Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT D'ESTUDIS BALEÀRICS

Núm. 124138
Resolució del president de l’Institut d’Estudis Baleàrics per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per donar suport a les activitats d’estudis locals que es duguin a terme a les Illes Balears durant l’any 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 L'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) és una entitat pública empresarial creada per l'article 40 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015 (BOIB núm. 178, de 30 de desembre de 2014). L'IEB, d'acord amb els seus Estatuts, aprovats mitjançant el Decret 48/2018, de 21 de desembre (BOIB núm. 6, de 12 de gener de 2019), té personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

D'acord amb l'article 4 dels seus Estatuts, l'IEB té com a fins generals els relacionats amb l'ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la seva projecció exterior, d'acord amb els seus Estatuts i respectant les competències pròpies dels consells insulars.

En l'article 5 s'hi indiquen, entre d'altres, les funcions i competències següents:

a) El foment de la recerca, en totes les àrees de la cultura i la ciència, en temes relacionats amb les Illes Balears, d'acord amb els objectius generals que amb vista a la recerca proposin el Govern de les Illes Balears i el mateix IEB.

b) La formació lingüística en llengua catalana dels ciutadans de les Illes Balears, fora de l'ensenyament reglat.

c) El foment dels usos socials de la llengua catalana en tots els àmbits de la vida diària, amb respecte i protecció de les modalitats insulars del català de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i sens perjudici de la unitat de la llengua.

d) La difusió, per mitjans propis o aliens, de qualsevol tipus d'activitat cultural que es dugui a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears.

e) La publicació en el camp dels estudis locals, mitjançant l'elaboració de monografies, col·leccions i revistes, i l'organització de jornades, congressos i conferències.

f) El foment d'activitats culturals relatives a l'intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i entre les Illes Balears i l'exterior.

g) La difusió de la informació relativa als ajuts i els serveis que els organismes d'àmbit insular i municipal destinen a la creació artística i cultural.

El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024), preveu la línia de subvenció III.7.8: ajuts per donar suport a les jornades d'estudis locals de les Illes Balears.

L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOIB núm. 32, d'1 de març de 2007), disposa que la Comunitat Autònoma té la competència de la cultura, les activitats artístiques i culturals, i el foment i la difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, com també la seva difusió nacional i internacional.

A aquest efecte, l'objecte d'aquesta Resolució és convocar subvencions d'acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), i l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme Cultura i Esports, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana (BOIB núm. 166, de 19 de desembre de 2024).

Per tot això, d'acord amb el que disposen l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; els articles 107.3, apartats d) i e), 108.4 i 109 de la versió consolidada del Tractat de funcionament de la Unió Europea (DOUE C 326, de 26 d'octubre de 2012), i el Reglament (UE) 1497/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L 352, de 24 de desembre de 2013), i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 10.1.j) dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics, dict la següent

 

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per contribuir a la promoció de les jornades d'estudis locals de les Illes Balears i a l'edició i digitalització de les publicacions que es desprenguin d'aquestes jornades, durant el període comprès entre els dies 1 de gener de 2025 i 31 de desembre de 2025, d'acord amb l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 30.000 euros (trenta mil euros).

3. Autoritzar una despesa de 30.000 euros (trenta mil euros), amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics.

4. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l'Institut d'Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 24 de febrer de 2025)

El president de l'Institut d'Estudis Baleàrics Jaime Bauzá Mayol

 

ANNEX 1

Índex

1. Objecte i finalitat

2. Despeses subvencionables

3. Despeses no subvencionables

4. Import i imputació pressupostària

5. Beneficiaris i requisits

6. Normativa aplicable

7. Termini i presentació de sol·licituds

8. Termini d'execució de les actuacions i pagament de les despeses

9. Documentació

10. Criteris per seleccionar els beneficiaris, règim de procediment i òrgan instructor

11. Esmena d'errors en les sol·licituds

12. Import de la subvenció

13. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions

14. Composició de la Comissió Avaluadora

15. Instrucció del procediment

16. Reformulació i factors de correcció del projecte

17. Subcontractació

18. Prohibició de subcontractació amb persones vinculades amb el beneficiari

19. Comprovació del valor de mercat

20. Imports màxims de les ajudes

21. Pagament

22. Justificació

23. Concurrència d'ajudes o subvencions

24. Obligacions dels beneficiaris

25. Interpretació i execució

26. Revocació

27. Reintegrament

28. Règim d'infraccions i sancions

Convocatòria

1. Objecte i finalitat

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte contribuir a la promoció de les jornades d'estudis locals de les Illes Balears i a l'edició i digitalització de les publicacions que es desprenguin d'aquestes jornades, durant el període comprès entre els dies 1 de gener de 2025 i 31 de desembre de 2025.

Les jornades d'estudis locals s'han de basar en la posada en comú d'uns coneixements per part d'especialistes, obtinguts com a resultat d'investigacions pròpies o d'altri (acreditables mitjançant fonts bibliogràfiques i/o arxivístiques), la finalitat essencial de les quals ha de ser l'aportació de coneixement. Les comunicacions i les ponències, resultants d'aquesta posada en comú, han d'estar programades dins d'un horari determinat i en un espai de temps curt. Aquestes intervencions posteriorment s'han de publicar o digitalitzar en unes actes.

1.2. S'estableixen tres línies de subvenció:

a) Suport a l'organització i producció de jornades d'estudis locals (presencials i/o virtuals) en l'àmbit de les ciències socials a qualsevol municipi de les Illes Balears.

b) Suport a l'edició de les actes de les jornades d'estudis locals en l'àmbit de les ciències socials duites a terme a qualsevol municipi de les Illes Balears.

c) Suport a la digitalització de les actes, passades o presents, de les jornades d'estudis locals en l'àmbit de les ciències socials duites a terme a qualsevol municipi de les Illes Balears.

1.3. No es poden subvencionar projectes que vulnerin els drets dels col·lectius LGTBI, els drets de les dones o els drets humans.

1.4. No són subvencionables les despeses relacionades amb l'activitat que s'originin a partir d'una relació contractual, laboral o mercantil, del beneficiari en els casos en què la relació laboral tengui caràcter indefinit/estructural o impliqui una relació d'un mínim de permanència o adscripció a l'entitat que el contracta.

