Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA
Núm. 126098
Aprovació del pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2025, 2026 i 2027 – Expedient núm. 2203/2024
Mitjançant Resolució d'Alcaldia núm. 162, de data 20 de febrer de 2025, es va acordar:
PRIMER. Aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2025, 2026 i 2027, que s'adjunta com a annex a la present resolució.
SEGON. Atorgar el tràmit d'audiència a les associacions locals de taxistes a l'efecte de que puguin consultar l'expedient i interposar les al·legacions i/o reclamacions que estimin oportunes, durant el termini de 10 dies, a partir de la data d'inserció del Pla d'Actuació en el BOIB.
TERCER. Remetre com més aviat millor l'anunci per a la seva publicació en el BOIB a l'efecte de la seva publicitat i inici del procediment de licitació.
QUART. Sol·licitar autorització al Departament de Transports del Consell Insular d'Eivissa, perquè els titulars de les llicències puguin prestar serveis fora del terme municipal.
Contra el present Acord, que posa fi a la via administrativa, pot interposar alternativament recurs de reposició potestatiu davant l'Alcaldia, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la recepció de la present notificació, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques; o bé interposar directament recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la recepció de la present notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció contenciosa administrativa. Si s'optés per interposar el recurs de reposició potestatiu no podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell sigui resolt expressament o s'hagi produït la seva desestimació per silenci.
La qual cosa es publica per a general coneixement.
(Signat electrònicament: 24 de febrer de 2025)
L'alcaldessa Maria Tania Marí Marí
ANNEX
PLA D'ACTUACIÓ EN MATÈRIA DE TRANSPORT PÚBLIC DE VIATGERS EN VEHICLE DE TURISME PER ALS ANYS 2025, 2026 I 2027
El servei del taxi en l'àmbit del transport públic de viatgers té una presència molt destacada per a la mobilitat de les persones en general i, bàsicament, per als turistes que ens visiten durant la temporada estival. La contribució d'aquest sector en l'activitat turística i el component públic i a vegades assistencial d'aquest servei fa convenient una proporcionada actuació que s'ajusti a les especials necessitats de la demanda d'aquest servei i que es produeixen majoritàriament durant l'època assenyalada.
En les temporades estivals dels últims anys, s'ha constatat que existeix una gran desproporció entre l'oferta d'aquests serveis i la demanda que es produeix, provocada en gran manera pel marcat component estacional de la demanda turística d'Eivissa, que fa que la població augmenti notablement durant els mesos estivals i que per tant, no es pugui prestar un òptim servei amb el nombre de vehicles autoritzats per a prestar el servei de transport públic de viatgers durant tot l'any. Això ha provocat sobretot en les últimes temporades estivals un creixent augment de l'oferta il·legal de transport de viatgers, que, a més de suposar un perjudici directe al sector del transport de viatgers en taxi, afecta seriosament la imatge turística pròpia de l'illa i produeix altres distorsions, com per exemple l'afectació de la seguretat viària.
La Comunitat Autònoma dels Illes Balears, en l'exercici de la seva competència exclusiva en matèria de transport per carretera quan aquest es dugui a terme íntegrament dins del territori de les illes, ja va habilitar per a anys successius, mitjançant la Llei 13/2005 de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, la possibilitat d'atorgar llicències d'àmbit insular de transport públic de viatgers en vehicles de turisme al Consell Insular d'Eivissa, que va aprovar plans d'actuació en transport públic de viatgers per a les temporades estivals dels anys 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 i 2011 per a adequar la desproporció existent entre l'oferta i la demanda de taxis en temporada estival a l'illa d'Eivissa.
Mitjançant l'aprovació del Decret llei 1/2012, de 10 de febrer, sobre mesures orientades a la prevenció de l'oferta il·legal en matèria de transports a l'illa d'Eivissa, el govern autonòmic va habilitar als ajuntaments de l'illa d'Eivissa per a concedir autoritzacions estacionals de taxi amb caràcter urgent fins que la Comunitat Autònoma no legislés en matèria de transports urbans.
Sobre la base d'aquesta habilitació legal, l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja va aprovar un pla d'actuació en aquesta matèria per als anys 2014-2015, 2016-2017, 2018-2019 (prorrogat en 2020 i 2021) i 2022-2023 (prorrogat en 2024).
De conformitat a la competència exclusiva en matèria de transports atorgada a la Comunitat Autònoma dels Illes Balears, el Parlament de les Illes Balears, en virtut de l'article 48 de la Llei orgànica 1/2007 de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, va aprovar la Llei 4/2014 de 20 de juny de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears en l'article de les quals 48 atribueix als ajuntaments les competències administratives en relació en el servei d'auto-taxi.
