termes que els establerts en els articles 9.2, 9.3 i 28.4 de l'Ordre de bases, d'acord amb el model de l'annex 3.
6. Subcontractació
6.1. En el cas de la línia A, els beneficiaris poden subcontractar fins a un 100 % de l'import de l'activitat subvencionada, de conformitat amb l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions i amb l'article 28 de l'Ordre de bases.
6.2. En el cas de la línia B, els beneficiaris no poden subcontractar l'execució de l'activitat subvencionada. Queda fora del concepte de subcontractació la contractació de les despeses en què el beneficiari hagi d'incórrer per realitzar per si mateix l'activitat subvencionada.
7. Període d'imputació de les despeses
7.1. Per a la línia A
Es poden subvencionar les despeses que s'hagin produït durant el període en què s'hagi duit a terme l'activitat subvencionable, que ha de quedar inclòs entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2025, i que hagin estat efectivament pagades abans de l'acabament del termini de justificació.
No obstant això, es poden justificar totes les despeses relatives a la liquidació de tributs i pagaments a la Seguretat Social que, conforme a dret, s'hagin meritat fins a 31 de desembre de 2025, amb independència que s'hagin abonat o no.
7.2. Per a la línia B
Les despeses de promoció s'han de produir entre la data de publicació de la resolució de concessió i el 31 de maig de 2026, i s'han de pagar efectivament abans de l'acabament del termini de justificació.
8. Presentació de sol·licituds
8.1. El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors a partir del 10 de març de 2025.
8.2. Les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta s'han de presentar de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat en la Seu Electrònica de la CAIB, al qual es pot accedir des de la pàgina web de l'IEB, www.iebalearics.org.
8.3. D'acord amb l'article 12.2 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, no es tendran per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altre mitjà diferent del tràmit telemàtic establert.
En cas que les sol·licituds es presentin de manera presencial, l'Administració, conforme al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, farà el requeriment perquè es presentin en la forma indicada anteriorment, sense perjudici que la data de la presentació presencial es tengui en compte a efectes del còmput de presentació en termini.
8.4. S'ha de presentar una sol·licitud de subvenció per sol·licitant, en la qual ha de constar quina activitat o activitats són les que opten als ajuts. Les activitats incloses en jornades, festivals o esdeveniments generals s'han de detallar clarament, per poder determinar quines es consideren subvencionables i quines no.
8.5. La presentació de la sol·licitud suposa la plena acceptació d'aquestes bases específiques.
9. Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud
La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació que s'especifica a continuació.
9.1. Documentació necessària per identificar el sol·licitant:
a) En el cas de les persones físiques, si s'oposa expressament que l'Administració consulti les dades identificatives, document oficial d'identitat.
b) En el cas de les persones jurídiques, els ens públics dependents de les entitats locals de les Illes Balears, les associacions, fundacions i altres entitats sense finalitat de lucre:
Si aquesta documentació ja es va aportar en alguna convocatòria anterior en aquesta Administració, sempre que estigui en vigor i no hagi experimentat cap canvi, no cal que es torni a presentar. S'haurà d'indicar l'expedient i la convocatòria on es va presentar anteriorment la documentació i s'haurà de declarar responsablement que no ha experimentat cap canvi.
c) En el cas de les entitats locals, certificat, signat pel secretari de l'entitat local, en què s'acrediti que la persona que signa la sol·licitud exerceix la representació de l'entitat.
d) En el cas de les agrupacions de persones físiques sense personalitat jurídica (línia B), document que acrediti qui actua com a representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació.
e) Per a la línia B, en el cas que s'oposi expressament que l'Administració consulti les dades identificatives, certificat d'empadronament.
9.2. Documentació relativa a l'activitat:
9.2.1. Per a la línia A
- Breu memòria descriptiva de cada activitat o projecte per al qual se sol·licita la subvenció, que ha d'incloure la relació de les despeses imputables a cada activitat o projecte, desglossades en subvencionables i no subvencionables i per conceptes, amb una descripció detallada de cada un d'ells, d'acord amb l'annex 2A
En cas que no se sol·liciti un import inferior, el total de les despeses subvencionables, que ha d'aparèixer explícitament, tindrà la consideració d'import sol·licitat i és l'import màxim total que el sol·licitant pot percebre si se li concedeix la subvenció.