2. Despeses subvencionables

2.1. Es consideren despeses subvencionables les que de manera indubtable responen a la naturalesa de l'activitat objecte de la subvenció, que s'efectuen en el termini establert en la convocatòria per dur a terme les accions subvencionables i que no superen el valor de mercat. Es considera despesa efectuada la que s'ha pagat de manera efectiva abans que acabi el període de justificació determinat en la convocatòria, sempre que quedi clar que té relació amb l'activitat subvencionada.

2.2. Les despeses subvencionables són les següents:

a) Suport a l'organització i producció de jornades d'estudis locals (presencials i/o virtuals) en l'àmbit de les ciències socials a qualsevol municipi de les Illes Balears:

Els caixets dels ponents.

Els desplaçaments dels ponents. El desplaçament inclou el viatge d'anada al lloc on es fa l'activitat professional i el viatge de tornada d'aquest. Només s'accepten bitllets de classe turista amb els màxims per persona i desplaçament següents:

  • Mallorca (origen o destí): 150 € en vols nacionals, 350 € per vols a Europa i les illes Canàries i 1.200 € per vols a fora d'Europa.
  • Eivissa i Menorca (origen o destí): 165 € en vols nacionals, 385 € per vols a Europa i les illes Canàries i 1.320 € per vols a fora d'Europa.
  • Formentera (origen o destí): 175 € en vols nacionals, 405 € per vols a Europa i les illes Canàries i 1.380 € per vols a fora d'Europa.

Les despeses d'allotjament. S'estipulen en un màxim de 160 € per persona i nit. L'allotjament es comptabilitza en funció del dia o dies en què el professional o professionals tenen previst dur a terme l'activitat professional objecte del desplaçament. El nombre de nits i de persones allotjades ha de figurar de manera clara en les factures justificatives. No es paguen en cap cas la taxa turística ni les dietes.

La producció de qualsevol material gràfic destinat a la publicitat de l'esdeveniment, sempre que s'hi faci constar el suport de l'IEB, amb el logotip de l'IEB i de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports (segons s'estableix en l'apartat 24 d'aquesta convocatòria).

La contractació de serveis professionals necessaris per a l'organització de l'esdeveniment.

b) Suport a l'edició de les actes de les jornades d'estudis locals en l'àmbit de les ciències socials duites a terme a qualsevol municipi de les Illes Balears, sempre que s'hi faci constar el suport de l'IEB, amb el logotip de l'IEB i de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports (segons s'estableix en l'apartat 24 d'aquesta convocatòria).

S'hi inclouen totes les despeses derivades de l'edició del volum: producció, correcció, disseny, maquetació, impressió, revisió de galerades, etc.

c) Suport a la digitalització de les actes, passades o presents, de les jornades d'estudis locals en l'àmbit de les ciències socials duites a terme a qualsevol municipi de les Illes Balears, sempre que s'hi faci constar el suport de l'IEB, amb el logotip de l'IEB i de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports (segons s'estableix en l'apartat 24 d'aquesta convocatòria).

S'hi inclouen totes les despeses derivades de la digitalització del volum: producció, correcció, disseny, revisió de galerades, conversió a format EPUB, etc.

2.3. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat.

2.4. Si l'import de la despesa subvencionable supera les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que subministrin el bé o prestin el servei, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en una memòria l'elecció en cas que no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

3. Despeses no subvencionables

Queden expressament excloses de la possibilitat de subvenció les despeses següents:

— Els imposts, les taxes i els tributs.

— Les adquisicions mitjançant arrendament financer.

— La dotació econòmica dels premis.

— La manutenció, les dietes i els desplaçaments del personal.

— Els tiquets de combustible i aparcament.

El quilometratge en els desplaçaments per carretera.

— Les despeses de peatges.

— Els desplaçaments amb avió en primera classe.

— Les despeses de desplaçament i d'allotjament dels acompanyants dels ponents o dels comunicants.

— Les despeses de persones que no tenguin contracte laboral o de serveis amb el sol·licitant o que no es corresponguin amb el període d'execució.

— Els honoraris del beneficiari de la subvenció i, en el cas de les persones jurídiques, els honoraris dels administradors.

— Les nòmines o qualsevol despesa derivada del personal de l'empresa pública o privada.

Les despeses corrents de funcionament de la seu, com ara lloguer, subministrament d'aigua, electricitat i gas, taxes, imposts i despeses de comunitat de l'immoble, neteja i assegurances.

— L'adquisició de béns d'equip, programes informàtics i material inventariable, com ordinadors, fotocopiadores, faxos, mobiliari o altres d'anàlegs.

La compra de vehicles de transport i l'adquisició i instal·lació de maquinària sobre aquests.

La compra d'eines.

Amb caràcter general, els dinars, sopars o refrigeris, o despeses de representació.

Les despeses d'enviament dels exemplars dels llibres de les actes de les jornades.

— Les despeses de serveis d'assessoria legal o comptable.

— Les despeses el pagament de les quals es justifica mitjançant una captura de pantalla.

L'ajut sol·licitat inferior a 150 euros. En aquest cas l'expedient no s'instruirà i el projecte es descartarà a la resolució d'admesos i exclosos.

4. Import i imputació pressupostària

4.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 30.000 € (trenta mil euros), amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics per a 2025.

4.2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària que s'estableix en el punt anterior.

4.3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de manera expressa.

5. Beneficiaris i requisits

5.1. En són beneficiaris:

a) Associacions i entitats de les Illes Balears sense ànim de lucre. Les persones jurídiques dels sectors de la investigació, les humanitats, la història, la cultura, les arts, la música, la literatura, l'esport, entre d'altres, que puguin dur a terme l'organització i la producció de jornades d'estudis locals, com també l'edició o digitalització de les actes que es desprenguin d'aquestes jornades.

b) Els ajuntaments de les Illes Balears, com també els organismes públics que en depenen, que organitzin aquest tipus d'esdeveniments.

5.2. No hi poden optar els projectes que obtenguin una ajuda pel mateix concepte de l'Institut d'Estudis Baleàrics, l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears, l'Institut Ramon Llull o del Govern de les Illes Balears.

5.3. Totes les entitats que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:

a) Estar al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

b) Estar al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que es determinin legalment.

c) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els apartats 7, 8 i 9 d'aquesta convocatòria.

d) Complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

e) En el cas que el sol·licitant de la subvenció sigui una persona física, ha d'estar inscrita en el règim especial de treballadors autònoms o en un règim alternatiu equivalent.

f) Disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de la subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.