La llei estableix les condicions generals de prestació del servei d'auto-taxi i preveu la llicència municipal com a títol per a prestar el servei, distingint entre llicències ordinàries i llicències de caràcter temporal indicant que aquestes últimes s'atorgaran preferentment als titulars de llicències de caràcter ordinari i estableix que per a atorgar les llicències temporals, els ajuntaments, mitjançant un acte administratiu, aprovaran un pla regulador que determini la seva adjudicació, les condicions de prestació del servei, el número mínim i màxim, les condicions a les quals hauran de subjectar-se, els drets i les obligacions, la quantia de la taxa, els supòsits de revocació, el termini de durada i altres condicions que es considerin adequades o necessàries.
El quant al nombre de llicències atorgables, atès l'estudi de necessitats de llicències municipals del servei de taxi encarregat per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja en els quals entre altres s'analitza l'extensió del municipi, el creixement poblacional dels últims anys, nombre de places turístiques i l'oferta turística existent el municipi es constata la necessitat de disposar com a mínim de 9 llicències temporals durant els mesos estivals.
En relació al sistema d'adjudicació de les llicències temporals, com s'ha indicat anteriorment, la llei preveu el seu atorgament amb caràcter preferent als titulars de llicències ordinàries, reservant-se per tant un major percentatge de llicències temporals a atorgar per als titulars de llicències ordinàries de taxi de Sant Joan de Labritja i establint-se un percentatge menor per a aquells assalariats que complint els requisits establerts en aquest Pla vulguin accedir a elles.
En definitiva, el present Pla regulador persegueix un augment dels nivells de qualitat del servei de transport públic de viatgers en vehicle turisme, que s'aconseguirà amb la coordinació prevista entre els sistemes municipals de transport urbà de viatgers i la resta de mesures d'aplicació per a l'avaluació dels resultats obtinguts juntament amb la persecució de l'intrusisme existent en el sector.
I. Objecte del Pla d'actuació
El present Pla d'actuació és un acte que té per objecte concretar les condicions a les quals s'han de subjectar les llicències temporals d'àmbit municipal, sense perjudici de l'autorització per a la prestació insular recollida en els articles 53.4 i 69.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible dels Illes Balears, per als anys 2025, 2026 i 2027 amb possibilitat de prorrogar-se per un més.
La vigència del Pla d'actuació ve definida en el temps per la seva estacionalitat aplicable als tres anys de durada, que podrà prorrogar-se a un quart si així s'acorda per la Corporació abans de la finalització del tercer any.
El titular d'una llicència temporal estarà habilitat per a realitzar el servei de transport públic de viatgers en vehicles turisme a canvi d'un preu. Així, l'objectiu principal del pla consisteix en l'ampliació, en temporada estival, de la capacitat que el sistema de transport públic de viatgers en vehicle turisme pot prestar a cada moment, a través de l'augment de llicències, en aquest cas temporals com a títol habilitant previst legalment per a la prestació del servei. De manera paral·lela s'incidirà en la millor ordenació del sector, bàsicament respecte al control de la competència deslleial i l'intrusisme existent i a l'ampliació dels mitjans disponibles per a afavorir la mobilitat (transport col·lectiu de viatgers).
II. Característiques de les llicències temporals
Les llicències temporals d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicle turisme, reuniran les característiques següents:
Estacionals: la durada d'aquestes autoritzacions, que es concediran en un torn únic serà del dia 15 de maig fins al dia 15 d'octubre dels anys 2025, 2026 i 2027 (tots els dies inclosos). No obstant això, segons demanda i necessitats, aquesta data podrà ser modificada cada any. Així mateix, es podrà decretar mitjançant Resolució d'Alcaldia jornades de guàrdia i dies lliures.
Triennals: El present pla regulador tindrà una vigència de tres anys consecutius, 2025, 2026 i 2027, podent prorrogar-se per un any més en les mateixes condicions si la Corporació adopta l'acord corresponent amb anterioritat a la finalització de la seva vigència.
Personal: L'autorització tindrà el caràcter de personal i per tant anirà vinculada a l'atorgament a una persona que reuneixi els requisits, i a un únic vehicle, que igualment reuneixi les característiques que es demanin. Només podrà obtenir-se una llicència temporal per persona.
Intransmissibles: Aquestes autoritzacions no es podran transmetre en cap cas.
Revocables: Independentment de l'extinció de l'autorització per caducitat, l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja podrà revocar-la per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei.
Àmbit municipal: Aquestes autoritzacions només habilitaran la prestació del servei a l'àmbit territorial del municipi de Sant Joan de Labritja, sense perjudici de la possible autorització del Consell Insular d'Eivissa per a prestar el servei fora del terme municipal. Aquesta autorització quedarà condicionada al consentiment municipal.