9.2.2.Per a la línia B
Si es tracta de la creació d'una nova sèrie de vídeos, cal especificar l'enllaç a una videopresentació de màxim 3 minuts que permeti copsar la idea general del projecte, la línia temàtica i l'estil que seguirà. La persona que condueixi els vídeos ha de ser la mateixa que condueixi la videopresentació.
Si es tracta de la continuació d'una sèrie de vídeos creada prèviament, cal indicar la URL (uniform resource locator) per accedir-hi.
9.3. Documentació de caràcter econòmic:
10. Obligacions dels beneficiaris
10.1. Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
a) Acreditar davant l'Institut d'Estudis Baleàrics que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
b) Dur a terme l'activitat objecte de la subvenció d'acord amb el projecte presentat. Qualsevol canvi en el projecte o calendari presentat s'ha de comunicar a l'Institut d'Estudis Baleàrics amb anterioritat a la finalització del termini d'execució, en els termes establerts en l'article 29 de l' Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana. L'IEB pot autoritzar la modificació sol·licitada, en el termini d'un mes des de la recepció de la sol·licitud, si no comporta canvis substancials ni representa un incompliment dels requisits i les condicions que estableixen aquesta convocatòria i l'Ordre 40/2024. Els canvis no comunicats o que no hagin estat acceptats de manera expressa poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.
c) Comunicar a l'IEB, en el termini màxim de vint dies hàbils, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de la subvenció.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació dels òrgans administratius de control tècnic i financer i facilitar-los tota la informació que els requereixin.
e) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la comptabilitat o en els llibres de registre de l'entitat o, en el cas de no estar obligats a tenir-ne, en la documentació que els substitueixi.
f) En el cas que el projecte encara s'hagi de dur a terme en el moment de la concessió de l'ajut, adoptar les mesures de difusió indicades en punt següent.
g) Complir amb la resta d'obligacions previstes en la normativa de subvencions, en particular les contingudes en l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 17 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.
10.2. La constatació de l'incompliment d'alguna de les obligacions pot comportar la revocació de les quantitats concedides o, si escau, el reintegrament de les quantitats percebudes, d'acord amb els articles 31 i 32 de l'Ordre de bases.
11. Mesures de difusió
11.1. Les persones o entitats beneficiàries tenen l'obligació de donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de la subvenció. Per això, han de fer constar el finançament de l'IEB mitjançant la inclusió del logotip de l'IEB, disponible al web www.iebalearics.org, en tots els materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, així com en qualsevol element de promoció o difusió de l'activitat que es dugui a terme.
En el cas dels projectes d'acompanyament lingüístic, els beneficiaris també han d'incloure en el material de difusió la imatge del programa «Trobades de conversa» de l'IEB.
11.2. En cas de constatació per part de l'IEB de l'incompliment de l'obligació de difusió publicitària i sense perjudici de les responsabilitats que puguin correspondre, s'han d'aplicar les regles especials següents:
a) Si encara resulta possible el compliment de l'obligació en els termes prevists inicialment, l'IEB ha de requerir a la persona o entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini no superior a quinze dies hàbils, amb l'advertiment exprés de l'obligació de revocació de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.
b) Si, perquè ja s'han desenvolupat les activitats afectades per aquestes mesures, no resulta possible el compliment de l'obligació en els termes prevists, l'IEB pot establir mesures alternatives, sempre que permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el previst inicialment. En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona o entitat beneficiària, s'ha de fixar un termini no superior a quinze dies hàbils perquè s'adoptin les mesures, amb l'advertiment exprés de l'obligació de revocació de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.
c) En cas que la persona o entitat beneficiària no compleixi el requeriment a què es refereixen les regles a) i b) anteriors, es podrà iniciar el procediment de revocació de la subvenció, sense perjudici del règim sancionador que resulti aplicable.
12. Comissió Avaluadora
12.1. De conformitat amb l'article 11 de l'Ordre del conseller de Turisme, Cultura i Esports de 13 de desembre de 2024 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, s'ha de constituir una Comissió Avaluadora, que és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, resoldre les possibles al·legacions i emetre'n un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
12.2. La Comissió Avaluadora ha de tenir la composició següent:
a) El president, que és la direcció de l'IEB o la persona en qui delegui.
b) Tres vocals, nomenats per la direcció de l'IEB entre el personal de l'Institut d'Estudis Baleàrics, designats d'acord amb criteris de competència professional i experiència.
c) Un secretari, nomenat per la direcció de l'IEB entre el personal de l'Institut d'Estudis Baleàrics.