5.4. No poden ser beneficiàries d'ajudes les persones físiques o jurídiques següents:

a) Les que incorrin en qualsevol de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, entre les quals hi ha haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarades insolvents en qualsevol procediment, estar declarades en concurs, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitades d'acord amb la Llei concursal sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat a la sentència de qualificació del concurs.

b) Les entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma, d'acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i les que es determinen en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

c) Les que hagin estat sancionades amb les sancions accessòries de pèrdua del dret a obtenir subvencions i ajuts en els termes prevists en l'article 46.1.b) del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social.

d) Les que hagin estat sancionades per resolució administrativa ferma per alguna de les infraccions qualificades com a molt greus, en els termes i terminis que s'estableixen en el títol IV de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no-discriminació.

e) Les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma en via administrativa amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb els apartats 2.a) i 3.a) de l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

f) Les que incompleixin els terminis de pagament establerts en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, si l'import de la subvenció és superior a 30.000 euros.

g) Les que hagin estat sancionades amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir un ajut o subvenció mitjançant qualsevol altra norma aplicable.

h) Les empreses en crisi. Als efectes d'aquestes bases s'entén per empresa en crisi l'empresa en què concorre alguna de les circumstàncies establertes en l'article 2.18 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

i) Les empreses que estiguin subjectes a una ordre de recuperació pendent com a conseqüència d'una decisió prèvia de la Comissió Europea que hagi declarat un ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior.

6. Normativa aplicable

Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre 40/2024, de 13 de desembre, del conseller de Turisme, Cultura i Esports, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana (BOIB núm. 166, de 19 de desembre de 2024); el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (TRLS); la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. Termini i presentació de sol·licituds

7.1. El termini per presentar les sol·licituds és del 10 de març de 2025 al 5 de setembre de 2025.

7.2. Les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta s'han de presentar de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat en la Seu Electrònica de la CAIB, al qual es pot accedir des del lloc web de l'IEB, http://www.iebalearics.org.

D'acord amb l'article 12.2 de l'Ordre 40/2024, en què s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, no es tindran per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altre mitjà diferent del tràmit telemàtic establert.

7.3. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds degudament emplenades d'acord amb els models establerts en els annexos, disponibles a la Seu Electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org, en la forma establerta en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. S'aconsella emplenar els annexos de la convocatòria amb un processador de textos.

7.4. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de la persona o entitat interessades de les prescripcions contingudes en el TRLS, l'Ordre de bases i aquesta convocatòria, i obliga l'Administració a verificar la identitat de les persones interessades en el procediment administratiu, d'acord amb l'article 9.1 de la Llei 39/2015, i les dades d'empadronament, llevat d'oposició expressa. També suposa, llevat d'oposició expressa, l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè, si escau, obtengui de manera directa l'acreditació que estan al corrent pel que fa al compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Administració de l'Estat i davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7.5. Les sol·licituds s'han de presentar obligatòriament fins a un dia abans de l'inici de l'esdeveniment. Aquest apartat no regeix per als casos següents:

a) Les activitats que s'hagin duit a terme abans de la publicació de la convocatòria en el BOIB, que s'han de formalitzar obligatòriament dins el període especificat en el punt 7.1.

b) Les activitats que es duguin a terme entre el 6 de setembre i el 31 de desembre de 2025, que també s'han de formalitzar obligatòriament dins el període especificat en el punt 7.1.

7.6. No s'admet cap sol·licitud presentada amb posterioritat als terminis indicats ni cap modificació de la documentació referida al projecte subvencionable susceptible de valoració.

7.7. Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini per presentar sol·licituds, es pot suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació d'una resolució del president de l'IEB en el BOIB.

7.8. Si, finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, i una vegada resoltes totes les sol·licituds, no s'ha exhaurit el crèdit disposat en la convocatòria, es pot ampliar el termini inicialment previst.

7.9. En el cas que el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.

7.10. En qualsevol moment, en el supòsit de concessió de la subvenció, es pot requerir la documentació original per acarar-la.

7.11. Atès que tots els sol·licitants estan obligats a relacionar-se electrònicament, en el cas que algun dels sol·licitants presenti la sol·licitud presencialment, l'òrgan instructor l'ha de requerir que l'esmeni mitjançant la presentació electrònica, sens perjudici que la data de la presentació presencial es tengui en compte a l'efecte del còmput de presentació dins el termini establert.

7.12. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals, els establerts a l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, o no incorpora els documents exigits, s'ha de requerir la persona interessada que, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, esmeni l'error o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015, d'acord amb l'article 68 de la mateixa Llei.

7.13. Aquest requeriment es pot fer en qualsevol moment del procediment administratiu i sempre abans de la proposta de resolució.

8. Termini d'execució de les actuacions i pagament de les despeses

L'activitat subvencionada s'ha de dur a terme entre el dia 1 de gener de 2025 i el dia 31 de desembre de 2025. Les factures han de ser emeses i pagades en el període comprès entre l'1 de gener de 2025 i el darrer dia del termini de la justificació (ambdós inclosos).

9. Documentació

9.1. La sol·licitud s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic de la Seu Electrònica de la CAIB, seguint el model descarregable a la Seu Electrònica de la CAIB i a http://www.iebalearics.org, i ha d'anar acompanyada de la documentació següent:

a) La documentació acreditativa de la personalitat jurídica. En el cas que l'IEB ja disposi d'aquesta documentació vigent, cal indicar en quin expedient es va presentar i no fa falta lliurar-la:

— NIF de la persona jurídica.

— DNI, passaport o NIE de la persona física que la representa.

— El document constitutiu de la persona jurídica.

  — Els estatuts socials inscrits degudament en el registre.  

— Un document acreditatiu de la representació legal amb què actua la persona física que signa la sol·licitud, el qual ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud.

— Si escau, un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) en epígrafs vinculats al sector cultural o d'investigació de l'exercici corresponent a 2025.

— Un document de la junta directiva actual, si és diferent de la constituïda als estatuts.

— El certificat del domicili fiscal del sol·licitant.

b) Una declaració responsable per mitjà del model normalitzat (annex 3), en què el sol·licitant manifesti els punts següents:

— Que compleix les obligacions que s'estableixen en l'article 11 del TRLS i l'article 17 de l'Ordre 40/2024, del conseller de Turisme Cultura i Esports, com també les que s'estableixen en aquesta convocatòria.