III. Determinació del nombre total d'autoritzacions
El present pla d'actuació estableix un número màxim total de 12 autoritzacions, constituint-se un contingent de reserva per als casos de renúncia o incompliment d'algun dels adjudicataris.
El contingent de reserva estarà format, en el cas que hi hagi més sol·licituds que llicencies a atorgar, per la llista ordenada de sol·licitants conforme a la puntuació que hagin obtingut. En el cas que les sol·licituds presentades no cobrissin el nombre total de llicències temporals que s'ofereixen, es podrà formar un contingent de reserva amb els assalariats del municipi de Sant Joan de Labritja que tinguin una antiguitat inferior a la requerida en el present pla.
IV. Procediment d'autorització.
1. Inicio
Una vegada aprovat el present Pla regulador, s'haurà de publicar en el Butlletí Oficial de les illes Balears, i l'endemà de la data de la publicació determinarà l'inici del termini de presentació de sol·licituds per un termini de deu dies naturals. Així mateix es publicarà en el tauler d'anuncis i en la pàgina web de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja www.santjoandelabritja.com l'obertura d'aquest termini, amb indicació dels requisits exigits per a optar a la concessió de les autoritzacions.
De conformitat amb el que es disposa en l'art. 188 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre de les illes Balears, se sotmetrà a exposició pública per termini de cinc dies el present pla, simultàniament a l'inici del termini de licitació. Si dins del referit termini es produeixen reclamacions contra el plec se suspendrà la licitació així com el termini per a la presentació de proposicions, en els casos en què sigui necessari per a resoldre la qüestió plantejada, i es reprendrà el que quedi d'aquest termini a partir de l'endemà de la resolució de les reclamacions
Els requisits exigits per a optar a la concessió de les autoritzacions, seran els que es detallen a continuació:
1.1. Ser persona física o jurídica
1.2. Complir amb les obligacions fiscals i socials i laborals establertes en la legislació vigent.
1.3. No mantenir deutes de qualsevol naturalesa amb l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.
1.4. Disposar del permís de conduir classe B o superior i compliment de la resta de requisits que assenyali l'ordenança reguladora del servei d'auto-taxi de Sant Joan de *Labritja.
1.5. Per a aquells que optin com a titulars de llicència municipal, disposar com a màxim d'una llicència municipal de taxi.
1.6. A més, els que optin com a titulars de llicència municipal hauran de presentar acreditació del compliment de la declaració censal de trobar-se donat d'alta en impost corresponent i en el règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social, d'acord amb la documentació que es detalla en l'apartat següent. En cap cas es considerarà que pot complir-se aquest requisit si s'ha interromput en algun moment la cotització amb motiu de jubilació, amb l'excepció de la jubilació contributiva.
1.7. Aquells que optin com a assalariats del sector del taxi (d'acord amb el que es preveu en el procediment d'atorgament), a més dels requisits recollits en els apartats 1.1., 1.2. i 1.3. anteriors, hauran d'acreditar el fet d'haver estat contractat pel titular d'una llicència municipal de taxi de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, almenys durant vint mesos durant els cinc anys anteriors a l'inici del termini de presentació d'instàncies (a l'efecte d'aquest còmput, també es tindrà en compte aquell temps en què el treballador assalariat hagi estat en situació d'ERTO COVID), així com haver fet aquest treball durant almenys dos mesos al llarg de l'any 2024.
1.8. Podran presentar sol·licituds aquells treballadors assalariats del sector del taxi que tinguin una antiguitat inferior a la indicada anteriorment per a passar a formar part del contingent de reserva residual que es podrà establir per al cas que no es cobrissin totes les llicències temporals previstes en el present Pla i no pogués formar-se el contingent de reserva contemplat en els apartats 6 i 7 d'aquest.
2. Sol·licituds i documentació a presentar.
2.1. El termini de sol·licituds s'obrirà l'endemà de la publicació en el BOIB del present Pla regulador, en instància dirigida a l'Alcaldia d'aquesta Corporació, en model recollit en l'annex corresponent. Aquest termini finalitzarà deu dies naturals posteriors a la data d'inici (considerats tots dos dies inclosos).
En cas que l'últim dia del còmput del termini sigui dissabte o festiu, el termini es prorrogarà automàticament fins al següent dia hàbil. Quan es publiquin anuncis de correcció d'errors, rectificacions o aclariments, el termini de presentació de proposicions es computarà a partir de la data del nou anunci.
La presentació de proposicions pressuposa l'acceptació, per part de l'interessat, de les clàusules del present Pla.