12.3. La composició de la Comissió Avaluadora es publicarà amb la relació definitiva d'admesos i exclosos.
12.4. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora es regeix pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
13. Règim del procediment i òrgan instructor
13.1. El procediment per concedir aquestes subvencions s'ha de tramitar en règim de concurrència competitiva, de conformitat amb l'article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions i amb l'article 6.2 de l'Ordre de bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, amb la finalitat de comparar en un únic procediment totes les sol·licituds presentades i d'establir una prelació entre aquestes sol·licituds d'acord amb els criteris de valoració fixats en el punt 16 d'aquesta convocatòria.
13.2. Correspon a la direcció de l'IEB la instrucció i la tramitació del procediment.
14. Esmena d'errors en les sol·licituds
14.1. Una vegada que l'òrgan instructor hagi revisat totes les sol·licituds rebudes, ha d'elaborar una llista de sol·licituds admeses i excloses, en la qual s'ha d'especificar, si escau, les deficiències i les mancances detectades en la documentació presentada. Aquesta llista es publicarà a la seu electrònica de la CAIB i al web www.iebalearics.org.
14.2. Els sol·licitants disposaran de deu dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de la llista per esmenar les deficiències detectades en la seva sol·licitud o documentació presentada juntament amb aquesta. Les esmenes s'han de presentar mitjançant el tràmit que estarà disponible a la pàgina del procediment de la Seu Electrònica de la CAIB, a la qual es podrà accedir també des de la pàgina web www.iebalearics.org.
14.3. Transcorregut el termini per presentar esmenes, i després que l'òrgan instructor les hagi revisades, es considerarà que les sol·licituds que no s'hagin esmenat desisteixen de la sol·licitud. L'òrgan instructor ha de dictar la resolució que en determini el desistiment, en els termes prevists en l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i s'arxivarà l'expedient sense cap més tràmit. Aquesta Resolució s'ha de publicar en la Seu Electrònica de la CAIB i a la pàgina web www.iebalearics.org, i hi pot incloure la llista definitiva de sol·licituds admeses i excloses, d'acord amb el que disposa l'article 13.2 de les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.
14.4. L'incompliment dels requisits no esmenables o del termini de presentació de sol·licituds que estableixi la convocatòria comporta la inadmissió de la sol·licitud.
15. Import i límits
15.1. Per a la línia A
15.1.1. Es podrà subvencionar fins a un màxim del 90 % del cost de cada activitat presentada, fins a un màxim de 25.000 euros per a un mateix beneficiari.
15.1.2 L'import de la subvenció consisteix en un import cert, que es determina en funció del cost total del projecte, les despeses subvencionables, l'import sol·licitat, els altres ajuts o ingressos prevists o generats i l'aplicació del barem previst en l'apartat 16 d'aquesta convocatòria.
La diferència de finançament necessari per a l'execució total de l'activitat subvencionada és a compte de la persona o entitat beneficiària. Si escau, s'ha de revocar la subvenció concedida per l'import que excedeixi el cost total final de l'activitat, d'acord amb la justificació aportada per la persona o entitat beneficiària.
15.1.3. El pressupost total del projecte ha d'estar integrat pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de la persona o l'entitat, o per altres recursos, d'acord amb el model dels annexos 2A i 2B. La direcció de l'IEB, a proposta de la Comissió Avaluadora, pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en la proposta de resolució i en la resolució, com també en l'acta de la Comissió Avaluadora.
15.1.4. D'acord amb l'article 20 del Text refós de la Llei de subvencions, l'import concedit no pot ser, en cap cas, una quantitat que, aïlladament o en concurrència amb ajuts de la mateixa Administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat duita a terme per l'entitat beneficiària. Igualment, l'import concedit no pot superar, en cap cas, el total de les despeses subvencionables de l'activitat presentada.
En tot cas, l'import de la subvenció no pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.
15.1.5. Les subvencions concedides són compatibles amb altres subvencions, ajudes o ingressos, independentment de l'entitat que les concedeixi i de la seva naturalesa. L'import no pot ser en cap cas d'una quantia que de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes superi el cost de l'activitat subvencionada.