— Que aporta la documentació adjunta a la sol·licitud, vertadera i correcta.

— Que no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajuda, de conformitat amb la normativa aplicable.

— Que no ha estat sancionat o condemnat en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminat`òries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o per sentència judicial ferma.

— Que no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, ha d'aportar una relació de les ajudes sol·licitades o concedides, amb la indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

— Que compleix la legalitat vigent i aplica criteris d'igualtat d'oportunitats pel que fa a la contractació de treballadors.

— Que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

— Que està exempt, si escau, de deduir-se l'IVA i no està obligat a fer la declaració d'aquest impost, d'acord amb l'article 20.14.c) de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit. I que no es retribueix aquest impost de cap altra manera.

— Que ha rebut, si escau, ajuts de minimis en el període establert, conforme al que es disposa en el Reglament (UE) núm. 2023/2831, de 13 de desembre, de la Comissió, o normativa que el substitueixi. Si s'han rebuts ajuts d'aquest tipus, s'ha d'aportar, a més, una relació d'aquests.

c) Si escau, la sol·licitud d'autorització per fer despeses amb persones o entitats vinculades (annex 4), juntament amb la documentació acreditativa que la despesa està feta a preu de mercat.

d) Una memòria descriptiva i detallada del projecte amb els apartats detallats a continuació. Aquesta memòria servirà perquè la Comissió Avaluadora puntuï el projecte i, per tant, només es valorarà la informació inclosa en aquesta memòria.

— Dins la memòria s'ha d'emplenar també l'acreditació del compliment dels requisits.

1r. Acreditació dels requisits exigits al punt 1 de la convocatòria.

2n. Objectius generals del projecte.

3r. Programació general, tant per a la celebració de jornades com a per a les jornades que són objecte d'edició o de digitalització:

 

— Programació completa de l'esdeveniment.

— Relació d'activitats i dates en què es duen a terme.

— Llista dels professionals acreditats assistents i les seves trajectòries (organitzadors, programadors, coordinadors, ponents i comunicants, etc.), en què es distingeixi de manera clara els que són de fora de l'illa on tenen lloc les jornades. Cal especificar també si hi assistiran de forma presencial o virtual. En cas de no disposar de la llista de l'edició actual, cal adjuntar la de l'edició immediatament anterior.

Llista i trajectòries professionals dels col·lectius, empreses o entitats implicats.

 

4t. Pla concret d'edició o digitalització de jornades (tiratge, característiques de l'edició, etc.)

5è. Antiguitat: cal especificar el número de l'edició actual i fer una breu memòria descriptiva de les edicions anteriors.

6è. Xarxes de col·laboració: cal especificar si els organitzadors pertanyen a alguna xarxa d'estudis locals d'abast nacional o internacional, o bé si s'integren dins una xarxa d'esdeveniments similars.

7`è. Cal indicar si el sol·licitant és un municipi de menys de 5.000 habitants.

8è. Contribució a la sensibilització i educació de la societat envers els drets de les dones i el dret de les persones LGTBI: cal especificar si es dona aquesta contribució i si es compleix el 40 % de la presència de dones i en quins àmbits de les jornades.

9è. Estructura organitzativa de l'esdeveniment: cal especificar si es disposa d'estructura empresarial i com es fomenta la contractació de personal. Així mateix, cal adjuntar l'historial de l'experiència prèvia de l'entitat organitzadora en esdeveniments similars.

10è. Cal especificar si s'inclouen alguns dels projectes o investigadors beneficiaris de les convocatòries de l'IEB d'ajudes per donar suport a projectes d'investigació d'humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears per als anys 2020 (BOIB núm. 8, de 19 de gener de 2021), 2021 (BOIB núm. 21, de 10 de febrer de 2022), 2022 (BOIB núm. 6, de 14 de gener de 2023), 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre de 2023) o 2024 (BOIB núm. 134, de 12 d'octubre de 2024).

11è. Cal indicar si les jornades estan relacionades amb l'any Llompart, la commemoració de l'edició del llibre Te deix, amor, la mar com a penyora o el centenari de la mort d'Antoni Maura.

12è. Cal especificar si les jornades han estat organitzades a Formentera.

e) El pressupost detallat del projecte, seguint el model descarregable a http://www.iebalearics.org, amb ingressos i despeses i amb el pertinent IVA desglossat. Cal que el pressupost reculli tots els conceptes per als quals es demana l'ajuda, amb les despeses subvencionables desglossades (vegeu la descripció de les despeses subvencionables al punt 2 de la convocatòria).

f) El pla de patrocinis i de finançament de l'esdeveniment.

g) Si escau, la sol·licitud d'autorització per fer despeses amb persones o entitats vinculades (annex 4).

h) La declaració de veracitat de les dades bancàries, d'acord amb el model disponible a la Seu Electrònica.

10. Criteris per seleccionar els beneficiaris, règim de procediment i òrgan instructor

10.1. La selecció dels beneficiaris s'ha de fer mitjançant el procediment de concurs.

10.2. El procediment per concedir aquestes subvencions s'ha de tramitar en règim de concurrència competitiva, de conformitat amb l'article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, i amb l'article 6.2 de les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana, amb la finalitat de comparar en un únic procediment totes les sol·licituds presentades i d'establir una prelació entre aquestes d'acord amb els criteris de valoració fixats en aquesta convocatòria.

10.3. Les sol·licituds d'ajudes es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no es dona aquest cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

11. Esmena d'errors en les sol·licituds

11.1. Una vegada que l'òrgan instructor hagi revisat totes les sol·licituds rebudes, ha d'elaborar una llista de sol·licituds admeses i excloses, en la qual s'ha d'especificar, si escau, les deficiències i les mancances detectades en la documentació presentada. Aquesta llista es publicarà a la Seu Electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org.

11.2. Els sol·licitants disposaran de deu dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de la llista per esmenar les deficiències detectades en la sol·licitud o la documentació que l'acompanyi.

11.3. Transcorregut el termini per presentar esmenes, i després que l'òrgan instructor les hagi revisades, es considerarà que les sol·licituds que no s'hagin esmenat desisteixen de la sol·licitud. L'òrgan instructor ha de dictar la resolució que determini el desistiment, en els termes prevists en l'article 21.1 de la Llei 39/2015, i s'arxivarà l'expedient sense cap més tràmit.