Quan la documentació s'enviï per correu, s'haurà de justificar, mitjançant document justificatiu, la data de l'enviament en l'oficina de Correus i anunciar-lo a la corporació mitjançant fax al número 971 33 31 17 o correu electrònic (secretaria@santjoandelabritja.com) dins del mateix dia.
Sense la concurrència de tots dos requisits, no serà admesa la documentació si es rep a l'Ajuntament amb posterioritat a la data en què finalitzi el termini. Transcorreguts, no obstant això, l'anterior, tres dies naturals a la data de finalització del termini sense haver-se rebut la documentació per part de l'Ajuntament, aquesta no s'admetrà.
També s'admetrà la documentació presentada d'acord amb les disposicions legals i que compleixi els requisits en elles establerts, sempre que tinguin entrada en les dependències municipals abans de la finalització del termini indicat.
2.2. Cada sol·licitant presentarà, la sol·licitud conforme a l'Annex I, acompanyada de la següent documentació:
a) Document Nacional d'Identitat per totes dues cares i, si és el cas, l'escriptura d'apoderament degudament legalitzada, o les seves fotocòpies degudament autenticades.
b) Declaració responsable del compliment dels requisits establerts en el present pla regulador.
c) Declaració responsable de no estar culpable el licitador en les prohibicions per a contractar recollides en l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic.
d) Certificats acreditatius de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents.
e) Certificat expedit per la Prefectura provincial de trànsit, en el qual s'acrediti que la persona interessada no ha estat sancionada per resolució ferma en els dos últims anys per alguna de les infraccions qualificades com molt greus de les previstes en el Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual es va aprovar el Reglament general de circulació per a l'aplicació i desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació per a l'aplicació i desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de Vehicles de motor i Seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de Vehicles de motor i Seguretat viària.
f) Compromís que s'adscriurà a la llicència temporal un vehicle conforme al que s'estableix en el present pla regulador.
g) Compromís d'aportar pòlissa d'assegurança per a cobrir de manera il·limitada (o com a mínim per import de 50 milions d'euros) la seva responsabilitat civil pels danys que es causin en ocasió del transport.
h) Declaració responsable en la qual s'indiqui la puntuació que li correspongui conforme al que s'estableix en l'apartat 7 del present Pla. (Annexos II i III).
i) Indicació del mail o fax a l'efecte de rebre notificacions.
j) Una relació de tots els documents inclosos en aquest sobre.
En el cas de conductors assalariats, hauran d'aportar a més la següent documentació:
k) Certificat de vida laboral expedit per la Seguretat Social o qualsevol altre document que acrediti fefaentment el compliment dels criteris que serveixin per a adjudicar les llicències.
l) Declaració responsable en la qual indiquin l'antiguitat (no interrompuda) amb la qual compten i a la qual hauran d'acompanyar una relació detallada dels titulars i números de llicència on s'han prestat els serveis de conductor amb indicació de les dates d'inici i finalització dels Serveis. (Conforme al model previst en l'Annex III d'aquest plec).
Amb la finalitat d'evitar irregularitats i contradiccions es determina que el sol·licitant que falsegés la documentació, una vegada acreditat tal extrem, quedarà automàticament exclòs del procediment d'atorgament de llicències temporals.
Les persones que, com a titulars d'una llicència de taxi en el municipi de Sant Joan de Labritja, optin a la llicència temporal hauran de fer constar en la seva sol·licitud el número de llicència que són titulars, així com aportar còpia dels rebuts o documentació acreditativa del pagament de dotze mesos cotitzats en el règim especial d'autònoms al llarg dels últims vint mesos. Respecte al requisit de no haver estat jubilat, aquelles persones amb edat suficient per a trobar-se en tal circumstància hauran de presentar certificat negatiu emès per l'Institut Nacional de la Seguretat Social. Els qui hagin optat per la modalitat de la jubilació contributiva hauran d'aportar certificat acreditatiu de tal extrem.
3. Esmena de deficiències
Transcorregut el termini de presentació de sol·licituds, l'Ajuntament obrirà un període de 3 dies hàbils per a esmena de deficiències en relació amb aquells sol·licitants que no hagin acreditat prou el compliment dels requisits.
A tals efectes l'Ajuntament exposarà en el tauler d'anuncis i en la pàgina web municipal una relació dels sol·licitants que es trobin en aquesta circumstància amb referència a la documentació que han de presentar.
L'endemà de la data de publicació d'aquesta relació en el tauler d'anuncis i en la pàgina web municipal determinarà l'inici del còmput dels 3 dies hàbils per a esmena.
Transcorregut aquest termini sense esmenar les deficiències que fossin trobades, el sol·licitant quedarà exclòs del procés d'adjudicació.