L'entitat o persona beneficiària ha de comunicar la sol·licitud o l'obtenció d'altres ajudes, subvencions o ingressos que financin les activitats subvencionades, amb indicació de la quantitat sol·licitada o obtinguda i de l'entitat concedent.
En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l'activitat com a conseqüència de l'atorgament de subvencions per entitats públiques o privades, la persona o entitat beneficiària ha de reintegrar l'import total de l'excés fins al límit de la subvenció atorgada.
15.2. Per a la línia B
15.2.1. Els ajuts d'aquesta línia constitueixen una dotació econòmica no proporcional a les despeses.
15.2.2. L'import total de l'ajut és de 5.000 euros per dedicació al projecte (realització, publicació, difusió i promoció del vídeo), dels quals un mínim de 250 euros han de ser en concepte de promoció dels vídeos mitjançant els sistemes de publicitat de xarxes socials.
15.2.3. El nombre d'ajuts en aquesta convocatòria és de 4.
16. Criteris d'assignació de les subvencions
16.1. Per a la línia A
16.1.1. L'import cert que s'ha de destinar a cadascun dels sol·licitants amb dret a percebre la subvenció s'ha de calcular d'acord amb la puntuació que s'obtengui a partir del barem especificat en el punt següent, d'acord amb aquesta fórmula:
ICBx = [305.000 € / PBx...n] x PBx
On ICBx és l'import cert que s'ha de destinar al beneficiari X; PBx...n és el resultat de sumar les puntuacions obtingudes per tots els sol·licitants amb dret a subvenció aplicant el barem que es detalla en el punt 16.1.3 i PBx és la puntuació obtinguda pel beneficiari X aplicant el mateix barem.
Una vegada feta la distribució prevista, si hi ha un romanent, es repartirà proporcionalment entre els beneficiaris als quals s'hagi assignat un import inferior als màxims establert.
16.1.2. En el cas que el crèdit global màxim destinat a la convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol·licituds presentades, es podrà finançar la totalitat de l'import sol·licitat (d'acord amb els límits establerts en el punt 15) per cada entitat que compleixi els requisits per ser-ne beneficiària sense aplicar els criteris de valoració.
Quan el crèdit assignat a la convocatòria sigui insuficient, les característiques de la subvenció ho permetin i així ho prevegi la convocatòria corresponent, es pot distribuir o prorratejar l'import global màxim destinat a la convocatòria entre les persones o entitats sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiàries.
16.1.3. Cada activitat proposada es valorarà de la manera següent:
Criteris |
Punts |
---|---|
Contribució del projecte al foment de l'ús social de la llengua catalana (es pot acumular puntuació de més d'una categoria fins a un màxim de 6 punts) |
En l'àmbit d'actuació de l'entitat sol·licitant: 2 En les relacions interpersonals: 2 Adopció lingüística per part de nous parlants: 2 |
Àmbit d'aplicació (màxim: 4 punts) |
Autonòmic: 4 Insular: 3 Comarcal (més d'un municipi): 2 Municipis de més de 25.000 habitants: 2 Municipis de menys de 25.000 habitants: 1 |
Incidència del projecte (fins a un màxim de 6 punts) |
Capacitat per produir efectes duradors en els usos lingüístics: 2 Magnitud quantitativa del públic potencial: 2 Rellevància qualitativa del públic potencial: 2 |
Destinataris (màxim 3) |
Segments de població específics (joves, col·lectius professionals, població no catalanoparlant): 3 Població general: 2 Població catalanoparlant: 1 |
Innovació |
Activitats de nova creació: 2 |
Edició de material específic nou relacionat amb l'activitat (es pot acumular puntuació de més d'una categoria fins a un màxim de 6 punts) |
Material audiovisual: 3 Material d'àudio: 2 Material imprès: 1 |
Qualitat tècnica del projecte (es pot acumular puntuació de més d'una categoria fins a un màxim de 6 punts) |
Disseny del projecte, definició d'objectius, públic destinatari, metodologia, sistema d'avaluació de resultats: fins a 3 punts Viabilitat del pla de treball (calendari d'actuacions, adequació de l'equip de treball i del pressupost): fins a 3 punts |
Inclusió d'activitats o aspectes relatius a la commemoració d'efemèrides de rellevància cultural (fins a un màxim de 3 punts) |
Any Llompart: 1 punt 50è aniversari de la publicació de Te deix, amor, la mar com a penyora: 1 punt Centenari de la mort d'Antoni Maura: 1 punt |
16.2. Per a la línia B
16.2.1. Criteris de valoració
Les sol·licituds es valoren d'acord amb els criteris següents, amb un màxim de puntuació de 15 punts:
a) Vídeos que tractin sobre cultura, llengua, esports, e-sports, moda, gastronomia, visibilització del territori o continguts educatius. Fins a 3 punts.