11.4. La llista definitiva de sol·licituds admeses i excloses s'ha de publicar a la Seu Electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org d'acord amb el que disposa l'article 13.2 de les bases reguladores de les subvencions en matèria de cultura i foment de la llengua catalana.

11.5. L'incompliment dels requisits no esmenables o del termini de presentació de sol·licituds que estableixi la convocatòria comporta la inadmissió de la sol·licitud.

12. Import de la subvenció

12.1. L'import màxim anual que es pot concedir a un sol·licitant no pot superar els 6.000 € (sis mil euros).

12.2. Pel que fa a les activitats a les quals fa referència el punt 1.2, es qualificaran en funció de les puntuacions següents:

a) Interès de la programació: de 0 a 35 punts.

b) Si té transcendència a les altres illes o hi participen ponents de les altres illes o de fora de les Illes Balears: de 0 a 15 punts.

c) Valoració dels aspectes innovadors: de 0 a 20 punts.

d) 1 punt per any de celebració de les jornades, fins a un màxim de 15 punts: de 0 a 15 punts.

e) Si es tracta de les primeres, segones o terceres edicions de les jornades: 10 punts.

f) Si els organitzadors pertanyen a una xarxa de centres d'estudis locals: 5 punts.

g) Si els organitzadors són municipis de menys de 5.000 habitants: 5 punts.

h) Si les jornades inclouen alguns dels projectes o investigadors beneficiaris de les convocatòries de l'IEB d'ajudes per donar suport a projectes d'investigació d'humanitats i de la cultura vinculats amb les Illes Balears per als anys 2020, 2021, 2022, 2023 o 2024: 5 punts.

i) Si les jornades inclouen aspectes i/o temàtiques que contribueixen a la sensibilització i educació de la societat envers els drets de les dones i el dret de les persones LGTBI, o si el 40 % com a mínim dels ponents que hi participen o de l'equip organitzador són dones: de 0 a 5 punts.

j) Si les jornades estan relacionades amb l'any Llompart, la commemoració de l'edició del llibre Te deix, amor, la mar com a penyora o el centenari de la mort d'Antoni Maura: 5 punts.

k) Si les jornades han estat organitzades, editades o digitalitzades a Formentera: 5 punts.

Puntuació màxima: 100 punts.

12.3. Només tenen dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut un mínim de 40 punts d'acord amb els criteris establerts en l'apartat 12.2.

12.4. Una qualificació d'1 punt correspon al 0,8 % de l'import subvencionable, que s'incrementa gradualment fins al 80 %, que correspon als 100 punts. Tot i això, en cas que el crèdit de la convocatòria no sigui suficient, s'hi aplicarà una reducció proporcional al crèdit disponible.

12.5. L'import màxim per cada una de les línies especificades en el punt 1.2 és de 4.000 € (quatre mil euros).

12.6. L'import mínim sol·licitat pel qual s'instruirà un expedient és de 150 euros. Si l'ajut sol·licitat és inferior, el projecte serà descartat a la resolució d'admesos i exclosos.

12.7. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció o que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients de la convocatòria.

12.8. Aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides als beneficiaris per a la mateixa finalitat (a excepció de les que provenen de l'Institut d'Estudis Baleàrics, l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears, l'Institut Ramon Llull o el Govern de les Illes Balears, segons s'estableix en el punt 5.2 d'aquesta convocatòria). L'import derivat de la suma de totes les subvencions no pot ser superior al cost de l'activitat subvencionada, tal com recull l'article 20 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

12.9. Se subvencionarà un màxim del 80 % del cost subvencionable, sempre que el beneficiari no hagi rebut (o sol·licitat) cap altra ajuda per al mateix projecte. En aquest cas, el màxim subvencionable variarà en funció de les ajudes rebudes.

12.10. En cap cas no s'abonarà un import superior al que s'hagi justificat mitjançant factures.

13. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions

13.1. Cada beneficiari pot presentar les sol·licituds que consideri oportunes, sempre que el cost total no superi els 6.000 € (sis mil euros). Els projectes que es presentin i que superin aquest límit seran automàticament desestimats segons l'ordre d'arribada.

13.2. Les inversions objecte de les ajudes s'han de pagar en el període següent:

Des del dia 1 de gener de 2025 i fins al darrer dia del període de justificació (ambdós inclosos).

14. Composició de la Comissió Avaluadora

14.1. Per a l'avaluació de les sol·licituds presentades es constitueix una comissió avaluadora, composta pels membres següents:

– President: el director de l'IEB o la persona en qui delegui la presidència de la Comissió (amb veu, però sense vot).

– Vocals: un mínim de dos professionals de prestigi nomenats per l'IEB (amb veu i vot) i un tècnic de l'IEB (amb veu, però sense vot).

– Secretari: un tècnic de l'IEB (amb veu, però sense vot).

14.2. La composició de la Comissió Avaluadora es farà pública amb la relació definitiva d'admesos i exclosos.

14.3. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió s'ha de regir pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

15. Instrucció del procediment

15.1. Correspon a la direcció de l'IEB la instrucció i tramitació del procediment.

15.2. La instrucció del procediment es durà a terme d'acord amb l'article 24 de la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu autonòmic 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 13 de l'Ordre 40/2024, del conseller de Turisme, Cultura i Esports.

15.3. La Comissió Avaluadora, una vegada hagi examinat i valorat les sol·licituds admeses, ha d'aixecar acta i redactar un informe en el qual s'han d'indicar, de manera provisional, les persones beneficiàries i l'import adjudicat a cada projecte en virtut de la puntuació obtinguda.

Aquest informe s'ha de publicar en la Seu Electrònica, i s'ha de concedir als interessats un termini d'audiència de deu dies hàbils a fi que puguin formular les al·legacions que considerin oportunes a través del tràmit establert en la convocatòria.

Com a avís, i sense efectes de notificació, l'IEB informarà per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució provisional al web de l'IEB, així com de la data de publicació i l'enllaç al web.

15.4. El director de l'IEB, finalitzat el tràmit d'audiència, a la vista de l'expedient i de l'informe definitiu de la Comissió Avaluadora, una vegada revisades les al·legacions presentades, ha de formular la proposta de resolució. Aquesta proposta s'ha de publicar a la Seu Electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org.

15.5. Les persones interessades proposades com a beneficiàries de les subvencions han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació (annex 5) o la renúncia (annex 6) a la subvenció proposada en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat. Es considera que la persona beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta la renúncia dins el termini atorgat.