4. Llista provisional d'admesos
En cas de no existir deficiències a esmenar o, esmenades aquestes, o, si és el cas, transcorregut el termini habilitat a aquest efecte sense esmena, la Corporació elaborarà la llista provisional d'admesos que serà exposada al públic a través del tauler d'anuncis municipal i la pàgina web.
Publicada l'anterior llista provisional, s'obrirà un termini de cinc dies naturals perquè els interessats puguin, si és el cas, al·legar el que al seu dret convingui.
5. Llista definitiva d'admesos
Transcorregut el termini per a la presentació d'al·legacions sense que s'haguessin presentat o, si és el cas, resoltes les mateixes, la Corporació aprovarà la llista definitiva d'admesos que serà exposada al públic a través del tauler d'anuncis municipal i la pàgina web.
Aquesta llista classificarà als admesos en dos grups (titulars i assalariats) segons el que es disposa a continuació i assenyalarà dia, hora i lloc en què es durà a terme el sorteig per a l'adjudicació de les llicències temporals, en cas que hi hagués empat en la puntuació de possibles adjudicataris.
6. Classificació dels sol·licitants admesos
El procediment per a l'adjudicació de les llicències temporals estableix la següent classificació dels sol·licitants i distribució d'autoritzacions:
Categoria A: "Titulars": titulars de llicència municipal de taxi
Categoria B: "Assalariats": assalariats del sector del taxi.
El procediment d'adjudicació es regirà per la prevalença dels titulars (categoria A) respecte dels assalariats (categoria B). Sobre la base d'això s'estableix un contingent de reserva d'atorgament de 9 llicències a favor dels titulars de llicències ordinàries i 3 llicències a favor dels assalariats de llicències de taxi del municipi de Sant Joan de Labritja que compleixin els requisits previstos en el present Pla regulador, conforme al que es preveu en l'apartat següent.
En cas que no s'adjudiquessin la totalitat de les llicències previstes per a cada categoria, la resta que quedi d'una categoria incrementarà el nombre de llicències a atorgar de l'altra categoria.
En el cas que es presentessin més sol·licituds que nombre de llicències a atorgar, es constituirà un contingent de reserva al qual poder acudir en supòsits de renúncies o vacants sobrevingudes, format per les sol·licituds que no s'hagin adjudicat ordenades conforme a la puntuació obtinguda en l'apartat següent.
Si no es pogués constituir aquest contingent de reserva per falta de sol·licituds, es podrà constituir un contingent de reserva residual per a cobrir el nombre de llicències temporals que quedessin vacants o les baixes que es poguessin produir i al qual podran accedir aquells assalariats que haguessin presentat sol·licitud amb una antiguitat inferior a la indicada en l'apartat 1.6.
7. Adjudicació de les llicències temporals.
Les llicències temporals s'atorguessin a aquells sol·licitants que obtinguin una major puntuació atesos els següents criteris:
Categoria A: Titulars de llicències ordinàries d'auto-taxi de Sant Joan de Labritja
S'atorgarà la puntuació atesos els següents criteris:
No haver tingut prèviament autorització estacional: 5 punts.
Haver tingut autorització estacional durant els anys 2022-2024: 2,5 punts.
Per rigorosa i continuada antiguitat com a titular de llicència municipal de taxi en el municipi de Sant Joan de Labritja: 0,5 punts per cada any d'antiguitat. Aquesta antiguitat, entesa a la data de finalització de presentació de sol·licituds, únicament es computarà per anys complerts sense que puguin tenir-se en compte la fracció o decimal que pogués resultar d'aquest còmput.
Aportació de vehicle de menys de 4 anys d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 5 punts.
Aportació d'un vehicle de més de 4 anys i menys de 5 anys d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 2,5 punts.
Aportació d'un vehicle híbrid o “biomodal” (motor de combustió interna i un o diversos motors elèctrics) i vehicles amb targeta ECO, que estiguin homologats de fàbrica: 5 punts.
Aportació d'un sistema de cobrament que faciliti als usuaris el pagament del servei mitjançant targetes de crèdit: 5 punts.
Aportació de declaració jurada de l'interessat en el qual s'indiqui que explotarà personalment la llicència fixa o estacional (entenent-se com a explotació personal la conducció de vehicle mínim 20 hores setmanals, no la seva gestió): 6 punts.
En cas d'empat si hi hagués més sol·licitants que llicències temporals a atorgar, s'efectuarà un sorteig públic entre aquells sol·licitants que obtinguin la mateixa puntuació.
Categoria B: Assalariats del sector del taxi
S'atorgarà la puntuació atesos els següents criteris:
No haver tingut prèviament autorització estacional: 3 punts.
Haver tingut autorització estacional durant els anys 2022-2024: 1,5 punts.