b) Qualitat de la proposta, tant lingüística com de contingut. Fins a 5 punts.
c) Qualitat dels guions aportats. Fins a 2 punts.
d) Aptituds comunicatives de les persones que condueixen els vídeos. Fins a 2 punts.
e) Trajectòria dels sol·licitants com a creadors de continguts. Fins a 1 punt.
f) Viabilitat i qualitat del pla de difusió a xarxes socials. Fins a 1 punt.
g) Viabilitat i qualitat del pla de promoció mitjançant els sistemes de publicitat de xarxes socials. Fins a 1 punt.
Per optar als ajuts, les propostes han de sumar un mínim de 8 punts.
Els ajuts s'atorgaran als projectes amb major puntuació, fins a un màxim de 4 sol·licitants.
17. Proposta de resolució, resolució i notificació
17.1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar i valorar les sol·licituds admeses.
La Comissió Avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, que és la que es valorarà i la que s'haurà de justificar. Igualment, en el cas que es presentin sol·licituds per a projectes que incloguin diferents activitats que podrien ser susceptibles de ser presentades de forma independent, la Comissió Avaluadora pot acordar tramitar-les de forma separada.
Una vegada la Comissió Avaluadora hagi revisat les sol·licituds, ha d'aixecar acta i emetre un informe en el qual s'ha d'indicar, de manera provisional, les persones beneficiàries, la puntuació obtinguda i l'import adjudicat a cada projecte. Aquest informe s'ha de publicar en la Seu Electrònica de la CAIB i a la pàgina web www.iebalearics.org, i s'ha de concedir als interessats un termini de deu dies hàbils a fi que puguin formular les al·legacions que considerin oportunes a través del tràmit establert a l'efecte en la Seu Electrònica del procediment.
17.2. Així mateix, quan l'import de la subvenció proposada sigui inferior a l'import sol·licitat, els sol·licitants que així ho desitgin podran reformular la seva sol·licitud en el termini esmentat en el punt anterior, a fi d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. Aquesta modificació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en la convocatòria.
17.3. La Comissió Avaluadora, si escau, s'ha de reunir novament per tal de revisar les al·legacions presentades i emetre l'informe definitiu que ha de servir de base a la proposta de resolució de la direcció de l'IEB, la qual, si escau, s'ha de pronunciar sobre les al·legacions presentades en el tràmit d'audiència, i ha d'incloure, com a mínim, la llista de persones beneficiàries a les quals es proposa l'atorgament de la subvenció i la quantia d'aquesta. La proposta de resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en la Seu Electrònica de la CAIB i en la pàgina web www.iebalearics.org.
17.4. Una vegada notificada la proposta de resolució, els beneficiaris han de comunicar a l'Institut d'Estudis Baleàrics si accepten la subvenció o hi renuncien. En qualsevol cas, si en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació de la proposta de resolució el beneficiari no fa constar el contrari, s'entendrà que accepta la subvenció proposada.
17.5. En el cas que, dins aquest termini, alguna persona beneficiària renunciï a la subvenció proposada, el seu import es podrà repartir entre la resta de beneficiaris als quals s'hagi assignat un import inferior al màxim establert, d'acord amb els termes establerts en el punt 16. Criteris d'assignació de subvencions.
17.6. A partir de la proposta de resolució de la direcció de l'Institut d'Estudis Baleàrics, el president de l'Institut d'Estudis Baleàrics ha de dictar la resolució de concessió, que ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents: la identificació de la persona o entitat beneficiària, la descripció de l'activitat o projecte que s'ha de subvencionar, el pressupost total de l'activitat subvencionada, l'import de la subvenció concedida i la inclusió o l'exclusió de l'IVA suportat. La resolució ha d'acordar tant l'atorgament de les subvencions com la denegació i la no concessió, per desistiment, renúncia al dret o impossibilitat material sobrevinguda.