En cas de renúncia fora del termini establert al punt 24, s'ha de comunicar mitjançant el model normalitzat (annex 6) i, en cas d'haver rebut algun pagament, pertoca el reintegrament de les quantitats rebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de registre de la renúncia, en els supòsits prevists en l'article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

15.6. El president de l'IEB ha de resoldre el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: la identificació de la persona o l'entitat beneficiària, la descripció de l'activitat o projecte que s'ha de subvencionar, el pressupost total de l'activitat subvencionada, l'import de la subvenció concedida i la inclusió o l'exclusió, si pertoca, de l'IVA suportat. La resolució ha d'acordar tant l'atorgament de les subvencions com la denegació i la no concessió, per desistiment, renúncia al dret o impossibilitat material sobrevinguda. La resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

15.7. Les resolucions del president de l'IEB que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.

15.8. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds. S'entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.

16. Reformulació i factors de correcció del projecte

16.1. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats a les ajudes, la Comissió Avaluadora pot plantejar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.

D'altra banda, la Comissió Avaluadora pot aplicar algun factor de correcció consistent a reduir o excloure determinades despeses relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.

16.2. Si l'import que resulta de l'informe de la Comissió Avaluadora que ha de servir de base a la proposta de resolució és inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor ha de donar audiència prèvia a l'entitat sol·licitant i pot instar-la a modificar la sol·licitud a fi d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible de ser atorgada.

L'entitat ha de comunicar per escrit a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o presenta una proposta de reformulació que s'ajusti a l'import de la subvenció susceptible de ser atorgada. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds. La modificació de la sol·licitud s'ha de trametre a l'òrgan instructor perquè dicti la proposta de resolució corresponent.

17. Subcontractació

17.1. La persona o entitat beneficiàries poden subcontractar fins a un 80 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat. En tot cas, s'han de respectar els límits i les condicions que s'estableixen en els apartats 3 a 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

17.2. D'acord amb l'article 38.7 de la Llei esmentada, en relació amb l'article 29.7.d) de la Llei 38/2003, el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb les persones o entitats següents:

a) Persones o entitats sotmeses a alguna de les prohibicions de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

b) Persones o entitats que hagin percebut altres subvencions per a la realització de l'activitat objecte de contractació.

c) Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge del cost total de l'operació, llevat que el pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball efectuat o dels serveis prestats.

d) Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, llevat que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat i s'obtengui l'autorització prèvia expressa de l'òrgan concedent de la subvenció (annex 4).

e) Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i programa que no l'hagin obtinguda perquè no compleixen els requisits o no assoleixen la valoració suficient.

17.3. Per determinar les persones vinculades s'ha d'aplicar, supletòriament, l'article 68.2 del Reglament de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

17.4. Per obtenir l'acceptació prèvia i expressa per efectuar despeses amb persones o entitats vinculades, s'ha d'adjuntar a la sol·licitud l'annex 4 (sol·licitud d'autorització de despesa amb persones vinculades) i la documentació acreditativa que el preu pressupostat respon a un preu de mercat.

Per a això, la persona o entitat que farà el servei o subministrament ha de presentar alguna factura per serveis anàlegs que hagi prestat a altres persones o entitats amb les quals no existeixi vinculació. En el cas que no pugui presentar aquesta documentació, ha de presentar una declaració responsable en què manifesti que mai ha prestat serveis de naturalesa anàloga a altres persones o entitats, com també una declaració responsable o bé factures d'almenys dues persones o entitats del sector en què es reflecteixi quin és el preu que elles facturarien per un servei o subministrament de característiques anàlogues.

 

18. Prohibició de subcontractació amb persones vinculades amb el beneficiari

No s'admeten despeses que tenguin com a origen la subcontractació amb persones vinculades amb el beneficiari, llevat que la subcontractació s'hagi fet d'acord amb les condicions normals de mercat i s'hagi obtingut l'autorització prèvia de l'òrgan concedent (annex 4), d'acord amb el que preveu l'article 38.7.d) del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears. A aquest efecte, per determinar les persones vinculades s'aplica, supletòriament, l'article 68.2 del Reglament de subvencions.

19. Comprovació del valor de mercat

En cap cas, l'import de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. L'IEB pot comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

20. Imports màxims de les ajudes

20.1. L'import màxim anual d'aquesta convocatòria que es pot atorgar a cada sol·licitant és de 6.000 € (sis mil euros).

20.2. Per a màxims acumulats amb altres ajudes, vegeu el punt 24.

20.3. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients seguint els mateixos criteris que s'estableixen en el punt 12.

20.4. En cap cas no s'ha d'abonar un import superior al que s'ha justificat mitjançant factures.

20.5. Cal que el beneficiari comuniqui a l'IEB, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.

21. Pagament

21.1. Si l'import justificat (IVA inclòs) és inferior al pressupost total de l'activitat (IVA inclòs) presentat a la sol·licitud, s'aplicarà la reducció en la mateixa proporció de la quantia de la subvenció atorgada.

21.2. L'abonament de les ajudes es farà efectiu, amb caràcter general, en un únic pagament, que s'efectuarà una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada en els termes d'aquesta convocatòria.

21.3. Excepcionalment es podran fer bestretes per un import màxim del 75 % de l'import de la subvenció concedida quan s'acrediti que no es disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada. En tot cas s'haurà d'aportar una garantia en la forma i procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La garantia aportada ha de ser per un import mínim del 125 % de les quantitats que es volen demanar anticipadament. Abans de formalitzar l'aval bancari o altre tipus de garanties és convenient trametre l'esborrany a la Dipositaria perquè el revisi prèviament.

21.4. Es podrà fer un únic pagament parcial mitjançant les justificacions i liquidacions parcials amb les mateixes condicions i requisits que els corresponents als pagaments ordinaris. Es podran adjuntar les liquidacions i justificacions parcials de l'activitat parcialment feta a la documentació adjunta a la sol·licitud, si bé només tindran efectes si es concedeix la subvenció. No obstant això, la sol·licitud del pagament parcial també es podrà formular posteriorment si s'atorga la subvenció.

21.5. Si en el moment de presentar la sol·licitud ja s'ha fet tota l'activitat, es pot adjuntar la documentació referida a la liquidació i justificació, si bé només tindrà efecte si es concedeix la subvenció.