Per rigorosa i continuada antiguitat acreditada en aquest municipi de Sant Joan de Labritja com a conductors assalariats dels titulars de llicències d'auto-taxi que prestin el servei amb plena i exclusiva dedicació en la professió, acreditada mitjançant la inscripció i cotització en tal concepte a la Seguretat Social: 1 punt per cada any d'antiguitat. Aquesta antiguitat, entesa a la data de finalització de presentació de sol·licituds, únicament es computarà per anys complerts sense que puguin tenir-se en compte la fracció o decimal que pogués resultar d'aquest còmput. La citada continuïtat es considerarà interrompuda quan voluntàriament s'abandoni la professió de conductor assalariat per termini igual o superior a dotze mesos. No es considera interrompuda de manera voluntària la continuïtat en els períodes en què el sol·licitant es trobi en situació legal de desocupació derivada del cessament involuntari en l'activitat de conductor assalariat en el sector del taxi o en situació d'incapacitat temporal. Tampoc es considera interrompuda de manera voluntària la continuïtat en els períodes en què el sol·licitant es trobi en situació d'ERTO COVID.
Aportació de vehicle de menys de 4 anys d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 5 punts.
Aportació d'un vehicle híbrid o “biomodal” (motor de combustió interna i un o diversos motors elèctrics) i vehicles amb targeta ECO, que estiguin homologats de fàbrica: 5 punts.
Aportació d'un vehicle de més de 4 anys i menys de 5 anys d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 2,5 punts.
Aportació d'un sistema de cobrament que faciliti als usuaris el pagament del servei mitjançant targetes de crèdit: 5 punts.
En cas d'empat si hi hagués més sol·licitants que llicències temporals a atorgar, s'efectuarà un sorteig públic entre aquells sol·licitants que obtinguin la mateixa puntuació.
8. Aprovació de la llista ordenada.
La Corporació aprovarà mitjançant Resolució d'Alcaldia, la llista ordenada per classes, que s'exposarà en el tauler d'anuncis i web municipal a l'efecte de notificació individual a cadascun dels adjudicataris, atorgant un termini per a complir amb l'obligació d'aportar la resta de documentació necessària per a la finalització del corresponent expedient d'autorització.
La publicació d'aquesta llista ordenada equival a la concessió provisional de l'autorització estacional, l'eficàcia de la qual quedarà condicionada a la presentació per part de l'interessat de la documentació que segueix, i en les dates que s'assenyalen a continuació.
9. Documentació a presentar per a l'adjudicació definitiva.
L'eficàcia de l'atorgament de la llicència temporal restarà condicionada a la presentació per part de l'interessat de la documentació que segueix, abans de les dates següents:
Termini màxim per a la realització del dipòsit (apartat 9.1 següent): Deu dies naturals després de la publicació en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de la resolució d'adjudicació.
La resta de documentació (apartats 9.2. a 9.5), haurà d'aportar-se abans del dia 15 de maig de cada any de vigència.
9.1. Acreditació d'haver efectuat un dipòsit (retornable en les condicions que es descriuran a continuació) de sis-cents euros (600,00€) en la Tresoreria de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, que respondrà en cas de:
Renúncia a l'obtenció de l'autorització definitiva.
No presentar la documentació necessària en els terminis assenyalats per a poder obtenir definitivament l'autorització.
Transcorregut el període de vigència de l'autorització estacional per a la temporada 2027, i comprovat per l'Ajuntament el compliment dels requisits anteriors, s'emetrà informe favorable a la devolució del dipòsit una vegada finalitzi la temporada 2027, o 2028 en cas de pròrroga, sempre que es continuïn complint la resta de requisits establerts per al retorn del dipòsit.
9.2. Acreditació de disponibilitat d'un vehicle turisme, amb passada a servei públic amb un número màxim de cinc places, inspecció tècnica de vehicles en vigor, en règim de propietat, usdefruit, arrendament financer o lísing, que reuneixi les característiques tècniques que segueixen: antiguitat màxima a la qual s'hagin compromès, podent aportar un vehicle amb una antiguitat màxima de 8 anys des de la data de matriculació; instal·lació d'aparell taxímetre, sistema de GPS autoritzat per l'Ajuntament, color blanc, llum verda i indicació de tarifa en el panell superior. En els anys 2026, 2027 i 2028 (en cas de pròrroga) es podrà superar l'antiguitat màxima de 8 anys només en el cas d'aportar el mateix vehicle que es va autoritzar l'any 2025.