17.7. La resolució de concessió s'ha de notificar mitjançant la publicació en el BOIB en el termini de sis mesos comptadors des de l'endemà de l'acabament del termini per presentar les sol·licituds fixat en el punt 8 d'aquesta convocatòria.
17.8. Contra la resolució de concessió, que exhaureix la via administrativa, s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se notificat, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la data de notificació.
18. Justificació de la subvenció (per a la línia A)
18.1. La justificació ha d'incloure la descripció detallada de l'activitat o el projecte per al qual es va sol·licitar la subvenció i se n'ha de justificar el seu cost total, amb independència de quin hagi estat l'import concedit o l'import subvencionable.
18.2. Es considera despesa realitzada únicament la que s'hagi pagat amb anterioritat a la finalització del període de justificació, sens perjudici del que s'estableix en el punt 7 per a les despeses de tributs i Seguretat Social.
18.3. La despesa mínima, realitzada i justificada, de l'activitat objecte de la subvenció exigible per poder considerar acomplerts l'objecte i la finalitat de la subvenció ha de ser, com a mínim, del 50 % del cost de l'activitat. L'incompliment d'aquesta despesa mínima destinada al compliment de la finalitat subvencionada comporta la revocació total de la subvenció atorgada.
Si es compleix la despesa mínima del 50% del cost de l'activitat, però el cost final efectiu de l'activitat és inferior en més del 20 % del cost inicialment pressupostat, s'ha de reduir, en la mateixa proporció, la quantia de la subvenció.
En el cas que la desviació pressupostària entre el cost inicialment pressupostat i el cost final justificat de l'activitat objecte de l'ajut no excedeixi del 20 %, no es farà la reducció proporcional de l'ajut, sempre que es garanteixi que s'han acomplert l'objecte i la finalitat de l'ajut.
19. Compte justificatiu (per a la línia A)
19.1. El termini per justificar la subvenció és de 20 dies hàbils comptadors a partir de la finalització de l'activitat objecte de la subvenció. Si en aquesta data encara no s'ha publicat la Resolució de concessió en el BOIB, s'entén que la justificació s'ha de fer en els 20 dies hàbils següents a aquesta publicació
Si, transcorregut aquest termini no s'ha presentat la justificació, l'òrgan administratiu competent ha de requerir al beneficiari que en un termini improrrogable de quinze dies hàbils la presenti, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reglament general de subvencions. La falta de presentació de la justificació en el termini que estableix aquest apartat comporta la revocació i, si escau, l'exigència de reintegrament i altres responsabilitats que estableix la legislació aplicable en matèria de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que hi corresponguin, d'acord amb l'article 58 del TRLS.
19.2. En el cas d'activitats anuals, sempre que s'hagi fet constar en la sol·licitud, es pot fer una justificació parcial de l'acció en el termini dels 20 dies hàbils posteriors a la publicació de la Resolució de concessió en el BOIB, en el cas que se n'hagi completat un bloc clarament independent. La resta de l'activitat s'ha de justificar en el termini dels 20 dies hàbils posteriors a la finalització de l'activitat objecte de la subvenció.
19.3. Els beneficiaris de les subvencions han de presentar un compte justificatiu per a cada activitat o projecte, degudament emplenat i signat per la persona representant, d'acord amb els models normalitzats i mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica de la CAIB i al qual es podrà accedir també mitjançant la pàgina web www.iebalearics.org.
El compte justificatiu ha d'incloure la documentació següent:
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades, de les despeses objecte de l'ajuda i dels resultats obtinguts, segons el model disponible a l'efecte al web http://www.iebalearics.org (annex 4A). La memòria d'actuació ha de permetre comprendre les activitats o projectes efectivament duits a terme i el compliment de l'activitat subvencionada d'acord amb els requisits establerts, amb tota la informació necessària per interpretar correctament la justificació de despeses presentada i la imputació de les despeses a cada concepte.
b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats o despeses objecte de la subvenció, degudament signada pel beneficiari, segons el model disponible al web http://www.iebalearics.org (annex 5), en el qual s'ha de consignar:
La memòria econòmica justificativa, a més, s'ha de trametre a l'adreça foment@iebalearics.org en format digital com a full de càlcul que es pot descarregar del web www.iebalearics.org.
c) Les factures, que, completes o simplificades, han de complir els requisits que estableix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
- La descripció de l'operació ha d'aportar informació suficient sobre el concepte i el període objecte de facturació per tal que es pugui verificar la seva correspondència amb la despesa objecte de l'ajut. Si el concepte de la factura no és prou explicatiu, cal adjuntar els albarans de lliurament corresponents o altra documentació justificativa. En tot cas s'ha de poder verificar el preu unitari de l'operació. En el cas que en algunes de les factures sol·licitades no hi consti l'IVA, és obligatori fer referència a la disposició normativa en virtut de la qual és aplicable l'exempció d'acord amb l'article 6.1.j) del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
- No s'admeten les factures que no desglossin amb detall els serveis contractats.