22. Justificació

22.1. El termini per justificar les despeses compensables objecte de l'ajuda acaba en el termini de vint dies hàbils a comptar des de l'endemà de la finalització del període d'execució, o des de l'endemà de la publicació de la resolució de concessió si ja s'ha fet l'activitat subvencionada.

Si, transcorregut aquest termini no s'ha presentat la justificació, l'òrgan administratiu competent ha de requerir el beneficiari que en un termini improrrogable de quinze dies hàbils la presenti, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reglament general de subvencions. La falta de presentació de la justificació en el termini que es disposa en aquest apartat comporta la revocació i, si escau, l'exigència de reintegrament i altres responsabilitats establertes en la legislació aplicable en matèria de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que, d'acord amb l'article 58 del TRLS, corresponguin.

22.2. No tenen la consideració de justificants de la despesa subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets abans de l'1 de gener de 2025 ni després del període de justificació.

22.3. D'acord amb la disposició addicional tercera del TRLS, quan els beneficiaris siguin entitats locals, o entitats instrumentals d'aquestes, no cal que presentin compte justificatiu. La justificació de la subvenció es pot fer mitjançant un certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció, com també un informe emès per la Intervenció o l'òrgan de control equivalent de l'entitat local que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció. A aquest efecte, el certificat ha de contenir, com a mínim, les dades identificatives de l'entitat beneficiària i del projecte subvencionat, així com de la persona signant de l'informe de justificació; una manifestació expressa acreditativa de la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa, i, finalment, una relació detallada identificativa dels documents justificants, així com de la data de pagament.

22.4. La justificació de l'activitat subvencionada s'ha de dur a terme amb la presentació del compte justificatiu a través del model normalitzat (annex 7), amb la documentació següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de l'ajuda, amb la indicació de les despeses objecte de l'ajuda. Així mateix, ha de contenir tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte. Si escau, la memòria ha d'anar acompanyada de registres gràfics (fotografies, etc.) que documentin la realització de l'activitat.

b) Una memòria econòmica justificativa (seguint el model descarregable al web http://www.iebalearics.org) del cost de les activitats o despeses objecte de la subvenció, degudament signada pel beneficiari, que ha de contenir el següent:

— Una relació classificada de les despeses de la sol·licitud, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. Si escau, s'han d'indicar les desviacions que es produeixin en el pressupost inicial. Només s'han de tenir en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.

— La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i indirectes incorporats a la relació classificada de les despeses abans esmentada.

— Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.

La memòria econòmica justificativa, a més, s'ha de trametre a l'adreça justificacio@iebalearics.org en format digital com a full de càlcul, que es podrà descarregar del web http://www.iebalearics.org.

c) Les factures, que, completes o simplificades, han de complir els requisits que estableix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.

— La descripció de l'operació ha d'aportar informació suficient sobre el concepte i el període objecte de facturació per tal que es pugui verificar la seva correspondència amb la despesa objecte de l'ajut. Si el concepte de la factura no és prou explicatiu, cal adjuntar els albarans de lliurament corresponents o altra documentació justificativa. En tot cas s'ha de poder verificar el preu unitari de l'operació. En el cas que en algunes de les factures sol·licitades no hi consti l'IVA, és obligatori fer referència a la disposició normativa en virtut de la qual és aplicable l'exempció d'acord amb l'article 6.1.j) del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.

— No s'admeten les factures que no desglossin amb detall els serveis contractats.

— Les factures han de ser emeses i pagades amb anterioritat a la finalització del període de justificació.

d) Es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient:

— En el cas que es tracti de transferències, l'ordre de transferència en què es carregui en compte el pagament. Les ordres de transferència han d'incloure la identificació de la persona beneficiària i la de l'ordenant del pagament. L'ordenant ha de ser la persona beneficiària de l'ajut i hi ha de constar el seu NIF i la denominació social. Així mateix, les ordres de transferència han d'indicar el concepte amb què s'ordena el pagament i la remissió al número o números de factura a què correspon. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre la despesa i el pagament. En cas que l'import de la transferència no coincideixi amb l'import de la factura, s'ha d'entregar una nota d'aclariment i els documents addicionals que demostrin aquest import.

— En el cas que es tracti de pagaments fets amb targeta de crèdit o de dèbit, o PayPal, l'ordre de pagament en què es carregui en compte el pagament. Les ordres de pagament han d'incloure la identificació de la persona beneficiària i la de l'ordenant del pagament. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre la despesa i el pagament.

— En el cas que es tracti de pagaments agrupats, el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.

— En el cas de pagament mitjançant un xec nominatiu, un pagaré, lletres de canvi o similars, una còpia del document i una còpia de l'extracte bancari que acrediti el càrrec.

— No s'accepta cap document acreditatiu del pagament que sigui en efectiu o en espècie.

— No s'accepta cap justificació de pagament per compensació.

— Les factures i els justificants de pagament s'han de lliurar en el mateix ordre en què apareixen en el compte justificatiu.

e) Mostres de tot el material audiovisual, àudio o imprès descrit en la sol·licitud.

f) La documentació acreditativa de les mesures de difusió.

g) Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del TRLS, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiàries.

h) Documents d'IRPF i d'altres tributs no susceptibles de recuperació o compensació, i justificants de pagament.

i) Si escau, cinc (5) exemplars del llibre i/o materials gràfics editats amb motiu de l'activitat subvencionada.

22.5. S'entenen justificades les despeses relatives a liquidacions de tributs i retencions de la Seguretat Social que, conforme a dret, s'hagin meritat en la data màxima d'execució de l'activitat, amb independència que s'hagin abonat o no a les persones creditores corresponents.

— D'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per als contractes menors (15.000 €), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé.

L'elecció entre les tres ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficàcia i economia. En cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria.

  No és necessari sol·licitar les tres ofertes quan, per les característiques especials, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que prestin el servei o subministrin el bé, o quan la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. No obstant això, la persona beneficiària ha de presentar, juntament amb la sol·licitud, la suficient informació sobre l'adequació d'aquestes despeses de contractes superiors a 15.000 euros als preus de mercat.

— Quan correspongui, s'han d'indicar els criteris de repartiment de les despeses indirectes, amb un màxim del 15 % del pressupost de la despesa directa subvencionable, incorporades a la relació classificada de les despeses esmentada en els apartats anteriors.

Els costs indirectes s'han de basar en costs reals incorreguts, suportats per factures, i han de ser prorratejats conforme a un mètode just i equitatiu, d'acord amb principis i normes de comptabilitat generalment admesos, que ha de constar per escrit. En tots els casos, els costs han de correspondre al període en què efectivament es fa l'activitat.