El vehicle haurà de portar en totes dues portes davanteres una franja de 7 centímetres en blau, pintada en les dues portes davanteres, en sentit transversal de dreta a esquerra. En la part dreta sota la línia transversal anirà l'escut del municipi de Sant Joan de Labritja, en els seus colors originals, i en la part superior esquerra de la línia transversal anirà el número de la llicència temporal. En el cas dels titulars de llicència disposaran del mateix número de llicència afegint-se la paraula estacional i per als assalariats s'assignarà un número de llicència a partir del número 1001 d'acord amb la llista d'adjudicataris que s'aprovi (que es recollirà en la targeta de transports) i més a baix haurà de figurar la llegenda "Taxi estacional", tot això en lletres de color blau font Arial, negreta, de 125 punts d'ample, les tres línies inscrites en un rectangle de *30x15 cm. La resta d'aspectes relatius a col·locació i ubicació es realitzarà d'acord amb els annexos que acompanyen al present Pla regulador. L'antiguitat màxima per a l'adscripció d'un vehicle en aquestes llicències serà de vuit anys comptats des de la data de la matriculació fins a la data màxima de presentació de documentació. L'acreditació del compliment de tots els requeriments detallats, així com dels compromisos presentats pels sol·licitants, s'acreditarà mitjançant la presentació d'un certificat de conformitat expedit a aquest efecte per l'estació de la Inspecció Tècnica de Vehicles del Consell Insular d'Eivissa.
9.3. Tenir assegurada de manera il·limitada (o com a mínim per import de 50 milions d'euros) durant el temps de vigència de l'autorització, la responsabilitat civil amb tercers en ocasió de danys ocasionats en raó d'aquest servei.
9.4. Acreditació de disposar d'un conductor assalariat amb els permisos de conduir exigits per la normativa corresponent i permís municipal de conductor.
9.5. Acreditació del pagament del cànon per import de 600,00 € per cada mes autoritzat.
10. Procediment per a cobrir renúncies d'adjudicataris.
Si una vegada dictada la resolució de la llista ordenada, els adjudicataris renunciessin a la llicència temporal o, si és el cas, aquesta no arribés a adquirir eficàcia per falta de presentació de la documentació necessària, la plaça corresponent a aquesta llicència quedarà vacant i l'Ajuntament acudirà perquè sigui coberta al sol·licitant que correspongui segons l'ordre d'adjudicació resultant.
La renúncia o falta de presentació de la documentació comportarà la pèrdua del dret a la devolució del dipòsit en cas que aquest ja s'hagués constituït, l'import del qual passarà a formar part dels ingressos de la corporació, d'acord amb el procediment administratiu que es dugui a terme a aquest efecte.
Així mateix, els adjudicataris que obtinguessin una llicència fixa, renunciaran a la seva llicència estacional que passaria a favor del següent sol·licitant de la llista.
11. Emissió targeta de transports
Els sol·licitants que finalment compleixin tots els requisits i aconsegueixin l'atorgament d'una llicència temporal rebran per part de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja una targeta de transports acreditativa del títol habilitant obtingut, d'acord amb el model incorporat en l'annex corresponent, amb indicació del titular, termini de vigència, i matrícula del vehicle. Aquesta targeta s'expedirà quatre vegades durant el termini de vigència de l'autorització: una targeta que acrediti la vigència de l'autorització durant els mesos de l'any 2025 i altres (emeses una vegada s'hagi comprovat per la corporació el compliment dels requisits per a l'any 2026, 2027 i 2028) que documentarà la vigència durant aquell any.
V. Prestació del servei. Drets i obligacions
A. Exercici de l'activitat.
1. La prestació d'aquest servei s'efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a l'autorització estacional, podent-se no obstant això donar-se suposats de substitució definitiva o temporal en els termes que s'indiquen a continuació:
SUBSTITUCIÓ DEFINITIVA: En cas que durant la prestació del servei el titular de l'autorització estacional vulgui substituir el vehicle vinculat a l'autorització atorgada, haurà de comunicar-lo a l'Ajuntament acreditant la disponibilitat de nou vehicle, amb les seves dades, model i matrícula i acreditació que compleix els mateixos requisits que aquest pla exigeix per a la concessió de les llicències temporals (apartat 9.2).
A més, haurà d'acreditar mitjançant certificat de la ITV haver retirat tots els distintius externs del vehicle original.
Comprovat l'anterior, l'Ajuntament dictarà resolució autoritzant la substitució i emetent a aquest efecte nova targeta de transport.
En cas de no complir-se els requisits anteriors, la substitució serà denegada.
SUBSTITUCIÓ TEMPORAL: Excepcionalment, es podrà accedir a una substitució temporal en cas d'avaria o accident. En aquests casos, l'interessat haurà de sol·licitar-lo a l'Ajuntament mitjançant instància a la qual acompanyarà acreditació de disposar d'un altre vehicle per a la prestació del servei amb els requisits de l'apartat 9.2 i certificació de taller mecànic acreditatiu de la incidència i durada estimada de la seva resolució.