- Les factures han de ser emeses i pagades amb anterioritat a la finalització del període de justificació.
d) Es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient la que segueix:
- En el cas que es tracti de transferències, l'ordre de transferència en què es carregui en compte el pagament. Les ordres de transferència han d'incloure la identificació de la persona beneficiària i la de l'ordenant del pagament. L'ordenant ha de ser la persona beneficiària de l'ajut i hi ha de constar el seu NIF i la denominació social. Així mateix, les ordres de transferència han d'indicar el concepte amb què s'ordena el pagament i la remissió al número o números de factura a què correspon. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre la despesa i el pagament. En cas que l'import de la transferència no coincideixi amb l'import de la factura, s'ha d'entregar una nota d'aclariment i els documents addicionals que demostrin aquest import.
- En el cas que es tracti de pagaments fets amb targeta de crèdit o de dèbit, o PayPal, l'ordre de pagament en què es carregui en compte el pagament. Les ordres de pagament han d'incloure la identificació de la persona beneficiària i la de l'ordenant del pagament. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre la despesa i el pagament.
- En el cas que es tracti de pagaments agrupats, el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.
- No s'accepta cap document acreditatiu del pagament que sigui en efectiu o en espècie.
- No s'accepta cap justificació de pagament per compensació.
- Les factures i els justificants de pagament s'han de lliurar en el mateix ordre en què apareixen en el compte justificatiu.
e) Mostres de tot el material audiovisual, àudio o imprès descrit en la sol·licitud.
f) La documentació acreditativa de les mesures de difusió establertes en el punt 11.
g) Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del TRLS, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.
h) Nòmines dels treballadors desglossades, amb la indicació de l'import retingut a compte de l'IRPF, i justificants de pagament dels sous.
i) Documents de relació nominal de treballadors (RNT, antic TC2) i rebut de liquidacions de cotització (RLC, antic TC1), juntament amb una llista en què figurin de manera detallada, per mes i treballador, els imports corresponents al total meritat a la nòmina i justificants de pagament.
j) Documents d'IRPF i d'altres tributs no susceptibles de recuperació o compensació, i justificants de pagament.
19.4. D'acord amb la disposició addicional tercera del TRLS, quan els beneficiaris siguin entitats locals, així com les seves entitats instrumentals, no cal que presentin compte justificatiu. La justificació de la subvenció es pot fer mitjançant un certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció, i també un informe emès per la Intervenció o l'òrgan de control equivalent de l'entitat local que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció. A aquest efecte, el certificat ha de contenir, com a mínim, les dades identificatives de l'entitat beneficiària i del projecte subvencionat, així com de la persona signant de l'informe de justificació; una manifestació expressa acreditativa de la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa i, finalment, una relació detallada identificativa dels documents justificants, així com de la data de pagament.
19.5. D'acord amb l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per als contractes menors (15.000 €), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé.
L'elecció entre les tres ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficàcia i economia. En cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria.
No és necessari sol·licitar les tres ofertes quan, per les característiques especials, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que prestin el servei o subministrin el bé, o quan la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. No obstant això, la persona beneficiària haurà de presentar, juntament amb la sol·licitud, la informació suficient sobre l'adequació d'aquestes despeses de contractes superiors a 15.000 euros als preus de mercat.
19.6. S'entenen justificades les despeses relatives a liquidacions de tributs i retencions de la Seguretat Social que, conforme amb el dret, s'hagin meritat en la data màxima d'execució de l'activitat, amb independència que s'hagin abonat o no a les persones creditores corresponents.
19.7. Respecte a les despeses indirectes, subvencionables fins a un màxim del 10 % del pressupost de despeses subvencionables totals, i fins a un màxim de 2.500 euros per beneficiari, se n'ha de presentar una relació classificada, de forma separada de la resta de despeses, dins del compte justificatiu. Les despeses indirectes s'han d'acreditar a través d'una declaració justificativa de la imputació d'aquestes despeses al projecte subvencionat.