— Cal presentar una relació detallada dels altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seva procedència. Si els justificants de les despeses s'imputen parcialment a altres subvencions, cal indicar la quantia exacta o el percentatge imputat a cadascuna, amb la identificació dels òrgans concedents. Altrament, s'ha de presentar una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que la persona o entitat que ha rebut la subvenció no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.

— Si escau, s'han de presentar els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del TRLS, ha d'haver sol·licitat la persona beneficiària, excepte que ja constin en l'expedient.

— S'ha de presentar qualsevol altra documentació relacionada directament amb l'objecte específic de la subvenció que requereixi la convocatòria.  

22.6. En el cas que el compte justificatiu no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment.

Seguint l'article 43.2 de la Llei 39/2015, quan la notificació per mitjans electrònics sigui de caràcter obligatori, o hagi estat expressament triada per l'interessat, s'entendrà rebutjada quan hagin transcorregut deu dies naturals des de la posada a disposició de la notificació sense que s'hagi accedit al contingut.

22.7. La despesa mínima, realitzada i justificada, de l'activitat objecte de la subvenció exigible per poder considerar acomplerts l'objecte i la finalitat de la subvenció ha de ser, com a mínim, del 50 % del cost de l'activitat. L'incompliment d'aquesta despesa mínima destinada al compliment de la finalitat subvencionada comporta la revocació total de la subvenció atorgada i, si escau, el reintegrament de les quantitats rebudes. Si es compleix la despesa mínima, però el cost final efectiu de l'activitat és inferior al cost inicialment pressupostat, s'ha de reduir, en la mateixa proporció, la quantia de la subvenció.

22.8. En el cas que no es justifiqui totalment l'activitat objecte de l'ajuda, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.

22.9. Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, poden donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

22.10. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa d'aplicació, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor és l'encarregat de dirimir-la.

22.11. La Intervenció de la Comunitat Autònoma, en el marc d'un control financer, pot sol·licitar una còpia dels extractes de moviments bancaris, informació als emissors de les factures, control material de les inversions, i fer altres comprovacions.

23. Concurrència d'ajudes o subvencions

23.1. L'import de les ajudes que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat objecte de l'ajuda.

23.2. Els beneficiaris no poden obtenir ajudes pels mateixos conceptes que es derivin d'altres convocatòries d'ajudes del Govern de les Illes Balears, l'IEB mateix, l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears o l'Institut Ramon Llull.

23.3. En els casos no prevists en l'apartat anterior, aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides als beneficiaris per a la mateixa finalitat, si bé l'import derivat de la suma de totes les subvencions no pot ser d'una quantitat que superi el cost de l'activitat subvencionada.

24. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:

a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució, mitjançant el model normalitzat en el cas de renúncia (annex 6), en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies hàbils des de la publicació de la proposta de resolució en el web de l'IEB no es fa constar el contrari.

b) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit l'ajuda el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si s'escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.

d) Comunicar a l'IEB l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat, amb la sol·licitud de l'ajuda o amb l'obtenció de l'ajuda concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons.

e) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de l'ajuda en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

h) Convocar l'IEB a la presentació pública de l'esdeveniment o activitat subvencionades.

i) Fer constar la col·laboració de l'IEB a les notes de premsa i altre material similar de publicitat i mencionar els comptes oficials de l'IEB a les diferents xarxes socials. El suport ha constar de manera visible en els programes, cartells i elements propagandístics i de comunicació de l'activitat, com també en els llibres de les actes de les jornades publicats o digitalitzats, mitjançant el logotip de l'IEB i de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, disponible al lloc web http://ww.iebalearics.org, a la pàgina d'identitat corporativa. Juntament amb el logotip, cal afegir la frase «Amb el suport de» sempre que aparegui el logotip esmentat. En el cas que el beneficiari faci difusió de l'activitat subvencionada a les xarxes socials, cal que esmenti el suport de l'IEB mitjançant l'etiqueta #culturaIB. En cas que la subvenció es concedeixi amb posterioritat a la realització de l'activitat, la persona beneficiària haurà de donar la publicitat adequada del caràcter públic de l'activitat subvencionada, incloent la frase «Amb el suport de» i el logotip de l'IEB i la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, com a mínim a la pàgina web de l'activitat, juntament amb la menció explícita del suport a les seves xarxes socials.

En el cas que el beneficiari no faci constar el suport de l'IEB en el llibre que rebi la subvenció, la penalització pot anar de la reducció del 50 % de la subvenció concedida a la revocació total de la subvenció. La Comissió Avaluadora és l'encarregada de dirimir la penalització.

i) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

j) Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de l'ajuda atorgada.

k) Comunicar a l'IEB, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.

l) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria. Qualsevol canvi en el projecte o calendari s'ha de comunicar amb anterioritat a la finalització del termini d'execució a l'òrgan instructor, el qual pot acceptar o no la modificació sol·licitada. Els canvis que no s'hagin comunicat poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.

m) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.

25. Interpretació i execució

El president de l'IEB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

26. Revocació

26.1. D'acord amb l'article 43 del Text Refós de la Llei de Subvencions de les Illes Balears, pertoca la revocació de la subvenció si, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

26.2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

27. Reintegrament

27.1. Pertoca el reintegrament, total o parcial, de les quantitats rebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'aprovi el reintegrament, en els supòsits prevists en l'article 44.1 del Text Refós de la Llei de Subvencions de les Illes Balears.

A més, si la resolució de concessió de subvenció ha estat declarada invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat establertes en l'ordenament jurídic aplicable, l'òrgan competent ha d'iniciar, si pertoca, el procediment de reintegrament de les quantitats abonades.

27.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

27.3. En cas d'incompliment parcial o de justificació parcial, s'ha de reintegrar la quantitat rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració i segons la naturalesa de l'incompliment.

27.4. En el cas que la persona beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat de la subvenció percebuda, ho ha de comunicar per escrit a l'IEB perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats, així com dels interessos que se'n derivin.

28. Règim d'infraccions i sancions

Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, quan hi intervengui dol, culpa o simple negligència, les accions o omissions dels beneficiaris previstes en els articles 51, 52 i 53 del Text Refós de la Llei de Subvencions de les Illes Balears, i s'ha d'aplicar el títol V d'aquesta norma.