En aquests casos excepcionals s'admetrà que la titularitat del vehicle no coincideixi amb el de l'autorització i que el vehicle de substitució temporal tingui una antiguitat superior a 8 anys.
Igual que en el cas anterior, l'Ajuntament, una vegada comprovat que es compleixen tots els requisits, dictarà resolució autoritzant la substitució temporal i emetent a aquest efecte nova targeta de transport (també de caràcter temporal).
No obstant això, aquest supòsit, per l'excepcionalitat del seu règim i atesa la durada de la vigència de l'autorització estacional, no podrà excedir de 15 dies. Cas que la previsió de substitució temporal excedeixi del termini indicat, l'interessat haurà d'acudir al procediment de substitució definitiva abans regulat.
Transcorregut el termini de durada màxima de 15 dies d'aquesta substitució temporal, el titular de l'autorització haurà d'acreditar davant l'Ajuntament haver retirat els distintius externs del vehicle autoritzat temporalment.
Aquesta acreditació haurà de produir-se en el termini màxim de 3 dies hàbils des de la finalització del període de 15 dies sense que, en cap cas, tots dos vehicles puguin simultaniejar la prestació.
2. Els titulars de les llicències temporals estacionals hauran de prestar el servei personalment i hauran de comptar amb un o més conductors assalariats per a garantir la prestació del servei en les condicions indicades en aquest pla.
3. Tots els conductors titulars d'una autorització estacional hauran d'acreditar trobar-se en possessió del permís B o superior i el permís municipal de conductor de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.
4. Els titulars de les llicències temporals (es tracti de titulars de llicència municipal o d'assalariats) hauran de trobar-se de manera ininterrompuda d'alta en el règim especial dels treballadors autònoms durant els dies de vigència de la llicència.
Els titulars hauran d'assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de l'autorització, excepte en el cas que això es contradigui amb l'establert en la normativa laboral d'aplicació respecte a la durada de les jornades i la la seva distribució setmanal, així com la legislació que resulti d'aplicació en relació a temps màxims de conducció i descans per conductor.
Amb respecte als mateixos criteris anteriors, la prestació del servei no tindrà limitació horària.
B. Règim tarifari.
En qualsevol cas les tarifes que resultaran d'aplicació seran les mateixes que siguin aplicable per a les llicències de caràcter ordinari.
C. Règim sancionador.
L'incompliment per part del titular d'una autorització estacional de les condicions de prestació del servei o la pèrdua d'alguna de les condicions exigides per a la la seva obtenció determinaria el fet d'entendre que s'estaria realitzant l'activitat de transport públic de viatgers sense el preceptiu títol habilitant, de manera que podrà ser sancionat, mitjançant l'oportú expedient sancionador tramitat a aquest efecte, d'acord amb el que es preveu en la normativa general de transports (Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les illes Balears).
L'incompliment del recollit en l'ordenança municipal reguladora de la prestació del servei públic d'acte taxis determinaria la possibilitat de ser sancionat per l'Ajuntament d'acord amb el que s'estableix en el capítol VI de l'ordenança indicada.
Així mateix, l'incompliment per part dels titulars de la llicència temporal que han presentat la declaració jurada de l'explotació personal de la llicència, podrà implicar la revocació d'aquesta autorització i/o una suspensió temporal per a sol·licitar novament la llicència temporal.
D. Revocació.
L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja podrà revocar l'autorització, que no tindrà caràcter de sanció, per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei el que suposarà la pèrdua de tots els drets vinculats a l'autorització i la impossibilitat de prestar el servei que emparava. Abans de resoldre la revocació de qualsevol autorització, serà preceptiu el tràmit d'audiència a l'interessat. La revocació, com qualsevol altre acte administratiu, es podrà recórrer en via administrativa.
VI. Pla d'inspeccions
Durant la vigència d'aquestes autoritzacions es reforçaran les inspeccions realitzades per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja en coordinació amb el Consell Insular d'Eivissa i amb les forces i els cossos de seguretat dependents dels diferents municipis i de la Direcció Insular de l'Administració General de l'Estat. En aquest sentit, es preveu la realització d'inspeccions específiques per a controlar la competència deslleial al sector del taxi, amb preferència per ser realitzat en hores i ubicacions on s'acumuli una major presència d'intrusisme. Així, d'acord amb la planificació dels serveis propis de les diferents policies locals i dels agents de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil d'Eivissa, en coordinació i amb la supervisió dels serveis d'inspecció de transports del Consell Insular d'Eivissa, es durà a terme, durant els mesos de vigència del Pla d'actuació, una major vigilància pel control de les pràctiques il·legals en relació amb el transport de viatgers en vehicle turisme.