19.8. En el cas que es detectin mancances o defectes esmenables en la documentació justificativa que no permetin comprovar adequadament que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, s'ha de requerir els beneficiaris que els esmenin. Aquests disposaran de deu dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la recepció del requeriment, per aportar la documentació que calgui per esmenar les deficiències o mancances detectades.
Seguint l'article 43.2. de la Llei 39/2015 de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, quan la notificació per mitjans electrònics sigui de caràcter obligatori, o hagi estat expressament triada per l'interessat, s'entendrà rebutjada quan hagin transcorregut deu dies naturals des de la posada a disposició de la notificació sense que s'hagi accedit al seu contingut.
19.9. Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, poden donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
19.10. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa aplicable, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor serà l'encarregat de dirimir-la.
19.11. L'import de la subvenció només s'ha d'abonar una vegada que el beneficiari hagi justificat que ha duit a terme les activitats i els projectes que fonamenten la concessió de l'ajut i les despeses que l'activitat o projecte ha suposat.
19.12. Una vegada comprovada la justificació de la subvenció, la direcció de l'IEB ha de dictar i notificar la liquidació de la subvenció en el termini de prescripció de quatre anys, sense més actuacions, d'acord amb l'article 42 bis del TRLS i amb caràcter previ al pagament total o parcial de la subvenció o a l'inici, si escau, dels procediments de revocació total o parcial de la subvenció.
20. Justificació de la subvenció (per a la línia B)
Les persones beneficiàries han de presentar la documentació següent, abans del 15 de juny de 2026:
a) Una memòria d'actuació justificativa de l'activitat feta (annex 4B) amb els enllaços de tota la sèrie de vídeos, que han d'estar disponibles de forma pública, d'acord amb el projecte inicial presentat amb la sol·licitud.
b) Una memòria econòmica justificativa, degudament signada pel beneficiari, segons el model disponible al web http://www.iebalearics.org (annex 5), en el qual s'ha de consignar:
c) Les factures i els comprovants de pagament relatius a les despeses de promoció dels vídeos objecte del projecte subvencionat mitjançant els sistemes de publicitat de les xarxes socials que acreditin que el beneficiari ha fet una despesa en publicitat de, com a mínim, 250 euros.
Si, transcorregut aquest termini, no s'ha presentat la justificació, l'òrgan administratiu competent ha de requerir el beneficiari o beneficiària que en un termini improrrogable de quinze dies hàbils la presenti, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reglament general de subvencions. La falta de presentació de la justificació en el termini que estableix aquest apartat comporta la revocació i, si escau, l'exigència de reintegrament i altres responsabilitats que estableix la legislació aplicable en matèria de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei general de subvencions, corresponguin.
21. Pagament
El pagament dels ajuts concedits es farà efectiu a partir del moment en què s'hagi justificat de manera adequada i suficient el projecte subvencionat, d'acord amb allò que estableixen aquestes bases.
22. Control
22.1. Els beneficiaris queden sotmesos a les mesures de fiscalització i control i al deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de subvencions, en l'article 27 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, així com als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
22.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits de l'activitat o el compliment de les obligacions dels beneficiaris dona lloc a la revocació de la subvenció concedida en els termes prevists en el punt següent.
22.3. Per intensificar el control a fi d'evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajuts, l'Administració pot determinar si s'ha produït l'ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de les administracions públiques.
23. Revocació de la subvenció concedida
L'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tots els casos, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada. La revocació, en el seu cas, s'ha de dur a terme d'acord amb les previsions establertes en l'article 31 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.
24. Reintegrament de les subvencions concedides
24.1. Si es produeix alguna de les circumstàncies previstes en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, els beneficiaris tenen l'obligació de reintegrar, de manera total o parcial, les quantitats percebudes, juntament amb l'interès de demora calculat des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual es determina el reintegrament. La revocació, en el seu cas, s'ha de dur a terme d'acord amb les previsions establertes en l'article 32 de l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.
24.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
25. Règim d'infraccions i sancions
Si s'incompleixen els requisits que estableixen aquesta Resolució i l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, s'ha d'aplicar el règim d'infraccions i sancions que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions i les normes que la despleguen.